Pakar Rumput

Laman Web Rujukan Rumput Tempatan. Local Turf Reference Website

  • Facebook Likes

  • The new Brushcutter

    Pengganti Brushcutter

    Increase productivity, cut labour. Try the AM61A

  • Trees Nursery

    Forest trees nursery

    Get your Trees from this nursery

Posts Tagged ‘Rumput’

Kuat Minum

Posted by mynormas on July 18, 2017

water ponding during irrigation wateringSalah satu konsep yang saya dapati agak susah untuk disampaikan kepada orang awam yang juga menjaga rumput ialah tentang penyiraman. Kebanyakan orang samada akan menyiram setiap hari dan/atau menyiram pada waktu petang.

Mungkin masalahnya ialah orang menyangka rumput minum air seperti manusia; iaitu bila disiram, seolah-olah ada mulut pada daun rumput yang terbuka dan minum air itu. Sebenarnya, secara metaforanya, rumput minum guna ‘cawan’ dan cawan untuk rumput ialah tanah dan ia akan minum melalui proses tertentu melalui akarnya. Oleh kerana proses nya perlahan, kita boleh andaikan ia minum dari cawan guna straw kecil pulak. Kesian kan?

Apa yang saya nak sampaikan ialah bila kita siram rumput, air akan turun ke tanah dan rumput akan menggunakan air yang berada dalam tanah. Berapa banyak air kita siram, akar akan ambil air itu melalui proses yang sama.

Baiklah, sekarang bayangkan setiap satu rumput memegang cawan. Pada musim hujan, cawan bukan sahaja penuh malah melimpah-limpah; betul? Ataupun, pada waktu cuaca mendung dan rumput ‘minum’ air perlahan-lahan, air masih ada dalam cawan, kenapa kita tuang ikut jadual? Cawan ada tiga-suku lagi air, kita tuang air sampai melimpah; apa guna?

Kalau cawan masih banyak, kenapa nak isi lagi sampai melimpah cawan tu? Banyak mana boleh minum? Kita hanya minum air yang dalam cawan, air yang dah melimpah keluar cawan ke atas lantai, kita akan abaikan. Jadi sebelum kita tuang air, kita periksa dulu cawan tu; penuh ke kosong. Kalau kosong, kita siram, kalau penuh kita jangan siram.

Dimusim kering pula, cawan makin lama makin kosong (ingat, air disedut secara perlahan-lahan melalui akar) selain air hilang melalui proses larutlesap (leaching) dan pemelowapan di tanah yang hampir permukaan.

Sebagai manusia, kita akan berasa haus dan dahaga pada waktu matahari panas terik maka masa itulah kita cari cawan kita. Alangkah hampanya kalau cawan kosong, kan? Jadi kita patut isi cawan kita sebelum matahari terik dan kalau perlu, kita isi sekali lagi pada waktu matahari sedang terik BUKAN pada waktu matahari dah mula terbenam, betul? Apa guna cawan yang penuh pada manusia yang dah mati kehausan, betul?

Maka, take-home points saya ialah:

  1. Siram awal pagi (bukan lewat petang)
  2. Kalau matahari terik, kita boleh (bukan mesti) siram tengahari.
  3. Kita siram ikut keadaan/keperluan, bukan ikut jadual. Check dulu tanah sedalam satu dua inci; kalau masih lembap, tak payah lah siram.
  4. Ulangan nombor 3 (sebab penting yang amat) JANGAN SIRAM IKUT JADUAL. 

 Maka jika anda menggunakan sistem siraman automatik, jangan set untuk siraman sebulan tetapi set lah untuk siraman esok hari atau hari ini DAN bersedia untuk off jika tiba tiba hujan.

Selain dari siraman untuk memberi ‘minum’ kepada rumput terdapat juga siraman untuk:

1. Selepas pembajaan atau peracunan.

2. Melembutkan tanah atau melambatkan bola (ini tunggu arahan pegawai perlawanan).

3. Membuang atau melarutkan bahan asing seperti embun (bila terdesak), minyak tumpah (kes terdesak giler dah ni), pasir hias atas (topdress) dan sebagainya. 

Berapa banyak air diperlukan sewaktu siram? Saya anggarkan purata 25mm seminggu untuk Cowgrass. Jadi untuk sehari siram, saya akan bahagi 7 iaitu lebihkurang 3 – 4mm. 

Edit: Dan kepada orang yang kata kalau siram waktu matahari terik daun boleh melecur kerana air pada daun akan bersifat seperti kanta yang memfokuskan cahaya matahari, saya katakan cahaya matahari adalah ‘cahaya’ dan bukan laser; iaitu ia ambil masa untuk terfokus dan membakar. Sementara itu, air tersebut dah terpelowap (evaporate).

Advertisements

Posted in Golf Course, Landscape, Lanskap, Maintenance, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium | Tagged: , | Leave a Comment »

Potong rumput

Posted by mynormas on February 7, 2017

“Saya sangka potong rumput itu hanya sekadar ambil mesin dan potong! Rupanya ada kiraan dan ukuran juga” kata penjaga padang kepada saya sewaktu saya sedang menggunakan kalkulator, alat ukur dan kertas untuk mengira dan mengukur luas padang, lebar pisau dan ketinggian rumput di padang sebuah stadium baru di Kuala Lumpur baru-baru ini. Saya sedang mengira lebar potongan yang optima supaya kerja memotong tidak membazir waktu tetapi dimasa sama, menghasilkan belang yang tidak terlalu kecil/besar yang dikehendaki oleh orang yang mengupah saya.

Pengukuran padang sebelum menanda tempat potong.

Pengukuran padang sebelum menanda tempat potong.

Kenyataan di atas adalah pendapat tipikal tentang penjagaan padang rumput di Malaysia. ‘Jaga padang = potong rumput’. Maka kontrak menjaga padang berkisar kepada jumlah potongan sebulan – selalunya satu atau dua kali sahaja tanpa mempedulikan jenis rumput, kecepatan pertumbuhan rumput dan ketinggian potongan. Oleh itu kontrak yang di beri adalah kecil dan tidak berbaloi untuk terlalu banyak fikir atau mesin yang betul. Profesionalisma, kita buang luar tingkap.

Lepas tu, tuan punya padang akan tanya “Kenapa padang saya tidak rata?” atau “Bagaimana nak dapat padang kering?” atau “Kenapa tak boleh buat belang di padang saya macam di Wembley/Larkin?” dan sebagainya. Jawapan saya ialah: kerana kontrak/bajet/sokongan/upah yang diberi hanyalah untuk menjadikan rumput yang panjangnya 75mm kepada 25mm atau lebih rendah satu atau dua kali sebulan.

Bagaimanapun, memotong rumput terdapat cara, teknik dan mesin tertentu. Dalam artikel ini yang insya Allah akan termasuk dalam buku yang sedang saya tulis, saya akan bincangkan secara ringkas tentang jenis-jenis pisau yang digunakan untuk memotong rumput. Saya masih lagi mencari terjemahan terbaik untuk perkataan teknikal tetapi menyamai perkataan harian seperti ‘rotary’ atau ‘flail’ dan seumpamanya. Jika tuan/puan, mempunyai cadangan, hubunig saya atau komen di bawah.

Terdapat tiga jenis pisau digunakan untuk memotong rumput:

  1. Rotary
  2. Reel
  3. Flail

Kedua dua reel dan flail kadang-kadang dimasukkan dalam kategori pisau berbentuk silinder dan kadang-kadang pisau rotary dan flail dimasukkan dalam kategori pisau memotong dengan cara impak atau hentaman. Semuanya bergantung kepada bagaimana kita ingin mengkategorikannya.

Pisau rotary

Pisau jenis rotary adalah umpama pisau yang memusing pada arah mendatar dan memotong rumput secara impak dengan logam, selalunya besi yang diasah; kadang-kadang tali nylon juga digunakan untuk kawasan yang berhampiran dengan batu, bangunan, hiasan dan sebagainya yang mampu merosakkan atau dirosakkan oleh pisau logam. Malangnya zaman sekarang pisau rotary menggunakan tali nylon digunakan sewenang-wenangnya oleh pengguna mesin sandang walaupun di tengah padang. Tali nylon adalah tumpul dan bekas potongannya adalah mencederakan rumput. Oleh kerana tali nylon dicipta untuk putus bila terkena benda keras, tali nylon senang putus dan menyebabkan menganggar ketinggian potongan sukar maka pengguna akan tenyeh tali ke tanah; memotong daun, batang dan juga akar.

Tali nylon sebuah brush-cutter

Tali nylon sebuah brush-cutter

Kemajuan teknologi telah menjadikan pemotong rumput jenis rotary lebih canggih dan telah diberi nafas baru. Diantaranya ialah:

  1. Mulching deck

Pisau rotary dengan bentuk khas yang akan menyebabkan rumput yang telah dipotong naik ke atas dalam kotak pisau dan akan jatuh untuk dipotong sekali lagi. Ini menghasilkan sisa potongan yang lebih halus, mudah masuk di celah-celah rumput dan bila mereput, akan menjadi nutrisi untuk rumput.

  1. Fine-cut rotary

Pisau yang mempunyai radius pendek dan rekabentuk tertentu yang memberi potongan yang lebih baik; pisau ini boleh digunakan untuk memotong pada ketinggian yang lebih rendah dari pisau rotary biasa.

  1. Sistem transmisi hidraulik.

Biasanya pemotong jenis rotary akan diputar oleh enjin melalui sistem gear dan aci (shaft) yang bising dan mudah rosak; kini beberapa mesin pemotong telah menggunakan sistem hidraulik untuk memutarkan pisau rotary

 

Pisau Reel

Pisau reel terdiri daripada dua bahagian penting; reel dan bedknife. Reel akan berputar sementara bedknife akan kekal di satu posisi dan akan menentukan ketinggian potongan.

Lima besi yang anda boleh lihat tu ialah reel. Ia akan bersentuh dengan bedknife di bawah.

Lima besi yang anda boleh lihat tu ialah reel. Ia akan bersentuh dengan bedknife di bawah.

Ia memotong dengan konsep gunting kerana ia merupakan dua permukaan yang bertemu dan bergeser dengan rumput di tengahnya, sama seperti gunting memotong kertas.

Reel mempunyai bilah yang perlu di asah secara backlapping ataupun grinding. Lebih banyak bilah pada sebuah reel, lebih cantik potongannya tetapi lebih banyak tenaga yang diperlukan oleh sistem hidraulik untuk memutar reel tersebut. Biasanya pisau yang digunakan untuk memotong rough akan memerlukan lima bilah pada reel dan untuk memotong green, diantara 11 hingga 16 bilah pada reel.

Jika anda perlu tahu bagaimana sebuah reel mower memotong, anda perlu lihat video ini selama 2 minit pun dah cukup.

Pemotong Flail

Pemotong jenis flail juga digolongkan sebagai pemotong silinder (cylinder mower) dan secara asasnya ialah kepingan besi kecil yang dipusing secara laju untuk memotong rumput melalui impak pukulan besi tajam.

Ia direka supaya kepingan besi tersebut berhayun secara bebas mengikut arah putaran silinder. Oleh kerana ia berhayun bebas, ia tidak rosak (selalunya) jika terkena benda-benda keras yang tersembunyi di rumput panjang contohnya akar pokok, bola golf (jika memotong di lapang sasar golf) dan tidak menghantar hentakan balik ke mesin melalui sistem transmisi seperti kebanyakan pisau rotary yang menggunakan gear power take off dan bukan sistem hidraulik.

Maka, jika anda mempunyai laman rumah sendiri dan ingin memotong rumput anda sendiri, cari mesin reel yang memotong menggunakan kuasa tolakan. Jika laman rumah anda besar, gunakan mesin rotary elektrik. Elakkan petrol kerana anda akan ada kos menjaga enjin seperti minyak, service dan sebagainya. Jika anda contractor padang, cuba cari flail ataupun rotary yang bersifat mulching kerana sampah akan kurang dan mudah menjaga berbanding reel mower.

NOTA:

Saya menawarkan khidmat kontrak pemotongan. Jika padang anda memerlukan khidmat pemotongan rumput yang profesional, sila hubungi saya di 03-5131 0066 dan biarkan ia berdering lama sehingga masuk voicemail. Ambil perhatian bahawa khidmat saya profesional dan kerana saya tidak menggunakan buruh asing; ia bukan murah. Jika bajet anda kecil, sila jangan buang masa masing masing.

Besi flail yang diguna untuk memotong rumput

Besi flail yang diguna untuk memotong rumput

 

HUBUNGI SAYA DI O12 5II 3353 UNTUK KONTRAK MEMOTONG PADANG ANDA

HUBUNGI SAYA DI O12 5II 3353 UNTUK KONTRAK PROFESIONAL MEMOTONG PADANG ANDA

Posted in Fields, Padang, Padang Bola, stadium, Taman | Tagged: , , , | 1 Comment »

Less Workers

Posted by mynormas on January 20, 2017

The cost of hiring foreign workers is rising in Malaysia and will continue to rise. In 2018, employers will have to pay levy for the workers through the Employers Mandatory Committment or EMC that will come into force after it was postponed from 2017. As far as turfgrass maintenance in golf course, football fields, parks, lawn, roadside and wherever else goes, I would have liked to say “Now is the time to look for local workers with specialised training and/or interest” but from experience, such advice aren’t taken well by employers and many will have their side of the story regarding employing local workers too. Even if it didn’t happen to them, they know who it happened to, or at least they know who can tell you who it happened too or maybe, they remember someone telling them the story.

So I say, let’s reduce the need for staff regardless of local or foreign.  The question is, how can we lower the number of staff required to maintain a football field, golf course, parks or even lawns? Well, here are some of my suggestions:

  1. Use artificial grass. You probably are thinking about the football field sized area with plastci turf but I am also pointing out that 75mm strip of grass between your kerb and the drain that you have to send a worker with a brushcutter to cut. Or that small area between your Ixora shrub and the kerb. Or that 300mm wide but 50 meter long between lamp-posts. Artificial grass needs no mowing and very little maintenance. There are of course pros and cons for using artificial grass on playing fields but they matter little to the areas I mentioned.
    Benefits:it will look neater and prettier. Depending on how much of your area is planted with this small areas, you may cut down from 0 to 10% of your existing staff.
    Disadvantages, these small pieces of plastic turf can be difficult to install.

    p_20170118_103721_1_p

    Wouldn’t this look much better with green coloured grass, even if it’s artificial grass?

  2. Plant less trees. I know, it sounds contrarian right? The thing is, trees create shade that forces grass to extend their leaves upward to look for more sunlight, creating more mowing needs. More trees will also reduce opportunities to mechanise your mowing thereby increasing your worker population. Plus, the roots of some trees (Khaya and Raintree anyone?) grow out of the soil and will damage mower blades, walkways, paths, even roads. If you need a lot of trees, remember how big they become five or ten years later and plant so that the canopies of the trees are just touching each other.
    Benefits: for large areas like golf course rough or parks, up to 50% of the staff dedicated to that area, if you implement mechanization.
    Disadvantages: in the beginning, your golf course or park is going to look empty when the trees are young. Resist the temptation to fill in the gaps! When the trees grow older, they need more space.

    problem-with-trees

    The problem with trees especially when too many.

  3. Be creepy. For steep slopes that can’t be mown with a machine, use creepers like Wedelias or Arachis pinto. Or perhaps even Weeping Lovegrass or even leaving it unmaintained but managed (I have a no creeper, volunteer oil palm or small trees policy in these ‘wild’ areas).
    Benefits: do it right and you give more color to a simple slope. You can save a lot of manpower here. This is where the need for foreign workers is highest.
    Disadvantages:well rumours of snakes (honest. That’s what a worker told me though he admits he never saw one. Also, once a year, will still need to work on it.
  4. Slow down. Use plant growth regulators to slow down the growth of the grass. What it does is it shortens the internodes and makes the grass grow shorter.
    Benefits: It has a side effect of creating denser stands of turf. You can cut down up to 30% of your mowing needs.
    Disadvantages: you need to apply regularly to reap the benefits and this has cost even if the benefits outweigh the costs.pgr-primo-comparison
  5. Avoid urea. Actually, refrain from using too much nitrogen fertilising on your grass. Malaysian groundskeepers love using urea on their turfgrass because it gives them instant green-up. Of course it does, it contains 46% nitrogen! And nothing else! It’s like taking lots of vitamin C and no other vitamins. You’ll get diarrhoea but at least you have good skin. Ok, may be that’s not such a good example.
    Benefit of not applying too much nitrogen: you don’t weaken your turfgrass yet assume that you are helping it grow with ‘fertiliser’. Why don’t you try not eating anything else except oranges; see how healthy you can be.
    Disadvantages: less green colour on the grass.
    I’m not saying you don’t fertilise, I’m just saying don’t use straight fertiliser with only one nutrient; example Urea!
    Nitrogen fertilising gives surge growth that you have to mow aggresively.
  6. Some architecutur… architectural… some design changes. The kind that will help you reduce workers. It is best if you do it from the beginning but perhaps you can spend 2017 to reduce your dependence on workers by using the workers in redesigning your field. Some examples, have less steep slopes, for golf courses, don’t have so many bunkers, reduce small areas that need to be hand-mown; instead of having three 1-metre wide dividers with small trees at your parking lot, have one 2.5-metre wide divider with big trees for shade and use paint or concrete dividers for the rest.
  7. Mechanise. Use ride-on mowers instead of knapsack or push mowers or walk-behinds. On golf course greens, walk-behinds need more manpower. You can get around this by training all operators on walk-behinds so that they mow greens in the morning for two hours then they go to their normal jobs. It takes about 2-8 man-days to mow a football field with a push-mower but only four man-hours with a ride-on. Instead of using a few knapsack or handsprayers, consider using a calibrated boom sprayer.
  8. Use shrubs to reduce mowing or in places where  grass is difficult to grow; for example under big trees or near building or small kerbs. We can use Rhoeo discolor or Iris or Spider Lilies or many others.

    base-of-tree-no-mow

    Alternatives to grass when in areas that have to use hand-mow.

  9. Upskill or multiskilled. Train your existing workers or workers you want to keep so that they know more or can do more. Why have three workers that can only operate the ubiquitous brush-cutter, knapsack sprayer and scisssors when you can have one who can operate a ride-on mower, a hedge trimmer and a boom sprayer even if you have to pay two person’s salary for that one guy/girl. No one worker can do only one job “Everyone can do everything” was a motto I had when I reduced the staff number on my 18 holes from 42 labourers to 18 professionals in the 1990s.
  10. Rotate your poison. If you use herbicide to kill the grass at your border fence, kerbs or even drains in the name of saving manpower; avoid weed succession by using different kind of herbicides.

The list is of course a lot more but I guess you get it. I just wish the government would play ball and help out with the turfgrass mower tax and such. I mean, the government can earn a lot more when tourists come here to play golf than on the tax money from the sale of turfgrass equipment. In fact, I think the government would do well to subsidise or somehow reward any employer that can show the purchases they are going to make can reduce the number of workers by a certain percentage.

With the ringgit as it is now, it is expensive to buy turfgrass machinery. So now we are stuck with too expensive to use manpower and also too expensive to use manpower. What’s going to become of Malaysian golf courses eventually?

If you need help with planning any of the above; please do not hesitate to give me a call.

Thank you.

Posted in Fields, Golf Course, Landscape, Padang, Padang Bola, Padang Golf | Tagged: , , , | Leave a Comment »

Ada Apa Dengan Urea.

Posted by mynormas on August 23, 2016

Kali terakhir saya guna urea sebagai baja (pupuk) tunggal di atas rumput adalah pada tahun 1993 jadi saya rasa tergeletek dalam sebulan ini, ada dua client saya yang mahu urea di gunakan. Saya beritahu mereka saya tidak bersetuju, kedua dua client akur, tetapi pekerja salah seorang client menyembur juga baja urea dari stok lama dan mengakibatkan kerosakan ke atas rumput.

Salah satu kemudaratan menjadi konsultan untuk perkara ‘mudah’ seperti penjagaan rumput ialah bila dah ada perubahan positif kepada padang/halaman yang di mandatkan kepada saya untuk perbaiki, tiba-tiba ramai pakar akan timbul. Dari orang atas yang ada PhD ekonomi (contoh) sampai lah ke pekerja asing yang kerja potong rumput (juga contoh), ada sahaja pendapat dan cadangan. Saya suka kepada perbincangan dan penambahan ilmu berdasarkan pengalaman tempatan tetapi biarlah bersifat dua hala.

Selalunya ialah tentang pembajaan dan penyiraman. Langkah pertama saya dalam pembaikan padang selalunya ialah dengan meminta untuk hentikan penyiraman. Ya, banyak padang yang over-siram atau silap siram (pagi tadi saya nampak satu padang pasang sprinkler selama satu jam dan sprinklernya bukan ‘head-to-head’ maka berlakulah siraman helikopter) dan saya akan mulakan pembajaan kerana kebanyakan padang tidak atau kurang membaja.

Saya biasanya akan memulakan dengan baja murah sama seperti baja yang digunakan untuk sayur atau kelapa sawit tetapi ramai ‘pakar’ yang gemarkan urea dan tidak faham bila saya kata kali terakhir saya guna urea sebagai baja tunggal atas rumput ialah pada tahun 1993.

Saya tidak gemarkan urea sebagai baja tunggal di atas rumput (sila baca ayat ni berkali-kali ya. Katakunci: ‘tunggal’ dan ‘rumput’) kerana ia lebih banyak masalah dari kebaikan.

Masalah:

  1. Perlukan penyembur yang terlatih dan ambil peduli.
  2. Perlukan peralatan yang telah di kalibrasi dengan betul.
  3. Mempunyai hanya satu unsur nutrien (nitrogen 46%).
  4. Oleh kerana ia memberi kesan hijau gelap yang di gemari, terdapat kecenderungan untuk terlebih aplikasi.
  5. Jika ketulan urea berada di atas daun rumput; ia akan menyebabkan kesan ‘terbakar’.
  6. Boleh menyebabkan pertumbuhan mendadak dan masalah potongan.
  7. Boleh menyebabkan dinding sel menjadi lembut dan nipis; memudahkan penyerangan serangga dan penyakit.
  8. Mencepatkan pertumbuhan pucuk tetapi memperlahankan pertumbuhan akar dan meningkatkan keperluan memotong.
  9. Urea akan bertukar kepada gas ammonium dan melowap jika ia tidak di campurkan kepada tanah secara di gaul atau di siram.
  10. Nitrogen boleh di larutlesap (leach) ke sumber air jika hujan lebat atau terlebih siram.

Kebaikan urea:

  1. Sumber nitrogen yang murah berbanding baja sintetik lain. (katakunci: sintetik)
  2. Menghijaukan dengan cepat (ini sebenarnya adalah kerana nitrogen, bukan urea; taburlah baja lain yang ada sama banyak nitrogen, akan hijaulah rumput anda)
  3. Ia cepat mengasidkan tanah dan sesuai untuk tanaman yang suka tanah berasid seperti jagung, strawberry dan lain lain tumbuhan yang perlu nitrogen tinggi.

Gunakanlah baja yang seimbang. Ingat, baja bukan makanan tapi ibarat vitamin kepada rumput. Anda boleh hidup hanya dengan vitamin C? Tentu boleh tapi badan anda perlukan juga vitamin E, A, B complex dan lain-lain. Abaikan mereka dan satu hari nanti anda akan sakit/mati tapi berbanggalah: kulit anda cantik. Gunakanlah multivitamin dan tambah dengan vitamin C jika anda tergolong orang yang percaya vitamin C boleh menghidari penyakit. Insya Allah anda akan lebih sihat.

Jadi kalau manusia guna pelbagai unsur vitamin, kenapa rumput guna satu nutrien saja?

Urea mistakes

Rujukan:

Posted in Landscape, Lanskap, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , | Leave a Comment »

Penyiraman

Posted by mynormas on March 21, 2016

Dalam beberapa hari ini (minggu ke tiga Mac 2016) kita akan menjaga rumput melalui dua fenomena cuaca panas yang kebetulan berlaku serentak iaitu ekuinoks dan juga El Nino. Saya biasa tengok rumput yang di siram hingga lecak tetapi mati kekeringan akibat kesilapan penyiraman. Di sini saya lampirkan nota tentang penyiraman rumput yang merupakan sebahagian dari penulisan yang akan menjadi bahagian dalam buku saya akan datang.

brown grasscrown grass diagramBila cuaca menjadi panas, kawasan rumput yang tidak mendapat siraman akan menunjukkan kesan stress dari kemarau dan kepanasan. Apa yang boleh di lihat pada waktu awal ialah kawasan yang bertukar warna kepada kehitaman di padang. Daun rumput akan berlipat dan kawasan yang di pijak akan menunjukkan kesan tapak kaki lebih lama. Ini semua di akibatkan oleh dehidrasi, iaitu bila tumbuhan tidak mempunyai kandungan air yang cukup di dalam sel nya. Seterusnya kebanyakan rumput yang tidak menerima air yang cukup akan menjadi dorman. Rumput dorman ialah rumput yang mempunyai daun yang mati tetapi akar tajuk (crown roots) yang masih hidup dan boleh bertahan selama tiga hingga empat minggu tanpa siraman.

Jika kemarau berlanjutan,  pada minggu ke tiga siram dengan banyak iaitu sehingga 12mm (0.5 inci) air untuk mengelakkan kematian akar tajuk atau crown roots. Akar tajuk adalah bahagian di mana kebanyakan pertumbuhan baru bermula.

Penyiraman rumput jangan di lakukan mengikut jadual tertentu, contohnya menyiram setiap hari, tetapi penyiraman mestilah di lakukan mengikut keperluan rumput. Menyiram rumput mengikut jadual akan menyebabkan pembaziran air dan akar rumput yang pendek kerana kebiasaan senang mendapat air. Selain itu, tanah yang lembab menyebabkan mudah mendapat penyakit dan juga lumut.

Jenis siraman

Dalam konteks ini terdapat dua jenis siraman (tidak termasuk siraman untuk melarutkan baja atau mencairkan bekas minyak yang tumpah dsb)

  1. Siraman untuk menghidratkan rumput.
  2. Siraman untuk menyejukkan kanopi rumput.

 

Siraman Penghidratan

Secara ringkasnya ia adalah siraman yang biasa di lakukan untuk memberi air kepada rumput. Kuantiti air yang di perlukan oleh rumput di tentukan oleh jenis rumput, ketinggian potongan, tekanan dari penggunaan padang dan juga jenis tanah. Rumput yang di tanam di atas pasir kasar memerlukan jumlah air yang lebih banyak kerana pasir kasar tidak dapat memegang kuantiti air yang banyak berbanding dengan tanah yang mempunyai partikel halus seperti tanah liat.

Jumlah air yang di perlukan di ukur dengan membuat andaian jika air tersebut tidak meresap ke dalam tanah sebaliknya ia kekal di atas tanah, berapakah ketinggian air tersebut. Adalah penting bahawa air yang di siram rata ke atas semua permukaan rumput yang terlibat.

Umumnya rumput memerlukan lebih kurang 2.5 – 3.0mm air sehari ataupun 25 mm (satu inci) seminggu.cara siram as picture

Siraman penyejukan

Akar yang di gunakan untuk mengambil nutrien dan air ialah akar rerambut yang amat halus  iaitu di antara 15 – 17 micrometer diameter dan 80 – 1,500 micrometer panjang.  Akar rerambut adalah sensitif dan banyak terdapat di satu hingga dua inci teratas lapisan tanah. Suhu yang tinggi di lapisan ini akan merosakkan bukan sahaja akar rerambut tetapi juga akar biasa dan seterusnya menjejaskan keupayaan rumput mengambil air dan nutrien dari tanah.

Tujuan penyiraman ini adalah untuk menurunkan suhu kanopi dan juga lapisan atas bahagian tanah. Siraman penyejukan hanya mengambil masa satu persepuluh dari masa siraman penghidratan.

Teori yang mengatakan butir air yang berada di atas daun akan bersifat seperti kanta yang akan memfokuskan sinar matahari ketika panas terik untuk membakar daun adalah mitos, sebarang cahaya matahari yang cukup kuat untuk membakar daun akan mengeringkan butir air.

Waktu-waktu menyiram

Waktu yang terbaik untuk menyiram rumput untuk tujuan penghidratan ialah pada awal pagi kerana

  1. Tiada gangguan; ia merupakan masa sebelum padang di gunakan untuk aktiviti sukan atau riadah.
  2. Air tersimpan di dalam tanah untuk di ambil oleh rumput pada waktu ia di perlukan
  3. Rumput dan tanah berada dalam keadaan basah ketika cuaca semakin panas.
  4. Waktu awal pagi lazimnya mempunyai kurang angin yang akan meniup siraman air.

Penyiraman untuk penyejukan seharusnya di lakukan pada masa cuaca paling panas, contohnya pada tengahari dan awal petang. Elakkan dari menyiram lewat petang.

Menyiram di waktu petang bermaksud menyiram rumput yang sudah pun mengalami tekanan kerana ketiadaan air ataupun sudah dorman malah mungkin sudah pun mati dan juga menyebabkan tanah basah di waktu senja dan malam yang memudahkan kulat membiak dan menjangkit rumput yang stress tadi.

Cara-cara menyiram.

Samada menggunakan sistem pengairan moden ataupun paip getah, adalah penting untuk mempastikan semua bahagian tanah menerima jumlah air yang sama rata. Ambil kira bahawa kawasan rumput yang berada di lereng bukit atau di kawasan curam akan mengalami keadaan air akan mengalir di permukaan untuk turun ke tempat rendah sebelum ia meresap. Maka rumput yang berada di lereng atau di tempat curam perlu di siram sedikit tetapi selalu. Contohnya, jika rumput di kawasan rata di siram selama 20 minit, rumput di lereng akan di siram 5 minit empat kali. Berhenti siram apabila air bertakung atau mengalir di permukaan lereng, kemudian ulang; berhenti siram bila air bertakung atau mengalir di permukaan lereng, ulang.water ponding during irrigation watering

‘Siram dengan banyak tetapi jarang-jarang’ adalah cara terbaik, ini akan mengajar rumput untuk mencari air dan tidak terlalu bergantung kepada siraman. Siram banyak akan mempastikan air masuk hingga ke bahagian bawah tanah sebagai simpanan. Berapa banyak dan berapa jarang bergantung kepada jenis tanah dan pemerhatian penjaga padang.Copyright and please click

Untuk nota selanjutnya tentang isu lain dalam penyiraman seperti hydrophobicity, wetting agents, dormancy dan sebagainya; sila tunggu buku saya.

Rujukan:

http://www.turffiles.ncsu.edu/alerts/grasses/turfgrass-heat-and-drought-stress

http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=dormant

http://www.thelawninstitute.org/pages/education/lawn-maintenance/let-your-turfgrass-go-dormant/

http://www.petanihebat.com/2013/09/klasifikasi-dan-morfologi-tanaman-padi.html

http://buckeyeturf.osu.edu/index.php?option=com_content&view=article&id=1194&catid=1:latest-news&Itemid=170

https://en.wikipedia.org/wiki/Root_hair

 

Posted in Greens, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah, stadium, Taman | Tagged: , , , , , , , , , , | Leave a Comment »

Rumput Plastik

Posted by mynormas on June 19, 2015

Kebanyakan padang di Malaysia sekarang menggunakan rumput betul dan di bina dengan kos yang tinggi tetapi selepas beberapa bulan, ia tidak kelihatan seperti padang lagi kerana faktor cuaca, penggunaan, kesilapan pembinaan, rumput yang tidak sesuai ataupun faktor penyelenggaraan. Oleh itu ada yang telah menggunakan rumput tiruan – setakat ini, Malaysia belum lagi ada padang hybrid seperti di Singapura – untuk mengatasi faktor-faktor tersebut.

Seperti hampir semua benda, rumput tiruan ada kebaikan dan keburukkan nya. Sebelum kita pergi lebih jauh, rumput tiruan bukan di buat dari ‘plastik’ per se; sebalknya ia adalah fiber yang boleh di buat menggunakan tiga jenis komponen iaitu polyethylene (PE), polypropylene (PP) dan nylon.

Di antara kebaikan rumput tiruan ialah:

  1. Sangat sedikit penyelenggaraan di perlukan. Tiada baja, penyakit, serangga atau pemotongan di perlukan.
  2. Ia boleh di gunakan di setiap ketika. Selepas hujan, awal pagi, lewat petang sebaik sahaja selepas pasukan sebelum itu meninggalkan padang dsb.
  3. Pelbagai kegunaan. Suatu padang boleh digunakan untuk pelbagai aktiviti sukan atau bukan sukan. Ia boleh di warnakan dengan pelbagai warna untuk membezakan garisan warna sukan.
  4. Padang rumput tiruan tidak menakung air dengan syarat ia di bina dengan betul, ia tidak mempunyai lapisan organik atau thatch yang akan bertindak seperti sponge untuk ‘memegang’ air.
  5. Ia di laporkan boleh mengurangkan kecederaan yang datang dari permukaan padang yang tidak rata atau licin atau berlumpur.
  6. Padang rumput tiruan juga menjimatkan air.

http://www.momsteam.com/health-safety/turf-wars-pros-and-cons-of-artificial-turf

http://www.dessosports.com/artificial-turf/benefits

http://www.syntheticturfcouncil.org/?page=FAQs

Keburukkan rumput tiruan? Sebelum lihat senarai, apa kata kita lihat video pendek tentang Women’s World Cup yang berlangsung di Canada dan kesemua perlawanan adalah di atas rumput tiruan (sebahagian pemain telah mengemukakan saman keatas FIFA tentang ini). Untuk pengetahuan semua 120 darjah Fahrenheit (suhu padang dalam video tersebut) = 49 darjah Celsius, dan 130 darjah Fahrenheit = 54 darjah Celsius. Suhu cuaca Kanada? Pada waktu itu ia di laporkan sebagai lebihkurang 21 darjah Celsius. Sebagai perbandingan suhu cuaca di Kuala Lumpur di siang hari ialah di antara 32 hingga 34 darjah Celsius.

Keburukan rumput tiruan ialah :

  1. Kos pemasangan yang tinggi. Saya pernah di beritahu ia melebihi RM1 juta ringgit satu padang bola.
  2. Suhu padang yang tinggi. Bahan yang di gunakan untuk membuat rumput tiruan dan juga bahan yang berada di bawah rumput menaikkan suhu padang.
  3. Pencemaran. Rumput asli mempunyai sifat penapisan bila air mengalir di atasnya, rumput tiruan tiada sifat ini malah akan melajukan pengeluaran air dari padang (yang juga merupakan kebaikkan nya).
  4. Ketika membuat sliding di atas rumput tiruan, ataupun jatuh secara terseret; pemain akan terdedah kepada luka atau dipanggil sebagai ‘turf burn’.
  5. Tempat pembiakan bakteria. Pakar perubatan mendapati bakteria staphylococci dan lain lain mampu hidup lebih dari 90 hari di atas rumput tiruan. Di tambah dengan risiko luka atau turf burn; jangkitan lebih mudah berlaku.
  6. Rumput tiruan di ‘topdress’ dengan getah halus yang mampu memburukkan orang yang memang mempunyai masalah pernafasan seperti pesakit asma.
  7. Selepas sekali menggunakan rumput tiruan, rumput asli tidak lagi dapat digunakan kerana tanah di bawah tiada lagi organisma hidup yang menyokong pertumbuhan rumput asli.
  8. kecederaan pemain; pemain-pemain profesional atau elit  (berbanding dengan pemain rekreasi atau riadah) mempunyai risiko kecederaan lutut atau ACL yang lebih tinggi secara perbandingan (lihat video seterusnya untuk statistik). Nota: kebanyakkan kajian adalah pada pemain American Football. Dan kebanyakkan nya di atas padang rumput tiruan generasi pertama.
  9. Ada pendapat yang mengaitkan rumput tiruan dengan kanser dan ada juga pendapat yang tidak bersetuju. Saya tidak akan perpanjangkan ini, sila Google sendiri.
  10. Padang rumput tiruan yang lama atau banyak di gunakan akan mempunyai rumput yang telah mula rosak mampu me lepaskan plumbum (lead) yang merupakan sumber toksik kepada manusia. Tiada masalah pada padang baru yang di buat dari rumput polyethylene sahaja.

http://www.momsteam.com/health-safety/turf-wars-pros-and-cons-of-artificial-turf

https://www.health.ny.gov/environmental/outdoors/synthetic_turf/crumb-rubber_infilled/fact_sheet.htm

http://news.discovery.com/earth/plants/world-cup-turf-battle-is-grass-better-150605.htm

Kita lihat video seterusnya:

Posted in Padang, Padang Bola, Rumput, stadium | Tagged: , , , , , | Leave a Comment »

Licence to Kill

Posted by mynormas on June 8, 2015

Very few turfgrass professionals in Malaysia realise that there is such a thing as a licence to apply pesticides. Except perhaps suppliers who have to have a licence to keep pesticides in their stores; they would be aware because it is given by the same body which is the Department of Agriculture.

Wait. What? You’re a supplier and you don’t have a licence to store pesticides? Oops. Well, perhaps because nobody checks so nobody knows. Except that recently a client who was worried about using pesticides that are irresistably cheap they actually kill – not only the target pests – but the grass as well, have asked me to narrow down specifications for pesticides and the three things that I can think of were to find chemicals that are registered with the LRMP (Pesticide Board), have MSDS (Material Safety Data Sheet) and buy from suppliers that have licences from DOA. So maybe one day, your customers will ask for your licence, then maybe you have to have one.

Pesticides, which includes herbicides by the way and not just insecticides and fungicides, are often used in relatively large quantities on a golf course. I say relatively because in Malaysia, it is rare to find them being used on fairways which is about 50% of a golf course never mind roughs (30%?) so for most of Malaysian golf courses; pesticides are restricted only on greens which constitutes about 5 – 10% of the golf course – ditto fertiliser (does that solve the mystery of Malaysian golf course quality for you?) – and because of Malaysia’s rainfall and humidity, the greens’ grass are quite often infected so we are still talking about a big amount of pesticides; though not as big as if it is also applied to fairways and rough hence the word ‘relatively’. Get my drift? Pun intended.

Despite applying mostly on greens, pesticides can consume up to 10 – 20% of the material cost on the golf course maintenance budget.

Even though the greens constitute only about 5 – 10% of the golf course area, golfers spend about 75% of their game on the greens so the greens are considered as the most important part of the golf course and the most highly maintained. It also means that golfers spend a lot of time on the most pesticide-applied area of the golf course. Constant exposure to pesticides can cause a multitude of reactions to different people; some are harmless and some can be dangerous. Of course a low level of exposure to a very toxic pesticide may be no more dangerous than a high level of exposure to a relatively low toxicity pesticide; so most of the risk is assumed by the applicators themselves. But still, I feel that golfers must beware the grass they are playing on is applied with chemicals that are potentially toxic. Then there’s also the risk of pesticide ‘drifting’ when applied at the neighbouring holes.

So we would expect that because of the risks to the applicators, to the greens, to the golfers and to the environment; most golf courses have applicators that are specially trained in this area with special equipment; right?

Not really…

Spraying greens with knapsack sprayer

Spraying greens with knapsack sprayer

Spraying iwth walking boom.

Spraying with walking boom.

Manual spray in progress

Manual spray in progress. Note the amount of spray coming out. How to know how much was sprayed in one area?

I’ve always find it strange and slightly worrying that the concept of ‘calibrating’ of sprayers are not common among Malaysian pesticide applicators, be them golf courses or even football fields. How do you know how much pesticide you are using or have applied? How do you know you have sprayed once or overlapped?

I suppose most of us have seen the application of chemicals so often that we are immune to what is wrong or right.

Unfortunately, the applicators licence issued by DoA are not compulsory on golf courses because they are considered as private property and the licence are compulsory for applicators in public property such as houses (for pest-control companies) but wouldn’t it be nice if ALL golf courses and football fields in Malaysia have trained pesticide applicators? Wouldn’t we feel safer?

I conduct a two-day hands-on training limited to six person to a class at your golf course with your current equipment (which means I can evaluate it too) so if you want to make sure that your grass gets the right amount of pesticide to treat the disease/insects/weeds, I assure you, the cost of using too much or the wrong chemicals is much, much higher than the cost of training. Call O3-5I3I OO66 or email mynormasATconsultant (AT=@) now.

I had to brag (liar) but I'm probably one of the few in the industry in Malaysia that has an applicators licence.

I hate to brag (liar) but I’m probably one of the few in the turf industry in Malaysia that has a pesticide applicator’s licence.

Posted in Golf club, Golf Course, Golf Course Superintendents, Greens, Lanskap | Tagged: , , , | Leave a Comment »

Cowgrass di Bukit Jalil

Posted by mynormas on April 6, 2015

News has it that the National Stadium in Bukit Jalil will soon be using Cowgrass on its field, replacing the current Bermuda grass. That news would not be surprising to most golf course superintendents who by experience, know that Bermuda is not a shade-tolerant species, though for me, when told that it was a new hybrid called “Green Mountain” I thought it may be a new shade-tolerant hybrid which I (and Mr. Google) have never heard of before. Perhaps this is something that just might work. I mean, someone would’ve research it or was given proof or assurance that this new hybrid is shade-tolerant. Right?

Cowgrass: Up Close and Personal

Cowgrass: Up Close and Personal

After all, before choosing a grass, we would need to know the suitability of the grass based on the field’s micro-climate kan? Not just the climate of the country. The use of the field must also be considered, choosing a grass based on its looks (this usually means dark green colour) would just invite… well, disaster. As at now, I am not sure about the effect of a field being below sea level (really? Bukit Jalil is below sea level!?) on grass health. I know that at a high altitude it gets colder and we can use cool season grass like Bentgrass is used on the greens of Cameron Highlands and Kinabalu golf clubs but at ‘lower than sea level’ altitude Bermuda won’t survive? Thats new to me but … but… how come its doing very well at the golf club next door?

Long story short, I still think changing the grass is a good idea. Cowgrass may not be the perfect grass, but in my opinion it is one of the best grass for that particular field, especially if the field is intendend for use with other activities other than football since I believe if the Cowgrass is well-maintained, it would recover faster from a few days of being covered with equipment eg stage or carpeting.

Khabarnya rumput di stadium Bukit Jalil akan di tukar ke Cowgrass. Saya berharap kali ini kita akan bernasib baik dan pemilihan rumput di lakukan dengan mengambilkira semua aspek berkaitan kesesuaian rumput dan stadium. Apa yang sesuai untuk suatu stadium di suatu lokasi tidak semestinya sesuai untuk lokasi lain.

Ia bukan sahaja tentang cuaca tetapi juga tentang micro-climate di sesuatu lokasi, begitu juga kegunaan dan kemampuan tuan punya padang untuk menjaga rumput tersebut. Kemampuan di sini bukan sahaja tentang wang ringgit tetapi juga tentang penjadualan penggunaan padang. Kalau padang itu sentiasa sibuk dengan aktiviti, janganlah guna rumput yang perlukan penjagaan yang tinggi (contohnya Paspalum atau Zoysia).

Saya tidak pasti apa kesan padang berada di bawah paras laut ke atas rumput: ini pertama kali saya dengar. Saya tahu kalau padang berada tinggi di atas paras laut dan cuaca menjadi sejuk kita boleh guna rumput musim sejuk seperti Bentgrass digunakan di padang golf di Cameron Highlands dan Gunung Kinabalu, tetapi tak pernah tahu ada masalah rumput bila padang di bawah paras laut malah, fakta bahawa Bukit Jalil di bawah paras laut pun adalah perkara baru untuk saya. Setahu saya, padang golf di sebelah stadium itu ada menggunakan tiga hybrid Bermuda iaitu Tifway 419, Greenlees Park dan juga Tifdwarf tanpa masalah kesihatan di sebabkan oleh berada di bawah paras laut.

Dari segi sains, kalau terlalu teduh, maka rumput tidak dapat cukup matahari untuk lakukan fotosintesis, tapi apa masalahnya kalau di bawah paras laut ya? Hairan juga saya. Mungkin ada pembaca yang boleh bantu?

Cowgrass bukan rumput yang sempurna ataupun perfect, tetapi pada pendapat saya ia adalah pilihan yang amat baik untuk stadium Bukit Jalil. Cowgrass mempunyai beberapa kelemahan juga, dalam konteks stadium ini, saya hanya mahu cerita tentang dua: ia tidak tahan kemarau dan ia mempunyai karakter/sifat daun yang lebih lembut.

Kalau tak puas hati apa yang saya cakap dan nak lebih selesa dengan mendengar dari pakar orang putih yang di depan nama dia ada pangkat ‘doktor’ boleh rujuk kepada slaid Dr Donald S. Loch dari University of Queensland dalam suatu seminar yang boleh di download dari laman web seorang lagi pakar rumput orang putih dan juga ada pangkat ‘doktor’ dan terus ke muka surat 3 slaid ke empat untuk cerita nya tentang Axonopus compressus atau Broadleaf Carpetgrass (mereka tak panggil Cowgrass, malah di Indonesia mereka panggil Elephantgrass atau rumput gajah).

Memanglah masalah tak tahan kemarau tu boleh di selesaikan dengan menggunakan sistem penyiraman, tetapi awas, terlalu pemurah dengan penyiraman akan menyebabkan rumput ber akar pendek dan mudah tersopak bila di sepak (sedap pulak bunyinya). Kepada tuan-tuan padang yang lain yang tak perlukan pakar berkulit putih dan ada pangkat doktor untuk menerima cadangan, saya cadangkan menyiram hanya di waktu pagi dan jika cuaca terlalu panas: di waktu tengahari untuk menyejukkan kanopi rumput. Jika tuan-tuan (ataupun puan; saya tidak sexist dan mungkin ada person-in-charge padang yang perempuan) mempunyai kemampuan menyiram yang terhad: siram hanya pada kotak penalti dahulu, kawasan padang lain kemudian.

Gambar kesan tine

Contoh kesan pengudaraan tanah.

Satu lagi yang tuan-tuan perlu buat di waktu kering ialah ‘pengudaraan’ secara ringan, iaitu menggunakan besi tajam untuk menyucuk tanah dan membuat lubang-lubang kecil untuk membantu air turun.

Siram juga MENGIKUT KEPERLUAN dan bukan mengikut jadual. Kita kena balance keperluan supaya tidak memanjakan rumput. Jika dia manja, dia akan kurang lasak. pada waktu pagi, sebelum siram, guna paku atau pen (ambik atas meja orang lain) cucuk dan masukkan jari di beberapa tempat; kalau lembab, jangan siram pagi tu, test lagi tengahari nanti.

Tentang kelasakkan rumput; tak banyak yang saya boleh kata kecuali “Jaga pembajaan” iaitu baja ikut jadual. Saya cadangkan baja dua bulan sekali dengan baja yang kurang nitrogen dan mungkin lebih kalium. Baja sedikit tetapi selalu.

Satu lagi sebab saya sokong penggunaan Cowgrass ialah kerana ia adalah rumput yang amat tahan redup, ertinya kalau sekadar beberapa hari di tutup oleh papan plywood atau pentas; dia boleh recover dengan syarat penjagaan nya betul.

Ya, saya tergolong dalam kelompok kecil orang yang percaya bahwa padang bola boleh digunakan untuk tujuan lain. Malah pada pendapat saya, daripada padang itu di gunakan lima hari seminggu untuk bola yang akan merosakkan depan gol dan tempat sepak mula, lebih baik ia digunakan untuk aktiviti lain yang akan menggunakan kawasan lain di padang itu.

Nasihat ini terutamanya untuk padang awam; ingat, walaupun padang tu tak di gunakan, ia bukan lah bangunan stadium yang boleh di tutup lampu dan air hingga bulan depan: ia tetap kena di baja dua bulan sekali dan di potong seminggu dua kali (ya! seminggu dua kali!). Jadi lebih baik ia digunakan untuk konsert atau tarik tali atau apapun asalkan ada jugak duit masuk.

Nak buat perhimpunan pun boleh dengan syarat drainage ataupun sistem saliran berfungsi baik. Kita letak 22 orang atau 22,000 orang atas padang pun, setiap orang akan berada di atas petak peribadi nya sendiri yang mungkin seluas 1 meter persegi atau kurang; jadi apa masalahnya? Berat kolektif semua 22,000 orang tidak boleh berkumpul tertumpu kepada mana-mana titik kelemahan atas padang yang berada di atas tanah di bumi. Jangan gelak, kerana ini berbeza dengan contohnya Dataran Merdeka yang padangnya berada di atas tempat parkir yang mempunyai tiang. Maka berapa banyak beban yang boleh ada di atas padang akan bergantung kepada berapa beban yang boleh di terima oleh tiang-tiang dan palang-palang di antara tiang-tiang tersebut. Itu kena tanya para jurutera yang bertanggungjawab.

Kalau 22,000 orang ini mendatangkan masalah dengan ‘menggaulkan’ tanah dan menyebabkan padang berlumpur atau rumput terkopak, maka percayalah cakap saya, pemain bola pun akan menyebabkan kerosakkan yang sama, malah lebih teruk lagi kerana mereka berlari, menyepak, sliding dan melompat. 

Tapi jika padang itu mempunyai masalah saliran iaitu air sentiasa ada dalam profil tanah atau ia berada pada tahap tepu dengan air, padang itu akan mempunyai masalah; biar 22 orang ataupun 2 orang. Of course kesannya tertumpu pada tempat yang 22 atau 2 orang itu pijak sahaja tapi jangan lupa, 22 orang pemain bola campur 3 orang pegawai akan berada di keseluruhan padang selama 90 minit jadi padang tetap akan rosak secara keseluruhan tetapi lebih lagi di tempat permainan tertumpu. Dimana? Kotak penalti dan tempat sepak mula…

Fikir-fikirkanlah.

Posted in Fields, Padang, Rumput | Tagged: , , , , | 4 Comments »

Rumput selepas banjir

Posted by mynormas on January 5, 2015

The recent flood in Malaysia has affected a few stadiums, football fields and lawns, The priority of course, is to save the people and to reduce their suffering. Next will be their property and helping them move on with their lives. For some, looking after grass is part of their work or even part of their home. This sharing is for them. Do add any tips you have in the comments here in http://www.mynormas.com and not on my FB.

Banjir yang baru lepas ini adalah antara yang terburuk yang kita telah lalui. Orang dan tempat yang tidak pernah banjir sebelum ini pun telah mengalami nya. Ini termasuklah beberapa stadium dan padang bola.

File pic: Flooded field.  Gambar hiasan.

File pic: Flooded field.
Gambar hiasan.

Walau apa kita panggil keadaan sekarang dan sesiapa pun kita nak salahkan, yang penting sekali ialah kita dan orang orang lain selamat. Lepas tu kita cuba untuk selamatkan harta benda kita. Ada orang yang kerja mereka adalah menjaga padang bola, golf dan ada orang yang laman rumput adalah sebahagian dari rumah mereka. Posting ini adalah untuk mereka, Jika anda ada maklumat lain/tambahan, sila tambah di bahagian comment di sini di http://www.mynormas.com dan bukan di FB saya.

Selalunya air banjir akan surut selepas beberapa hari dan kebanyakkan rumput boleh bertahan keadaan air banjir untuk beberapa hari itu. Bila air surut, kita akan mempunyai lebih banyak perkara yang lebih penting yang perlu kita selesaikan sebelum kita nak fikir tentang rumput ataupun halaman kita. Tapi bila semua yang lain dah settle ataupun untuk orang yang kerjanya memang menjaga rumput samada di taman ataupun di padang, apa seterusnya?

Pertama sekali, kita mesti keluarkan sisa air bertakung di atas permukaan rumput. Gunakan pam air, atau gunakan hos untuk sedut secara ‘siphon’  ataupun guna cangkul untuk buat longkang sementara supaya air mengalir keluar.

Gambar hiasan: membuang pasir yang terlalu tebal.

Gambar hiasan: membuang pasir yang terlalu tebal.

Kedua, kita bersihkan apa yang air banjir bawak masuk. Daun kering, kayu, sampah yang dulu kita buang merata (padan muka!), pampers dan apa apa yang bukan berasal dari rumput kita, kita buang. Membuang benda besar adalah senang. Yang lebih susah ialah benda halus seperti selut dan pasir halus yang mendak. Kedua dua benda ini adalah merbahaya pada jangka masa panjang kerana butir butir selut yang halus boleh masuk ke celah celah butir tanah atau pasir yang lebih besar dan menyumbat profil tanah kita dan menyebabkan air, nutrient dan udara tak boleh tembus ke bawah. Selut itu juga mempunyai potensi membawa unsur-unsur lain yang boleh mengubah sifat kimia tanah kita.

Gunakan cara manual dengan penyapu, penyodok, cangkul, tangan dan sebagainya. Ataupun gunakan air untuk ‘pancut’ selut dan pasir supaya ia lari melalui saliran. Kita TIDAK MAHU ia masuk ke celah rumput dan ke dalam tanah. Selut BUKAN topdressing yang baik.

Butir selut adalah lebih halus dari pasir dan akan menyumbat ruangan di antara butir pasir

Butir selut adalah lebih halus dari pasir dan akan menyumbat ruangan di antara butir pasir

Ketiga, repair kawasan yang rosak – jika ada. Beli rumput baru dan tanam ataupun ‘curi’ dari kawasan sempadan kawasan sendiri. Ataupun curi dari belakang tiang gol ataupun sempadan green dan collar yang jauh dari tempat golfer masuk. Ganti di tempat yang rosak tadi.

Keempat, bila cuaca dah kurang hujan dan kita lebih banyak masa; lakukan pengudaraan iaitu menebuk tanah sedalam lebih kurang empat inci dan gantikan dengan pasir baru. Ini akan membantu air masuk melepasi struktur/profil tanah yang telah rosak akibat di cemari selut dan pasir halus. Topdress untuk menutup lubang baru itu. Jika anda biar ia terbuka, selut boleh masuk jika banjir berlaku lagi. Topdress guna pasir yang lebih kasar dari apa yang kita guna. JANGAN guna pasir yang lebih halus. Ini nasihat yang boleh di guna pakai bila bila pun.

the 'layering effect'

Pelapisan atau ‘layering’ dalam profil tanah.

Nota: gunakan HOLLOW tine dan bukan solid tine. Ertinya sewaktu kita buat pengudaraan, kita akan keluarkan tanah lama dan masukkan pasir baru. Bukan vertidrain, venting, needle tine dan sewaktu dengannya.

Nota kepada nota: Jangan topdressing jika anda tidak pasti anda dah keluarkan semua selut atau silt. Jika anda topdress, anda mungkin bersubahat dalam pembuatan tanah lapis (layering) yang akan lebih teruk lagi menyekat kemasukkan air, nutrient dan udara ke dalam tanah dan penembusan akar.

Better than nothing. Menggunakan manual hollow tine bagus untuk orang yang tiada mesin ataupun untuk buat di tempat tempat yang kecil sahaja.

Better than nothing. Menggunakan manual hollow tine bagus untuk orang yang tiada mesin ataupun untuk buat di tempat tempat yang kecil sahaja.

Kelima, belajar dari kesilapan. Dimana anda boleh buat benteng? Di mana anda boleh tambah perparitan? Bolehkan anda guna pagar yang mempunyai lubang lebih halus supaya kurang sampah masuk? Dan sebagainya.

Keenam. Lakukan soil test. Kita takut air banjir membawa perubahan kepada sifat kimia tanah. Do a full soil test. Ambil dari semua green yang terlibat dan bandingkan dengan satu dua green yang tidak kena banjir jika ada. Untuk padang rumput yang besar; ambil di beberapa tempat yang di tenggelami air dan bandingkan di kawasan yang tidak di tenggelami air, bukan dari daerah atau padang lain: di padang yang sama. Ya. Padang bola pun mesti buat soil test. Sekarang ia boleh di lakukan di makmal tempatan. Hubungi Carron di o12 234 3257 atau carron.lee@sgs.com atau layari http://www.sgs.com. Anda boleh gunakan university tempatan tetapi dari pengalaman saya, ia lebih mahal, lebih lambat dan perlukan penterjemahan oleh seorang agronomist. Dan lakukan ia setahun sekali atau dua kali  supaya kita dapat memantau perubahan.

Selamat Mencuba!

Posted in Fields, Golf Course, Greens, Lanskap, Rumput, Taman | Tagged: , , , , | Leave a Comment »

Amalan Kultura Pdg Bola

Posted by mynormas on April 7, 2014

Just like maintaining turf on golf courses, football field turf also has its share of cultural practices. Last week, I had the privilege of briefing a group of MSN (National Sports Council) staff on football field maintenance. I consider this topic to be one of the most important of the two-day course. So important that I feel that I should share some of the info here. Most of the slides are self explanatory.

Seperti juga penjagaan rumput di padang golf, penjaga rumput di padang bola (ataupun padang padang rumput hiasan lain) perlu melakukan kerja kerja amalan kultura untuk kesihatan rumput. Saya selalu menyamakan ‘amalan kultura’ dengan senaman untuk manusia. Sebagaimana manusia perlukan senaman untuk kesihatan, rumput juga perlukan amalan kultura. Minggu lepas saya berpeluang untuk memberi taklimat kepada kakitangan dari Majlis Sukan Negara tentang penjagaan padang bola. Ini adalah salah satu topik yang paling penting. Saya harap slaid slaid ini dapat membantu orang lain juga dalam penjagaan padang bola.

Posted in Fields, Landscape, Lanskap, Maintenance, Padang, Rumput | Tagged: , , , , | 3 Comments »

 
%d bloggers like this: