Pakar Rumput

Laman Web Rujukan Rumput Tempatan. Local Turf Reference Website

  • Facebook Likes

  • The new Brushcutter

    Pengganti Brushcutter

    Increase productivity, cut labour. Try the AM61A

  • Trees Nursery

    Forest trees nursery

    Get your Trees from this nursery

Archive for the ‘Lanskap’ Category

Kuat Minum

Posted by mynormas on July 18, 2017

water ponding during irrigation wateringSalah satu konsep yang saya dapati agak susah untuk disampaikan kepada orang awam yang juga menjaga rumput ialah tentang penyiraman. Kebanyakan orang samada akan menyiram setiap hari dan/atau menyiram pada waktu petang.

Mungkin masalahnya ialah orang menyangka rumput minum air seperti manusia; iaitu bila disiram, seolah-olah ada mulut pada daun rumput yang terbuka dan minum air itu. Sebenarnya, secara metaforanya, rumput minum guna ‘cawan’ dan cawan untuk rumput ialah tanah dan ia akan minum melalui proses tertentu melalui akarnya. Oleh kerana proses nya perlahan, kita boleh andaikan ia minum dari cawan guna straw kecil pulak. Kesian kan?

Apa yang saya nak sampaikan ialah bila kita siram rumput, air akan turun ke tanah dan rumput akan menggunakan air yang berada dalam tanah. Berapa banyak air kita siram, akar akan ambil air itu melalui proses yang sama.

Baiklah, sekarang bayangkan setiap satu rumput memegang cawan. Pada musim hujan, cawan bukan sahaja penuh malah melimpah-limpah; betul? Ataupun, pada waktu cuaca mendung dan rumput ‘minum’ air perlahan-lahan, air masih ada dalam cawan, kenapa kita tuang ikut jadual? Cawan ada tiga-suku lagi air, kita tuang air sampai melimpah; apa guna?

Kalau cawan masih banyak, kenapa nak isi lagi sampai melimpah cawan tu? Banyak mana boleh minum? Kita hanya minum air yang dalam cawan, air yang dah melimpah keluar cawan ke atas lantai, kita akan abaikan. Jadi sebelum kita tuang air, kita periksa dulu cawan tu; penuh ke kosong. Kalau kosong, kita siram, kalau penuh kita jangan siram.

Dimusim kering pula, cawan makin lama makin kosong (ingat, air disedut secara perlahan-lahan melalui akar) selain air hilang melalui proses larutlesap (leaching) dan pemelowapan di tanah yang hampir permukaan.

Sebagai manusia, kita akan berasa haus dan dahaga pada waktu matahari panas terik maka masa itulah kita cari cawan kita. Alangkah hampanya kalau cawan kosong, kan? Jadi kita patut isi cawan kita sebelum matahari terik dan kalau perlu, kita isi sekali lagi pada waktu matahari sedang terik BUKAN pada waktu matahari dah mula terbenam, betul? Apa guna cawan yang penuh pada manusia yang dah mati kehausan, betul?

Maka, take-home points saya ialah:

  1. Siram awal pagi (bukan lewat petang)
  2. Kalau matahari terik, kita boleh (bukan mesti) siram tengahari.
  3. Kita siram ikut keadaan/keperluan, bukan ikut jadual. Check dulu tanah sedalam satu dua inci; kalau masih lembap, tak payah lah siram.
  4. Ulangan nombor 3 (sebab penting yang amat) JANGAN SIRAM IKUT JADUAL. 

 Maka jika anda menggunakan sistem siraman automatik, jangan set untuk siraman sebulan tetapi set lah untuk siraman esok hari atau hari ini DAN bersedia untuk off jika tiba tiba hujan.

Selain dari siraman untuk memberi ‘minum’ kepada rumput terdapat juga siraman untuk:

1. Selepas pembajaan atau peracunan.

2. Melembutkan tanah atau melambatkan bola (ini tunggu arahan pegawai perlawanan).

3. Membuang atau melarutkan bahan asing seperti embun (bila terdesak), minyak tumpah (kes terdesak giler dah ni), pasir hias atas (topdress) dan sebagainya. 

Berapa banyak air diperlukan sewaktu siram? Saya anggarkan purata 25mm seminggu untuk Cowgrass. Jadi untuk sehari siram, saya akan bahagi 7 iaitu lebihkurang 3 – 4mm. 

Edit: Dan kepada orang yang kata kalau siram waktu matahari terik daun boleh melecur kerana air pada daun akan bersifat seperti kanta yang memfokuskan cahaya matahari, saya katakan cahaya matahari adalah ‘cahaya’ dan bukan laser; iaitu ia ambil masa untuk terfokus dan membakar. Sementara itu, air tersebut dah terpelowap (evaporate).

Advertisements

Posted in Golf Course, Landscape, Lanskap, Maintenance, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium | Tagged: , | Leave a Comment »

Kurang Pekerja Tapi Lebih Kerja

Posted by mynormas on March 29, 2017

Membawa masuk pekerja asing dengan permit sah adalah sukar dan akan menjadi bertambah mahal dimasa akan datang. Manakala di pentas tempatan pula, kenaikan gaji minima dan sikap pekerja tempatan yang memilih pekerjaan dan suka bertukar kerja menjadikan tugas mengisi jawatan kosong lebih susah.

Samada mahal untuk membawa masuk pekerja asing atau sukar untuk mendapat pekerja tempatan, industri penjagaan rumput Malaysia, walau padang golf, bola, permainan, taman, landskap bangunan dan sebagainya, perlu mengoptimumkan pekerja yang ada atau mengambil langkah supaya lebih banyak boleh dibuat oleh jumlah pekerja yang kurang.

Apa yang boleh kita buat untuk mengurangkan keperluan pekerja? Tentunya kita mesti menambah keberkesanan pekerja dan perkara pertama yang datang di minda ialah mekanisasi.

Memotong padang bola menggunakan mesin tolak boleh mengambil masa dua hari sedangkan menggunakan mesin pandu-atas atau ride-on hanya perlukan setengah hari. Di padang golf pula, dengan menggunakan triplex dan bukan walk-behind, kita boleh kurangkan dari enam orang kepada dua orang pekerja untuk potong green. Malah lebih ramai orang boleh dikurangkan jika kita guna penyembur boom dan bukan tong sembur galas belakang untuk menyembur kawasan besar. Gambar untuk kurangkan pekerja potong padang

Adalah malang sekali, pada pendapat saya, kerajaan masih berkeras mengenakan import duti kepada mesin penjagaan rumput sedangkan industri golf merupakan suatu aspek penting dalam pelancongan negara dan industri penjagaan padang memerlukan kepada pekerja berpengetahuan tinggi.

Adalah ideal jika peralatan penjagaan rumput/landskap di tiadakan duti dan kerajaan memberi insentif kepada graduan universiti atau institut kemahiran dalam bidang yang relevan untuk mengambil kontrak penjagaan padang dan taman. Ambil dua graduan, beri mereka tiga padang yang berdekatan dan beri mereka satu traktor yang ada cukai jalan dan implemen potong, pengudaraan dan roller.

Selain mekanisasi, penggunaan bahan kimia untuk penjagaan rumput, contohnya kawalan rumpai atau lebih canggih lagi, melambatkan pertumbuhan rumput juga boleh digunakan, jikat tidak sepanjang tahun pun, di bulan puasa dan di musim hujan.

Banyak lagi cara lain yang boleh dilakukan untuk mengurangkan keperluan tenaga pekerja yang ramai. Di antara nya:

1. Menggunakan rumput plastik di ruangan kecil yang memerlukan seorang pekerja dengan mesin trimmer atau gunting kecil.

2. Kurangkan pokok besar. Pokok besar mewujudkan bayang bayang yang akan memaksa rumput tumbuh panjang untuk mencari matahari. Ini menambah kekerapan memotong. Pokok juga menambah halangan kepada mekanisasi dan menambah populasi pekerja untuk menjaga pokok. Kena pulak kalau kita pilih pokok yang banyak akar timbul dan daun gugur. Tahniah!

3. Daripada tanam rumput di lereng bukit curam, cuba amalkan penanaman alternatif seperti Wedelia atau Arachis.

4. Kurangkan penggunaan nitrogen sebagai nutrien utama.

5. Adjust bentuk mukabumi landskap anda supaya i. Kawasan rumput yang luas untuk mudahkan potongan dan rumput dapat matahari yang cukup. ii. Kurangkan lereng dan tebing curam yang perlu dipotong dengan tenaga manual. iii. Di padang golf, kurangkan bunker. iv. Beritahu designer/arkitek landskap anda bahawa ini adalah tentang praktikal atau kelestarian masa panjang dan bukan tentang legasi mereka.

6. Ada tempat yang kita tak digalakkan tanam rumput tapi kita cuba alternatif seperti pokok bunga atau reben yang lebih mudah di jaga.

7. Training. Training. Training. Ajar pekerja yang sedia ada supaya mereka lebih cekap bekerja dan mempunyai skill yang baharu. Cuba berhenti sekejap dan tanya diri sendiri; siapa yang ajar pekerja anda sekarang? Pekerja lama anda? Siapa ajar pekerja lama anda? Pekerja sebelum itu? Mana anda tahu apa yang pekerja sekarang amalkan masih sama dengan pekerja dua generasi dahulu? Terlalu selalu saya dapati pekerja padang di abaikan dan ‘orang atas’ mengandaikan pekerja tahu apa yang mereka buat sedangkan pekerja baru di ajar oleh pekerja lama yang di ajar oleh pekerja sebelum itu yang di ajar oleh penjual mesin; 10 tahun lalu. Saya selalu jumpa pengurusan yang memandang rendah kepada pekerja mereka tetapi mereka tidak pernah cuba untuk menaiktaraf pekerja.

Saya dapati, mengadakan kursus dan pengajaran berterusan di bawah tangan saya atau pengajar luar akan menaikkan moral dan semangat pekerja tempatan.

Sekian beberapa cadangan dari saya. Jika anda ada cadangan bernas, sila komen di bawah. Jika anda hanya ada komplen dan tuduhan tanpa sebarang cadangan; simpan sorang sorang. Tak perlu diskusi lagi. Tutup saja padang anda.

Gambar untuk kurangkan pekerja

Posted in Fields, Golf Course, Lanskap, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, Rumput secara am, stadium, Taman | Leave a Comment »

Kesian Rumput

Posted by mynormas on February 23, 2017

Meracun terlalu besar dan tidak sama rata.

Meracun terlalu besar dan tidak sama rata.

Pernahkan anda melihat orang menggunakan racun untuk rumput yang tumbuh pinggir jalan? Atau di tebing longkang? Saya selalu lihat ini dan saya akan tertanya: siapakah yang kurang pandai di sini? Orang yang tanam atau orang yang meracun? Dah tanam lepas tu racun: itu kerja kurang pandai. Apa pun alasan, kalau ia tidak dilakukan dengan pengawasan ataupun pemikiran; ia memburukkan pemandangan.

Saya faham, memotong tebing atau ‘edging’ adalah kerja rumit dan memerlukan kesabaran. Ada orang guna mesin sandang dan ada orang guna cangkul. Saya pernah tengok orang guna scraper untuk buat kerja edging ini.

Kenapa mesti bersusah payah? Kerana sama seperti kaum lelaki yang baru lepas gunting rambut; tebing atau edge yang dipotong kemas memberi gambaran kekemasan kepada suatu kawasan rumput.Beberapa tahun dahulu seorang rakan sekerja pernah memberitahu saya yang pemain golf berkata mereka dapati padang golf saya adalah sangat kemas dari biasa dan mereka tidak tahu kenapa. Saya tahu; tahun itu adalah tahun pertama saya melakukan kerja-kerja trimming tepi jalan.

brushcutter-path-edge-002-2

Nampak kemas, kan?

Saya tidak faham bila saya lihat di tempat lain, orang lebih gemar menggunakan racun untuk mengawal rumput di tepi jalan. Kalau buat dengan berhati-hati mungkin ia boleh di terima, tetapi selalu, ia dibuat ala kadar  dengan semburan yang besar dan tidak sama rata. Selain dari tidak cantik, masalah weed sucession juga akan timbul jika racun yang sama digunakan setiap bulan.

Kesian rumput. Baik tak payah tanam kalau nak di racun.

Kesian rumput. Baik tak payah tanam kalau nak di racun.

 

pgr-primo-comparisonSelain dari menggunakan racun, saya mencadangkan penggunaan pembantut pertumbuhan rumput atau kalau mengikut DBP – regulator pertumbuhan yang akan melambatkan pertumbuhan. Ia perlu di ulang sembur tetapi begitu juga dengan racun. Kesan sampingannya ialah rumput akan tumbuh lebih padat kerana ruas atau nod nya semakin rapat. Jika anda ingin maklumat lebih lanjut (dan nak tahu apa orang putih kata) Google ‘Plant Growth regulator for turf grass’ atau hubungi pembekal anda.

Saya pernah menggunakan PGR jenama Primo pada kadar 6ml untuk satu knapsack kerana kekurangan pekerja untuk menjaga kekemasan tepi jalan saya. Tentunya saya lakukan ujian dahulu untuk mempastikan jumlah itu tidak terlalu tinggi atau rendah untuk rumput spesis itu.

Posted in Fields, Golf Course, Golf Course Superintendents, Landscape, Lanskap, Maintenance, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , | Leave a Comment »

Padang Bola

Posted by mynormas on December 14, 2016

Mulai tahun 2016, saya mula melibatkan diri lebih kepada penjagaan padang bola. Jika anda sangka penjagaan padang bola hanyalah tentang memotong rumput – anda silap – tetapi anda mempunyai ramai teman seangkatan fikiran. Itulah realiti penjagaan padang bola di Malaysia, samada padang bola sekolah ataupun milik persatuan bolasepak. Cuma di tambah dengan kebolehan menggelek padang dengan penggelek besar untuk meratakan padang yang, sebenarnya, boleh merosakkan padang. Malahan, kerja memotong pun dilakukan dengan kekerapan yang silap kerana banyak padang yang saya temui memotong rumput satu kali sebulan malah saya pernah di beritahu tentang padang yang memotong setengah padang sebulan (ertinya mereka memotong rumput satu kali dua bulan).

Selain dari memotong, penjagaan padang juga seharusnya merangkumi kerja kerja amalan kultura seperti pengudaraan padang, pemotongan menegak, hias-atas, aplikasi nutrisi (pembajaan) selain dari kerja pembaikan kerosakan, pembuangan sampah dan sebagainya.

Kerja hollow-tine membantu udara dan air masuk ke dalam tanah dan memberi ruang kepada serangga, kulat, nematod, bakteria yang berfungsi sebagai suatu ekologi tanah yang membantu penghidupan rumput. Jika tanah anda padat, mereka akan mati, dan rumput anda akan mati.

Jika anda mencari kontraktor profesional berpengalaman yang mampu membuat kerja hollow-tine, dethatch, membaja, topdress dan memberi nasihat kepada anda tentang penjagaan padang, hubungi saya di mynormas ATconsultant.com dengan menggantikan AT dengan @. Sekarang. Atau hubungi o3-5131-0066; kalau tiada jawapan, biarkan ia berdering, ia akan di sambung ke handphone saya secara automatik.

Hias atas keseluruhan sebuah padang bola.

Hias atas keseluruhan sebuah padang bola (sebelum ia di tarik)

Hollow-tine. Mesin yang digunakan mungkin berbeza.

Contoh Hollow-tine. Mesin yang digunakan mungkin berbeza.

Hias-atas atau topdress ialah kerja-kerja menabur selapis pasir secara raa ke atas padang kemudian menggunakan suatu alat khusus, menarik/menolak pasir supaya turun dari permukaan tinggi ke kawasan rendah. Kawasan rendah yang di maksudkan ialah contohnya bekas kasut atau tendangan pemain, bekas tayar mesin ataupun kesan dari ‘sliding tackle’. Semua ini tidak kelihatan kerana rumput akan di potong sama tinggi sedangkan tanah tinggi rendah.

Perbaiki padang anda dengan bantuan pengalaman seorang pro. Saya melakukan kerja-kerja hollow-tine, topdressing, menjual baja dan sebagainya. Saya juga melakukan pemotongan dan kontrak penjagaan rumput. Hubungi saya di mynormasATconsultant.com atau o3-5131-0066 dan biarkan ia berdering sehingga voice mail.

Posted in Fields, Lanskap, Padang, Padang Bola, stadium, Taman, Topdress | Tagged: , , | Leave a Comment »

Racun; membunuh

Posted by mynormas on November 23, 2016

Kebanyakan racun yang digunakan di padang golf adalah untuk membunuh makhluk perosak. Tetapi jika salah bancuh dan salah sembur, racun yang sama boleh membahayakan rumput, tukang sembur dan pengguna padang (pemain/penonton). Sementara itu, salah bancuh dan salah sembur juga boleh membazir masa, racun, tenaga dan menyebabkan kelalian atau imuniti makhluk perosak (serangga/kulat) kepada racun yang digunakan. Ramai orang tidak sangka penjagaan padang yang profesional perlukan pengetahuan matematik untuk beberapa kiraan; salah satunya ialah untuk mengira jumlah racun yang perlu di sembur.

bad-spray-rough

Salah satu nozel semburan itu terlebih racun.

Berapa banyak padang yang menggunakan alat penyemmbur racun tetapi tidak pernah kalibrasi alat mereka? Adakah mereka membunuh, membazir atau melalikan?

Di sini saya sertakan slaid yang boleh digunakan untuk kalibrasi alat penyembur. Sebagai bonus, dalam slaid itu jug termasuk tips untuk penyediaan alat tersebut sebelum penyemburan. Ia adalah sebahagian dari kursus penjagaan padang yang saya lakukan.

Kita perlu amalkan penggunaan racun yang berhemah dan lebih bertanggungjawab, terutama di musim hujan.

Amat malang sekali bila kebanyakan padang di Malaysian hanya menggunakan pekerja asing tanpa latihan dan tanpa peralatan keselamatan untuk penyemburan racun yang berpotensi sangat merbahaya.

Di kebanyakan padang di Malaysia, pembekal akan latih pekerja, pekerja itu akan latih pekerja lain, yang kemudian akan latih pekerja baru, yang akan latih pekerja baru turun kapalterbang minggu lepas dan seterusnya bertahun-tahun kemudian.

 

 

 

Posted in Fields, Golf club, Golf Course, Golf Course Superintendents, Greens, Landscape, Lanskap, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah | Tagged: , | Leave a Comment »

Penjagaan padang di musim hujan.

Posted by mynormas on November 1, 2016

Kita akan melalui musim hujan ataupun kita boleh kata, musim hujan sudah pun bermula. Pada masa ini kebanyakkan penjaga padang kalau boleh mahu padang kurang di gunakan, tetapi walau macamanapun, padang akan digunakan juga. Apakah langkah penjagaan rumput yang perlu diambil di  waktu musim hujan? Mari kita berkongsi.

1. Pembajaan. Penggunaan baja di musim hujan akan menyebabkan baja larut dan lesap ke dalam sistem saliran yg menyebabkan pembaziran dan pencemaran air. Elakkan menggunakan baja kimia biasa ketika dah tahu hujan lebat setap hari. Amalkan pembajaan ‘sikit tapi selalu’ contohnya baja yang kita bajet untuk sebulan, kita bahagi kepada empat bahagian dan baja seminggu sekali. Ataupun jika hujan terlalu selalu, kita baja dengan baja foliar selang beberapa hari.

2. Menggunakan racun makhluk perosak juga boleh menyebabkan pencemaran di tambah pula air dalam tanah atau air hujan boleh mencairkan racun dan menyebabkan kelalian pest kepada racun. Jika anda ada masalah penyakit atau anda ada sejarah penyakit merebak di waktu musim hujan, cuba gunakan racun jenis serap atau sistemik yang akan masuk ke dalam rumput dan menjadikan rumput itu racun kepada kulat. Begitu juga serangga tetapi elakkan menggnakan racun granul sistemik seperti Carbofuran. Saya pernah guna Carbofuran di musim hujan dan akibatnya ikan mati dengan banyak di kolam.

3. Wetting agent. Memang di luar dugaan dan counter intuitive “Kenapa nak guna wetting agent waktu dah basah giler?” Kebanyakkan wetting agent, terutamanya wetting agent generasi kedua (tanya supplier, klau dia tak tau, tanya supplier lain) akan menjadikan tanah lebih ‘mesra-air’ dan memudahkan ia masuk ke dalam tanah. Gunakan ia secara berterusan dari musim kering hinggalah ke musim hujan.

4. Pengudaraan. Kerja hollow-tine tu bagus tetapi untuk membuatnya di musim hujan adalah kerja yang ‘kurang pandai’ kerana nak mengutip sisa hollow-tine yang basah dan menabur pasir topdressing adalah amat amat susah. Cuba spiking or slicing. Buat selalu. Malah sepatutnya anda dah mula beberapa bulan sebelum bermulanya musim hujan. Ia akan membantu memecahkan algae dan/atau permukaan keras supaya air masuk ke bawah.

Pengudaraan tanah.

5. Vertical-cutting. Tidak bijak untuk buat kerja dethatch yang terlalu dalam kerana kerja mengutip sisa adalah susah. Saya pernah dethatch dua jam sebelum hujan lebat, nak kutip sisa ambil masa hingga seminggu. But grooming or light dethatching: amat baik kerana ia menipiskan rumput utk mudah udara keringkan rumput.

6.  Potong kenalah potong rumput. Jangan biarkan rumput terlalu panjang kerana alasan tak boleh masuk mesin; gunakan manpower dengan brush-cutters or push mowers. Jika terlalu lama tidak di potong, ia akan menggalakkan rumput liar membiak dan juga menyebabkan kita memotong terlalu banyak daun bila kita dah boleh masuk mesin nanti. Lepas potong, jangan biar sampah rumput bertaburan untuk di larikan oleh air hujan! Ia akan menjadikan tanah tidak rata dan menjadi masalah di masa akan datang.

7. Growth regulator:  Ia sangat membantu di waktu ini kerana ia melambatkan rumput tumbuh jadi jika kita ada masalah padang atau fairway yang terlalu lecak dan tak boleh potong, sembur dengan Primo (takde jenama lain di Malaysia) supaya kita tidak ada tekanan memotong sewaktu hujan tengah lebat.

8. Tree pruning: Kurangkan dahan pokok yang ada risiko untuk patah dan sekaligus akan mengurangkan daun yang gugur dan terpaksa di kutip.

9. Rubbish and leave collection. Kutip sampah, daun atau clipping yang akan menyumbat longkang dan menjadi masalah di masa akan datang.

10.  Cuba pastikan air tidak bertakung terlalu lama. Buat longkang sementara atau tebuk tanah supaya air mengalir.

11. Jika kawasan anda mempunyai selut,  buang lapisan selut itu supaya ia tidak menutup permukaan tanah dan air tidak mengalir.

 

Jika anda mendapati ada tempat yang mempunyai masalah air tidak mengalir atau lecak; tandakan tempat itu di atas peta dan buat rancangan untuk membuat longkang bawah tanah, atau apa cara pun supaya masalah yang sama tidak berulang. Saya dapati, pembetulan dan tindakan jangka masa panjang adalah lebih berkesan dari kerja sementara yang di buat berulang kali.

Selamat mencuba!
Read the rest of this entry »

Posted in Fields, Golf club, Golf Course, Greens, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, stadium, Taman | Tagged: , | 3 Comments »

Ada Apa Dengan Urea.

Posted by mynormas on August 23, 2016

Kali terakhir saya guna urea sebagai baja (pupuk) tunggal di atas rumput adalah pada tahun 1993 jadi saya rasa tergeletek dalam sebulan ini, ada dua client saya yang mahu urea di gunakan. Saya beritahu mereka saya tidak bersetuju, kedua dua client akur, tetapi pekerja salah seorang client menyembur juga baja urea dari stok lama dan mengakibatkan kerosakan ke atas rumput.

Salah satu kemudaratan menjadi konsultan untuk perkara ‘mudah’ seperti penjagaan rumput ialah bila dah ada perubahan positif kepada padang/halaman yang di mandatkan kepada saya untuk perbaiki, tiba-tiba ramai pakar akan timbul. Dari orang atas yang ada PhD ekonomi (contoh) sampai lah ke pekerja asing yang kerja potong rumput (juga contoh), ada sahaja pendapat dan cadangan. Saya suka kepada perbincangan dan penambahan ilmu berdasarkan pengalaman tempatan tetapi biarlah bersifat dua hala.

Selalunya ialah tentang pembajaan dan penyiraman. Langkah pertama saya dalam pembaikan padang selalunya ialah dengan meminta untuk hentikan penyiraman. Ya, banyak padang yang over-siram atau silap siram (pagi tadi saya nampak satu padang pasang sprinkler selama satu jam dan sprinklernya bukan ‘head-to-head’ maka berlakulah siraman helikopter) dan saya akan mulakan pembajaan kerana kebanyakan padang tidak atau kurang membaja.

Saya biasanya akan memulakan dengan baja murah sama seperti baja yang digunakan untuk sayur atau kelapa sawit tetapi ramai ‘pakar’ yang gemarkan urea dan tidak faham bila saya kata kali terakhir saya guna urea sebagai baja tunggal atas rumput ialah pada tahun 1993.

Saya tidak gemarkan urea sebagai baja tunggal di atas rumput (sila baca ayat ni berkali-kali ya. Katakunci: ‘tunggal’ dan ‘rumput’) kerana ia lebih banyak masalah dari kebaikan.

Masalah:

  1. Perlukan penyembur yang terlatih dan ambil peduli.
  2. Perlukan peralatan yang telah di kalibrasi dengan betul.
  3. Mempunyai hanya satu unsur nutrien (nitrogen 46%).
  4. Oleh kerana ia memberi kesan hijau gelap yang di gemari, terdapat kecenderungan untuk terlebih aplikasi.
  5. Jika ketulan urea berada di atas daun rumput; ia akan menyebabkan kesan ‘terbakar’.
  6. Boleh menyebabkan pertumbuhan mendadak dan masalah potongan.
  7. Boleh menyebabkan dinding sel menjadi lembut dan nipis; memudahkan penyerangan serangga dan penyakit.
  8. Mencepatkan pertumbuhan pucuk tetapi memperlahankan pertumbuhan akar dan meningkatkan keperluan memotong.
  9. Urea akan bertukar kepada gas ammonium dan melowap jika ia tidak di campurkan kepada tanah secara di gaul atau di siram.
  10. Nitrogen boleh di larutlesap (leach) ke sumber air jika hujan lebat atau terlebih siram.

Kebaikan urea:

  1. Sumber nitrogen yang murah berbanding baja sintetik lain. (katakunci: sintetik)
  2. Menghijaukan dengan cepat (ini sebenarnya adalah kerana nitrogen, bukan urea; taburlah baja lain yang ada sama banyak nitrogen, akan hijaulah rumput anda)
  3. Ia cepat mengasidkan tanah dan sesuai untuk tanaman yang suka tanah berasid seperti jagung, strawberry dan lain lain tumbuhan yang perlu nitrogen tinggi.

Gunakanlah baja yang seimbang. Ingat, baja bukan makanan tapi ibarat vitamin kepada rumput. Anda boleh hidup hanya dengan vitamin C? Tentu boleh tapi badan anda perlukan juga vitamin E, A, B complex dan lain-lain. Abaikan mereka dan satu hari nanti anda akan sakit/mati tapi berbanggalah: kulit anda cantik. Gunakanlah multivitamin dan tambah dengan vitamin C jika anda tergolong orang yang percaya vitamin C boleh menghidari penyakit. Insya Allah anda akan lebih sihat.

Jadi kalau manusia guna pelbagai unsur vitamin, kenapa rumput guna satu nutrien saja?

Urea mistakes

Rujukan:

Posted in Landscape, Lanskap, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , | Leave a Comment »

Puteri Malu

Posted by mynormas on February 12, 2016

Semalu di bahagian depan lalang.

Semalu di bahagian depan lalang. Tinggi pinggang!

Saya telah di minta untuk mengrehabilitasi sebuah padang bola yang terbiar dan kini di penuhi dengan lalang (Imperata cylindrica) dan semailu atau puteri malu (Mimosa pudica). Saya tahu cara untuk membunuh lalang tetapi saya belum pernah mengahadapi sebegitu banyak semalu. Saya menalipon seorang kawan yang berkata akan menghubungi saya balik selepas mesyuarat, malangnya tiada berita darinya selepas itu. Seorang lagi rakan sekerja yang saya hantar mesej membalas dengan “Hubungi Cheng di nombor…” Siapa Cheng? Seorang penjual racun di Ipoh. Akhirnya saya membuat keputusan mencari jawapan sendiri.

Saya tahu ia adalah rumpai berdaun lebar (broadleaf weeds) maka saya tahu jawapannya adalah racun selektif yang akan membunuh nya. Racun rumpai berdaun lebar yang selalu saya guna ialah Ally (bahan aktif metsulfuron methyl) yang kini di kenali dengan nama lain. Saya pun pergi ke kedai racun. Penjual di kedai itu tak kenal bahan aktif tapi pernah guna Ally, dia pegang satu botol racun yang tak di kenali, lepas tu dia letak balik. Saya mintak dia beri kepada saya botol tu dan saya dapati bahan aktif nya ialah metsulfuron methyl! “Ini lah Ally!” saya berkata kepadanya. Tiada reaksi di mukanya. Okay… Mungkin kedai ini bukan tempat perbincangan tentang racun. Melangkah masuk seorang wanita ke dalam kedai tersebut “Cari apa?” tanya nya. “Saya mau cari racun kasi mati rumput duri, semalu” jawab saya. “Ini lah? katanya “Tapi mesti campur ini barang” katanya sambil menunjukkan suatu bahan di dalam botol seperti sabun cuci tangan. Saya lihat labelnya dan dapati ia adalah agen pembasah (Wetting agent). Ok, itu saya boleh guna.

Saya balik dan sembur racun pada pokok semalu gergasi yang ada di padang itu. Saya tunggu sehari, dua tetapi tiada kesan yang saya lihat. Saya terpaksa memotong padang tersebut sekarang – niat asal saya ialah memotong selepas rumpai lalang dan semalu dah mula mati – tetapi saya tidak dapat tunggu lagi. Akhirnya saya upah beberapa orang kampung untuk datang merumpai HANYA pohon semalu. Berguni-guni semalu mereka bawak keluar.

Kemudian saya teringat kepad Professor Google. Dan jawapan yang keluar ialah “triclopyr”

Ini adalah racun yang saya guna; ini bukan iklan ataupun endorsement. Guna atas risiko sendiri

Ini adalah racun yang saya guna; ini bukan iklan ataupun endorsement. Guna atas risiko sendiri

Saya sudah ada racun dengan bahan aktif triclopyr yang saya gunakan untuk membersihkan pokok petai belalang (Albizzia falcata?) tetapi saya tidak sangka ia adalah jawapan nya.  Saya masuk ke dalam stor, ambil racun dan agen pembasah tadi dan bancuh ke dalam tong penyembur. Saya sembur kepada apa apa saja tunas baru semalu yang saya nampak yang tumbuh kembali selepas potong dan selepas saya hantar orang weeding. Mereka tidak cabut sampai ke akar jadi ia tumbuh baru.

Keesokkannya saya dapati semalu tersebut telah bertukar warna kepada kekuningan. Ada yang kelihatan dah mati. Syoknya. Saya sendiri telah mula melakukan kerja merumpai semalu yang mati itu dan dapat hampir empat baldi penuh dengan akar rumpai.

Jadi, jika anda ada masalah semalu: gunakan triclopyr dan agen pembasah. Sembur racun, biarkan racun bertindak hingga ke akar sekurang-kurangnya empat jam; kemudian baru anda cabut. Anda tidak boleh tak cabut kerana batang berduri masih ada. Anda boleh jika tidak meracun tetapi ada kemungkinan ketika cabut sahaja, tertinggal batang atau benih untuk tumbuh baru.

Sila ambil isi rencana in sebagai panduan dan untuk perbincangan. Setiap padang, penyembur, kandungan peratus bahan aktif (samada ia original atau palsu), dan cara menyembur akan memberi kesan ke atas hasil. Sila guna dengan risiko sendiri.

Semalu terkena racun. Ini bukan iklan atau endorsement. Guna atas risiko sendiri.

Semalu terkena racun. Ini bukan iklan atau endorsement. Guna atas risiko sendiri.

Copyright and please click

Posted in Fields, Golf Course, Landscape, Lanskap, Maintenance, Padang, Padang Bola, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , , , , | Leave a Comment »

Nutrisi Padang

Posted by mynormas on January 12, 2016

Pada asalnya saya gunakan tajuk ‘Baja Padang’ kemudian saya teringat bahawa di Indonesia, ‘baja’ membawa maksud besi (kalau tak silap saya) dan perkataan yang sebenarnya ialah ‘pupuk’ yang mungkin tidak di fahami oleh pembaca Malaysia pula. Memandangkan pembaca dari Indonesia adalah negara ketiga paling ramai yang melawat laman web ini selepas Malaysia dan U.S., maka saya gunakan perkataan nutrisi kerana apa yang saya ingin katakan ialah tentang menambah, secara butiran ataupun foliar, bahan yang akan memberi nutrien kepada rumput, walaubagaimanapun, saya harap pembaca dari Indonesia maaf kan saya jika saya menggunakan perkataan ‘membaja’ atau ‘baja’ dalam penulisan di bawah.

Saya telah melihat beberapa padang yang menunjukkan cara pembajaan yang salah dan saya telah menerima beberapa soalan tentang cara yang betul untuk membaja padang.

Prinsip-prinsip utama ialah:

  • Baja sebelum rumput menunjukkan symptom kekurangan nutrisi. Selang masa jangan terlalu lama dan jangan terlalu cepat.
  • Baja sedikit tetapi selalu, terutamanya di musim hujan. Di musim kering dan dengan teknologi ‘slow-release’ kita masih boleh menggunakan kuantiti banyak tetapi jarang-jarang.
  • Ketahui apa nutrien yang di perlukan oleh rumput. Cara terbaik ialah dengan menggunakan ‘soil test’ ataupun buat rujukan.
  • Tabur atau sembur baja dalam laluan lurus. Jika anda membaja fairway yang mempunyai bentuk seni; tutup semburan/bukaan dan teruskan laluan, bila tiba di fairway semula; buka/sembur. Jika anda membaja halaman atau taman dan pokok ada di hadapan anda, tutup semburan/bukaan, pergi ke belakang pokok dan buka semula. Ambil satu tanda di hujung sana dan pastikan anda berjalan lurus ke arah tanda itu sambil menabur baja.
  • Kebanyakan baja perlu di siram – bukan semua. Tetapi jika menyiram baja; jangan terlalu banyak air; baja akan larutlesap (leach) atau hanyut jika di siram terlalu lama atau banyak.
  • Amalkan utk tidak memotong atau gunakan padang sertamerta selepas menabur. Biar sehari dua dulu.
fertilizer not even

Kesan pembajaan tabur-tangan yang tidak samarata. Kita boleh lihat rumput yang di baja lebih subur dari rumput kelilingnya.

Selang masa antara pembajaan

Perkara pertama yang patut kita selesaikan ialah ‘bila kah masa untuk membaja?’. Ini bergantung kepada beberapa faktor seperti jenis rumput dan jenis tanah. Rumput seperti bermuda akan memerlukan lebih banyak baja dari Cowgrass dan tanah mampu memberi nutrisi yang lebih banyak kepada rumput dari padang yang di buat dari pasir.

Untuk mudah cerita, kita baja sebelum rumput bertukar menjadi tidak sihat. Ingat: baja BUKAN makanan rumput, ia adalah nutrisi sama seperti kita makan vitamin. Vitamin bukan makanan, ia adalah nutrisi. Makanan untuk rumput di hasilkan melalui proses fotosintesis di daun yang berwarna hijau.

Tapi pembajaan adalah proses yang penting untuk padang rumput kerana ia adalah tanaman monokultur (rumput liar tidak di kira) dan menghabiskan semua nutrisi yang di perlukan oleh rumput dalam tanah, jika ada. Bila rumput mati atau di potong, ia membebaskan nutrien yang sama. Ini berbeza dengan rumput yang tumbuh liar bersama sama dengan pokok lain, rumput dan pokok mungkin menggunakan nutrien yang berbeza dan bila mati, akan membebaskan nutrien yang berbeza untuk memberi kitaran nutrien yang lengkap.

Selang masa pembajaan yang terlalu lama ataupun tidak membaja akan menjadikan rumput tidak sihat, kuning dan menjadi kurus serta tumbuh jarang-jarang.

Dan itulah sebab mengapa padang bola Cowgrass selalu menjadi mangsa kekurangan nutrisi; sifat genetiknya berwarna hijau gelap menyebabkan orang tidak membaja. Bayangkan perbualan di antara penjaga padang dan boss:

Penjaga: “Boss, saya perlukan duit untuk beli baja, kita perlu baja padang kita minggu depan”

Boss: “Buat apa? Bukankah padang itu masih hijau? Tak perlu. Kita simpan duit untuk bonus hujung tahun”

Penjaga: “Tapi dah tiga tahun tak membaja dan tiga tahun takde bonus pun…”

Secara umum (sebab saya tahu tiada siapa pembaca yang akan lakukan soil test untuk tahu berapa banyak nutrisi dalam tanah) Cowgrass di baja tiga atau enam bulan sekali dan rumput lain satu hingga dua bulan sekali. Untuk rumput baru di tanam; selang masa lebih singkat iaitu seminggu sekali selama tiga bulan pertama. Baja sikit tapi selalu.

Bagaimana cara untuk membaja

Baja foliar di camput ke dalam tong dan di baja dengan cara menyembur menggunakan mesin sprayer besar ataupun tong galas belakang.

Baja butiran di tabur menggunakan alat spreader, yang di tolak oleh orang ataupun spreader di belakang traktor. Baja butiran juga boleh ditabur menggunakan tangan samada secara harfiah (literally) tangan – seeloknya yang bersarung tangan – ataupun tin/cawan yang di celup ke dalam beg baja yang di pegang dengan tangan sebelah lagi.

Walau apa cara sekalipun, pastikan baja di tabur sama rata. Kita boleh tabur/sembur lebih di kawasan yang penting seperti petak penalti tetapi jika baja di tabur tidak rata; akan berlaku perbezaan warna.

Belang padang

Belang atau stripe yang kita lihat pada padang bola atau padang golf bukan di sebabkan oleh teknik pembajaan tetapi cara pemotongan. Namun begitu saya biasa lihat padang yang berbelang atau bertompok kerana teknik pembajaan yang salah.

uneven fertilize baja (2)

Belang dari teknik pembajaan yang salah. Perhatikan pertumbuhan rumput yang lebih agresif di garisan hijau tersebut.

Teknik yang betul ialah:

  1. kalibrasi alat spreader ataupun orang yang akan membuat pembajaan. Spreader manual yang di tolak akan tercampak pada jarak yang berbeza bila di tolak oleh orang yang berbeza kerana putaran penabur di tentukan oleh putaran tayar. Maka jika anda menukar orang, jarak pembajaan mungkin akan berbeza; ataupun orang yang sama tetapi awal pagi dan lewat petang. Begitu juga dengan mesin, putaran penabur ditentukan oleh RPM (putaran satu minit) enjin yang memutar PTO (power take-off) dari gearbox. Menggunakan RPM yang berbeza atau traktor yang berbeza akan memberi jarak taburan yang berbeza.
  2. Tentukan berapa jauh baja ‘di buang’ ke kiri dan kanan spreader. Jika anda membaja dengan tangan, berapa jauh baja di ‘baling’ ke kiri dan kanan pekerja. Nota: jika anda baja guna tangan, saya cadangkan baja separuh padang pada hari ini dan separuh lagi hari esok. Pekerja yang penat akan menabur lebih lemah.
  3. Dengan mengambil kira bahawa mesti ada ‘overlap’ di antara taburan baja (kerana di hujung taburan, hanya terdapat sedikit sahaja baja berbanding di tengah iaitu hampir dengan spreader/orang) kita akan tentukan di mana orang atau spreader kita memulakan taburan. Kita boleh buat secara agak-agak (selalu fail) atau kita boleh gunakan tiga orang pekerja: seorang di hujung padang sana, seorang di hujung sini sebagai penanda dan seorang penabur. Penabur akan memulakan taburan dengan membelakangi seorang penanda dan dia akan tolak spreader atau tabur-tangan ke arah penanda seorang lagi. Penanda yang di belakang penabur akan perhatikan di mana hujung taburan baja jatuh dan anggarkan tanda baru bila penabur dah sampai hujung sana dan akan datang balik kepada dia. Untuk jimat pekerja; kayu penanda boleh digunakan.

    fertiliser spreader mark

    Penanda merah dan biru ialah had taburan baja. Pekerja akan bergerak ke arah kawannya, kemudian menutup bukaan spreader, bergerak ke lokasi baru yang meletakkan penanda biru di had sebelah kanan pula dan penanda merah baru di sebelah kiri, kawannya pula akan ke lokasi baru untuk mempastikan dia akan membaja dalam garisan lurus.

  4. Satu lagi cara untuk mengelakkan belang ialah dengan mempelbagaikan arah pembajaan. Samada jumlah baja di bahagi dua dengan separuh di baja dari utara ke selatan dan separuh lagi timur ke barat; ataupun pada kali ini dari utara ke selatan dan pada kali yang berikutnya dari timur ke barat  (atau atas bawah, kiri kanan atau VIP stand player entrance, scoreboard main exit atau apa-apa sahaja istilah menentukan arah padang.).

    Cara menabur/sembur baja

    Ini adalah contoh cara utk tentukan pembajaan di padang bola. Saya gunakan padang yang mempunyai pattern pusaran supaya tiada kekeliruan tentang pengaruh baja dan striping atau belang padang. Prinsip membaja sama utk semua jenis padang atau halaman

  5. Sebaik-baiknya selepas membaja, kita perlulah menyiram supaya baja tersebut turun dari daun dan jatuh ke tanah dan mula cair supaya boleh di serap oleh akar. Jika siram terlalu lama, baja akan larutlesap (leach) terus ke bawah. Selalunya saya siram hanya 10 minit. Baja foliar mungkin tidak di siram; sila rujuk kepada pembekal. Baja butiran  yang tidak di siram boleh tersejat ataupun ‘membakar’ daun rumput kerana ia mengandungi garam yang akan menarik air keluar dari daun melalui proses osmosis.

Selamat Mencuba!

Untuk maklumat lanjut tentang penjagaan padang; hubungi saya di mynormasATconsultant.com (gantikan AT dengan @) atau talipon O3-5I3I OO66 dan biarkan ia berdering lama. 

Untuk mengetahui ilmu penjagaan rumput seterusnya, “Follow” laman web ini dengan memasukkan email anda di bahagian atas sebelah kanan. Saya biasa menulis satu atau dua kali sahaja setiap bulan. 

Sila sudi klik gambar iklan di bawah artikel in, ia adalah sumber pendapatan untuk laman web ini. Terima kasih.

Copyright and please click

 

Posted in Fields, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, Rumput halaman rumah, stadium, Taman | Tagged: , , , | 3 Comments »

Padang Basah

Posted by mynormas on December 30, 2015

Tahun baru akan bermula dan begitu juga musim persekolahan dan pertandingan bola. Pada hari hujan mungkin kurang orang mahu bermain tetapi sebaik sahaja hujan berhenti, sudah ada orang yang menunggu untuk main. Saya baru baru ini di minta untuk memulihkan padang bola yang sangat basah sebelum pertandingan: izinkan saya berkongsi pengalaman.

Definasi padang yang basah dalam konteks ini ialah padang yang mempunyai air yang di bawah permukaan rumput. Di bahagian atas kita nampak rumput, tetapi di bawah nya adalah lecak dan air.

  1. Sebagai permulaan, saya akan periksa padang tersebut dan sekelilingnya. Saya akan ambil perhatian bahagian yang paling basah iaitu di mana air bertakung dan di mana rumput tumbuh di atas tempat yang seperti bubur tanah atau sawah padi. Saya periksa longkang sekeliling padang untuk mencari punca air keluar dan juga jika air longkang tersumbat.

    DSC_2035

    Longkang yang tersumbat sebabkan air masuk balik ke padang dan tinggikan ‘water table’

  2. Di kawasan air bertakung di tengah padang, saya akan cuba keluarkan air dengan menggunakan longkang kecil yang di potong dengan cangkul. Saya juga akan buang lumpur atau ‘bubur tanah’ tadi berserta rumput nya sekali. Saya akan buang seberapa dalam yang boleh, hinggalah saya jumpa tanah yang padat. Saya akan pastikan longkang keliling padang tidak tersumbat dan menyebabkan air mengalir balik melalu longkang bawah padang (subsoil) atau meninggikan tahap air bawah padang (water table).

    DSC_0189

    “Terlajak lecak!!!” Kawasan ini akan saya korek dan buang tanah sedalam yang mungkin.

  3. Saya lakukan proses slicing ataupun solid-tining (ataupun anda boleh guna apa apa pun cara untuk menebuk lubang di tanah) untuk membantu air turun ke bawah ATAU supaya air ada ruang untuk sejat (evaporate) ke udara. Saya akan gunakan traktor atau mesin ringan ataupun cucuk besi tajam secara manual dan berhati hati supaya tiada kesan pada tanah.

    slicing padang bola

    Slicing dengan pisau ninja. Guna besi tajam pun boleh. Yang penting ada lubang lubang air boleh tersejat/di keringkan oleh udara. Hubungi saya jika anda perlukan mesin utk di sewa. Gambar hiasan.

  4. Saya akan potong rumput lebih pendek dari biasa, supaya udara boleh mengeringkan padang. Saya cadangkan ketinggian sekitar 15mm.
  5. Saya akan kekal potong dua kali seminggu dengan pertukaran arah potongan yang kerap supaya tiada bekas tayar di atas tanah lembik.
  6. Di kawasan yang saya telah buang rumput dan lumpur tadi saya akan tunggu hingga kering ataupun saya akan keluarkan air dengan pam letrik ataupun baldi dan tangan kemudian saya akan padatkan dengan pasir dan kemudian tanam dengan rumput baru.

    DSC_0204

    Bila saya keringkan air dari petak empat segi yang saya korek dan buang tanah sedalam enam inci; air dari keliling akan mengalir masuk tempat paling rendah itu, jadi kawasan sekelilingnya jadi kering (secara relatif).

  7. Saya akan topdress seluruh padang dengan pasir supaya pasir akan menggantikan thatch ataupun lumpur di bawah rumput. Saya anggarkan perlu 20 hingga 40 tan pasir untuk satu padang tapi saya habis 60 tan lebih!
  8. Seminggu sebelum pertandingan di mulakan, saya mula tinggikan potongan semula; dari 15 ke 16 dan kemudian ke 18mm. Spesifikasi minima yang di berikan kepada saya ialah tiga suku inci jadi saya potong pada 18mm sebelum saya serah kepada penganjur. Ingat: lebih panjang rumput kita, lebih susah tanah untuk kering.

    DSC_2052

    Di sebelah kanan di jalur ke 2 dan ke 3 ialah petak lecak dari gambar di atas; telah kering dan boleh di gunakan.

  9. Longkang longkang kecil yang saya korek untuk keluarkan air dari padang saya tutup dengan pasir dan padatkan dengan rumput supaya tidak mencederakan pemain dan pegawai.
  10. Saya gunakan alat yang saya namakan sebagai Pengganti Rumput (nama sementara) untuk tanam semula kawasan kecil yang rosak.

Kemudian saya serahkan kepada penganjur.

Nota penting: Longkang bawah tanah di padang atau subsoil drain adalah penting tetapi saya hanya ada masa tiga minggu untuk sediakan padang jadi saya hanya perlu air tersejat ke udara dan memberikan padang yang tidak licin kepada pemain.

Selamat Mencuba!

Untuk maklumat lanjut tentang penjagaan padang; hubungi saya di mynormasATconsultant.com (gantikan AT dengan @) atau talipon O3-5I3I OO66 dan biarkan ia berdering lama. 

Untuk mengetahui ilmu penjagaan rumput seterusnya, “Follow” laman web ini dengan memasukkan email anda di bahagian atas sebelah kanan. Saya biasa menulis satu atau dua kali sahaja setiap bulan. 

Sila sudi klik gambar iklan di bawah artikel in, ia adalah sumber pendapatan untuk laman web ini. Terima kasih.

Copyright and please click

 

Posted in Padang, Padang Bola, Rumput, stadium, Taman | 6 Comments »

 
%d bloggers like this: