Pakar Rumput

Laman Web Rujukan Rumput Tempatan. Local Turf Reference Website

  • Facebook Likes

  • The new Brushcutter

    Pengganti Brushcutter

    Increase productivity, cut labour. Try the AM61A

  • Trees Nursery

    Forest trees nursery

    Get your Trees from this nursery

Archive for the ‘Taman’ Category

Seminar in Sabah

Posted by mynormas on April 21, 2017

Saya akan berada di Sutera Harbour Golf Club, Kota Kinabalu, Sabah pada 8 Mei 2017 untuk satu seminar anjuran Malaysian Golf Association atau MGA.  Ia akan bermula pada pukul 8 pagi dengan pendaftaran dan berakhir pada pukul 5 petang dengan pengenalan kepada beberapa produk dan mesin baru dalam industri penjagaan rumput. Jangan lepaskan peluang ini. Hubungi MGA untuk pendaftaran melalui email sara@mgaonline.com.my. Yuran pendaftaran hanya RM150 seorang untuk rakyat Malaysia dan RM300 untuk rakyat luar.

Saya akan bercakap tentang penyakit-penyakit rumput, cara mengidentifikasi mereka dan rawatan awal. En. Mohammed dari The Mines akan bercakap tentang Trend dan cabaran yang dihadapi oleh industri golf dan En. Jack Cheong akan bercerita tentang pengalaman beliau di Royal Selangor Golf Club serta tentang Ujian tanah dan pengurangan nutrisi dalam penjagaan rumput. En. Mohd Rom pula akan menyampaikan tentang kepentingan pendidikan dalam industri golf.

MGA seminar 2017

Hubungi sara@mgaonline.com.my untuk maklumat lanjut

Advertisements

Posted in Fields, Golf club, Golf Course, Golf Course Superintendents, Greens, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Taman | Tagged: , , , | Leave a Comment »

Kurang Pekerja Tapi Lebih Kerja

Posted by mynormas on March 29, 2017

Membawa masuk pekerja asing dengan permit sah adalah sukar dan akan menjadi bertambah mahal dimasa akan datang. Manakala di pentas tempatan pula, kenaikan gaji minima dan sikap pekerja tempatan yang memilih pekerjaan dan suka bertukar kerja menjadikan tugas mengisi jawatan kosong lebih susah.

Samada mahal untuk membawa masuk pekerja asing atau sukar untuk mendapat pekerja tempatan, industri penjagaan rumput Malaysia, walau padang golf, bola, permainan, taman, landskap bangunan dan sebagainya, perlu mengoptimumkan pekerja yang ada atau mengambil langkah supaya lebih banyak boleh dibuat oleh jumlah pekerja yang kurang.

Apa yang boleh kita buat untuk mengurangkan keperluan pekerja? Tentunya kita mesti menambah keberkesanan pekerja dan perkara pertama yang datang di minda ialah mekanisasi.

Memotong padang bola menggunakan mesin tolak boleh mengambil masa dua hari sedangkan menggunakan mesin pandu-atas atau ride-on hanya perlukan setengah hari. Di padang golf pula, dengan menggunakan triplex dan bukan walk-behind, kita boleh kurangkan dari enam orang kepada dua orang pekerja untuk potong green. Malah lebih ramai orang boleh dikurangkan jika kita guna penyembur boom dan bukan tong sembur galas belakang untuk menyembur kawasan besar. Gambar untuk kurangkan pekerja potong padang

Adalah malang sekali, pada pendapat saya, kerajaan masih berkeras mengenakan import duti kepada mesin penjagaan rumput sedangkan industri golf merupakan suatu aspek penting dalam pelancongan negara dan industri penjagaan padang memerlukan kepada pekerja berpengetahuan tinggi.

Adalah ideal jika peralatan penjagaan rumput/landskap di tiadakan duti dan kerajaan memberi insentif kepada graduan universiti atau institut kemahiran dalam bidang yang relevan untuk mengambil kontrak penjagaan padang dan taman. Ambil dua graduan, beri mereka tiga padang yang berdekatan dan beri mereka satu traktor yang ada cukai jalan dan implemen potong, pengudaraan dan roller.

Selain mekanisasi, penggunaan bahan kimia untuk penjagaan rumput, contohnya kawalan rumpai atau lebih canggih lagi, melambatkan pertumbuhan rumput juga boleh digunakan, jikat tidak sepanjang tahun pun, di bulan puasa dan di musim hujan.

Banyak lagi cara lain yang boleh dilakukan untuk mengurangkan keperluan tenaga pekerja yang ramai. Di antara nya:

1. Menggunakan rumput plastik di ruangan kecil yang memerlukan seorang pekerja dengan mesin trimmer atau gunting kecil.

2. Kurangkan pokok besar. Pokok besar mewujudkan bayang bayang yang akan memaksa rumput tumbuh panjang untuk mencari matahari. Ini menambah kekerapan memotong. Pokok juga menambah halangan kepada mekanisasi dan menambah populasi pekerja untuk menjaga pokok. Kena pulak kalau kita pilih pokok yang banyak akar timbul dan daun gugur. Tahniah!

3. Daripada tanam rumput di lereng bukit curam, cuba amalkan penanaman alternatif seperti Wedelia atau Arachis.

4. Kurangkan penggunaan nitrogen sebagai nutrien utama.

5. Adjust bentuk mukabumi landskap anda supaya i. Kawasan rumput yang luas untuk mudahkan potongan dan rumput dapat matahari yang cukup. ii. Kurangkan lereng dan tebing curam yang perlu dipotong dengan tenaga manual. iii. Di padang golf, kurangkan bunker. iv. Beritahu designer/arkitek landskap anda bahawa ini adalah tentang praktikal atau kelestarian masa panjang dan bukan tentang legasi mereka.

6. Ada tempat yang kita tak digalakkan tanam rumput tapi kita cuba alternatif seperti pokok bunga atau reben yang lebih mudah di jaga.

7. Training. Training. Training. Ajar pekerja yang sedia ada supaya mereka lebih cekap bekerja dan mempunyai skill yang baharu. Cuba berhenti sekejap dan tanya diri sendiri; siapa yang ajar pekerja anda sekarang? Pekerja lama anda? Siapa ajar pekerja lama anda? Pekerja sebelum itu? Mana anda tahu apa yang pekerja sekarang amalkan masih sama dengan pekerja dua generasi dahulu? Terlalu selalu saya dapati pekerja padang di abaikan dan ‘orang atas’ mengandaikan pekerja tahu apa yang mereka buat sedangkan pekerja baru di ajar oleh pekerja lama yang di ajar oleh pekerja sebelum itu yang di ajar oleh penjual mesin; 10 tahun lalu. Saya selalu jumpa pengurusan yang memandang rendah kepada pekerja mereka tetapi mereka tidak pernah cuba untuk menaiktaraf pekerja.

Saya dapati, mengadakan kursus dan pengajaran berterusan di bawah tangan saya atau pengajar luar akan menaikkan moral dan semangat pekerja tempatan.

Sekian beberapa cadangan dari saya. Jika anda ada cadangan bernas, sila komen di bawah. Jika anda hanya ada komplen dan tuduhan tanpa sebarang cadangan; simpan sorang sorang. Tak perlu diskusi lagi. Tutup saja padang anda.

Gambar untuk kurangkan pekerja

Posted in Fields, Golf Course, Lanskap, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, Rumput secara am, stadium, Taman | Leave a Comment »

Kesian Rumput

Posted by mynormas on February 23, 2017

Meracun terlalu besar dan tidak sama rata.

Meracun terlalu besar dan tidak sama rata.

Pernahkan anda melihat orang menggunakan racun untuk rumput yang tumbuh pinggir jalan? Atau di tebing longkang? Saya selalu lihat ini dan saya akan tertanya: siapakah yang kurang pandai di sini? Orang yang tanam atau orang yang meracun? Dah tanam lepas tu racun: itu kerja kurang pandai. Apa pun alasan, kalau ia tidak dilakukan dengan pengawasan ataupun pemikiran; ia memburukkan pemandangan.

Saya faham, memotong tebing atau ‘edging’ adalah kerja rumit dan memerlukan kesabaran. Ada orang guna mesin sandang dan ada orang guna cangkul. Saya pernah tengok orang guna scraper untuk buat kerja edging ini.

Kenapa mesti bersusah payah? Kerana sama seperti kaum lelaki yang baru lepas gunting rambut; tebing atau edge yang dipotong kemas memberi gambaran kekemasan kepada suatu kawasan rumput.Beberapa tahun dahulu seorang rakan sekerja pernah memberitahu saya yang pemain golf berkata mereka dapati padang golf saya adalah sangat kemas dari biasa dan mereka tidak tahu kenapa. Saya tahu; tahun itu adalah tahun pertama saya melakukan kerja-kerja trimming tepi jalan.

brushcutter-path-edge-002-2

Nampak kemas, kan?

Saya tidak faham bila saya lihat di tempat lain, orang lebih gemar menggunakan racun untuk mengawal rumput di tepi jalan. Kalau buat dengan berhati-hati mungkin ia boleh di terima, tetapi selalu, ia dibuat ala kadar  dengan semburan yang besar dan tidak sama rata. Selain dari tidak cantik, masalah weed sucession juga akan timbul jika racun yang sama digunakan setiap bulan.

Kesian rumput. Baik tak payah tanam kalau nak di racun.

Kesian rumput. Baik tak payah tanam kalau nak di racun.

 

pgr-primo-comparisonSelain dari menggunakan racun, saya mencadangkan penggunaan pembantut pertumbuhan rumput atau kalau mengikut DBP – regulator pertumbuhan yang akan melambatkan pertumbuhan. Ia perlu di ulang sembur tetapi begitu juga dengan racun. Kesan sampingannya ialah rumput akan tumbuh lebih padat kerana ruas atau nod nya semakin rapat. Jika anda ingin maklumat lebih lanjut (dan nak tahu apa orang putih kata) Google ‘Plant Growth regulator for turf grass’ atau hubungi pembekal anda.

Saya pernah menggunakan PGR jenama Primo pada kadar 6ml untuk satu knapsack kerana kekurangan pekerja untuk menjaga kekemasan tepi jalan saya. Tentunya saya lakukan ujian dahulu untuk mempastikan jumlah itu tidak terlalu tinggi atau rendah untuk rumput spesis itu.

Posted in Fields, Golf Course, Golf Course Superintendents, Landscape, Lanskap, Maintenance, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , | Leave a Comment »

Potong rumput

Posted by mynormas on February 7, 2017

“Saya sangka potong rumput itu hanya sekadar ambil mesin dan potong! Rupanya ada kiraan dan ukuran juga” kata penjaga padang kepada saya sewaktu saya sedang menggunakan kalkulator, alat ukur dan kertas untuk mengira dan mengukur luas padang, lebar pisau dan ketinggian rumput di padang sebuah stadium baru di Kuala Lumpur baru-baru ini. Saya sedang mengira lebar potongan yang optima supaya kerja memotong tidak membazir waktu tetapi dimasa sama, menghasilkan belang yang tidak terlalu kecil/besar yang dikehendaki oleh orang yang mengupah saya.

Pengukuran padang sebelum menanda tempat potong.

Pengukuran padang sebelum menanda tempat potong.

Kenyataan di atas adalah pendapat tipikal tentang penjagaan padang rumput di Malaysia. ‘Jaga padang = potong rumput’. Maka kontrak menjaga padang berkisar kepada jumlah potongan sebulan – selalunya satu atau dua kali sahaja tanpa mempedulikan jenis rumput, kecepatan pertumbuhan rumput dan ketinggian potongan. Oleh itu kontrak yang di beri adalah kecil dan tidak berbaloi untuk terlalu banyak fikir atau mesin yang betul. Profesionalisma, kita buang luar tingkap.

Lepas tu, tuan punya padang akan tanya “Kenapa padang saya tidak rata?” atau “Bagaimana nak dapat padang kering?” atau “Kenapa tak boleh buat belang di padang saya macam di Wembley/Larkin?” dan sebagainya. Jawapan saya ialah: kerana kontrak/bajet/sokongan/upah yang diberi hanyalah untuk menjadikan rumput yang panjangnya 75mm kepada 25mm atau lebih rendah satu atau dua kali sebulan.

Bagaimanapun, memotong rumput terdapat cara, teknik dan mesin tertentu. Dalam artikel ini yang insya Allah akan termasuk dalam buku yang sedang saya tulis, saya akan bincangkan secara ringkas tentang jenis-jenis pisau yang digunakan untuk memotong rumput. Saya masih lagi mencari terjemahan terbaik untuk perkataan teknikal tetapi menyamai perkataan harian seperti ‘rotary’ atau ‘flail’ dan seumpamanya. Jika tuan/puan, mempunyai cadangan, hubunig saya atau komen di bawah.

Terdapat tiga jenis pisau digunakan untuk memotong rumput:

  1. Rotary
  2. Reel
  3. Flail

Kedua dua reel dan flail kadang-kadang dimasukkan dalam kategori pisau berbentuk silinder dan kadang-kadang pisau rotary dan flail dimasukkan dalam kategori pisau memotong dengan cara impak atau hentaman. Semuanya bergantung kepada bagaimana kita ingin mengkategorikannya.

Pisau rotary

Pisau jenis rotary adalah umpama pisau yang memusing pada arah mendatar dan memotong rumput secara impak dengan logam, selalunya besi yang diasah; kadang-kadang tali nylon juga digunakan untuk kawasan yang berhampiran dengan batu, bangunan, hiasan dan sebagainya yang mampu merosakkan atau dirosakkan oleh pisau logam. Malangnya zaman sekarang pisau rotary menggunakan tali nylon digunakan sewenang-wenangnya oleh pengguna mesin sandang walaupun di tengah padang. Tali nylon adalah tumpul dan bekas potongannya adalah mencederakan rumput. Oleh kerana tali nylon dicipta untuk putus bila terkena benda keras, tali nylon senang putus dan menyebabkan menganggar ketinggian potongan sukar maka pengguna akan tenyeh tali ke tanah; memotong daun, batang dan juga akar.

Tali nylon sebuah brush-cutter

Tali nylon sebuah brush-cutter

Kemajuan teknologi telah menjadikan pemotong rumput jenis rotary lebih canggih dan telah diberi nafas baru. Diantaranya ialah:

  1. Mulching deck

Pisau rotary dengan bentuk khas yang akan menyebabkan rumput yang telah dipotong naik ke atas dalam kotak pisau dan akan jatuh untuk dipotong sekali lagi. Ini menghasilkan sisa potongan yang lebih halus, mudah masuk di celah-celah rumput dan bila mereput, akan menjadi nutrisi untuk rumput.

  1. Fine-cut rotary

Pisau yang mempunyai radius pendek dan rekabentuk tertentu yang memberi potongan yang lebih baik; pisau ini boleh digunakan untuk memotong pada ketinggian yang lebih rendah dari pisau rotary biasa.

  1. Sistem transmisi hidraulik.

Biasanya pemotong jenis rotary akan diputar oleh enjin melalui sistem gear dan aci (shaft) yang bising dan mudah rosak; kini beberapa mesin pemotong telah menggunakan sistem hidraulik untuk memutarkan pisau rotary

 

Pisau Reel

Pisau reel terdiri daripada dua bahagian penting; reel dan bedknife. Reel akan berputar sementara bedknife akan kekal di satu posisi dan akan menentukan ketinggian potongan.

Lima besi yang anda boleh lihat tu ialah reel. Ia akan bersentuh dengan bedknife di bawah.

Lima besi yang anda boleh lihat tu ialah reel. Ia akan bersentuh dengan bedknife di bawah.

Ia memotong dengan konsep gunting kerana ia merupakan dua permukaan yang bertemu dan bergeser dengan rumput di tengahnya, sama seperti gunting memotong kertas.

Reel mempunyai bilah yang perlu di asah secara backlapping ataupun grinding. Lebih banyak bilah pada sebuah reel, lebih cantik potongannya tetapi lebih banyak tenaga yang diperlukan oleh sistem hidraulik untuk memutar reel tersebut. Biasanya pisau yang digunakan untuk memotong rough akan memerlukan lima bilah pada reel dan untuk memotong green, diantara 11 hingga 16 bilah pada reel.

Jika anda perlu tahu bagaimana sebuah reel mower memotong, anda perlu lihat video ini selama 2 minit pun dah cukup.

Pemotong Flail

Pemotong jenis flail juga digolongkan sebagai pemotong silinder (cylinder mower) dan secara asasnya ialah kepingan besi kecil yang dipusing secara laju untuk memotong rumput melalui impak pukulan besi tajam.

Ia direka supaya kepingan besi tersebut berhayun secara bebas mengikut arah putaran silinder. Oleh kerana ia berhayun bebas, ia tidak rosak (selalunya) jika terkena benda-benda keras yang tersembunyi di rumput panjang contohnya akar pokok, bola golf (jika memotong di lapang sasar golf) dan tidak menghantar hentakan balik ke mesin melalui sistem transmisi seperti kebanyakan pisau rotary yang menggunakan gear power take off dan bukan sistem hidraulik.

Maka, jika anda mempunyai laman rumah sendiri dan ingin memotong rumput anda sendiri, cari mesin reel yang memotong menggunakan kuasa tolakan. Jika laman rumah anda besar, gunakan mesin rotary elektrik. Elakkan petrol kerana anda akan ada kos menjaga enjin seperti minyak, service dan sebagainya. Jika anda contractor padang, cuba cari flail ataupun rotary yang bersifat mulching kerana sampah akan kurang dan mudah menjaga berbanding reel mower.

NOTA:

Saya menawarkan khidmat kontrak pemotongan. Jika padang anda memerlukan khidmat pemotongan rumput yang profesional, sila hubungi saya di 03-5131 0066 dan biarkan ia berdering lama sehingga masuk voicemail. Ambil perhatian bahawa khidmat saya profesional dan kerana saya tidak menggunakan buruh asing; ia bukan murah. Jika bajet anda kecil, sila jangan buang masa masing masing.

Besi flail yang diguna untuk memotong rumput

Besi flail yang diguna untuk memotong rumput

 

HUBUNGI SAYA DI O12 5II 3353 UNTUK KONTRAK MEMOTONG PADANG ANDA

HUBUNGI SAYA DI O12 5II 3353 UNTUK KONTRAK PROFESIONAL MEMOTONG PADANG ANDA

Posted in Fields, Padang, Padang Bola, stadium, Taman | Tagged: , , , | 1 Comment »

Padang Bola

Posted by mynormas on December 14, 2016

Mulai tahun 2016, saya mula melibatkan diri lebih kepada penjagaan padang bola. Jika anda sangka penjagaan padang bola hanyalah tentang memotong rumput – anda silap – tetapi anda mempunyai ramai teman seangkatan fikiran. Itulah realiti penjagaan padang bola di Malaysia, samada padang bola sekolah ataupun milik persatuan bolasepak. Cuma di tambah dengan kebolehan menggelek padang dengan penggelek besar untuk meratakan padang yang, sebenarnya, boleh merosakkan padang. Malahan, kerja memotong pun dilakukan dengan kekerapan yang silap kerana banyak padang yang saya temui memotong rumput satu kali sebulan malah saya pernah di beritahu tentang padang yang memotong setengah padang sebulan (ertinya mereka memotong rumput satu kali dua bulan).

Selain dari memotong, penjagaan padang juga seharusnya merangkumi kerja kerja amalan kultura seperti pengudaraan padang, pemotongan menegak, hias-atas, aplikasi nutrisi (pembajaan) selain dari kerja pembaikan kerosakan, pembuangan sampah dan sebagainya.

Kerja hollow-tine membantu udara dan air masuk ke dalam tanah dan memberi ruang kepada serangga, kulat, nematod, bakteria yang berfungsi sebagai suatu ekologi tanah yang membantu penghidupan rumput. Jika tanah anda padat, mereka akan mati, dan rumput anda akan mati.

Jika anda mencari kontraktor profesional berpengalaman yang mampu membuat kerja hollow-tine, dethatch, membaja, topdress dan memberi nasihat kepada anda tentang penjagaan padang, hubungi saya di mynormas ATconsultant.com dengan menggantikan AT dengan @. Sekarang. Atau hubungi o3-5131-0066; kalau tiada jawapan, biarkan ia berdering, ia akan di sambung ke handphone saya secara automatik.

Hias atas keseluruhan sebuah padang bola.

Hias atas keseluruhan sebuah padang bola (sebelum ia di tarik)

Hollow-tine. Mesin yang digunakan mungkin berbeza.

Contoh Hollow-tine. Mesin yang digunakan mungkin berbeza.

Hias-atas atau topdress ialah kerja-kerja menabur selapis pasir secara raa ke atas padang kemudian menggunakan suatu alat khusus, menarik/menolak pasir supaya turun dari permukaan tinggi ke kawasan rendah. Kawasan rendah yang di maksudkan ialah contohnya bekas kasut atau tendangan pemain, bekas tayar mesin ataupun kesan dari ‘sliding tackle’. Semua ini tidak kelihatan kerana rumput akan di potong sama tinggi sedangkan tanah tinggi rendah.

Perbaiki padang anda dengan bantuan pengalaman seorang pro. Saya melakukan kerja-kerja hollow-tine, topdressing, menjual baja dan sebagainya. Saya juga melakukan pemotongan dan kontrak penjagaan rumput. Hubungi saya di mynormasATconsultant.com atau o3-5131-0066 dan biarkan ia berdering sehingga voice mail.

Posted in Fields, Lanskap, Padang, Padang Bola, stadium, Taman, Topdress | Tagged: , , | Leave a Comment »

Penjagaan padang di musim hujan.

Posted by mynormas on November 1, 2016

Kita akan melalui musim hujan ataupun kita boleh kata, musim hujan sudah pun bermula. Pada masa ini kebanyakkan penjaga padang kalau boleh mahu padang kurang di gunakan, tetapi walau macamanapun, padang akan digunakan juga. Apakah langkah penjagaan rumput yang perlu diambil di  waktu musim hujan? Mari kita berkongsi.

1. Pembajaan. Penggunaan baja di musim hujan akan menyebabkan baja larut dan lesap ke dalam sistem saliran yg menyebabkan pembaziran dan pencemaran air. Elakkan menggunakan baja kimia biasa ketika dah tahu hujan lebat setap hari. Amalkan pembajaan ‘sikit tapi selalu’ contohnya baja yang kita bajet untuk sebulan, kita bahagi kepada empat bahagian dan baja seminggu sekali. Ataupun jika hujan terlalu selalu, kita baja dengan baja foliar selang beberapa hari.

2. Menggunakan racun makhluk perosak juga boleh menyebabkan pencemaran di tambah pula air dalam tanah atau air hujan boleh mencairkan racun dan menyebabkan kelalian pest kepada racun. Jika anda ada masalah penyakit atau anda ada sejarah penyakit merebak di waktu musim hujan, cuba gunakan racun jenis serap atau sistemik yang akan masuk ke dalam rumput dan menjadikan rumput itu racun kepada kulat. Begitu juga serangga tetapi elakkan menggnakan racun granul sistemik seperti Carbofuran. Saya pernah guna Carbofuran di musim hujan dan akibatnya ikan mati dengan banyak di kolam.

3. Wetting agent. Memang di luar dugaan dan counter intuitive “Kenapa nak guna wetting agent waktu dah basah giler?” Kebanyakkan wetting agent, terutamanya wetting agent generasi kedua (tanya supplier, klau dia tak tau, tanya supplier lain) akan menjadikan tanah lebih ‘mesra-air’ dan memudahkan ia masuk ke dalam tanah. Gunakan ia secara berterusan dari musim kering hinggalah ke musim hujan.

4. Pengudaraan. Kerja hollow-tine tu bagus tetapi untuk membuatnya di musim hujan adalah kerja yang ‘kurang pandai’ kerana nak mengutip sisa hollow-tine yang basah dan menabur pasir topdressing adalah amat amat susah. Cuba spiking or slicing. Buat selalu. Malah sepatutnya anda dah mula beberapa bulan sebelum bermulanya musim hujan. Ia akan membantu memecahkan algae dan/atau permukaan keras supaya air masuk ke bawah.

Pengudaraan tanah.

5. Vertical-cutting. Tidak bijak untuk buat kerja dethatch yang terlalu dalam kerana kerja mengutip sisa adalah susah. Saya pernah dethatch dua jam sebelum hujan lebat, nak kutip sisa ambil masa hingga seminggu. But grooming or light dethatching: amat baik kerana ia menipiskan rumput utk mudah udara keringkan rumput.

6.  Potong kenalah potong rumput. Jangan biarkan rumput terlalu panjang kerana alasan tak boleh masuk mesin; gunakan manpower dengan brush-cutters or push mowers. Jika terlalu lama tidak di potong, ia akan menggalakkan rumput liar membiak dan juga menyebabkan kita memotong terlalu banyak daun bila kita dah boleh masuk mesin nanti. Lepas potong, jangan biar sampah rumput bertaburan untuk di larikan oleh air hujan! Ia akan menjadikan tanah tidak rata dan menjadi masalah di masa akan datang.

7. Growth regulator:  Ia sangat membantu di waktu ini kerana ia melambatkan rumput tumbuh jadi jika kita ada masalah padang atau fairway yang terlalu lecak dan tak boleh potong, sembur dengan Primo (takde jenama lain di Malaysia) supaya kita tidak ada tekanan memotong sewaktu hujan tengah lebat.

8. Tree pruning: Kurangkan dahan pokok yang ada risiko untuk patah dan sekaligus akan mengurangkan daun yang gugur dan terpaksa di kutip.

9. Rubbish and leave collection. Kutip sampah, daun atau clipping yang akan menyumbat longkang dan menjadi masalah di masa akan datang.

10.  Cuba pastikan air tidak bertakung terlalu lama. Buat longkang sementara atau tebuk tanah supaya air mengalir.

11. Jika kawasan anda mempunyai selut,  buang lapisan selut itu supaya ia tidak menutup permukaan tanah dan air tidak mengalir.

 

Jika anda mendapati ada tempat yang mempunyai masalah air tidak mengalir atau lecak; tandakan tempat itu di atas peta dan buat rancangan untuk membuat longkang bawah tanah, atau apa cara pun supaya masalah yang sama tidak berulang. Saya dapati, pembetulan dan tindakan jangka masa panjang adalah lebih berkesan dari kerja sementara yang di buat berulang kali.

Selamat mencuba!
Read the rest of this entry »

Posted in Fields, Golf club, Golf Course, Greens, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, stadium, Taman | Tagged: , | 3 Comments »

Tukang Kebun Glamour

Posted by mynormas on October 20, 2016

23 tahun selepas saya memulakan kerjaya dalam bidang penjagaan rumput di Malaysia, saya masih lagi menerima soalan: “Ada kerja macam ni??”. Jadi saya rasa teruja dan seronok bila berpeluang bersama-sama dengan orang orang yang mempunyai kerjaya yang sama, dari serata dunia di Bukit Kiara di seminar anjuran GCSAM/AGIF. Kehadiran saya ke seminar tersebut telah di taja oleh GulfRich Corp. Terima kasih.

Khemah syarikat yang menunjukkan mesin baru mereka.

Khemah syarikat yang menunjukkan mesin baru mereka.

Perkembangan terkini bidang penjagaan rumput telah berkembang pesat berbanding dengan apa yang saya lalui 20 tahun lalu. Kini terdapat mesin pemotong rumput besar (mempunyai lima unit pisau pemotong atau dipanggil 5-gang mowers) jenis hybrid yang kelima-lima unit pisau pemotong nya di putar menggunakan motor elektrik dan juga mampu menyalurkan tenaga elektrik ke putaran tayar dan mampu menaikkan kekuatan keseluruhan mesin, di bantu dengan sebuah enjin Kubota 25 kuasa-kuda, kepada sekuat 40 kuasa-kuda.

Saya juga tertarik kepada mesin pemotong yang mempunyai pisau jenis reel yang boleh di laraskan kekerapan pemotongan nya (frequency of clip) yang memberi pemotongan lebih rapi dan kemas. Saya percaya ini perkara yang pertama seumpamanya di dunia.

Atau pisau rekaan Jepun yang mempunyai ‘offset’ yang boleh di laras utk memberi pemotongan yang lebih agresif dengan hanya menjarakkan di antara reel dan bedknife. Saya di beritahu ini adalah teknologi eksklusif kepada jenama ini sahaja.

Saya jumpa sebuah alat yang nampak sempoi tetapi mampu mengukur luas kawasan melalui sistem GPS dan mampu menyimpan data di dalam komputer anda. Ia juga mampu mengukur kelembapan tanah serta EC (electrical conductivity yang memberitahu kita tahap ‘kemasinan’ tanah dan juga sebahagian jenis baja). Dengan alat ini kita mampu mengukur kelembapan padang pada waktu siang selepas siram dan juga lapan jam kemudian. Sangat berguna kepada orang yang tidak mahu meneka dan mahu lebih bersifat saintifik dalam penjagaan padang mereka. Insya Allah saya akan order satu untuk kegunaan saya.

Alat canggih mengesan keadaan tanah untuk rumput (Jejaka tampan tidak termasuk).

Alat canggih mengesan keadaan tanah untuk rumput (Jejaka tampan tidak termasuk dalam pakej).

Berapa orang dari kita yang boleh kata kita potong rumput setinggi 4mm? Itu setinggi beberapa keping duit siling ya. Tetapi dengan teknologi sekarang, ada orang dah potong hingga 2.8mm. Cuba lihat pembaris dan beritahu saya di mana kah letaknya 2.8mm atau 3.6mm. Kini ada tolok canggih untuk mengukur ketinggian rumput begitu; sementara itu ada antara kita masih potong rumput padang bola dengan brushcutter sandang belakang. Untuk pengetahuan, padang bola di potong pada ketinggian lebih kurang 25mm. Boleh kah anda ukur ketinggian potongan dengan brushcutter?

Itu hanyalah sebahagian sahaja dari kemajuan terbaru yang datang ke negara kita. Kami di khabarkan akan ada pemotong rumput robot yang akan sampai ke negara jiran tidak lama lagi. Sementara itu, masih ada di kalangan kita yang bertanya “Ada kerja macam ini?” bila kami kata kerjaya kami adalah penjagaan rumput.

 

Video untuk mesin hybrid.

Video untuk pisau bolehlaras FoC.

Video untuk mesin buatan Jepun dengan offset bolehlaras.

Posted in Fields, Golf Course, Golf Course Superintendents, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah, stadium, Taman | Tagged: , , | 1 Comment »

Ada Apa Dengan Urea.

Posted by mynormas on August 23, 2016

Kali terakhir saya guna urea sebagai baja (pupuk) tunggal di atas rumput adalah pada tahun 1993 jadi saya rasa tergeletek dalam sebulan ini, ada dua client saya yang mahu urea di gunakan. Saya beritahu mereka saya tidak bersetuju, kedua dua client akur, tetapi pekerja salah seorang client menyembur juga baja urea dari stok lama dan mengakibatkan kerosakan ke atas rumput.

Salah satu kemudaratan menjadi konsultan untuk perkara ‘mudah’ seperti penjagaan rumput ialah bila dah ada perubahan positif kepada padang/halaman yang di mandatkan kepada saya untuk perbaiki, tiba-tiba ramai pakar akan timbul. Dari orang atas yang ada PhD ekonomi (contoh) sampai lah ke pekerja asing yang kerja potong rumput (juga contoh), ada sahaja pendapat dan cadangan. Saya suka kepada perbincangan dan penambahan ilmu berdasarkan pengalaman tempatan tetapi biarlah bersifat dua hala.

Selalunya ialah tentang pembajaan dan penyiraman. Langkah pertama saya dalam pembaikan padang selalunya ialah dengan meminta untuk hentikan penyiraman. Ya, banyak padang yang over-siram atau silap siram (pagi tadi saya nampak satu padang pasang sprinkler selama satu jam dan sprinklernya bukan ‘head-to-head’ maka berlakulah siraman helikopter) dan saya akan mulakan pembajaan kerana kebanyakan padang tidak atau kurang membaja.

Saya biasanya akan memulakan dengan baja murah sama seperti baja yang digunakan untuk sayur atau kelapa sawit tetapi ramai ‘pakar’ yang gemarkan urea dan tidak faham bila saya kata kali terakhir saya guna urea sebagai baja tunggal atas rumput ialah pada tahun 1993.

Saya tidak gemarkan urea sebagai baja tunggal di atas rumput (sila baca ayat ni berkali-kali ya. Katakunci: ‘tunggal’ dan ‘rumput’) kerana ia lebih banyak masalah dari kebaikan.

Masalah:

  1. Perlukan penyembur yang terlatih dan ambil peduli.
  2. Perlukan peralatan yang telah di kalibrasi dengan betul.
  3. Mempunyai hanya satu unsur nutrien (nitrogen 46%).
  4. Oleh kerana ia memberi kesan hijau gelap yang di gemari, terdapat kecenderungan untuk terlebih aplikasi.
  5. Jika ketulan urea berada di atas daun rumput; ia akan menyebabkan kesan ‘terbakar’.
  6. Boleh menyebabkan pertumbuhan mendadak dan masalah potongan.
  7. Boleh menyebabkan dinding sel menjadi lembut dan nipis; memudahkan penyerangan serangga dan penyakit.
  8. Mencepatkan pertumbuhan pucuk tetapi memperlahankan pertumbuhan akar dan meningkatkan keperluan memotong.
  9. Urea akan bertukar kepada gas ammonium dan melowap jika ia tidak di campurkan kepada tanah secara di gaul atau di siram.
  10. Nitrogen boleh di larutlesap (leach) ke sumber air jika hujan lebat atau terlebih siram.

Kebaikan urea:

  1. Sumber nitrogen yang murah berbanding baja sintetik lain. (katakunci: sintetik)
  2. Menghijaukan dengan cepat (ini sebenarnya adalah kerana nitrogen, bukan urea; taburlah baja lain yang ada sama banyak nitrogen, akan hijaulah rumput anda)
  3. Ia cepat mengasidkan tanah dan sesuai untuk tanaman yang suka tanah berasid seperti jagung, strawberry dan lain lain tumbuhan yang perlu nitrogen tinggi.

Gunakanlah baja yang seimbang. Ingat, baja bukan makanan tapi ibarat vitamin kepada rumput. Anda boleh hidup hanya dengan vitamin C? Tentu boleh tapi badan anda perlukan juga vitamin E, A, B complex dan lain-lain. Abaikan mereka dan satu hari nanti anda akan sakit/mati tapi berbanggalah: kulit anda cantik. Gunakanlah multivitamin dan tambah dengan vitamin C jika anda tergolong orang yang percaya vitamin C boleh menghidari penyakit. Insya Allah anda akan lebih sihat.

Jadi kalau manusia guna pelbagai unsur vitamin, kenapa rumput guna satu nutrien saja?

Urea mistakes

Rujukan:

Posted in Landscape, Lanskap, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , | Leave a Comment »

Racun Apa?

Posted by mynormas on June 27, 2016

Racun makhluk perosak adalah suatu bahan yang selalu kita gunakan samada sebagai penjaga rumput, landskap, halaman, padang ataupun orang biasa. Racun semut atau nyamuk yang kita sembur pada waktu petang untuk menghalau atau membunuh nyamuk adalah contoh racun makhluk perosak. Bahkan lingkaran ubat nyamuk yang kita bakar supaya kita boleh tidur lena juga adalah racun makhluk perosak atau pesticide walaupun kita panggil ia ‘ubat nyamuk’, namun ia bukanlah apa yang kita beri pada nyamuk yang sedang sakit tapi kita beri supaya nyamuk sakit atau lebih baik lagi; mati.

Saya merasa pelik bila saya menerima message dalam group WhatsApp bahawa seorang rakan yang menghadiri taklimat dari pegawai kesihatan tentang Denggi memberitahu bahawa pegawai tersebut mencadangkan penukaran racun supaya nyamuk tidak lali jika hanya satu racun di gunakan. Hmm… bagaimana jika semua racun itu berlainan nama dagangan (Baygon, Ridsect, Fumakilla dsb) tetapi mempunyai bahan aktif yang sama?

Dan ini yang berlaku pada saya minggu lepas;

Lokasi: sebuah pekan kecil di selatan semenanjung Malaysia

Misi: mencari racun rumpai berdaun lebar untuk membunuh semalu untuk padang bola seorang client. Saya telah pergi ke tiga buah kedai; dua kedai hardware yang menjual racun dan juga satu nursery pokok hiasan.

Perbualan:

Saya: “Hai, ada jual racun rumput?”

Pekedai: “Ada, kami ada dua jenis. Yang satu ialah Round-up dan satu lagi yang ini…” (Betul, kebetulan ketiga-tiga kedai pun tunjuk dua racun, kecuali salah satu kedai lagi tunjuk satu jenis racun tambahan tapi di label sebagai baja kerana ia adalah racun yang di haramkan di Malaysia)

Saya: “Eh… tapi kedua-dua racun ni sama. Kedua-dua nya adalah glyphosate”

Pekedai: …(?)

Nama racun

Nama yang biasa kita kenali suatu racun ialah nama dagangan. Terdapat satu lagi jenis nama yang kebanyakan racun di kenali iaitu nama biasa atau common name. Nama biasa lazimnya adalah nama pendek kepada racun itu dan biasanya adalah kependekan daripada nama bahan aktif. yang lebih rumit dan panjang…

Kadang-kadang, nama biasa juga adalah nama generic yang digunakan secara umum oleh pengguna sama seperti mee segera dari pelbagai jenama adalah di panggil sebagai ‘Maggi’ dan ubat gigi dari pelbagai jenama semua di panggil ‘Colgate’.

sample of glyphosate

Contoh racun yang mempunyai bahan aktif glyphosate.

Bahan aktif

Apa yang membuat satu racun itu efektif ialah bahan aktif nya. Bahan aktif ialah bahan kimia di dalam racun herba (atau herbicide dalam konteks artikel ini) yang membunuh atau mencederakan rumpai (dan kadang-kadang…rumput!). Bahan aktif hanyalah sebahagian kecil dari keseluruhan racun, yang lain selalunya adalah apa yang kita panggil sebagai bahan lengai.

Semua racun yang di jual di Malaysia dan telah di sahkan oleh Lembaga Racun Makhluk Perosak (LRMP atau Pesticide Board) akan mempunyai label yang di mestikan mempunyai nama bahan aktif dan kepekatannya dalam racun tersebut. Ya, walaupun racun serangga di rumah.

active ingredient label samples

Label contoh racun disebut di atas mempunyai bahan aktif glyphosate.

Racun rumput

Bila kita pergi ke kedai dan meminta racun rumput; kita akan di tunjukkan -biasanya- kepada racun jenama Roundup dan beberapa racun lagi. Saya pasti jika and perhatikan betul betul, racun lain itu juga akan mempunyai bahan aktif yang sama dengan Roundup iaitu glyphosate.

Glyphosate

Roundup ialah jenama sejenis racun rumpai popular yang di temui oleh seorang ahli kimia dari syarikat Monsanto yang bernama John E. Franz pada tahun 1970 .

glyphosate derivatives

glyphosate

Pada tahun 2000 bila berakhirnya tarikh hakcipta untuk glyphosate maka banyak lah syarikat pengeluar racun yang mengeluarkan racun berasaskan bahan aktif glyphosate di bawah pelbagai jenama. Malangnya kerana populariti Roundup ataupun kerana kurangnya daya kreativiti, banyak racun ini yang menggunakan ‘up’ di belakang nama (kecuali Seven-Up; iaitu sejenis minuman ringan)

Dengan pengetahuan kimia yang berkembang, glyphosate juga telah di kembangkan kepada pelbagai bentuk dan formulasi. Sebahagiannya di jual sebelum berakhirnya hakcipta Monsanto ke atas glyphosate lagi, mungkin kerana ia di jual dengan nama bahan aktif yang berbeza formulasinya. Contohnya (cuba baca kuat-kuat) glyphosate-diammonium, glyphosate-dimethylammonium, glyphosate-isopropylammonium, glyphosate-monoammonium, glyphosate-potassium, glyphosate-sesquisodium dan glyphosate-trimesium.

Namun begitu, apa yang saya ingin sampaikan di sini ialah jika anda ingin membeli racun, jangan hanya dengar apa yang penjual beritahu anda tentang racun itu, tetapi lihat juga apakah bahan aktif dalam racun itu. Jangan beli dua jenama racun yang berbeza tetapi sebenarnya mempunyai satu bahan aktif yang sama.

Rujukan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Glyphosate#Formulations_and_tradenames
http://prpm.dbp.gov.my/
http://roundup.ca/en/rounduphistory
http://npic.orst.edu/ingred/active.html
http://www.alanwood.net/pesticides/glyphosate.html

Posted in Fields, Golf Course, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , , , , , , , , | Leave a Comment »

Tanah hydrophobia

Posted by mynormas on April 13, 2016

“Tanah hydrophobia” ialah cadangan terjemahan yang saya dapat dari PRPM milik Dewan Bahasa dan Pustaka bila saya tanya tentang ‘hydrophobic soil’ iaitu tanah yang takut atau anti air. Pernah kah anda menyiram pada halaman atau padang anda dengan air yang cukup banyak tetapi ia masih lagi kering? Orang tuduh anda tidak siram sedangkan anda siram? Mungkin tanah anda adalah tanah hydrophobia; ia tidak telap air (terjemahan water repellent juga dari PRPM DBP) maka natijah dari penyiraman anda ialah rumput tetap kering tapi lumut mula naik. Atau mungkin anda pernah alami penyiraman yang air tidak meresap ke dalam tanah tetapi mengalir di atas permukaan sahaja?

“Sifat hydrophobia tanah boleh melewatkan penyerapan air ke dalam tanah untuk jangkamasa dari beberapa saat hinggalah ke berminggu minggu. Tanah hydrophobia di katakan di sebabkan utamanya dari salutan molekul organik ke atas partikel tanah. Molekul organik ini mungkin datang dari tumbuhan, bahan reput, hidupan atau mikro-organisma bawah tanah atau jika selepas tanah terbakar. Sifat hydrophobia berubah ubah, menyebabkan ia sukar di ramal dan di perhati. Ia boleh di lihat selepas waktu kemarau yang panjang dan hilang bila musim hujan bermula” Perenggan di atas di petik dari sebuah artikel dari Jabatan Geografi, Swansea University.

Bagaimana boleh kita atasi sifat hydrophobia ini? Kita boleh guna cara mekanikal iaitu dengan menggunakan benda tajam untuk menebuk permukaan tanah itu seperti cara Pengudaraan Halaman atau Pengudaraan Padang.

Satu cara lagi ialah dengan menggunakan Agen Pembasah, yang tiada kena mengena dengan agen pembelasah seperti James Bond, Jason Bourne, Jack Bauer, Jack Bristow, Justin Bieber dan sebagainya.

Apa itu Agen Pembasah atau wetting agent? (Kita bincang tengan agen pembelasah dengan nama initial JB di lain tempat). Agen pembasah ialah bahan sebatian yang membantu air untuk melawan sifat tanah yang hydrophobia. Tapi awas! Bukan semua wetting agent adalah sama.Kalau silap sembur, rumput boleh mati, seperti kawan saya seorang ni

Untuk mengetahui lebih lanjut tentang wetting agent, sila lah ke seminar yang PERCUMA jika anda ahli GCSAM, RM50 jika anda adalah affiliate MGA (Malaysian Golf Association) dan hanya RM100 jika anda bukan ahli di Bukit Jalil Golf and CC pada 9.00 pagi 19 April. Tempat adalah terhad jadi hubungi GCSAM di nombor yang tertera di bawah.

Posted in Fields, Golf Course, Golf Course Superintendents, Landscape, Padang, Padang Bola, Padang Golf, stadium, Taman | Tagged: , , , , , , | 1 Comment »

 
%d bloggers like this: