Pakar Rumput

Laman Web Rujukan Rumput Tempatan. Local Turf Reference Website

  • Facebook Likes

  • The new Brushcutter

    Pengganti Brushcutter

    Increase productivity, cut labour. Try the AM61A

  • Trees Nursery

    Forest trees nursery

    Get your Trees from this nursery

Archive for the ‘Rumput secara am’ Category

‘Basic’ tentang rumput. Semua orang patut baca.

Kuat Minum

Posted by mynormas on July 18, 2017

water ponding during irrigation wateringSalah satu konsep yang saya dapati agak susah untuk disampaikan kepada orang awam yang juga menjaga rumput ialah tentang penyiraman. Kebanyakan orang samada akan menyiram setiap hari dan/atau menyiram pada waktu petang.

Mungkin masalahnya ialah orang menyangka rumput minum air seperti manusia; iaitu bila disiram, seolah-olah ada mulut pada daun rumput yang terbuka dan minum air itu. Sebenarnya, secara metaforanya, rumput minum guna ‘cawan’ dan cawan untuk rumput ialah tanah dan ia akan minum melalui proses tertentu melalui akarnya. Oleh kerana proses nya perlahan, kita boleh andaikan ia minum dari cawan guna straw kecil pulak. Kesian kan?

Apa yang saya nak sampaikan ialah bila kita siram rumput, air akan turun ke tanah dan rumput akan menggunakan air yang berada dalam tanah. Berapa banyak air kita siram, akar akan ambil air itu melalui proses yang sama.

Baiklah, sekarang bayangkan setiap satu rumput memegang cawan. Pada musim hujan, cawan bukan sahaja penuh malah melimpah-limpah; betul? Ataupun, pada waktu cuaca mendung dan rumput ‘minum’ air perlahan-lahan, air masih ada dalam cawan, kenapa kita tuang ikut jadual? Cawan ada tiga-suku lagi air, kita tuang air sampai melimpah; apa guna?

Kalau cawan masih banyak, kenapa nak isi lagi sampai melimpah cawan tu? Banyak mana boleh minum? Kita hanya minum air yang dalam cawan, air yang dah melimpah keluar cawan ke atas lantai, kita akan abaikan. Jadi sebelum kita tuang air, kita periksa dulu cawan tu; penuh ke kosong. Kalau kosong, kita siram, kalau penuh kita jangan siram.

Dimusim kering pula, cawan makin lama makin kosong (ingat, air disedut secara perlahan-lahan melalui akar) selain air hilang melalui proses larutlesap (leaching) dan pemelowapan di tanah yang hampir permukaan.

Sebagai manusia, kita akan berasa haus dan dahaga pada waktu matahari panas terik maka masa itulah kita cari cawan kita. Alangkah hampanya kalau cawan kosong, kan? Jadi kita patut isi cawan kita sebelum matahari terik dan kalau perlu, kita isi sekali lagi pada waktu matahari sedang terik BUKAN pada waktu matahari dah mula terbenam, betul? Apa guna cawan yang penuh pada manusia yang dah mati kehausan, betul?

Maka, take-home points saya ialah:

  1. Siram awal pagi (bukan lewat petang)
  2. Kalau matahari terik, kita boleh (bukan mesti) siram tengahari.
  3. Kita siram ikut keadaan/keperluan, bukan ikut jadual. Check dulu tanah sedalam satu dua inci; kalau masih lembap, tak payah lah siram.
  4. Ulangan nombor 3 (sebab penting yang amat) JANGAN SIRAM IKUT JADUAL. 

 Maka jika anda menggunakan sistem siraman automatik, jangan set untuk siraman sebulan tetapi set lah untuk siraman esok hari atau hari ini DAN bersedia untuk off jika tiba tiba hujan.

Selain dari siraman untuk memberi ‘minum’ kepada rumput terdapat juga siraman untuk:

1. Selepas pembajaan atau peracunan.

2. Melembutkan tanah atau melambatkan bola (ini tunggu arahan pegawai perlawanan).

3. Membuang atau melarutkan bahan asing seperti embun (bila terdesak), minyak tumpah (kes terdesak giler dah ni), pasir hias atas (topdress) dan sebagainya. 

Berapa banyak air diperlukan sewaktu siram? Saya anggarkan purata 25mm seminggu untuk Cowgrass. Jadi untuk sehari siram, saya akan bahagi 7 iaitu lebihkurang 3 – 4mm. 

Edit: Dan kepada orang yang kata kalau siram waktu matahari terik daun boleh melecur kerana air pada daun akan bersifat seperti kanta yang memfokuskan cahaya matahari, saya katakan cahaya matahari adalah ‘cahaya’ dan bukan laser; iaitu ia ambil masa untuk terfokus dan membakar. Sementara itu, air tersebut dah terpelowap (evaporate).

Advertisements

Posted in Golf Course, Landscape, Lanskap, Maintenance, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium | Tagged: , | Leave a Comment »

Kurang Pekerja Tapi Lebih Kerja

Posted by mynormas on March 29, 2017

Membawa masuk pekerja asing dengan permit sah adalah sukar dan akan menjadi bertambah mahal dimasa akan datang. Manakala di pentas tempatan pula, kenaikan gaji minima dan sikap pekerja tempatan yang memilih pekerjaan dan suka bertukar kerja menjadikan tugas mengisi jawatan kosong lebih susah.

Samada mahal untuk membawa masuk pekerja asing atau sukar untuk mendapat pekerja tempatan, industri penjagaan rumput Malaysia, walau padang golf, bola, permainan, taman, landskap bangunan dan sebagainya, perlu mengoptimumkan pekerja yang ada atau mengambil langkah supaya lebih banyak boleh dibuat oleh jumlah pekerja yang kurang.

Apa yang boleh kita buat untuk mengurangkan keperluan pekerja? Tentunya kita mesti menambah keberkesanan pekerja dan perkara pertama yang datang di minda ialah mekanisasi.

Memotong padang bola menggunakan mesin tolak boleh mengambil masa dua hari sedangkan menggunakan mesin pandu-atas atau ride-on hanya perlukan setengah hari. Di padang golf pula, dengan menggunakan triplex dan bukan walk-behind, kita boleh kurangkan dari enam orang kepada dua orang pekerja untuk potong green. Malah lebih ramai orang boleh dikurangkan jika kita guna penyembur boom dan bukan tong sembur galas belakang untuk menyembur kawasan besar. Gambar untuk kurangkan pekerja potong padang

Adalah malang sekali, pada pendapat saya, kerajaan masih berkeras mengenakan import duti kepada mesin penjagaan rumput sedangkan industri golf merupakan suatu aspek penting dalam pelancongan negara dan industri penjagaan padang memerlukan kepada pekerja berpengetahuan tinggi.

Adalah ideal jika peralatan penjagaan rumput/landskap di tiadakan duti dan kerajaan memberi insentif kepada graduan universiti atau institut kemahiran dalam bidang yang relevan untuk mengambil kontrak penjagaan padang dan taman. Ambil dua graduan, beri mereka tiga padang yang berdekatan dan beri mereka satu traktor yang ada cukai jalan dan implemen potong, pengudaraan dan roller.

Selain mekanisasi, penggunaan bahan kimia untuk penjagaan rumput, contohnya kawalan rumpai atau lebih canggih lagi, melambatkan pertumbuhan rumput juga boleh digunakan, jikat tidak sepanjang tahun pun, di bulan puasa dan di musim hujan.

Banyak lagi cara lain yang boleh dilakukan untuk mengurangkan keperluan tenaga pekerja yang ramai. Di antara nya:

1. Menggunakan rumput plastik di ruangan kecil yang memerlukan seorang pekerja dengan mesin trimmer atau gunting kecil.

2. Kurangkan pokok besar. Pokok besar mewujudkan bayang bayang yang akan memaksa rumput tumbuh panjang untuk mencari matahari. Ini menambah kekerapan memotong. Pokok juga menambah halangan kepada mekanisasi dan menambah populasi pekerja untuk menjaga pokok. Kena pulak kalau kita pilih pokok yang banyak akar timbul dan daun gugur. Tahniah!

3. Daripada tanam rumput di lereng bukit curam, cuba amalkan penanaman alternatif seperti Wedelia atau Arachis.

4. Kurangkan penggunaan nitrogen sebagai nutrien utama.

5. Adjust bentuk mukabumi landskap anda supaya i. Kawasan rumput yang luas untuk mudahkan potongan dan rumput dapat matahari yang cukup. ii. Kurangkan lereng dan tebing curam yang perlu dipotong dengan tenaga manual. iii. Di padang golf, kurangkan bunker. iv. Beritahu designer/arkitek landskap anda bahawa ini adalah tentang praktikal atau kelestarian masa panjang dan bukan tentang legasi mereka.

6. Ada tempat yang kita tak digalakkan tanam rumput tapi kita cuba alternatif seperti pokok bunga atau reben yang lebih mudah di jaga.

7. Training. Training. Training. Ajar pekerja yang sedia ada supaya mereka lebih cekap bekerja dan mempunyai skill yang baharu. Cuba berhenti sekejap dan tanya diri sendiri; siapa yang ajar pekerja anda sekarang? Pekerja lama anda? Siapa ajar pekerja lama anda? Pekerja sebelum itu? Mana anda tahu apa yang pekerja sekarang amalkan masih sama dengan pekerja dua generasi dahulu? Terlalu selalu saya dapati pekerja padang di abaikan dan ‘orang atas’ mengandaikan pekerja tahu apa yang mereka buat sedangkan pekerja baru di ajar oleh pekerja lama yang di ajar oleh pekerja sebelum itu yang di ajar oleh penjual mesin; 10 tahun lalu. Saya selalu jumpa pengurusan yang memandang rendah kepada pekerja mereka tetapi mereka tidak pernah cuba untuk menaiktaraf pekerja.

Saya dapati, mengadakan kursus dan pengajaran berterusan di bawah tangan saya atau pengajar luar akan menaikkan moral dan semangat pekerja tempatan.

Sekian beberapa cadangan dari saya. Jika anda ada cadangan bernas, sila komen di bawah. Jika anda hanya ada komplen dan tuduhan tanpa sebarang cadangan; simpan sorang sorang. Tak perlu diskusi lagi. Tutup saja padang anda.

Gambar untuk kurangkan pekerja

Posted in Fields, Golf Course, Lanskap, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, Rumput secara am, stadium, Taman | Leave a Comment »

Kesian Rumput

Posted by mynormas on February 23, 2017

Meracun terlalu besar dan tidak sama rata.

Meracun terlalu besar dan tidak sama rata.

Pernahkan anda melihat orang menggunakan racun untuk rumput yang tumbuh pinggir jalan? Atau di tebing longkang? Saya selalu lihat ini dan saya akan tertanya: siapakah yang kurang pandai di sini? Orang yang tanam atau orang yang meracun? Dah tanam lepas tu racun: itu kerja kurang pandai. Apa pun alasan, kalau ia tidak dilakukan dengan pengawasan ataupun pemikiran; ia memburukkan pemandangan.

Saya faham, memotong tebing atau ‘edging’ adalah kerja rumit dan memerlukan kesabaran. Ada orang guna mesin sandang dan ada orang guna cangkul. Saya pernah tengok orang guna scraper untuk buat kerja edging ini.

Kenapa mesti bersusah payah? Kerana sama seperti kaum lelaki yang baru lepas gunting rambut; tebing atau edge yang dipotong kemas memberi gambaran kekemasan kepada suatu kawasan rumput.Beberapa tahun dahulu seorang rakan sekerja pernah memberitahu saya yang pemain golf berkata mereka dapati padang golf saya adalah sangat kemas dari biasa dan mereka tidak tahu kenapa. Saya tahu; tahun itu adalah tahun pertama saya melakukan kerja-kerja trimming tepi jalan.

brushcutter-path-edge-002-2

Nampak kemas, kan?

Saya tidak faham bila saya lihat di tempat lain, orang lebih gemar menggunakan racun untuk mengawal rumput di tepi jalan. Kalau buat dengan berhati-hati mungkin ia boleh di terima, tetapi selalu, ia dibuat ala kadar  dengan semburan yang besar dan tidak sama rata. Selain dari tidak cantik, masalah weed sucession juga akan timbul jika racun yang sama digunakan setiap bulan.

Kesian rumput. Baik tak payah tanam kalau nak di racun.

Kesian rumput. Baik tak payah tanam kalau nak di racun.

 

pgr-primo-comparisonSelain dari menggunakan racun, saya mencadangkan penggunaan pembantut pertumbuhan rumput atau kalau mengikut DBP – regulator pertumbuhan yang akan melambatkan pertumbuhan. Ia perlu di ulang sembur tetapi begitu juga dengan racun. Kesan sampingannya ialah rumput akan tumbuh lebih padat kerana ruas atau nod nya semakin rapat. Jika anda ingin maklumat lebih lanjut (dan nak tahu apa orang putih kata) Google ‘Plant Growth regulator for turf grass’ atau hubungi pembekal anda.

Saya pernah menggunakan PGR jenama Primo pada kadar 6ml untuk satu knapsack kerana kekurangan pekerja untuk menjaga kekemasan tepi jalan saya. Tentunya saya lakukan ujian dahulu untuk mempastikan jumlah itu tidak terlalu tinggi atau rendah untuk rumput spesis itu.

Posted in Fields, Golf Course, Golf Course Superintendents, Landscape, Lanskap, Maintenance, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , | Leave a Comment »

Ada Apa Dengan Urea.

Posted by mynormas on August 23, 2016

Kali terakhir saya guna urea sebagai baja (pupuk) tunggal di atas rumput adalah pada tahun 1993 jadi saya rasa tergeletek dalam sebulan ini, ada dua client saya yang mahu urea di gunakan. Saya beritahu mereka saya tidak bersetuju, kedua dua client akur, tetapi pekerja salah seorang client menyembur juga baja urea dari stok lama dan mengakibatkan kerosakan ke atas rumput.

Salah satu kemudaratan menjadi konsultan untuk perkara ‘mudah’ seperti penjagaan rumput ialah bila dah ada perubahan positif kepada padang/halaman yang di mandatkan kepada saya untuk perbaiki, tiba-tiba ramai pakar akan timbul. Dari orang atas yang ada PhD ekonomi (contoh) sampai lah ke pekerja asing yang kerja potong rumput (juga contoh), ada sahaja pendapat dan cadangan. Saya suka kepada perbincangan dan penambahan ilmu berdasarkan pengalaman tempatan tetapi biarlah bersifat dua hala.

Selalunya ialah tentang pembajaan dan penyiraman. Langkah pertama saya dalam pembaikan padang selalunya ialah dengan meminta untuk hentikan penyiraman. Ya, banyak padang yang over-siram atau silap siram (pagi tadi saya nampak satu padang pasang sprinkler selama satu jam dan sprinklernya bukan ‘head-to-head’ maka berlakulah siraman helikopter) dan saya akan mulakan pembajaan kerana kebanyakan padang tidak atau kurang membaja.

Saya biasanya akan memulakan dengan baja murah sama seperti baja yang digunakan untuk sayur atau kelapa sawit tetapi ramai ‘pakar’ yang gemarkan urea dan tidak faham bila saya kata kali terakhir saya guna urea sebagai baja tunggal atas rumput ialah pada tahun 1993.

Saya tidak gemarkan urea sebagai baja tunggal di atas rumput (sila baca ayat ni berkali-kali ya. Katakunci: ‘tunggal’ dan ‘rumput’) kerana ia lebih banyak masalah dari kebaikan.

Masalah:

  1. Perlukan penyembur yang terlatih dan ambil peduli.
  2. Perlukan peralatan yang telah di kalibrasi dengan betul.
  3. Mempunyai hanya satu unsur nutrien (nitrogen 46%).
  4. Oleh kerana ia memberi kesan hijau gelap yang di gemari, terdapat kecenderungan untuk terlebih aplikasi.
  5. Jika ketulan urea berada di atas daun rumput; ia akan menyebabkan kesan ‘terbakar’.
  6. Boleh menyebabkan pertumbuhan mendadak dan masalah potongan.
  7. Boleh menyebabkan dinding sel menjadi lembut dan nipis; memudahkan penyerangan serangga dan penyakit.
  8. Mencepatkan pertumbuhan pucuk tetapi memperlahankan pertumbuhan akar dan meningkatkan keperluan memotong.
  9. Urea akan bertukar kepada gas ammonium dan melowap jika ia tidak di campurkan kepada tanah secara di gaul atau di siram.
  10. Nitrogen boleh di larutlesap (leach) ke sumber air jika hujan lebat atau terlebih siram.

Kebaikan urea:

  1. Sumber nitrogen yang murah berbanding baja sintetik lain. (katakunci: sintetik)
  2. Menghijaukan dengan cepat (ini sebenarnya adalah kerana nitrogen, bukan urea; taburlah baja lain yang ada sama banyak nitrogen, akan hijaulah rumput anda)
  3. Ia cepat mengasidkan tanah dan sesuai untuk tanaman yang suka tanah berasid seperti jagung, strawberry dan lain lain tumbuhan yang perlu nitrogen tinggi.

Gunakanlah baja yang seimbang. Ingat, baja bukan makanan tapi ibarat vitamin kepada rumput. Anda boleh hidup hanya dengan vitamin C? Tentu boleh tapi badan anda perlukan juga vitamin E, A, B complex dan lain-lain. Abaikan mereka dan satu hari nanti anda akan sakit/mati tapi berbanggalah: kulit anda cantik. Gunakanlah multivitamin dan tambah dengan vitamin C jika anda tergolong orang yang percaya vitamin C boleh menghidari penyakit. Insya Allah anda akan lebih sihat.

Jadi kalau manusia guna pelbagai unsur vitamin, kenapa rumput guna satu nutrien saja?

Urea mistakes

Rujukan:

Posted in Landscape, Lanskap, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , | Leave a Comment »

Racun Apa?

Posted by mynormas on June 27, 2016

Racun makhluk perosak adalah suatu bahan yang selalu kita gunakan samada sebagai penjaga rumput, landskap, halaman, padang ataupun orang biasa. Racun semut atau nyamuk yang kita sembur pada waktu petang untuk menghalau atau membunuh nyamuk adalah contoh racun makhluk perosak. Bahkan lingkaran ubat nyamuk yang kita bakar supaya kita boleh tidur lena juga adalah racun makhluk perosak atau pesticide walaupun kita panggil ia ‘ubat nyamuk’, namun ia bukanlah apa yang kita beri pada nyamuk yang sedang sakit tapi kita beri supaya nyamuk sakit atau lebih baik lagi; mati.

Saya merasa pelik bila saya menerima message dalam group WhatsApp bahawa seorang rakan yang menghadiri taklimat dari pegawai kesihatan tentang Denggi memberitahu bahawa pegawai tersebut mencadangkan penukaran racun supaya nyamuk tidak lali jika hanya satu racun di gunakan. Hmm… bagaimana jika semua racun itu berlainan nama dagangan (Baygon, Ridsect, Fumakilla dsb) tetapi mempunyai bahan aktif yang sama?

Dan ini yang berlaku pada saya minggu lepas;

Lokasi: sebuah pekan kecil di selatan semenanjung Malaysia

Misi: mencari racun rumpai berdaun lebar untuk membunuh semalu untuk padang bola seorang client. Saya telah pergi ke tiga buah kedai; dua kedai hardware yang menjual racun dan juga satu nursery pokok hiasan.

Perbualan:

Saya: “Hai, ada jual racun rumput?”

Pekedai: “Ada, kami ada dua jenis. Yang satu ialah Round-up dan satu lagi yang ini…” (Betul, kebetulan ketiga-tiga kedai pun tunjuk dua racun, kecuali salah satu kedai lagi tunjuk satu jenis racun tambahan tapi di label sebagai baja kerana ia adalah racun yang di haramkan di Malaysia)

Saya: “Eh… tapi kedua-dua racun ni sama. Kedua-dua nya adalah glyphosate”

Pekedai: …(?)

Nama racun

Nama yang biasa kita kenali suatu racun ialah nama dagangan. Terdapat satu lagi jenis nama yang kebanyakan racun di kenali iaitu nama biasa atau common name. Nama biasa lazimnya adalah nama pendek kepada racun itu dan biasanya adalah kependekan daripada nama bahan aktif. yang lebih rumit dan panjang…

Kadang-kadang, nama biasa juga adalah nama generic yang digunakan secara umum oleh pengguna sama seperti mee segera dari pelbagai jenama adalah di panggil sebagai ‘Maggi’ dan ubat gigi dari pelbagai jenama semua di panggil ‘Colgate’.

sample of glyphosate

Contoh racun yang mempunyai bahan aktif glyphosate.

Bahan aktif

Apa yang membuat satu racun itu efektif ialah bahan aktif nya. Bahan aktif ialah bahan kimia di dalam racun herba (atau herbicide dalam konteks artikel ini) yang membunuh atau mencederakan rumpai (dan kadang-kadang…rumput!). Bahan aktif hanyalah sebahagian kecil dari keseluruhan racun, yang lain selalunya adalah apa yang kita panggil sebagai bahan lengai.

Semua racun yang di jual di Malaysia dan telah di sahkan oleh Lembaga Racun Makhluk Perosak (LRMP atau Pesticide Board) akan mempunyai label yang di mestikan mempunyai nama bahan aktif dan kepekatannya dalam racun tersebut. Ya, walaupun racun serangga di rumah.

active ingredient label samples

Label contoh racun disebut di atas mempunyai bahan aktif glyphosate.

Racun rumput

Bila kita pergi ke kedai dan meminta racun rumput; kita akan di tunjukkan -biasanya- kepada racun jenama Roundup dan beberapa racun lagi. Saya pasti jika and perhatikan betul betul, racun lain itu juga akan mempunyai bahan aktif yang sama dengan Roundup iaitu glyphosate.

Glyphosate

Roundup ialah jenama sejenis racun rumpai popular yang di temui oleh seorang ahli kimia dari syarikat Monsanto yang bernama John E. Franz pada tahun 1970 .

glyphosate derivatives

glyphosate

Pada tahun 2000 bila berakhirnya tarikh hakcipta untuk glyphosate maka banyak lah syarikat pengeluar racun yang mengeluarkan racun berasaskan bahan aktif glyphosate di bawah pelbagai jenama. Malangnya kerana populariti Roundup ataupun kerana kurangnya daya kreativiti, banyak racun ini yang menggunakan ‘up’ di belakang nama (kecuali Seven-Up; iaitu sejenis minuman ringan)

Dengan pengetahuan kimia yang berkembang, glyphosate juga telah di kembangkan kepada pelbagai bentuk dan formulasi. Sebahagiannya di jual sebelum berakhirnya hakcipta Monsanto ke atas glyphosate lagi, mungkin kerana ia di jual dengan nama bahan aktif yang berbeza formulasinya. Contohnya (cuba baca kuat-kuat) glyphosate-diammonium, glyphosate-dimethylammonium, glyphosate-isopropylammonium, glyphosate-monoammonium, glyphosate-potassium, glyphosate-sesquisodium dan glyphosate-trimesium.

Namun begitu, apa yang saya ingin sampaikan di sini ialah jika anda ingin membeli racun, jangan hanya dengar apa yang penjual beritahu anda tentang racun itu, tetapi lihat juga apakah bahan aktif dalam racun itu. Jangan beli dua jenama racun yang berbeza tetapi sebenarnya mempunyai satu bahan aktif yang sama.

Rujukan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Glyphosate#Formulations_and_tradenames
http://prpm.dbp.gov.my/
http://roundup.ca/en/rounduphistory
http://npic.orst.edu/ingred/active.html
http://www.alanwood.net/pesticides/glyphosate.html

Posted in Fields, Golf Course, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , , , , , , , , | Leave a Comment »

Puteri Malu

Posted by mynormas on February 12, 2016

Semalu di bahagian depan lalang.

Semalu di bahagian depan lalang. Tinggi pinggang!

Saya telah di minta untuk mengrehabilitasi sebuah padang bola yang terbiar dan kini di penuhi dengan lalang (Imperata cylindrica) dan semailu atau puteri malu (Mimosa pudica). Saya tahu cara untuk membunuh lalang tetapi saya belum pernah mengahadapi sebegitu banyak semalu. Saya menalipon seorang kawan yang berkata akan menghubungi saya balik selepas mesyuarat, malangnya tiada berita darinya selepas itu. Seorang lagi rakan sekerja yang saya hantar mesej membalas dengan “Hubungi Cheng di nombor…” Siapa Cheng? Seorang penjual racun di Ipoh. Akhirnya saya membuat keputusan mencari jawapan sendiri.

Saya tahu ia adalah rumpai berdaun lebar (broadleaf weeds) maka saya tahu jawapannya adalah racun selektif yang akan membunuh nya. Racun rumpai berdaun lebar yang selalu saya guna ialah Ally (bahan aktif metsulfuron methyl) yang kini di kenali dengan nama lain. Saya pun pergi ke kedai racun. Penjual di kedai itu tak kenal bahan aktif tapi pernah guna Ally, dia pegang satu botol racun yang tak di kenali, lepas tu dia letak balik. Saya mintak dia beri kepada saya botol tu dan saya dapati bahan aktif nya ialah metsulfuron methyl! “Ini lah Ally!” saya berkata kepadanya. Tiada reaksi di mukanya. Okay… Mungkin kedai ini bukan tempat perbincangan tentang racun. Melangkah masuk seorang wanita ke dalam kedai tersebut “Cari apa?” tanya nya. “Saya mau cari racun kasi mati rumput duri, semalu” jawab saya. “Ini lah? katanya “Tapi mesti campur ini barang” katanya sambil menunjukkan suatu bahan di dalam botol seperti sabun cuci tangan. Saya lihat labelnya dan dapati ia adalah agen pembasah (Wetting agent). Ok, itu saya boleh guna.

Saya balik dan sembur racun pada pokok semalu gergasi yang ada di padang itu. Saya tunggu sehari, dua tetapi tiada kesan yang saya lihat. Saya terpaksa memotong padang tersebut sekarang – niat asal saya ialah memotong selepas rumpai lalang dan semalu dah mula mati – tetapi saya tidak dapat tunggu lagi. Akhirnya saya upah beberapa orang kampung untuk datang merumpai HANYA pohon semalu. Berguni-guni semalu mereka bawak keluar.

Kemudian saya teringat kepad Professor Google. Dan jawapan yang keluar ialah “triclopyr”

Ini adalah racun yang saya guna; ini bukan iklan ataupun endorsement. Guna atas risiko sendiri

Ini adalah racun yang saya guna; ini bukan iklan ataupun endorsement. Guna atas risiko sendiri

Saya sudah ada racun dengan bahan aktif triclopyr yang saya gunakan untuk membersihkan pokok petai belalang (Albizzia falcata?) tetapi saya tidak sangka ia adalah jawapan nya.  Saya masuk ke dalam stor, ambil racun dan agen pembasah tadi dan bancuh ke dalam tong penyembur. Saya sembur kepada apa apa saja tunas baru semalu yang saya nampak yang tumbuh kembali selepas potong dan selepas saya hantar orang weeding. Mereka tidak cabut sampai ke akar jadi ia tumbuh baru.

Keesokkannya saya dapati semalu tersebut telah bertukar warna kepada kekuningan. Ada yang kelihatan dah mati. Syoknya. Saya sendiri telah mula melakukan kerja merumpai semalu yang mati itu dan dapat hampir empat baldi penuh dengan akar rumpai.

Jadi, jika anda ada masalah semalu: gunakan triclopyr dan agen pembasah. Sembur racun, biarkan racun bertindak hingga ke akar sekurang-kurangnya empat jam; kemudian baru anda cabut. Anda tidak boleh tak cabut kerana batang berduri masih ada. Anda boleh jika tidak meracun tetapi ada kemungkinan ketika cabut sahaja, tertinggal batang atau benih untuk tumbuh baru.

Sila ambil isi rencana in sebagai panduan dan untuk perbincangan. Setiap padang, penyembur, kandungan peratus bahan aktif (samada ia original atau palsu), dan cara menyembur akan memberi kesan ke atas hasil. Sila guna dengan risiko sendiri.

Semalu terkena racun. Ini bukan iklan atau endorsement. Guna atas risiko sendiri.

Semalu terkena racun. Ini bukan iklan atau endorsement. Guna atas risiko sendiri.

Copyright and please click

Posted in Fields, Golf Course, Landscape, Lanskap, Maintenance, Padang, Padang Bola, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , , , , | Leave a Comment »

Hot and kering

Posted by mynormas on February 23, 2015

The Malaysian Meteorological Department has issued a statement that the current hot and dry spell in Malaysia will last until end of March 2015. 
That’s 30 over days away. Bearing in mind that some parts of Malaysia haven’t had rain since a couple of weeks ago, the question to ask is; do you have enough irrigation water to last for the next 30 days? Or maybe even longer?
It would be good to know early so that you may want to start rationing, look for other sources of water or perhaps look around for other alternatives to making your irrigation more effective and efficient. You know, wetting agent, better sprinklers or even an irrigation audit. I’ve heard of claims that a slight increase in Kalium (thats Potassium to you Americans) will help in retaining water but don’t quote me.

Jabatan Meteorologi Malaysia telah mengeluarkan kenyataan tentang cuaca panas dan kering sekarang akan berlanjutan hingga akhir Mac 2015. Ini adalah lebih dari 30 hari dari hari ini.
Adakah kita mempunyai air yg cukup utk menyiram hingga April?
Jika tidak, kita mungkin perlu mencatu air, mencari sumber lain ataupun alternative lain seperti agen pembasah (wetting agent) audit sistem pengairan dan sebagai nya. 
Selamat Mencuba!

http://www.met.gov.my

image

Posted in Fields, Golf Course, Greens, Landscape, Lanskap, Maintenance, Padang, Padang Golf, Rumput halaman rumah, Rumput secara am | Tagged: , , , | 2 Comments »

Shade & Serangoon

Posted by mynormas on December 8, 2014

I found a tee that was almost completely shaded by trees. I was told this has been the case for a few years.

image

In my experience, in most cases, the tee would have been in poor condition, but not this tee.
Upon closer inspection and after asking the Superintendent, I was told that the tee – in fact the golf course – was planted with Serangoon grass (I believe its Digitaria didactyla). This strengthens my belief about the shade tolerance of Serangoon. There is a bit of browning and scalping on the surface which I believe are due to Philippine grass  (Zoysia tenuifolia?) planted there when they enlarged the tee.
Both grass are a lighter green in colour compared to Bermuda and Cowgrass.

image

On the left is Serangoon, on the right is Zoysia.

It is a pity that the only nursery I know of that sold Serangoon has replanted it with Bermuda and golf courses that has Serangoon greens are rumoured to be contemplating to change to other grasses. I hope it is not about following a trend. I also hope that, in this context, they think about their shade issues too.

Baru baru ini saya terjumpa sebuah tee (org Malaysia kata tee-box) yg hampir terlindung sepenuhnya oleh pokok. Ini bukan perkara baru tapi selalu nya saya perhatikan rumput di tee yg terlindung akan bermasalah rumput yg terlindung akan kurang makan kerana kurang photosynthesis dan akan memanjangkan daun utk mencari matahari dan memendekkan pertumbuhan akar utk menjimat tenaga.

image

Tapi di tee ini, rumput ini subur walaupun sudah bertahun tidak di baja.
Saya di beritahu tee ini di tanam dengan rumput Serangoon yg memang di kenali sebagai rumput yg ‘shade tolerant’. Ia juga di campur dengan rumput Philippine sewaktu tee di besar kan saiznya.
Adalah malang sekali jika kita kehilangan species rumput tempatan ini kerana satu satu nya nursery yg menjual Serangoon sudah tidak lagi menjual nya. Dan padang golf yg mempunyai green Serangoon di khabar kan akan menukar kepada rumput lain.  Kita memang suka benda benda import ni kan? Rumput, kereta, baja, consultant…
Apa pun saya harap mereka ambil perhatian tentang kawasan terlindung di padang mereka. Jangan menyesal kemudian…

example of tees suffering under shade
Contoh contoh tee yg rosak akibat teduhan (examples of tees damaged due to shade)

Posted in Fields, Golf Course, Golf Course Superintendents, Greens, Landscape, Lanskap, Maintenance, Padang Golf, Rumput, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, Taman | Tagged: , , , , | Leave a Comment »

matrella rumput stadium?

Posted by mynormas on November 6, 2014

For the record, some guy from Bernama called me while I was having lunch on Tuesday. It was rather noisy.

Dia kata to rectify current Stadium Nasional Bukit Jalil problem, PSM/the management tak tahu either nak tukar rumput to Cowgrass or nak pecah bumbung (coz not enough sunlight), I said there is a 3rd option, which is to use grow light like in Europe. But to choose which is best option, will be about costs, so “kena tanya accountant lah ha ha ha”. Dia pun gelak. I sambung;
“By the way, bukan sahaja Cowgrass, Zoysia matrella pun shade tolerant jugak”. He asked for the spelling, I told him and that was that. I did not mean to suggest Zoysia matrella per se.

From the beginning I insisted that I cannot comment on the specifics of the stadium field’s problems but only in general; maintenance and turf issues. Because I wasn’t involved and don’t know the details.

Yet, I will admit that the facts are right, it is also sometimes known as Manila grass, it has lower maintenance needs in some aspects, and when pressed by the reporter, I did say I would choose option 1 – to change the grass.

Why, because I believe that if it is a different grass, we can then use the field for multiple events and not just football. I know, I’m going against popular opinion but let me assure you that if the field is used ONLY for football 1. The stadium will be a waste of space and 2. You will wear the same places out faster (penalty box, kickoff spot, and linesman’s rut) as compared to spreading the wear and tear over many other places if it is used for other activities. 3. Bear in mind that whether we use the stadium or not, we still have to cut the grass, fertilise it etc. Its not like the stadium building where we can switch off the lights and leave it till the next event. 4. Most importantly, the field is designed to bear the weight of one person at any point on its surface. So, whether its 22 people or 22,000, if each person only occupies his/her personal space, the field can take it.

image

image

Posted in Fields, Padang, Rumput, Rumput secara am | Tagged: , , | Leave a Comment »

Peraturan Satu Pertiga

Posted by mynormas on August 26, 2014

In a democracy, majority rules, but in the world of grass keeping, we have something called “the rule of one-third”.  Did I make it sound dramatic? Well its one of the main mistake being made by a lot of people. So being dramatic gets me more attention and I think you need to pay attention. 

Most Malaysian homeowners, some football fields, municipal councils and even golf courses would be using knapsack brushcutters to cut grass. On top of that, they will use nylon cutting heads and untrained labour. This tends to get the grass to be cut too low. Lower than what it should be which is; no more than one-third of its original height. Irregular or mowing at too long an interval will cause this too. Its one of the reason that I told most golf clubs that are my clients to “never not mow your greens for more than one day”: i.e. Skip mowing greens ONE DAY only.

Terdapat satu peraturan dalam pemotongan rumput yang di namakan “Rule of one-third” atau “Peraturan satu-pertiga”. Ini adalah peraturan paling kerap yang di langgar oleh penjaga rumput di Malaysia. Sebab utamanya ialah kerana tidak tahu; tetapi juga kerana lebih mudah dan murah menggunakan:

Rumput yang di potong sekarang terlalu rendah. Warna keputihan yang kita lihat ialah warna 'batang' rumput.

Rumput yang di potong sekarang terlalu rendah. Warna keputihan yang kita lihat ialah warna ‘batang’ rumput.

  1. Mesin galas belakang (atau brushcutter) yang tidak dapat di tentukan ketinggian potongan.
  2. Menggunakan pisau di perbuat dari tali nylon yang juga merumitkan menentukan ketinggian potongan kerana panjang tali nylon tersebut tidak sama.
  3. Menggunakan buruh yang tidak terlatih.
  4. Menunggu masa yang terlalu lama sebelum mengulang potongan.
  5. Memotong tanpa mengambil kira jadual pemhajaan dan penyiraman.

Peraturan satu-pertiga ini mengatakan bahawa rumput tidak boleh di potong lebih dari satu pertiga dari ketinggian asal nya. Ini untuk mengekalkan jumlah permukaan daun yang cukup untuk melakukan fotosintesis dan juga menjamin masih terdapat cukup rumput untuk tumbesaran seterusnya.

Peraturan satu pertiga

Jangan potong lebih dari satu pertiga ketinggian rumput

Menggunakan brush cutter dan tali nylon akan menyebabkan pekerja menekan pisau ke tanah dan menyebabkan rumput di potong hingga ke batang. Begitu juga amalan memotong selepas membaja dan juga selepas menyiram atau hujan lebat. Rumput akan tumbuh lebih banyak dan lebih banyak daun akan hilang sewaktu memotong.

Jadi jika anda penjaga rumput (atau anda ada rumput yang orang lain jaga):

  1. Hentikan penggunaan brush cutter dengan nylon head di kawasan terbuka (kita masih perlukan nya di kawasan yang ada perabut atau tebing batu)
  2. Gunakan mesin yang kita boleh ‘set’ ketinggian potongan. Ini ertinya mesin yang ada tayar.
  3. Set ketinggian potongan supaya mesin tidak memotong lebih dari satu pertiga dari ketinggian rumput.
  4. Tentukan jadual pemotongan bergantung kepada pertumbuhan rumput: biasanya rumput yang pendek (3 – 8 mm) di potong setiap hari atau selang sehari; 15 mm (contohnya padang bola atau halaman rumah) di potong seminggu sekali atau dua kali terutamanya lepas hujan atau lepas baja; 25mm dan ke atas, 7 – 10 hari sekali. Kecuali jika di baja atau pada waktu musim hujan yang mana rumput lebih galak tumbuh.

Jika kawasan anda terlalu berbukit dan tidak boleh di potong menggunakan mesin bertayar; cuba gunakan mesin yang mempunyai kipas yang kuat dan akan terapung sedikit sewaktu memotong. Kami panggilnya ‘hover mower’.

Jika anda perlukan nasihat pemotongan, jadual pemotongan atau anda perlukan pembelian mesin untuk memotong rumput: hubungi saya di mynormasATconsultant.com dengan menggantikan AT dengan @

Posted in Fields, Golf Course, Greens, Landscape, Lanskap, Padang, Padang Golf, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, Taman | Tagged: , , , , , , | Leave a Comment »

 
%d bloggers like this: