Pakar Rumput

Laman Web Rujukan Rumput Tempatan. Local Turf Reference Website

  • Facebook Likes

  • The new Brushcutter

    Pengganti Brushcutter

    Increase productivity, cut labour. Try the AM61A

  • Trees Nursery

    Forest trees nursery

    Get your Trees from this nursery

Archive for the ‘Padang’ Category

Kuat Minum

Posted by mynormas on July 18, 2017

water ponding during irrigation wateringSalah satu konsep yang saya dapati agak susah untuk disampaikan kepada orang awam yang juga menjaga rumput ialah tentang penyiraman. Kebanyakan orang samada akan menyiram setiap hari dan/atau menyiram pada waktu petang.

Mungkin masalahnya ialah orang menyangka rumput minum air seperti manusia; iaitu bila disiram, seolah-olah ada mulut pada daun rumput yang terbuka dan minum air itu. Sebenarnya, secara metaforanya, rumput minum guna ‘cawan’ dan cawan untuk rumput ialah tanah dan ia akan minum melalui proses tertentu melalui akarnya. Oleh kerana proses nya perlahan, kita boleh andaikan ia minum dari cawan guna straw kecil pulak. Kesian kan?

Apa yang saya nak sampaikan ialah bila kita siram rumput, air akan turun ke tanah dan rumput akan menggunakan air yang berada dalam tanah. Berapa banyak air kita siram, akar akan ambil air itu melalui proses yang sama.

Baiklah, sekarang bayangkan setiap satu rumput memegang cawan. Pada musim hujan, cawan bukan sahaja penuh malah melimpah-limpah; betul? Ataupun, pada waktu cuaca mendung dan rumput ‘minum’ air perlahan-lahan, air masih ada dalam cawan, kenapa kita tuang ikut jadual? Cawan ada tiga-suku lagi air, kita tuang air sampai melimpah; apa guna?

Kalau cawan masih banyak, kenapa nak isi lagi sampai melimpah cawan tu? Banyak mana boleh minum? Kita hanya minum air yang dalam cawan, air yang dah melimpah keluar cawan ke atas lantai, kita akan abaikan. Jadi sebelum kita tuang air, kita periksa dulu cawan tu; penuh ke kosong. Kalau kosong, kita siram, kalau penuh kita jangan siram.

Dimusim kering pula, cawan makin lama makin kosong (ingat, air disedut secara perlahan-lahan melalui akar) selain air hilang melalui proses larutlesap (leaching) dan pemelowapan di tanah yang hampir permukaan.

Sebagai manusia, kita akan berasa haus dan dahaga pada waktu matahari panas terik maka masa itulah kita cari cawan kita. Alangkah hampanya kalau cawan kosong, kan? Jadi kita patut isi cawan kita sebelum matahari terik dan kalau perlu, kita isi sekali lagi pada waktu matahari sedang terik BUKAN pada waktu matahari dah mula terbenam, betul? Apa guna cawan yang penuh pada manusia yang dah mati kehausan, betul?

Maka, take-home points saya ialah:

  1. Siram awal pagi (bukan lewat petang)
  2. Kalau matahari terik, kita boleh (bukan mesti) siram tengahari.
  3. Kita siram ikut keadaan/keperluan, bukan ikut jadual. Check dulu tanah sedalam satu dua inci; kalau masih lembap, tak payah lah siram.
  4. Ulangan nombor 3 (sebab penting yang amat) JANGAN SIRAM IKUT JADUAL. 

 Maka jika anda menggunakan sistem siraman automatik, jangan set untuk siraman sebulan tetapi set lah untuk siraman esok hari atau hari ini DAN bersedia untuk off jika tiba tiba hujan.

Selain dari siraman untuk memberi ‘minum’ kepada rumput terdapat juga siraman untuk:

1. Selepas pembajaan atau peracunan.

2. Melembutkan tanah atau melambatkan bola (ini tunggu arahan pegawai perlawanan).

3. Membuang atau melarutkan bahan asing seperti embun (bila terdesak), minyak tumpah (kes terdesak giler dah ni), pasir hias atas (topdress) dan sebagainya. 

Berapa banyak air diperlukan sewaktu siram? Saya anggarkan purata 25mm seminggu untuk Cowgrass. Jadi untuk sehari siram, saya akan bahagi 7 iaitu lebihkurang 3 – 4mm. 

Edit: Dan kepada orang yang kata kalau siram waktu matahari terik daun boleh melecur kerana air pada daun akan bersifat seperti kanta yang memfokuskan cahaya matahari, saya katakan cahaya matahari adalah ‘cahaya’ dan bukan laser; iaitu ia ambil masa untuk terfokus dan membakar. Sementara itu, air tersebut dah terpelowap (evaporate).

Advertisements

Posted in Golf Course, Landscape, Lanskap, Maintenance, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium | Tagged: , | Leave a Comment »

Seminar in Sabah

Posted by mynormas on April 21, 2017

Saya akan berada di Sutera Harbour Golf Club, Kota Kinabalu, Sabah pada 8 Mei 2017 untuk satu seminar anjuran Malaysian Golf Association atau MGA.  Ia akan bermula pada pukul 8 pagi dengan pendaftaran dan berakhir pada pukul 5 petang dengan pengenalan kepada beberapa produk dan mesin baru dalam industri penjagaan rumput. Jangan lepaskan peluang ini. Hubungi MGA untuk pendaftaran melalui email sara@mgaonline.com.my. Yuran pendaftaran hanya RM150 seorang untuk rakyat Malaysia dan RM300 untuk rakyat luar.

Saya akan bercakap tentang penyakit-penyakit rumput, cara mengidentifikasi mereka dan rawatan awal. En. Mohammed dari The Mines akan bercakap tentang Trend dan cabaran yang dihadapi oleh industri golf dan En. Jack Cheong akan bercerita tentang pengalaman beliau di Royal Selangor Golf Club serta tentang Ujian tanah dan pengurangan nutrisi dalam penjagaan rumput. En. Mohd Rom pula akan menyampaikan tentang kepentingan pendidikan dalam industri golf.

MGA seminar 2017

Hubungi sara@mgaonline.com.my untuk maklumat lanjut

Posted in Fields, Golf club, Golf Course, Golf Course Superintendents, Greens, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Taman | Tagged: , , , | Leave a Comment »

Kurang Pekerja Tapi Lebih Kerja

Posted by mynormas on March 29, 2017

Membawa masuk pekerja asing dengan permit sah adalah sukar dan akan menjadi bertambah mahal dimasa akan datang. Manakala di pentas tempatan pula, kenaikan gaji minima dan sikap pekerja tempatan yang memilih pekerjaan dan suka bertukar kerja menjadikan tugas mengisi jawatan kosong lebih susah.

Samada mahal untuk membawa masuk pekerja asing atau sukar untuk mendapat pekerja tempatan, industri penjagaan rumput Malaysia, walau padang golf, bola, permainan, taman, landskap bangunan dan sebagainya, perlu mengoptimumkan pekerja yang ada atau mengambil langkah supaya lebih banyak boleh dibuat oleh jumlah pekerja yang kurang.

Apa yang boleh kita buat untuk mengurangkan keperluan pekerja? Tentunya kita mesti menambah keberkesanan pekerja dan perkara pertama yang datang di minda ialah mekanisasi.

Memotong padang bola menggunakan mesin tolak boleh mengambil masa dua hari sedangkan menggunakan mesin pandu-atas atau ride-on hanya perlukan setengah hari. Di padang golf pula, dengan menggunakan triplex dan bukan walk-behind, kita boleh kurangkan dari enam orang kepada dua orang pekerja untuk potong green. Malah lebih ramai orang boleh dikurangkan jika kita guna penyembur boom dan bukan tong sembur galas belakang untuk menyembur kawasan besar. Gambar untuk kurangkan pekerja potong padang

Adalah malang sekali, pada pendapat saya, kerajaan masih berkeras mengenakan import duti kepada mesin penjagaan rumput sedangkan industri golf merupakan suatu aspek penting dalam pelancongan negara dan industri penjagaan padang memerlukan kepada pekerja berpengetahuan tinggi.

Adalah ideal jika peralatan penjagaan rumput/landskap di tiadakan duti dan kerajaan memberi insentif kepada graduan universiti atau institut kemahiran dalam bidang yang relevan untuk mengambil kontrak penjagaan padang dan taman. Ambil dua graduan, beri mereka tiga padang yang berdekatan dan beri mereka satu traktor yang ada cukai jalan dan implemen potong, pengudaraan dan roller.

Selain mekanisasi, penggunaan bahan kimia untuk penjagaan rumput, contohnya kawalan rumpai atau lebih canggih lagi, melambatkan pertumbuhan rumput juga boleh digunakan, jikat tidak sepanjang tahun pun, di bulan puasa dan di musim hujan.

Banyak lagi cara lain yang boleh dilakukan untuk mengurangkan keperluan tenaga pekerja yang ramai. Di antara nya:

1. Menggunakan rumput plastik di ruangan kecil yang memerlukan seorang pekerja dengan mesin trimmer atau gunting kecil.

2. Kurangkan pokok besar. Pokok besar mewujudkan bayang bayang yang akan memaksa rumput tumbuh panjang untuk mencari matahari. Ini menambah kekerapan memotong. Pokok juga menambah halangan kepada mekanisasi dan menambah populasi pekerja untuk menjaga pokok. Kena pulak kalau kita pilih pokok yang banyak akar timbul dan daun gugur. Tahniah!

3. Daripada tanam rumput di lereng bukit curam, cuba amalkan penanaman alternatif seperti Wedelia atau Arachis.

4. Kurangkan penggunaan nitrogen sebagai nutrien utama.

5. Adjust bentuk mukabumi landskap anda supaya i. Kawasan rumput yang luas untuk mudahkan potongan dan rumput dapat matahari yang cukup. ii. Kurangkan lereng dan tebing curam yang perlu dipotong dengan tenaga manual. iii. Di padang golf, kurangkan bunker. iv. Beritahu designer/arkitek landskap anda bahawa ini adalah tentang praktikal atau kelestarian masa panjang dan bukan tentang legasi mereka.

6. Ada tempat yang kita tak digalakkan tanam rumput tapi kita cuba alternatif seperti pokok bunga atau reben yang lebih mudah di jaga.

7. Training. Training. Training. Ajar pekerja yang sedia ada supaya mereka lebih cekap bekerja dan mempunyai skill yang baharu. Cuba berhenti sekejap dan tanya diri sendiri; siapa yang ajar pekerja anda sekarang? Pekerja lama anda? Siapa ajar pekerja lama anda? Pekerja sebelum itu? Mana anda tahu apa yang pekerja sekarang amalkan masih sama dengan pekerja dua generasi dahulu? Terlalu selalu saya dapati pekerja padang di abaikan dan ‘orang atas’ mengandaikan pekerja tahu apa yang mereka buat sedangkan pekerja baru di ajar oleh pekerja lama yang di ajar oleh pekerja sebelum itu yang di ajar oleh penjual mesin; 10 tahun lalu. Saya selalu jumpa pengurusan yang memandang rendah kepada pekerja mereka tetapi mereka tidak pernah cuba untuk menaiktaraf pekerja.

Saya dapati, mengadakan kursus dan pengajaran berterusan di bawah tangan saya atau pengajar luar akan menaikkan moral dan semangat pekerja tempatan.

Sekian beberapa cadangan dari saya. Jika anda ada cadangan bernas, sila komen di bawah. Jika anda hanya ada komplen dan tuduhan tanpa sebarang cadangan; simpan sorang sorang. Tak perlu diskusi lagi. Tutup saja padang anda.

Gambar untuk kurangkan pekerja

Posted in Fields, Golf Course, Lanskap, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, Rumput secara am, stadium, Taman | Leave a Comment »

Kelantan

Posted by mynormas on March 16, 2017

After 25 years and thats about half a lifetime ago, I am back in Kelantan. My  client is not the golf club but a homeowner neighbouring it. Two rare things indeed; having a homeowner as a client and being  in Kelantan. But at least now I can say I’ve worked in ALL Malaysian states, even Sabah  and Sarawak, Kelantan being the only one till today I haven’t worked in. 

No, don’t call me, I’m not doing consultancy for homes, this is an exception to the rule and you may not ask me why I made the exception. 

To my Kelantanese friends, nice place you got here. 

Bye. 

Posted in Fields, Golf club, Golf Course, Padang, Padang Bola, Padang Golf | Tagged: , | Leave a Comment »

Buat Line

Posted by mynormas on March 16, 2017

Saya selalu mengambil mudah tentang pembuatan garisan di padang bola sepak. Hinggalah pada suatu minggu saya diberitahu bahawa padang di bawah jagaan saya akan dijadikan venue pertandingan bertaraf kebangsaan. Sekarang, ia adalah padang latihan maka kawasan depan gol adalah kawasan yang amat rosak.

Saya tahu apa yang perlu berlaku ialah saya perlu pindahkan gol supaya kawasan yang rosak (walaupun telah dibaiki) tidak lagi berada di depan gol; ertinya saya perlu pindahkan padang ke kiri atau ke kanan atau ke depan/belakang supaya penjaga gol dan penyerang tidak bergomol di atas kawasan rumput yang baru ditanam semula.

Walaupun saya bernasib baik padang itu tidak dikelilingi balapan, saya tidak bernasib baik kerana bucu kawasan berumput telah diambil untuk membuat bangunan tandas maka kawasan berumput tidak lagi berbentuk segiempat tepat. Manakala di sebelahsana pula, sebesar 1 meter telah diambil untuk membina pagar untuk menghalang bola keluar, jadi kawasan yang ada untuk saya gunakan hanyalah beberapa meter sahaja jika diambil kira ruang untuk penyepak sudut dan melontar ke dalam. Soalan saya ialah; besar mana padang yang diperlukan oleh pertandingan? Berapa jarak dari pinggir yang dibenarkan?

Abd Rashid bin Ayob

Di sinilah wira posting ini masuk; En. Abdul Rashid bin Ayob, umur 56 tahun dengan pengalaman 30 tahun dalam bidang membuat garisan padang bola sepak, hoki, ragbi, takraw dan sebagainya tapi pingpong tak termasuk. Walaupun saya boleh rujuk di internet dan tahu bahawa walaupun antara padang paling besar ialah kepunyaan Hull City (114m x 74m) dan antara paling kecil ialah Stoke City (100 x 64m) dan EPL telah cuba untuk mencadangkan saiz 100.58m x 64.01m sebagai suatu piawai, saiz padang bola untuk kegunaan liga di Malaysia sukar di cari. Mujur ada Pak Rashid sebagai rujukan saya.

Dengan bantuan Pak Rashid kami berjaya mengalih padang dua meter ke kanan dan mengecilkan 0.6m ke dalam (untuk mengelakkan penjaga gol berdiri di atas bekas tiang lama).

Masalahnya, pada hari perlawanan – yang akan bermula pada pukul 4.45 petang, saya ada padang baru TANPA garisan! Komisioner Perlawanan atau Games Commissioner akan memeriksa padang sekali lagi pada pukul 3.00 petang!

Pak Rashid tenang, dia tidak terburu-buru, apatah lagi kalut.

Tarik Pak Rashid; tarik!!!

Dia memulakan membuat garisan selepas gol baru di tanam dan menjadikan titik tengah diantara dua tiang itu sebagai titik permulaan dan dengan berhati-hati memulakan kerja dengan menarik tali sepanjang tepi padang baru dan menggunakan dua besi mempastikan tali tersebut tegang dan lurus. Saya betul tak sangka betapa susahnya untuk menarik tali sepanjang 110 meter yang tebal dan berat di atas padang yang berpermukaan rumput.

Dia kemudian memulakan membuat garisan menggunakan alat pembuat garisan yang diisi dengan cat berasaskan air. Siap saja garisan itu, saya menarik nafas lega, tapi tidak Pak Rashid, dia tidak berpuas hati.

“Tak lurus” katanya.

Silap 0.5 inci; sorang padam, sorang buat baru.

Saya perhatikan betul-betul, garisan luar cat itu berada lebih kurang 0.0125m di luar tali. Hendak saja saya kata “Relax lah Pak Rashid, dah suntuk masa, tak kan ada orang perasan besar tu” tetapi saya tak berani. Pak Rashid mengarahkan pembantunya, Abang Azam menggunakan sebuah mop basah, mencuci garisan di luar tali dan dia mula cat semula garisan tadi.

Habis garisan itu, dia memulakan garisan gol disebelah sana dan kami tanam gol sana pula. Masa sudah pukul 12.00 tengahari dan matahari panas. Pak Rashid tidak berhenti untuk makan. Malah, dia tidak berhenti ketika hujan juga!

Di satu lagi padang saya di Johor, saya ada masalah garisan kotak penalti di sebelah sini tidak selari dengan garisan kotak penalti sebelah sana dan saya tak pasti bagaimana untuk meluruskan nya kerana ukuran semua sama tapi di pandangan mata; tidak selari. Sehari bersama Pak Rashid, saya sudah nampak penyelesaiannya; tarik tali dari hujung padang sini ke hujung padang sana, tanda ukuran yang kita mahu di kedua dua hujung dan cat di pinggir tali hingga ke tanda kita tadi. Nah! Dua garisan lurus selari untuk dua kotak penalti.

Kami siap garisan pada 2.50 petang dan Game Commissioner yang memerhatikan kerja kami dari tadi, memeriksa padang dan mempersetujui ia boleh digunakan. Lega.

Terima kasih Pak Rashid (dan Abang Azam, dan Din dan Pak Ali juga).

Malangnya; main hanya 39 minit, hujan lebat telah menyebabkan referee menangguhkan permainan.

Rujukan:

http://www.thefa.com/football-rules-governance/lawsandrules/laws/football-11-11/law-1—the-field-of-play

http://www.football-stadiums.co.uk/articles/are-all-football-pitches-the-same-size/

Posted in Fields, Padang, Padang Bola, stadium | Tagged: , , , , , | 1 Comment »

Kesian Rumput

Posted by mynormas on February 23, 2017

Meracun terlalu besar dan tidak sama rata.

Meracun terlalu besar dan tidak sama rata.

Pernahkan anda melihat orang menggunakan racun untuk rumput yang tumbuh pinggir jalan? Atau di tebing longkang? Saya selalu lihat ini dan saya akan tertanya: siapakah yang kurang pandai di sini? Orang yang tanam atau orang yang meracun? Dah tanam lepas tu racun: itu kerja kurang pandai. Apa pun alasan, kalau ia tidak dilakukan dengan pengawasan ataupun pemikiran; ia memburukkan pemandangan.

Saya faham, memotong tebing atau ‘edging’ adalah kerja rumit dan memerlukan kesabaran. Ada orang guna mesin sandang dan ada orang guna cangkul. Saya pernah tengok orang guna scraper untuk buat kerja edging ini.

Kenapa mesti bersusah payah? Kerana sama seperti kaum lelaki yang baru lepas gunting rambut; tebing atau edge yang dipotong kemas memberi gambaran kekemasan kepada suatu kawasan rumput.Beberapa tahun dahulu seorang rakan sekerja pernah memberitahu saya yang pemain golf berkata mereka dapati padang golf saya adalah sangat kemas dari biasa dan mereka tidak tahu kenapa. Saya tahu; tahun itu adalah tahun pertama saya melakukan kerja-kerja trimming tepi jalan.

brushcutter-path-edge-002-2

Nampak kemas, kan?

Saya tidak faham bila saya lihat di tempat lain, orang lebih gemar menggunakan racun untuk mengawal rumput di tepi jalan. Kalau buat dengan berhati-hati mungkin ia boleh di terima, tetapi selalu, ia dibuat ala kadar  dengan semburan yang besar dan tidak sama rata. Selain dari tidak cantik, masalah weed sucession juga akan timbul jika racun yang sama digunakan setiap bulan.

Kesian rumput. Baik tak payah tanam kalau nak di racun.

Kesian rumput. Baik tak payah tanam kalau nak di racun.

 

pgr-primo-comparisonSelain dari menggunakan racun, saya mencadangkan penggunaan pembantut pertumbuhan rumput atau kalau mengikut DBP – regulator pertumbuhan yang akan melambatkan pertumbuhan. Ia perlu di ulang sembur tetapi begitu juga dengan racun. Kesan sampingannya ialah rumput akan tumbuh lebih padat kerana ruas atau nod nya semakin rapat. Jika anda ingin maklumat lebih lanjut (dan nak tahu apa orang putih kata) Google ‘Plant Growth regulator for turf grass’ atau hubungi pembekal anda.

Saya pernah menggunakan PGR jenama Primo pada kadar 6ml untuk satu knapsack kerana kekurangan pekerja untuk menjaga kekemasan tepi jalan saya. Tentunya saya lakukan ujian dahulu untuk mempastikan jumlah itu tidak terlalu tinggi atau rendah untuk rumput spesis itu.

Posted in Fields, Golf Course, Golf Course Superintendents, Landscape, Lanskap, Maintenance, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , | Leave a Comment »

Potong rumput

Posted by mynormas on February 7, 2017

“Saya sangka potong rumput itu hanya sekadar ambil mesin dan potong! Rupanya ada kiraan dan ukuran juga” kata penjaga padang kepada saya sewaktu saya sedang menggunakan kalkulator, alat ukur dan kertas untuk mengira dan mengukur luas padang, lebar pisau dan ketinggian rumput di padang sebuah stadium baru di Kuala Lumpur baru-baru ini. Saya sedang mengira lebar potongan yang optima supaya kerja memotong tidak membazir waktu tetapi dimasa sama, menghasilkan belang yang tidak terlalu kecil/besar yang dikehendaki oleh orang yang mengupah saya.

Pengukuran padang sebelum menanda tempat potong.

Pengukuran padang sebelum menanda tempat potong.

Kenyataan di atas adalah pendapat tipikal tentang penjagaan padang rumput di Malaysia. ‘Jaga padang = potong rumput’. Maka kontrak menjaga padang berkisar kepada jumlah potongan sebulan – selalunya satu atau dua kali sahaja tanpa mempedulikan jenis rumput, kecepatan pertumbuhan rumput dan ketinggian potongan. Oleh itu kontrak yang di beri adalah kecil dan tidak berbaloi untuk terlalu banyak fikir atau mesin yang betul. Profesionalisma, kita buang luar tingkap.

Lepas tu, tuan punya padang akan tanya “Kenapa padang saya tidak rata?” atau “Bagaimana nak dapat padang kering?” atau “Kenapa tak boleh buat belang di padang saya macam di Wembley/Larkin?” dan sebagainya. Jawapan saya ialah: kerana kontrak/bajet/sokongan/upah yang diberi hanyalah untuk menjadikan rumput yang panjangnya 75mm kepada 25mm atau lebih rendah satu atau dua kali sebulan.

Bagaimanapun, memotong rumput terdapat cara, teknik dan mesin tertentu. Dalam artikel ini yang insya Allah akan termasuk dalam buku yang sedang saya tulis, saya akan bincangkan secara ringkas tentang jenis-jenis pisau yang digunakan untuk memotong rumput. Saya masih lagi mencari terjemahan terbaik untuk perkataan teknikal tetapi menyamai perkataan harian seperti ‘rotary’ atau ‘flail’ dan seumpamanya. Jika tuan/puan, mempunyai cadangan, hubunig saya atau komen di bawah.

Terdapat tiga jenis pisau digunakan untuk memotong rumput:

  1. Rotary
  2. Reel
  3. Flail

Kedua dua reel dan flail kadang-kadang dimasukkan dalam kategori pisau berbentuk silinder dan kadang-kadang pisau rotary dan flail dimasukkan dalam kategori pisau memotong dengan cara impak atau hentaman. Semuanya bergantung kepada bagaimana kita ingin mengkategorikannya.

Pisau rotary

Pisau jenis rotary adalah umpama pisau yang memusing pada arah mendatar dan memotong rumput secara impak dengan logam, selalunya besi yang diasah; kadang-kadang tali nylon juga digunakan untuk kawasan yang berhampiran dengan batu, bangunan, hiasan dan sebagainya yang mampu merosakkan atau dirosakkan oleh pisau logam. Malangnya zaman sekarang pisau rotary menggunakan tali nylon digunakan sewenang-wenangnya oleh pengguna mesin sandang walaupun di tengah padang. Tali nylon adalah tumpul dan bekas potongannya adalah mencederakan rumput. Oleh kerana tali nylon dicipta untuk putus bila terkena benda keras, tali nylon senang putus dan menyebabkan menganggar ketinggian potongan sukar maka pengguna akan tenyeh tali ke tanah; memotong daun, batang dan juga akar.

Tali nylon sebuah brush-cutter

Tali nylon sebuah brush-cutter

Kemajuan teknologi telah menjadikan pemotong rumput jenis rotary lebih canggih dan telah diberi nafas baru. Diantaranya ialah:

  1. Mulching deck

Pisau rotary dengan bentuk khas yang akan menyebabkan rumput yang telah dipotong naik ke atas dalam kotak pisau dan akan jatuh untuk dipotong sekali lagi. Ini menghasilkan sisa potongan yang lebih halus, mudah masuk di celah-celah rumput dan bila mereput, akan menjadi nutrisi untuk rumput.

  1. Fine-cut rotary

Pisau yang mempunyai radius pendek dan rekabentuk tertentu yang memberi potongan yang lebih baik; pisau ini boleh digunakan untuk memotong pada ketinggian yang lebih rendah dari pisau rotary biasa.

  1. Sistem transmisi hidraulik.

Biasanya pemotong jenis rotary akan diputar oleh enjin melalui sistem gear dan aci (shaft) yang bising dan mudah rosak; kini beberapa mesin pemotong telah menggunakan sistem hidraulik untuk memutarkan pisau rotary

 

Pisau Reel

Pisau reel terdiri daripada dua bahagian penting; reel dan bedknife. Reel akan berputar sementara bedknife akan kekal di satu posisi dan akan menentukan ketinggian potongan.

Lima besi yang anda boleh lihat tu ialah reel. Ia akan bersentuh dengan bedknife di bawah.

Lima besi yang anda boleh lihat tu ialah reel. Ia akan bersentuh dengan bedknife di bawah.

Ia memotong dengan konsep gunting kerana ia merupakan dua permukaan yang bertemu dan bergeser dengan rumput di tengahnya, sama seperti gunting memotong kertas.

Reel mempunyai bilah yang perlu di asah secara backlapping ataupun grinding. Lebih banyak bilah pada sebuah reel, lebih cantik potongannya tetapi lebih banyak tenaga yang diperlukan oleh sistem hidraulik untuk memutar reel tersebut. Biasanya pisau yang digunakan untuk memotong rough akan memerlukan lima bilah pada reel dan untuk memotong green, diantara 11 hingga 16 bilah pada reel.

Jika anda perlu tahu bagaimana sebuah reel mower memotong, anda perlu lihat video ini selama 2 minit pun dah cukup.

Pemotong Flail

Pemotong jenis flail juga digolongkan sebagai pemotong silinder (cylinder mower) dan secara asasnya ialah kepingan besi kecil yang dipusing secara laju untuk memotong rumput melalui impak pukulan besi tajam.

Ia direka supaya kepingan besi tersebut berhayun secara bebas mengikut arah putaran silinder. Oleh kerana ia berhayun bebas, ia tidak rosak (selalunya) jika terkena benda-benda keras yang tersembunyi di rumput panjang contohnya akar pokok, bola golf (jika memotong di lapang sasar golf) dan tidak menghantar hentakan balik ke mesin melalui sistem transmisi seperti kebanyakan pisau rotary yang menggunakan gear power take off dan bukan sistem hidraulik.

Maka, jika anda mempunyai laman rumah sendiri dan ingin memotong rumput anda sendiri, cari mesin reel yang memotong menggunakan kuasa tolakan. Jika laman rumah anda besar, gunakan mesin rotary elektrik. Elakkan petrol kerana anda akan ada kos menjaga enjin seperti minyak, service dan sebagainya. Jika anda contractor padang, cuba cari flail ataupun rotary yang bersifat mulching kerana sampah akan kurang dan mudah menjaga berbanding reel mower.

NOTA:

Saya menawarkan khidmat kontrak pemotongan. Jika padang anda memerlukan khidmat pemotongan rumput yang profesional, sila hubungi saya di 03-5131 0066 dan biarkan ia berdering lama sehingga masuk voicemail. Ambil perhatian bahawa khidmat saya profesional dan kerana saya tidak menggunakan buruh asing; ia bukan murah. Jika bajet anda kecil, sila jangan buang masa masing masing.

Besi flail yang diguna untuk memotong rumput

Besi flail yang diguna untuk memotong rumput

 

HUBUNGI SAYA DI O12 5II 3353 UNTUK KONTRAK MEMOTONG PADANG ANDA

HUBUNGI SAYA DI O12 5II 3353 UNTUK KONTRAK PROFESIONAL MEMOTONG PADANG ANDA

Posted in Fields, Padang, Padang Bola, stadium, Taman | Tagged: , , , | 1 Comment »

Less Workers

Posted by mynormas on January 20, 2017

The cost of hiring foreign workers is rising in Malaysia and will continue to rise. In 2018, employers will have to pay levy for the workers through the Employers Mandatory Committment or EMC that will come into force after it was postponed from 2017. As far as turfgrass maintenance in golf course, football fields, parks, lawn, roadside and wherever else goes, I would have liked to say “Now is the time to look for local workers with specialised training and/or interest” but from experience, such advice aren’t taken well by employers and many will have their side of the story regarding employing local workers too. Even if it didn’t happen to them, they know who it happened to, or at least they know who can tell you who it happened too or maybe, they remember someone telling them the story.

So I say, let’s reduce the need for staff regardless of local or foreign.  The question is, how can we lower the number of staff required to maintain a football field, golf course, parks or even lawns? Well, here are some of my suggestions:

  1. Use artificial grass. You probably are thinking about the football field sized area with plastci turf but I am also pointing out that 75mm strip of grass between your kerb and the drain that you have to send a worker with a brushcutter to cut. Or that small area between your Ixora shrub and the kerb. Or that 300mm wide but 50 meter long between lamp-posts. Artificial grass needs no mowing and very little maintenance. There are of course pros and cons for using artificial grass on playing fields but they matter little to the areas I mentioned.
    Benefits:it will look neater and prettier. Depending on how much of your area is planted with this small areas, you may cut down from 0 to 10% of your existing staff.
    Disadvantages, these small pieces of plastic turf can be difficult to install.

    p_20170118_103721_1_p

    Wouldn’t this look much better with green coloured grass, even if it’s artificial grass?

  2. Plant less trees. I know, it sounds contrarian right? The thing is, trees create shade that forces grass to extend their leaves upward to look for more sunlight, creating more mowing needs. More trees will also reduce opportunities to mechanise your mowing thereby increasing your worker population. Plus, the roots of some trees (Khaya and Raintree anyone?) grow out of the soil and will damage mower blades, walkways, paths, even roads. If you need a lot of trees, remember how big they become five or ten years later and plant so that the canopies of the trees are just touching each other.
    Benefits: for large areas like golf course rough or parks, up to 50% of the staff dedicated to that area, if you implement mechanization.
    Disadvantages: in the beginning, your golf course or park is going to look empty when the trees are young. Resist the temptation to fill in the gaps! When the trees grow older, they need more space.

    problem-with-trees

    The problem with trees especially when too many.

  3. Be creepy. For steep slopes that can’t be mown with a machine, use creepers like Wedelias or Arachis pinto. Or perhaps even Weeping Lovegrass or even leaving it unmaintained but managed (I have a no creeper, volunteer oil palm or small trees policy in these ‘wild’ areas).
    Benefits: do it right and you give more color to a simple slope. You can save a lot of manpower here. This is where the need for foreign workers is highest.
    Disadvantages:well rumours of snakes (honest. That’s what a worker told me though he admits he never saw one. Also, once a year, will still need to work on it.
  4. Slow down. Use plant growth regulators to slow down the growth of the grass. What it does is it shortens the internodes and makes the grass grow shorter.
    Benefits: It has a side effect of creating denser stands of turf. You can cut down up to 30% of your mowing needs.
    Disadvantages: you need to apply regularly to reap the benefits and this has cost even if the benefits outweigh the costs.pgr-primo-comparison
  5. Avoid urea. Actually, refrain from using too much nitrogen fertilising on your grass. Malaysian groundskeepers love using urea on their turfgrass because it gives them instant green-up. Of course it does, it contains 46% nitrogen! And nothing else! It’s like taking lots of vitamin C and no other vitamins. You’ll get diarrhoea but at least you have good skin. Ok, may be that’s not such a good example.
    Benefit of not applying too much nitrogen: you don’t weaken your turfgrass yet assume that you are helping it grow with ‘fertiliser’. Why don’t you try not eating anything else except oranges; see how healthy you can be.
    Disadvantages: less green colour on the grass.
    I’m not saying you don’t fertilise, I’m just saying don’t use straight fertiliser with only one nutrient; example Urea!
    Nitrogen fertilising gives surge growth that you have to mow aggresively.
  6. Some architecutur… architectural… some design changes. The kind that will help you reduce workers. It is best if you do it from the beginning but perhaps you can spend 2017 to reduce your dependence on workers by using the workers in redesigning your field. Some examples, have less steep slopes, for golf courses, don’t have so many bunkers, reduce small areas that need to be hand-mown; instead of having three 1-metre wide dividers with small trees at your parking lot, have one 2.5-metre wide divider with big trees for shade and use paint or concrete dividers for the rest.
  7. Mechanise. Use ride-on mowers instead of knapsack or push mowers or walk-behinds. On golf course greens, walk-behinds need more manpower. You can get around this by training all operators on walk-behinds so that they mow greens in the morning for two hours then they go to their normal jobs. It takes about 2-8 man-days to mow a football field with a push-mower but only four man-hours with a ride-on. Instead of using a few knapsack or handsprayers, consider using a calibrated boom sprayer.
  8. Use shrubs to reduce mowing or in places where  grass is difficult to grow; for example under big trees or near building or small kerbs. We can use Rhoeo discolor or Iris or Spider Lilies or many others.

    base-of-tree-no-mow

    Alternatives to grass when in areas that have to use hand-mow.

  9. Upskill or multiskilled. Train your existing workers or workers you want to keep so that they know more or can do more. Why have three workers that can only operate the ubiquitous brush-cutter, knapsack sprayer and scisssors when you can have one who can operate a ride-on mower, a hedge trimmer and a boom sprayer even if you have to pay two person’s salary for that one guy/girl. No one worker can do only one job “Everyone can do everything” was a motto I had when I reduced the staff number on my 18 holes from 42 labourers to 18 professionals in the 1990s.
  10. Rotate your poison. If you use herbicide to kill the grass at your border fence, kerbs or even drains in the name of saving manpower; avoid weed succession by using different kind of herbicides.

The list is of course a lot more but I guess you get it. I just wish the government would play ball and help out with the turfgrass mower tax and such. I mean, the government can earn a lot more when tourists come here to play golf than on the tax money from the sale of turfgrass equipment. In fact, I think the government would do well to subsidise or somehow reward any employer that can show the purchases they are going to make can reduce the number of workers by a certain percentage.

With the ringgit as it is now, it is expensive to buy turfgrass machinery. So now we are stuck with too expensive to use manpower and also too expensive to use manpower. What’s going to become of Malaysian golf courses eventually?

If you need help with planning any of the above; please do not hesitate to give me a call.

Thank you.

Posted in Fields, Golf Course, Landscape, Padang, Padang Bola, Padang Golf | Tagged: , , , | Leave a Comment »

Padang Bola

Posted by mynormas on December 14, 2016

Mulai tahun 2016, saya mula melibatkan diri lebih kepada penjagaan padang bola. Jika anda sangka penjagaan padang bola hanyalah tentang memotong rumput – anda silap – tetapi anda mempunyai ramai teman seangkatan fikiran. Itulah realiti penjagaan padang bola di Malaysia, samada padang bola sekolah ataupun milik persatuan bolasepak. Cuma di tambah dengan kebolehan menggelek padang dengan penggelek besar untuk meratakan padang yang, sebenarnya, boleh merosakkan padang. Malahan, kerja memotong pun dilakukan dengan kekerapan yang silap kerana banyak padang yang saya temui memotong rumput satu kali sebulan malah saya pernah di beritahu tentang padang yang memotong setengah padang sebulan (ertinya mereka memotong rumput satu kali dua bulan).

Selain dari memotong, penjagaan padang juga seharusnya merangkumi kerja kerja amalan kultura seperti pengudaraan padang, pemotongan menegak, hias-atas, aplikasi nutrisi (pembajaan) selain dari kerja pembaikan kerosakan, pembuangan sampah dan sebagainya.

Kerja hollow-tine membantu udara dan air masuk ke dalam tanah dan memberi ruang kepada serangga, kulat, nematod, bakteria yang berfungsi sebagai suatu ekologi tanah yang membantu penghidupan rumput. Jika tanah anda padat, mereka akan mati, dan rumput anda akan mati.

Jika anda mencari kontraktor profesional berpengalaman yang mampu membuat kerja hollow-tine, dethatch, membaja, topdress dan memberi nasihat kepada anda tentang penjagaan padang, hubungi saya di mynormas ATconsultant.com dengan menggantikan AT dengan @. Sekarang. Atau hubungi o3-5131-0066; kalau tiada jawapan, biarkan ia berdering, ia akan di sambung ke handphone saya secara automatik.

Hias atas keseluruhan sebuah padang bola.

Hias atas keseluruhan sebuah padang bola (sebelum ia di tarik)

Hollow-tine. Mesin yang digunakan mungkin berbeza.

Contoh Hollow-tine. Mesin yang digunakan mungkin berbeza.

Hias-atas atau topdress ialah kerja-kerja menabur selapis pasir secara raa ke atas padang kemudian menggunakan suatu alat khusus, menarik/menolak pasir supaya turun dari permukaan tinggi ke kawasan rendah. Kawasan rendah yang di maksudkan ialah contohnya bekas kasut atau tendangan pemain, bekas tayar mesin ataupun kesan dari ‘sliding tackle’. Semua ini tidak kelihatan kerana rumput akan di potong sama tinggi sedangkan tanah tinggi rendah.

Perbaiki padang anda dengan bantuan pengalaman seorang pro. Saya melakukan kerja-kerja hollow-tine, topdressing, menjual baja dan sebagainya. Saya juga melakukan pemotongan dan kontrak penjagaan rumput. Hubungi saya di mynormasATconsultant.com atau o3-5131-0066 dan biarkan ia berdering sehingga voice mail.

Posted in Fields, Lanskap, Padang, Padang Bola, stadium, Taman, Topdress | Tagged: , , | Leave a Comment »

Pengudaraan Padang

Posted by mynormas on December 8, 2016

Kita lihat sebuah padang sebagai suatu tanah lapang yang ditumbuhi rumput. Tetapi tahukah anda di dalam tanah terdapat suatu ekosistem nya sendiri yang terdiri dari akar tumbuhan, kulat, bakteria, nematod dan pelbagai mikroflora dan fauna yang wujud. Satu kaki persegi tanah boleh ada berbilion mikroorganisma yang mempunyai fungsi masing-masing; ada yang merungkai bahan organik atau baja kepada bentuk nutrien yang boleh di ambil oleh tumbuhan ataupun mereputkan tumbuhan atau organisma yang telah mati.

Mikroorganisma dalam ekosistem ini bersifat aerobik iaitu ia perlukan oksigen untuk hidup. Oksigen wujud dalam tanah di ruang di antara ketulan atau butiran tanah tersebut. Ini di sebut sebagai ‘pore space‘. Terdapat lebih banyak ruang bila butiran itu besar (contohnya bila tanah itu terdiri dari peratusan pasir yang tinggi).

Di dalam situasi padang rumput, pemain atau pengguna yang menghentak atau memijak dan jentera penyelenggaraan yang berat akan menghempap tanah dan menjadikan ruang di antara ketulan itu mengecil atau rapat dan ini mengurangkan oksigen yang boleh di dapati oleh bukan sahaja mikroorganisma tanah, tetapi juga akar rumput.

Ruang di antara ketulan/butiran tanah sebelum dan selepas mampatan.

Ruang di antara ketulan/butiran tanah sebelum dan selepas mampatan.

Selain dari itu, ruang ini juga adalah laluan untuk air mengalir.

Hasil yang kita dapat lihat ialah kawasan yang mati, air yang bertakung dan akar yang pendek. Ini menyebabkan rumput mudah tercabut bila di sepak atau di bawah stud pemain. Adakah itu masalah padang anda?

Penyakit tidak menyerang dalam garis lurus. Ini adalah kesan mampatan.

Penyakit tidak menyerang dalam garis lurus. Ini adalah kesan mampatan.

Kesan mampatan.

Kesan mampatan. Kawasan hadapan gol adalah antara kawasan tinggi trafik.

Jadi apakah tindakan selanjutnya? Kita kurangkan mampatan  dengan cara melakukan pengudaraan tanah. Kita bantu udara untuk masuk ke dalam tanah.

Pengudaraan tanah adalah salah satu dari amalan kultura yang saya ibaratkan sebagai senaman dalam konteks kesihatan rumput. Perlu kan orang putih cakap baru bos nak percaya? Kita lihat video ini…

Hubungi saya untuk kontrak pengudaraan padang ‘hollow-tine’ atau ‘solid-tine’ dan/atau topdressing.

Berapakah kekerapan pengudaraan tanah? Ia bergantung pada penggunaan padang, jenis tanah dan sistem saliran. Tetapi umumnya saya cadangkan setahun sekali. Sebaik-baiknya setahun dua kali. Jika ia di lakukan selalu dan padang dalam keadaan sihat, padang akan pulih dalam masa dua hingga tiga minggu.

Apa yang kita buat dengan sampah core tersebut? Jika ia tidak bermasalah (tiada black layer atau tanah liat) ia boleh di gunakan semula seperti dalam video di atas. JIka ia bermasalah, kita perlu buang semuanya dan gantikan dengan pasir baru.

Sehubungan itu, terdapat satu jenis lagi pengudaraan yang tidak mengeluarkan sampah, mempunyai lubang yang kecil dan mampu masuk lebih dalam. Tetapi ini perlu di lakkan lebih kerap berbanding dengan pengudaraan yang mengeluarkan core. Padang lebih cepat boleh digunakan. Lakukan pengudaraan ini tiga hingga empat kali setahun.

Jika anda seorang contractor padang, saya cadangkan anda beli sebuah mesin pengudaraan berbentuk slicer yang lebih mudah di gunakan tetapi perlu di lakukan pengudaraan hingga 10 kali setahun kerana ia membuat lubang yang halus dan padang boleh di gunakan hampir serta merta. Ini adalah satu contoh pengudaraan tanah secara solid tine, iaitu memasukkan suatu besi ke dalam tanah untuk membuat lubang kecil. Oleh kerana ia lubang kecil, ia perlu di buat selalu dan tidak sesuai jika terdapat masalah tanah.

Saya menyeru kepada pembaca yang bertanggungjawab ke atas padang supaya memasukkan spesifikasi pengudaraan tanah ke dalam kontrak yang akan datang; “Melakukan pengudaraan tanah secara hollow-tine pada kedalaman di antara tiga hingga empat inci dengan besar lubang 12mm (setengah inci) sekurang-kurang nya satu kali satu tahun, di ikuti dengan pengudaraan secara solid tine pada kedalaman satu atau dua inci  sekurang-kurangnya dua kali setahun. Ketiga-tiga aktiviti pengudaraan mesti di jadualkan supaya ia memberi manfaat kepada rumput tanpa mudarat kepada pengguna padang”

Hubungi saya untuk khidmat nasihat pengudaraan padang dan sewa mesin. Hantar email ke mynormasATconsultant.com sekarang. Tahun 2017 akan menyaksikan perubahan harga dalam kerja kerja pengudaraan tanah yang saya lakukan.

Posted in Padang, Padang Bola, stadium | Tagged: , , , , | Leave a Comment »

 
%d bloggers like this: