Pakar Rumput

Laman Web Rujukan Rumput Tempatan. Local Turf Reference Website

  • Facebook Likes

  • The new Brushcutter

    Pengganti Brushcutter

    Increase productivity, cut labour. Try the AM61A

  • Trees Nursery

    Forest trees nursery

    Get your Trees from this nursery

Archive for the ‘Rumput’ Category

Penjagaan padang di musim hujan.

Posted by mynormas on November 1, 2016

Kita akan melalui musim hujan ataupun kita boleh kata, musim hujan sudah pun bermula. Pada masa ini kebanyakkan penjaga padang kalau boleh mahu padang kurang di gunakan, tetapi walau macamanapun, padang akan digunakan juga. Apakah langkah penjagaan rumput yang perlu diambil di  waktu musim hujan? Mari kita berkongsi.

1. Pembajaan. Penggunaan baja di musim hujan akan menyebabkan baja larut dan lesap ke dalam sistem saliran yg menyebabkan pembaziran dan pencemaran air. Elakkan menggunakan baja kimia biasa ketika dah tahu hujan lebat setap hari. Amalkan pembajaan ‘sikit tapi selalu’ contohnya baja yang kita bajet untuk sebulan, kita bahagi kepada empat bahagian dan baja seminggu sekali. Ataupun jika hujan terlalu selalu, kita baja dengan baja foliar selang beberapa hari.

2. Menggunakan racun makhluk perosak juga boleh menyebabkan pencemaran di tambah pula air dalam tanah atau air hujan boleh mencairkan racun dan menyebabkan kelalian pest kepada racun. Jika anda ada masalah penyakit atau anda ada sejarah penyakit merebak di waktu musim hujan, cuba gunakan racun jenis serap atau sistemik yang akan masuk ke dalam rumput dan menjadikan rumput itu racun kepada kulat. Begitu juga serangga tetapi elakkan menggnakan racun granul sistemik seperti Carbofuran. Saya pernah guna Carbofuran di musim hujan dan akibatnya ikan mati dengan banyak di kolam.

3. Wetting agent. Memang di luar dugaan dan counter intuitive “Kenapa nak guna wetting agent waktu dah basah giler?” Kebanyakkan wetting agent, terutamanya wetting agent generasi kedua (tanya supplier, klau dia tak tau, tanya supplier lain) akan menjadikan tanah lebih ‘mesra-air’ dan memudahkan ia masuk ke dalam tanah. Gunakan ia secara berterusan dari musim kering hinggalah ke musim hujan.

4. Pengudaraan. Kerja hollow-tine tu bagus tetapi untuk membuatnya di musim hujan adalah kerja yang ‘kurang pandai’ kerana nak mengutip sisa hollow-tine yang basah dan menabur pasir topdressing adalah amat amat susah. Cuba spiking or slicing. Buat selalu. Malah sepatutnya anda dah mula beberapa bulan sebelum bermulanya musim hujan. Ia akan membantu memecahkan algae dan/atau permukaan keras supaya air masuk ke bawah.

Pengudaraan tanah.

5. Vertical-cutting. Tidak bijak untuk buat kerja dethatch yang terlalu dalam kerana kerja mengutip sisa adalah susah. Saya pernah dethatch dua jam sebelum hujan lebat, nak kutip sisa ambil masa hingga seminggu. But grooming or light dethatching: amat baik kerana ia menipiskan rumput utk mudah udara keringkan rumput.

6.  Potong kenalah potong rumput. Jangan biarkan rumput terlalu panjang kerana alasan tak boleh masuk mesin; gunakan manpower dengan brush-cutters or push mowers. Jika terlalu lama tidak di potong, ia akan menggalakkan rumput liar membiak dan juga menyebabkan kita memotong terlalu banyak daun bila kita dah boleh masuk mesin nanti. Lepas potong, jangan biar sampah rumput bertaburan untuk di larikan oleh air hujan! Ia akan menjadikan tanah tidak rata dan menjadi masalah di masa akan datang.

7. Growth regulator:  Ia sangat membantu di waktu ini kerana ia melambatkan rumput tumbuh jadi jika kita ada masalah padang atau fairway yang terlalu lecak dan tak boleh potong, sembur dengan Primo (takde jenama lain di Malaysia) supaya kita tidak ada tekanan memotong sewaktu hujan tengah lebat.

8. Tree pruning: Kurangkan dahan pokok yang ada risiko untuk patah dan sekaligus akan mengurangkan daun yang gugur dan terpaksa di kutip.

9. Rubbish and leave collection. Kutip sampah, daun atau clipping yang akan menyumbat longkang dan menjadi masalah di masa akan datang.

10.  Cuba pastikan air tidak bertakung terlalu lama. Buat longkang sementara atau tebuk tanah supaya air mengalir.

11. Jika kawasan anda mempunyai selut,  buang lapisan selut itu supaya ia tidak menutup permukaan tanah dan air tidak mengalir.

 

Jika anda mendapati ada tempat yang mempunyai masalah air tidak mengalir atau lecak; tandakan tempat itu di atas peta dan buat rancangan untuk membuat longkang bawah tanah, atau apa cara pun supaya masalah yang sama tidak berulang. Saya dapati, pembetulan dan tindakan jangka masa panjang adalah lebih berkesan dari kerja sementara yang di buat berulang kali.

Selamat mencuba!
Read the rest of this entry »

Posted in Fields, Golf club, Golf Course, Greens, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, stadium, Taman | Tagged: , | 3 Comments »

Nutrisi Padang

Posted by mynormas on January 12, 2016

Pada asalnya saya gunakan tajuk ‘Baja Padang’ kemudian saya teringat bahawa di Indonesia, ‘baja’ membawa maksud besi (kalau tak silap saya) dan perkataan yang sebenarnya ialah ‘pupuk’ yang mungkin tidak di fahami oleh pembaca Malaysia pula. Memandangkan pembaca dari Indonesia adalah negara ketiga paling ramai yang melawat laman web ini selepas Malaysia dan U.S., maka saya gunakan perkataan nutrisi kerana apa yang saya ingin katakan ialah tentang menambah, secara butiran ataupun foliar, bahan yang akan memberi nutrien kepada rumput, walaubagaimanapun, saya harap pembaca dari Indonesia maaf kan saya jika saya menggunakan perkataan ‘membaja’ atau ‘baja’ dalam penulisan di bawah.

Saya telah melihat beberapa padang yang menunjukkan cara pembajaan yang salah dan saya telah menerima beberapa soalan tentang cara yang betul untuk membaja padang.

Prinsip-prinsip utama ialah:

  • Baja sebelum rumput menunjukkan symptom kekurangan nutrisi. Selang masa jangan terlalu lama dan jangan terlalu cepat.
  • Baja sedikit tetapi selalu, terutamanya di musim hujan. Di musim kering dan dengan teknologi ‘slow-release’ kita masih boleh menggunakan kuantiti banyak tetapi jarang-jarang.
  • Ketahui apa nutrien yang di perlukan oleh rumput. Cara terbaik ialah dengan menggunakan ‘soil test’ ataupun buat rujukan.
  • Tabur atau sembur baja dalam laluan lurus. Jika anda membaja fairway yang mempunyai bentuk seni; tutup semburan/bukaan dan teruskan laluan, bila tiba di fairway semula; buka/sembur. Jika anda membaja halaman atau taman dan pokok ada di hadapan anda, tutup semburan/bukaan, pergi ke belakang pokok dan buka semula. Ambil satu tanda di hujung sana dan pastikan anda berjalan lurus ke arah tanda itu sambil menabur baja.
  • Kebanyakan baja perlu di siram – bukan semua. Tetapi jika menyiram baja; jangan terlalu banyak air; baja akan larutlesap (leach) atau hanyut jika di siram terlalu lama atau banyak.
  • Amalkan utk tidak memotong atau gunakan padang sertamerta selepas menabur. Biar sehari dua dulu.
fertilizer not even

Kesan pembajaan tabur-tangan yang tidak samarata. Kita boleh lihat rumput yang di baja lebih subur dari rumput kelilingnya.

Selang masa antara pembajaan

Perkara pertama yang patut kita selesaikan ialah ‘bila kah masa untuk membaja?’. Ini bergantung kepada beberapa faktor seperti jenis rumput dan jenis tanah. Rumput seperti bermuda akan memerlukan lebih banyak baja dari Cowgrass dan tanah mampu memberi nutrisi yang lebih banyak kepada rumput dari padang yang di buat dari pasir.

Untuk mudah cerita, kita baja sebelum rumput bertukar menjadi tidak sihat. Ingat: baja BUKAN makanan rumput, ia adalah nutrisi sama seperti kita makan vitamin. Vitamin bukan makanan, ia adalah nutrisi. Makanan untuk rumput di hasilkan melalui proses fotosintesis di daun yang berwarna hijau.

Tapi pembajaan adalah proses yang penting untuk padang rumput kerana ia adalah tanaman monokultur (rumput liar tidak di kira) dan menghabiskan semua nutrisi yang di perlukan oleh rumput dalam tanah, jika ada. Bila rumput mati atau di potong, ia membebaskan nutrien yang sama. Ini berbeza dengan rumput yang tumbuh liar bersama sama dengan pokok lain, rumput dan pokok mungkin menggunakan nutrien yang berbeza dan bila mati, akan membebaskan nutrien yang berbeza untuk memberi kitaran nutrien yang lengkap.

Selang masa pembajaan yang terlalu lama ataupun tidak membaja akan menjadikan rumput tidak sihat, kuning dan menjadi kurus serta tumbuh jarang-jarang.

Dan itulah sebab mengapa padang bola Cowgrass selalu menjadi mangsa kekurangan nutrisi; sifat genetiknya berwarna hijau gelap menyebabkan orang tidak membaja. Bayangkan perbualan di antara penjaga padang dan boss:

Penjaga: “Boss, saya perlukan duit untuk beli baja, kita perlu baja padang kita minggu depan”

Boss: “Buat apa? Bukankah padang itu masih hijau? Tak perlu. Kita simpan duit untuk bonus hujung tahun”

Penjaga: “Tapi dah tiga tahun tak membaja dan tiga tahun takde bonus pun…”

Secara umum (sebab saya tahu tiada siapa pembaca yang akan lakukan soil test untuk tahu berapa banyak nutrisi dalam tanah) Cowgrass di baja tiga atau enam bulan sekali dan rumput lain satu hingga dua bulan sekali. Untuk rumput baru di tanam; selang masa lebih singkat iaitu seminggu sekali selama tiga bulan pertama. Baja sikit tapi selalu.

Bagaimana cara untuk membaja

Baja foliar di camput ke dalam tong dan di baja dengan cara menyembur menggunakan mesin sprayer besar ataupun tong galas belakang.

Baja butiran di tabur menggunakan alat spreader, yang di tolak oleh orang ataupun spreader di belakang traktor. Baja butiran juga boleh ditabur menggunakan tangan samada secara harfiah (literally) tangan – seeloknya yang bersarung tangan – ataupun tin/cawan yang di celup ke dalam beg baja yang di pegang dengan tangan sebelah lagi.

Walau apa cara sekalipun, pastikan baja di tabur sama rata. Kita boleh tabur/sembur lebih di kawasan yang penting seperti petak penalti tetapi jika baja di tabur tidak rata; akan berlaku perbezaan warna.

Belang padang

Belang atau stripe yang kita lihat pada padang bola atau padang golf bukan di sebabkan oleh teknik pembajaan tetapi cara pemotongan. Namun begitu saya biasa lihat padang yang berbelang atau bertompok kerana teknik pembajaan yang salah.

uneven fertilize baja (2)

Belang dari teknik pembajaan yang salah. Perhatikan pertumbuhan rumput yang lebih agresif di garisan hijau tersebut.

Teknik yang betul ialah:

  1. kalibrasi alat spreader ataupun orang yang akan membuat pembajaan. Spreader manual yang di tolak akan tercampak pada jarak yang berbeza bila di tolak oleh orang yang berbeza kerana putaran penabur di tentukan oleh putaran tayar. Maka jika anda menukar orang, jarak pembajaan mungkin akan berbeza; ataupun orang yang sama tetapi awal pagi dan lewat petang. Begitu juga dengan mesin, putaran penabur ditentukan oleh RPM (putaran satu minit) enjin yang memutar PTO (power take-off) dari gearbox. Menggunakan RPM yang berbeza atau traktor yang berbeza akan memberi jarak taburan yang berbeza.
  2. Tentukan berapa jauh baja ‘di buang’ ke kiri dan kanan spreader. Jika anda membaja dengan tangan, berapa jauh baja di ‘baling’ ke kiri dan kanan pekerja. Nota: jika anda baja guna tangan, saya cadangkan baja separuh padang pada hari ini dan separuh lagi hari esok. Pekerja yang penat akan menabur lebih lemah.
  3. Dengan mengambil kira bahawa mesti ada ‘overlap’ di antara taburan baja (kerana di hujung taburan, hanya terdapat sedikit sahaja baja berbanding di tengah iaitu hampir dengan spreader/orang) kita akan tentukan di mana orang atau spreader kita memulakan taburan. Kita boleh buat secara agak-agak (selalu fail) atau kita boleh gunakan tiga orang pekerja: seorang di hujung padang sana, seorang di hujung sini sebagai penanda dan seorang penabur. Penabur akan memulakan taburan dengan membelakangi seorang penanda dan dia akan tolak spreader atau tabur-tangan ke arah penanda seorang lagi. Penanda yang di belakang penabur akan perhatikan di mana hujung taburan baja jatuh dan anggarkan tanda baru bila penabur dah sampai hujung sana dan akan datang balik kepada dia. Untuk jimat pekerja; kayu penanda boleh digunakan.

    fertiliser spreader mark

    Penanda merah dan biru ialah had taburan baja. Pekerja akan bergerak ke arah kawannya, kemudian menutup bukaan spreader, bergerak ke lokasi baru yang meletakkan penanda biru di had sebelah kanan pula dan penanda merah baru di sebelah kiri, kawannya pula akan ke lokasi baru untuk mempastikan dia akan membaja dalam garisan lurus.

  4. Satu lagi cara untuk mengelakkan belang ialah dengan mempelbagaikan arah pembajaan. Samada jumlah baja di bahagi dua dengan separuh di baja dari utara ke selatan dan separuh lagi timur ke barat; ataupun pada kali ini dari utara ke selatan dan pada kali yang berikutnya dari timur ke barat  (atau atas bawah, kiri kanan atau VIP stand player entrance, scoreboard main exit atau apa-apa sahaja istilah menentukan arah padang.).

    Cara menabur/sembur baja

    Ini adalah contoh cara utk tentukan pembajaan di padang bola. Saya gunakan padang yang mempunyai pattern pusaran supaya tiada kekeliruan tentang pengaruh baja dan striping atau belang padang. Prinsip membaja sama utk semua jenis padang atau halaman

  5. Sebaik-baiknya selepas membaja, kita perlulah menyiram supaya baja tersebut turun dari daun dan jatuh ke tanah dan mula cair supaya boleh di serap oleh akar. Jika siram terlalu lama, baja akan larutlesap (leach) terus ke bawah. Selalunya saya siram hanya 10 minit. Baja foliar mungkin tidak di siram; sila rujuk kepada pembekal. Baja butiran  yang tidak di siram boleh tersejat ataupun ‘membakar’ daun rumput kerana ia mengandungi garam yang akan menarik air keluar dari daun melalui proses osmosis.

Selamat Mencuba!

Untuk maklumat lanjut tentang penjagaan padang; hubungi saya di mynormasATconsultant.com (gantikan AT dengan @) atau talipon O3-5I3I OO66 dan biarkan ia berdering lama. 

Untuk mengetahui ilmu penjagaan rumput seterusnya, “Follow” laman web ini dengan memasukkan email anda di bahagian atas sebelah kanan. Saya biasa menulis satu atau dua kali sahaja setiap bulan. 

Sila sudi klik gambar iklan di bawah artikel in, ia adalah sumber pendapatan untuk laman web ini. Terima kasih.

Copyright and please click

 

Posted in Fields, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, Rumput halaman rumah, stadium, Taman | Tagged: , , , | 2 Comments »

Padang Basah

Posted by mynormas on December 30, 2015

Tahun baru akan bermula dan begitu juga musim persekolahan dan pertandingan bola. Pada hari hujan mungkin kurang orang mahu bermain tetapi sebaik sahaja hujan berhenti, sudah ada orang yang menunggu untuk main. Saya baru baru ini di minta untuk memulihkan padang bola yang sangat basah sebelum pertandingan: izinkan saya berkongsi pengalaman.

Definasi padang yang basah dalam konteks ini ialah padang yang mempunyai air yang di bawah permukaan rumput. Di bahagian atas kita nampak rumput, tetapi di bawah nya adalah lecak dan air.

  1. Sebagai permulaan, saya akan periksa padang tersebut dan sekelilingnya. Saya akan ambil perhatian bahagian yang paling basah iaitu di mana air bertakung dan di mana rumput tumbuh di atas tempat yang seperti bubur tanah atau sawah padi. Saya periksa longkang sekeliling padang untuk mencari punca air keluar dan juga jika air longkang tersumbat.

    DSC_2035

    Longkang yang tersumbat sebabkan air masuk balik ke padang dan tinggikan ‘water table’

  2. Di kawasan air bertakung di tengah padang, saya akan cuba keluarkan air dengan menggunakan longkang kecil yang di potong dengan cangkul. Saya juga akan buang lumpur atau ‘bubur tanah’ tadi berserta rumput nya sekali. Saya akan buang seberapa dalam yang boleh, hinggalah saya jumpa tanah yang padat. Saya akan pastikan longkang keliling padang tidak tersumbat dan menyebabkan air mengalir balik melalu longkang bawah padang (subsoil) atau meninggikan tahap air bawah padang (water table).

    DSC_0189

    “Terlajak lecak!!!” Kawasan ini akan saya korek dan buang tanah sedalam yang mungkin.

  3. Saya lakukan proses slicing ataupun solid-tining (ataupun anda boleh guna apa apa pun cara untuk menebuk lubang di tanah) untuk membantu air turun ke bawah ATAU supaya air ada ruang untuk sejat (evaporate) ke udara. Saya akan gunakan traktor atau mesin ringan ataupun cucuk besi tajam secara manual dan berhati hati supaya tiada kesan pada tanah.

    slicing padang bola

    Slicing dengan pisau ninja. Guna besi tajam pun boleh. Yang penting ada lubang lubang air boleh tersejat/di keringkan oleh udara. Hubungi saya jika anda perlukan mesin utk di sewa. Gambar hiasan.

  4. Saya akan potong rumput lebih pendek dari biasa, supaya udara boleh mengeringkan padang. Saya cadangkan ketinggian sekitar 15mm.
  5. Saya akan kekal potong dua kali seminggu dengan pertukaran arah potongan yang kerap supaya tiada bekas tayar di atas tanah lembik.
  6. Di kawasan yang saya telah buang rumput dan lumpur tadi saya akan tunggu hingga kering ataupun saya akan keluarkan air dengan pam letrik ataupun baldi dan tangan kemudian saya akan padatkan dengan pasir dan kemudian tanam dengan rumput baru.

    DSC_0204

    Bila saya keringkan air dari petak empat segi yang saya korek dan buang tanah sedalam enam inci; air dari keliling akan mengalir masuk tempat paling rendah itu, jadi kawasan sekelilingnya jadi kering (secara relatif).

  7. Saya akan topdress seluruh padang dengan pasir supaya pasir akan menggantikan thatch ataupun lumpur di bawah rumput. Saya anggarkan perlu 20 hingga 40 tan pasir untuk satu padang tapi saya habis 60 tan lebih!
  8. Seminggu sebelum pertandingan di mulakan, saya mula tinggikan potongan semula; dari 15 ke 16 dan kemudian ke 18mm. Spesifikasi minima yang di berikan kepada saya ialah tiga suku inci jadi saya potong pada 18mm sebelum saya serah kepada penganjur. Ingat: lebih panjang rumput kita, lebih susah tanah untuk kering.

    DSC_2052

    Di sebelah kanan di jalur ke 2 dan ke 3 ialah petak lecak dari gambar di atas; telah kering dan boleh di gunakan.

  9. Longkang longkang kecil yang saya korek untuk keluarkan air dari padang saya tutup dengan pasir dan padatkan dengan rumput supaya tidak mencederakan pemain dan pegawai.
  10. Saya gunakan alat yang saya namakan sebagai Pengganti Rumput (nama sementara) untuk tanam semula kawasan kecil yang rosak.

Kemudian saya serahkan kepada penganjur.

Nota penting: Longkang bawah tanah di padang atau subsoil drain adalah penting tetapi saya hanya ada masa tiga minggu untuk sediakan padang jadi saya hanya perlu air tersejat ke udara dan memberikan padang yang tidak licin kepada pemain.

Selamat Mencuba!

Untuk maklumat lanjut tentang penjagaan padang; hubungi saya di mynormasATconsultant.com (gantikan AT dengan @) atau talipon O3-5I3I OO66 dan biarkan ia berdering lama. 

Untuk mengetahui ilmu penjagaan rumput seterusnya, “Follow” laman web ini dengan memasukkan email anda di bahagian atas sebelah kanan. Saya biasa menulis satu atau dua kali sahaja setiap bulan. 

Sila sudi klik gambar iklan di bawah artikel in, ia adalah sumber pendapatan untuk laman web ini. Terima kasih.

Copyright and please click

 

Posted in Padang, Padang Bola, Rumput, stadium, Taman | 6 Comments »

Cheap fertilising, expensive water

Posted by mynormas on October 23, 2015

I have just graduated with a Masters in Environmental Science from the Open University of Malaysia last month. It was the culmination of two plus years years of weekend classes and another three of doing research, well one year of planning, 30 days of collecting data and almost two years of writing up the report (hardworking; I am, genius; I am not) about the link between golf course fertilisation and nutrient in the river water inside a particular golf course. I’m sure that my sponsor is happy, my scholarship being my savings from the Employees Provident Fund. I’ve even had to resign from a job that made me work on weekends to start my classes.

I have always maintained that, in the Malaysian context, golf course pollution is not so much from the pesticides, as is assumed by most people. The majority of Malaysian golf courses do not apply much in the way of pesticides as can be seen in the amount of pests, be it weeds, fungi or even insects on a typical Malaysian golf course. If I were to hazard a guess, perhaps only 10% of Malaysian golf courses would actually apply pesticides in any quantity large enough to make a difference on their course and the environment.  The danger to the environment, with regard to pesticides would be the courses that is part of this 10% that has the money to buy the pesticides but do not have the training, knowledge or even the willingness to protect their workers, never mind the environment. The next time you come across a staff applying anything on a golf course, ask him three question 1. What is he applying? 2. Who taught him how to apply? 3. When was his last training for application? You’ll be surprised how many workers don’t know what they’re applying, never mind the MSDS (Material Safety Data Sheet) which would specify what to do if accidents happen.

What about the rest of the Malaysian golf courses? Do the other 90% pose a risk? To a certain extent, I believe they do, but not from pesticides; perhaps because we associate pesticides with poison, we assume that is the only environmental hazard in golf courses, whereas, there lurks another hazard; the fertiliser. Especially the cheap, quick-release fertiliser. Especially in Malaysia’s tropical climate with an annual rainfall of above 2,500mm. Especially in golf courses with drainage designed for golf in tropical climate with heavy rainfall.

Apply fertiliser; rain come, fertilizer bye-bye either through leaching or surface-runoff which would wash away the fertilizer prills or the nutrients into the lower parts of the course, into drainage which  inevitably will be or lead to a water body, be it a river, lake or even the irrigation pond.

An example of fertiliser prill after application, imagine if it rains heavily, where would the prill go?

An example of fertiliser prill after application, imagine if it rains heavily, where would the prill go?

Of the 16 or 17 nutrients turfgrass needs, two that are applied in large amounts are considered to be hazardous if they are released into the water bodies (ponds, lakes, river etc) in large amounts: nitrogen and phosphorus.

Why? There is such a thing as national water quality standards, which we should not exceed (thank you, Captain Obvious). Secondly, they cause eutrophication, which is to say: both these nutrients will increase plant life (algae, phytoplankton etc.) in the water, significantly. Wait, more plants, not good? Not good. Water weeds when die will sink to the bottom, become food for more plant life AND microorganism that helps them decay. These organisms and processes needs oxygen, which they take from the water, depriving the fishes, which then die and rot and that rotting process uses oxygen, which if lacking, some of the afore-mentioned organisms may then cheat by going anaerobic which is not cool because its by-product is hydrogen sulphide, a smelly and poisonous gas. So we either get no oxygen (aka ‘dead zones’) or poisonous gas (death zones?).  All simplified of course, a scientific journal this is not, however do feel free to Google ‘eutrophication’, ‘nitrogen and phosphorus in water’ or ‘fertiliser pollution’ for more info.

I've asked this club to send their water for testing. In their case, I suspect the nutrients may come from sewage upstream.

I’ve asked this club to send their water for testing. In their case, I suspect the nutrients may come from sewage upstream.

As for my research, I focused on three major nutrients; nitrogen, phosphorus and kalium (or potassium as the Americans call ‘K’) and I looked for any correlation between fertiliser application, rainfall and the amount of nutrients in the river inside the golf course. The results of the research show that there is no correlation between all three.  My supervisor or as I like to say, my professor, Dr. Thiru, has encouraged me to publish my findings in relevant journals, which I will, soon (don’t hold your breath).

This does not conclusively mean all golf courses’ fertilising activity do not pose a threat; the risk increases with the use of cheap quick-release fertiliser, better drainage, higher rates, no equipment calibration, no training and also type of soil, so pay attention. It is said that cheap vitamins lead to expensive urine, likewise I like to say that cheap fertilising will lead to expensive drainage water.

This piece of paper cost me a lot but its been one heck of a journey.

This piece of paper cost me a lot but its been one heck of a journey.

Posted in Golf Course, Rumput | Tagged: | Leave a Comment »

Rumput Plastik

Posted by mynormas on June 19, 2015

Kebanyakan padang di Malaysia sekarang menggunakan rumput betul dan di bina dengan kos yang tinggi tetapi selepas beberapa bulan, ia tidak kelihatan seperti padang lagi kerana faktor cuaca, penggunaan, kesilapan pembinaan, rumput yang tidak sesuai ataupun faktor penyelenggaraan. Oleh itu ada yang telah menggunakan rumput tiruan – setakat ini, Malaysia belum lagi ada padang hybrid seperti di Singapura – untuk mengatasi faktor-faktor tersebut.

Seperti hampir semua benda, rumput tiruan ada kebaikan dan keburukkan nya. Sebelum kita pergi lebih jauh, rumput tiruan bukan di buat dari ‘plastik’ per se; sebalknya ia adalah fiber yang boleh di buat menggunakan tiga jenis komponen iaitu polyethylene (PE), polypropylene (PP) dan nylon.

Di antara kebaikan rumput tiruan ialah:

  1. Sangat sedikit penyelenggaraan di perlukan. Tiada baja, penyakit, serangga atau pemotongan di perlukan.
  2. Ia boleh di gunakan di setiap ketika. Selepas hujan, awal pagi, lewat petang sebaik sahaja selepas pasukan sebelum itu meninggalkan padang dsb.
  3. Pelbagai kegunaan. Suatu padang boleh digunakan untuk pelbagai aktiviti sukan atau bukan sukan. Ia boleh di warnakan dengan pelbagai warna untuk membezakan garisan warna sukan.
  4. Padang rumput tiruan tidak menakung air dengan syarat ia di bina dengan betul, ia tidak mempunyai lapisan organik atau thatch yang akan bertindak seperti sponge untuk ‘memegang’ air.
  5. Ia di laporkan boleh mengurangkan kecederaan yang datang dari permukaan padang yang tidak rata atau licin atau berlumpur.
  6. Padang rumput tiruan juga menjimatkan air.

http://www.momsteam.com/health-safety/turf-wars-pros-and-cons-of-artificial-turf

http://www.dessosports.com/artificial-turf/benefits

http://www.syntheticturfcouncil.org/?page=FAQs

Keburukkan rumput tiruan? Sebelum lihat senarai, apa kata kita lihat video pendek tentang Women’s World Cup yang berlangsung di Canada dan kesemua perlawanan adalah di atas rumput tiruan (sebahagian pemain telah mengemukakan saman keatas FIFA tentang ini). Untuk pengetahuan semua 120 darjah Fahrenheit (suhu padang dalam video tersebut) = 49 darjah Celsius, dan 130 darjah Fahrenheit = 54 darjah Celsius. Suhu cuaca Kanada? Pada waktu itu ia di laporkan sebagai lebihkurang 21 darjah Celsius. Sebagai perbandingan suhu cuaca di Kuala Lumpur di siang hari ialah di antara 32 hingga 34 darjah Celsius.

Keburukan rumput tiruan ialah :

  1. Kos pemasangan yang tinggi. Saya pernah di beritahu ia melebihi RM1 juta ringgit satu padang bola.
  2. Suhu padang yang tinggi. Bahan yang di gunakan untuk membuat rumput tiruan dan juga bahan yang berada di bawah rumput menaikkan suhu padang.
  3. Pencemaran. Rumput asli mempunyai sifat penapisan bila air mengalir di atasnya, rumput tiruan tiada sifat ini malah akan melajukan pengeluaran air dari padang (yang juga merupakan kebaikkan nya).
  4. Ketika membuat sliding di atas rumput tiruan, ataupun jatuh secara terseret; pemain akan terdedah kepada luka atau dipanggil sebagai ‘turf burn’.
  5. Tempat pembiakan bakteria. Pakar perubatan mendapati bakteria staphylococci dan lain lain mampu hidup lebih dari 90 hari di atas rumput tiruan. Di tambah dengan risiko luka atau turf burn; jangkitan lebih mudah berlaku.
  6. Rumput tiruan di ‘topdress’ dengan getah halus yang mampu memburukkan orang yang memang mempunyai masalah pernafasan seperti pesakit asma.
  7. Selepas sekali menggunakan rumput tiruan, rumput asli tidak lagi dapat digunakan kerana tanah di bawah tiada lagi organisma hidup yang menyokong pertumbuhan rumput asli.
  8. kecederaan pemain; pemain-pemain profesional atau elit  (berbanding dengan pemain rekreasi atau riadah) mempunyai risiko kecederaan lutut atau ACL yang lebih tinggi secara perbandingan (lihat video seterusnya untuk statistik). Nota: kebanyakkan kajian adalah pada pemain American Football. Dan kebanyakkan nya di atas padang rumput tiruan generasi pertama.
  9. Ada pendapat yang mengaitkan rumput tiruan dengan kanser dan ada juga pendapat yang tidak bersetuju. Saya tidak akan perpanjangkan ini, sila Google sendiri.
  10. Padang rumput tiruan yang lama atau banyak di gunakan akan mempunyai rumput yang telah mula rosak mampu me lepaskan plumbum (lead) yang merupakan sumber toksik kepada manusia. Tiada masalah pada padang baru yang di buat dari rumput polyethylene sahaja.

http://www.momsteam.com/health-safety/turf-wars-pros-and-cons-of-artificial-turf

https://www.health.ny.gov/environmental/outdoors/synthetic_turf/crumb-rubber_infilled/fact_sheet.htm

http://news.discovery.com/earth/plants/world-cup-turf-battle-is-grass-better-150605.htm

Kita lihat video seterusnya:

Posted in Padang, Padang Bola, Rumput, stadium | Tagged: , , , , , | Leave a Comment »

Cowgrass di Bukit Jalil

Posted by mynormas on April 6, 2015

News has it that the National Stadium in Bukit Jalil will soon be using Cowgrass on its field, replacing the current Bermuda grass. That news would not be surprising to most golf course superintendents who by experience, know that Bermuda is not a shade-tolerant species, though for me, when told that it was a new hybrid called “Green Mountain” I thought it may be a new shade-tolerant hybrid which I (and Mr. Google) have never heard of before. Perhaps this is something that just might work. I mean, someone would’ve research it or was given proof or assurance that this new hybrid is shade-tolerant. Right?

Cowgrass: Up Close and Personal

Cowgrass: Up Close and Personal

After all, before choosing a grass, we would need to know the suitability of the grass based on the field’s micro-climate kan? Not just the climate of the country. The use of the field must also be considered, choosing a grass based on its looks (this usually means dark green colour) would just invite… well, disaster. As at now, I am not sure about the effect of a field being below sea level (really? Bukit Jalil is below sea level!?) on grass health. I know that at a high altitude it gets colder and we can use cool season grass like Bentgrass is used on the greens of Cameron Highlands and Kinabalu golf clubs but at ‘lower than sea level’ altitude Bermuda won’t survive? Thats new to me but … but… how come its doing very well at the golf club next door?

Long story short, I still think changing the grass is a good idea. Cowgrass may not be the perfect grass, but in my opinion it is one of the best grass for that particular field, especially if the field is intendend for use with other activities other than football since I believe if the Cowgrass is well-maintained, it would recover faster from a few days of being covered with equipment eg stage or carpeting.

Khabarnya rumput di stadium Bukit Jalil akan di tukar ke Cowgrass. Saya berharap kali ini kita akan bernasib baik dan pemilihan rumput di lakukan dengan mengambilkira semua aspek berkaitan kesesuaian rumput dan stadium. Apa yang sesuai untuk suatu stadium di suatu lokasi tidak semestinya sesuai untuk lokasi lain.

Ia bukan sahaja tentang cuaca tetapi juga tentang micro-climate di sesuatu lokasi, begitu juga kegunaan dan kemampuan tuan punya padang untuk menjaga rumput tersebut. Kemampuan di sini bukan sahaja tentang wang ringgit tetapi juga tentang penjadualan penggunaan padang. Kalau padang itu sentiasa sibuk dengan aktiviti, janganlah guna rumput yang perlukan penjagaan yang tinggi (contohnya Paspalum atau Zoysia).

Saya tidak pasti apa kesan padang berada di bawah paras laut ke atas rumput: ini pertama kali saya dengar. Saya tahu kalau padang berada tinggi di atas paras laut dan cuaca menjadi sejuk kita boleh guna rumput musim sejuk seperti Bentgrass digunakan di padang golf di Cameron Highlands dan Gunung Kinabalu, tetapi tak pernah tahu ada masalah rumput bila padang di bawah paras laut malah, fakta bahawa Bukit Jalil di bawah paras laut pun adalah perkara baru untuk saya. Setahu saya, padang golf di sebelah stadium itu ada menggunakan tiga hybrid Bermuda iaitu Tifway 419, Greenlees Park dan juga Tifdwarf tanpa masalah kesihatan di sebabkan oleh berada di bawah paras laut.

Dari segi sains, kalau terlalu teduh, maka rumput tidak dapat cukup matahari untuk lakukan fotosintesis, tapi apa masalahnya kalau di bawah paras laut ya? Hairan juga saya. Mungkin ada pembaca yang boleh bantu?

Cowgrass bukan rumput yang sempurna ataupun perfect, tetapi pada pendapat saya ia adalah pilihan yang amat baik untuk stadium Bukit Jalil. Cowgrass mempunyai beberapa kelemahan juga, dalam konteks stadium ini, saya hanya mahu cerita tentang dua: ia tidak tahan kemarau dan ia mempunyai karakter/sifat daun yang lebih lembut.

Kalau tak puas hati apa yang saya cakap dan nak lebih selesa dengan mendengar dari pakar orang putih yang di depan nama dia ada pangkat ‘doktor’ boleh rujuk kepada slaid Dr Donald S. Loch dari University of Queensland dalam suatu seminar yang boleh di download dari laman web seorang lagi pakar rumput orang putih dan juga ada pangkat ‘doktor’ dan terus ke muka surat 3 slaid ke empat untuk cerita nya tentang Axonopus compressus atau Broadleaf Carpetgrass (mereka tak panggil Cowgrass, malah di Indonesia mereka panggil Elephantgrass atau rumput gajah).

Memanglah masalah tak tahan kemarau tu boleh di selesaikan dengan menggunakan sistem penyiraman, tetapi awas, terlalu pemurah dengan penyiraman akan menyebabkan rumput ber akar pendek dan mudah tersopak bila di sepak (sedap pulak bunyinya). Kepada tuan-tuan padang yang lain yang tak perlukan pakar berkulit putih dan ada pangkat doktor untuk menerima cadangan, saya cadangkan menyiram hanya di waktu pagi dan jika cuaca terlalu panas: di waktu tengahari untuk menyejukkan kanopi rumput. Jika tuan-tuan (ataupun puan; saya tidak sexist dan mungkin ada person-in-charge padang yang perempuan) mempunyai kemampuan menyiram yang terhad: siram hanya pada kotak penalti dahulu, kawasan padang lain kemudian.

Gambar kesan tine

Contoh kesan pengudaraan tanah.

Satu lagi yang tuan-tuan perlu buat di waktu kering ialah ‘pengudaraan’ secara ringan, iaitu menggunakan besi tajam untuk menyucuk tanah dan membuat lubang-lubang kecil untuk membantu air turun.

Siram juga MENGIKUT KEPERLUAN dan bukan mengikut jadual. Kita kena balance keperluan supaya tidak memanjakan rumput. Jika dia manja, dia akan kurang lasak. pada waktu pagi, sebelum siram, guna paku atau pen (ambik atas meja orang lain) cucuk dan masukkan jari di beberapa tempat; kalau lembab, jangan siram pagi tu, test lagi tengahari nanti.

Tentang kelasakkan rumput; tak banyak yang saya boleh kata kecuali “Jaga pembajaan” iaitu baja ikut jadual. Saya cadangkan baja dua bulan sekali dengan baja yang kurang nitrogen dan mungkin lebih kalium. Baja sedikit tetapi selalu.

Satu lagi sebab saya sokong penggunaan Cowgrass ialah kerana ia adalah rumput yang amat tahan redup, ertinya kalau sekadar beberapa hari di tutup oleh papan plywood atau pentas; dia boleh recover dengan syarat penjagaan nya betul.

Ya, saya tergolong dalam kelompok kecil orang yang percaya bahwa padang bola boleh digunakan untuk tujuan lain. Malah pada pendapat saya, daripada padang itu di gunakan lima hari seminggu untuk bola yang akan merosakkan depan gol dan tempat sepak mula, lebih baik ia digunakan untuk aktiviti lain yang akan menggunakan kawasan lain di padang itu.

Nasihat ini terutamanya untuk padang awam; ingat, walaupun padang tu tak di gunakan, ia bukan lah bangunan stadium yang boleh di tutup lampu dan air hingga bulan depan: ia tetap kena di baja dua bulan sekali dan di potong seminggu dua kali (ya! seminggu dua kali!). Jadi lebih baik ia digunakan untuk konsert atau tarik tali atau apapun asalkan ada jugak duit masuk.

Nak buat perhimpunan pun boleh dengan syarat drainage ataupun sistem saliran berfungsi baik. Kita letak 22 orang atau 22,000 orang atas padang pun, setiap orang akan berada di atas petak peribadi nya sendiri yang mungkin seluas 1 meter persegi atau kurang; jadi apa masalahnya? Berat kolektif semua 22,000 orang tidak boleh berkumpul tertumpu kepada mana-mana titik kelemahan atas padang yang berada di atas tanah di bumi. Jangan gelak, kerana ini berbeza dengan contohnya Dataran Merdeka yang padangnya berada di atas tempat parkir yang mempunyai tiang. Maka berapa banyak beban yang boleh ada di atas padang akan bergantung kepada berapa beban yang boleh di terima oleh tiang-tiang dan palang-palang di antara tiang-tiang tersebut. Itu kena tanya para jurutera yang bertanggungjawab.

Kalau 22,000 orang ini mendatangkan masalah dengan ‘menggaulkan’ tanah dan menyebabkan padang berlumpur atau rumput terkopak, maka percayalah cakap saya, pemain bola pun akan menyebabkan kerosakkan yang sama, malah lebih teruk lagi kerana mereka berlari, menyepak, sliding dan melompat. 

Tapi jika padang itu mempunyai masalah saliran iaitu air sentiasa ada dalam profil tanah atau ia berada pada tahap tepu dengan air, padang itu akan mempunyai masalah; biar 22 orang ataupun 2 orang. Of course kesannya tertumpu pada tempat yang 22 atau 2 orang itu pijak sahaja tapi jangan lupa, 22 orang pemain bola campur 3 orang pegawai akan berada di keseluruhan padang selama 90 minit jadi padang tetap akan rosak secara keseluruhan tetapi lebih lagi di tempat permainan tertumpu. Dimana? Kotak penalti dan tempat sepak mula…

Fikir-fikirkanlah.

Posted in Fields, Padang, Rumput | Tagged: , , , , | 4 Comments »

AM61A ganti brushcutter

Posted by mynormas on February 16, 2015

Last month I visited a company in Sri Iskandar, Perak that dealt with mowers. They deal in mowers that they imported in from Japan and were marketed for the agriculture sector, which made them really really cheap compared to golf course mowers. The mowers look tough and rugged. I haven’t seen the cut but I’m sure it is better than a brushcutter’s and good enough for the rough and maybe even some fields but what made me really interested was that their mowers were also small enough to be operated under and around trees. 

Mesin AM61A in action.

Mesin AM61A in action.

Last week they sent me a few video clips of which one really really got me looking real hard at them. This particular machine the AM61A was versatile and powerful enough to replace not one but at least five brushcutters! No kidding. You can watch the YouTube video below. 

Please take this in the context that Malaysian golf courses are – or will – be facing a shortage of manpower especially the foreign workers. This machine may be the answer to two reasons for the lack of local workers: 

1. Reducing the need for brushcutters will mean the reduction in the need for brute force and physical demands.

2. Reducing the number of workers through productivity and mechanisation can mean increasing the pay of individual workers.

Or maybe you can just reduce your workforce and increase profit?  

Bulan lepas saya telah melawat sebuah syarikat di Sri Iskandar, Perak yang memasarkan mesin memotong rumput keluaran negara Jepun yang di tujukan ke industri perladangan dan pertanian. Oleh itu mesin mereka mempunyai harga yang murah berbanding dengan mesin yang di jual khusus untuk padang golf.

AM61A di kawasan yang biasa di potong oleh brushcutter

AM61A di kawasan yang biasa di potong oleh brushcutter

Saya amat tertarik kerana mesin mereka kecil dan mudah di pandu di kawasan sempit seperti di bawah atau keliling pokok dan murah (deja vu! Saya dah cakap tadi eh?). Saya tak tengok lagi kualiti potongan (saya melawat kedai mereka dan melihat video) tapi saya yakin ia lebih baik dari brushcutter tapi kalau setakat rough dan mungkin padang bola atau taman, tiada masalah.

Tetapi yang paling saya suka ialah suatu video (lihat di bawah) yang menunjukkan bagaimana mesin AM61A boleh menewaskan suatu brushcutter dan menunjukkan bahawa satu mesin AM61A boleh menggantikan hingga lima brushcutter.

Kita kan mengalami masalah pekerja; samada pekerja asing yang makin susah dan mahal untuk di bawa masuk ataupun pekerja tempatan yang kurang gemar bekerja di padang golf. Pada pendapat saya, mesin AM61A ini boleh membantu dua cara untuk menambah pekerja tempatan:

1. Mengurangkan keperluan menggunakan kekuatan dan ketahanan fizikal

2. Mengurangkan jumlah pekerja maka ada kemungkinan imbuhan kepada pekerja boleh di naikkan.

Ataupun, anda boleh kurangkan pekerja dan tambah keuntungan.

Posted in Golf Course, Golf Course Superintendents, Landscape, Lanskap, Maintenance, Padang, Rumput | Tagged: , , , , | 5 Comments »

Rumput selepas banjir

Posted by mynormas on January 5, 2015

The recent flood in Malaysia has affected a few stadiums, football fields and lawns, The priority of course, is to save the people and to reduce their suffering. Next will be their property and helping them move on with their lives. For some, looking after grass is part of their work or even part of their home. This sharing is for them. Do add any tips you have in the comments here in http://www.mynormas.com and not on my FB.

Banjir yang baru lepas ini adalah antara yang terburuk yang kita telah lalui. Orang dan tempat yang tidak pernah banjir sebelum ini pun telah mengalami nya. Ini termasuklah beberapa stadium dan padang bola.

File pic: Flooded field.  Gambar hiasan.

File pic: Flooded field.
Gambar hiasan.

Walau apa kita panggil keadaan sekarang dan sesiapa pun kita nak salahkan, yang penting sekali ialah kita dan orang orang lain selamat. Lepas tu kita cuba untuk selamatkan harta benda kita. Ada orang yang kerja mereka adalah menjaga padang bola, golf dan ada orang yang laman rumput adalah sebahagian dari rumah mereka. Posting ini adalah untuk mereka, Jika anda ada maklumat lain/tambahan, sila tambah di bahagian comment di sini di http://www.mynormas.com dan bukan di FB saya.

Selalunya air banjir akan surut selepas beberapa hari dan kebanyakkan rumput boleh bertahan keadaan air banjir untuk beberapa hari itu. Bila air surut, kita akan mempunyai lebih banyak perkara yang lebih penting yang perlu kita selesaikan sebelum kita nak fikir tentang rumput ataupun halaman kita. Tapi bila semua yang lain dah settle ataupun untuk orang yang kerjanya memang menjaga rumput samada di taman ataupun di padang, apa seterusnya?

Pertama sekali, kita mesti keluarkan sisa air bertakung di atas permukaan rumput. Gunakan pam air, atau gunakan hos untuk sedut secara ‘siphon’  ataupun guna cangkul untuk buat longkang sementara supaya air mengalir keluar.

Gambar hiasan: membuang pasir yang terlalu tebal.

Gambar hiasan: membuang pasir yang terlalu tebal.

Kedua, kita bersihkan apa yang air banjir bawak masuk. Daun kering, kayu, sampah yang dulu kita buang merata (padan muka!), pampers dan apa apa yang bukan berasal dari rumput kita, kita buang. Membuang benda besar adalah senang. Yang lebih susah ialah benda halus seperti selut dan pasir halus yang mendak. Kedua dua benda ini adalah merbahaya pada jangka masa panjang kerana butir butir selut yang halus boleh masuk ke celah celah butir tanah atau pasir yang lebih besar dan menyumbat profil tanah kita dan menyebabkan air, nutrient dan udara tak boleh tembus ke bawah. Selut itu juga mempunyai potensi membawa unsur-unsur lain yang boleh mengubah sifat kimia tanah kita.

Gunakan cara manual dengan penyapu, penyodok, cangkul, tangan dan sebagainya. Ataupun gunakan air untuk ‘pancut’ selut dan pasir supaya ia lari melalui saliran. Kita TIDAK MAHU ia masuk ke celah rumput dan ke dalam tanah. Selut BUKAN topdressing yang baik.

Butir selut adalah lebih halus dari pasir dan akan menyumbat ruangan di antara butir pasir

Butir selut adalah lebih halus dari pasir dan akan menyumbat ruangan di antara butir pasir

Ketiga, repair kawasan yang rosak – jika ada. Beli rumput baru dan tanam ataupun ‘curi’ dari kawasan sempadan kawasan sendiri. Ataupun curi dari belakang tiang gol ataupun sempadan green dan collar yang jauh dari tempat golfer masuk. Ganti di tempat yang rosak tadi.

Keempat, bila cuaca dah kurang hujan dan kita lebih banyak masa; lakukan pengudaraan iaitu menebuk tanah sedalam lebih kurang empat inci dan gantikan dengan pasir baru. Ini akan membantu air masuk melepasi struktur/profil tanah yang telah rosak akibat di cemari selut dan pasir halus. Topdress untuk menutup lubang baru itu. Jika anda biar ia terbuka, selut boleh masuk jika banjir berlaku lagi. Topdress guna pasir yang lebih kasar dari apa yang kita guna. JANGAN guna pasir yang lebih halus. Ini nasihat yang boleh di guna pakai bila bila pun.

the 'layering effect'

Pelapisan atau ‘layering’ dalam profil tanah.

Nota: gunakan HOLLOW tine dan bukan solid tine. Ertinya sewaktu kita buat pengudaraan, kita akan keluarkan tanah lama dan masukkan pasir baru. Bukan vertidrain, venting, needle tine dan sewaktu dengannya.

Nota kepada nota: Jangan topdressing jika anda tidak pasti anda dah keluarkan semua selut atau silt. Jika anda topdress, anda mungkin bersubahat dalam pembuatan tanah lapis (layering) yang akan lebih teruk lagi menyekat kemasukkan air, nutrient dan udara ke dalam tanah dan penembusan akar.

Better than nothing. Menggunakan manual hollow tine bagus untuk orang yang tiada mesin ataupun untuk buat di tempat tempat yang kecil sahaja.

Better than nothing. Menggunakan manual hollow tine bagus untuk orang yang tiada mesin ataupun untuk buat di tempat tempat yang kecil sahaja.

Kelima, belajar dari kesilapan. Dimana anda boleh buat benteng? Di mana anda boleh tambah perparitan? Bolehkan anda guna pagar yang mempunyai lubang lebih halus supaya kurang sampah masuk? Dan sebagainya.

Keenam. Lakukan soil test. Kita takut air banjir membawa perubahan kepada sifat kimia tanah. Do a full soil test. Ambil dari semua green yang terlibat dan bandingkan dengan satu dua green yang tidak kena banjir jika ada. Untuk padang rumput yang besar; ambil di beberapa tempat yang di tenggelami air dan bandingkan di kawasan yang tidak di tenggelami air, bukan dari daerah atau padang lain: di padang yang sama. Ya. Padang bola pun mesti buat soil test. Sekarang ia boleh di lakukan di makmal tempatan. Hubungi Carron di o12 234 3257 atau carron.lee@sgs.com atau layari http://www.sgs.com. Anda boleh gunakan university tempatan tetapi dari pengalaman saya, ia lebih mahal, lebih lambat dan perlukan penterjemahan oleh seorang agronomist. Dan lakukan ia setahun sekali atau dua kali  supaya kita dapat memantau perubahan.

Selamat Mencuba!

Posted in Fields, Golf Course, Greens, Lanskap, Rumput, Taman | Tagged: , , , , | Leave a Comment »

Shade & Serangoon

Posted by mynormas on December 8, 2014

I found a tee that was almost completely shaded by trees. I was told this has been the case for a few years.

image

In my experience, in most cases, the tee would have been in poor condition, but not this tee.
Upon closer inspection and after asking the Superintendent, I was told that the tee – in fact the golf course – was planted with Serangoon grass (I believe its Digitaria didactyla). This strengthens my belief about the shade tolerance of Serangoon. There is a bit of browning and scalping on the surface which I believe are due to Philippine grass  (Zoysia tenuifolia?) planted there when they enlarged the tee.
Both grass are a lighter green in colour compared to Bermuda and Cowgrass.

image

On the left is Serangoon, on the right is Zoysia.

It is a pity that the only nursery I know of that sold Serangoon has replanted it with Bermuda and golf courses that has Serangoon greens are rumoured to be contemplating to change to other grasses. I hope it is not about following a trend. I also hope that, in this context, they think about their shade issues too.

Baru baru ini saya terjumpa sebuah tee (org Malaysia kata tee-box) yg hampir terlindung sepenuhnya oleh pokok. Ini bukan perkara baru tapi selalu nya saya perhatikan rumput di tee yg terlindung akan bermasalah rumput yg terlindung akan kurang makan kerana kurang photosynthesis dan akan memanjangkan daun utk mencari matahari dan memendekkan pertumbuhan akar utk menjimat tenaga.

image

Tapi di tee ini, rumput ini subur walaupun sudah bertahun tidak di baja.
Saya di beritahu tee ini di tanam dengan rumput Serangoon yg memang di kenali sebagai rumput yg ‘shade tolerant’. Ia juga di campur dengan rumput Philippine sewaktu tee di besar kan saiznya.
Adalah malang sekali jika kita kehilangan species rumput tempatan ini kerana satu satu nya nursery yg menjual Serangoon sudah tidak lagi menjual nya. Dan padang golf yg mempunyai green Serangoon di khabar kan akan menukar kepada rumput lain.  Kita memang suka benda benda import ni kan? Rumput, kereta, baja, consultant…
Apa pun saya harap mereka ambil perhatian tentang kawasan terlindung di padang mereka. Jangan menyesal kemudian…

example of tees suffering under shade
Contoh contoh tee yg rosak akibat teduhan (examples of tees damaged due to shade)

Posted in Fields, Golf Course, Golf Course Superintendents, Greens, Landscape, Lanskap, Maintenance, Padang Golf, Rumput, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, Taman | Tagged: , , , , | Leave a Comment »

Rumput saya sakit?

Posted by mynormas on November 24, 2014

Sejak kebelakangan ini saya menerima beberapa persoalan dari beberapa tuan rumah tentang apa yang mereka lihat sebagai sarang labah-labah halus di rumput mereka setiap pagi. “Apa patut saya buat?” Pertama sekali, ia bukan labah-labah; apa yang kita lihat ialah mycelium dari kulat. Juga boleh di kenali sebagai hypha atau hyphae. Saya dah tak tahu ejaan dalam bahasa Malaysia sebab apa yang saya belajar dulu dah tak sama dengan apa yang anak saya belajar sekarang. Tapi mungkin miselium dan hifa

Mycelium atau miselium atau hyphae atau hifa

Mycelium atau miselium atau hyphae atau hifa

Kulat adalah sejenis organisma yang mendapat makanan dari organisma lain yang hidup atau pun yang dah mati. Ia akan menggunakan hifa (hyphae) untuk mencari nutrient yang boleh di serap. (Reference: www.factmonster.com). Kalau ia parasit; ia akan mencari makan dari organisma (haiwan atau tumbuhan) hidup, dan jika ia mencari makanan dari bahan organik yang dah mati ia adalah saprofit (Reference: someone’s blog).

Kita boleh lihat pada rumput akan ada simptom atau tanda penyakit seperti bintik atau tompok. Tanda atau simptom akan berbeza mengikut jenis kulat yang menyerang. Buat masa ini, kita tidak perlu tahu dulu symptom dan tanda penyakit atau kulat pada rumput. Cukup sekadar apa yang anda lihat sebagai sarang labah labah itu dan juga jika rumput anda mati bertompok tompok. Kadang-kadang tompok itu adalah kering atau di serang serangga. Untuk mengenal tanda penyakit, pergi ke sempadan di antara rumput sihat dan rumput mati dan lihat pada daun; jika ia mempunyai bintik atau garis coklat; ia adalah penyakit. Jika ia mempunyai kesan gigitan atau tiada daun langsung; ia di serang serangga. Jika daun ada dan terlipat; ia kering, terutamanya jika daun yang sihat di sebelahnya tiada ada apa apa tanda.

Lihat bintik pada daun.

Lihat bintik pada daun.

Apa yang patut anda buat sekarang ialah cuba untuk mencegah penyebaran penyakit tersebut dan rawat rumput yang sakit.

  1. Beri ruang udara dan cahaya kepada kawasan yang sakit. Alih pasu atau trim pokok yang berdekatan.
  2. Pastikan air tidak bertakung: lihat selepas hujan samada kawasan itu  lecak terlalu lama. Cuba baiki saliran.
  3. Lakukan pengudaraan tanah supaya akar rumput boleh bernafas.
  4. Hentikan siram. Beri arahan spesifik kepada pembantu/suri/tuan rumah untuk jangan siram. Ada pembantu/suri/tuan rumah guna alasan siram rumput untuk bergosip dengan orang rumah sebelah; maka mereka akan siram sambil pegang payung untuk lindungi diri dari hujan. Lawak…
  5. Bila rumput dah pulih atau anda perlu siram tempat lain: JANGAN, JANGAN, JANGAN siram lepas pukul 3 petang. Jangan siram waktu balik kerja. Siram awal pagi sebelum pergi kerja. Siram masa balik kerja bererti anda siram rumput yang dah tandus dan akan menyebabkan kawasan lembab dan ideal untuk kulat.
  6. Tinggikan ketinggian potongan (BUKAN jangan potong). Jika anda masih lagi menggunakan mesin potong galas belakang berpisau tali nylon; hubungi saya untuk mesin pisau besi atau rumput plastik. Atau hubungi kontraktor terdekat untuk quote harga tile semua laman anda.
  7. Jika kawasan anda besar; gunakan racun fungicide yang organik seperti neem oil. Atau guna racun fungicide yang broadspectrum yang boleh di dapati di kedai hardware. AMARAN: Penggunaan racun mempunyai risiko tinggi. Ikut arahan label. Saya tak menggalakkan penggunaan racun di rumah; jadi berhati-hati.

Akhir sekali, jika masalah penyakit berterusan atau berulang ulang, maka ada kemungkinan nya rumput yang anda pilih adalah tidak sesuai dengan kawasan tersebut. Ingat, apa yang sesuai dan cantik di rumah jiran, belum tentu sesuai di rumah kita. Mungkin dari segi keadaan (teduh, siraman, jenis tanah dsb), kemampuan (masa untuk menjaga, membaja, menyiram, memotong dsb) dan kegunaan (rumah mereka mungkin tiada anak kecil ataupun kawasan rumput mereka jarang di pijak dsb) adalah berbeza dari satu lokasi ke satu lokasi.

Selamat mencuba!

Posted in Lanskap, Padang, Padang Golf, Rumput, Rumput halaman rumah, Taman | Tagged: , , , , | Leave a Comment »

 
%d bloggers like this: