Turf Matters

The Site To Go To For All Your Turf Matters

  • Facebook Likes

  • The new Brushcutter

    Pengganti Brushcutter

    Increase productivity, cut labour. Try the AM61A

  • Trees Nursery

    Forest trees nursery

    Get your Trees from this nursery

Posts Tagged ‘padang bola’

Tanam sod

Posted by mynormas on October 22, 2022

Percaya lah kalau saya kata perkataan “sod” adalah perkataan tak elok dalam bahasa Inggeris dari Britain. Contoh penggunaan: “You stupid sod!”. Ini mengikut kamus Oxford ya.

Dalam istilah penjagaan rumput di Malaysia dan America pula, sod ialah keping tanah yang mempunyai rumput di atas nya. Dan dalam konteks penulisan ini, ialah cara penanaman keping tanah tersebut.

Kali ini, malas nak cakap banyak, saya nak tunjuk gambar saja. Saya berharap gambar-gambar ini akan menjawab persoalan “kenapa tak boleh guna sod cangkul?”

Inilah cara yang betul menanam sod. Kita tanam rapat rapat dan sama rata, kita gunakan papan atau kayu lurus utk ukur kerataan keping keping itu

Mungkin ada yang kata “alah, itu green padang golf, bolehlah”. Bukan kah kesempurnaan yang kita impikan? Ini pun bukan sempurna tapi ia jauh lebih baik dari sod cangkul yang tak sama tebal di jack jatuh lori lepas tu baling baling dia ke seluruh padang. Tiga bulan kemudian kita tanya “kenapa padang saya tak rata?”

Rumput cangkul. Agak-agak cara ni cepat ke nak dapat rata?
Guna ramai pekerja kalau nak siap cepat.

Utk dapat penanaman sod yang rata, kita juga perlukan bahagian dasar yang rata. Ini membawa kita kepada jawapan kepada soalan kedua yang saya selalu di tanya, “nak tanam atas topsoil ke, pasir?”. Saya tak gunakan topsoil, saya gunakan pasir kerana pasir lebih mudah di ratakan. Topsoil, terutamanya topsoil yang sebenarnya adalah tanah liat akan amat susah di ratakan.

4 inci teratas ialah 95% pasir + 5% bahan organik. Ini kita panggil sebagai “root zone”.

Jadi root zone ini adalah bahagian utama akar berada. Kita perlukan ia subur dan memegang sedikit air, tak perlu banyak sebab kita nak latih akar rumput utk tumbuh panjang ke bawah mencari air. Tapi awas, masa mula mula tanam, rajin rajinlah siram.

Selepas sehari, ini lah hasilnya. Yang putih tu ialah pasir di masukkan di celah sod yang ter jarang. Jangan khuatir tentang warna rumput sebab pada awal, memang agak kering.

Padang bola? Padang bola lain sikit tapi mungkin lebih rumit dari green padang golf. Green padang mempunyai bentuk bentuk yang tidak lurus sedangkan padang bola mesti lurus dengan camber tinggi di tengah dan rendah di tepi.

Ambil level kemudian pacak kayu pancang dan tanda level anda. Bila tiba masa utk tanam rumput, pasang tali dari tanda di pancang ke tanda di pancang satu lagi kemudian tanam bawah tali tersebut. Kalau sod tertinggi, buang pasir bawah sod, kalau sod terendah, letak pasir bawah sod. Ini anda tidak dapat buat dengan sod cangkul.

Satu lagi, jangan guna sod dalam plastik. Tapi itu adalah bahan utk penulisan hari lain.

Nak jimat? Boleh juga beli sod dengan keluasan 80% dari keluasan padang kemudian isi pasir di celah celah sod. Nak lagi jimat, boleh sampai 50% kemudian tanam macam papan dam. Ingat! Lagi jauh jarak antara sod, lagi lambat padang boleh digunakan dan lagi banyak peluang rumpai (rumput liar) masuk.

Bukan contoh terbaik tapi contoh jugalah utk tanam 80% sod.

Saya Normas Yakin Arifin, kepakaran saya ialah penjagaan dan pemulihan padang serta rumput. Jika padang anda bermasalah dan anda perlukan bantuan hubungi saya di email mynormasATconsultant.com, atau 03 5131 OO66 dan biar kan ia berdering lama. Ia akan disambungkan ke handphone saya jika tiada orang di pejabat. Jangan lupa utk layari dan Follow laman web ini, atau FB mynormas.com atau Instagram mynormas dan terbaru, TikTok Normas Yakin.

Posted in Golf Course, landskap, Lanskap, Maintenance, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , , , , , , , , , , , | Leave a Comment »

Musim Monsun 2022

Posted by mynormas on October 3, 2022

Bila banjir berlaku, tentunya kesihatan rumput atau keadaan padang adalah perkara terakhir yang perlu kita fikirkan kerana nyawa manusia lebih penting. Tetapi sebagai penjaga padang, apakah persediaan yang perlu kita buat sebelum musim hujan?

Pertama sekali kita kenalpasti apa masalah yang timbul sewaktu musim hujan. Pada pandangan saya, berikut adalah di antara yang penting:

  • Air yang bertakung di atas atau di bawah permukaan boleh melemaskan rumput yang perlukan oksigen dan karbon dioksida.
  • Tanpa cahaya matahari, rumput tidak dapat melakukan fotosintesis.
  • Baja atau racun yang di tabur dihanyutkan oleh air.
  • Padang yang lembik menyebabkan penggunaan dan penyelenggaraan meninggal kan kesan.

.Jadi apakah langkah yang perlu di ambil? Semasa hujan lebat, tiada apa yang boleh dibuat kerana jika keadaan berubah menjadi banjir maka nyawa dan hartabenda menjadi prioriti, bukan padang dan rumput. Tetapi kita boleh mempersiapkan padang supaya sewaktu musim hujan atau banjir sekalipun di musim monsun ini, padang akan lebih bersedia dan tidak terlalu terkesan.

Saya mencadangkan langkah-langkah berikut:

  • Pengudaraan tanah serampang padu (solid-tine)
  • Membersihkan longkang dan sump keliling padang atau halaman.
  • Menggunakan baja foliar
  • Menaikkan ketinggian potongan.

Penerangan Lanjut

Kita lakukan kerja pengudaraan tanah kerana kita nak beri ruang kepada air dan udara untuk turun ke bawah permukaan tanah. Kenapa serampang padu dan bukan serampang berongga (hollow-tine)? Kerana serampang padu seperti slicing dan spiking lebih cepat di buat dan tidak mengganggu permainan. Anda juga boleh menggunakan jentera pengudaraan tanah baru yang mampu menghasilkan lebih banyak ruang di bawah permukaan dengan hanya sedikit kerosakkan di permukaan padang: Air2G2

Slicer besar utk padang bola atau golf.
Pengudaraan tanah secara solid tine manual di halaman rumah.

Membersihkan longkang keliling padang mungkin rasa macam terlalu senang dan di pandang remeh oleh kebanyakan orang tapi saya pernah menyelesaikan masalah satu padang dengan cara mengalirkan air yang bertakung di dalam longkang di keliling padang kerana sampah nya. Air yang tinggi di longkang keliling padang akan menaikkan ‘water table’ di bawah padang dan melambatkan pergerakan air keluar dari dalam padang.

Longkang besar atau kecil, bersihkan. Longkang kecil yang tersumbat akan menumpahkan air ke dalam padang atau laman anda.

Kalau kita menggunakan baja butiran, ada kemungkinan ia akan di hanyutkan sebelum nutrien dalam baja dapat di serap oleh rumput. Penggunaan baja foliar sedikit tetapi selalu bermakna rumput boleh serapa nutrien hampir sekaligus melalui daun dan akar jika cecair baja sempat sampai ke akar.

Manual spray in progress

Saya sering dengar orang kata bahawa baja adalah makanan untuk rumput. Sebenarnya rumput berada dalam kategori ‘producer’ iaitu ia membuat makanannya sendiri menggunakan proses fotosintesis. Untuk melakukan fotosintesis, rumput memerlukan cahaya matahari, terutamanya untuk rumput yang mempunyai daun kecil seperti Bermuda dan Zoysia. Cuaca mendung di musim hujan akan mengurangkan cahaya matahari untuk sampai ke daun. Kita tak boleh tambah cahaya matahari melainkan menggunakan ‘grow light’ tetapi kita boleh bantu untuk tambah keluasan daun rumput yang boleh melakukan fotosintesis dengan memanjang ketinggian potongan. Tidak percaya pada teori ini? Perhatikan rumput yang tumbuh di bawah redup seperti bawah pokok atau tepi bangunan dan bandingkan dengan spesis rumput yang sama yang tumbuh di tempat lapang; anda akan dapati rumput bawah redup akan lebih cepat panjang dari di tempat lapang. Dengan izin Tuhan, ia memanjangkan daun untuk memaksimakan luas daun untuk fotosintesis. Bonus: padang atau laman anda akan nampak lebih hijau kalau rumput lebih panjang (kan lebih banyak daun?). Keburukkan: nampak kurang kemas lah kalau tengok dekat-dekat.

Same grass species. On the left under shade.
Nota: bukan ketinggian yang betul; hanya sekadar anggaran.

Saya ada tertinggal apa-apa fakta atau cadangan lain? Sila komen di sini atau di FB mynormas.com untuk membantu atau dibantu orang lain. Tolong jangan PM. Tak larat nak layan soalan yang sama berkali-kali. Kalau boleh saya minta sedikit bantuan derma dari tuan-tuan atau click iklan-iklan di page ini beberapa kali. Saya dapat satu dua sen sekali click. Apa boleh buat, kalau itu saja yang ikhlas.

Saya Normas Yakin Arifin, kepakaran saya ialah penjagaan dan pemulihan padang serta rumput. Jika padang anda bermasalah dan anda perlukan bantuan hubungi saya di email mynormasATconsultant.com, atau 03 5131 OO66 dan biar kan ia berdering lama. Ia akan disambungkan ke handphone saya jika tiada orang di pejabat. Jangan lupa utk layari dan Follow laman web ini, atau FB mynormas.com atau Instagram mynormas dan terbaru, TikTok Normas Yakin. 

Posted in Fields, Golf Course, landskap, Lanskap, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , , , , , | 1 Comment »

Ciri-ciri Stadium

Posted by mynormas on August 5, 2022

Apakah ciri ciri stadium yang baik? Menurut pendapat penulis sukan luar negara, sebuah stadium di ukur pada sifat berikut.

  • Design yang baik. Samada ia cantik hingga menjadi mercutanda iconic ataupun bersifat functional memberi kemudahan kepada pengguna. Atau lebih baik, kedua dua sekali.
  • Keselamatan. Keselamatan struktur menampung beban, keselamatan penonton keluar masuk, keselamatan sewaktu kebakaran atau lain-lain kecemasan dan sebagainya.
  • Peminat. Majalah online stadiumdb.com menjelaskan bahawa pembinaan yang mampu memberi pengalaman yang bersemangat kepada penonton adalah satu ciri stadium yang baik. Ini termasuk ciri acoustic yang mungkin memberi gema kepada sorakan penonton. Tentunya tandas yang mencukupi (dan hampir) serta tempat membeli makan dan minum.
  • Lokasi sebuah stadium. Umum mungkin berpendapat bahawa bina stadium di mana pun, penonton akan datang (ala petikan “build it and they will come” dari filem Field of Dreams) tapi sebenarnya stadium yang baik ialah stadium yang berdekatan dengan kawasan penduduk dan/atau jalan raya dan pengangkutan awam.
  • Pengurusan padang yang baik. Bukan sahaja tentang pembinaan padang tetapi peruntukan utk penyelenggaraan akan datang seperti tempat penyimpanan baja, racun, pasir, mesin, tempat pembancuhan baja atau racun, bilik kerja penyelenggara (utk asah pisau, cas bateri, berehat dsb).
  • Parkir (dan jalan masuk/keluar) yang mencukupi. Parkir yang cukup tetapi jalan masuk/keluar tidak dirancang dengan baik akan membangkitkan kemarahan orang dengan cepat. Malah, ada penulis yang mencadangkan bahawa stadium mempunyai parkir yang amat terhad dan memaksa penonton hanya berjalan kaki atau menggunakan pengangkutan awam.

Memang lah, sebuah stadium milik sebuah kelab bolasepak seharusnya di gunakan hanya untuk bolasepak tetapi realiti nya ialah tidak banyak kelab bolasepak yang mampu menampung kos selenggara dan operasi sebuah stadium semata mata dari kutipan tiket perlawanan sahaja apatah lagi bayaran pinjaman atau susutnilai kos pembinaan nya.

Saya pernah menghadiri suatu seminar anjuran Persatuan Golf Malaysia (MGA) sebagai seorang moderator. Saya lihat topik selepas saya ialah tentang F&B (makan dan minum) maka saya berniat utk keluar dari dewan dan networking. Baru nak keluar saya dengar penceramah berkata dalam bahasa Inggeris “dahulu stadium ini digunakan 25 hari setahun iaitu hanya utk perlawanan kini ia digunakan 365 hari setahun”.

Tentunya saya terkejut. Penceramah selanjut nya menjelaskan bahawa stadium itu kini – selepas diubahsuai – digunakan utk banquet, majlis perkahwinan, mesyuarat, tempat lawatan pelancong dan pelbagai lagi.

Kita akan bincang tentang kepelbagaian penggunaan stadium dalam realiti komuniti di Malaysia akan datang.

Saya Normas Yakin Arifin, kepakaran saya ialah penjagaan dan pemulihan padang serta rumput. Jika padang di stadium anda bermasalah dan anda perlukan bantuan hubungi saya di email mynormasATconsultant.com, atau 03 5131 OO66 dan biar kan ia berdering lama. Ia akan disambungkan ke handphone saya jika tiada orang di pejabat. Jangan lupa utk layari dan Follow laman web ini, atau FB mynormas.com atau Instagram mynormas dan terbaru, TikTok Normas Yakin. 

Posted in Fields, Maintenance, Padang, Padang Bola, stadium | Tagged: , , , , | Leave a Comment »

Padang Banjir

Posted by mynormas on August 2, 2022

Sewaktu salah satu padang terkenal di Malaysia di landa banjir sebelum suatu perlawanan penting, saya pula di hujani pertanyaan kenapa ia boleh berlaku. Saya tidak boleh jawab secara spesifik tentang padang itu tetapi berdasarkan pengalaman saya membantu membaiki padang yang rosak terdapat beberapa sebab kenapa sebuah padang boleh menghadapi masalah air bertakung selepas hujan lebat.

  • Paip saliran tidak cukup (atau tidak ada).
  • Paip saliran tersumbat
  • Hujan terlalu lebat dan/atau lama.
  • Tanah terlalu mampat akibat kerap digelek atau terlalu banyak digunakan.
  • Tiada nyah-thatch (dethatching) atau pengudaraan tanah (aeration).
  • Salah buat saliran.
  • Kombinasi semua di atas.

Apa yang saya maksudkan paip saliran tidak cukup berlaku bila jarak di antara longkang subtanah (subsoil drain) terlalu jauh. Kenapa ada padang yang letak longkang subtanah jauh jauh? Biasanya kerana faktor kos. Kadang-kadang atas alasan longkang subtanah yang di pasang adalah dalam, iaitu hampir satu meter ke bawah tanah (umum nya longkang subtanah yang cetek rapat-rapat dan dalam, jauh-jauh). Saya pernah jumpa longkang subtanah yang di pasang pada jarak 30m di antara satu sama lain dan masa kami membuat penambah baikan padang golf itu, kami pasang longkang baru 3 meter di antara satu sama lain. Bila longkang tak cukup maka air lambat keluar dari padang.

Dua padang yang mempunyai longkang subtanah berjarak 12 meter di antara satu sama lain. Saya pernah jumpa padang yang mempunyai longkang subtanah yang berjarak 30m tapi saya tiada gambar. Paling jauh jarak yang saya ada ialah 12m. Itupun tidak terlalu basah sebab ahem… ikut spesifikasi saya dan saya sendiri yang bina, tetapi lepas hujan amat amat lebat, perlu tunggu hingga satu jam baru boleh guna.

Paip saliran saya katakan tersumbat bila terdapat terlalu banyak sampah dalam paip (saya pernah jumpa biawak dua ekor dalam paip subtanah) ataupun yang paling paling paling paling selalu berlaku, ialah paip longkang subtanah di balut dengan kain geotextile dan kain itu telah tersumbat. 2, 3 tahun pertama saya kerja di industri penjagaan rumput padang golf salah satu tugas ialah koyak kan kain geotextile keliling longkang subtanah atas arahan boss orang Australia. Padang tu belum setahun dah ada masalah air bertakung, bila buang kain geotextile tu, air jalan. Saya juga kalau ada peluang, akan pasang lubang utk flush longkang subtanah utk kerja penyelenggaraan longkang subtanah akan datang.

Kain geotextile – pada peringkat awal – akan melambatkan air masuk ke dalam paip. Dan… selepas beberapa tahun bila terlalu banyak selut sumbat kain; akan menghalang air masuk ke dalam selut.

Hujan yang terlalu lebat boleh menyebabkan air bertakung jika ia lebih cepat dari kebolehan sistem saliran mengeluarkan air. Ia akan berkait dengan masalah sistem saliran tak cukup juga. Kelemahan atau ketidakcukupan sistem saliran akan kelihatan sewaktu hujan lebat. Misalnya jarak di antara longkang subtanah terlalu jauh, atau terlalu dalam. Bayangkan lebuhraya diwaktu cuti panjang, di mana kereta yang masuk ke lebuhraya lebih banyak dari keupayaan lebuhraya tersebut membawa dan memuntahkan kenderaan keluar maka kita akan dapat traffic jam. Maka sebelum pasang longkang subtanah ataupun longkang keliling padang, fikirkan jumlah air yang masuk (lihat sejarah hujan kawasan itu) dan banyak mana air mahu dikeluarkan.

Padang ni mempunyai sistem saliran yang baik (saya consultant mereka) tetapi dah lah hujan lebat, sistem siram auto tambah lagi air; mana sempat air nak keluar?
Ini stadium MBPJ pada 5 Mei 2021. Hujan ribut amat lebat. Sejak itu, kami telah tambah lebihkurang 1.2km longkang subtanah. Sebelum ni memang ada longkang subtanah pun tapi jauh ke bawah dan di atasnya ada kain geotextile yang menghalang/melambatkan pegerakan air masuk ke dalam longkang (dah lah jauh ke bawah).

Satu lagi punca masalah air bertakung ialah bila padang banyak menerima mampatan. Apa yang berlaku ialah butir butir tanah dan pasir dipaksa menjadi rapat dan mengecilkan ruangan utk laluan air. “Mampatan” tak semestinya dengan sengaja menggunakan jentera penggelek besar tetapi juga penggunaan yang berterusan dan terfokus ke kawasan tertentu. Pasal tu kita boleh lihat kerosakan padang berlaku banyak di depan gol, tempat larian penjaga garisan, tempat sepakmula dsb.

Ruang di antara ketulan/butiran tanah sebelum dan selepas mampatan.
Kawasan yang sering rosak akibat mampatan.

Kegemaran ramai pembina padang bola untuk “menggelek” ataupun roll padang untuk mendapatkan permukaan yang rata juga menjadi penyebab kepada longkang tersumbat. Di padang golf, kami tidak akan roll padang selepas longkang subtanah dipasang. Ini berbeza sekali dengan pembinaan padang bola atau taman permainan di Malaysia di mana perbuatan roll dengan stimroll berat adalah perkara biasa. Setiap kali roll, setiap kali butir-butir tanah dihimpit dan ruang untuk air turun disempitkan.

Lihatlah betapa kerasnya atas longkang subtanah tu. Padang amat basah (lihat background gambar sebelah kanan) tapi pasir atas subsoil adalah kering sebab air tak turun.

Satu lagi sebab kepada padang bertakung malah, walaupun sudah ada longkang subtanah di bawahnya ialah bila terdapat lapisan “thatch” iaitu bahan organik yang terkumpul di permukaan tanah akibat dari rumput lepas potong dan juga rumput yang mati secara semulajadi. Thatch ialah kawasan hitam di lapisan paling atas tanah yang kita boleh nampak akar rumput juga. Ia boleh bertindak seperti span (sponge) memegang air.

Soil profile 8 inci teratas.
Lihat ini dan ingat salur darah penuh kolestrol dalam badan kita.

Maka bayangkan jika padang itu tidak melakukan kerja-kerja pengudaraan berkala (scheduled) dan mempunyai longkang subtanah. Kalau air tidak atau lambat turun, maka permukaan padang masih akan basah.

Tanpa pengudaraan, air akan tersumbat di lapisan thatch dan tidak atau lambat turun ke bawah untuk sampai ke longkang subtanah.

Saya pernah juga jumpa padang yang nak buat pengudaraan dengan harapan air bertakung di permukaan boleh turun ke “bawah” sedangkan padang itu tidak mempunyai sistem saliran yang baik. Soalan saya ialah; air tu nak pergi mana? Kalau tak ada longkang subtanah, air tu tak dapat lari dan kekal di bawah tanah. Bayangkan sebuah mangkuk yang dilapiskan tisu atau kadbod di atasnya bila kita bubuh air, tisu atau kadbod itu akan basah, air tak tembus. Kita tebuk lubang, air tembus tapi akan satu tahap air dalam mangkuk tu akan penuh (kita panggil ini “field capacity”).

Satu lagi isu yang kita jumpa ialah longkang subtanah yang dipasang salah iaitu bukan ia bawa air keluar dari padang tetapi ia bawa air masuk KE DALAM padang kerana kecondongannya ke belakang, bukan ke depan. Begitu juga ada longkang subtanah yang rata atau pun naik turun. Saya haraplah agar pihak berkuasa yang bertanggungjawab ambil perhatian. Kesian padang.

Bayangkan kalau outlet atau hilir longkang hanya satu kaki dari permukaan, berapa dalam hulunya? Ia pasti satu kaki juga. Kalau longkang bermula dari tengah padang iaitu 30 meter panjang, maka bayangkan longkang yang hulu dan hilir nya sama dalam dan air dari bangunan luar banyak, tak air dari luar masuk ke dalam? Hasilnya adalah seperti gambar di bawah.

Amat sedih kalau kita jumpa padang yang mempunyai kombinasi semua masalah di atas. Itu adalah kelemahan sistem tender yang memberi kontrak kepada petender paling rendah, dan kemudian semasa kerja tiada pantauan dapat di buat. Saya tak boleh salahkan pihak berkuasa juga sebab kekadang banyak kerja yang berlaku serentak yang mereka perlu pantau dan kekadang kontraktor main silap mata. Bukan kau: orang lain di tempat lain.

Masalah di atas ialah kenyataan yang saya jumpa dalam kerja-kerja “rescue” padang yang saya buat. Tuan-tuan dan puan-puan boleh hubungi saya di O3-51310066 (biarkan ia berdering lama) atau email mynormas ATconsultant.com untuk maklumat lanjut. Atau, tuan-tuan boleh hubungi course superintendent di padang golf terdekat dengan tempat tuan-tuan.

Menulis dan menyimpan laman web memerlukan pengorbanan dari segi masa dan wang ringgit. Saya menghargai jika pihak tuan dan puan sudi membuat sedikit derma untuk bantuan. Terima kasih.

Nota tambahan: Sistem saliran yang baik menyebabkan air tak disimpan dalam tanah. Maka sistem pengairan yang baik akan diperlukan diwaktu kemarau.

Saya Normas Yakin Arifin, kepakaran saya ialah penjagaan dan pemulihan padang serta rumput. Jika padang anda bermasalah dan anda perlukan bantuan hubungi saya di email mynormasATconsultant.com, atau 03 5131 OO66 dan biar kan ia berdering lama. Ia akan disambungkan ke handphone saya jika tiada orang di pejabat. Jangan lupa utk layari dan Follow laman web ini, atau FB mynormas.com atau Instagram mynormas dan terbaru, TikTok Normas Yakin. 

Posted in Fields, Padang, Padang Bola, Rumput halaman rumah, stadium | Tagged: , , , , , | Leave a Comment »

Rumput di padang bola Malaysia

Posted by mynormas on April 2, 2022

Secara lazimnya rumput di padang bola di Malaysia adalah terdiri dari rumput Cowgrass, tetapi kini banyak padang yang telah bertukar kepada rumput jenis lain. Kini kita sedang mendengar tentang suatu rumput yang dinamakan Zeon Zoysia dan di Terengganu serta di padang latihan FAM Kelana Jaya: Bermuda Princess 77.

Pandangan rumput hijau dengan jalur seperti papan dam boleh menaikkan semangat penonton yang menonton di stadium dan lebih-lebih lagi di peti televisyen. Sekali imbas nampak macam padang kelab bola di England. Dua kali imbas…

Ada tiga jenis rumput utama di gunakan secara rasmi di stadium di Malaysia; Zoysia, Bermuda dan Cowgrass. Ada juga padang yang secara sedar atau tidak, menggunakan, Buffalograss, Serangoon dan juga rumput campur-campur.

Cowgrass

Saya tak berminat nak menggunakan istilah ‘rumput lembu’ walaupun ia pernah digunakan kerana ia adalah terjemahan langsung yang mungkin memberi makna berbeza  jadi kita kekalkan nama cowgrass.

Nama saintifik atau nama Latin yang banyak digunakan di Malaysia merujuk kepada Paspalum conjugatum atau Axonopus compressus. Saya lebih berpihak kepada A compressus; malah ada seorang pakar yang mencadangkan kepada saya bahawa P conjugatum ialah nama sains untuk buffalo grass (rumput kerbau). Anda boleh baca tentang perbezaan mereka di dalam tulisan saya sebelum ini.

Cowgrass di sebelah Buffalograss di sebuah taman milik Majlis Bandaraya.

Cowgrass ialah rumput tempatan yang boleh di dapati di banyak tempat di Malaysia. Ia lasak, kurang memerlukan baja dan air. Jika kemarau dan air kekurangan; ia akan menjadi dorman dan bertukar warna coklat. Ia akan kembali hijau bila keadaan air kembali pulih. Ini tidaklah bermakna ia tahan kemarau; malahan ia akan menjadi dorman sebelum kesan kemarau di rasai oleh Bermuda atau Zoysia. Bezanya ialah, bila cuaca pulih, lebih banyak Cowgrass akan hidup berbanding yang dua lagi. Dengan sistem pengairan moden sekarang, kelebihan tersebut tidak lagi relevan.

Cowgrass sentiasa berwarna hijau gelap, walaupun lama tidak di baja. Malangnya, kelebihan itu adalah juga punca masalah kepada banyak masalah padang cowgrass. Bila penjaga padang mencadangkan supaya padang di baja; mereka akan ditanya “Kenapa? Kan masih hijau?”. Sebenarnya, rumput dah ‘kelaparan’ dan tidak sihat walaupun luarannya masih hijau pekat.

Ia mempunyai akar yang pendek jadi ada pemain bola yang berpendapat bahawa cowgrass bukan rumput yang ideal kerana bila ‘sliding tackle’ di buat rumput akan mudah tercabut. Dimasa yang sama, Cowgrass juga mempunyai daun yang besar dan lembut (berbanding spesis rumput hiasan lain); kebaikannya ialah ia lambat panjang (lagi sekali; secara perbandingan) dan lebih tahan kepada redup kerana mempunyai luas permukaan lebih besar utk fotosintesis, malangnya sifat daun lebar dan lembut tidak digemari pemain bola dan pemain golf kerana bola akan duduk lebih dalam dan lebih sukar di sepak atau dipukul.

Rumput Cowgrass.

Saya berpendapat, pembajaan mengikut jadual (bukan mengikut warna rumput) dan sistem pengairan yang baik akan menjadikan cowgrass setara dengan rumput fairway lain.

Kalau di jaga dengan betul, Cowgrass juga boleh menjadi padang yang cantik (tapi tak semestinya digemari oleh pemain).

Rumput Zoysia

Rumput ini pada pendapat saya, menjadi rumput ideal untuk padang. Ia tumbuh rapat, mempunyai daun yang keras yang akan memegang bola untuk memberi peluang sepakan bola yang baik untuk pemain . Ia juga tahan kemarau. Jika di jaga dengan baik, rumpai liar sukar masuk. Ada tiga spesis Zoysia utama yang dapat dikesan di Malaysia; Zoysia matrella, Zoysia tenuifolia (yang selalu dipanggil sebagai Philippine grass) dan Zoysia Japonica. Saya ada menulis tentang kekeliruan dan perbezaan dua spesis Zoysia sebelum ini.

Pandangan dekat tentang dua spesis Zoysia yang berbeza.

Untuk pengetahuan; Zoysia matrella digunakan sebagai rumput fairway dan rough di padang golf dan Zoysia tenuifolia dijual sebagai rumput halaman di kebanyakan nursery di Malaysia. Saya tidak dapat jumpa lagi Zoysia japonica setakat ini tetapi saya mungkin terkeliru di antara tenuifolia dan japonica.

Yang tak bestnya tentang Zoysia biasa (atau Zoysia original) ialah

  1. kebanyakkan spesis Zoysia berwarna hijau muda – walau banyak mana baja di campak ke atasnya;
  2. ia lebih tumbuh menegak dari menjalar, ertinya kena rajin memotong kerana ia cepat panjang.
  3. Di masa yang sama ini (kecenderungan tumbuh menegak dari menjalar) juga bermakna ia lambat pulih dari kerosakkan dan mengambil masa yang lama utk digunakan selepas tanam.
  4. Daunnya mempunyai unsur silica yang menjadikannya keras. Tetapi kekerasan itu yang akan cepat menumpulkan pisau. Jangan keliru; sifat ini juga menyebabkan ia rumput yang digemari pemain.
  5. Kesemua perkara di atas menjadikan kos penjagaan Zoysia lebih tinggi berbanding rumput Bermuda dan Cowgrass. Tetapi, jika Bermuda dan Cowgrass di jaga pada tahap yang sama yang dipaksa ke atas Zoysia iaitu pembajaan berkala dan pemotongan menggunakan pisau reel atau flail, maka perbezaan kos tidak lah setinggi mana.

Saya berpendapat; jika stadium mampu tahan kos yang tinggi, Zoysia berbaloi untuk di gunakan sebagai rumput padang, tambahan pula kini ada kultivar atau hybrid yang berwarna hijau gelap; salah satunya ialah Zeon Zoysia. Saya kurang jelas samada Zeon Zoysia adalah kultivar (cultivated variety) atau hybrid tapi pada asasnya; ia adalah satu keturunan dari Zoysia matrella dan membawa ciri Zoysia matrellla yang tahan redup dan lasak bersamanya.

Nursery Zeon Zoysia di Thailand
Zeon Zoysia secara dekat

Rumput Bermuda

Bermuda adalah rumput yang popular di padang golf di Malaysia kerana ia mudah di tanam, mudah di bela dan adalah rumput import yang murah. Ada banyak spesis, hybrid dan kultivar yang di tanam di Malaysia. Kadang-kadang – saya nampak serupa aje dari satu jenis ke jenis yang lain tapi tuan punya padang marah kalau saya cakap macam tu.

Rumput Bermuda juga di kenali dengan nama rumput Couch dan mempunyai variety, kultivar dan hybrid yang amat banyak.

Jenis Common Bermuda, Tifway 419, Tifdwarf dan Greenlees Park adalah kultivar atau hybrid yang paling banyak di temui di Malaysia. Selain itu, jenis Numex Sahara dan Windsor Green telah cuba di tanam di Malaysia tanpa kejayaan. Satu-satunya padang stadium yang ditanam dengan Bermuda ialah di Terengganu yang menggunakan Bermuda Princess 77. Terkini, padang latihan FAM di Kelana Jaya juga sedang – pada waktu artikel ini ditulis pada April 2022 – ditanam dengan Bermuda Princess 77.

Rumput Bermuda sangat cepat membiak dan di takuti sebagai rumpai di kawasan ladang-ladang kapas di Amerika Utara. Sifat cepat membiak ini memberikan ia kelebihan cepat pulih dari kerosakkan dan serangan serangga atau penyakit. Kebanyakkan jenis Bermuda berwarna hijau gelap dan tidak perlu pembajaan yang tinggi. Malangnya seperti biasa, ini adalah punca kepada kelalaian pembajaan dan ini membawa kepada kerosakkan kebanyakkan padang golf Bermuda di Malaysia.

Bermuda Princess 77 di Terengganu
Pandangan dekat Bermuda Princess 77 di Terengganu (maaf, saya lupa bawak pembaris jadi guna tali tape milik stadium)

Rumput Serangoon.

Rumput ini bukan rumput rasmi yang ditanam di padang di Malaysia tetapi ia tumbuh sebagai rumpai dan kerana ia cepat merebak, mempunyai rupa hampir sama dengan Cowgrass dan ada padang yang dah hampir 70% ditumbuhi Serangoon tanpa sedar, maka ia diterima pakai juga tanpa sedar. Ia juga tidak mengganggu permainan.

Ia mempunyai warna hijau berbeza sedikit sahaja dari Cowgrass dengan daun yang sedikit lebih kecil.

Kelemahan Serangoon ialah ia cepat dormant bila cuaca panas tetapi ia lebih cepat pulih dan merebak berbanding dengan Cowgrass; di padang yang tiada sistem pengairan yang baik, saya akan dapati banyak Serangoon.

Perbandingan Serangoon dan Cowgrass. Kena letak nama sebab ada orang ciplak gambar tanpa beri kredit; tak malu ke ha?
Dari jauh, tak nampak pun yang mana Serangoon dan yang mana Cowgrass kan?

Rumput macam-macam

Saya pernah tengok padang bola yang mempunyai padang di penuhi dengan rumput yang saya kenal sebagai Buffalograss (bunganya macam Cowgrass tapi daunya hijau muda dan lebih kecil) dan ia memberi hasi yang memuaskan. Untuk hasil yang lebih cantik, saya mencadangkan pembajaan menggunakan baja foliar (kerana penyemburan lebih tepat) untuk menjadikan padang lebih hijau.

Rumput Lovegrass mampu menjadi permukaan permainan yang baik, malangnya bunganya yang melekat di seluar menjadikan ia rumput yang di benci.

Banyak padang bola di Malaysia yang mempunyai rumput yang bercampur-campur kerana tidak di bela dengan baik. Adakah ini boleh diterima? Asalkan konsep utama penyelenggaraan padang di pegang: supaya padang adalah adil dan selamat kepada semua pemain, ia bukan masalah besar.

Jenis rumput sepatutnya tidak penting kepada permainan tetapi pilihan terpulang kepada stadium atau tuanpunya padang  itu sendiri. Mereka mempunyai alasan sendiri untuk pilihan asal sewaktu pembinaan. Malangnya, selalunya padang akan ‘hancur’ bila tiba waktu penyelenggaraan jangka masa panjang. Lebih banyak perhatian di beri kepada tempat duduk dan kawasan VIP daripada kepada kawasan padang (dan tandas awam).

Walau apa pun rumput yang digunakan, nasihat saya ialah supaya mempunyai rejim dan rutin yang tetap untuk penjagaan dan penyelenggaraan. Tetapkan pembajaan setiap bulan atau dua bulan atau empat bulan atau enam bulan; jangan sekejap baja sekejap tak baja. Adakan rutin pengudaraan dan dethatching yang sepatutnya menurut keperluan, jangan tak buat.

Banyak padang yang rosak; walau apapun rumput nya, kerana penjagaan dan penyelenggaraan yang tidak di lakukan menurut jadual atau tidak di lakukan langsung atas nama mengurangkan kos. Ada banyak cara saya boleh cadangkan untuk mengurangkan kos  dengan tidak menjejaskan kesihatan fairway. Contohnya tukar jenis baja, tinggikan K, kurangkan N, guna foliar; jangan dethatch tapi guna slicer dan sebagainya.

Selagi profesionalisme penyelenggaraan tidak di atasi, tanam lah rumput apapun, walaupun Cowgrass, ia akan menjadi padang yang tidak di gemari tidak lama lagi.

Pemilihan Rumput

Saya pernah menulis tentang cara untuk memilih rumput dengan menjawab tiga persoalan penting iaitu memikirkan tentang 3K iaitu Kegunaan, Kemampuan dan Keadaan. Anda boleh baca di sini tentang cara itu tapi mungkin saya tak cerita tentang pengalaman saya mencadangkan rumput Zoysia di sebuah stadium di bandaraya tetapi dimalukan bila cadangan saya ditolak saat terakhir kemudian rumput yang mereka pilih tak menjadi; cari saya balik.

Saya Normas Yakin Arifin, kepakaran saya ialah penjagaan dan pemulihan padang serta rumput. Jika padang anda bermasalah dan anda perlukan bantuan hubungi saya di email mynormasATconsultant.com, atau 03 5131 OO66 dan biar kan ia berdering lama. Ia akan disambungkan ke handphone saya jika tiada orang di pejabat. Jangan lupa utk layari dan Follow laman web ini, atau FB mynormas.com atau Instagram mynormas dan terbaru, TikTok Normas Yakin. 

Posted in Lanskap, Padang, Padang Bola, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , , , , , | Leave a Comment »

Kita Kasi itu Rumput.

Posted by mynormas on February 23, 2022

Terdapat empat negara di dunia ini yang mengamalkan pengkasian secara kimia ke atas pesalah-pesalah seks. Dalam industri rumput, kita juga mempunyai bahan kimia yang menyebabkan rumput “tidak naik”.

Saya pernah menghadiri suatu pameran mesin pemotong rumput di utara semenanjung yang dipenuhi oleh kakitangan pihak berkuasa tempatan (PBT).

Salah seorang dari mereka bertanya kepada saya mesin yang boleh potong diwaktu musim hujan. Dia mempunyai masalah memotong rumput kawasan basah kerana bekas tayar mesin meninggal kan kesan buruk malah merosakkan padang. Dia nak cari mesin potong yang mempunyai tayar besar atau terapung (?)

Saya jawab, “potong secara kimia”

Macamana tu? Dengan menggunakan bahan kimia yang akan membantutkan pertumbuhan rumput atau plant growth regulator (PGR). Menggunakan PGR ini memaksa rumput utk mengurangkan pemanjangan batang dan daun maka melambatkan pertumbuhan mereka. Ini mampu mengurangkan kekerapan pemotongan dan menjadikan padang kelihatan lebih kemas. Tentunya dia tak percaya dan tak berminat. Mungkin mesin potong terapung lebih menarik.

Secara tidak langsung bila potong, sampah kurang dan penambahan thatch juga terkawal. Pengalaman saya, spesis Zoysia sangat memerlukan PGR kerana Zoysia tumbuh pada kadar yang cepat. Begitu juga dengan padang yang menggunakan Bermuda Tifway 419 yang mempunyai stolon yang lebih ternaik berbanding Bermuda lain; penggunaan PGR membantu membenam stolon dan padang kelihatan lebih cantik.

Saya gunakan dengan banyak sewaktu saya kerja di padang golf dan saya masih menggunakan nya semasa di padang bola. Kerana kadar yang diperlukan amat sedikit, sebotol boleh bertahan berbulan bulan. Selain dari digunakan sewaktu menyembur baja mikronutrien, saya juga gunakannya dalam bancuhan cat buat garisan padang. Pelambatan rumput yang ada garisan ni panjang, menyebabkan cat tahan lama sedikit (faktor hujan dan siraman perlu di ambil kira juga).

Di padang golf yang sebesar ratusan ekar saya tambah penggunaan PGR di tebing bunker dan lereng bukit seminggu sebelum bulan puasa. Ini kerana saya kurangkan tenaga kerja utk potong tebing dan lereng dan sebarang kerja manual sewaktu bulan puasa. Jadi, bulan puasa saya boleh fokus kepada kerja pengudaraan tanah green.

Di musim hujan hujung tahun pula (ni cerita sewaktu musim hujan lebih boleh dijangka berbanding sekarang) saya sembur di hampir semua kawasan yang saya potong sebab saya kurang kan nak risau tentang rumput panjang tetapi tak boleh potong kerana padang basah.

Terkini, ada “krisis” berlaku di Malaysia kerana PGR jenis Maxx dah habis dan yang ada hanyalah jenis EC. Pengguna dan penjual pun jadi nervous (mungkin bukan anda, orang lain lah) sedangkan kedua dua botol mempunyai bahan aktif yang sama iaitu trinexapac ethyl (pada kuantiti berbeza) walaupun bahan lengainya adalah berbeza.

Sebenarnya EC (emulsified compound) adalah PGR ori, Maxx ni baru dicipta kerana bahan lengai dalam EC mempunyai bau yang tengik dan dalam Maxx ni tiada bau, so mereka jual lebih mahal sedangkan bahan aktif kurang.

Siapa sangka pengguna lebih mahu jenis Maxx? Malahan, saya tak sangka ramai lagi profesional di bidang rumput (I’m looking at you Course Superintendents) yang masih tidak menggunakan PGR di tebing bunker dan slope bukit. Bukan kah ini peluang utk dapatkan rumput yang cantik (tambah baja foliar tiap 2 bulan) dan tulin (selang sebulan dengan racun rumpai selektif) sambil mengurangkan pemotongan?

Kenapa hanya guna di green utk dapatkan greenspeed sedangkan itu belum dibuktikan pun? Guna lah di fairway kerana masa itu juga boleh spray baja mikronutrien utk mendapatkan kehijauan lebih pekat dan jika fairway anda ialah Bermuda atau Zoysia, anda boleh juga campur dengan racun memilih (selective herbicide) sewaktu spray PGR ni.

Baru saya mengerti takat mana industri potong rumput di Malaysia ni traditional dan conservative: takut pada perubahan.

Empat negara itu ialah Indonesia, Republik Czech, Ukraine dan Pakistan. Anda boleh baca tentangnya di sini.

One-Time
Monthly
Yearly

Menulis dan mengelola laman web ini memerlukan wang dan masa. Sedikit bantuan dari anda amat dihargai.

Make a one-time donation

Make a monthly donation

Make a yearly donation

Choose an amount

$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00

Or enter a custom amount

$

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

DonateDonate monthlyDonate yearly

Posted in Fields, Golf Course, Golf Course Superintendents, Lanskap, Maintenance, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium | Tagged: , , , , , , | Leave a Comment »

Jangan Topdress Tebal

Posted by mynormas on January 13, 2022

Saya sering mengatakan bahawa cara terbaik untuk mendapatkan permukaan padang yang rata bukanlah dengan cara menggelek (roll) tetapi cara terbaik ialah dengan hias-atas (topdress) menggunakan pasir (selalunya).

Menggelek seharusnya digunakan untuk melicinkan (smoothen) dan bukan untuk meratakan (flatten) permukaan. Menggelek terlalu berat mampu menimbulkan pelbagai masalah sampingan.

Saya tak kata jangan menggelek, malah saya galakkan menggelek selalu tetapi saya kata jangan menggelek dengan penggelek yang berat.

Walaubagaimanapun, terlalu banyak pasir digunakan semasa hias-atas membawa masalah tertentu juga. Terutamanya bila kita bercerita tentang hias-atas tebal sekaligus.

Begini, pada setiap ketika, padang dengan rumput yang subur menghasilkan bahan organik yang terdiri dari daun rumput, akar dan lain-lain flora dan fauna yang akan mereput sebagai thatch dan mat; salah satu sebab kita lakukan hias-atas ialah kita mahu ‘cairkan’ (dilute) thatch itu dengan pasir.

Tetapi, jika kita gunakan jumlah pasir terlalu tebal pasir tersebut akan menjadi satu lapisan di atas lapisan thatch, bukan mencampuri dalam thatch.

Maka apa akan jadi jika kita letak pasir terlalu tebal ialah pasir akan menjadi satu lapisan yang kemudiannya thatch baru akan terbentuk di atas lapisan pasir itu.

Selepas beberapa bulan, kalau kita amalkan benda yang sama (hias-atas tebal), akan berlaku lagi satu lagi lapisan pasir, kemudian ini akan membentuk satu lagi lapisan bahan organik di atas lapisan pasir tersebut.

Ulang berkali-kali selama bertahun tahun dan tanah kita akan kelihatan seperti kuih lapis.

Ini boleh diburukkan lagi jika pasir yang digunakan tidak konsisten dari satu musim ke musim seterusnya. Kadang kadang pasir yang banyak kandungan bahan kasar, kadang-kadang pasir yang banyak kandungan selut. Butiran selut akan berhijrah (migrate) ke pasir kasar dan menyumbat ruangan di antara butiran pasir kasar; akhirnya anda akan lapisan tidak tembus air.

Tiap-tiap lapis akan menapis, melambat atau menghalang pergerakan air dan udara ke bawah. Ini boleh menghasilkan padang yang basah dan di musim kering yang padang perlu disiram, kawasan yang lebih kering dari yang lain.

Gambar-gambar di dalam blog ini bukan dari internet, tapi dari lawatan saya di beberapa padang di Malaysia sejak 20 tahun lalu. Semuanya ada stamp laman web ini kerana ada orang yang ciplak tanpa merujuk semula kepada laman web ini. Tak malu ke?

Gambar pertama ini adalah pada awal abad ini (lebih kurang 2003/04) dari sebuah kelab golf terkenal di Lembah Kelang yang mempunyai masalah green. Padang dijaga oleh seorang superintenden berpengalaman dengan rumput lama tetapi ini adalah rumput dan cara penanaman baru dan dia membuat kesilapan melakukan hias-atas terlalu tebal BERBANDING dengan keupayaan rumput itu membuat thatch. Maka pasir dari hias-atas membentuk satu lapisan baru, bukan “mencairkan” (dilute) thatch.

Ini adalah profile sebuah padang golf (kedua-dua adalah gambar sama) yang di jaga oleh seorang Superintendent Otai yang percaya kepada topdress tebal tapi sekali sekala.

Di bawah pula ialah profil tanah di lubang 14 sebuah padang golf yang mana superintenden nya secara sengaja atau mungkin tanpa pengetahuan tentang pelapisan yang berlaku di padangnya, melakukan kerja-kerja pengudaraan serampang berongga (hollow-tine). Malangnya kerja pengudaraannya tidak cukup dalam untuk menembus kesemua lapisan. Pengudaraan berongga adalah cara terbaik untuk mengatasi masalah lapisan ini. Pasir yang masuk ke dalam lubang pengudaraan membantu aliran air dan udara ke bawah yang tersekat oleh pelapisan. Tapi jangan lah pula buat hias-atas terlalu tebal seperti mereka! Ini akan menghasilkan lapisan baru pula. Gunakan besi berongga besar, buang sampahnya dan guna pasir sesuai yang masuk ke dalam lubang tanpa terlalu tebal di atas permukaan.

Kesan hollow-tine di kawasan lapisan.

Jika anda sangka saya cuma ada gambar green sahaja anda silap. Saya gunakan alat soil profiler di green tetapi di fairway atau padang, saya mungkin perlu gunakan cangkul, pisau atau pengganti lubang (hole changer). Pelapisan juga berlaku di kawasan landing zone di sebuah fairway yang bermasalah walau ditopdress berkali-kali (sebenarnya kerana ia ditopdress berkali-kali).

Topdressing is a good cultural practice but doing heavy and irregular topdressing may create soil layering problems.
Boleh kah anda lihat kesan pelapisan? Lapisan hitam (black layer) sudah mula terbentuk di bahagian lapisan bawah sekali .

Tahukah anda apa worst-case scenario kesan pelapisan? Udara tidak sampai ke bawah dan menyebabkan berlakunya pernafasan anaerobik di lapisan organik (iaitu lapisan thatch dulu) dan membentuk Lapisan Hitam (black layer) yang toksik kepada akar rumput. Seperti gambar di bawah.

Lapisan thatch telah menjadi lapisan hitam (black layer)

Baiklah; dah banyak cerita seram tentang hias-atas ni, apa yang betul? Paling senang ialah hias-atas nipis tapi selalu. Dengan alat terbaru yang menggunakan spinner, hias-atas boleh dilakukan dengan amat nipis sehinggakan orang putih panggil ia sebagai dusting atau pendebuan pasir. Lakukan dua minggu atau seminggu sekali. Tiada topdresser spinner? Gunakan topdresser biasa dan lakukan sebulan sekali. Ingat apa yang kita nak buat ialah “mencairkan” thatch kita, bukan menenggelamkannya.

Paling susah ialah dengan mengenali dan mengukur kecepatan padang kita menghasilkan thatch dan menambah pasir sekitar 3 – 4% dari jumlah thatch tersebut.

Di bawah adalah gambar contoh padang yang mempunyai sistem topdressing yang baik tapi saya rasa pada musim kering mereka akan mempunyai masalah padang terlalu panas kerana nampak macam thatch hampir tiada langsung. Padang juga mungkin keras. Thatch diperlukan untuk bertindak sebagai sungkupan utk melindungi akar rumput dari cuaca panas dan bertindak seperti span utk menyerap hentakan.

Profil tanah yang hampir ideal.

Akhir kata, lakukan topdressing berpadanan dengan pertumbuhan rumput anda. Elakkan topdressing tebal walau apa tekanan anda hadapi. Lakukan topdressing sikit tetapi selalu. Jangan guna penggelek berat.

Untuk maklumat lanjut tentang penjagaan padang; hubungi saya di mynormasATconsultant.com (gantikan AT dengan @) atau talipon O3-5I3I OO66 dan biarkan ia berdering lama. 

Untuk mengetahui ilmu penjagaan rumput seterusnya, “Follow” laman web ini dengan memasukkan email anda di bahagian atas sebelah kanan. Saya biasa menulis satu atau dua kali sahaja setiap bulan. 

Sila sudi klik gambar iklan di artikel in, ia adalah salah satu sumber pendapatan untuk laman web ini. Ataupun anda boleh menderma kepada saya melalui link di bawah. Mengendalikan laman web ini dan menulis di dalamnya mengambil masa dan memerlukan sumber kewangan. Sumbangan anda amatlah saya hargai.

Your contribution is appreciated.

Terima kasih.

One-Time
Monthly
Yearly

Make a one-time donation

Make a monthly donation

Make a yearly donation

Choose an amount

$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00

Or enter a custom amount

$

Mengendalikan laman web ini dan menulis di dalamnya mengambil masa dan memerlukan sumber kewangan. Sumbangan anda amatlah saya hargai.
Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

DonateDonate monthlyDonate yearly

Rujukan:
topdressing1 (gcsaa.org)
Don’t Layer It On! (usga.org)

Posted in Fields, Golf Course, Golf Course Superintendents, Greens, landskap, Lanskap, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman, Topdress | Tagged: , , , , | Leave a Comment »

Kontrak Jaga Padang

Posted by mynormas on December 17, 2020

Saya banyak jumpa spesifikasi kontrak penyelenggaraan padang dalam bentuk BQ (Bill of Quantity) atau spesifikasi biasa. BQ atau spec yang saya tengok saya rasa tak boleh terima tetapi selalu nya saya beritahu diri saya bahawa biarlah, kerana: 1. ada orang sensitif bila ditegur, 2. ada orang yang tak dapat ubah apa-apa kerana mereka hanya menurut arahan, 3. ada yang tidak mahu fikir banyak kerana copy-paste lebih senang. 4. Tak semua padang sama dan tak semua keperluan sama. Tambahan pula, 5. siapa lah saya nak tahu dan betul semua.

Tetapi baru-baru ini saya terima satu spesifikasi penyelenggaraan padang yang, termasuk item utamanya ialah, “menyapu padang tiga kali sehari”. Saya fikir bahawa saya sendiri tidak menyapu rumah saya tiga kali sehari (awak ada?), macamana agaknya nak sapu padang tiga kali sehari? Ingat, padang biasa ialah 70 x 110m iaitu 7,700 meter persegi; agak-agak berapa lama nak siap sekali sapu?

Saya juga jumpa spec yang mengatakan pemotongan padang ialah pada setiap 1hb, 10hb dan 20hb. Atau adakah ianya 10hb, 20hb dan 30hb? Saya pun keliru… kalau Februari macamana? Memotong rumput setiap 10 hari akan memotong terlalu banyak daun (kerana kadar pertumbuhan rumput yang tinggi, terutamanya selepas pembajaan atau sewaktu musim hujan). Setiap kali potong, rumput tinggal batang sedangkan rumput perlukan daun untuk buat makanan melalui proses fotosintesis). Diburukkan lagi jika memotong dengan mesin sandang yang akan memotong serendah mungkin.

Saya nak cuba bantu agar terdapat suatu piawaian, suatu kesedaran bahawa penjagaan padang bukan sekadar potong, siram dan baja sekali-sekala, saya kira ada 13 perkara yang perlu dibuat. Saya akan cuba terangkan apa yang penting dalam spesifikasi penjagaan padang hari ini dan satu hari nanti bila saya dah figure out macamana nak upload supaya jika anda berminat, anda boleh download spec yang dah siap tulis selepas membuat bayaran. Sementara itu, di sini saya bagi senarai huraian kerja yang perlu dilakukan dalam penyelenggaraan padang dan rasionalnya.

Bil Huraian Kerja Rasional
1Memotong Rumput

Alat: Sebuah mesin pemotong rumput menggunakan pisau silinder seperti reel atau flail
Memotong rumput padang pada ketinggian 25mm dari paras tanah di seluruh padang.
Pemotongan rumput menggunakan mesin dan teknik khusus untuk menghasilkan belang-belang padang
2x seminggu.
– Pisau silinder memberi potongan lebih baik dari rotary.
– Jika tidak dikutip, pisau silinder menghasilkan pembuangan sampah yang lebih sekata.
– 25mm adalah spec FAM
– Sampah yang dipotong dgn pisau silinder boleh jadi baja.
– Teknik dan mesin menghasilkan belang BUKAN dengan baja atau tukar ketinggian!
– Sekali seminggu atau setiap 10, 20 & 30hb akan memotong terlalu banyak daun. Rumput perlukan daun utk fotosintesis!
– Samada mesin itu 5-gang, triplex, front-deck atau mid-mounted adalah tidak penting! Yang penting pisau!
Contoh pisau jenis reel.
Contoh pisau flail
BilHuraian KerjaRasional
2Pembajaan.

Alat: Penabur baja, baja kimia biji yang memberikan jumlah 300g nitrogen dan kalium per 100m persegi.
Menabur baja menggunakan alat yang betul secara rata dan konsisten dari dua arah untuk memastikan seluruh padang menerima kadar baja yang sama.
Kekerapan: Satu kali sebulan seluruh padang
– 300g nitrogen per 100sq.m per bulan adalah cadangan orang putih (kan kalau org putih cakap semua betul?)
– 300g/100sq.m kalium adalah kerana kebiasaan N:K = 1:1.
– Baja kimia bukan kemestian tapi kalau baja organik 300g N per 100sq.m banyak giler lah baja diperlukan.
– Fertiliser spreader tak mahal maka setiap kontraktor kena ada satu.
– 1x sebulan boleh di adjust jika menggunakan baja slow-release kepada 1x 2 bulan dan jika musim hujan 2x sebulan (half rate)
Sebuah walking spreader
Sebuah traktor mounted spreader
BilHuraian KerjaRasional
3Membaikkan Permukaan Padang

Alat: Mesin topdresser, dragmat untuk meratakan pasir, 5 – 10 tan pasir sebulan, penggelek (roller) dan peralatan berkaitan.
Melakukan TOPDRESS dengan menabur pasir di kawasan berlekuk atau menakung air untuk meratakan permukaan padang.
Melakukan gelekan bila perlu di kawasan yang terbonjol. Membuang rumpai (rumput liar) yang mengganggu permainan.
Kekerapan: satu kali seminggu seluruh padang
– Dengan penggunaan biasa, padang akan jadi lekuk bila pemain sepak, lompat atau jatuh.
– Lama kelamaan, ada tempat akan lekuk makin dalam (contoh: depan gol)
– Guna pasir utk baiki seluruh permukaan
– Gelek bila perlu guna roller satu tan.
– Merumpai rumput liar yang mengganggu permainan (sambau, semalu dsb).
– Dalam seminggu mesti ada sekurang-kurangnya satu kerja hias-atas (topdress), satu roll dan satu merumpai.
hias-atas (topdress) manual utk lekuk-lekuk menakung air
Mesin roller kecil
BilHuraian KerjaRasional
4Mengudarakan tanah mampat padang bola

Peralatan pengudaraan tanah manual, pasir dan peralatan yang berkaitan.
Menebuk dan mengudarakan tanah di kawasan yang menakung air pada kedalaman dua inci. Menebuk dan mengudarakan tanah di kawasan ‘high-traffic’ seperti di depan gol dan larian penjaga garisan pada kedalaman satu inci. Menabur pasir pada lubang-lubang yang terhasil.
Kekerapan: satu kali seminggu 10% luas padang
– Padang yang digunakan akan mempunyai kawasan yang selalu mampat contoh: depan gol, tempat linesman, jalan masuk padang.
– Alat hollow atau solid tine manual boleh bantu kurangkan mampatan
Contoh alat manual hollow tine
Kerja manual hollow-tine di kawasan keras
BilHuraian KerjaRasional
5Sampah.

Kutip dan membuang sampah yang terdiri dari rumput, rumpai, sampah dari dalam longkang, buangan pokok bunga hiasan, dan lain-lain kawasan
1 x seminggu.
– Sampah biasa seperti botol minuman tidak seharusnya termasuk KECUALI sudah diambilkira dalam sebutharga.
– Sampah rumput contoh: luar padang yang dipotong sebulan sekali
– Atau musim hujan terpaksa potong sekali sekala.
BilHuraian KerjaRasional
6Membuat Garisan Padang

Alat: cat, tali dan lain perkara yang berkaitan (berus, line-marker, pita mengukur dsb).
Membuat garisan padang bola mengikut spesifikasi dan peraturan pihak berkuasa permainan seperti FAM, FIFA atau lain-lain badan yang berkaitan.
Kekerapan: Satu kali seminggu
– Ada padang mahu garisan hanya masa ada game. Ada padang yang mahu garisan setiap masa (padang latihan).
– Terpulang pada polisi dan keperluan padang.
– Boleh guna mesin buat line dan boleh guna berus
– Buatlah garis LURUS!
BilHuraian KerjaRasional
7Mengganti kawasan rosak/rumput mati

Alat: sodcutter atau seumpamanya, cangkul, penyodok, rumput, pasir, penggelek, baja dan peralatan berkaitan.
Mengganti kawasan rosak atau rumput mati atau rumpai yang mengganggu permainan seperti sambau atau semalu dengan rumput baru yang sama dengan rumput asal padang.
Kekerapan satu kali sebulan.
– Mesti akan ada kawasan rumput mati, samada akibat over-use (depan gol) atau kering atau basah dll.
– Guna alat yang betul!
– Sodcutter atau Turf Doctor (pengganti rumput)
– Dalam sebulan mesti ada kawasan yang dah ganti rumput at least mungkin 10sq.m (boleh diubah kepada lain kuantiti)
Alat sodcutter
Alat Turf Doctor
BilHuraian KerjaRasional
8Kawalan makhluk perosak dan penyakit

Alat: Peralatan menyembur atau menabur racun, PPE, dan peralatan berkaitan.

Mengaplikasi racun yang bersesuaian pada waktu yang bersesuaian untuk kawalan makhluk perosak seperti serangga, cacing tanah dan sebagainya serta penyakit seperti kulat, cendawan dan sebagainya

Kekerapan: seminggu sekali
– Biasanya menyembur racun
– Termasuk juga menghalau anjing, lembu dsb.
– Kontraktor perlu tahu cara penggunaan racun
– Ada peralatan yang betul.
– Peralatan yang sama juga boleh digunakan menyembur baja foliar
– Biasanya cacing tanah dan rumput liar.
Sprayer kecil utk satu padang.

BilHuraian KerjaRasional
9Penyiraman padang
Alat: moisture sensor, hose panjang, sprinkler mudah-alih dan peralatan berkaitan.
Mengesan keperluan air padang dan melaku kan penyiraman menggunakan sprinkler yang disediakan ataupun sprinkler mudah-alih ataupun hos panjang.
Kekerapan: bila perlu (anggaran 120 hari setahun)
–     Adalah penting utk tidak terlebih siram kerana akan menjadikan akar pendek selain padang lecak.
–     Gunakan moisture sensor (boleh beli online) utk tentukan padang kering baru siram.
–     Anggaran siram TERMASUK lepas baja ialah dalam 100-120 hari setahun sahaja.
Moisture sensor
BilHuraian KerjaRasional
10Pengudaraan tanah

Melakukan pengudaraan tanah pada kedalaman tiga hingga empat inci, pada diameter setengah inci pada jarak dua inci dari lubang ke lubang. Mengutip dan membuang sampah core ke luar stadium di tempat yang dibenarkan oleh pihak berkuasa tempatan.
Kekerapan: setahun sekali (jika hollow-tine, air atau water aeration)
Setahun empat kali (jika solid-tine).
–     Amat penting dan adalah punca kebanyakan kegagalan padang di M’sia.
–     Samada solid tine banyak kali setahun atau hollow tine setahun sekali.
–     Air aeration atau water aeration pun boleh.
–     Gabung sekali dengan top-dress dan pembetulan pH
Mesin hollow-tine
Mesin solid tine (dalam gambar ini: slicer)
BilHuraian KerjaRasional
11Hias-atas (topdressing) keseluruhan

Melakukan kerja-kerja hias-atas (topdress) ke atas keseluruhan padang dengan pasir halus tanpa batu dan selut, setebal 10mm atau lebih dengan rata menggunakan jentera khusus untuknya dan meratakan pasir dengan menarik dragmat atau brush khusus hingga pasir ditarik rata ke seluruh padang.
Kekerapan: setahun sekali selepas kerja pengudaraan tanah dan nyah-thatch.
–     Kerja penting utk mendapat kerataan padang
–     Menutup lekuk-lekuk kecil
–    Mengurangkan thatch
–     Sebaiknya dua tiga kali setahun
Topdresser keseluruhan menggunakan mesin
Dragmat utk meratakan pasir ke seluruh padang.
BilHuraian KerjaRasional
12Nyah-thatch (dethatching)
Melakukan kerja-kerja nyah-thatch (dethatching) di keseluruhan padang untuk mengeluarkan thatch dari celah rumput kemudian mengutip dan membuang sampah thatch ke luar stadium
Kekerapan: Setahun sekali
–     Perkara penting dilakukan utk mengelakkan padang menjadi lembut atau menyimpan air.
–     Thatch di celah rumput juga akan jadi punca penyakit
One-Time
Monthly
Yearly

Make a one-time donation

Make a monthly donation

Make a yearly donation

Choose an amount

$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00

Or enter a custom amount

$

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

DonateDonate monthlyDonate yearly
Nyah-thatch (dethatching)
BilHuraian KerjaRasional
13Merumpai (weeding)
Melakukan kerja-kerja mencabut dan/atau meracun rumpai (rumput liar) untuk memastikan ketulenan rumput padang yang asal. Rumpai yang dicabut akan dibuang ke kawasan luar stadium.
Kekerapan: seminggu sekali
–     Kerja-kerja weeding atau mencabut rumpai perlu ada dalam jadual kerja.
–     Bukan saja dalam padang tetapi juga luar atau tepi padang (jika termasuk dalam skop kontrak)
BilHuraian KerjaRasional
14Penjagaan rumput di luar padang permainan
Memotong rumput, membaiki permukaan padang yang berlekuk atau terbonjol dengan melakukan hias-atas dengan pasir atau menggelek. Membaja secara rata dan konsisten. Melakukan pengudaraan tanah di kawasan yang menakung air dan ‘high-traffic’ seperti jalan masuk padang dsb.
Kekerapan: dua kali sebulan.
–     Rumput di luar padang
–     Di pagar, di tepi astaka dan sebagainya.
–     Bukan saja memotong tetapi juga membaja, meratakan dsb.
BilHuraian KerjaRasional
15Penjagaan pokok bunga hiasan
Meracun dan/atau membuang rumput di bawah pokok bunga, membaja pokok bunga, memangkas untuk mencantikkan ranting dan dahan pokok bunga yang panjang dan kerja-kerja yang berkaitan dalam penjagaan pokok bunga hiasan. Memotong atau meracun rumput yang tumbuh celah-celah batu dan tempat lain.
Kekerapan: satu kali sebulan.
–     Jika terdapat dalam skop kontrak, pokok bunga di astaka, keliling padang atau dekat pintu masuk perlu dijaga.
BilHuraian KerjaRasional
16Penjagaan trek balapan
Membersihkan trek dari lumut dan kotoran atau bendasing lain. Memastikan kerja-kerja penyelenggaraan padang tidak merosakkan trek.
Kekerapan: satu kali seminggu.
–     Self explanatory lah kan?
–     Gunakan plywood tebal utk alas pergerakan mesin.

Posted in Fields, landskap, Lanskap, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , , , , , , , , | Leave a Comment »

Sprinkler: di luar atau dalam padang?

Posted by mynormas on December 8, 2020

Sistem penyiraman menggunakan sprinkler adalah perkara baru utk kebanyakan padang bola di Malaysia tetapi dianggap perkara biasa di padang golf.

Kini saya jumpa banyak padang yang menggunakan paip serupa paip bomba yang mudah alih. Pada saya, sistem ini menggunakan terlalu banyak air.

Terbaru, mungkin melihat kepada gambaran media bagaimana padang yang glamour di luar negara menyiram sebelum permainan dengan sprinkler pop-up dalam padang maka beberapa padang di Malaysia juga mahu yang serupa.

Malangnya samada tiada spesifikasi yang tepat atau kerana mengambil tender yang paling murah maka sprinkler padang golf yang, walaupun masih digelar sebagai “pop-up” tetapi direka supaya dipasang di ATAS permukaan padang boleh didapati dibeberapa padang bola.

Bolehkah sprinkler padang golf dipasang di bawah permukaan? Boleh, tetapi kerana muncungnya pendek, ia akan berada hampir dengan permukaan berbanding dengan sprinkler yang direka khusus untuk padang yang mempunyai muncung panjang supaya sprinkler tersebut boleh ditanam jauh ke bawah. Bila selesai penyiraman, muncung sprinkler ditarik masuk ke dalam perumah (housing) yang berada di bawah tanah.

Sebuah sprinkler yang hanya seinci dua bawah permukaan padang bola.

Apa masalahnya menggunakan sprinkler yang ditanam cetek? Jika pemain melakukan sliding atau menyepak di bawah bola, ada kemungkinan kaki dia akan “terjumpa” sprinkler itu dan padang akan menjadi terkenal kerana mencederakan pemain mahal yang mencari rezeki dengan kaki.

Kenapa contractor menggunakan sprinkler padang golf? Adakah ia murah? Tidak semestinya, tetapi sprinkler pop-up padang golf lebih besar dan boleh memancutkan air lebih jauh berbanding sprinkler yang direka utk ditanam jauh ke bawah tanah. Maka satu padang bola perlukan jumlah yang kurang jika dibandingkan dengan menggunakan sprinkler muncung panjang.

Selepas menyiram, sprinkler ini gagal “turun” kembali ke dalam tanah. Bayangkan jika anda ada banyak sprinkler di tengah padang dan pegawai permainan minta anda siram di separuh masa kerana padang terlalu keras. Anda kena cek satu-satu sprinkler.

Sprinkler yang sesuai utk ditanam jauh di bawah tanah akan mempunyai muncung panjang tetapi mampu memancut dekat sahaja maka lebih banyak kuantiti sprinkler di perlukan berbanding sprinkler dengan muncung pendek (dan besar).

Sprinkler ini di tanam 4 – 6 inci ke bawah tanah. Cukup lindungan untuk kebanyakan pemain.

Saya juga jumpa padang yang mempunyai sprinkler bawah permukaan tetapi tidak mempunyai lukisan pelan kedudukan paip air dan wayar maka menyusahkan kerja-kerja pengudaraan tanah. Saya cadangkan padang utk buat hollow-tine setahun sekali atau solid-tine sebulan sekali. Tak ke stress takut tine kena sprinkler atau paip atau wayar kawalan sprinkler (untuk sprinkler valve-in-head).

Satu lagi masalah sprinkler dalam padang ialah, jika berlaku kerosakan sprinkler, kita kena korek DALAM padang utk membaikinya. Ini akan merosakkan permukaan padang.

Sprinkler luar padang di Stadium Bolasepak Kuala Lumpur di Cheras

Cadangan saya: kalau ada bajet untuk sistem penyiraman padang, gunakan sprinkler pop-up luar padang. Elakkan sistem paip bomba dan elakkan sistem penyiraman sprinkler dalam padang.

Atau, cari pakar siraman padang. Bukan saya. Tapi saya boleh rekomen seorang dua.

One-Time
Monthly
Yearly

Make a one-time donation

Make a monthly donation

Make a yearly donation

Choose an amount

$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00

Or enter a custom amount

$

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

DonateDonate monthlyDonate yearly

Posted in Golf Course | Tagged: , , , | Leave a Comment »

5-gang

Posted by mynormas on April 26, 2020

“5-gang” bukan nama geng kongsi gelap tapi adalah jenis mesin yang terdapat dalam spesifikasi banyak padang bola dan golf. Tapi kan, bila fikir balik, rasa gah juga kalau ada gangster yang nama dia 5-gang. Cuba bayangkan tatoo di lengan lambang 5-gang.

Kenapa ia dipanggil 5-gang?

Kerana ia mempunyai lima buah unit-pemotong (cutting unit).

Semua mesin pemotong mempunyai bahagian yang mempunyai enjin yang dinamakan sebagai “prime mover” dan sebahagian yang dinamakan sebagai “cutting unit” atau unit pemotong.

Secara umumnya, cutting unit dibahagikan kepada satu; biasanya di hadapan maka digelar “Front Deck” atau jika di tengah; “Mid-mounted” ataupun belakang traktor yang biasa dipasang pada 3-point-linkage sebuah traktor; “tractor-mounted” atau “three-point-linkage mower”. Ingat, ini tentang cutting unit, bukan mata pisau, maka samada ia mempunyai dua mata pisau, atau tiga atau 144, jika ia di dalam satu kotak; ia dianggap sebagai SATU cutting-unit.
Front deck
tractor mower
mid mounted mower

Paling biasa digunakan ialah prime mover yang dipasang tiga unit pemotong dan sebetulnya dipanggil “triplex” (bukan three-gang atau 3-gang).  Tetapi, alat potong yang ditarik di belakang traktor kadang-kadang dipanggil sebagai “three-gang”.

triplex reel
triplex rotary
triplex towbehind

Kemudian kita ada mesin 5-gang (dipanggil ‘five-gang’) kerana prime-mover nya mempunyai lima unit pemotong.

5 gang reel

5 gang rotary

Kenapa mesti spesifikasikan mesin 5-gang?

Untuk padang bola, saya diberitahu kerana

  1. ia boleh menghasilkan belang padang
  2. pasal dari dulu lagi dah ada dalam spec.

Belang padang bola

belang padang bola 2

Di padang golf pula, mesin 5-gang digunakan kerana ia mempunyai kadar produktiviti pemotongan yang tinggi. Sebuah 5-gang biasa mampu memotong hingga 3 hektar satu jam berbanding dengan sebuath triplex yang boleh memotong 2 hektar satu jam dan sebuah front deck mower lebih kurang 1.5 hektar satu jam.

Sebuah padang golf 18 lubang akan mempunyai – secara purata – 20 hektar fairway bererti sebuah 5-gang akan mengambil masa 6.5 jam utk siap potong fairway padang tersebut, triplex 10 jam dan sebuah front deck 13 jam. Maka secara logiknya sebuah padang golf perlukan satu atau dua 5-gang dan sekurang-kurangnya empat triplex untuk melengkapkan potongan 18 lubang sehari. Empat triplex mungkin lebihkurang sama harga dengan dua 5-gang tetapi anda juga memerlukan lebih ramai pekerja; tempat simpanan mesin yang lebih besar, lebih banyak spare part dan mungkin lebih banyak bahanapi.

5 gang fairway

Tentunya perbincangan tidak berakhir di situ. Jika saya seorang kontraktor yang mendapat kontrak penyelenggaraan lima tahun, saya tidak mahu membeli 5-gang yang kini berharga sekitar RM250,000 (suku juta ringgit!) maka saya akan cenderung kepada lebih banyak kuantiti triplex atau front deck yang bernilai tak sampai RM200K dengan pekerja kontrak yang saya boleh lepaskan selepas tamat kontrak. Apa saya nak buat dengan mesin suku juta selepas tamat lima tahun?

Untuk sebuah padang bola pula, saya tak nampak keperluan untuk sebuah 5-gang. Walaupun jika ada dua atau tiga padang bola sekaligus.

Di padang bola, selain dari isu harga (kontrak 2 tahun, nak suruh aku beli mesin RM250,000? Jangan lupa kos selenggaraan mesin dan kos mengasah pisau, harap maklum mengasah pisau jenis reel perlukan alat dan kepakaran berasingan dari mekanik biasa) terdapat juga isu berat mesin.

ebook sale esentral

Buku penyelenggaraan rumput dan padang golf pertama di Malaysia dan dalam BM kini dijual sebagai e-buku. Dapatkan di sini.

Berat mesin jenama Toro 5-gang Reelmaster 5010-H ialah 1,300kg dan triplex Reelmaster 3100 2.2m ialah 840kg sedangkan front-deck mower Groundsmaster 3300 1.8m ialah 800kg.

Kalau saya boleh buat belang, potong pada ketinggian yang diperlukan menggunakan mesin yang ringan dan murah, kenapa mesti saya guna mesin yang berat dan mahal?

Pada saya, jika saya kontraktor padang golf (atau jika saya ingin jimatkan kos sebagai owner padang golf) saya akan gunakan traktor yang menarik 5 atau 7 gang reel mower.

5 gang tow behind

7 gang tow behind

Bila saya habis kerja memotong, saya boleh cabut pisau dan pasang trailer untuk buat kerja lain pula. Sebagai seorang kontraktor, saya perlukan kecekapan dan keberkesanan sebuah mesin untuk mendapat balik pulangan yang setimpal dengan harga murah yang pihak tuan punya padang mahu beri. Jangan beban kami dengan spesifikasi mesin turun temurun.

Not just machinery, but fertilisers and chemicals too.

Kegunaan lain untuk traktor selepas habis kerja memotong.

Maintaining this Website. Sumbangan.

Saya menyumbang ilmu secara ikhlas melalui laman web ini. Tetapi pengendalian laman web ini perlukan wang. Setiap tahun USD99 (lebihkurang RM400). Sedikit sumbangan anda amat membantu. Anda mendapat manafaat dari laman web ini? Sumbangan bermula dari $10. Jangan lupa ‘Like’ artikel ini; ‘Follow’ laman web ini dan klik mana mana iklan di page ini. This website is maintained and managed with my own money. I’ve done my best to not allow advertisement on this site thus far so that I can be independent. I’m going to start to ask for donations and see if I can get enough to sustain it that way. Donations start from $10.

$10.00

Posted in Golf Course, Greens, Lanskap, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, stadium, Taman | Tagged: , , , , | Leave a Comment »

 
%d bloggers like this: