Turf Matters

The Site To Go To For All Your Turf Matters

  • Facebook Likes

  • The new Brushcutter

    Pengganti Brushcutter

    Increase productivity, cut labour. Try the AM61A

  • Trees Nursery

    Forest trees nursery

    Get your Trees from this nursery

Posts Tagged ‘padang bola’

Rumput di padang bola Malaysia

Posted by mynormas on April 2, 2022

Secara lazimnya rumput di padang bola di Malaysia adalah terdiri dari rumput Cowgrass, tetapi kini banyak padang yang telah bertukar kepada rumput jenis lain. Kini kita sedang mendengar tentang suatu rumput yang dinamakan Zeon Zoysia dan di Terengganu serta di padang latihan FAM Kelana Jaya: Bermuda Princess 77.

Pandangan rumput hijau dengan jalur seperti papan dam boleh menaikkan semangat penonton yang menonton di stadium dan lebih-lebih lagi di peti televisyen. Sekali imbas nampak macam padang kelab bola di England. Dua kali imbas…

Ada tiga jenis rumput utama di gunakan secara rasmi di stadium di Malaysia; Zoysia, Bermuda dan Cowgrass. Ada juga padang yang secara sedar atau tidak, menggunakan, Buffalograss, Serangoon dan juga rumput campur-campur.

Cowgrass

Saya tak berminat nak menggunakan istilah ‘rumput lembu’ walaupun ia pernah digunakan kerana ia adalah terjemahan langsung yang mungkin memberi makna berbeza  jadi kita kekalkan nama cowgrass.

Nama saintifik atau nama Latin yang banyak digunakan di Malaysia merujuk kepada Paspalum conjugatum atau Axonopus compressus. Saya lebih berpihak kepada A compressus; malah ada seorang pakar yang mencadangkan kepada saya bahawa P conjugatum ialah nama sains untuk buffalo grass (rumput kerbau). Anda boleh baca tentang perbezaan mereka di dalam tulisan saya sebelum ini.

Cowgrass di sebelah Buffalograss di sebuah taman milik Majlis Bandaraya.

Cowgrass ialah rumput tempatan yang boleh di dapati di banyak tempat di Malaysia. Ia lasak, kurang memerlukan baja dan air. Jika kemarau dan air kekurangan; ia akan menjadi dorman dan bertukar warna coklat. Ia akan kembali hijau bila keadaan air kembali pulih. Ini tidaklah bermakna ia tahan kemarau; malahan ia akan menjadi dorman sebelum kesan kemarau di rasai oleh Bermuda atau Zoysia. Bezanya ialah, bila cuaca pulih, lebih banyak Cowgrass akan hidup berbanding yang dua lagi. Dengan sistem pengairan moden sekarang, kelebihan tersebut tidak lagi relevan.

Cowgrass sentiasa berwarna hijau gelap, walaupun lama tidak di baja. Malangnya, kelebihan itu adalah juga punca masalah kepada banyak masalah padang cowgrass. Bila penjaga padang mencadangkan supaya padang di baja; mereka akan ditanya “Kenapa? Kan masih hijau?”. Sebenarnya, rumput dah ‘kelaparan’ dan tidak sihat walaupun luarannya masih hijau pekat.

Ia mempunyai akar yang pendek jadi ada pemain bola yang berpendapat bahawa cowgrass bukan rumput yang ideal kerana bila ‘sliding tackle’ di buat rumput akan mudah tercabut. Dimasa yang sama, Cowgrass juga mempunyai daun yang besar dan lembut (berbanding spesis rumput hiasan lain); kebaikannya ialah ia lambat panjang (lagi sekali; secara perbandingan) dan lebih tahan kepada redup kerana mempunyai luas permukaan lebih besar utk fotosintesis, malangnya sifat daun lebar dan lembut tidak digemari pemain bola dan pemain golf kerana bola akan duduk lebih dalam dan lebih sukar di sepak atau dipukul.

Rumput Cowgrass.

Saya berpendapat, pembajaan mengikut jadual (bukan mengikut warna rumput) dan sistem pengairan yang baik akan menjadikan cowgrass setara dengan rumput fairway lain.

Kalau di jaga dengan betul, Cowgrass juga boleh menjadi padang yang cantik (tapi tak semestinya digemari oleh pemain).

Rumput Zoysia

Rumput ini pada pendapat saya, menjadi rumput ideal untuk padang. Ia tumbuh rapat, mempunyai daun yang keras yang akan memegang bola untuk memberi peluang sepakan bola yang baik untuk pemain . Ia juga tahan kemarau. Jika di jaga dengan baik, rumpai liar sukar masuk. Ada tiga spesis Zoysia utama yang dapat dikesan di Malaysia; Zoysia matrella, Zoysia tenuifolia (yang selalu dipanggil sebagai Philippine grass) dan Zoysia Japonica. Saya ada menulis tentang kekeliruan dan perbezaan dua spesis Zoysia sebelum ini.

Pandangan dekat tentang dua spesis Zoysia yang berbeza.

Untuk pengetahuan; Zoysia matrella digunakan sebagai rumput fairway dan rough di padang golf dan Zoysia tenuifolia dijual sebagai rumput halaman di kebanyakan nursery di Malaysia. Saya tidak dapat jumpa lagi Zoysia japonica setakat ini tetapi saya mungkin terkeliru di antara tenuifolia dan japonica.

Yang tak bestnya tentang Zoysia biasa (atau Zoysia original) ialah

  1. kebanyakkan spesis Zoysia berwarna hijau muda – walau banyak mana baja di campak ke atasnya;
  2. ia lebih tumbuh menegak dari menjalar, ertinya kena rajin memotong kerana ia cepat panjang.
  3. Di masa yang sama ini (kecenderungan tumbuh menegak dari menjalar) juga bermakna ia lambat pulih dari kerosakkan dan mengambil masa yang lama utk digunakan selepas tanam.
  4. Daunnya mempunyai unsur silica yang menjadikannya keras. Tetapi kekerasan itu yang akan cepat menumpulkan pisau. Jangan keliru; sifat ini juga menyebabkan ia rumput yang digemari pemain.
  5. Kesemua perkara di atas menjadikan kos penjagaan Zoysia lebih tinggi berbanding rumput Bermuda dan Cowgrass. Tetapi, jika Bermuda dan Cowgrass di jaga pada tahap yang sama yang dipaksa ke atas Zoysia iaitu pembajaan berkala dan pemotongan menggunakan pisau reel atau flail, maka perbezaan kos tidak lah setinggi mana.

Saya berpendapat; jika stadium mampu tahan kos yang tinggi, Zoysia berbaloi untuk di gunakan sebagai rumput padang, tambahan pula kini ada kultivar atau hybrid yang berwarna hijau gelap; salah satunya ialah Zeon Zoysia. Saya kurang jelas samada Zeon Zoysia adalah kultivar (cultivated variety) atau hybrid tapi pada asasnya; ia adalah satu keturunan dari Zoysia matrella dan membawa ciri Zoysia matrellla yang tahan redup dan lasak bersamanya.

Nursery Zeon Zoysia di Thailand
Zeon Zoysia secara dekat

Rumput Bermuda

Bermuda adalah rumput yang popular di padang golf di Malaysia kerana ia mudah di tanam, mudah di bela dan adalah rumput import yang murah. Ada banyak spesis, hybrid dan kultivar yang di tanam di Malaysia. Kadang-kadang – saya nampak serupa aje dari satu jenis ke jenis yang lain tapi tuan punya padang marah kalau saya cakap macam tu.

Rumput Bermuda juga di kenali dengan nama rumput Couch dan mempunyai variety, kultivar dan hybrid yang amat banyak.

Jenis Common Bermuda, Tifway 419, Tifdwarf dan Greenlees Park adalah kultivar atau hybrid yang paling banyak di temui di Malaysia. Selain itu, jenis Numex Sahara dan Windsor Green telah cuba di tanam di Malaysia tanpa kejayaan. Satu-satunya padang stadium yang ditanam dengan Bermuda ialah di Terengganu yang menggunakan Bermuda Princess 77. Terkini, padang latihan FAM di Kelana Jaya juga sedang – pada waktu artikel ini ditulis pada April 2022 – ditanam dengan Bermuda Princess 77.

Rumput Bermuda sangat cepat membiak dan di takuti sebagai rumpai di kawasan ladang-ladang kapas di Amerika Utara. Sifat cepat membiak ini memberikan ia kelebihan cepat pulih dari kerosakkan dan serangan serangga atau penyakit. Kebanyakkan jenis Bermuda berwarna hijau gelap dan tidak perlu pembajaan yang tinggi. Malangnya seperti biasa, ini adalah punca kepada kelalaian pembajaan dan ini membawa kepada kerosakkan kebanyakkan padang golf Bermuda di Malaysia.

Bermuda Princess 77 di Terengganu
Pandangan dekat Bermuda Princess 77 di Terengganu (maaf, saya lupa bawak pembaris jadi guna tali tape milik stadium)

Rumput Serangoon.

Rumput ini bukan rumput rasmi yang ditanam di padang di Malaysia tetapi ia tumbuh sebagai rumpai dan kerana ia cepat merebak, mempunyai rupa hampir sama dengan Cowgrass dan ada padang yang dah hampir 70% ditumbuhi Serangoon tanpa sedar, maka ia diterima pakai juga tanpa sedar. Ia juga tidak mengganggu permainan.

Ia mempunyai warna hijau berbeza sedikit sahaja dari Cowgrass dengan daun yang sedikit lebih kecil.

Kelemahan Serangoon ialah ia cepat dormant bila cuaca panas tetapi ia lebih cepat pulih dan merebak berbanding dengan Cowgrass; di padang yang tiada sistem pengairan yang baik, saya akan dapati banyak Serangoon.

Perbandingan Serangoon dan Cowgrass. Kena letak nama sebab ada orang ciplak gambar tanpa beri kredit; tak malu ke ha?
Dari jauh, tak nampak pun yang mana Serangoon dan yang mana Cowgrass kan?

Rumput macam-macam

Saya pernah tengok padang bola yang mempunyai padang di penuhi dengan rumput yang saya kenal sebagai Buffalograss (bunganya macam Cowgrass tapi daunya hijau muda dan lebih kecil) dan ia memberi hasi yang memuaskan. Untuk hasil yang lebih cantik, saya mencadangkan pembajaan menggunakan baja foliar (kerana penyemburan lebih tepat) untuk menjadikan padang lebih hijau.

Rumput Lovegrass mampu menjadi permukaan permainan yang baik, malangnya bunganya yang melekat di seluar menjadikan ia rumput yang di benci.

Banyak padang bola di Malaysia yang mempunyai rumput yang bercampur-campur kerana tidak di bela dengan baik. Adakah ini boleh diterima? Asalkan konsep utama penyelenggaraan padang di pegang: supaya padang adalah adil dan selamat kepada semua pemain, ia bukan masalah besar.

Jenis rumput sepatutnya tidak penting kepada permainan tetapi pilihan terpulang kepada stadium atau tuanpunya padang  itu sendiri. Mereka mempunyai alasan sendiri untuk pilihan asal sewaktu pembinaan. Malangnya, selalunya padang akan ‘hancur’ bila tiba waktu penyelenggaraan jangka masa panjang. Lebih banyak perhatian di beri kepada tempat duduk dan kawasan VIP daripada kepada kawasan padang (dan tandas awam).

Walau apa pun rumput yang digunakan, nasihat saya ialah supaya mempunyai rejim dan rutin yang tetap untuk penjagaan dan penyelenggaraan. Tetapkan pembajaan setiap bulan atau dua bulan atau empat bulan atau enam bulan; jangan sekejap baja sekejap tak baja. Adakan rutin pengudaraan dan dethatching yang sepatutnya menurut keperluan, jangan tak buat.

Banyak padang yang rosak; walau apapun rumput nya, kerana penjagaan dan penyelenggaraan yang tidak di lakukan menurut jadual atau tidak di lakukan langsung atas nama mengurangkan kos. Ada banyak cara saya boleh cadangkan untuk mengurangkan kos  dengan tidak menjejaskan kesihatan fairway. Contohnya tukar jenis baja, tinggikan K, kurangkan N, guna foliar; jangan dethatch tapi guna slicer dan sebagainya.

Selagi profesionalisme penyelenggaraan tidak di atasi, tanam lah rumput apapun, walaupun Cowgrass, ia akan menjadi padang yang tidak di gemari tidak lama lagi.

Pemilihan Rumput

Saya pernah menulis tentang cara untuk memilih rumput dengan menjawab tiga persoalan penting iaitu memikirkan tentang 3K iaitu Kegunaan, Kemampuan dan Keadaan. Anda boleh baca di sini tentang cara itu tapi mungkin saya tak cerita tentang pengalaman saya mencadangkan rumput Zoysia di sebuah stadium di bandaraya tetapi dimalukan bila cadangan saya ditolak saat terakhir kemudian rumput yang mereka pilih tak menjadi; cari saya balik.

One-Time
Monthly
Yearly

Penulisan dan penyelenggaraan laman web ini memakan masa dan juga modal saya sendiri. Saya mengharapkan sedikit sumbangan jika anda merasakan laman web ini ada membantu anda.

Make a monthly donation

Make a yearly donation

Choose an amount

$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00

Or enter a custom amount

$

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

DonateDonate monthlyDonate yearly

Posted in Lanskap, Padang, Padang Bola, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , , , , , | Leave a Comment »

Kita Kasi itu Rumput.

Posted by mynormas on February 23, 2022

Terdapat empat negara di dunia ini yang mengamalkan pengkasian secara kimia ke atas pesalah-pesalah seks. Dalam industri rumput, kita juga mempunyai bahan kimia yang menyebabkan rumput “tidak naik”.

Saya pernah menghadiri suatu pameran mesin pemotong rumput di utara semenanjung yang dipenuhi oleh kakitangan pihak berkuasa tempatan (PBT).

Salah seorang dari mereka bertanya kepada saya mesin yang boleh potong diwaktu musim hujan. Dia mempunyai masalah memotong rumput kawasan basah kerana bekas tayar mesin meninggal kan kesan buruk malah merosakkan padang. Dia nak cari mesin potong yang mempunyai tayar besar atau terapung (?)

Saya jawab, “potong secara kimia”

Macamana tu? Dengan menggunakan bahan kimia yang akan membantutkan pertumbuhan rumput atau plant growth regulator (PGR). Menggunakan PGR ini memaksa rumput utk mengurangkan pemanjangan batang dan daun maka melambatkan pertumbuhan mereka. Ini mampu mengurangkan kekerapan pemotongan dan menjadikan padang kelihatan lebih kemas. Tentunya dia tak percaya dan tak berminat. Mungkin mesin potong terapung lebih menarik.

Secara tidak langsung bila potong, sampah kurang dan penambahan thatch juga terkawal. Pengalaman saya, spesis Zoysia sangat memerlukan PGR kerana Zoysia tumbuh pada kadar yang cepat. Begitu juga dengan padang yang menggunakan Bermuda Tifway 419 yang mempunyai stolon yang lebih ternaik berbanding Bermuda lain; penggunaan PGR membantu membenam stolon dan padang kelihatan lebih cantik.

Saya gunakan dengan banyak sewaktu saya kerja di padang golf dan saya masih menggunakan nya semasa di padang bola. Kerana kadar yang diperlukan amat sedikit, sebotol boleh bertahan berbulan bulan. Selain dari digunakan sewaktu menyembur baja mikronutrien, saya juga gunakannya dalam bancuhan cat buat garisan padang. Pelambatan rumput yang ada garisan ni panjang, menyebabkan cat tahan lama sedikit (faktor hujan dan siraman perlu di ambil kira juga).

Di padang golf yang sebesar ratusan ekar saya tambah penggunaan PGR di tebing bunker dan lereng bukit seminggu sebelum bulan puasa. Ini kerana saya kurangkan tenaga kerja utk potong tebing dan lereng dan sebarang kerja manual sewaktu bulan puasa. Jadi, bulan puasa saya boleh fokus kepada kerja pengudaraan tanah green.

Di musim hujan hujung tahun pula (ni cerita sewaktu musim hujan lebih boleh dijangka berbanding sekarang) saya sembur di hampir semua kawasan yang saya potong sebab saya kurang kan nak risau tentang rumput panjang tetapi tak boleh potong kerana padang basah.

Terkini, ada “krisis” berlaku di Malaysia kerana PGR jenis Maxx dah habis dan yang ada hanyalah jenis EC. Pengguna dan penjual pun jadi nervous (mungkin bukan anda, orang lain lah) sedangkan kedua dua botol mempunyai bahan aktif yang sama iaitu trinexapac ethyl (pada kuantiti berbeza) walaupun bahan lengainya adalah berbeza.

Sebenarnya EC (emulsified compound) adalah PGR ori, Maxx ni baru dicipta kerana bahan lengai dalam EC mempunyai bau yang tengik dan dalam Maxx ni tiada bau, so mereka jual lebih mahal sedangkan bahan aktif kurang.

Siapa sangka pengguna lebih mahu jenis Maxx? Malahan, saya tak sangka ramai lagi profesional di bidang rumput (I’m looking at you Course Superintendents) yang masih tidak menggunakan PGR di tebing bunker dan slope bukit. Bukan kah ini peluang utk dapatkan rumput yang cantik (tambah baja foliar tiap 2 bulan) dan tulin (selang sebulan dengan racun rumpai selektif) sambil mengurangkan pemotongan?

Kenapa hanya guna di green utk dapatkan greenspeed sedangkan itu belum dibuktikan pun? Guna lah di fairway kerana masa itu juga boleh spray baja mikronutrien utk mendapatkan kehijauan lebih pekat dan jika fairway anda ialah Bermuda atau Zoysia, anda boleh juga campur dengan racun memilih (selective herbicide) sewaktu spray PGR ni.

Baru saya mengerti takat mana industri potong rumput di Malaysia ni traditional dan conservative: takut pada perubahan.

Empat negara itu ialah Indonesia, Republik Czech, Ukraine dan Pakistan. Anda boleh baca tentangnya di sini.

One-Time
Monthly
Yearly

Menulis dan mengelola laman web ini memerlukan wang dan masa. Sedikit bantuan dari anda amat dihargai.

Make a one-time donation

Make a monthly donation

Make a yearly donation

Choose an amount

$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00

Or enter a custom amount

$

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

DonateDonate monthlyDonate yearly

Posted in Fields, Golf Course, Golf Course Superintendents, Lanskap, Maintenance, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium | Tagged: , , , , , , | Leave a Comment »

Jangan Topdress Tebal

Posted by mynormas on January 13, 2022

Saya sering mengatakan bahawa cara terbaik untuk mendapatkan permukaan padang yang rata bukanlah dengan cara menggelek (roll) tetapi cara terbaik ialah dengan hias-atas (topdress) menggunakan pasir (selalunya).

Menggelek seharusnya digunakan untuk melicinkan (smoothen) dan bukan untuk meratakan (flatten) permukaan. Menggelek terlalu berat mampu menimbulkan pelbagai masalah sampingan.

Saya tak kata jangan menggelek, malah saya galakkan menggelek selalu tetapi saya kata jangan menggelek dengan penggelek yang berat.

Walaubagaimanapun, terlalu banyak pasir digunakan semasa hias-atas membawa masalah tertentu juga. Terutamanya bila kita bercerita tentang hias-atas tebal sekaligus.

Begini, pada setiap ketika, padang dengan rumput yang subur menghasilkan bahan organik yang terdiri dari daun rumput, akar dan lain-lain flora dan fauna yang akan mereput sebagai thatch dan mat; salah satu sebab kita lakukan hias-atas ialah kita mahu ‘cairkan’ (dilute) thatch itu dengan pasir.

Tetapi, jika kita gunakan jumlah pasir terlalu tebal pasir tersebut akan menjadi satu lapisan di atas lapisan thatch, bukan mencampuri dalam thatch.

Maka apa akan jadi jika kita letak pasir terlalu tebal ialah pasir akan menjadi satu lapisan yang kemudiannya thatch baru akan terbentuk di atas lapisan pasir itu.

Selepas beberapa bulan, kalau kita amalkan benda yang sama (hias-atas tebal), akan berlaku lagi satu lagi lapisan pasir, kemudian ini akan membentuk satu lagi lapisan bahan organik di atas lapisan pasir tersebut.

Ulang berkali-kali selama bertahun tahun dan tanah kita akan kelihatan seperti kuih lapis.

Ini boleh diburukkan lagi jika pasir yang digunakan tidak konsisten dari satu musim ke musim seterusnya. Kadang kadang pasir yang banyak kandungan bahan kasar, kadang-kadang pasir yang banyak kandungan selut. Butiran selut akan berhijrah (migrate) ke pasir kasar dan menyumbat ruangan di antara butiran pasir kasar; akhirnya anda akan lapisan tidak tembus air.

Tiap-tiap lapis akan menapis, melambat atau menghalang pergerakan air dan udara ke bawah. Ini boleh menghasilkan padang yang basah dan di musim kering yang padang perlu disiram, kawasan yang lebih kering dari yang lain.

Gambar-gambar di dalam blog ini bukan dari internet, tapi dari lawatan saya di beberapa padang di Malaysia sejak 20 tahun lalu. Semuanya ada stamp laman web ini kerana ada orang yang ciplak tanpa merujuk semula kepada laman web ini. Tak malu ke?

Gambar pertama ini adalah pada awal abad ini (lebih kurang 2003/04) dari sebuah kelab golf terkenal di Lembah Kelang yang mempunyai masalah green. Padang dijaga oleh seorang superintenden berpengalaman dengan rumput lama tetapi ini adalah rumput dan cara penanaman baru dan dia membuat kesilapan melakukan hias-atas terlalu tebal BERBANDING dengan keupayaan rumput itu membuat thatch. Maka pasir dari hias-atas membentuk satu lapisan baru, bukan “mencairkan” (dilute) thatch.

Ini adalah profile sebuah padang golf (kedua-dua adalah gambar sama) yang di jaga oleh seorang Superintendent Otai yang percaya kepada topdress tebal tapi sekali sekala.

Di bawah pula ialah profil tanah di lubang 14 sebuah padang golf yang mana superintenden nya secara sengaja atau mungkin tanpa pengetahuan tentang pelapisan yang berlaku di padangnya, melakukan kerja-kerja pengudaraan serampang berongga (hollow-tine). Malangnya kerja pengudaraannya tidak cukup dalam untuk menembus kesemua lapisan. Pengudaraan berongga adalah cara terbaik untuk mengatasi masalah lapisan ini. Pasir yang masuk ke dalam lubang pengudaraan membantu aliran air dan udara ke bawah yang tersekat oleh pelapisan. Tapi jangan lah pula buat hias-atas terlalu tebal seperti mereka! Ini akan menghasilkan lapisan baru pula. Gunakan besi berongga besar, buang sampahnya dan guna pasir sesuai yang masuk ke dalam lubang tanpa terlalu tebal di atas permukaan.

Kesan hollow-tine di kawasan lapisan.

Jika anda sangka saya cuma ada gambar green sahaja anda silap. Saya gunakan alat soil profiler di green tetapi di fairway atau padang, saya mungkin perlu gunakan cangkul, pisau atau pengganti lubang (hole changer). Pelapisan juga berlaku di kawasan landing zone di sebuah fairway yang bermasalah walau ditopdress berkali-kali (sebenarnya kerana ia ditopdress berkali-kali).

Topdressing is a good cultural practice but doing heavy and irregular topdressing may create soil layering problems.
Boleh kah anda lihat kesan pelapisan? Lapisan hitam (black layer) sudah mula terbentuk di bahagian lapisan bawah sekali .

Tahukah anda apa worst-case scenario kesan pelapisan? Udara tidak sampai ke bawah dan menyebabkan berlakunya pernafasan anaerobik di lapisan organik (iaitu lapisan thatch dulu) dan membentuk Lapisan Hitam (black layer) yang toksik kepada akar rumput. Seperti gambar di bawah.

Lapisan thatch telah menjadi lapisan hitam (black layer)

Baiklah; dah banyak cerita seram tentang hias-atas ni, apa yang betul? Paling senang ialah hias-atas nipis tapi selalu. Dengan alat terbaru yang menggunakan spinner, hias-atas boleh dilakukan dengan amat nipis sehinggakan orang putih panggil ia sebagai dusting atau pendebuan pasir. Lakukan dua minggu atau seminggu sekali. Tiada topdresser spinner? Gunakan topdresser biasa dan lakukan sebulan sekali. Ingat apa yang kita nak buat ialah “mencairkan” thatch kita, bukan menenggelamkannya.

Paling susah ialah dengan mengenali dan mengukur kecepatan padang kita menghasilkan thatch dan menambah pasir sekitar 3 – 4% dari jumlah thatch tersebut.

Di bawah adalah gambar contoh padang yang mempunyai sistem topdressing yang baik tapi saya rasa pada musim kering mereka akan mempunyai masalah padang terlalu panas kerana nampak macam thatch hampir tiada langsung. Padang juga mungkin keras. Thatch diperlukan untuk bertindak sebagai sungkupan utk melindungi akar rumput dari cuaca panas dan bertindak seperti span utk menyerap hentakan.

Profil tanah yang hampir ideal.

Akhir kata, lakukan topdressing berpadanan dengan pertumbuhan rumput anda. Elakkan topdressing tebal walau apa tekanan anda hadapi. Lakukan topdressing sikit tetapi selalu. Jangan guna penggelek berat.

Untuk maklumat lanjut tentang penjagaan padang; hubungi saya di mynormasATconsultant.com (gantikan AT dengan @) atau talipon O3-5I3I OO66 dan biarkan ia berdering lama. 

Untuk mengetahui ilmu penjagaan rumput seterusnya, “Follow” laman web ini dengan memasukkan email anda di bahagian atas sebelah kanan. Saya biasa menulis satu atau dua kali sahaja setiap bulan. 

Sila sudi klik gambar iklan di artikel in, ia adalah salah satu sumber pendapatan untuk laman web ini. Ataupun anda boleh menderma kepada saya melalui link di bawah. Mengendalikan laman web ini dan menulis di dalamnya mengambil masa dan memerlukan sumber kewangan. Sumbangan anda amatlah saya hargai.

Your contribution is appreciated.

Terima kasih.

One-Time
Monthly
Yearly

Make a one-time donation

Make a monthly donation

Make a yearly donation

Choose an amount

$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00

Or enter a custom amount

$

Mengendalikan laman web ini dan menulis di dalamnya mengambil masa dan memerlukan sumber kewangan. Sumbangan anda amatlah saya hargai.
Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

DonateDonate monthlyDonate yearly

Rujukan:
topdressing1 (gcsaa.org)
Don’t Layer It On! (usga.org)

Posted in Fields, Golf Course, Golf Course Superintendents, Greens, landskap, Lanskap, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman, Topdress | Tagged: , , , , | Leave a Comment »

Kontrak Jaga Padang

Posted by mynormas on December 17, 2020

Saya banyak jumpa spesifikasi kontrak penyelenggaraan padang dalam bentuk BQ (Bill of Quantity) atau spesifikasi biasa. BQ atau spec yang saya tengok saya rasa tak boleh terima tetapi selalu nya saya beritahu diri saya bahawa biarlah, kerana: 1. ada orang sensitif bila ditegur, 2. ada orang yang tak dapat ubah apa-apa kerana mereka hanya menurut arahan, 3. ada yang tidak mahu fikir banyak kerana copy-paste lebih senang. 4. Tak semua padang sama dan tak semua keperluan sama. Tambahan pula, 5. siapa lah saya nak tahu dan betul semua.

Tetapi baru-baru ini saya terima satu spesifikasi penyelenggaraan padang yang, termasuk item utamanya ialah, “menyapu padang tiga kali sehari”. Saya fikir bahawa saya sendiri tidak menyapu rumah saya tiga kali sehari (awak ada?), macamana agaknya nak sapu padang tiga kali sehari? Ingat, padang biasa ialah 70 x 110m iaitu 7,700 meter persegi; agak-agak berapa lama nak siap sekali sapu?

Saya juga jumpa spec yang mengatakan pemotongan padang ialah pada setiap 1hb, 10hb dan 20hb. Atau adakah ianya 10hb, 20hb dan 30hb? Saya pun keliru… kalau Februari macamana? Memotong rumput setiap 10 hari akan memotong terlalu banyak daun (kerana kadar pertumbuhan rumput yang tinggi, terutamanya selepas pembajaan atau sewaktu musim hujan). Setiap kali potong, rumput tinggal batang sedangkan rumput perlukan daun untuk buat makanan melalui proses fotosintesis). Diburukkan lagi jika memotong dengan mesin sandang yang akan memotong serendah mungkin.

Saya nak cuba bantu agar terdapat suatu piawaian, suatu kesedaran bahawa penjagaan padang bukan sekadar potong, siram dan baja sekali-sekala, saya kira ada 13 perkara yang perlu dibuat. Saya akan cuba terangkan apa yang penting dalam spesifikasi penjagaan padang hari ini dan satu hari nanti bila saya dah figure out macamana nak upload supaya jika anda berminat, anda boleh download spec yang dah siap tulis selepas membuat bayaran. Sementara itu, di sini saya bagi senarai huraian kerja yang perlu dilakukan dalam penyelenggaraan padang dan rasionalnya.

Bil Huraian Kerja Rasional
1Memotong Rumput

Alat: Sebuah mesin pemotong rumput menggunakan pisau silinder seperti reel atau flail
Memotong rumput padang pada ketinggian 25mm dari paras tanah di seluruh padang.
Pemotongan rumput menggunakan mesin dan teknik khusus untuk menghasilkan belang-belang padang
2x seminggu.
– Pisau silinder memberi potongan lebih baik dari rotary.
– Jika tidak dikutip, pisau silinder menghasilkan pembuangan sampah yang lebih sekata.
– 25mm adalah spec FAM
– Sampah yang dipotong dgn pisau silinder boleh jadi baja.
– Teknik dan mesin menghasilkan belang BUKAN dengan baja atau tukar ketinggian!
– Sekali seminggu atau setiap 10, 20 & 30hb akan memotong terlalu banyak daun. Rumput perlukan daun utk fotosintesis!
– Samada mesin itu 5-gang, triplex, front-deck atau mid-mounted adalah tidak penting! Yang penting pisau!
Contoh pisau jenis reel.
Contoh pisau flail
BilHuraian KerjaRasional
2Pembajaan.

Alat: Penabur baja, baja kimia biji yang memberikan jumlah 300g nitrogen dan kalium per 100m persegi.
Menabur baja menggunakan alat yang betul secara rata dan konsisten dari dua arah untuk memastikan seluruh padang menerima kadar baja yang sama.
Kekerapan: Satu kali sebulan seluruh padang
– 300g nitrogen per 100sq.m per bulan adalah cadangan orang putih (kan kalau org putih cakap semua betul?)
– 300g/100sq.m kalium adalah kerana kebiasaan N:K = 1:1.
– Baja kimia bukan kemestian tapi kalau baja organik 300g N per 100sq.m banyak giler lah baja diperlukan.
– Fertiliser spreader tak mahal maka setiap kontraktor kena ada satu.
– 1x sebulan boleh di adjust jika menggunakan baja slow-release kepada 1x 2 bulan dan jika musim hujan 2x sebulan (half rate)
Sebuah walking spreader
Sebuah traktor mounted spreader
BilHuraian KerjaRasional
3Membaikkan Permukaan Padang

Alat: Mesin topdresser, dragmat untuk meratakan pasir, 5 – 10 tan pasir sebulan, penggelek (roller) dan peralatan berkaitan.
Melakukan TOPDRESS dengan menabur pasir di kawasan berlekuk atau menakung air untuk meratakan permukaan padang.
Melakukan gelekan bila perlu di kawasan yang terbonjol. Membuang rumpai (rumput liar) yang mengganggu permainan.
Kekerapan: satu kali seminggu seluruh padang
– Dengan penggunaan biasa, padang akan jadi lekuk bila pemain sepak, lompat atau jatuh.
– Lama kelamaan, ada tempat akan lekuk makin dalam (contoh: depan gol)
– Guna pasir utk baiki seluruh permukaan
– Gelek bila perlu guna roller satu tan.
– Merumpai rumput liar yang mengganggu permainan (sambau, semalu dsb).
– Dalam seminggu mesti ada sekurang-kurangnya satu kerja hias-atas (topdress), satu roll dan satu merumpai.
hias-atas (topdress) manual utk lekuk-lekuk menakung air
Mesin roller kecil
BilHuraian KerjaRasional
4Mengudarakan tanah mampat padang bola

Peralatan pengudaraan tanah manual, pasir dan peralatan yang berkaitan.
Menebuk dan mengudarakan tanah di kawasan yang menakung air pada kedalaman dua inci. Menebuk dan mengudarakan tanah di kawasan ‘high-traffic’ seperti di depan gol dan larian penjaga garisan pada kedalaman satu inci. Menabur pasir pada lubang-lubang yang terhasil.
Kekerapan: satu kali seminggu 10% luas padang
– Padang yang digunakan akan mempunyai kawasan yang selalu mampat contoh: depan gol, tempat linesman, jalan masuk padang.
– Alat hollow atau solid tine manual boleh bantu kurangkan mampatan
Contoh alat manual hollow tine
Kerja manual hollow-tine di kawasan keras
BilHuraian KerjaRasional
5Sampah.

Kutip dan membuang sampah yang terdiri dari rumput, rumpai, sampah dari dalam longkang, buangan pokok bunga hiasan, dan lain-lain kawasan
1 x seminggu.
– Sampah biasa seperti botol minuman tidak seharusnya termasuk KECUALI sudah diambilkira dalam sebutharga.
– Sampah rumput contoh: luar padang yang dipotong sebulan sekali
– Atau musim hujan terpaksa potong sekali sekala.
BilHuraian KerjaRasional
6Membuat Garisan Padang

Alat: cat, tali dan lain perkara yang berkaitan (berus, line-marker, pita mengukur dsb).
Membuat garisan padang bola mengikut spesifikasi dan peraturan pihak berkuasa permainan seperti FAM, FIFA atau lain-lain badan yang berkaitan.
Kekerapan: Satu kali seminggu
– Ada padang mahu garisan hanya masa ada game. Ada padang yang mahu garisan setiap masa (padang latihan).
– Terpulang pada polisi dan keperluan padang.
– Boleh guna mesin buat line dan boleh guna berus
– Buatlah garis LURUS!
BilHuraian KerjaRasional
7Mengganti kawasan rosak/rumput mati

Alat: sodcutter atau seumpamanya, cangkul, penyodok, rumput, pasir, penggelek, baja dan peralatan berkaitan.
Mengganti kawasan rosak atau rumput mati atau rumpai yang mengganggu permainan seperti sambau atau semalu dengan rumput baru yang sama dengan rumput asal padang.
Kekerapan satu kali sebulan.
– Mesti akan ada kawasan rumput mati, samada akibat over-use (depan gol) atau kering atau basah dll.
– Guna alat yang betul!
– Sodcutter atau Turf Doctor (pengganti rumput)
– Dalam sebulan mesti ada kawasan yang dah ganti rumput at least mungkin 10sq.m (boleh diubah kepada lain kuantiti)
Alat sodcutter
Alat Turf Doctor
BilHuraian KerjaRasional
8Kawalan makhluk perosak dan penyakit

Alat: Peralatan menyembur atau menabur racun, PPE, dan peralatan berkaitan.

Mengaplikasi racun yang bersesuaian pada waktu yang bersesuaian untuk kawalan makhluk perosak seperti serangga, cacing tanah dan sebagainya serta penyakit seperti kulat, cendawan dan sebagainya

Kekerapan: seminggu sekali
– Biasanya menyembur racun
– Termasuk juga menghalau anjing, lembu dsb.
– Kontraktor perlu tahu cara penggunaan racun
– Ada peralatan yang betul.
– Peralatan yang sama juga boleh digunakan menyembur baja foliar
– Biasanya cacing tanah dan rumput liar.
Sprayer kecil utk satu padang.

BilHuraian KerjaRasional
9Penyiraman padang
Alat: moisture sensor, hose panjang, sprinkler mudah-alih dan peralatan berkaitan.
Mengesan keperluan air padang dan melaku kan penyiraman menggunakan sprinkler yang disediakan ataupun sprinkler mudah-alih ataupun hos panjang.
Kekerapan: bila perlu (anggaran 120 hari setahun)
–     Adalah penting utk tidak terlebih siram kerana akan menjadikan akar pendek selain padang lecak.
–     Gunakan moisture sensor (boleh beli online) utk tentukan padang kering baru siram.
–     Anggaran siram TERMASUK lepas baja ialah dalam 100-120 hari setahun sahaja.
Moisture sensor
BilHuraian KerjaRasional
10Pengudaraan tanah

Melakukan pengudaraan tanah pada kedalaman tiga hingga empat inci, pada diameter setengah inci pada jarak dua inci dari lubang ke lubang. Mengutip dan membuang sampah core ke luar stadium di tempat yang dibenarkan oleh pihak berkuasa tempatan.
Kekerapan: setahun sekali (jika hollow-tine, air atau water aeration)
Setahun empat kali (jika solid-tine).
–     Amat penting dan adalah punca kebanyakan kegagalan padang di M’sia.
–     Samada solid tine banyak kali setahun atau hollow tine setahun sekali.
–     Air aeration atau water aeration pun boleh.
–     Gabung sekali dengan top-dress dan pembetulan pH
Mesin hollow-tine
Mesin solid tine (dalam gambar ini: slicer)
BilHuraian KerjaRasional
11Hias-atas (topdressing) keseluruhan

Melakukan kerja-kerja hias-atas (topdress) ke atas keseluruhan padang dengan pasir halus tanpa batu dan selut, setebal 10mm atau lebih dengan rata menggunakan jentera khusus untuknya dan meratakan pasir dengan menarik dragmat atau brush khusus hingga pasir ditarik rata ke seluruh padang.
Kekerapan: setahun sekali selepas kerja pengudaraan tanah dan nyah-thatch.
–     Kerja penting utk mendapat kerataan padang
–     Menutup lekuk-lekuk kecil
–    Mengurangkan thatch
–     Sebaiknya dua tiga kali setahun
Topdresser keseluruhan menggunakan mesin
Dragmat utk meratakan pasir ke seluruh padang.
BilHuraian KerjaRasional
12Nyah-thatch (dethatching)
Melakukan kerja-kerja nyah-thatch (dethatching) di keseluruhan padang untuk mengeluarkan thatch dari celah rumput kemudian mengutip dan membuang sampah thatch ke luar stadium
Kekerapan: Setahun sekali
–     Perkara penting dilakukan utk mengelakkan padang menjadi lembut atau menyimpan air.
–     Thatch di celah rumput juga akan jadi punca penyakit
One-Time
Monthly
Yearly

Make a one-time donation

Make a monthly donation

Make a yearly donation

Choose an amount

$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00

Or enter a custom amount

$

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

DonateDonate monthlyDonate yearly
Nyah-thatch (dethatching)
BilHuraian KerjaRasional
13Merumpai (weeding)
Melakukan kerja-kerja mencabut dan/atau meracun rumpai (rumput liar) untuk memastikan ketulenan rumput padang yang asal. Rumpai yang dicabut akan dibuang ke kawasan luar stadium.
Kekerapan: seminggu sekali
–     Kerja-kerja weeding atau mencabut rumpai perlu ada dalam jadual kerja.
–     Bukan saja dalam padang tetapi juga luar atau tepi padang (jika termasuk dalam skop kontrak)
BilHuraian KerjaRasional
14Penjagaan rumput di luar padang permainan
Memotong rumput, membaiki permukaan padang yang berlekuk atau terbonjol dengan melakukan hias-atas dengan pasir atau menggelek. Membaja secara rata dan konsisten. Melakukan pengudaraan tanah di kawasan yang menakung air dan ‘high-traffic’ seperti jalan masuk padang dsb.
Kekerapan: dua kali sebulan.
–     Rumput di luar padang
–     Di pagar, di tepi astaka dan sebagainya.
–     Bukan saja memotong tetapi juga membaja, meratakan dsb.
BilHuraian KerjaRasional
15Penjagaan pokok bunga hiasan
Meracun dan/atau membuang rumput di bawah pokok bunga, membaja pokok bunga, memangkas untuk mencantikkan ranting dan dahan pokok bunga yang panjang dan kerja-kerja yang berkaitan dalam penjagaan pokok bunga hiasan. Memotong atau meracun rumput yang tumbuh celah-celah batu dan tempat lain.
Kekerapan: satu kali sebulan.
–     Jika terdapat dalam skop kontrak, pokok bunga di astaka, keliling padang atau dekat pintu masuk perlu dijaga.
BilHuraian KerjaRasional
16Penjagaan trek balapan
Membersihkan trek dari lumut dan kotoran atau bendasing lain. Memastikan kerja-kerja penyelenggaraan padang tidak merosakkan trek.
Kekerapan: satu kali seminggu.
–     Self explanatory lah kan?
–     Gunakan plywood tebal utk alas pergerakan mesin.

Posted in Fields, landskap, Lanskap, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , , , , , , , , | Leave a Comment »

Sprinkler: di luar atau dalam padang?

Posted by mynormas on December 8, 2020

Sistem penyiraman menggunakan sprinkler adalah perkara baru utk kebanyakan padang bola di Malaysia tetapi dianggap perkara biasa di padang golf.

Kini saya jumpa banyak padang yang menggunakan paip serupa paip bomba yang mudah alih. Pada saya, sistem ini menggunakan terlalu banyak air.

Terbaru, mungkin melihat kepada gambaran media bagaimana padang yang glamour di luar negara menyiram sebelum permainan dengan sprinkler pop-up dalam padang maka beberapa padang di Malaysia juga mahu yang serupa.

Malangnya samada tiada spesifikasi yang tepat atau kerana mengambil tender yang paling murah maka sprinkler padang golf yang, walaupun masih digelar sebagai “pop-up” tetapi direka supaya dipasang di ATAS permukaan padang boleh didapati dibeberapa padang bola.

Bolehkah sprinkler padang golf dipasang di bawah permukaan? Boleh, tetapi kerana muncungnya pendek, ia akan berada hampir dengan permukaan berbanding dengan sprinkler yang direka khusus untuk padang yang mempunyai muncung panjang supaya sprinkler tersebut boleh ditanam jauh ke bawah. Bila selesai penyiraman, muncung sprinkler ditarik masuk ke dalam perumah (housing) yang berada di bawah tanah.

Sebuah sprinkler yang hanya seinci dua bawah permukaan padang bola.

Apa masalahnya menggunakan sprinkler yang ditanam cetek? Jika pemain melakukan sliding atau menyepak di bawah bola, ada kemungkinan kaki dia akan “terjumpa” sprinkler itu dan padang akan menjadi terkenal kerana mencederakan pemain mahal yang mencari rezeki dengan kaki.

Kenapa contractor menggunakan sprinkler padang golf? Adakah ia murah? Tidak semestinya, tetapi sprinkler pop-up padang golf lebih besar dan boleh memancutkan air lebih jauh berbanding sprinkler yang direka utk ditanam jauh ke bawah tanah. Maka satu padang bola perlukan jumlah yang kurang jika dibandingkan dengan menggunakan sprinkler muncung panjang.

Selepas menyiram, sprinkler ini gagal “turun” kembali ke dalam tanah. Bayangkan jika anda ada banyak sprinkler di tengah padang dan pegawai permainan minta anda siram di separuh masa kerana padang terlalu keras. Anda kena cek satu-satu sprinkler.

Sprinkler yang sesuai utk ditanam jauh di bawah tanah akan mempunyai muncung panjang tetapi mampu memancut dekat sahaja maka lebih banyak kuantiti sprinkler di perlukan berbanding sprinkler dengan muncung pendek (dan besar).

Sprinkler ini di tanam 4 – 6 inci ke bawah tanah. Cukup lindungan untuk kebanyakan pemain.

Saya juga jumpa padang yang mempunyai sprinkler bawah permukaan tetapi tidak mempunyai lukisan pelan kedudukan paip air dan wayar maka menyusahkan kerja-kerja pengudaraan tanah. Saya cadangkan padang utk buat hollow-tine setahun sekali atau solid-tine sebulan sekali. Tak ke stress takut tine kena sprinkler atau paip atau wayar kawalan sprinkler (untuk sprinkler valve-in-head).

Satu lagi masalah sprinkler dalam padang ialah, jika berlaku kerosakan sprinkler, kita kena korek DALAM padang utk membaikinya. Ini akan merosakkan permukaan padang.

Sprinkler luar padang di Stadium Bolasepak Kuala Lumpur di Cheras

Cadangan saya: kalau ada bajet untuk sistem penyiraman padang, gunakan sprinkler pop-up luar padang. Elakkan sistem paip bomba dan elakkan sistem penyiraman sprinkler dalam padang.

Atau, cari pakar siraman padang. Bukan saya. Tapi saya boleh rekomen seorang dua.

One-Time
Monthly
Yearly

Make a one-time donation

Make a monthly donation

Make a yearly donation

Choose an amount

$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00

Or enter a custom amount

$

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

DonateDonate monthlyDonate yearly

Posted in Golf Course | Tagged: , , , | Leave a Comment »

5-gang

Posted by mynormas on April 26, 2020

“5-gang” bukan nama geng kongsi gelap tapi adalah jenis mesin yang terdapat dalam spesifikasi banyak padang bola dan golf. Tapi kan, bila fikir balik, rasa gah juga kalau ada gangster yang nama dia 5-gang. Cuba bayangkan tatoo di lengan lambang 5-gang.

Kenapa ia dipanggil 5-gang?

Kerana ia mempunyai lima buah unit-pemotong (cutting unit).

Semua mesin pemotong mempunyai bahagian yang mempunyai enjin yang dinamakan sebagai “prime mover” dan sebahagian yang dinamakan sebagai “cutting unit” atau unit pemotong.

Secara umumnya, cutting unit dibahagikan kepada satu; biasanya di hadapan maka digelar “Front Deck” atau jika di tengah; “Mid-mounted” ataupun belakang traktor yang biasa dipasang pada 3-point-linkage sebuah traktor; “tractor-mounted” atau “three-point-linkage mower”. Ingat, ini tentang cutting unit, bukan mata pisau, maka samada ia mempunyai dua mata pisau, atau tiga atau 144, jika ia di dalam satu kotak; ia dianggap sebagai SATU cutting-unit.
Front deck
tractor mower
mid mounted mower

Paling biasa digunakan ialah prime mover yang dipasang tiga unit pemotong dan sebetulnya dipanggil “triplex” (bukan three-gang atau 3-gang).  Tetapi, alat potong yang ditarik di belakang traktor kadang-kadang dipanggil sebagai “three-gang”.

triplex reel
triplex rotary
triplex towbehind

Kemudian kita ada mesin 5-gang (dipanggil ‘five-gang’) kerana prime-mover nya mempunyai lima unit pemotong.

5 gang reel

5 gang rotary

Kenapa mesti spesifikasikan mesin 5-gang?

Untuk padang bola, saya diberitahu kerana

  1. ia boleh menghasilkan belang padang
  2. pasal dari dulu lagi dah ada dalam spec.

Belang padang bola

belang padang bola 2

Di padang golf pula, mesin 5-gang digunakan kerana ia mempunyai kadar produktiviti pemotongan yang tinggi. Sebuah 5-gang biasa mampu memotong hingga 3 hektar satu jam berbanding dengan sebuath triplex yang boleh memotong 2 hektar satu jam dan sebuah front deck mower lebih kurang 1.5 hektar satu jam.

Sebuah padang golf 18 lubang akan mempunyai – secara purata – 20 hektar fairway bererti sebuah 5-gang akan mengambil masa 6.5 jam utk siap potong fairway padang tersebut, triplex 10 jam dan sebuah front deck 13 jam. Maka secara logiknya sebuah padang golf perlukan satu atau dua 5-gang dan sekurang-kurangnya empat triplex untuk melengkapkan potongan 18 lubang sehari. Empat triplex mungkin lebihkurang sama harga dengan dua 5-gang tetapi anda juga memerlukan lebih ramai pekerja; tempat simpanan mesin yang lebih besar, lebih banyak spare part dan mungkin lebih banyak bahanapi.

5 gang fairway

Tentunya perbincangan tidak berakhir di situ. Jika saya seorang kontraktor yang mendapat kontrak penyelenggaraan lima tahun, saya tidak mahu membeli 5-gang yang kini berharga sekitar RM250,000 (suku juta ringgit!) maka saya akan cenderung kepada lebih banyak kuantiti triplex atau front deck yang bernilai tak sampai RM200K dengan pekerja kontrak yang saya boleh lepaskan selepas tamat kontrak. Apa saya nak buat dengan mesin suku juta selepas tamat lima tahun?

Untuk sebuah padang bola pula, saya tak nampak keperluan untuk sebuah 5-gang. Walaupun jika ada dua atau tiga padang bola sekaligus.

Di padang bola, selain dari isu harga (kontrak 2 tahun, nak suruh aku beli mesin RM250,000? Jangan lupa kos selenggaraan mesin dan kos mengasah pisau, harap maklum mengasah pisau jenis reel perlukan alat dan kepakaran berasingan dari mekanik biasa) terdapat juga isu berat mesin.

ebook sale esentral

Buku penyelenggaraan rumput dan padang golf pertama di Malaysia dan dalam BM kini dijual sebagai e-buku. Dapatkan di sini.

Berat mesin jenama Toro 5-gang Reelmaster 5010-H ialah 1,300kg dan triplex Reelmaster 3100 2.2m ialah 840kg sedangkan front-deck mower Groundsmaster 3300 1.8m ialah 800kg.

Kalau saya boleh buat belang, potong pada ketinggian yang diperlukan menggunakan mesin yang ringan dan murah, kenapa mesti saya guna mesin yang berat dan mahal?

Pada saya, jika saya kontraktor padang golf (atau jika saya ingin jimatkan kos sebagai owner padang golf) saya akan gunakan traktor yang menarik 5 atau 7 gang reel mower.

5 gang tow behind

7 gang tow behind

Bila saya habis kerja memotong, saya boleh cabut pisau dan pasang trailer untuk buat kerja lain pula. Sebagai seorang kontraktor, saya perlukan kecekapan dan keberkesanan sebuah mesin untuk mendapat balik pulangan yang setimpal dengan harga murah yang pihak tuan punya padang mahu beri. Jangan beban kami dengan spesifikasi mesin turun temurun.

Not just machinery, but fertilisers and chemicals too.

Kegunaan lain untuk traktor selepas habis kerja memotong.

Maintaining this Website. Sumbangan.

Saya menyumbang ilmu secara ikhlas melalui laman web ini. Tetapi pengendalian laman web ini perlukan wang. Setiap tahun USD99 (lebihkurang RM400). Sedikit sumbangan anda amat membantu. Anda mendapat manafaat dari laman web ini? Sumbangan bermula dari $10. Jangan lupa ‘Like’ artikel ini; ‘Follow’ laman web ini dan klik mana mana iklan di page ini. This website is maintained and managed with my own money. I’ve done my best to not allow advertisement on this site thus far so that I can be independent. I’m going to start to ask for donations and see if I can get enough to sustain it that way. Donations start from $10.

$10.00

Posted in Golf Course, Greens, Lanskap, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, stadium, Taman | Tagged: , , , , | Leave a Comment »

Lockdown: Apa nak buat pada rumput anda.

Posted by mynormas on March 17, 2020


Kerajaan Malaysia telah mengumumkan perintah kawalan pergerakan seluruh negara 18 – 31 Mac 2020.

Edit: Masa saya menulis artikel ini beberapa hari lepas (sebelum “partial lockdown”) saya fahami bahawa ini bermakna pekerja padang juga seharusnya tidak dibenarkan keluar rumah dan berkumpul kerana ini boleh merebak kan lagi virus ini. Saya membayangkan hanya “skeleton crew” terdiri dari beberapa orang sahaja yang akan dibayar lebih dan secara sukarela sahaja akan bekerja. Saya tak sangka ada padang yg full crew bekerja full day, ada yang halfday dan ada yg buat hollow tine!

Edit 2: The movement control order has been extended for another 2 weeks until 14th April. Much of what I wrote before remains the same.

  • The grass will continue to grow so cutting is necessary.
  • If cutting during the MCO can’t be done, then after MCO, cut high and reduce height gradually.
  • Water is required only on newly planted grasses. Established grasses, provided they’re healthy can survive without watering. At worst they’ll go dormant and come back after watering a few times.
  • Pest and disease control remains important if you have been having issues prior to MCO. If P&D issues starts during MCO, it probably won’t spread because there’s no players or staff to spread them.
  • You may find losses or damages to some course/field accessories and furniture: if you can’t put them in storage now, be prepared to replace or repair them.
  • You can postpone fertilising or cultural activities for duration of MCO.
  • I find it appalling any club would force all their workers to come to club and do normal work during MCO. What if one gets it and spread it among the other staff and then his family!? Maybe a few essential ones or those that stay on-site; I can understand, but all or most?

Sebagai penjaga rumput, apa tindakan kita? Bolehkah kita turut serta dan abaikan rumput kita? Jangan lupa bahawa

  1. Rumput adalah tumbuhan hidup. 
  2. Dalam konteks padang permainan ia adalah tanaman mono-kultura iaitu kawasan buatan manusia yg ditanam hanya dengan satu jenis tumbuhan saja. Maka pereputan menghasilkan hanya nutrien yang sama sahaja.
  3. Di kebanyakan masa, akibat dari tumbuhan mono-kultura, ia juga tidak mendapat perlindungan matahari terik.
  4. Mengikut pemotongan peraturan satu pertiga; rumput tidak boleh dipotong lebih dari satu pertiga ketinggian.
  5. Penanaman rumput di atas medium pasir bermakna air tidak banyak di simpan di dalam tanah.
  6. Makhluk perosak akan cepat membiak jika tak dikawal dalam kawasan mono-kultura.

Maka, apakah kerja yang perlu dilakukan sewaktu lockdown ini?

  1. Pemotongan: utk rumput yg dipotong pada ketinggian 15mm ke atas (fairway, rough padang bola dsb) sebaiknya anda potong seminggu sekali. Jika anda terpaksa tak potong maka pada 1 April nanti pastikan anda potong pada lebih kurang 50% lebih tinggi dari dahulu dan turunkan ketinggian 10% setiap dua atau tiga hari. Utk green padang golf, sebaiknya anda potong 2 hari sekali pada 10% atau lebih dari ketinggian sekarang. Jika anda terpaksa tak potong, buat sama seperti di atas.
  2. Penyiraman. Kawasan yg pasti perlu disiram ialah rumput yang baru ditanam. Utk rumput sihat, jika ia tak dapat air ia akan menjadi dorman (bertukar coklat) tetapi tidak mati. Rumput baru tanam akan mati. Jika rumput dorman tidak dapat air selama 30 hari, ia akan mati juga. Jika ada hujan. Ini boleh diabaikan.
  3. Kawalan makhluk perosak. Jika anda di landa serangan makhluk perosak seperti serangga atau kulat maka kawalan perlu sebelum anda bercuti atau anda boleh kembali bekerja pada 1 April dan kehilangan rumput (dan kerja). Jika kawasan anda biasa diserang makhluk perosak, saya cadangkan aplikasi racun sistemik (serap) sebelum cuti.
  4. Saya mencadangkan penyimpanan semua benda yang boleh dicuri seperti tiang bendera sepakan sudut, pin, cup, tee marker dsb.

Apa kerja yg boleh kita tunda?

  1. Pembajaan.
  2. Kerja-kerja amalan kultura seperti pengudaraan tanah, nyah-thatch dll.

Rumput adalah tumbuhan yg lasak dan cepat membiak. Maka tak perlu terlalu risau. Worse comes to worse, kita tanam semula. Anda boleh dapati sumber tanam semula dalam laman web ini.

Tujuan penulisan ini ialah untuk kita memberi beberapa fakta kepada majikan, boss, tuan punya padang dsb.

Ingat! Penjagaan rumput adalah suatu kerja profesional dan mempunyai sains dan seni nya. Ini perlu diteruskan dan ditekankan supaya harga kita kerja dihargai dan kita tak dianggap boleh diganti dengan beberapa orang pekerja asing dari Bangladesh atau Indonesia.

Saya berharap tuan-tuan dan puan-puan berada dalam keadaan sihat sewaktu keadaan mencabar ini dan jika ada sebarang persoalan, sila tanya di sini atau di FB mynormas.com dan bukan secara pm.

Terima kasih.

Read the rest of this entry »

Posted in landskap, Lanskap, Maintenance, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, Rumput halaman rumah, stadium, Taman | Tagged: , , , , , , | 1 Comment »

Thatch

Posted by mynormas on January 29, 2020

Lapisan hitam di bahagian atas itu ialah sebab kenapa walaupun anda ada longkang subtanah, padang atau laman anda masih basah.

wp-15795894002513676624859460490203.jpg

Lapisan hitam di bahagian atas itu ialah kenapa rumput anda selalu mengalami penyakit

Lapisan hitam di bahagian atas itu ialah kenapa rumput anda selalu diserang serangga atau cacing tanah.

Lapisan hitam di bahagian atas itu ialah kenapa padang anda terasa lembik bila di pijak.

Lapisan hitam di bahagian atas itu ialah kenapa padang anda berlumpur jika digunakan selepas hujan.

Lapisan hitam di bahagian atas itu ialah thatch; satu lapisan bahan organik yg belum reput yg bertindak seperti span (sponge) menyerap air dan menjadi tempat lindungan kulat dan serangga.

Cara utk mengurangkan thatch ialah dengan proses fizikal nyah-thatch (follow this blog for future articles) atau pengudaraan tanah hollow tine (udara membantu organisma mereputkan thatch) atau pengudaraan tanah solid tine (ruang utk udara dan air menembusi lapisan thatch) atau hias-atas (meletak satu lapisan baru di atas thatch).

Jika saya melakukan kerja-kerja nyah-thatch di bulan Februari 2020 dan anda berminat untuk melihat, sila beritahu. Untuk pengetahuan, ia akan dilakukan di sebuah padang bola Cowgrass di Shah Alam.  Saya akan confirm kan tarikh dan masanya dalam minggu pertama bulan Februari. Ia menggunakan sebuah mesin besar yang tak sesuai di halaman rumah, tapi jika anda berminat utk melihat konsepnya, silakan. 

Untuk sentiasa mendapat update dan artikel terkini; sila follow laman web ini atau FB mynormas.com

Posted in Fields, Golf Course, Golf Course Superintendents, landskap, Lanskap, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, Rumput halaman rumah, Taman | Tagged: , , , , , , , , | 1 Comment »

Keburukkan Solid Tine

Posted by mynormas on February 27, 2019

Mungkin ada yang masih tidak berapa jelas, atau mungkin saya yang tidak berapa jelas memberi penerangan tentang masalah yang dihadapi oleh kerja-kerja serampang berongga dan lebih-lebih lagi, serampang padu.

Penggunaan kedua-dua serampang berongga atau padu akan menghasilkan satu lapisan mampat di bahagian bawah dan di dinding lubang yang ditebuk serampang. Ini kerana walaupun serampang berongga, ia tidak akan dapat ‘menarik’ keluar semua tanah dari lubang yang ia tebuk, sebahagiannya akan di’tolak’ ke dalam dan ke tepi. Ini akan menghasilkan sesuatu yang kita panggil sebagai ‘pan compaction’

Kesan pan compaction ni lebih buruk lagi jika serampang padu digunakan. Contoh. Jika besi serampang padu yang digunakan ialah 10mm diameter dan 100mm ke bawah maka isipadu besi itu ialah 7,850mm padu iaitu  3.14 x 5mm x 5mm x 100mm, maka keseluruhan 7,850mm padu tanah akan ditolak ke bawah dan ke tepi oleh serampang padu itu. Lakukan ia setahun dua kali maka kita boleh bayangkan kemampatan bahagian bawah 100mm itu.

Tetapi 100mm adalah agak dalam, maka kesannya tidak dilihat melainkan setelah 10, 20 tahun nanti. Rumput anda jadi tak subur, akar pendek dan lumut kerap berlaku. Jika kedalaman pengudaraan anda ialah sekadar 25 hingga 50mm, maka kesan akan dirasai lebih awal.

pan compaction short roots

Rumput tidak tumbuh ke bawah lapisan mampat dan mudah tercabut.

Bayangkan kolam bawah tanah yang akan mengapungkan tanah anda dan menyebabkan akar anda lemas; itulah kesan pan compaction.

Maka, kesimpulan, lakukan pengudaraan serampang padu kerap, menggunakan serampang kecil dan tidak dalam. Lakukan pengudaraan serampang berongga jarang-jarang, besar dan dalam.

Picture of grass solid tine 1

Pengudaraan serampang padu menghasilkan kesan jangka panjang yang tidak baik.

Posted in Golf Course, Greens, landskap, Lanskap, Padang, Padang Bola, Padang Golf, stadium, Taman | Tagged: , , , , , | Leave a Comment »

Garisan Penjaga Garisan

Posted by mynormas on October 16, 2018

Ramai orang akan nampak bahawa masalah utama padang bolasepak ialah di depan gol akibat perebutan bola dan bila penjaga gold terkedik-kedik di satu tempat (jangan terasa) tetapi tak ramai orang perasan bahawa satu lagi masalah yang berlaku ialah di luar padang; betul-betul tepi garisan padang.

Di dalam satu perlawanan bola akan ada satu pengadil dan dua penjaga garisan. Pengadil akan berlari di dalam padang tetapi penjaga garisan akan berlari dari tengah hingga ke garis belakang padang. Pengadil akan berlari dalam corak tertentu tetapi tetapi tidak mempunyai baris atau garis tetap.

Manakala penjaga garisan pula disepanjang 90 minit permainan, akan berlari naik-turun separuh padang disisi satu garis putih. Lama kelamaan, tempat larian penjaga garisan itu akan mampat dan rumput di atasnya akan mati. Jika permainan berlangsung sewaktu padang basah atau lembik; tempat larian akan berlekuk dan menakung air.

Bekas linesman

Ini tidak dapat dielakkan. Apa cadangan saya untuk membaiki kerosakan ini? Saya ada tiga cadangan:

Belanja minum?

Derma untuk belanja saya dan memberi lebih tenaga supaya lebih kreatif!

5.00RM

  1. Melakukan hias-atas (topdressing) untuk membaiki permukaan dan menggalakkan pertumbuhan baru.
  2. Menggunakan rumput yang lebih tahan lasak berbanding dengan Cowgrass. Disebuah padang yang saya jaga, saya dapati tempat larian penjaga garisan ditumbuhi oleh rumput Bermuda sedangkan Cowgrass tidak hidup. Saya tidak tanam Bermuda itu; ia memang wujud dipadang itu dibawah bayangan Cowgrass yang lebih besar.
  3. Pindahkan garisan dengan beberapa cara: Lebarkan padang, nipiskan padang ataupun pindahkan padang setengah atau satu meter. Ertinya; sekarang larian penjaga garisan bukan ditempat yang sama lagi. Saya cadangkan ini dibuat setahun sekali. Kita akan bincang lebih terperinci tentang ini dalam minggu mendatang, insya Allah.

topdress linesman

Bermuda linesman

Maintaining this Website. Sumbangan.

Saya menyumbang ilmu secara ikhlas melalui laman web ini. Tetapi pengendalian laman web ini perlukan wang. Setiap tahun USD99 (lebihkurang RM400). Sedikit sumbangan anda amat membantu. Anda mendapat manafaat dari laman web ini? Sumbangan bermula dari $10. Jangan lupa ‘Like’ artikel ini; ‘Follow’ laman web ini dan klik mana mana iklan di page ini. This website is maintained and managed with my own money. I’ve done my best to not allow advertisement on this site thus far so that I can be independent. I’m going to start to ask for donations and see if I can get enough to sustain it that way. Donations start from $10.

$10.00

Posted in Golf Course, Landscape, Lanskap, Padang, Padang Bola, stadium, Taman | Tagged: , , , , | 3 Comments »

 
%d bloggers like this: