Turf Matters

The Site To Go To For All Your Turf Matters

  • Facebook Likes

  • The new Brushcutter

    Pengganti Brushcutter

    Increase productivity, cut labour. Try the AM61A

  • Trees Nursery

    Forest trees nursery

    Get your Trees from this nursery

Posts Tagged ‘football field’

Buat Line

Posted by mynormas on March 16, 2017

Saya selalu mengambil mudah tentang pembuatan garisan di padang bola sepak. Hinggalah pada suatu minggu saya diberitahu bahawa padang di bawah jagaan saya akan dijadikan venue pertandingan bertaraf kebangsaan. Sekarang, ia adalah padang latihan maka kawasan depan gol adalah kawasan yang amat rosak.

Saya tahu apa yang perlu berlaku ialah saya perlu pindahkan gol supaya kawasan yang rosak (walaupun telah dibaiki) tidak lagi berada di depan gol; ertinya saya perlu pindahkan padang ke kiri atau ke kanan atau ke depan/belakang supaya penjaga gol dan penyerang tidak bergomol di atas kawasan rumput yang baru ditanam semula.

Walaupun saya bernasib baik padang itu tidak dikelilingi balapan, saya tidak bernasib baik kerana bucu kawasan berumput telah diambil untuk membuat bangunan tandas maka kawasan berumput tidak lagi berbentuk segiempat tepat. Manakala di sebelahsana pula, sebesar 1 meter telah diambil untuk membina pagar untuk menghalang bola keluar, jadi kawasan yang ada untuk saya gunakan hanyalah beberapa meter sahaja jika diambil kira ruang untuk penyepak sudut dan melontar ke dalam. Soalan saya ialah; besar mana padang yang diperlukan oleh pertandingan? Berapa jarak dari pinggir yang dibenarkan?

Abd Rashid bin Ayob

Di sinilah wira posting ini masuk; En. Abdul Rashid bin Ayob, umur 56 tahun dengan pengalaman 30 tahun dalam bidang membuat garisan padang bola sepak, hoki, ragbi, takraw dan sebagainya tapi pingpong tak termasuk. Walaupun saya boleh rujuk di internet dan tahu bahawa walaupun antara padang paling besar ialah kepunyaan Hull City (114m x 74m) dan antara paling kecil ialah Stoke City (100 x 64m) dan EPL telah cuba untuk mencadangkan saiz 100.58m x 64.01m sebagai suatu piawai, saiz padang bola untuk kegunaan liga di Malaysia sukar di cari. Mujur ada Pak Rashid sebagai rujukan saya.

Dengan bantuan Pak Rashid kami berjaya mengalih padang dua meter ke kanan dan mengecilkan 0.6m ke dalam (untuk mengelakkan penjaga gol berdiri di atas bekas tiang lama).

Masalahnya, pada hari perlawanan – yang akan bermula pada pukul 4.45 petang, saya ada padang baru TANPA garisan! Komisioner Perlawanan atau Games Commissioner akan memeriksa padang sekali lagi pada pukul 3.00 petang!

Pak Rashid tenang, dia tidak terburu-buru, apatah lagi kalut.

Tarik Pak Rashid; tarik!!!

Dia memulakan membuat garisan selepas gol baru di tanam dan menjadikan titik tengah diantara dua tiang itu sebagai titik permulaan dan dengan berhati-hati memulakan kerja dengan menarik tali sepanjang tepi padang baru dan menggunakan dua besi mempastikan tali tersebut tegang dan lurus. Saya betul tak sangka betapa susahnya untuk menarik tali sepanjang 110 meter yang tebal dan berat di atas padang yang berpermukaan rumput.

Dia kemudian memulakan membuat garisan menggunakan alat pembuat garisan yang diisi dengan cat berasaskan air. Siap saja garisan itu, saya menarik nafas lega, tapi tidak Pak Rashid, dia tidak berpuas hati.

“Tak lurus” katanya.

Silap 0.5 inci; sorang padam, sorang buat baru.

Saya perhatikan betul-betul, garisan luar cat itu berada lebih kurang 0.0125m di luar tali. Hendak saja saya kata “Relax lah Pak Rashid, dah suntuk masa, tak kan ada orang perasan besar tu” tetapi saya tak berani. Pak Rashid mengarahkan pembantunya, Abang Azam menggunakan sebuah mop basah, mencuci garisan di luar tali dan dia mula cat semula garisan tadi.

Habis garisan itu, dia memulakan garisan gol disebelah sana dan kami tanam gol sana pula. Masa sudah pukul 12.00 tengahari dan matahari panas. Pak Rashid tidak berhenti untuk makan. Malah, dia tidak berhenti ketika hujan juga!

Di satu lagi padang saya di Johor, saya ada masalah garisan kotak penalti di sebelah sini tidak selari dengan garisan kotak penalti sebelah sana dan saya tak pasti bagaimana untuk meluruskan nya kerana ukuran semua sama tapi di pandangan mata; tidak selari. Sehari bersama Pak Rashid, saya sudah nampak penyelesaiannya; tarik tali dari hujung padang sini ke hujung padang sana, tanda ukuran yang kita mahu di kedua dua hujung dan cat di pinggir tali hingga ke tanda kita tadi. Nah! Dua garisan lurus selari untuk dua kotak penalti.

Kami siap garisan pada 2.50 petang dan Game Commissioner yang memerhatikan kerja kami dari tadi, memeriksa padang dan mempersetujui ia boleh digunakan. Lega.

Terima kasih Pak Rashid (dan Abang Azam, dan Din dan Pak Ali juga).

Malangnya; main hanya 39 minit, hujan lebat telah menyebabkan referee menangguhkan permainan.

Rujukan:

http://www.thefa.com/football-rules-governance/lawsandrules/laws/football-11-11/law-1—the-field-of-play

http://www.football-stadiums.co.uk/articles/are-all-football-pitches-the-same-size/

Advertisements

Posted in Fields, Padang, Padang Bola, stadium | Tagged: , , , , , | 3 Comments »

Call the Consultant

Posted by mynormas on November 13, 2015

Suddenly my presence is needed all over. Presumably the rain is causing problems for golf courses and football fields alike. Disease here, dead greens there and wet fields everywhere but they call me only when the problem has deteriorated badly. Reminds me of the saying “A consultant is someone called in at the last minute to share the blame”.

Some of the issue could have been solved if they had a plan. A schedule. Sure the weather is becoming unpredictable but who in Malaysia didn’t know the monsoon at the end of the year? So schedule the work AND/OR the tournaments accordingly lah!

Posted in Golf Course, Padang Bola | Tagged: , | Leave a Comment »

Apa itu Topsoil?

Posted by mynormas on October 28, 2015

Apa itu topsoil? Ia adalah sejenis bahan yang di gemari dan dijadikan sebagaI piawaian utk kebanyakan padang di Malaysia. Apa hikmatnya yang ia mesti di gunakan dalam pembinaan padang sebelum ia di luluskan oleh agensi kerajaan atau pihak berkuasa tempatan? Hampir setiap spesifikasi atau Bill of Quantity untuk pembinaan padang milik kerajaan yang saya lihat akan mempunyai ‘top soil’  sebagai lapisan atas sebelum rumput di tanam. Di bawahnya biasanya adalah lapisan pasir untuk membantu saliran air.

Partikel partikel pasir duduk situ diam diam, air boleh lalu, takde masalah...

Partikel partikel pasir duduk situ diam diam, air boleh lalu, takde masalah…

Kenapa kita menggunakan top soil? Tradisi, mungkin. Hampir 30 tahun dulu, sewaktu saya masih menuntut di UPM, kami di ajar, ketika mengorek lubang untuk menanam pokok, untuk meletak tanah bahagian atas lubang di sebelah kanan, bahagian bawah lubang di sebelah kiri dan selepas anak pokok dimasukkan ke dalam, tanah di kanan akan di masukkan ke dalam kerana ia di anggap lebih subur.  Itu lah dia top soil atau tanah atas dalam kefahaman dan pengalaman saya. Kenapa? Kerana proses penguraian dan pereputan bahan bahan organic seperti tumbuhan, haiwan, cacing, serangga dan sebagainya menghasilkan nutrient utk tumbuhan baru. Proses  penguraian dan pereputan ini juga bermaksud kehadiran mikrob yg bermanafaat. Top soil juga dilihat sebagai mampu memegang nutrient dan air yang tak mampu di buat oleh pasir.

Soalan saya ialah: utk membina sebuah padang bola, kawasan mana yg juga sebesar padang bola akan di korek utk mendapatkan top soil? Kawasan yg sama? Bukankah kawasan tersebut ada lah kawasan yg penuh dengan rumput liar? Tiada kah kemungkinan bijibenih atau bahagian vegetatif seperti stolon, rhizome atau akar yg masih ada di top soil itu seterusnya akan tumbuh sebagai rumpai di padang baru iti di masa akan datang?

Saya masih ingat hampir 30 tahun lalu, pensyarah Sains Tanah saya, En Peli bin Mat, berpesan bahawa “tanah satu kaki persegi di sini akan mempunyai sifat dan ciri yang berbeza dari tanah satu kaki persegi di sebelahnya”. Saya tidak ada sebab utk meragui En Peli jadi saya tidak faham bagaimana kita boleh guna ‘topsoil’ utk asas penanaman kawasan sebesar padang bola; tidak kah kita mengambil risiko tanah seluas padang kita mempunyai kesuburan dan sifat yang berbeza? Kerana kita telah menggunakan topsoil dari pelbagai ‘satu kaki persegi’? Tidak kah nanti sebelah kiri padang lebih subur dari sebelah kanan, dan sebelah belakang padang lebih keras dari sebelah tengah dan sebagainya?

sand particle+topsoil

Sekarang, tanpa di jemput, selapis ‘topsoil’ yg mempunyai saiz partikel yg halus, di letak atas pasir. Tak lama, partikel halus akan ‘migrate’ ke bawah dan sumbat aliran air. Dalam ‘topsoil’ itu juga mempunyai benih rumpai.

Apa yg saya biasa lihat juga ialah tanah liat yg tak di ketahui asal usulnya di panggil sebagai ‘top soil’ dan oleh kerana tanah liat mempunyai saiz partikel yg lebih kecil dari pasir, ia akan berhijrah (migrate) ke dalam pasir dan menyumbat ruang yg menjadi tempat air mengalir dan akan menyebabkan padang basah.

Tanah liat yang menjadi keras bila di roll dan lembik di musim hujan adalah punca kebanyakan masalah padang di Malaysia walaupun padang tersebut di tambah dengan longkang subtanah. Diburukkan lagi jika longkang subtanah itu dibalut dengan kain geotextile kerana partikel yang sangat halus pada topsoil akan menutup lubang lubang pada kain geotextile dan longkang akan tidak lagi berfungsi.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Padang ini sangat basah. Saya telah mengorek diatas longkang subtanah dan mendapati ‘topsoil’ telah menjadi keras dan tidak berguna.

Saya ada dua cadangan.

  1. berpegang kepada prinsip prinsip ‘biar mati anak, jangan mati adat’ atau ‘copy paste lebih senang’ atau ‘saya hanya menurut arahan, bukan fikiran’ dan kita masih lagi akan menggunakan ‘top soil’ maka saya cadangkan: ada kan spesifikasi tepat tentang top soil terutama nya saiz partikel dan kehadiran benih rumpai. Kedua dua nya memerlukan bukti, yg pertama ialah dengan menghantar nya ke makmal atas tanggungan kontraktor kedua ialah demgan menyimpan sampel top soil dalam balang selama dua minggu dan lihat apa yg tumbuh.
  2. Gunakan cara ‘root zone’ iaitu campuran bahan bahan specific utk mencapai sifat tanah yg kita mahu. Contohnya, 90% pasir, 5% bahan organic yg boleh reput, dan 5% amendment yg kekal seperti zeolite atau cocopeat atau sekam padi. Bahan organc akan membekalkan nutrisi sama macam top soil, malah lebih sekata dan soil amendment itu akan memegang air utk pihak pasir. Semua ini hanya perlu di bahagian 4-6 inci ter atas dimana majority akar akan berada. Bawahnya pasir. Atau gunakanlah apa-ap campuran pun; janji tanah itu sekata kesuburan (atau keTIDAKsuburannya), sifat dan ciri di seluruh padang. Padang itu akan lebih senang di urus.

Tapi tak lengkap rasanya kalau tiada rujukan, dan ada orang yang kalau takde orang putih cakap, dia tak percaya, jadi silakan senarai di bawah. Sebagai ganti topsoil pun boleh lhat di bawah atau Google “Root zone for athletic fields” sendiri (jangan kata saya tak bagi alternative lain)

  1. “The Shocking Truth about Topsoil” dari Michigan State University http://msue.anr.msu.edu/news/the_shocking_truth_about_topsoil
  2. “Topsoil 101” http://What www.bhg.com/gardening/yard/soil/topsoil/
  3. “What is topsoil? Definition and Composition” http://study.com/academy/lesson/what-is-topsoil-definition-composition-uses.html
  4. “Purchasing Topsoil” dari University of New Hampshire. Ini lagi best; dia warning tentang racun yang masih ada dalam topsoil akan memberi kesan dalam tumbuhan akan datang.  http://extension.unh.edu/resources/representation/Resource000492_Rep514.pdf
  5. “Topsoil Quality Guidelines for Landscaping” dari Utah State University http://forestry.usu.edu/files/ uploads/AGSO02.pdf
  6. “Sand-based Athletic Fields”  dari Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Sand-based_athletic_fields
  7. “Root zones for High Traffic Turfgrass Areas” dari Ohio State University http://www.oardc.ohio-state.edu/ss540/chapters/SWSGCch6.pdf
  8. “Selecting Sand-Dominated Rootzones for Sports Fields” dari Penn State University  http://www.sportsbuilders.org/events/presentations/Orlando_2C.pdf
  9. “Rootzone” dari Sports Turf Managers Association atau STMA  http://www.stma.org/sites/stma/files/Technical_Resources/Rootzone.pdf
  10. “Managing Soil vs Sand Sports Fields” Ministry of Agriculture, Food and Rural Affairs, Ontario, Canada.  http://www.omafra.gov.on.ca/english/crops/facts/soilsand.htm

 

Untuk maklumat lanjut tentang penjagaan padang; hubungi saya di mynormasATconsultant.com (gantikan AT dengan @) atau talipon O3-5I3I OO66 dan biarkan ia berdering lama. 

Untuk mengetahui ilmu penjagaan rumput seterusnya, “Follow” laman web ini dengan memasukkan email anda di bahagian atas sebelah kanan. Saya biasa menulis satu atau dua kali sahaja setiap bulan. 

Sila sudi klik gambar iklan di bawah artikel in, ia adalah sumber pendapatan untuk laman web ini. Terima kasih.

Copyright and please click

Posted in Golf Course, Padang, Padang Bola | Tagged: , | 3 Comments »

Rumput Plastik

Posted by mynormas on June 19, 2015

Kebanyakan padang di Malaysia sekarang menggunakan rumput betul dan di bina dengan kos yang tinggi tetapi selepas beberapa bulan, ia tidak kelihatan seperti padang lagi kerana faktor cuaca, penggunaan, kesilapan pembinaan, rumput yang tidak sesuai ataupun faktor penyelenggaraan. Oleh itu ada yang telah menggunakan rumput tiruan – setakat ini, Malaysia belum lagi ada padang hybrid seperti di Singapura – untuk mengatasi faktor-faktor tersebut.

Seperti hampir semua benda, rumput tiruan ada kebaikan dan keburukkan nya. Sebelum kita pergi lebih jauh, rumput tiruan bukan di buat dari ‘plastik’ per se; sebalknya ia adalah fiber yang boleh di buat menggunakan tiga jenis komponen iaitu polyethylene (PE), polypropylene (PP) dan nylon.

Di antara kebaikan rumput tiruan ialah:

  1. Sangat sedikit penyelenggaraan di perlukan. Tiada baja, penyakit, serangga atau pemotongan di perlukan.
  2. Ia boleh di gunakan di setiap ketika. Selepas hujan, awal pagi, lewat petang sebaik sahaja selepas pasukan sebelum itu meninggalkan padang dsb.
  3. Pelbagai kegunaan. Suatu padang boleh digunakan untuk pelbagai aktiviti sukan atau bukan sukan. Ia boleh di warnakan dengan pelbagai warna untuk membezakan garisan warna sukan.
  4. Padang rumput tiruan tidak menakung air dengan syarat ia di bina dengan betul, ia tidak mempunyai lapisan organik atau thatch yang akan bertindak seperti sponge untuk ‘memegang’ air.
  5. Ia di laporkan boleh mengurangkan kecederaan yang datang dari permukaan padang yang tidak rata atau licin atau berlumpur.
  6. Padang rumput tiruan juga menjimatkan air.

http://www.momsteam.com/health-safety/turf-wars-pros-and-cons-of-artificial-turf

http://www.dessosports.com/artificial-turf/benefits

http://www.syntheticturfcouncil.org/?page=FAQs

Keburukkan rumput tiruan? Sebelum lihat senarai, apa kata kita lihat video pendek tentang Women’s World Cup yang berlangsung di Canada dan kesemua perlawanan adalah di atas rumput tiruan (sebahagian pemain telah mengemukakan saman keatas FIFA tentang ini). Untuk pengetahuan semua 120 darjah Fahrenheit (suhu padang dalam video tersebut) = 49 darjah Celsius, dan 130 darjah Fahrenheit = 54 darjah Celsius. Suhu cuaca Kanada? Pada waktu itu ia di laporkan sebagai lebihkurang 21 darjah Celsius. Sebagai perbandingan suhu cuaca di Kuala Lumpur di siang hari ialah di antara 32 hingga 34 darjah Celsius.

Keburukan rumput tiruan ialah :

  1. Kos pemasangan yang tinggi. Saya pernah di beritahu ia melebihi RM1 juta ringgit satu padang bola.
  2. Suhu padang yang tinggi. Bahan yang di gunakan untuk membuat rumput tiruan dan juga bahan yang berada di bawah rumput menaikkan suhu padang.
  3. Pencemaran. Rumput asli mempunyai sifat penapisan bila air mengalir di atasnya, rumput tiruan tiada sifat ini malah akan melajukan pengeluaran air dari padang (yang juga merupakan kebaikkan nya).
  4. Ketika membuat sliding di atas rumput tiruan, ataupun jatuh secara terseret; pemain akan terdedah kepada luka atau dipanggil sebagai ‘turf burn’.
  5. Tempat pembiakan bakteria. Pakar perubatan mendapati bakteria staphylococci dan lain lain mampu hidup lebih dari 90 hari di atas rumput tiruan. Di tambah dengan risiko luka atau turf burn; jangkitan lebih mudah berlaku.
  6. Rumput tiruan di ‘topdress’ dengan getah halus yang mampu memburukkan orang yang memang mempunyai masalah pernafasan seperti pesakit asma.
  7. Selepas sekali menggunakan rumput tiruan, rumput asli tidak lagi dapat digunakan kerana tanah di bawah tiada lagi organisma hidup yang menyokong pertumbuhan rumput asli.
  8. kecederaan pemain; pemain-pemain profesional atau elit  (berbanding dengan pemain rekreasi atau riadah) mempunyai risiko kecederaan lutut atau ACL yang lebih tinggi secara perbandingan (lihat video seterusnya untuk statistik). Nota: kebanyakkan kajian adalah pada pemain American Football. Dan kebanyakkan nya di atas padang rumput tiruan generasi pertama.
  9. Ada pendapat yang mengaitkan rumput tiruan dengan kanser dan ada juga pendapat yang tidak bersetuju. Saya tidak akan perpanjangkan ini, sila Google sendiri.
  10. Padang rumput tiruan yang lama atau banyak di gunakan akan mempunyai rumput yang telah mula rosak mampu me lepaskan plumbum (lead) yang merupakan sumber toksik kepada manusia. Tiada masalah pada padang baru yang di buat dari rumput polyethylene sahaja.

http://www.momsteam.com/health-safety/turf-wars-pros-and-cons-of-artificial-turf

https://www.health.ny.gov/environmental/outdoors/synthetic_turf/crumb-rubber_infilled/fact_sheet.htm

http://news.discovery.com/earth/plants/world-cup-turf-battle-is-grass-better-150605.htm

Kita lihat video seterusnya:

Posted in Padang, Padang Bola, Rumput, stadium | Tagged: , , , , , | 4 Comments »

What Enstein said

Posted by mynormas on April 28, 2015

Is it too ambitious to put one of the greatest minds in history to the level of grass growers? I don’t know. I just want to draw attention to his quotes and.how at least one, if not two of them relate to some of what I see in Malaysian golf clubs and football fields. “Insanity” said Mr. Enstein “is doing the same thing over and over again and expecting different results”.

Does that ring a bell? We talk about the (poor) quality of our golf course or field but we do not change anything in the efforts or methods of how we maintain either one. We still use the same fertiliser or the same amount or, in the case of golf course fairways and tees or many football fields; we don’t fertilise at all. We cut our football field irregularly and we have not or worse, never have done any aeration on our fields. Yet we wonder why there is no improvement in quality. Honestly? We shouldn’t wonder, we should just accept it as it is and play it or take up bowling, or fishing or for the footballers; futsal perhaps?

I get it, sometimes there are just too many things to be done that we don’t know where to start, but start we must. If we can’t afford to do the big things, maybe we can start small. Change we must, better now than never. Not all improvements have to be million-ringgit renovations or purchases you know, sometimes it is just about perception and not necessary reality. Consistent greens at moderate speeds? A cleaner golf course? Stripes on a football field?

Maybe a change in fertiliser? Or better still; a soil test to see if we’ve done it right all this years? Trimming the trees surrounding the green may help. I know, I know, the committee/management/owner will never agree. However, you will be surprised how many people who said that have never actually broached the subject to the committee/management/owner. I once was asked to present recommendations on how to improve a particular football field, they told me they can’t afford it; problem was, I haven’t told them how much it costs yet. I guess it was easier to carry on as it is rather than to take an unusual, different and extra step to actually improve it.

Part of what I do is mentoring the existing staff in the effort to improve the quality of a golf course, I’ll tell you it is easier to do it with superintendents and staff who are new rather than those have been in one place too long where every suggestions or recommendation can be taken as a challenge, old habits are hard to break and complacency sets in.

I usually will try to tweak the maintenance practices that I hope will make some changes and I try to find the stuff that is there without incurring immediate extra cost. Measuring green sizes for example and calculating the amount of fertiliser for each green. Changing pesticides; whether the brand or type or how its applied.

Sometimes I go for something new like dragging a metal drag mat on the greens in lieu of grooming. “Will it work?” I am asked. I don’t know; lets try and see what happens. At the very least, it changes the way the staff see the greens. No kidding.

That’s when sometimes I run into opposition, for example when I asked that insecticides are applied early in the morning or late in the evening, I am told that “the insects here are active in the afternoon”. Fine. Problem is, that golf course is plagued by insects for years; and various types and combinations of insecticides have been used to no avail, so why not give a different time of application a try?  Why do the same thing and expect a different result?

If you don’t have a groomer or any sort of vertical cutter, why not try pulling a ‘metal carpet’ on the greens just to shake up the grains a bit? Most old school superintendents will find excuses not to do it, or they’ll tell me they’ll do it and never actually do, but I had one former-factory-manager-turned-Superintendent who followed my instructions blindly. He had four walk-behinds of different makes and models to mow 18 greens but his greens turned out to be consistent and pretty fast for a cutting height of 4.5 to 5mm.

Don’t get me wrong. It is okay to do the same things again and again. Go ahead. After all, I don’t know everything and not everything I suggest may work for everyone. What is wrong is expecting a different result. That, according to old Albert, is insanity, but then, he is also the same guy who said that “We cannot solve our problems with the same thinking that created them”, so maybe it is about using a different kind of thinking. Be offended, go on, if that prompts you or anyone into using their imagination and making some changes; I have not wasted the two hours writing this.

Posted in Golf Course | Tagged: , , , | 1 Comment »

Mengenal ‘Penyakit’

Posted by mynormas on April 13, 2015

In the past few years I’ve been travelling visiting golf courses and a few football fields in Malaysia, one common problem I see is the difficulty some (let me stress that; some) Superintendents find it difficult to diagnose what is wrong with their grass. Especially on greens. I know it can be difficult to identify what disease is at fault except perhaps Fairy Ring but I find it a little alarming when the an insect attack is confused with fungi or even irrigation water contamination is blamed on disease (did that sound right). I’ve seen greens being compacted by some kind of heavy machinery and yet it was blamed on fungus. Sure, there were fungus on the green but you could see that the disease was mostly on the tyre marks and whatever the guy was dragging behind that tractor; a heavy roller perhaps? So I put together a slide that I used for teaching golf course staff on how to identify between abiotic and biotic causes of damage or disease on the course. I also saw a well-constructed football field having problems because the outlet drains were clogged: unclog it, and it improved almost immediately. The slides are in the Malaysian language because it is used to teach Malaysian staff. It is a two-day course and includes a calibration module. For more info on this and other field/course maintenance seminars, please contact me.

Penyakit apa membuat corak begini? What disease does this?

Penyakit apa membuat corak begini? What disease does this?

Dalam kerja saya sekarang, saya banyak melawat padang golf dan padang bola, dan salah satu masalah yang paling selalu saya jumpa ialah masalah pengenalan kepada penyakit di padang. Kekadang kita confuse di antara penyakit kulat dan serangan serangga. Kekadang masalah yang datang dari pengairan pun kita salahkan kulat. Saya pernah lihat rumput yang mempunyai kesan tayar pun di salahkan kepada kulat juga. Saya pernah lihat rumput yang di salah spray di salahkan penyakit rumput. Saya pernah jumpa padang bola yang di perbuat dengan sempurna dan di jaga dengan baik tetapi bermasalah, saya dapati masalahnya ialah paip outlet membawa air keluar dari padang telah sumbat. Setelah itu di perbaiki, padang tersebut telah berfungsi seperti biasa: tiada penyakit.

Saya telah membuat satu kursus bertajuk “Kursus Asas Aplikasi Racun di Padang” untuk di ajar kepada kakitangan padang dan slaid ini di gunakan sebagai petunjuk kepada mereka untuk membezakan punca penyakit. Ia dalam Bahasa Malaysia. Kursus ini adalah selama dua hari dan termasuk cara kalibrasi mesin. 

Untuk maklumat lanjut tentang kursus ini, sila hubungi saya…

<div style=”margin-bottom:5px”> <strong> <a href=”//www.slideshare.net/normas98/diagnosis-penyakit-rumput” title=”Diagnosis penyakit rumput” target=”_blank”>Diagnosis penyakit rumput</a> </strong> from <strong><a href=”//www.slideshare.net/normas98″ target=”_blank”>Normas Yakin</a></strong> </div>

Posted in Fields, Golf club, Golf Course, Golf Course Superintendents, Greens, Maintenance, Padang, Padang Golf, Taman | Tagged: , , , , , , , | Leave a Comment »

AM61A ganti brushcutter

Posted by mynormas on February 16, 2015

Last month I visited a company in Sri Iskandar, Perak that dealt with mowers. They deal in mowers that they imported in from Japan and were marketed for the agriculture sector, which made them really really cheap compared to golf course mowers. The mowers look tough and rugged. I haven’t seen the cut but I’m sure it is better than a brushcutter’s and good enough for the rough and maybe even some fields but what made me really interested was that their mowers were also small enough to be operated under and around trees. 

Mesin AM61A in action.

Mesin AM61A in action.

Last week they sent me a few video clips of which one really really got me looking real hard at them. This particular machine the AM61A was versatile and powerful enough to replace not one but at least five brushcutters! No kidding. You can watch the YouTube video below. 

Please take this in the context that Malaysian golf courses are – or will – be facing a shortage of manpower especially the foreign workers. This machine may be the answer to two reasons for the lack of local workers: 

1. Reducing the need for brushcutters will mean the reduction in the need for brute force and physical demands.

2. Reducing the number of workers through productivity and mechanisation can mean increasing the pay of individual workers.

Or maybe you can just reduce your workforce and increase profit?  

Bulan lepas saya telah melawat sebuah syarikat di Sri Iskandar, Perak yang memasarkan mesin memotong rumput keluaran negara Jepun yang di tujukan ke industri perladangan dan pertanian. Oleh itu mesin mereka mempunyai harga yang murah berbanding dengan mesin yang di jual khusus untuk padang golf.

AM61A di kawasan yang biasa di potong oleh brushcutter

AM61A di kawasan yang biasa di potong oleh brushcutter

Saya amat tertarik kerana mesin mereka kecil dan mudah di pandu di kawasan sempit seperti di bawah atau keliling pokok dan murah (deja vu! Saya dah cakap tadi eh?). Saya tak tengok lagi kualiti potongan (saya melawat kedai mereka dan melihat video) tapi saya yakin ia lebih baik dari brushcutter tapi kalau setakat rough dan mungkin padang bola atau taman, tiada masalah.

Tetapi yang paling saya suka ialah suatu video (lihat di bawah) yang menunjukkan bagaimana mesin AM61A boleh menewaskan suatu brushcutter dan menunjukkan bahawa satu mesin AM61A boleh menggantikan hingga lima brushcutter.

Kita kan mengalami masalah pekerja; samada pekerja asing yang makin susah dan mahal untuk di bawa masuk ataupun pekerja tempatan yang kurang gemar bekerja di padang golf. Pada pendapat saya, mesin AM61A ini boleh membantu dua cara untuk menambah pekerja tempatan:

1. Mengurangkan keperluan menggunakan kekuatan dan ketahanan fizikal

2. Mengurangkan jumlah pekerja maka ada kemungkinan imbuhan kepada pekerja boleh di naikkan.

Ataupun, anda boleh kurangkan pekerja dan tambah keuntungan.

Posted in Golf Course, Golf Course Superintendents, Landscape, Lanskap, Maintenance, Padang, Rumput | Tagged: , , , , | 7 Comments »

Rumput untuk Stadium

Posted by mynormas on January 27, 2015

Kesilapan memilih rumput adalah masalah utama kebanyakkan pemilik tanah, dari sekecil halaman rumah hinggalah ke sebesar padang golf. Rumput yang cantik di padang orang lain, belum tentu cantik di padang kita. Rumput yang cantik di dalam gambar, belum tentu cantik di tempat kita. Rumput yang cantik di nursery belum tentu cantik di laman kita.

Di tiap kawasan atau tanah atau tapak atau padang; redup, cuaca, iklim-mikro, keupayaan penjagaan, kegunaan dan sebagainya tak sama. Jadi jangan lah kita pilih rumput berdasarkan kecantikan atau kebagusan nya di tempat lain dan kita tangkapmuat dia di tempat kita dan berdoa supaya ia padan.

Di dalam slaid-slaid berikut saya cuba memberitahu apa yang saya pertimbangkan ketika saya membantu sebuah stadium membuat pilihan rumput. Saya cuba jadikan pemilihan rumput itu sebagai suatu proses sama seperti memilih pemenang dalam rancangan hiburan. Peserta rancangan hiburan ada menang dalam kategori tertentu dan ada peserta yang menang dalam acara keseluruhan. Begitu juga dalam pemilihan rumput; saya bahagikan proses pemilihan ke dalam tiga ‘kategori’ dan pilih pemenang untuk tiap kategori. Peserta yang paling banyak menang dalam kategori-kategori itu akan memenangi acara keseruhan. Tentunya pemilihan saya bukan muktamad, saya akan memberi ‘ranking’ dan terpulang kepada tuanpunya untuk membuat keputusan terakhir. Kadang-kadang, ada perkara yang berada di luar jangkaan seseorang. Contohnya tuanpunya mahukan rumput yang sama dengan stadium lain sediaada, atau rumput ranking kedua adalah rumput kegemaran boss, atau rumput dalam ranking pertama tiada ‘backup’ atau tiada di jual oleh pembekal/nursery lain. Maka mungkin tuanpunya mahu membuat ‘gamble’ dan memilih rumput dalam ranking kedua atau ketiga.

Menggunakan rumput yang tiada ‘backup’ adalah – pada pendapat saya – suatu keputusan yang berisiko tinggi. Padang kita  akan menjadi tebusan pembekal sekarang dan di masa yang sama, jika rumput di padang rosak atau mati seminggu sebelum suatu acara/pertandingan penting, kita tiada sumber untuk mendapat bekalan untuk menampal kawasan yang mati atau rosak.

Sebagai bonus, untuk mengelakkan pemilik padang ini menerima nasihat penjual yang memaksa mereka menggunakan terlalu banyak input sewaktu penanaman, saya telah memasukkan beberapa cadangan untuk proses tanam semula. Saya cadangkan supaya mereka kembali ke basic. Guna pasir kasar sudahlah, tidak perlu lain lain bahan seperti tanah liat, top soil yang terlalu banyak (satu lapis?) ataupun benda-benda ‘canggih’ lain.

Jika anda dalam proses memilih rumput untuk padang anda; silakan guna proses ‘3K’ ini. Jika anda ingin membuat penyampaian kepada boss anda dan anda memilih untuk menggunakan proses 3K, saya hanya minta anda beri kredit kepada saya.

Ataupun, jika anda akan membelanjakan jutaan ringgit untuk menanam padang, mengapa tidak belanja lebih kurang 0.001% dari satu juta untuk membayar seorang pakar yang telah membela rumput selama 20 tahun? Anda boleh tanya soalan ini sekarang atau anda boleh tunggu 3 tahun lagi bila soalan ini di tanya oleh pemberita, Board of Director ataupun pengguna ketika rumput di padang anda mula bermasalah.

Selamat membaca.

Posted in Golf Course, Golf Course Superintendents, Greens, Landscape, Maintenance, Padang, Padang Golf, Rumput halaman rumah, Taman | Tagged: , , , , , , , , , | 4 Comments »

Padang dan belang

Posted by mynormas on November 18, 2014

Stripes, whether on a football field or a golf course fairway, are nice to look at. Some Superintendents/Groundsmen are quite creative and can create nice patterns. However, the danger of having one direction of stripe for years and the same mower every time we mow, is creating ruts where the tyres are.

File picture; not directly related to story.

Nice stripes from a simple tractor. But at least this is a light machine.
Gambar hiasan.

For those not in the know; to get those nice stripes that you see on TV or at your local field/fairways/rough, the mower operator has to mow in the same place and at the same direction every time. The grass then bends in that particular direction and when the mower comes back on the ‘return’ trip, the grass will bend in the opposite direction. The effect of light reflecting on the bent grass are what creates the striping effect. Not really the cutting action per se, more likely the rollers behind the ‘knife’.

Its easier to do with some grass compared to others. For the grasses that are harder to create the stripes, the mower operators has to be disciplined and skilled enough to be able to repeat that task every time he/she mows. Some courses/fields can have a few directions to spread the wear and tear but in Malaysia, most clubs will have one one direction of mowing; from tee to green of fairway or on the football field, from one side of the field to the other i.e. left to right.

If you don’t spread out the wear and tear and keep on mowing in the same place/direction every time over many years and even during wet soil conditions – especially if you don’t aerate your fairways – what will happen is that the machine’s tyres will always be in the same location every time you mow and this will soon create ruts.

Maybe not my best artwork; but what I'm trying to show is a profile of ruts created by a machine.

Maybe not my best artwork; but what I’m trying to show is a profile of ruts created by a machine’s tyres.

I recently advised one club to change the direction of their fairway stripes because it has been that since the beginning. I suggested a ‘diamond’ cut from two directions to create a checker board effect from a straight up and down striping as it is now. At least then there can be two set of places where the machine’s tyres can be placed and since that particular club mows its fairways twice a week, that means on one day it will mow from left to right and on the other; right to left.

When the owner came by a few weeks ago, he decided he preferred the old stripes and instructed the Superintendent to go back to the old stripes. The Superintendent were not able to give a proper explanation why we changed mowing direction and had no choice but to go back to the previous direction.

Sigh… I guess I should let it go, but the rainy season has just begun and I’m afraid the ruts will just get worse.

Belang pada padang – samada pada fairway padang golf atau di padang bola – adalah cantik. Tetapi ia datang dengan kos tertentu. 

Pedulikan botol air mineral tu. Apa yang saya nak tunjuk ialah arah rumput baring akan menentukan warna belang rumput.

Pedulikan botol air mineral tu. Apa yang saya nak tunjuk ialah arah rumput baring akan menentukan warna belang rumput.

Untuk mendapatkan belang tersebut, si operator yang membawa mesin mestilah memotong pada arah dan tapak yang sama setiap kali dia memotong. Ini kerana belang itu datang dari rumput yang ‘baring’. Bila mesin itu potong ke arah hadapan kita, rumput itu akan baring ke pergi dari; dan bila mesin itu potong di arah berlawanan iaitu ke arah kita, rumput akan baring ke arah kita. Cahaya yang melantun atas permukaan rumput itu akan membalikkan jumlah cahaya yang berbeza dan memberi kesan belang yang kita nampak. 

Oleh kerana mesin itu terpaksa potong pada arah dan lokasi yang sama setiap kali ia potong selama bertahun-tahun; tayar mesin itu akan berada di lokasi yang sama dan akan membentuk lekuk terutamanya bila kita potong pada waktu tanah lembik; i.e musim hujan. 

Untuk mengurangkan efek tersebut, saya cadangkan padang mempunyai dua atau tiga ‘pattern’ belang supaya mampatan dari tayar boleh di sebarkan ke beberapa lokasi. Ini mungkin membantu. 

Example of striping on football field

Contoh belang atau stripe di padang bola.

Posted in Fields, Golf Course, Golf Course Superintendents, Maintenance, Padang, Padang Golf | Tagged: , , , , , | Leave a Comment »

matrella rumput stadium?

Posted by mynormas on November 6, 2014

For the record, some guy from Bernama called me while I was having lunch on Tuesday. It was rather noisy.

Dia kata to rectify current Stadium Nasional Bukit Jalil problem, PSM/the management tak tahu either nak tukar rumput to Cowgrass or nak pecah bumbung (coz not enough sunlight), I said there is a 3rd option, which is to use grow light like in Europe. But to choose which is best option, will be about costs, so “kena tanya accountant lah ha ha ha”. Dia pun gelak. I sambung;
“By the way, bukan sahaja Cowgrass, Zoysia matrella pun shade tolerant jugak”. He asked for the spelling, I told him and that was that. I did not mean to suggest Zoysia matrella per se.

From the beginning I insisted that I cannot comment on the specifics of the stadium field’s problems but only in general; maintenance and turf issues. Because I wasn’t involved and don’t know the details.

Yet, I will admit that the facts are right, it is also sometimes known as Manila grass, it has lower maintenance needs in some aspects, and when pressed by the reporter, I did say I would choose option 1 – to change the grass.

Why, because I believe that if it is a different grass, we can then use the field for multiple events and not just football. I know, I’m going against popular opinion but let me assure you that if the field is used ONLY for football 1. The stadium will be a waste of space and 2. You will wear the same places out faster (penalty box, kickoff spot, and linesman’s rut) as compared to spreading the wear and tear over many other places if it is used for other activities. 3. Bear in mind that whether we use the stadium or not, we still have to cut the grass, fertilise it etc. Its not like the stadium building where we can switch off the lights and leave it till the next event. 4. Most importantly, the field is designed to bear the weight of one person at any point on its surface. So, whether its 22 people or 22,000, if each person only occupies his/her personal space, the field can take it.

image

image

Posted in Fields, Padang, Rumput, Rumput secara am | Tagged: , , | Leave a Comment »

 
%d bloggers like this: