Pakar Rumput

Laman Web Rujukan Rumput Tempatan. Local Turf Reference Website

  • Facebook Likes

  • The new Brushcutter

    Pengganti Brushcutter

    Increase productivity, cut labour. Try the AM61A

  • Trees Nursery

    Forest trees nursery

    Get your Trees from this nursery

Posts Tagged ‘padang bola’

Potong rumput

Posted by mynormas on February 7, 2017

“Saya sangka potong rumput itu hanya sekadar ambil mesin dan potong! Rupanya ada kiraan dan ukuran juga” kata penjaga padang kepada saya sewaktu saya sedang menggunakan kalkulator, alat ukur dan kertas untuk mengira dan mengukur luas padang, lebar pisau dan ketinggian rumput di padang sebuah stadium baru di Kuala Lumpur baru-baru ini. Saya sedang mengira lebar potongan yang optima supaya kerja memotong tidak membazir waktu tetapi dimasa sama, menghasilkan belang yang tidak terlalu kecil/besar yang dikehendaki oleh orang yang mengupah saya.

Pengukuran padang sebelum menanda tempat potong.

Pengukuran padang sebelum menanda tempat potong.

Kenyataan di atas adalah pendapat tipikal tentang penjagaan padang rumput di Malaysia. ‘Jaga padang = potong rumput’. Maka kontrak menjaga padang berkisar kepada jumlah potongan sebulan – selalunya satu atau dua kali sahaja tanpa mempedulikan jenis rumput, kecepatan pertumbuhan rumput dan ketinggian potongan. Oleh itu kontrak yang di beri adalah kecil dan tidak berbaloi untuk terlalu banyak fikir atau mesin yang betul. Profesionalisma, kita buang luar tingkap.

Lepas tu, tuan punya padang akan tanya “Kenapa padang saya tidak rata?” atau “Bagaimana nak dapat padang kering?” atau “Kenapa tak boleh buat belang di padang saya macam di Wembley/Larkin?” dan sebagainya. Jawapan saya ialah: kerana kontrak/bajet/sokongan/upah yang diberi hanyalah untuk menjadikan rumput yang panjangnya 75mm kepada 25mm atau lebih rendah satu atau dua kali sebulan.

Bagaimanapun, memotong rumput terdapat cara, teknik dan mesin tertentu. Dalam artikel ini yang insya Allah akan termasuk dalam buku yang sedang saya tulis, saya akan bincangkan secara ringkas tentang jenis-jenis pisau yang digunakan untuk memotong rumput. Saya masih lagi mencari terjemahan terbaik untuk perkataan teknikal tetapi menyamai perkataan harian seperti ‘rotary’ atau ‘flail’ dan seumpamanya. Jika tuan/puan, mempunyai cadangan, hubunig saya atau komen di bawah.

Terdapat tiga jenis pisau digunakan untuk memotong rumput:

  1. Rotary
  2. Reel
  3. Flail

Kedua dua reel dan flail kadang-kadang dimasukkan dalam kategori pisau berbentuk silinder dan kadang-kadang pisau rotary dan flail dimasukkan dalam kategori pisau memotong dengan cara impak atau hentaman. Semuanya bergantung kepada bagaimana kita ingin mengkategorikannya.

Pisau rotary

Pisau jenis rotary adalah umpama pisau yang memusing pada arah mendatar dan memotong rumput secara impak dengan logam, selalunya besi yang diasah; kadang-kadang tali nylon juga digunakan untuk kawasan yang berhampiran dengan batu, bangunan, hiasan dan sebagainya yang mampu merosakkan atau dirosakkan oleh pisau logam. Malangnya zaman sekarang pisau rotary menggunakan tali nylon digunakan sewenang-wenangnya oleh pengguna mesin sandang walaupun di tengah padang. Tali nylon adalah tumpul dan bekas potongannya adalah mencederakan rumput. Oleh kerana tali nylon dicipta untuk putus bila terkena benda keras, tali nylon senang putus dan menyebabkan menganggar ketinggian potongan sukar maka pengguna akan tenyeh tali ke tanah; memotong daun, batang dan juga akar.

Tali nylon sebuah brush-cutter

Tali nylon sebuah brush-cutter

Kemajuan teknologi telah menjadikan pemotong rumput jenis rotary lebih canggih dan telah diberi nafas baru. Diantaranya ialah:

  1. Mulching deck

Pisau rotary dengan bentuk khas yang akan menyebabkan rumput yang telah dipotong naik ke atas dalam kotak pisau dan akan jatuh untuk dipotong sekali lagi. Ini menghasilkan sisa potongan yang lebih halus, mudah masuk di celah-celah rumput dan bila mereput, akan menjadi nutrisi untuk rumput.

  1. Fine-cut rotary

Pisau yang mempunyai radius pendek dan rekabentuk tertentu yang memberi potongan yang lebih baik; pisau ini boleh digunakan untuk memotong pada ketinggian yang lebih rendah dari pisau rotary biasa.

  1. Sistem transmisi hidraulik.

Biasanya pemotong jenis rotary akan diputar oleh enjin melalui sistem gear dan aci (shaft) yang bising dan mudah rosak; kini beberapa mesin pemotong telah menggunakan sistem hidraulik untuk memutarkan pisau rotary

 

Pisau Reel

Pisau reel terdiri daripada dua bahagian penting; reel dan bedknife. Reel akan berputar sementara bedknife akan kekal di satu posisi dan akan menentukan ketinggian potongan.

Lima besi yang anda boleh lihat tu ialah reel. Ia akan bersentuh dengan bedknife di bawah.

Lima besi yang anda boleh lihat tu ialah reel. Ia akan bersentuh dengan bedknife di bawah.

Ia memotong dengan konsep gunting kerana ia merupakan dua permukaan yang bertemu dan bergeser dengan rumput di tengahnya, sama seperti gunting memotong kertas.

Reel mempunyai bilah yang perlu di asah secara backlapping ataupun grinding. Lebih banyak bilah pada sebuah reel, lebih cantik potongannya tetapi lebih banyak tenaga yang diperlukan oleh sistem hidraulik untuk memutar reel tersebut. Biasanya pisau yang digunakan untuk memotong rough akan memerlukan lima bilah pada reel dan untuk memotong green, diantara 11 hingga 16 bilah pada reel.

Jika anda perlu tahu bagaimana sebuah reel mower memotong, anda perlu lihat video ini selama 2 minit pun dah cukup.

Pemotong Flail

Pemotong jenis flail juga digolongkan sebagai pemotong silinder (cylinder mower) dan secara asasnya ialah kepingan besi kecil yang dipusing secara laju untuk memotong rumput melalui impak pukulan besi tajam.

Ia direka supaya kepingan besi tersebut berhayun secara bebas mengikut arah putaran silinder. Oleh kerana ia berhayun bebas, ia tidak rosak (selalunya) jika terkena benda-benda keras yang tersembunyi di rumput panjang contohnya akar pokok, bola golf (jika memotong di lapang sasar golf) dan tidak menghantar hentakan balik ke mesin melalui sistem transmisi seperti kebanyakan pisau rotary yang menggunakan gear power take off dan bukan sistem hidraulik.

Maka, jika anda mempunyai laman rumah sendiri dan ingin memotong rumput anda sendiri, cari mesin reel yang memotong menggunakan kuasa tolakan. Jika laman rumah anda besar, gunakan mesin rotary elektrik. Elakkan petrol kerana anda akan ada kos menjaga enjin seperti minyak, service dan sebagainya. Jika anda contractor padang, cuba cari flail ataupun rotary yang bersifat mulching kerana sampah akan kurang dan mudah menjaga berbanding reel mower.

Besi flail yang diguna untuk memotong rumput

Besi flail yang diguna untuk memotong rumput

Advertisements

Posted in Fields, Padang, Padang Bola, stadium, Taman | Tagged: , , , | 2 Comments »

Padang Bola

Posted by mynormas on December 14, 2016

Mulai tahun 2016, saya mula melibatkan diri lebih kepada penjagaan padang bola. Jika anda sangka penjagaan padang bola hanyalah tentang memotong rumput – anda silap – tetapi anda mempunyai ramai teman seangkatan fikiran. Itulah realiti penjagaan padang bola di Malaysia, samada padang bola sekolah ataupun milik persatuan bolasepak. Cuma di tambah dengan kebolehan menggelek padang dengan penggelek besar untuk meratakan padang yang, sebenarnya, boleh merosakkan padang. Malahan, kerja memotong pun dilakukan dengan kekerapan yang silap kerana banyak padang yang saya temui memotong rumput satu kali sebulan malah saya pernah di beritahu tentang padang yang memotong setengah padang sebulan (ertinya mereka memotong rumput satu kali dua bulan).

Selain dari memotong, penjagaan padang juga seharusnya merangkumi kerja kerja amalan kultura seperti pengudaraan padang, pemotongan menegak, hias-atas, aplikasi nutrisi (pembajaan) selain dari kerja pembaikan kerosakan, pembuangan sampah dan sebagainya.

Kerja hollow-tine membantu udara dan air masuk ke dalam tanah dan memberi ruang kepada serangga, kulat, nematod, bakteria yang berfungsi sebagai suatu ekologi tanah yang membantu penghidupan rumput. Jika tanah anda padat, mereka akan mati, dan rumput anda akan mati.

Jika anda mencari kontraktor profesional berpengalaman yang mampu membuat kerja hollow-tine, dethatch, membaja, topdress dan memberi nasihat kepada anda tentang penjagaan padang, hubungi saya di mynormas ATconsultant.com dengan menggantikan AT dengan @. Sekarang. Atau hubungi o3-5131-0066; kalau tiada jawapan, biarkan ia berdering, ia akan di sambung ke handphone saya secara automatik.

Hias atas keseluruhan sebuah padang bola.

Hias atas keseluruhan sebuah padang bola (sebelum ia di tarik)

Hollow-tine. Mesin yang digunakan mungkin berbeza.

Contoh Hollow-tine. Mesin yang digunakan mungkin berbeza.

Hias-atas atau topdress ialah kerja-kerja menabur selapis pasir secara raa ke atas padang kemudian menggunakan suatu alat khusus, menarik/menolak pasir supaya turun dari permukaan tinggi ke kawasan rendah. Kawasan rendah yang di maksudkan ialah contohnya bekas kasut atau tendangan pemain, bekas tayar mesin ataupun kesan dari ‘sliding tackle’. Semua ini tidak kelihatan kerana rumput akan di potong sama tinggi sedangkan tanah tinggi rendah.

Perbaiki padang anda dengan bantuan pengalaman seorang pro. Saya melakukan kerja-kerja hollow-tine, topdressing, menjual baja dan sebagainya. Saya juga melakukan pemotongan dan kontrak penjagaan rumput. Hubungi saya di mynormasATconsultant.com atau o3-5131-0066 dan biarkan ia berdering sehingga voice mail.

Posted in Fields, Lanskap, Padang, Padang Bola, stadium, Taman, Topdress | Tagged: , , | Leave a Comment »

Pengudaraan Padang

Posted by mynormas on December 8, 2016

Kita lihat sebuah padang sebagai suatu tanah lapang yang ditumbuhi rumput. Tetapi tahukah anda di dalam tanah terdapat suatu ekosistem nya sendiri yang terdiri dari akar tumbuhan, kulat, bakteria, nematod dan pelbagai mikroflora dan fauna yang wujud. Satu kaki persegi tanah boleh ada berbilion mikroorganisma yang mempunyai fungsi masing-masing; ada yang merungkai bahan organik atau baja kepada bentuk nutrien yang boleh di ambil oleh tumbuhan ataupun mereputkan tumbuhan atau organisma yang telah mati.

Mikroorganisma dalam ekosistem ini bersifat aerobik iaitu ia perlukan oksigen untuk hidup. Oksigen wujud dalam tanah di ruang di antara ketulan atau butiran tanah tersebut. Ini di sebut sebagai ‘pore space‘. Terdapat lebih banyak ruang bila butiran itu besar (contohnya bila tanah itu terdiri dari peratusan pasir yang tinggi).

Di dalam situasi padang rumput, pemain atau pengguna yang menghentak atau memijak dan jentera penyelenggaraan yang berat akan menghempap tanah dan menjadikan ruang di antara ketulan itu mengecil atau rapat dan ini mengurangkan oksigen yang boleh di dapati oleh bukan sahaja mikroorganisma tanah, tetapi juga akar rumput.

Ruang di antara ketulan/butiran tanah sebelum dan selepas mampatan.

Ruang di antara ketulan/butiran tanah sebelum dan selepas mampatan.

Selain dari itu, ruang ini juga adalah laluan untuk air mengalir.

Hasil yang kita dapat lihat ialah kawasan yang mati, air yang bertakung dan akar yang pendek. Ini menyebabkan rumput mudah tercabut bila di sepak atau di bawah stud pemain. Adakah itu masalah padang anda?

Penyakit tidak menyerang dalam garis lurus. Ini adalah kesan mampatan.

Penyakit tidak menyerang dalam garis lurus. Ini adalah kesan mampatan.

Kesan mampatan.

Kesan mampatan. Kawasan hadapan gol adalah antara kawasan tinggi trafik.

Jadi apakah tindakan selanjutnya? Kita kurangkan mampatan  dengan cara melakukan pengudaraan tanah. Kita bantu udara untuk masuk ke dalam tanah.

Pengudaraan tanah adalah salah satu dari amalan kultura yang saya ibaratkan sebagai senaman dalam konteks kesihatan rumput. Perlu kan orang putih cakap baru bos nak percaya? Kita lihat video ini…

Hubungi saya untuk kontrak pengudaraan padang ‘hollow-tine’ atau ‘solid-tine’ dan/atau topdressing.

Berapakah kekerapan pengudaraan tanah? Ia bergantung pada penggunaan padang, jenis tanah dan sistem saliran. Tetapi umumnya saya cadangkan setahun sekali. Sebaik-baiknya setahun dua kali. Jika ia di lakukan selalu dan padang dalam keadaan sihat, padang akan pulih dalam masa dua hingga tiga minggu.

Apa yang kita buat dengan sampah core tersebut? Jika ia tidak bermasalah (tiada black layer atau tanah liat) ia boleh di gunakan semula seperti dalam video di atas. JIka ia bermasalah, kita perlu buang semuanya dan gantikan dengan pasir baru.

Sehubungan itu, terdapat satu jenis lagi pengudaraan yang tidak mengeluarkan sampah, mempunyai lubang yang kecil dan mampu masuk lebih dalam. Tetapi ini perlu di lakkan lebih kerap berbanding dengan pengudaraan yang mengeluarkan core. Padang lebih cepat boleh digunakan. Lakukan pengudaraan ini tiga hingga empat kali setahun.

Jika anda seorang contractor padang, saya cadangkan anda beli sebuah mesin pengudaraan berbentuk slicer yang lebih mudah di gunakan tetapi perlu di lakukan pengudaraan hingga 10 kali setahun kerana ia membuat lubang yang halus dan padang boleh di gunakan hampir serta merta. Ini adalah satu contoh pengudaraan tanah secara solid tine, iaitu memasukkan suatu besi ke dalam tanah untuk membuat lubang kecil. Oleh kerana ia lubang kecil, ia perlu di buat selalu dan tidak sesuai jika terdapat masalah tanah.

Saya menyeru kepada pembaca yang bertanggungjawab ke atas padang supaya memasukkan spesifikasi pengudaraan tanah ke dalam kontrak yang akan datang; “Melakukan pengudaraan tanah secara hollow-tine pada kedalaman di antara tiga hingga empat inci dengan besar lubang 12mm (setengah inci) sekurang-kurang nya satu kali satu tahun, di ikuti dengan pengudaraan secara solid tine pada kedalaman satu atau dua inci  sekurang-kurangnya dua kali setahun. Ketiga-tiga aktiviti pengudaraan mesti di jadualkan supaya ia memberi manfaat kepada rumput tanpa mudarat kepada pengguna padang”

Hubungi saya untuk khidmat nasihat pengudaraan padang dan sewa mesin. Hantar email ke mynormasATconsultant.com sekarang. Tahun 2017 akan menyaksikan perubahan harga dalam kerja kerja pengudaraan tanah yang saya lakukan.

Posted in Padang, Padang Bola, stadium | Tagged: , , , , | Leave a Comment »

Penjagaan padang di musim hujan.

Posted by mynormas on November 1, 2016

Kita akan melalui musim hujan ataupun kita boleh kata, musim hujan sudah pun bermula. Pada masa ini kebanyakkan penjaga padang kalau boleh mahu padang kurang di gunakan, tetapi walau macamanapun, padang akan digunakan juga. Apakah langkah penjagaan rumput yang perlu diambil di  waktu musim hujan? Mari kita berkongsi.

1. Pembajaan. Penggunaan baja di musim hujan akan menyebabkan baja larut dan lesap ke dalam sistem saliran yg menyebabkan pembaziran dan pencemaran air. Elakkan menggunakan baja kimia biasa ketika dah tahu hujan lebat setap hari. Amalkan pembajaan ‘sikit tapi selalu’ contohnya baja yang kita bajet untuk sebulan, kita bahagi kepada empat bahagian dan baja seminggu sekali. Ataupun jika hujan terlalu selalu, kita baja dengan baja foliar selang beberapa hari.

2. Menggunakan racun makhluk perosak juga boleh menyebabkan pencemaran di tambah pula air dalam tanah atau air hujan boleh mencairkan racun dan menyebabkan kelalian pest kepada racun. Jika anda ada masalah penyakit atau anda ada sejarah penyakit merebak di waktu musim hujan, cuba gunakan racun jenis serap atau sistemik yang akan masuk ke dalam rumput dan menjadikan rumput itu racun kepada kulat. Begitu juga serangga tetapi elakkan menggnakan racun granul sistemik seperti Carbofuran. Saya pernah guna Carbofuran di musim hujan dan akibatnya ikan mati dengan banyak di kolam.

3. Wetting agent. Memang di luar dugaan dan counter intuitive “Kenapa nak guna wetting agent waktu dah basah giler?” Kebanyakkan wetting agent, terutamanya wetting agent generasi kedua (tanya supplier, klau dia tak tau, tanya supplier lain) akan menjadikan tanah lebih ‘mesra-air’ dan memudahkan ia masuk ke dalam tanah. Gunakan ia secara berterusan dari musim kering hinggalah ke musim hujan.

4. Pengudaraan. Kerja hollow-tine tu bagus tetapi untuk membuatnya di musim hujan adalah kerja yang ‘kurang pandai’ kerana nak mengutip sisa hollow-tine yang basah dan menabur pasir topdressing adalah amat amat susah. Cuba spiking or slicing. Buat selalu. Malah sepatutnya anda dah mula beberapa bulan sebelum bermulanya musim hujan. Ia akan membantu memecahkan algae dan/atau permukaan keras supaya air masuk ke bawah.

Pengudaraan tanah.

5. Vertical-cutting. Tidak bijak untuk buat kerja dethatch yang terlalu dalam kerana kerja mengutip sisa adalah susah. Saya pernah dethatch dua jam sebelum hujan lebat, nak kutip sisa ambil masa hingga seminggu. But grooming or light dethatching: amat baik kerana ia menipiskan rumput utk mudah udara keringkan rumput.

6.  Potong kenalah potong rumput. Jangan biarkan rumput terlalu panjang kerana alasan tak boleh masuk mesin; gunakan manpower dengan brush-cutters or push mowers. Jika terlalu lama tidak di potong, ia akan menggalakkan rumput liar membiak dan juga menyebabkan kita memotong terlalu banyak daun bila kita dah boleh masuk mesin nanti. Lepas potong, jangan biar sampah rumput bertaburan untuk di larikan oleh air hujan! Ia akan menjadikan tanah tidak rata dan menjadi masalah di masa akan datang.

7. Growth regulator:  Ia sangat membantu di waktu ini kerana ia melambatkan rumput tumbuh jadi jika kita ada masalah padang atau fairway yang terlalu lecak dan tak boleh potong, sembur dengan Primo (takde jenama lain di Malaysia) supaya kita tidak ada tekanan memotong sewaktu hujan tengah lebat.

8. Tree pruning: Kurangkan dahan pokok yang ada risiko untuk patah dan sekaligus akan mengurangkan daun yang gugur dan terpaksa di kutip.

9. Rubbish and leave collection. Kutip sampah, daun atau clipping yang akan menyumbat longkang dan menjadi masalah di masa akan datang.

10.  Cuba pastikan air tidak bertakung terlalu lama. Buat longkang sementara atau tebuk tanah supaya air mengalir.

11. Jika kawasan anda mempunyai selut,  buang lapisan selut itu supaya ia tidak menutup permukaan tanah dan air tidak mengalir.

 

Jika anda mendapati ada tempat yang mempunyai masalah air tidak mengalir atau lecak; tandakan tempat itu di atas peta dan buat rancangan untuk membuat longkang bawah tanah, atau apa cara pun supaya masalah yang sama tidak berulang. Saya dapati, pembetulan dan tindakan jangka masa panjang adalah lebih berkesan dari kerja sementara yang di buat berulang kali.

Selamat mencuba!
Read the rest of this entry »

Posted in Fields, Golf club, Golf Course, Greens, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, stadium, Taman | Tagged: , | 3 Comments »

Tukang Kebun Glamour

Posted by mynormas on October 20, 2016

23 tahun selepas saya memulakan kerjaya dalam bidang penjagaan rumput di Malaysia, saya masih lagi menerima soalan: “Ada kerja macam ni??”. Jadi saya rasa teruja dan seronok bila berpeluang bersama-sama dengan orang orang yang mempunyai kerjaya yang sama, dari serata dunia di Bukit Kiara di seminar anjuran GCSAM/AGIF. Kehadiran saya ke seminar tersebut telah di taja oleh GulfRich Corp. Terima kasih.

Khemah syarikat yang menunjukkan mesin baru mereka.

Khemah syarikat yang menunjukkan mesin baru mereka.

Perkembangan terkini bidang penjagaan rumput telah berkembang pesat berbanding dengan apa yang saya lalui 20 tahun lalu. Kini terdapat mesin pemotong rumput besar (mempunyai lima unit pisau pemotong atau dipanggil 5-gang mowers) jenis hybrid yang kelima-lima unit pisau pemotong nya di putar menggunakan motor elektrik dan juga mampu menyalurkan tenaga elektrik ke putaran tayar dan mampu menaikkan kekuatan keseluruhan mesin, di bantu dengan sebuah enjin Kubota 25 kuasa-kuda, kepada sekuat 40 kuasa-kuda.

Saya juga tertarik kepada mesin pemotong yang mempunyai pisau jenis reel yang boleh di laraskan kekerapan pemotongan nya (frequency of clip) yang memberi pemotongan lebih rapi dan kemas. Saya percaya ini perkara yang pertama seumpamanya di dunia.

Atau pisau rekaan Jepun yang mempunyai ‘offset’ yang boleh di laras utk memberi pemotongan yang lebih agresif dengan hanya menjarakkan di antara reel dan bedknife. Saya di beritahu ini adalah teknologi eksklusif kepada jenama ini sahaja.

Saya jumpa sebuah alat yang nampak sempoi tetapi mampu mengukur luas kawasan melalui sistem GPS dan mampu menyimpan data di dalam komputer anda. Ia juga mampu mengukur kelembapan tanah serta EC (electrical conductivity yang memberitahu kita tahap ‘kemasinan’ tanah dan juga sebahagian jenis baja). Dengan alat ini kita mampu mengukur kelembapan padang pada waktu siang selepas siram dan juga lapan jam kemudian. Sangat berguna kepada orang yang tidak mahu meneka dan mahu lebih bersifat saintifik dalam penjagaan padang mereka. Insya Allah saya akan order satu untuk kegunaan saya.

Alat canggih mengesan keadaan tanah untuk rumput (Jejaka tampan tidak termasuk).

Alat canggih mengesan keadaan tanah untuk rumput (Jejaka tampan tidak termasuk dalam pakej).

Berapa orang dari kita yang boleh kata kita potong rumput setinggi 4mm? Itu setinggi beberapa keping duit siling ya. Tetapi dengan teknologi sekarang, ada orang dah potong hingga 2.8mm. Cuba lihat pembaris dan beritahu saya di mana kah letaknya 2.8mm atau 3.6mm. Kini ada tolok canggih untuk mengukur ketinggian rumput begitu; sementara itu ada antara kita masih potong rumput padang bola dengan brushcutter sandang belakang. Untuk pengetahuan, padang bola di potong pada ketinggian lebih kurang 25mm. Boleh kah anda ukur ketinggian potongan dengan brushcutter?

Itu hanyalah sebahagian sahaja dari kemajuan terbaru yang datang ke negara kita. Kami di khabarkan akan ada pemotong rumput robot yang akan sampai ke negara jiran tidak lama lagi. Sementara itu, masih ada di kalangan kita yang bertanya “Ada kerja macam ini?” bila kami kata kerjaya kami adalah penjagaan rumput.

 

Video untuk mesin hybrid.

Video untuk pisau bolehlaras FoC.

Video untuk mesin buatan Jepun dengan offset bolehlaras.

Posted in Fields, Golf Course, Golf Course Superintendents, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah, stadium, Taman | Tagged: , , | 1 Comment »

Racun Apa?

Posted by mynormas on June 27, 2016

Racun makhluk perosak adalah suatu bahan yang selalu kita gunakan samada sebagai penjaga rumput, landskap, halaman, padang ataupun orang biasa. Racun semut atau nyamuk yang kita sembur pada waktu petang untuk menghalau atau membunuh nyamuk adalah contoh racun makhluk perosak. Bahkan lingkaran ubat nyamuk yang kita bakar supaya kita boleh tidur lena juga adalah racun makhluk perosak atau pesticide walaupun kita panggil ia ‘ubat nyamuk’, namun ia bukanlah apa yang kita beri pada nyamuk yang sedang sakit tapi kita beri supaya nyamuk sakit atau lebih baik lagi; mati.

Saya merasa pelik bila saya menerima message dalam group WhatsApp bahawa seorang rakan yang menghadiri taklimat dari pegawai kesihatan tentang Denggi memberitahu bahawa pegawai tersebut mencadangkan penukaran racun supaya nyamuk tidak lali jika hanya satu racun di gunakan. Hmm… bagaimana jika semua racun itu berlainan nama dagangan (Baygon, Ridsect, Fumakilla dsb) tetapi mempunyai bahan aktif yang sama?

Dan ini yang berlaku pada saya minggu lepas;

Lokasi: sebuah pekan kecil di selatan semenanjung Malaysia

Misi: mencari racun rumpai berdaun lebar untuk membunuh semalu untuk padang bola seorang client. Saya telah pergi ke tiga buah kedai; dua kedai hardware yang menjual racun dan juga satu nursery pokok hiasan.

Perbualan:

Saya: “Hai, ada jual racun rumput?”

Pekedai: “Ada, kami ada dua jenis. Yang satu ialah Round-up dan satu lagi yang ini…” (Betul, kebetulan ketiga-tiga kedai pun tunjuk dua racun, kecuali salah satu kedai lagi tunjuk satu jenis racun tambahan tapi di label sebagai baja kerana ia adalah racun yang di haramkan di Malaysia)

Saya: “Eh… tapi kedua-dua racun ni sama. Kedua-dua nya adalah glyphosate”

Pekedai: …(?)

Nama racun

Nama yang biasa kita kenali suatu racun ialah nama dagangan. Terdapat satu lagi jenis nama yang kebanyakan racun di kenali iaitu nama biasa atau common name. Nama biasa lazimnya adalah nama pendek kepada racun itu dan biasanya adalah kependekan daripada nama bahan aktif. yang lebih rumit dan panjang…

Kadang-kadang, nama biasa juga adalah nama generic yang digunakan secara umum oleh pengguna sama seperti mee segera dari pelbagai jenama adalah di panggil sebagai ‘Maggi’ dan ubat gigi dari pelbagai jenama semua di panggil ‘Colgate’.

sample of glyphosate

Contoh racun yang mempunyai bahan aktif glyphosate.

Bahan aktif

Apa yang membuat satu racun itu efektif ialah bahan aktif nya. Bahan aktif ialah bahan kimia di dalam racun herba (atau herbicide dalam konteks artikel ini) yang membunuh atau mencederakan rumpai (dan kadang-kadang…rumput!). Bahan aktif hanyalah sebahagian kecil dari keseluruhan racun, yang lain selalunya adalah apa yang kita panggil sebagai bahan lengai.

Semua racun yang di jual di Malaysia dan telah di sahkan oleh Lembaga Racun Makhluk Perosak (LRMP atau Pesticide Board) akan mempunyai label yang di mestikan mempunyai nama bahan aktif dan kepekatannya dalam racun tersebut. Ya, walaupun racun serangga di rumah.

active ingredient label samples

Label contoh racun disebut di atas mempunyai bahan aktif glyphosate.

Racun rumput

Bila kita pergi ke kedai dan meminta racun rumput; kita akan di tunjukkan -biasanya- kepada racun jenama Roundup dan beberapa racun lagi. Saya pasti jika and perhatikan betul betul, racun lain itu juga akan mempunyai bahan aktif yang sama dengan Roundup iaitu glyphosate.

Glyphosate

Roundup ialah jenama sejenis racun rumpai popular yang di temui oleh seorang ahli kimia dari syarikat Monsanto yang bernama John E. Franz pada tahun 1970 .

glyphosate derivatives

glyphosate

Pada tahun 2000 bila berakhirnya tarikh hakcipta untuk glyphosate maka banyak lah syarikat pengeluar racun yang mengeluarkan racun berasaskan bahan aktif glyphosate di bawah pelbagai jenama. Malangnya kerana populariti Roundup ataupun kerana kurangnya daya kreativiti, banyak racun ini yang menggunakan ‘up’ di belakang nama (kecuali Seven-Up; iaitu sejenis minuman ringan)

Dengan pengetahuan kimia yang berkembang, glyphosate juga telah di kembangkan kepada pelbagai bentuk dan formulasi. Sebahagiannya di jual sebelum berakhirnya hakcipta Monsanto ke atas glyphosate lagi, mungkin kerana ia di jual dengan nama bahan aktif yang berbeza formulasinya. Contohnya (cuba baca kuat-kuat) glyphosate-diammonium, glyphosate-dimethylammonium, glyphosate-isopropylammonium, glyphosate-monoammonium, glyphosate-potassium, glyphosate-sesquisodium dan glyphosate-trimesium.

Namun begitu, apa yang saya ingin sampaikan di sini ialah jika anda ingin membeli racun, jangan hanya dengar apa yang penjual beritahu anda tentang racun itu, tetapi lihat juga apakah bahan aktif dalam racun itu. Jangan beli dua jenama racun yang berbeza tetapi sebenarnya mempunyai satu bahan aktif yang sama.

Rujukan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Glyphosate#Formulations_and_tradenames
http://prpm.dbp.gov.my/
http://roundup.ca/en/rounduphistory
http://npic.orst.edu/ingred/active.html
http://www.alanwood.net/pesticides/glyphosate.html

Posted in Fields, Golf Course, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , , , , , , , , | Leave a Comment »

Rehabilitasi Padang

Posted by mynormas on May 30, 2016

Akhir tahun lepas saya bercerita tentang pengalaman saya mengrehabilitasi padang yang basah sebelum sebuah pertandingan. Awal tahun ini saya telah di minta untuk mengrehabilitasi sebuah padang terbiar. Padang tersebut di katakan telah terbiar selama beberapa tahun.

Berjalan di atas padang itu untuk pertama kali, saya dapati.

  1. Tanahnya padat. Ini baik dan juga tidak baik. Baik untuk permainan tetapi juga bermakna air, di musim hujan nanti, akan tidak mengalir ke bawah.
  2. Ia di tumbuhi lalang yang banyak dan telah terbakar di beberapa tempat. Lalang yang tinggi akan menyebabkan rumput di bawah mati kerana tiada matahari.
  3. Rumpai semalu paling besar yang pernah saya lihat dalam hidup saya.
  4. Rumput yang tidak berpotong selama bertahun tahun.
  5. Tanah yang tidak rata.
  6. Kawasan yang kering dan botak.
  7. Pagar yang telah di penuhi dengan pokok segera seperti petai belalang dan creepers.
    Padang Chemor before
    Gambar padang pada 13 January 2016

Tanah yang padat itu – saya di beritahu oleh orang kampung kemudiannya – ialah kerana mereka telah menggunakan sebuah steamroll untuk meratakan padang bila mereka mahu menggunakannya (Nota: Jangan, jangan, jangan guna steamroll besar utk meratakan padang, anda akan hilangkan ‘camber’ padang serta tanah keras akan timbul dan tanah lembut akan tenggelam: ya; tanah tak sama kekerasannya terutamanya jika anda penggemar TOPSOIL!)

Dengan belanjawan yang terhad dan masa yang singkat, apa yang perlu saya buat ialah:

  1. Melembutkan padang
  2. Membunuh lalang dan semalu.
  3. Memotong rumput berulang kali dan menurunkan ketinggian perlahan lahan
  4. Meratakan padang dengan melakukan hias atas berkali kali.
  5. Membunuh rumpai di pagar.
  6. Menanam semula kawasan yang botak.

Untuk melembutkan tanah, saya perlu lakukan pengudaraan padang. Tetapi lama sebelum itu, saya perlu selesaikan masalah rumpai di padang. Adalah mudah untuk saya menyewa sebuat traktor untuk potong sahaja lalang dan semalu tetapi saya tahu mereka akan balik semula tak lama selepas itu, jadi saya perlu meracun mereka tanpa menjejas rumput padang di bawah lalang dan semalu. Saya tahu untuk meracun lalang saya hanya perlu guna sebarang jenama glyphosate tetapi untuk semalu? Sedikit penyelidikan di Google dan saya dapati racun dengan bahan aktif triclopyr adalah efektif (ejaan mungkin silap, sila selidik sendiri).

Setelah saya racun dengan cara melayangkan penyembur di atas rumpai yang berkaitan dua hari kemudian saya mulakan proses pemotongan. Dan potong dan potong dan potong. Saya tidak dapat potong sekali gus kerana A. Saya takde tempat nak buang sampah rumput dan B. Jika saya potong rumput padang itu pada kerendahan yang terlalu drastik, maka rumput boleh mati. Hampir lima lori sampah akhirnya di keluarkan.

potong padang c
Potong, potong, potong dan potong, dari siang ke malam; dari padang hijau ke kuning.

DSC_0267

Kemudian saya lakukan pengudaraan tanah dengan cara hollow-tine. Menggunakan mesin kecil, hampir merosakkan mesin tersebut kerana kekerasan padang.DSC_0283

Selepas itu saya lakukan hias-atas sebanyak dua kali untuk cuba meratakan padang tanpa menggunakan steamroll.

Terkejutnya saya bila saya dapati ada masalah baru pula: iaitu semut merah yang mempunyai sarang di merata-rata tempat di atas padang. Kini saya terpaksa meracun semut itu pula. Ini senang; saya banjirkan sarangnya supaya permaisuri nya mati atau lari. Saya biarkan askar atau pekerja semut yang berkeliaran di atas tanah; tanpa permaisuri atau sarang, mereka akan mati sendiri tanpa pengganti.

Seterusnya saya lakukan pembajaan. Masalahnya ialah saya tiada sumber air untuk menyiram padang tersebut. Setiap hari saya tunggu hujan. Hujan tiada, dan rumput mulai layu.

Suatu hari, kami terdengar guruh, kami bergegas ke padang dan tabur baja, tapi tiada hujan. Ini berulang sekali lagi. “Tak per, baja tu duduk dalam tanah tunggu hujan” bohong saya pada partner saya Aman bin Yeop dan Bakri bin Zainal.  Sebenarnya, baja tersebut akan hilang sebagai wap sahaja.

En. Aman akhirnya mengambil keputusan untuk membawa pam air kecil dan beberapa sprinkler dan menggunakan sumber air yang berdekatan, kami telah menyiram padang untuk mengelakkan rumput dari menjadi dormant. Untuk siram keseluruhan padang dengan sprinkler boleh-ubah mengambil masa hampir satu hari suntuk.

Kami bernasib baik kerana tuan padang yang juga susah hati tentang keadaaan padang telah mengambil keputusan untuk memasang sprinkler. Malangnya tukang paip yang di pilih tiada pengalaman padang; sprinkler yang di bawanya hanya boleh menyembur air sejauh 4 meter sedang kan lebar padang adalah 64 meter. Tuan padang tidak membenarkan sprinkler di atas padang, suatu keputusan yang saya setujui. Nasib baik En. Aman ada supply sprinkler padang golf yang mampu menyembur hingga 20 meter. Nasib baik juga tukang paip ini jenis yang befikiran terbuka dan mahu mendengar nasihat, beliau telah memasang sprinkler yang ada dan juga menambah beberapa paip kosong untuk kami gunakan untuk menyiram tengah padang.

temporary sprinkler (2)

Penyiraman air menggunakan sprinkler boleh-ubah

Kami siram. Kami baja. Kami potong. Tetapi cuaca yang kering tidak membantu. Padang nampak macam kering. Akhirnya saya mengambil keputusan untuk menambah dengan Agen pembasah untuk membantu air siraman masuk ke bawah tanah. Mungkin tanah ini adalah tanah hydrophobic?

Masa itu, alhamduliLlah, keadaan menjadi bertambah baik, rumput mula bertukar menjadi hijau dan cuaca juga semakin baik.

Padang Chemor after
Gambar padang selepas empat bulan.

Maka makin ramai lah pelawat yang berminat ke padang itu dan tidak juga kurang ‘pakar-pakar’ lain yang berkata “Eleh, aku pun boleh buat!”

Berikut adalah gambar ‘time lapse’ tepi gol untuk anda lihat perkembangan dari masa ke semasa perubahan padang.

Time lapse pictures

Gambar dari satu sudut padang

 

Posted in Padang, Padang Bola, stadium | Tagged: , , | 9 Comments »

Tanah hydrophobia

Posted by mynormas on April 13, 2016

“Tanah hydrophobia” ialah cadangan terjemahan yang saya dapat dari PRPM milik Dewan Bahasa dan Pustaka bila saya tanya tentang ‘hydrophobic soil’ iaitu tanah yang takut atau anti air. Pernah kah anda menyiram pada halaman atau padang anda dengan air yang cukup banyak tetapi ia masih lagi kering? Orang tuduh anda tidak siram sedangkan anda siram? Mungkin tanah anda adalah tanah hydrophobia; ia tidak telap air (terjemahan water repellent juga dari PRPM DBP) maka natijah dari penyiraman anda ialah rumput tetap kering tapi lumut mula naik. Atau mungkin anda pernah alami penyiraman yang air tidak meresap ke dalam tanah tetapi mengalir di atas permukaan sahaja?

“Sifat hydrophobia tanah boleh melewatkan penyerapan air ke dalam tanah untuk jangkamasa dari beberapa saat hinggalah ke berminggu minggu. Tanah hydrophobia di katakan di sebabkan utamanya dari salutan molekul organik ke atas partikel tanah. Molekul organik ini mungkin datang dari tumbuhan, bahan reput, hidupan atau mikro-organisma bawah tanah atau jika selepas tanah terbakar. Sifat hydrophobia berubah ubah, menyebabkan ia sukar di ramal dan di perhati. Ia boleh di lihat selepas waktu kemarau yang panjang dan hilang bila musim hujan bermula” Perenggan di atas di petik dari sebuah artikel dari Jabatan Geografi, Swansea University.

Bagaimana boleh kita atasi sifat hydrophobia ini? Kita boleh guna cara mekanikal iaitu dengan menggunakan benda tajam untuk menebuk permukaan tanah itu seperti cara Pengudaraan Halaman atau Pengudaraan Padang.

Satu cara lagi ialah dengan menggunakan Agen Pembasah, yang tiada kena mengena dengan agen pembelasah seperti James Bond, Jason Bourne, Jack Bauer, Jack Bristow, Justin Bieber dan sebagainya.

Apa itu Agen Pembasah atau wetting agent? (Kita bincang tengan agen pembelasah dengan nama initial JB di lain tempat). Agen pembasah ialah bahan sebatian yang membantu air untuk melawan sifat tanah yang hydrophobia. Tapi awas! Bukan semua wetting agent adalah sama.Kalau silap sembur, rumput boleh mati, seperti kawan saya seorang ni

Untuk mengetahui lebih lanjut tentang wetting agent, sila lah ke seminar yang PERCUMA jika anda ahli GCSAM, RM50 jika anda adalah affiliate MGA (Malaysian Golf Association) dan hanya RM100 jika anda bukan ahli di Bukit Jalil Golf and CC pada 9.00 pagi 19 April. Tempat adalah terhad jadi hubungi GCSAM di nombor yang tertera di bawah.

Posted in Fields, Golf Course, Golf Course Superintendents, Landscape, Padang, Padang Bola, Padang Golf, stadium, Taman | Tagged: , , , , , , | 1 Comment »

Penyiraman

Posted by mynormas on March 21, 2016

Dalam beberapa hari ini (minggu ke tiga Mac 2016) kita akan menjaga rumput melalui dua fenomena cuaca panas yang kebetulan berlaku serentak iaitu ekuinoks dan juga El Nino. Saya biasa tengok rumput yang di siram hingga lecak tetapi mati kekeringan akibat kesilapan penyiraman. Di sini saya lampirkan nota tentang penyiraman rumput yang merupakan sebahagian dari penulisan yang akan menjadi bahagian dalam buku saya akan datang.

brown grasscrown grass diagramBila cuaca menjadi panas, kawasan rumput yang tidak mendapat siraman akan menunjukkan kesan stress dari kemarau dan kepanasan. Apa yang boleh di lihat pada waktu awal ialah kawasan yang bertukar warna kepada kehitaman di padang. Daun rumput akan berlipat dan kawasan yang di pijak akan menunjukkan kesan tapak kaki lebih lama. Ini semua di akibatkan oleh dehidrasi, iaitu bila tumbuhan tidak mempunyai kandungan air yang cukup di dalam sel nya. Seterusnya kebanyakan rumput yang tidak menerima air yang cukup akan menjadi dorman. Rumput dorman ialah rumput yang mempunyai daun yang mati tetapi akar tajuk (crown roots) yang masih hidup dan boleh bertahan selama tiga hingga empat minggu tanpa siraman.

Jika kemarau berlanjutan,  pada minggu ke tiga siram dengan banyak iaitu sehingga 12mm (0.5 inci) air untuk mengelakkan kematian akar tajuk atau crown roots. Akar tajuk adalah bahagian di mana kebanyakan pertumbuhan baru bermula.

Penyiraman rumput jangan di lakukan mengikut jadual tertentu, contohnya menyiram setiap hari, tetapi penyiraman mestilah di lakukan mengikut keperluan rumput. Menyiram rumput mengikut jadual akan menyebabkan pembaziran air dan akar rumput yang pendek kerana kebiasaan senang mendapat air. Selain itu, tanah yang lembab menyebabkan mudah mendapat penyakit dan juga lumut.

Jenis siraman

Dalam konteks ini terdapat dua jenis siraman (tidak termasuk siraman untuk melarutkan baja atau mencairkan bekas minyak yang tumpah dsb)

  1. Siraman untuk menghidratkan rumput.
  2. Siraman untuk menyejukkan kanopi rumput.

 

Siraman Penghidratan

Secara ringkasnya ia adalah siraman yang biasa di lakukan untuk memberi air kepada rumput. Kuantiti air yang di perlukan oleh rumput di tentukan oleh jenis rumput, ketinggian potongan, tekanan dari penggunaan padang dan juga jenis tanah. Rumput yang di tanam di atas pasir kasar memerlukan jumlah air yang lebih banyak kerana pasir kasar tidak dapat memegang kuantiti air yang banyak berbanding dengan tanah yang mempunyai partikel halus seperti tanah liat.

Jumlah air yang di perlukan di ukur dengan membuat andaian jika air tersebut tidak meresap ke dalam tanah sebaliknya ia kekal di atas tanah, berapakah ketinggian air tersebut. Adalah penting bahawa air yang di siram rata ke atas semua permukaan rumput yang terlibat.

Umumnya rumput memerlukan lebih kurang 2.5 – 3.0mm air sehari ataupun 25 mm (satu inci) seminggu.cara siram as picture

Siraman penyejukan

Akar yang di gunakan untuk mengambil nutrien dan air ialah akar rerambut yang amat halus  iaitu di antara 15 – 17 micrometer diameter dan 80 – 1,500 micrometer panjang.  Akar rerambut adalah sensitif dan banyak terdapat di satu hingga dua inci teratas lapisan tanah. Suhu yang tinggi di lapisan ini akan merosakkan bukan sahaja akar rerambut tetapi juga akar biasa dan seterusnya menjejaskan keupayaan rumput mengambil air dan nutrien dari tanah.

Tujuan penyiraman ini adalah untuk menurunkan suhu kanopi dan juga lapisan atas bahagian tanah. Siraman penyejukan hanya mengambil masa satu persepuluh dari masa siraman penghidratan.

Teori yang mengatakan butir air yang berada di atas daun akan bersifat seperti kanta yang akan memfokuskan sinar matahari ketika panas terik untuk membakar daun adalah mitos, sebarang cahaya matahari yang cukup kuat untuk membakar daun akan mengeringkan butir air.

Waktu-waktu menyiram

Waktu yang terbaik untuk menyiram rumput untuk tujuan penghidratan ialah pada awal pagi kerana

  1. Tiada gangguan; ia merupakan masa sebelum padang di gunakan untuk aktiviti sukan atau riadah.
  2. Air tersimpan di dalam tanah untuk di ambil oleh rumput pada waktu ia di perlukan
  3. Rumput dan tanah berada dalam keadaan basah ketika cuaca semakin panas.
  4. Waktu awal pagi lazimnya mempunyai kurang angin yang akan meniup siraman air.

Penyiraman untuk penyejukan seharusnya di lakukan pada masa cuaca paling panas, contohnya pada tengahari dan awal petang. Elakkan dari menyiram lewat petang.

Menyiram di waktu petang bermaksud menyiram rumput yang sudah pun mengalami tekanan kerana ketiadaan air ataupun sudah dorman malah mungkin sudah pun mati dan juga menyebabkan tanah basah di waktu senja dan malam yang memudahkan kulat membiak dan menjangkit rumput yang stress tadi.

Cara-cara menyiram.

Samada menggunakan sistem pengairan moden ataupun paip getah, adalah penting untuk mempastikan semua bahagian tanah menerima jumlah air yang sama rata. Ambil kira bahawa kawasan rumput yang berada di lereng bukit atau di kawasan curam akan mengalami keadaan air akan mengalir di permukaan untuk turun ke tempat rendah sebelum ia meresap. Maka rumput yang berada di lereng atau di tempat curam perlu di siram sedikit tetapi selalu. Contohnya, jika rumput di kawasan rata di siram selama 20 minit, rumput di lereng akan di siram 5 minit empat kali. Berhenti siram apabila air bertakung atau mengalir di permukaan lereng, kemudian ulang; berhenti siram bila air bertakung atau mengalir di permukaan lereng, ulang.water ponding during irrigation watering

‘Siram dengan banyak tetapi jarang-jarang’ adalah cara terbaik, ini akan mengajar rumput untuk mencari air dan tidak terlalu bergantung kepada siraman. Siram banyak akan mempastikan air masuk hingga ke bahagian bawah tanah sebagai simpanan. Berapa banyak dan berapa jarang bergantung kepada jenis tanah dan pemerhatian penjaga padang.Copyright and please click

Untuk nota selanjutnya tentang isu lain dalam penyiraman seperti hydrophobicity, wetting agents, dormancy dan sebagainya; sila tunggu buku saya.

Rujukan:

http://www.turffiles.ncsu.edu/alerts/grasses/turfgrass-heat-and-drought-stress

http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=dormant

http://www.thelawninstitute.org/pages/education/lawn-maintenance/let-your-turfgrass-go-dormant/

http://www.petanihebat.com/2013/09/klasifikasi-dan-morfologi-tanaman-padi.html

http://buckeyeturf.osu.edu/index.php?option=com_content&view=article&id=1194&catid=1:latest-news&Itemid=170

https://en.wikipedia.org/wiki/Root_hair

 

Posted in Greens, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah, stadium, Taman | Tagged: , , , , , , , , , , | Leave a Comment »

Hias Atas (Topdress)

Posted by mynormas on March 8, 2016

Jika padang atau laman tidak rata, antara perkara pertama yang akan di lakukan ialah memijak, menghentak ataupun menggelek tempat tinggi supaya ia sama rata dengan tempat rendah. Ia adalah tindakan naluri tetapi jika di lakukan berulang kali ataupun jika tanah tersebut adalah tanah liat ataupun jika penggelek tersebut adalah terlalu berat; kawasan yang tinggi itu akan menjadi mampat dan kawasan yang lembut akan menjadi lembang atau lembah. Bagaimana pula dengan permukaan berlekuk yang tidak kelihatan di bawah rumput? Bagaimana tentang bekas tayar kenderaan, tapak kaki dan sebagainya yang menyebabkan lekuk atau galur? Bolehkan di gelek, di hentak ataupun di pijak? Memperkenalkan ‘hias atas’ ataupun dalam bahasa Inggeris; topdressing.

Atas permintaan beberapa pihak, saya ingin menulis tentang kerja topdressing atau istilah  yang di cadang oleh Dewan Bahasa dan Pustaka dan di gunakan di Indonesia, Brunei dan Malaysia; ‘hias atas’.

Kita mungkin rasa perkataan ‘hias atas’ itu adalah pelik tetapi kalau kita sebagai petutur bahasa inggeris, perkataan ‘top dress’ yang di gunakan dalam bidang pertanian juga adalah janggal (pakaian atas?). Secara definasi nya perbuatan ‘topdressing’ yang saya akan sebut sebagai hias atas mulai sekarang ialah perbuatan menabur selapis bahan, samada baja, pasir, atau apa pun di atas permukaan tanah dengan banyak dan kemudian meratakan.

Dalam konteks penjagaan rumput, perbuatan hias atas di buat untuk membuat tiga keadaan:

  1. Meratakan dan menghilangkan lekuk lekuk di permukaan tanah.
  2. Menambah nutrien atau menukar zat (contohnya pH) tanah.
  3. Menukar sifat, struktur atau profil tanah

Hias atas untuk meratakan permukaan.

Lekuk lekuk di atas permukaan tanah akan berlaku akibat permainan, bekas tayar mesin potong ataupun kerja-kerja penyelenggaraan biasa seperti merumpai, menyembur racun dan sebagainya.

Kerja hias atas akan di tabur samada di seluruh permukaan tanah (hias atas keseluruhan) ataupun hanya di lokasi tertentu (hias atas setempat) yang di syakki mempunyai masalah lekuk sahaja. Bahan yang biasa di gunakan ialah pasir kering kerana pasir lebih mudah untuk di ratakan.

DSC_0347

Hias atas keseluruhan sebuah padang bola.

DSC_0216

Hias atas setempat (kawasan lekuk sahaja)

Pasir akan di tabur menggunakan mesin ataupun tangan dan kemudian, menggunakan alat khusus iaitu lawn leveller, papan yang rata ataupun sejenis tikar besi, pasir akan di tarik dan di tolak supaya pasir yang berada di kawasan tinggi masuk ke kawasan rendah.alat tool topdress rata

Hias atas utk menambah nutrien atau menukar zat tanah.

Kadang kadang pembajaan atau pemupukkan perlu di lakukan secara menyeluruh dan perlahan. Ini lazimnya di lakukan dengan baja/pupuk foliar tetapi di lakukan dengan baja organik kerana baja organik juga mempunyai sifat ‘lepas lambat’ atau slow release. Selain dari itu kadang kadang zat tanah yang contohnya terlalu berasid juga memerlukan hias atas menggunakan kapur tertentu. Ia tidak di anggap sebagai baja atau pupuk kerana ia di tabur untuk pengubahan tanah, bukan memberi nutrien kepada tumbuhan.

Hias atas untuk menukar sifat atau profil tanah

Tanah yang terlalu berpasir mempunyai sifat terlalu berliang (porous), menjadikan ia cepat kering dan tidak mampu ‘memegang’ nutrien lama.  Jadi hias atas selepas proses pengudaraan tanah di lakukan akan menggunakan bahan yang mempunyai sifat yang berlawanan dengan pasir samada tanah ataupun bahan tidak organik seperti zeolite ataupun bahan asli seperti sekam padi dan sebagainya. Biasanya lebih dari tiga kali di perlukan untuk menukar sifat tanah. Hias atas mestilah di lakukan dalam kuantiti yang cukup untuk masuk ke lubang pengudaraaan jika partikel baru adalah lebih kecil dari partikel sedia ada di permukaan.

Syarat-syarat hias atas

  1. Bahan yang di gunakan untuk hias atas tidak mempunyai saiz partikel yang lebih kecil dari bahan yang sediada di permukaan sekarang. Penggunaan pasir yang lebih halus dari dari pasir sediaada akan menyebabkan pasir baru masuk ke celah rongga dan menyumbat pergerakan air dan nutrien ke bawah.

    the 'layering effect'

    Pelapisan akibat hias atas tebal.

  2. Hias atas tidak boleh di lakukan terlalu tebal hingga ia melemaskan rumput dari mendapat cahaya matahari ataupun menjadi punca pelapisan atau layering. Pelapisan terjadi bila hias atas baru terlalu tebal dan menyekat pergerakan udara kebawah (walaupun partikel baru lebih besar dari partikel lama).
  3. Jangan siram terlalu lama ataupun lakukan hias atas sewaktu musim hujan, faktor air mengalirkan pasir mesti di ambil kira.

Cara-cara hias atas

  1. Tabur pasir ke atas permukaan yang perlu di hias atas
  2. Tolak dan tarik pasir di atas permukaan supaya ia masuk ke lekuk dan turun dari tempat tinggi.
  3. Siram sedikit supaya pasir turun ke bawah.

alat tabur topdress

Kekerapan hias atas

  • Untuk kawasan yang mempunyai pemotongan amat rendah seperti di atas green di padang golf atau lawn bowl yang mana potongan ialah di antara 3-8mm, hias atas boleh di lakukan dengan amat nipis seminggu sekali.
  • Kawasan penting seperti depan pintu gol, wicket cricket ataupun green padang golf yang di potong agak tinggi, hias atas boleh di lakukan sebulan sekali.
  • Untuk kawasan yang menerima permainan lasak seperti di tee padang golf, tempat keluar masuk di taman atau halaman dan kotak penalti; juga sebulan sekali.
  • Untuk kawasan luas tetapi penting seperti fairway (atau mungkin zon pendaratan bola sahaja) seluruh padang bola dan sebagainya; hias atas di lakukan setahun sekali bersama sama dengan pengudaraan tanah atau dua kali setahun.

Copyright and please click

 

Posted in Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah, stadium, Taman | Tagged: , , , , | 1 Comment »

 
%d bloggers like this: