Pakar Rumput

Laman Web Rujukan Rumput Tempatan. Local Turf Reference Website

  • Facebook Likes

  • The new Brushcutter

    Pengganti Brushcutter

    Increase productivity, cut labour. Try the AM61A

  • Trees Nursery

    Forest trees nursery

    Get your Trees from this nursery

Archive for the ‘Lanskap’ Category

Ada Apa Dengan Urea.

Posted by mynormas on August 23, 2016

Kali terakhir saya guna urea sebagai baja (pupuk) tunggal di atas rumput adalah pada tahun 1993 jadi saya rasa tergeletek dalam sebulan ini, ada dua client saya yang mahu urea di gunakan. Saya beritahu mereka saya tidak bersetuju, kedua dua client akur, tetapi pekerja salah seorang client menyembur juga baja urea dari stok lama dan mengakibatkan kerosakan ke atas rumput.

Salah satu kemudaratan menjadi konsultan untuk perkara ‘mudah’ seperti penjagaan rumput ialah bila dah ada perubahan positif kepada padang/halaman yang di mandatkan kepada saya untuk perbaiki, tiba-tiba ramai pakar akan timbul. Dari orang atas yang ada PhD ekonomi (contoh) sampai lah ke pekerja asing yang kerja potong rumput (juga contoh), ada sahaja pendapat dan cadangan. Saya suka kepada perbincangan dan penambahan ilmu berdasarkan pengalaman tempatan tetapi biarlah bersifat dua hala.

Selalunya ialah tentang pembajaan dan penyiraman. Langkah pertama saya dalam pembaikan padang selalunya ialah dengan meminta untuk hentikan penyiraman. Ya, banyak padang yang over-siram atau silap siram (pagi tadi saya nampak satu padang pasang sprinkler selama satu jam dan sprinklernya bukan ‘head-to-head’ maka berlakulah siraman helikopter) dan saya akan mulakan pembajaan kerana kebanyakan padang tidak atau kurang membaja.

Saya biasanya akan memulakan dengan baja murah sama seperti baja yang digunakan untuk sayur atau kelapa sawit tetapi ramai ‘pakar’ yang gemarkan urea dan tidak faham bila saya kata kali terakhir saya guna urea sebagai baja tunggal atas rumput ialah pada tahun 1993.

Saya tidak gemarkan urea sebagai baja tunggal di atas rumput (sila baca ayat ni berkali-kali ya. Katakunci: ‘tunggal’ dan ‘rumput’) kerana ia lebih banyak masalah dari kebaikan.

Masalah:

  1. Perlukan penyembur yang terlatih dan ambil peduli.
  2. Perlukan peralatan yang telah di kalibrasi dengan betul.
  3. Mempunyai hanya satu unsur nutrien (nitrogen 46%).
  4. Oleh kerana ia memberi kesan hijau gelap yang di gemari, terdapat kecenderungan untuk terlebih aplikasi.
  5. Jika ketulan urea berada di atas daun rumput; ia akan menyebabkan kesan ‘terbakar’.
  6. Boleh menyebabkan pertumbuhan mendadak dan masalah potongan.
  7. Boleh menyebabkan dinding sel menjadi lembut dan nipis; memudahkan penyerangan serangga dan penyakit.
  8. Mencepatkan pertumbuhan pucuk tetapi memperlahankan pertumbuhan akar dan meningkatkan keperluan memotong.
  9. Urea akan bertukar kepada gas ammonium dan melowap jika ia tidak di campurkan kepada tanah secara di gaul atau di siram.
  10. Nitrogen boleh di larutlesap (leach) ke sumber air jika hujan lebat atau terlebih siram.

Kebaikan urea:

  1. Sumber nitrogen yang murah berbanding baja sintetik lain. (katakunci: sintetik)
  2. Menghijaukan dengan cepat (ini sebenarnya adalah kerana nitrogen, bukan urea; taburlah baja lain yang ada sama banyak nitrogen, akan hijaulah rumput anda)
  3. Ia cepat mengasidkan tanah dan sesuai untuk tanaman yang suka tanah berasid seperti jagung, strawberry dan lain lain tumbuhan yang perlu nitrogen tinggi.

Gunakanlah baja yang seimbang. Ingat, baja bukan makanan tapi ibarat vitamin kepada rumput. Anda boleh hidup hanya dengan vitamin C? Tentu boleh tapi badan anda perlukan juga vitamin E, A, B complex dan lain-lain. Abaikan mereka dan satu hari nanti anda akan sakit/mati tapi berbanggalah: kulit anda cantik. Gunakanlah multivitamin dan tambah dengan vitamin C jika anda tergolong orang yang percaya vitamin C boleh menghidari penyakit. Insya Allah anda akan lebih sihat.

Jadi kalau manusia guna pelbagai unsur vitamin, kenapa rumput guna satu nutrien saja?

Urea mistakes

Rujukan:

Posted in Landscape, Lanskap, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , | Leave a Comment »

Puteri Malu

Posted by mynormas on February 12, 2016

Semalu di bahagian depan lalang.

Semalu di bahagian depan lalang. Tinggi pinggang!

Saya telah di minta untuk mengrehabilitasi sebuah padang bola yang terbiar dan kini di penuhi dengan lalang (Imperata cylindrica) dan semailu atau puteri malu (Mimosa pudica). Saya tahu cara untuk membunuh lalang tetapi saya belum pernah mengahadapi sebegitu banyak semalu. Saya menalipon seorang kawan yang berkata akan menghubungi saya balik selepas mesyuarat, malangnya tiada berita darinya selepas itu. Seorang lagi rakan sekerja yang saya hantar mesej membalas dengan “Hubungi Cheng di nombor…” Siapa Cheng? Seorang penjual racun di Ipoh. Akhirnya saya membuat keputusan mencari jawapan sendiri.

Saya tahu ia adalah rumpai berdaun lebar (broadleaf weeds) maka saya tahu jawapannya adalah racun selektif yang akan membunuh nya. Racun rumpai berdaun lebar yang selalu saya guna ialah Ally (bahan aktif metsulfuron methyl) yang kini di kenali dengan nama lain. Saya pun pergi ke kedai racun. Penjual di kedai itu tak kenal bahan aktif tapi pernah guna Ally, dia pegang satu botol racun yang tak di kenali, lepas tu dia letak balik. Saya mintak dia beri kepada saya botol tu dan saya dapati bahan aktif nya ialah metsulfuron methyl! “Ini lah Ally!” saya berkata kepadanya. Tiada reaksi di mukanya. Okay… Mungkin kedai ini bukan tempat perbincangan tentang racun. Melangkah masuk seorang wanita ke dalam kedai tersebut “Cari apa?” tanya nya. “Saya mau cari racun kasi mati rumput duri, semalu” jawab saya. “Ini lah? katanya “Tapi mesti campur ini barang” katanya sambil menunjukkan suatu bahan di dalam botol seperti sabun cuci tangan. Saya lihat labelnya dan dapati ia adalah agen pembasah (Wetting agent). Ok, itu saya boleh guna.

Saya balik dan sembur racun pada pokok semalu gergasi yang ada di padang itu. Saya tunggu sehari, dua tetapi tiada kesan yang saya lihat. Saya terpaksa memotong padang tersebut sekarang – niat asal saya ialah memotong selepas rumpai lalang dan semalu dah mula mati – tetapi saya tidak dapat tunggu lagi. Akhirnya saya upah beberapa orang kampung untuk datang merumpai HANYA pohon semalu. Berguni-guni semalu mereka bawak keluar.

Kemudian saya teringat kepad Professor Google. Dan jawapan yang keluar ialah “triclopyr”

Ini adalah racun yang saya guna; ini bukan iklan ataupun endorsement. Guna atas risiko sendiri

Ini adalah racun yang saya guna; ini bukan iklan ataupun endorsement. Guna atas risiko sendiri

Saya sudah ada racun dengan bahan aktif triclopyr yang saya gunakan untuk membersihkan pokok petai belalang (Albizzia falcata?) tetapi saya tidak sangka ia adalah jawapan nya.  Saya masuk ke dalam stor, ambil racun dan agen pembasah tadi dan bancuh ke dalam tong penyembur. Saya sembur kepada apa apa saja tunas baru semalu yang saya nampak yang tumbuh kembali selepas potong dan selepas saya hantar orang weeding. Mereka tidak cabut sampai ke akar jadi ia tumbuh baru.

Keesokkannya saya dapati semalu tersebut telah bertukar warna kepada kekuningan. Ada yang kelihatan dah mati. Syoknya. Saya sendiri telah mula melakukan kerja merumpai semalu yang mati itu dan dapat hampir empat baldi penuh dengan akar rumpai.

Jadi, jika anda ada masalah semalu: gunakan triclopyr dan agen pembasah. Sembur racun, biarkan racun bertindak hingga ke akar sekurang-kurangnya empat jam; kemudian baru anda cabut. Anda tidak boleh tak cabut kerana batang berduri masih ada. Anda boleh jika tidak meracun tetapi ada kemungkinan ketika cabut sahaja, tertinggal batang atau benih untuk tumbuh baru.

Sila ambil isi rencana in sebagai panduan dan untuk perbincangan. Setiap padang, penyembur, kandungan peratus bahan aktif (samada ia original atau palsu), dan cara menyembur akan memberi kesan ke atas hasil. Sila guna dengan risiko sendiri.

Semalu terkena racun. Ini bukan iklan atau endorsement. Guna atas risiko sendiri.

Semalu terkena racun. Ini bukan iklan atau endorsement. Guna atas risiko sendiri.

Copyright and please click

Posted in Fields, Golf Course, Landscape, Lanskap, Maintenance, Padang, Padang Bola, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , , , , | Leave a Comment »

Nutrisi Padang

Posted by mynormas on January 12, 2016

Pada asalnya saya gunakan tajuk ‘Baja Padang’ kemudian saya teringat bahawa di Indonesia, ‘baja’ membawa maksud besi (kalau tak silap saya) dan perkataan yang sebenarnya ialah ‘pupuk’ yang mungkin tidak di fahami oleh pembaca Malaysia pula. Memandangkan pembaca dari Indonesia adalah negara ketiga paling ramai yang melawat laman web ini selepas Malaysia dan U.S., maka saya gunakan perkataan nutrisi kerana apa yang saya ingin katakan ialah tentang menambah, secara butiran ataupun foliar, bahan yang akan memberi nutrien kepada rumput, walaubagaimanapun, saya harap pembaca dari Indonesia maaf kan saya jika saya menggunakan perkataan ‘membaja’ atau ‘baja’ dalam penulisan di bawah.

Saya telah melihat beberapa padang yang menunjukkan cara pembajaan yang salah dan saya telah menerima beberapa soalan tentang cara yang betul untuk membaja padang.

Prinsip-prinsip utama ialah:

  • Baja sebelum rumput menunjukkan symptom kekurangan nutrisi. Selang masa jangan terlalu lama dan jangan terlalu cepat.
  • Baja sedikit tetapi selalu, terutamanya di musim hujan. Di musim kering dan dengan teknologi ‘slow-release’ kita masih boleh menggunakan kuantiti banyak tetapi jarang-jarang.
  • Ketahui apa nutrien yang di perlukan oleh rumput. Cara terbaik ialah dengan menggunakan ‘soil test’ ataupun buat rujukan.
  • Tabur atau sembur baja dalam laluan lurus. Jika anda membaja fairway yang mempunyai bentuk seni; tutup semburan/bukaan dan teruskan laluan, bila tiba di fairway semula; buka/sembur. Jika anda membaja halaman atau taman dan pokok ada di hadapan anda, tutup semburan/bukaan, pergi ke belakang pokok dan buka semula. Ambil satu tanda di hujung sana dan pastikan anda berjalan lurus ke arah tanda itu sambil menabur baja.
  • Kebanyakan baja perlu di siram – bukan semua. Tetapi jika menyiram baja; jangan terlalu banyak air; baja akan larutlesap (leach) atau hanyut jika di siram terlalu lama atau banyak.
  • Amalkan utk tidak memotong atau gunakan padang sertamerta selepas menabur. Biar sehari dua dulu.
fertilizer not even

Kesan pembajaan tabur-tangan yang tidak samarata. Kita boleh lihat rumput yang di baja lebih subur dari rumput kelilingnya.

Selang masa antara pembajaan

Perkara pertama yang patut kita selesaikan ialah ‘bila kah masa untuk membaja?’. Ini bergantung kepada beberapa faktor seperti jenis rumput dan jenis tanah. Rumput seperti bermuda akan memerlukan lebih banyak baja dari Cowgrass dan tanah mampu memberi nutrisi yang lebih banyak kepada rumput dari padang yang di buat dari pasir.

Untuk mudah cerita, kita baja sebelum rumput bertukar menjadi tidak sihat. Ingat: baja BUKAN makanan rumput, ia adalah nutrisi sama seperti kita makan vitamin. Vitamin bukan makanan, ia adalah nutrisi. Makanan untuk rumput di hasilkan melalui proses fotosintesis di daun yang berwarna hijau.

Tapi pembajaan adalah proses yang penting untuk padang rumput kerana ia adalah tanaman monokultur (rumput liar tidak di kira) dan menghabiskan semua nutrisi yang di perlukan oleh rumput dalam tanah, jika ada. Bila rumput mati atau di potong, ia membebaskan nutrien yang sama. Ini berbeza dengan rumput yang tumbuh liar bersama sama dengan pokok lain, rumput dan pokok mungkin menggunakan nutrien yang berbeza dan bila mati, akan membebaskan nutrien yang berbeza untuk memberi kitaran nutrien yang lengkap.

Selang masa pembajaan yang terlalu lama ataupun tidak membaja akan menjadikan rumput tidak sihat, kuning dan menjadi kurus serta tumbuh jarang-jarang.

Dan itulah sebab mengapa padang bola Cowgrass selalu menjadi mangsa kekurangan nutrisi; sifat genetiknya berwarna hijau gelap menyebabkan orang tidak membaja. Bayangkan perbualan di antara penjaga padang dan boss:

Penjaga: “Boss, saya perlukan duit untuk beli baja, kita perlu baja padang kita minggu depan”

Boss: “Buat apa? Bukankah padang itu masih hijau? Tak perlu. Kita simpan duit untuk bonus hujung tahun”

Penjaga: “Tapi dah tiga tahun tak membaja dan tiga tahun takde bonus pun…”

Secara umum (sebab saya tahu tiada siapa pembaca yang akan lakukan soil test untuk tahu berapa banyak nutrisi dalam tanah) Cowgrass di baja tiga atau enam bulan sekali dan rumput lain satu hingga dua bulan sekali. Untuk rumput baru di tanam; selang masa lebih singkat iaitu seminggu sekali selama tiga bulan pertama. Baja sikit tapi selalu.

Bagaimana cara untuk membaja

Baja foliar di camput ke dalam tong dan di baja dengan cara menyembur menggunakan mesin sprayer besar ataupun tong galas belakang.

Baja butiran di tabur menggunakan alat spreader, yang di tolak oleh orang ataupun spreader di belakang traktor. Baja butiran juga boleh ditabur menggunakan tangan samada secara harfiah (literally) tangan – seeloknya yang bersarung tangan – ataupun tin/cawan yang di celup ke dalam beg baja yang di pegang dengan tangan sebelah lagi.

Walau apa cara sekalipun, pastikan baja di tabur sama rata. Kita boleh tabur/sembur lebih di kawasan yang penting seperti petak penalti tetapi jika baja di tabur tidak rata; akan berlaku perbezaan warna.

Belang padang

Belang atau stripe yang kita lihat pada padang bola atau padang golf bukan di sebabkan oleh teknik pembajaan tetapi cara pemotongan. Namun begitu saya biasa lihat padang yang berbelang atau bertompok kerana teknik pembajaan yang salah.

uneven fertilize baja (2)

Belang dari teknik pembajaan yang salah. Perhatikan pertumbuhan rumput yang lebih agresif di garisan hijau tersebut.

Teknik yang betul ialah:

  1. kalibrasi alat spreader ataupun orang yang akan membuat pembajaan. Spreader manual yang di tolak akan tercampak pada jarak yang berbeza bila di tolak oleh orang yang berbeza kerana putaran penabur di tentukan oleh putaran tayar. Maka jika anda menukar orang, jarak pembajaan mungkin akan berbeza; ataupun orang yang sama tetapi awal pagi dan lewat petang. Begitu juga dengan mesin, putaran penabur ditentukan oleh RPM (putaran satu minit) enjin yang memutar PTO (power take-off) dari gearbox. Menggunakan RPM yang berbeza atau traktor yang berbeza akan memberi jarak taburan yang berbeza.
  2. Tentukan berapa jauh baja ‘di buang’ ke kiri dan kanan spreader. Jika anda membaja dengan tangan, berapa jauh baja di ‘baling’ ke kiri dan kanan pekerja. Nota: jika anda baja guna tangan, saya cadangkan baja separuh padang pada hari ini dan separuh lagi hari esok. Pekerja yang penat akan menabur lebih lemah.
  3. Dengan mengambil kira bahawa mesti ada ‘overlap’ di antara taburan baja (kerana di hujung taburan, hanya terdapat sedikit sahaja baja berbanding di tengah iaitu hampir dengan spreader/orang) kita akan tentukan di mana orang atau spreader kita memulakan taburan. Kita boleh buat secara agak-agak (selalu fail) atau kita boleh gunakan tiga orang pekerja: seorang di hujung padang sana, seorang di hujung sini sebagai penanda dan seorang penabur. Penabur akan memulakan taburan dengan membelakangi seorang penanda dan dia akan tolak spreader atau tabur-tangan ke arah penanda seorang lagi. Penanda yang di belakang penabur akan perhatikan di mana hujung taburan baja jatuh dan anggarkan tanda baru bila penabur dah sampai hujung sana dan akan datang balik kepada dia. Untuk jimat pekerja; kayu penanda boleh digunakan.

    fertiliser spreader mark

    Penanda merah dan biru ialah had taburan baja. Pekerja akan bergerak ke arah kawannya, kemudian menutup bukaan spreader, bergerak ke lokasi baru yang meletakkan penanda biru di had sebelah kanan pula dan penanda merah baru di sebelah kiri, kawannya pula akan ke lokasi baru untuk mempastikan dia akan membaja dalam garisan lurus.

  4. Satu lagi cara untuk mengelakkan belang ialah dengan mempelbagaikan arah pembajaan. Samada jumlah baja di bahagi dua dengan separuh di baja dari utara ke selatan dan separuh lagi timur ke barat; ataupun pada kali ini dari utara ke selatan dan pada kali yang berikutnya dari timur ke barat  (atau atas bawah, kiri kanan atau VIP stand player entrance, scoreboard main exit atau apa-apa sahaja istilah menentukan arah padang.).

    Cara menabur/sembur baja

    Ini adalah contoh cara utk tentukan pembajaan di padang bola. Saya gunakan padang yang mempunyai pattern pusaran supaya tiada kekeliruan tentang pengaruh baja dan striping atau belang padang. Prinsip membaja sama utk semua jenis padang atau halaman

  5. Sebaik-baiknya selepas membaja, kita perlulah menyiram supaya baja tersebut turun dari daun dan jatuh ke tanah dan mula cair supaya boleh di serap oleh akar. Jika siram terlalu lama, baja akan larutlesap (leach) terus ke bawah. Selalunya saya siram hanya 10 minit. Baja foliar mungkin tidak di siram; sila rujuk kepada pembekal. Baja butiran  yang tidak di siram boleh tersejat ataupun ‘membakar’ daun rumput kerana ia mengandungi garam yang akan menarik air keluar dari daun melalui proses osmosis.

Selamat Mencuba!

Untuk maklumat lanjut tentang penjagaan padang; hubungi saya di mynormasATconsultant.com (gantikan AT dengan @) atau talipon O3-5I3I OO66 dan biarkan ia berdering lama. 

Untuk mengetahui ilmu penjagaan rumput seterusnya, “Follow” laman web ini dengan memasukkan email anda di bahagian atas sebelah kanan. Saya biasa menulis satu atau dua kali sahaja setiap bulan. 

Sila sudi klik gambar iklan di bawah artikel in, ia adalah sumber pendapatan untuk laman web ini. Terima kasih.

Copyright and please click

 

Posted in Fields, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, Rumput halaman rumah, stadium, Taman | Tagged: , , , | 2 Comments »

Padang Basah

Posted by mynormas on December 30, 2015

Tahun baru akan bermula dan begitu juga musim persekolahan dan pertandingan bola. Pada hari hujan mungkin kurang orang mahu bermain tetapi sebaik sahaja hujan berhenti, sudah ada orang yang menunggu untuk main. Saya baru baru ini di minta untuk memulihkan padang bola yang sangat basah sebelum pertandingan: izinkan saya berkongsi pengalaman.

Definasi padang yang basah dalam konteks ini ialah padang yang mempunyai air yang di bawah permukaan rumput. Di bahagian atas kita nampak rumput, tetapi di bawah nya adalah lecak dan air.

  1. Sebagai permulaan, saya akan periksa padang tersebut dan sekelilingnya. Saya akan ambil perhatian bahagian yang paling basah iaitu di mana air bertakung dan di mana rumput tumbuh di atas tempat yang seperti bubur tanah atau sawah padi. Saya periksa longkang sekeliling padang untuk mencari punca air keluar dan juga jika air longkang tersumbat.

    DSC_2035

    Longkang yang tersumbat sebabkan air masuk balik ke padang dan tinggikan ‘water table’

  2. Di kawasan air bertakung di tengah padang, saya akan cuba keluarkan air dengan menggunakan longkang kecil yang di potong dengan cangkul. Saya juga akan buang lumpur atau ‘bubur tanah’ tadi berserta rumput nya sekali. Saya akan buang seberapa dalam yang boleh, hinggalah saya jumpa tanah yang padat. Saya akan pastikan longkang keliling padang tidak tersumbat dan menyebabkan air mengalir balik melalu longkang bawah padang (subsoil) atau meninggikan tahap air bawah padang (water table).

    DSC_0189

    “Terlajak lecak!!!” Kawasan ini akan saya korek dan buang tanah sedalam yang mungkin.

  3. Saya lakukan proses slicing ataupun solid-tining (ataupun anda boleh guna apa apa pun cara untuk menebuk lubang di tanah) untuk membantu air turun ke bawah ATAU supaya air ada ruang untuk sejat (evaporate) ke udara. Saya akan gunakan traktor atau mesin ringan ataupun cucuk besi tajam secara manual dan berhati hati supaya tiada kesan pada tanah.

    slicing padang bola

    Slicing dengan pisau ninja. Guna besi tajam pun boleh. Yang penting ada lubang lubang air boleh tersejat/di keringkan oleh udara. Hubungi saya jika anda perlukan mesin utk di sewa. Gambar hiasan.

  4. Saya akan potong rumput lebih pendek dari biasa, supaya udara boleh mengeringkan padang. Saya cadangkan ketinggian sekitar 15mm.
  5. Saya akan kekal potong dua kali seminggu dengan pertukaran arah potongan yang kerap supaya tiada bekas tayar di atas tanah lembik.
  6. Di kawasan yang saya telah buang rumput dan lumpur tadi saya akan tunggu hingga kering ataupun saya akan keluarkan air dengan pam letrik ataupun baldi dan tangan kemudian saya akan padatkan dengan pasir dan kemudian tanam dengan rumput baru.

    DSC_0204

    Bila saya keringkan air dari petak empat segi yang saya korek dan buang tanah sedalam enam inci; air dari keliling akan mengalir masuk tempat paling rendah itu, jadi kawasan sekelilingnya jadi kering (secara relatif).

  7. Saya akan topdress seluruh padang dengan pasir supaya pasir akan menggantikan thatch ataupun lumpur di bawah rumput. Saya anggarkan perlu 20 hingga 40 tan pasir untuk satu padang tapi saya habis 60 tan lebih!
  8. Seminggu sebelum pertandingan di mulakan, saya mula tinggikan potongan semula; dari 15 ke 16 dan kemudian ke 18mm. Spesifikasi minima yang di berikan kepada saya ialah tiga suku inci jadi saya potong pada 18mm sebelum saya serah kepada penganjur. Ingat: lebih panjang rumput kita, lebih susah tanah untuk kering.

    DSC_2052

    Di sebelah kanan di jalur ke 2 dan ke 3 ialah petak lecak dari gambar di atas; telah kering dan boleh di gunakan.

  9. Longkang longkang kecil yang saya korek untuk keluarkan air dari padang saya tutup dengan pasir dan padatkan dengan rumput supaya tidak mencederakan pemain dan pegawai.
  10. Saya gunakan alat yang saya namakan sebagai Pengganti Rumput (nama sementara) untuk tanam semula kawasan kecil yang rosak.

Kemudian saya serahkan kepada penganjur.

Nota penting: Longkang bawah tanah di padang atau subsoil drain adalah penting tetapi saya hanya ada masa tiga minggu untuk sediakan padang jadi saya hanya perlu air tersejat ke udara dan memberikan padang yang tidak licin kepada pemain.

Selamat Mencuba!

Untuk maklumat lanjut tentang penjagaan padang; hubungi saya di mynormasATconsultant.com (gantikan AT dengan @) atau talipon O3-5I3I OO66 dan biarkan ia berdering lama. 

Untuk mengetahui ilmu penjagaan rumput seterusnya, “Follow” laman web ini dengan memasukkan email anda di bahagian atas sebelah kanan. Saya biasa menulis satu atau dua kali sahaja setiap bulan. 

Sila sudi klik gambar iklan di bawah artikel in, ia adalah sumber pendapatan untuk laman web ini. Terima kasih.

Copyright and please click

 

Posted in Padang, Padang Bola, Rumput, stadium, Taman | 6 Comments »

Cheap fertilising, expensive water

Posted by mynormas on October 23, 2015

I have just graduated with a Masters in Environmental Science from the Open University of Malaysia last month. It was the culmination of two plus years years of weekend classes and another three of doing research, well one year of planning, 30 days of collecting data and almost two years of writing up the report (hardworking; I am, genius; I am not) about the link between golf course fertilisation and nutrient in the river water inside a particular golf course. I’m sure that my sponsor is happy, my scholarship being my savings from the Employees Provident Fund. I’ve even had to resign from a job that made me work on weekends to start my classes.

I have always maintained that, in the Malaysian context, golf course pollution is not so much from the pesticides, as is assumed by most people. The majority of Malaysian golf courses do not apply much in the way of pesticides as can be seen in the amount of pests, be it weeds, fungi or even insects on a typical Malaysian golf course. If I were to hazard a guess, perhaps only 10% of Malaysian golf courses would actually apply pesticides in any quantity large enough to make a difference on their course and the environment.  The danger to the environment, with regard to pesticides would be the courses that is part of this 10% that has the money to buy the pesticides but do not have the training, knowledge or even the willingness to protect their workers, never mind the environment. The next time you come across a staff applying anything on a golf course, ask him three question 1. What is he applying? 2. Who taught him how to apply? 3. When was his last training for application? You’ll be surprised how many workers don’t know what they’re applying, never mind the MSDS (Material Safety Data Sheet) which would specify what to do if accidents happen.

What about the rest of the Malaysian golf courses? Do the other 90% pose a risk? To a certain extent, I believe they do, but not from pesticides; perhaps because we associate pesticides with poison, we assume that is the only environmental hazard in golf courses, whereas, there lurks another hazard; the fertiliser. Especially the cheap, quick-release fertiliser. Especially in Malaysia’s tropical climate with an annual rainfall of above 2,500mm. Especially in golf courses with drainage designed for golf in tropical climate with heavy rainfall.

Apply fertiliser; rain come, fertilizer bye-bye either through leaching or surface-runoff which would wash away the fertilizer prills or the nutrients into the lower parts of the course, into drainage which  inevitably will be or lead to a water body, be it a river, lake or even the irrigation pond.

An example of fertiliser prill after application, imagine if it rains heavily, where would the prill go?

An example of fertiliser prill after application, imagine if it rains heavily, where would the prill go?

Of the 16 or 17 nutrients turfgrass needs, two that are applied in large amounts are considered to be hazardous if they are released into the water bodies (ponds, lakes, river etc) in large amounts: nitrogen and phosphorus.

Why? There is such a thing as national water quality standards, which we should not exceed (thank you, Captain Obvious). Secondly, they cause eutrophication, which is to say: both these nutrients will increase plant life (algae, phytoplankton etc.) in the water, significantly. Wait, more plants, not good? Not good. Water weeds when die will sink to the bottom, become food for more plant life AND microorganism that helps them decay. These organisms and processes needs oxygen, which they take from the water, depriving the fishes, which then die and rot and that rotting process uses oxygen, which if lacking, some of the afore-mentioned organisms may then cheat by going anaerobic which is not cool because its by-product is hydrogen sulphide, a smelly and poisonous gas. So we either get no oxygen (aka ‘dead zones’) or poisonous gas (death zones?).  All simplified of course, a scientific journal this is not, however do feel free to Google ‘eutrophication’, ‘nitrogen and phosphorus in water’ or ‘fertiliser pollution’ for more info.

I've asked this club to send their water for testing. In their case, I suspect the nutrients may come from sewage upstream.

I’ve asked this club to send their water for testing. In their case, I suspect the nutrients may come from sewage upstream.

As for my research, I focused on three major nutrients; nitrogen, phosphorus and kalium (or potassium as the Americans call ‘K’) and I looked for any correlation between fertiliser application, rainfall and the amount of nutrients in the river inside the golf course. The results of the research show that there is no correlation between all three.  My supervisor or as I like to say, my professor, Dr. Thiru, has encouraged me to publish my findings in relevant journals, which I will, soon (don’t hold your breath).

This does not conclusively mean all golf courses’ fertilising activity do not pose a threat; the risk increases with the use of cheap quick-release fertiliser, better drainage, higher rates, no equipment calibration, no training and also type of soil, so pay attention. It is said that cheap vitamins lead to expensive urine, likewise I like to say that cheap fertilising will lead to expensive drainage water.

This piece of paper cost me a lot but its been one heck of a journey.

This piece of paper cost me a lot but its been one heck of a journey.

Posted in Golf Course, Rumput | Tagged: | Leave a Comment »

Jerebu lagi

Posted by mynormas on September 11, 2015

wpid-wp-1441956908644.jpeg

Gambar matahari di Shah Alam pukul 10 pagi 11 Sept 2015.

Jerebu pada minggu ini nampak teruk. Kepada yg bekerja di luar, sila ambil langkah keselamatan yg bersesuaian.
Kepada yg menjaga rumput, beberapa perkara perlu di beri perhatian.

Biasanya kita akan lebih risau tentang kesihatan kita dan manusia lain bila kita bercerita tentang jerebu ini. Masa ini juga ialah masa untuk sesetengah orang untuk mencari salah siapa yang menyebabkan jerebu.

Dengan membuat andaian anda membaca ini kerana anda mahukan cadangan untuk rumput atau mungkin tumbuhan lanskap anda, maka saya akan abaikan cadangan untuk kesihatan manusia atau siapa bakar apa dan dimana dalam artikel ini.

Tidak ada kajian khusus pernah di buat untuk menilai kesan jerebu keatas rumput. Setakat yang saya temui, terdapat kajian keatas padi, tembakau, dan Meranti.

Dua perkara utama pada jerebu akan memberi kesan pada rumput:

Pertama ialah jerebu tebal mengurangkan cahaya matahari yang akan mempengaruhi keupayaan rumput membuat makanan melalui proses fotosintesis. Fotosintesis hanya mampu berlaku bila tumbuhan mendapat cahaya matahari yang cukup.

Gambar hiasan> Rumput waktu jerebu tidak jadi macam ini. Tapi ini berlaku kerana kurang cahaya matahari. Kedua-dua adalah rumput spesis yang sama, satu di bawah redup. Teka yang mana.

Gambar hiasan> Rumput waktu jerebu tidak jadi macam ini. Tapi ini berlaku kerana kurang cahaya matahari. Kedua-dua adalah rumput spesis yang sama, satu di bawah redup. Teka yang mana.

Tumbuhan (rumput) yang tidak mampu membuat makanan tadi akan menggunakan tenaga simpanan yang ada di bahagian-bahagian lain seperti di batang atau akar. Bila tenaga simpanan ini habis dan masih tidak cukup sinar matahari untuk membuat fotosintesis, maka rumput ini akan mula memanjangkan lai daun nya.  Ia akan cuba untuk menambah luas permukaan daun supaya boleh memaksimakan cahaya matahari yang ada. Anda pernah lihat rumput yang tumbuh di kawasan redup? Ia akan menjadi lebih panjang dari biasa; panjang tapi kurus.

Tanya operator yang potong rumput anda samada dia lihat lebih banyak sampah clipping dari biasa; ataupun rumput anda nampak kuning dan bila anda perhatikan dari dekat, apa yang anda lihat adalah batang (stem) rumput dan kurang daun. Itu tanda-tanda rumput tak cukup matahari dan sedang cuba mengadaptasi.

Kedua, di dalam jerebu tersebut terkandung partikel-partikel seni yang akhirnya akan mendap ke atas permukaan rumput. Kalau seni yang saya maksudkan ialah seni budaya tidaklah ia menjadi masalah. Tapi partikel2 disini ialah oksida dan juga ‘heavy metal’ seperti Plumbum dan Sulfur. Ia akan melekat pada permukaan daun atau tanah. Jika dibiarkan unsur2 ini akan terkumpul dan akhirnya memberi kesan ke atas kimia tanah atau rumput tadi.

Ketiga ialah kemungkinan ‘hujan asid’ iaitu kombinasi hujan dan pencemaran udara. Tidaklah bermaksud akan berlaku hujan yang boleh melubangkan baju anda; tapi tahap keasidan air yang turun itu ialah lebih dari hujan biasa. Ini berlaku walaupun tiada jerebu. Anda juga bertanggungjawab untuk fenomena ini bila anda membuat apa2 pembakaran, termasuk enjin kereta anda. Hujan asid ini akan – sedikit sebanyak – meninggalkan kesan keasidan pada tanah juga. Tanah yang berasid akan mempunyai sifat kimia yang akan menghalang rumput dari mengambil nutrien dari tanah.

Cadangan saya

Saya hanya mencadangkan anda perhatikan rumput anda, jika anda dapati ia mula memanjang (tanda-tanda nya ialah, anda mula memotong lebih banyak batang dari daun, atau anda dapati lebih banyak ‘sampah’ di kutip oleh mesin anda dari biasa, atau sekadar dari pemerhatian mata kasar) maka anda patut menaikkan ketinggian potongan. Terutamanya green di padang golf.

Jika anda mampu siram dengan kuantiti yang banyak untuk ‘membasuh’ permukaan lai daun dan membawa partikel2 seni tadi  ke dalam tanah. Anda juga boleh membantu perjalanan air ke dalam tanah dengan hollow tining, slicing, spiking atau semata-mata mencucuk-cucuk tanah supaya air boleh turun ke bawah dengan cepat.

Lagi?  Doa banyak-banyak untuk mintak hujan atau salahkan orang sebelah yang tengah bakar sampah tu…

Posted in Greens, Lanskap, Padang, Padang Golf, Rumput halaman rumah | Tagged: , , , | Leave a Comment »

Jangan Tnm Rumput

Posted by mynormas on August 18, 2015

Tanam rumput adalah senang. Ramai orang tanam rumput, tapi tak ramai orang yang boleh selernggara rumput yang mereka tanam. Samada kerana tak cukup kakitangan atau alat atau kawasan yang tak sesuai, rumput yang panjang adalah masalah. Nasihat saya? Jangan tanam rumput.

Di antara tempat yang selalu menjadi masalah ialah:

  1. Kawasan yang terlalu kecil untuk di potong dengan alat pemotong biasa.
  2. Kawasan redup yang menyebabkan rumput tumbuh kurus dan tinggi. Jika di potong, yang tinggal hanyalah batang rumput.
  3. Kawasan yang terlalu hampir dengan pokok yang boleh rosak jika terkena pisau atau mesin potong rumput.

Untuk penyelesaiannya saya mencadangkan supaya alternatif lain di gunakan contoh contoh alternatif ialah:

Rumput ini tidak dapat di potong oleh mesin biasa.

Rumput ini tidak dapat di potong oleh mesin biasa.

Selain itu, tentunya ada lain masalah dan lain cara. Kawasan berbukit yang susah di potong, tempat yang terlalu banyak orang lalu lalang dan tempat yang tenaga kerja dan pelbagai lagi alasan. Begitu juga dengan penyelesaian; terdapat juga cara menggunakan rumput tiruan dan mengunakan tumbuhan yang tahan tempat redup sebagai menggantikan rumput.

Bawah pokok di tabur batu.

Bawah pokok di tabur batu.

Jadi, kalau tidak dapat menyelenggara rumput atas apa sebab pun, cubalah fikirkan alternatif lain untuk kebaikan anda.

Pokok tahan redup alternatif kepada rumput

Pokok tahan redup alternatif kepada rumput

Simen kan terus kawasan kecil.

Simen kan terus kawasan kecil.

Utk kawasan lalu lalang, gunakan batu hiasan.

Utk kawasan lalu lalang, gunakan batu hiasan.

Posted in Landscape, Lanskap, Rumput halaman rumah | Tagged: , , , , | Leave a Comment »

Kisah Dua Taman.

Posted by mynormas on August 13, 2015

Terdapat dua taman dalam jarak 10km dari satu sama lain, yang satu di buat oleh pihak swasta untuk kegunaan penduduk taman dan satu lagi oleh pihak kerajaan tempatan (local authority).

Salah satu dari taman tersebut mempunyai jumlah pokok yg terlalu banyak hingga kan rumput sukar tumbuh dan tidak mungkin boleh buat aktiviti di bawah pokok (kecuali mungkin aktiviti yang memerlukan pergerakan kecil dan tidak mahu di lihat orang lain).

Satu lagi taman tersebut berada dalam keadaan kemas dan tersusun serta popular untuk orang beriadah dan berehat bersama keluarga.

Kedua-dua taman tersebut mencerminkan contoh baik dan contoh buruk apa yang saya kata sebelum ini; tentukan apa kegunaan taman atau halaman kita dan kemudian rancang penanaman mengikut kegunaan tersebut.  Lepas tu baru tanam pokok dan rumput.

Satu lagi; jangan tanya soalan “Berapa banyak pokok perlu saya tanam?” kepada tuanpunya nursery pokok ataupun arkitek yang err… berkawan rapat dengan tuanpunya nursery pokok. Ini kerana, lebih banyak kita tanam, lebih menguntungkan mereka (itupun kena di beritahu ke?).

Tapi, yang paling penting sekali ialah: tentukan jenis pokok dan jarak tanaman berdasarkan saiz pokok itu semasa dewasa nanti. Memanglah masa mula-mula tanam pokok tu nampak jauh dari satu sama lain tetapi kalau lima tahun lagi ia dah tumbuh, ia akan nampak kemas. Berbeza pula dengan orang yang tanam supaya dia (atau designer/architect) puas hati sekarang tetapi lima tahun lagi, pokok dah kurus tinggi, semak, akar dah timbul dan rumput mula mati. Masa tu dah terlambat nak buat apa-apa kerana sayang nak tebang pokok, walaupun niat asal ialah nak tebang pokok bila dah terlalu sesak.

So, tip dari saya untuk orang yang nak buat lanskap di rumah/taman:

  1. Kenali sebab dan penggunaan taman atau halaman itu; adakah ia untuk riadah/senaman atau untuk perhiasan? Mungkin ia untuk menaikkan nilai hartanah sekeliling atau imej korporat tuanpunya bangunan?
  2. Rancang dan lukis tapak tanaman setiap pokok di atas kertas dan bincangkan.
  3. Kenali pokok, malah lihat rupanya sewaktu dewasa; bukan sekadar sebuah anak pokok dalam polibeg di nursery. Secara idealnya; kanopi pokok bertemu dengan kanopi pokok; bukan pokok berlindung di bawah kanopi pokok lain.

Lebih mudah untuk kita tambah pokok selepas beberapa tahun nanti untuk mengelakkan kawasan yang terlalu lapang dari kita cuba nak tebang dan buang pokok yang terlalu sesak.

Contoh baik padang yang terancang.

Contoh baik padang yang terancang.

Pokok di celah pokok. Kenapa?

Pokok di celah pokok. Kenapa?

Posted in Fields, Landscape, Lanskap, Padang, Taman | Tagged: , | Leave a Comment »

Rumput Plastik

Posted by mynormas on June 19, 2015

Kebanyakan padang di Malaysia sekarang menggunakan rumput betul dan di bina dengan kos yang tinggi tetapi selepas beberapa bulan, ia tidak kelihatan seperti padang lagi kerana faktor cuaca, penggunaan, kesilapan pembinaan, rumput yang tidak sesuai ataupun faktor penyelenggaraan. Oleh itu ada yang telah menggunakan rumput tiruan – setakat ini, Malaysia belum lagi ada padang hybrid seperti di Singapura – untuk mengatasi faktor-faktor tersebut.

Seperti hampir semua benda, rumput tiruan ada kebaikan dan keburukkan nya. Sebelum kita pergi lebih jauh, rumput tiruan bukan di buat dari ‘plastik’ per se; sebalknya ia adalah fiber yang boleh di buat menggunakan tiga jenis komponen iaitu polyethylene (PE), polypropylene (PP) dan nylon.

Di antara kebaikan rumput tiruan ialah:

  1. Sangat sedikit penyelenggaraan di perlukan. Tiada baja, penyakit, serangga atau pemotongan di perlukan.
  2. Ia boleh di gunakan di setiap ketika. Selepas hujan, awal pagi, lewat petang sebaik sahaja selepas pasukan sebelum itu meninggalkan padang dsb.
  3. Pelbagai kegunaan. Suatu padang boleh digunakan untuk pelbagai aktiviti sukan atau bukan sukan. Ia boleh di warnakan dengan pelbagai warna untuk membezakan garisan warna sukan.
  4. Padang rumput tiruan tidak menakung air dengan syarat ia di bina dengan betul, ia tidak mempunyai lapisan organik atau thatch yang akan bertindak seperti sponge untuk ‘memegang’ air.
  5. Ia di laporkan boleh mengurangkan kecederaan yang datang dari permukaan padang yang tidak rata atau licin atau berlumpur.
  6. Padang rumput tiruan juga menjimatkan air.

http://www.momsteam.com/health-safety/turf-wars-pros-and-cons-of-artificial-turf

http://www.dessosports.com/artificial-turf/benefits

http://www.syntheticturfcouncil.org/?page=FAQs

Keburukkan rumput tiruan? Sebelum lihat senarai, apa kata kita lihat video pendek tentang Women’s World Cup yang berlangsung di Canada dan kesemua perlawanan adalah di atas rumput tiruan (sebahagian pemain telah mengemukakan saman keatas FIFA tentang ini). Untuk pengetahuan semua 120 darjah Fahrenheit (suhu padang dalam video tersebut) = 49 darjah Celsius, dan 130 darjah Fahrenheit = 54 darjah Celsius. Suhu cuaca Kanada? Pada waktu itu ia di laporkan sebagai lebihkurang 21 darjah Celsius. Sebagai perbandingan suhu cuaca di Kuala Lumpur di siang hari ialah di antara 32 hingga 34 darjah Celsius.

Keburukan rumput tiruan ialah :

  1. Kos pemasangan yang tinggi. Saya pernah di beritahu ia melebihi RM1 juta ringgit satu padang bola.
  2. Suhu padang yang tinggi. Bahan yang di gunakan untuk membuat rumput tiruan dan juga bahan yang berada di bawah rumput menaikkan suhu padang.
  3. Pencemaran. Rumput asli mempunyai sifat penapisan bila air mengalir di atasnya, rumput tiruan tiada sifat ini malah akan melajukan pengeluaran air dari padang (yang juga merupakan kebaikkan nya).
  4. Ketika membuat sliding di atas rumput tiruan, ataupun jatuh secara terseret; pemain akan terdedah kepada luka atau dipanggil sebagai ‘turf burn’.
  5. Tempat pembiakan bakteria. Pakar perubatan mendapati bakteria staphylococci dan lain lain mampu hidup lebih dari 90 hari di atas rumput tiruan. Di tambah dengan risiko luka atau turf burn; jangkitan lebih mudah berlaku.
  6. Rumput tiruan di ‘topdress’ dengan getah halus yang mampu memburukkan orang yang memang mempunyai masalah pernafasan seperti pesakit asma.
  7. Selepas sekali menggunakan rumput tiruan, rumput asli tidak lagi dapat digunakan kerana tanah di bawah tiada lagi organisma hidup yang menyokong pertumbuhan rumput asli.
  8. kecederaan pemain; pemain-pemain profesional atau elit  (berbanding dengan pemain rekreasi atau riadah) mempunyai risiko kecederaan lutut atau ACL yang lebih tinggi secara perbandingan (lihat video seterusnya untuk statistik). Nota: kebanyakkan kajian adalah pada pemain American Football. Dan kebanyakkan nya di atas padang rumput tiruan generasi pertama.
  9. Ada pendapat yang mengaitkan rumput tiruan dengan kanser dan ada juga pendapat yang tidak bersetuju. Saya tidak akan perpanjangkan ini, sila Google sendiri.
  10. Padang rumput tiruan yang lama atau banyak di gunakan akan mempunyai rumput yang telah mula rosak mampu me lepaskan plumbum (lead) yang merupakan sumber toksik kepada manusia. Tiada masalah pada padang baru yang di buat dari rumput polyethylene sahaja.

http://www.momsteam.com/health-safety/turf-wars-pros-and-cons-of-artificial-turf

https://www.health.ny.gov/environmental/outdoors/synthetic_turf/crumb-rubber_infilled/fact_sheet.htm

http://news.discovery.com/earth/plants/world-cup-turf-battle-is-grass-better-150605.htm

Kita lihat video seterusnya:

Posted in Padang, Padang Bola, Rumput, stadium | Tagged: , , , , , | Leave a Comment »

Licence to Kill

Posted by mynormas on June 8, 2015

Very few turfgrass professionals in Malaysia realise that there is such a thing as a licence to apply pesticides. Except perhaps suppliers who have to have a licence to keep pesticides in their stores; they would be aware because it is given by the same body which is the Department of Agriculture.

Wait. What? You’re a supplier and you don’t have a licence to store pesticides? Oops. Well, perhaps because nobody checks so nobody knows. Except that recently a client who was worried about using pesticides that are irresistably cheap they actually kill – not only the target pests – but the grass as well, have asked me to narrow down specifications for pesticides and the three things that I can think of were to find chemicals that are registered with the LRMP (Pesticide Board), have MSDS (Material Safety Data Sheet) and buy from suppliers that have licences from DOA. So maybe one day, your customers will ask for your licence, then maybe you have to have one.

Pesticides, which includes herbicides by the way and not just insecticides and fungicides, are often used in relatively large quantities on a golf course. I say relatively because in Malaysia, it is rare to find them being used on fairways which is about 50% of a golf course never mind roughs (30%?) so for most of Malaysian golf courses; pesticides are restricted only on greens which constitutes about 5 – 10% of the golf course – ditto fertiliser (does that solve the mystery of Malaysian golf course quality for you?) – and because of Malaysia’s rainfall and humidity, the greens’ grass are quite often infected so we are still talking about a big amount of pesticides; though not as big as if it is also applied to fairways and rough hence the word ‘relatively’. Get my drift? Pun intended.

Despite applying mostly on greens, pesticides can consume up to 10 – 20% of the material cost on the golf course maintenance budget.

Even though the greens constitute only about 5 – 10% of the golf course area, golfers spend about 75% of their game on the greens so the greens are considered as the most important part of the golf course and the most highly maintained. It also means that golfers spend a lot of time on the most pesticide-applied area of the golf course. Constant exposure to pesticides can cause a multitude of reactions to different people; some are harmless and some can be dangerous. Of course a low level of exposure to a very toxic pesticide may be no more dangerous than a high level of exposure to a relatively low toxicity pesticide; so most of the risk is assumed by the applicators themselves. But still, I feel that golfers must beware the grass they are playing on is applied with chemicals that are potentially toxic. Then there’s also the risk of pesticide ‘drifting’ when applied at the neighbouring holes.

So we would expect that because of the risks to the applicators, to the greens, to the golfers and to the environment; most golf courses have applicators that are specially trained in this area with special equipment; right?

Not really…

Spraying greens with knapsack sprayer

Spraying greens with knapsack sprayer

Spraying iwth walking boom.

Spraying with walking boom.

Manual spray in progress

Manual spray in progress. Note the amount of spray coming out. How to know how much was sprayed in one area?

I’ve always find it strange and slightly worrying that the concept of ‘calibrating’ of sprayers are not common among Malaysian pesticide applicators, be them golf courses or even football fields. How do you know how much pesticide you are using or have applied? How do you know you have sprayed once or overlapped?

I suppose most of us have seen the application of chemicals so often that we are immune to what is wrong or right.

Unfortunately, the applicators licence issued by DoA are not compulsory on golf courses because they are considered as private property and the licence are compulsory for applicators in public property such as houses (for pest-control companies) but wouldn’t it be nice if ALL golf courses and football fields in Malaysia have trained pesticide applicators? Wouldn’t we feel safer?

I conduct a two-day hands-on training limited to six person to a class at your golf course with your current equipment (which means I can evaluate it too) so if you want to make sure that your grass gets the right amount of pesticide to treat the disease/insects/weeds, I assure you, the cost of using too much or the wrong chemicals is much, much higher than the cost of training. Call O3-5I3I OO66 or email mynormasATconsultant (AT=@) now.

I had to brag (liar) but I'm probably one of the few in the industry in Malaysia that has an applicators licence.

I hate to brag (liar) but I’m probably one of the few in the turf industry in Malaysia that has a pesticide applicator’s licence.

Posted in Golf club, Golf Course, Golf Course Superintendents, Greens, Lanskap | Tagged: , , , | Leave a Comment »

 
%d bloggers like this: