Turf Matters

The Site To Go To For All Your Turf Matters

  • Facebook Likes

  • The new Brushcutter

    Pengganti Brushcutter

    Increase productivity, cut labour. Try the AM61A

  • Trees Nursery

    Forest trees nursery

    Get your Trees from this nursery

Posts Tagged ‘Rumput’

Rumput di padang bola Malaysia

Posted by mynormas on April 2, 2022

Secara lazimnya rumput di padang bola di Malaysia adalah terdiri dari rumput Cowgrass, tetapi kini banyak padang yang telah bertukar kepada rumput jenis lain. Kini kita sedang mendengar tentang suatu rumput yang dinamakan Zeon Zoysia dan di Terengganu serta di padang latihan FAM Kelana Jaya: Bermuda Princess 77.

Pandangan rumput hijau dengan jalur seperti papan dam boleh menaikkan semangat penonton yang menonton di stadium dan lebih-lebih lagi di peti televisyen. Sekali imbas nampak macam padang kelab bola di England. Dua kali imbas…

Ada tiga jenis rumput utama di gunakan secara rasmi di stadium di Malaysia; Zoysia, Bermuda dan Cowgrass. Ada juga padang yang secara sedar atau tidak, menggunakan, Buffalograss, Serangoon dan juga rumput campur-campur.

Cowgrass

Saya tak berminat nak menggunakan istilah ‘rumput lembu’ walaupun ia pernah digunakan kerana ia adalah terjemahan langsung yang mungkin memberi makna berbeza  jadi kita kekalkan nama cowgrass.

Nama saintifik atau nama Latin yang banyak digunakan di Malaysia merujuk kepada Paspalum conjugatum atau Axonopus compressus. Saya lebih berpihak kepada A compressus; malah ada seorang pakar yang mencadangkan kepada saya bahawa P conjugatum ialah nama sains untuk buffalo grass (rumput kerbau). Anda boleh baca tentang perbezaan mereka di dalam tulisan saya sebelum ini.

Cowgrass di sebelah Buffalograss di sebuah taman milik Majlis Bandaraya.

Cowgrass ialah rumput tempatan yang boleh di dapati di banyak tempat di Malaysia. Ia lasak, kurang memerlukan baja dan air. Jika kemarau dan air kekurangan; ia akan menjadi dorman dan bertukar warna coklat. Ia akan kembali hijau bila keadaan air kembali pulih. Ini tidaklah bermakna ia tahan kemarau; malahan ia akan menjadi dorman sebelum kesan kemarau di rasai oleh Bermuda atau Zoysia. Bezanya ialah, bila cuaca pulih, lebih banyak Cowgrass akan hidup berbanding yang dua lagi. Dengan sistem pengairan moden sekarang, kelebihan tersebut tidak lagi relevan.

Cowgrass sentiasa berwarna hijau gelap, walaupun lama tidak di baja. Malangnya, kelebihan itu adalah juga punca masalah kepada banyak masalah padang cowgrass. Bila penjaga padang mencadangkan supaya padang di baja; mereka akan ditanya “Kenapa? Kan masih hijau?”. Sebenarnya, rumput dah ‘kelaparan’ dan tidak sihat walaupun luarannya masih hijau pekat.

Ia mempunyai akar yang pendek jadi ada pemain bola yang berpendapat bahawa cowgrass bukan rumput yang ideal kerana bila ‘sliding tackle’ di buat rumput akan mudah tercabut. Dimasa yang sama, Cowgrass juga mempunyai daun yang besar dan lembut (berbanding spesis rumput hiasan lain); kebaikannya ialah ia lambat panjang (lagi sekali; secara perbandingan) dan lebih tahan kepada redup kerana mempunyai luas permukaan lebih besar utk fotosintesis, malangnya sifat daun lebar dan lembut tidak digemari pemain bola dan pemain golf kerana bola akan duduk lebih dalam dan lebih sukar di sepak atau dipukul.

Rumput Cowgrass.

Saya berpendapat, pembajaan mengikut jadual (bukan mengikut warna rumput) dan sistem pengairan yang baik akan menjadikan cowgrass setara dengan rumput fairway lain.

Kalau di jaga dengan betul, Cowgrass juga boleh menjadi padang yang cantik (tapi tak semestinya digemari oleh pemain).

Rumput Zoysia

Rumput ini pada pendapat saya, menjadi rumput ideal untuk padang. Ia tumbuh rapat, mempunyai daun yang keras yang akan memegang bola untuk memberi peluang sepakan bola yang baik untuk pemain . Ia juga tahan kemarau. Jika di jaga dengan baik, rumpai liar sukar masuk. Ada tiga spesis Zoysia utama yang dapat dikesan di Malaysia; Zoysia matrella, Zoysia tenuifolia (yang selalu dipanggil sebagai Philippine grass) dan Zoysia Japonica. Saya ada menulis tentang kekeliruan dan perbezaan dua spesis Zoysia sebelum ini.

Pandangan dekat tentang dua spesis Zoysia yang berbeza.

Untuk pengetahuan; Zoysia matrella digunakan sebagai rumput fairway dan rough di padang golf dan Zoysia tenuifolia dijual sebagai rumput halaman di kebanyakan nursery di Malaysia. Saya tidak dapat jumpa lagi Zoysia japonica setakat ini tetapi saya mungkin terkeliru di antara tenuifolia dan japonica.

Yang tak bestnya tentang Zoysia biasa (atau Zoysia original) ialah

  1. kebanyakkan spesis Zoysia berwarna hijau muda – walau banyak mana baja di campak ke atasnya;
  2. ia lebih tumbuh menegak dari menjalar, ertinya kena rajin memotong kerana ia cepat panjang.
  3. Di masa yang sama ini (kecenderungan tumbuh menegak dari menjalar) juga bermakna ia lambat pulih dari kerosakkan dan mengambil masa yang lama utk digunakan selepas tanam.
  4. Daunnya mempunyai unsur silica yang menjadikannya keras. Tetapi kekerasan itu yang akan cepat menumpulkan pisau. Jangan keliru; sifat ini juga menyebabkan ia rumput yang digemari pemain.
  5. Kesemua perkara di atas menjadikan kos penjagaan Zoysia lebih tinggi berbanding rumput Bermuda dan Cowgrass. Tetapi, jika Bermuda dan Cowgrass di jaga pada tahap yang sama yang dipaksa ke atas Zoysia iaitu pembajaan berkala dan pemotongan menggunakan pisau reel atau flail, maka perbezaan kos tidak lah setinggi mana.

Saya berpendapat; jika stadium mampu tahan kos yang tinggi, Zoysia berbaloi untuk di gunakan sebagai rumput padang, tambahan pula kini ada kultivar atau hybrid yang berwarna hijau gelap; salah satunya ialah Zeon Zoysia. Saya kurang jelas samada Zeon Zoysia adalah kultivar (cultivated variety) atau hybrid tapi pada asasnya; ia adalah satu keturunan dari Zoysia matrella dan membawa ciri Zoysia matrellla yang tahan redup dan lasak bersamanya.

Nursery Zeon Zoysia di Thailand
Zeon Zoysia secara dekat

Rumput Bermuda

Bermuda adalah rumput yang popular di padang golf di Malaysia kerana ia mudah di tanam, mudah di bela dan adalah rumput import yang murah. Ada banyak spesis, hybrid dan kultivar yang di tanam di Malaysia. Kadang-kadang – saya nampak serupa aje dari satu jenis ke jenis yang lain tapi tuan punya padang marah kalau saya cakap macam tu.

Rumput Bermuda juga di kenali dengan nama rumput Couch dan mempunyai variety, kultivar dan hybrid yang amat banyak.

Jenis Common Bermuda, Tifway 419, Tifdwarf dan Greenlees Park adalah kultivar atau hybrid yang paling banyak di temui di Malaysia. Selain itu, jenis Numex Sahara dan Windsor Green telah cuba di tanam di Malaysia tanpa kejayaan. Satu-satunya padang stadium yang ditanam dengan Bermuda ialah di Terengganu yang menggunakan Bermuda Princess 77. Terkini, padang latihan FAM di Kelana Jaya juga sedang – pada waktu artikel ini ditulis pada April 2022 – ditanam dengan Bermuda Princess 77.

Rumput Bermuda sangat cepat membiak dan di takuti sebagai rumpai di kawasan ladang-ladang kapas di Amerika Utara. Sifat cepat membiak ini memberikan ia kelebihan cepat pulih dari kerosakkan dan serangan serangga atau penyakit. Kebanyakkan jenis Bermuda berwarna hijau gelap dan tidak perlu pembajaan yang tinggi. Malangnya seperti biasa, ini adalah punca kepada kelalaian pembajaan dan ini membawa kepada kerosakkan kebanyakkan padang golf Bermuda di Malaysia.

Bermuda Princess 77 di Terengganu
Pandangan dekat Bermuda Princess 77 di Terengganu (maaf, saya lupa bawak pembaris jadi guna tali tape milik stadium)

Rumput Serangoon.

Rumput ini bukan rumput rasmi yang ditanam di padang di Malaysia tetapi ia tumbuh sebagai rumpai dan kerana ia cepat merebak, mempunyai rupa hampir sama dengan Cowgrass dan ada padang yang dah hampir 70% ditumbuhi Serangoon tanpa sedar, maka ia diterima pakai juga tanpa sedar. Ia juga tidak mengganggu permainan.

Ia mempunyai warna hijau berbeza sedikit sahaja dari Cowgrass dengan daun yang sedikit lebih kecil.

Kelemahan Serangoon ialah ia cepat dormant bila cuaca panas tetapi ia lebih cepat pulih dan merebak berbanding dengan Cowgrass; di padang yang tiada sistem pengairan yang baik, saya akan dapati banyak Serangoon.

Perbandingan Serangoon dan Cowgrass. Kena letak nama sebab ada orang ciplak gambar tanpa beri kredit; tak malu ke ha?
Dari jauh, tak nampak pun yang mana Serangoon dan yang mana Cowgrass kan?

Rumput macam-macam

Saya pernah tengok padang bola yang mempunyai padang di penuhi dengan rumput yang saya kenal sebagai Buffalograss (bunganya macam Cowgrass tapi daunya hijau muda dan lebih kecil) dan ia memberi hasi yang memuaskan. Untuk hasil yang lebih cantik, saya mencadangkan pembajaan menggunakan baja foliar (kerana penyemburan lebih tepat) untuk menjadikan padang lebih hijau.

Rumput Lovegrass mampu menjadi permukaan permainan yang baik, malangnya bunganya yang melekat di seluar menjadikan ia rumput yang di benci.

Banyak padang bola di Malaysia yang mempunyai rumput yang bercampur-campur kerana tidak di bela dengan baik. Adakah ini boleh diterima? Asalkan konsep utama penyelenggaraan padang di pegang: supaya padang adalah adil dan selamat kepada semua pemain, ia bukan masalah besar.

Jenis rumput sepatutnya tidak penting kepada permainan tetapi pilihan terpulang kepada stadium atau tuanpunya padang  itu sendiri. Mereka mempunyai alasan sendiri untuk pilihan asal sewaktu pembinaan. Malangnya, selalunya padang akan ‘hancur’ bila tiba waktu penyelenggaraan jangka masa panjang. Lebih banyak perhatian di beri kepada tempat duduk dan kawasan VIP daripada kepada kawasan padang (dan tandas awam).

Walau apa pun rumput yang digunakan, nasihat saya ialah supaya mempunyai rejim dan rutin yang tetap untuk penjagaan dan penyelenggaraan. Tetapkan pembajaan setiap bulan atau dua bulan atau empat bulan atau enam bulan; jangan sekejap baja sekejap tak baja. Adakan rutin pengudaraan dan dethatching yang sepatutnya menurut keperluan, jangan tak buat.

Banyak padang yang rosak; walau apapun rumput nya, kerana penjagaan dan penyelenggaraan yang tidak di lakukan menurut jadual atau tidak di lakukan langsung atas nama mengurangkan kos. Ada banyak cara saya boleh cadangkan untuk mengurangkan kos  dengan tidak menjejaskan kesihatan fairway. Contohnya tukar jenis baja, tinggikan K, kurangkan N, guna foliar; jangan dethatch tapi guna slicer dan sebagainya.

Selagi profesionalisme penyelenggaraan tidak di atasi, tanam lah rumput apapun, walaupun Cowgrass, ia akan menjadi padang yang tidak di gemari tidak lama lagi.

Pemilihan Rumput

Saya pernah menulis tentang cara untuk memilih rumput dengan menjawab tiga persoalan penting iaitu memikirkan tentang 3K iaitu Kegunaan, Kemampuan dan Keadaan. Anda boleh baca di sini tentang cara itu tapi mungkin saya tak cerita tentang pengalaman saya mencadangkan rumput Zoysia di sebuah stadium di bandaraya tetapi dimalukan bila cadangan saya ditolak saat terakhir kemudian rumput yang mereka pilih tak menjadi; cari saya balik.

One-Time
Monthly
Yearly

Penulisan dan penyelenggaraan laman web ini memakan masa dan juga modal saya sendiri. Saya mengharapkan sedikit sumbangan jika anda merasakan laman web ini ada membantu anda.

Make a monthly donation

Make a yearly donation

Choose an amount

$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00

Or enter a custom amount

$

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

DonateDonate monthlyDonate yearly

Posted in Lanskap, Padang, Padang Bola, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , , , , , | Leave a Comment »

Kita Kasi itu Rumput.

Posted by mynormas on February 23, 2022

Terdapat empat negara di dunia ini yang mengamalkan pengkasian secara kimia ke atas pesalah-pesalah seks. Dalam industri rumput, kita juga mempunyai bahan kimia yang menyebabkan rumput “tidak naik”.

Saya pernah menghadiri suatu pameran mesin pemotong rumput di utara semenanjung yang dipenuhi oleh kakitangan pihak berkuasa tempatan (PBT).

Salah seorang dari mereka bertanya kepada saya mesin yang boleh potong diwaktu musim hujan. Dia mempunyai masalah memotong rumput kawasan basah kerana bekas tayar mesin meninggal kan kesan buruk malah merosakkan padang. Dia nak cari mesin potong yang mempunyai tayar besar atau terapung (?)

Saya jawab, “potong secara kimia”

Macamana tu? Dengan menggunakan bahan kimia yang akan membantutkan pertumbuhan rumput atau plant growth regulator (PGR). Menggunakan PGR ini memaksa rumput utk mengurangkan pemanjangan batang dan daun maka melambatkan pertumbuhan mereka. Ini mampu mengurangkan kekerapan pemotongan dan menjadikan padang kelihatan lebih kemas. Tentunya dia tak percaya dan tak berminat. Mungkin mesin potong terapung lebih menarik.

Secara tidak langsung bila potong, sampah kurang dan penambahan thatch juga terkawal. Pengalaman saya, spesis Zoysia sangat memerlukan PGR kerana Zoysia tumbuh pada kadar yang cepat. Begitu juga dengan padang yang menggunakan Bermuda Tifway 419 yang mempunyai stolon yang lebih ternaik berbanding Bermuda lain; penggunaan PGR membantu membenam stolon dan padang kelihatan lebih cantik.

Saya gunakan dengan banyak sewaktu saya kerja di padang golf dan saya masih menggunakan nya semasa di padang bola. Kerana kadar yang diperlukan amat sedikit, sebotol boleh bertahan berbulan bulan. Selain dari digunakan sewaktu menyembur baja mikronutrien, saya juga gunakannya dalam bancuhan cat buat garisan padang. Pelambatan rumput yang ada garisan ni panjang, menyebabkan cat tahan lama sedikit (faktor hujan dan siraman perlu di ambil kira juga).

Di padang golf yang sebesar ratusan ekar saya tambah penggunaan PGR di tebing bunker dan lereng bukit seminggu sebelum bulan puasa. Ini kerana saya kurangkan tenaga kerja utk potong tebing dan lereng dan sebarang kerja manual sewaktu bulan puasa. Jadi, bulan puasa saya boleh fokus kepada kerja pengudaraan tanah green.

Di musim hujan hujung tahun pula (ni cerita sewaktu musim hujan lebih boleh dijangka berbanding sekarang) saya sembur di hampir semua kawasan yang saya potong sebab saya kurang kan nak risau tentang rumput panjang tetapi tak boleh potong kerana padang basah.

Terkini, ada “krisis” berlaku di Malaysia kerana PGR jenis Maxx dah habis dan yang ada hanyalah jenis EC. Pengguna dan penjual pun jadi nervous (mungkin bukan anda, orang lain lah) sedangkan kedua dua botol mempunyai bahan aktif yang sama iaitu trinexapac ethyl (pada kuantiti berbeza) walaupun bahan lengainya adalah berbeza.

Sebenarnya EC (emulsified compound) adalah PGR ori, Maxx ni baru dicipta kerana bahan lengai dalam EC mempunyai bau yang tengik dan dalam Maxx ni tiada bau, so mereka jual lebih mahal sedangkan bahan aktif kurang.

Siapa sangka pengguna lebih mahu jenis Maxx? Malahan, saya tak sangka ramai lagi profesional di bidang rumput (I’m looking at you Course Superintendents) yang masih tidak menggunakan PGR di tebing bunker dan slope bukit. Bukan kah ini peluang utk dapatkan rumput yang cantik (tambah baja foliar tiap 2 bulan) dan tulin (selang sebulan dengan racun rumpai selektif) sambil mengurangkan pemotongan?

Kenapa hanya guna di green utk dapatkan greenspeed sedangkan itu belum dibuktikan pun? Guna lah di fairway kerana masa itu juga boleh spray baja mikronutrien utk mendapatkan kehijauan lebih pekat dan jika fairway anda ialah Bermuda atau Zoysia, anda boleh juga campur dengan racun memilih (selective herbicide) sewaktu spray PGR ni.

Baru saya mengerti takat mana industri potong rumput di Malaysia ni traditional dan conservative: takut pada perubahan.

Empat negara itu ialah Indonesia, Republik Czech, Ukraine dan Pakistan. Anda boleh baca tentangnya di sini.

One-Time
Monthly
Yearly

Menulis dan mengelola laman web ini memerlukan wang dan masa. Sedikit bantuan dari anda amat dihargai.

Make a one-time donation

Make a monthly donation

Make a yearly donation

Choose an amount

$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00

Or enter a custom amount

$

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

DonateDonate monthlyDonate yearly

Posted in Fields, Golf Course, Golf Course Superintendents, Lanskap, Maintenance, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium | Tagged: , , , , , , | Leave a Comment »

Jangan Topdress Tebal

Posted by mynormas on January 13, 2022

Saya sering mengatakan bahawa cara terbaik untuk mendapatkan permukaan padang yang rata bukanlah dengan cara menggelek (roll) tetapi cara terbaik ialah dengan hias-atas (topdress) menggunakan pasir (selalunya).

Menggelek seharusnya digunakan untuk melicinkan (smoothen) dan bukan untuk meratakan (flatten) permukaan. Menggelek terlalu berat mampu menimbulkan pelbagai masalah sampingan.

Saya tak kata jangan menggelek, malah saya galakkan menggelek selalu tetapi saya kata jangan menggelek dengan penggelek yang berat.

Walaubagaimanapun, terlalu banyak pasir digunakan semasa hias-atas membawa masalah tertentu juga. Terutamanya bila kita bercerita tentang hias-atas tebal sekaligus.

Begini, pada setiap ketika, padang dengan rumput yang subur menghasilkan bahan organik yang terdiri dari daun rumput, akar dan lain-lain flora dan fauna yang akan mereput sebagai thatch dan mat; salah satu sebab kita lakukan hias-atas ialah kita mahu ‘cairkan’ (dilute) thatch itu dengan pasir.

Tetapi, jika kita gunakan jumlah pasir terlalu tebal pasir tersebut akan menjadi satu lapisan di atas lapisan thatch, bukan mencampuri dalam thatch.

Maka apa akan jadi jika kita letak pasir terlalu tebal ialah pasir akan menjadi satu lapisan yang kemudiannya thatch baru akan terbentuk di atas lapisan pasir itu.

Selepas beberapa bulan, kalau kita amalkan benda yang sama (hias-atas tebal), akan berlaku lagi satu lagi lapisan pasir, kemudian ini akan membentuk satu lagi lapisan bahan organik di atas lapisan pasir tersebut.

Ulang berkali-kali selama bertahun tahun dan tanah kita akan kelihatan seperti kuih lapis.

Ini boleh diburukkan lagi jika pasir yang digunakan tidak konsisten dari satu musim ke musim seterusnya. Kadang kadang pasir yang banyak kandungan bahan kasar, kadang-kadang pasir yang banyak kandungan selut. Butiran selut akan berhijrah (migrate) ke pasir kasar dan menyumbat ruangan di antara butiran pasir kasar; akhirnya anda akan lapisan tidak tembus air.

Tiap-tiap lapis akan menapis, melambat atau menghalang pergerakan air dan udara ke bawah. Ini boleh menghasilkan padang yang basah dan di musim kering yang padang perlu disiram, kawasan yang lebih kering dari yang lain.

Gambar-gambar di dalam blog ini bukan dari internet, tapi dari lawatan saya di beberapa padang di Malaysia sejak 20 tahun lalu. Semuanya ada stamp laman web ini kerana ada orang yang ciplak tanpa merujuk semula kepada laman web ini. Tak malu ke?

Gambar pertama ini adalah pada awal abad ini (lebih kurang 2003/04) dari sebuah kelab golf terkenal di Lembah Kelang yang mempunyai masalah green. Padang dijaga oleh seorang superintenden berpengalaman dengan rumput lama tetapi ini adalah rumput dan cara penanaman baru dan dia membuat kesilapan melakukan hias-atas terlalu tebal BERBANDING dengan keupayaan rumput itu membuat thatch. Maka pasir dari hias-atas membentuk satu lapisan baru, bukan “mencairkan” (dilute) thatch.

Ini adalah profile sebuah padang golf (kedua-dua adalah gambar sama) yang di jaga oleh seorang Superintendent Otai yang percaya kepada topdress tebal tapi sekali sekala.

Di bawah pula ialah profil tanah di lubang 14 sebuah padang golf yang mana superintenden nya secara sengaja atau mungkin tanpa pengetahuan tentang pelapisan yang berlaku di padangnya, melakukan kerja-kerja pengudaraan serampang berongga (hollow-tine). Malangnya kerja pengudaraannya tidak cukup dalam untuk menembus kesemua lapisan. Pengudaraan berongga adalah cara terbaik untuk mengatasi masalah lapisan ini. Pasir yang masuk ke dalam lubang pengudaraan membantu aliran air dan udara ke bawah yang tersekat oleh pelapisan. Tapi jangan lah pula buat hias-atas terlalu tebal seperti mereka! Ini akan menghasilkan lapisan baru pula. Gunakan besi berongga besar, buang sampahnya dan guna pasir sesuai yang masuk ke dalam lubang tanpa terlalu tebal di atas permukaan.

Kesan hollow-tine di kawasan lapisan.

Jika anda sangka saya cuma ada gambar green sahaja anda silap. Saya gunakan alat soil profiler di green tetapi di fairway atau padang, saya mungkin perlu gunakan cangkul, pisau atau pengganti lubang (hole changer). Pelapisan juga berlaku di kawasan landing zone di sebuah fairway yang bermasalah walau ditopdress berkali-kali (sebenarnya kerana ia ditopdress berkali-kali).

Topdressing is a good cultural practice but doing heavy and irregular topdressing may create soil layering problems.
Boleh kah anda lihat kesan pelapisan? Lapisan hitam (black layer) sudah mula terbentuk di bahagian lapisan bawah sekali .

Tahukah anda apa worst-case scenario kesan pelapisan? Udara tidak sampai ke bawah dan menyebabkan berlakunya pernafasan anaerobik di lapisan organik (iaitu lapisan thatch dulu) dan membentuk Lapisan Hitam (black layer) yang toksik kepada akar rumput. Seperti gambar di bawah.

Lapisan thatch telah menjadi lapisan hitam (black layer)

Baiklah; dah banyak cerita seram tentang hias-atas ni, apa yang betul? Paling senang ialah hias-atas nipis tapi selalu. Dengan alat terbaru yang menggunakan spinner, hias-atas boleh dilakukan dengan amat nipis sehinggakan orang putih panggil ia sebagai dusting atau pendebuan pasir. Lakukan dua minggu atau seminggu sekali. Tiada topdresser spinner? Gunakan topdresser biasa dan lakukan sebulan sekali. Ingat apa yang kita nak buat ialah “mencairkan” thatch kita, bukan menenggelamkannya.

Paling susah ialah dengan mengenali dan mengukur kecepatan padang kita menghasilkan thatch dan menambah pasir sekitar 3 – 4% dari jumlah thatch tersebut.

Di bawah adalah gambar contoh padang yang mempunyai sistem topdressing yang baik tapi saya rasa pada musim kering mereka akan mempunyai masalah padang terlalu panas kerana nampak macam thatch hampir tiada langsung. Padang juga mungkin keras. Thatch diperlukan untuk bertindak sebagai sungkupan utk melindungi akar rumput dari cuaca panas dan bertindak seperti span utk menyerap hentakan.

Profil tanah yang hampir ideal.

Akhir kata, lakukan topdressing berpadanan dengan pertumbuhan rumput anda. Elakkan topdressing tebal walau apa tekanan anda hadapi. Lakukan topdressing sikit tetapi selalu. Jangan guna penggelek berat.

Untuk maklumat lanjut tentang penjagaan padang; hubungi saya di mynormasATconsultant.com (gantikan AT dengan @) atau talipon O3-5I3I OO66 dan biarkan ia berdering lama. 

Untuk mengetahui ilmu penjagaan rumput seterusnya, “Follow” laman web ini dengan memasukkan email anda di bahagian atas sebelah kanan. Saya biasa menulis satu atau dua kali sahaja setiap bulan. 

Sila sudi klik gambar iklan di artikel in, ia adalah salah satu sumber pendapatan untuk laman web ini. Ataupun anda boleh menderma kepada saya melalui link di bawah. Mengendalikan laman web ini dan menulis di dalamnya mengambil masa dan memerlukan sumber kewangan. Sumbangan anda amatlah saya hargai.

Your contribution is appreciated.

Terima kasih.

One-Time
Monthly
Yearly

Make a one-time donation

Make a monthly donation

Make a yearly donation

Choose an amount

$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00

Or enter a custom amount

$

Mengendalikan laman web ini dan menulis di dalamnya mengambil masa dan memerlukan sumber kewangan. Sumbangan anda amatlah saya hargai.
Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

DonateDonate monthlyDonate yearly

Rujukan:
topdressing1 (gcsaa.org)
Don’t Layer It On! (usga.org)

Posted in Fields, Golf Course, Golf Course Superintendents, Greens, landskap, Lanskap, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman, Topdress | Tagged: , , , , | Leave a Comment »

Kontrak Jaga Padang

Posted by mynormas on December 17, 2020

Saya banyak jumpa spesifikasi kontrak penyelenggaraan padang dalam bentuk BQ (Bill of Quantity) atau spesifikasi biasa. BQ atau spec yang saya tengok saya rasa tak boleh terima tetapi selalu nya saya beritahu diri saya bahawa biarlah, kerana: 1. ada orang sensitif bila ditegur, 2. ada orang yang tak dapat ubah apa-apa kerana mereka hanya menurut arahan, 3. ada yang tidak mahu fikir banyak kerana copy-paste lebih senang. 4. Tak semua padang sama dan tak semua keperluan sama. Tambahan pula, 5. siapa lah saya nak tahu dan betul semua.

Tetapi baru-baru ini saya terima satu spesifikasi penyelenggaraan padang yang, termasuk item utamanya ialah, “menyapu padang tiga kali sehari”. Saya fikir bahawa saya sendiri tidak menyapu rumah saya tiga kali sehari (awak ada?), macamana agaknya nak sapu padang tiga kali sehari? Ingat, padang biasa ialah 70 x 110m iaitu 7,700 meter persegi; agak-agak berapa lama nak siap sekali sapu?

Saya juga jumpa spec yang mengatakan pemotongan padang ialah pada setiap 1hb, 10hb dan 20hb. Atau adakah ianya 10hb, 20hb dan 30hb? Saya pun keliru… kalau Februari macamana? Memotong rumput setiap 10 hari akan memotong terlalu banyak daun (kerana kadar pertumbuhan rumput yang tinggi, terutamanya selepas pembajaan atau sewaktu musim hujan). Setiap kali potong, rumput tinggal batang sedangkan rumput perlukan daun untuk buat makanan melalui proses fotosintesis). Diburukkan lagi jika memotong dengan mesin sandang yang akan memotong serendah mungkin.

Saya nak cuba bantu agar terdapat suatu piawaian, suatu kesedaran bahawa penjagaan padang bukan sekadar potong, siram dan baja sekali-sekala, saya kira ada 13 perkara yang perlu dibuat. Saya akan cuba terangkan apa yang penting dalam spesifikasi penjagaan padang hari ini dan satu hari nanti bila saya dah figure out macamana nak upload supaya jika anda berminat, anda boleh download spec yang dah siap tulis selepas membuat bayaran. Sementara itu, di sini saya bagi senarai huraian kerja yang perlu dilakukan dalam penyelenggaraan padang dan rasionalnya.

Bil Huraian Kerja Rasional
1Memotong Rumput

Alat: Sebuah mesin pemotong rumput menggunakan pisau silinder seperti reel atau flail
Memotong rumput padang pada ketinggian 25mm dari paras tanah di seluruh padang.
Pemotongan rumput menggunakan mesin dan teknik khusus untuk menghasilkan belang-belang padang
2x seminggu.
– Pisau silinder memberi potongan lebih baik dari rotary.
– Jika tidak dikutip, pisau silinder menghasilkan pembuangan sampah yang lebih sekata.
– 25mm adalah spec FAM
– Sampah yang dipotong dgn pisau silinder boleh jadi baja.
– Teknik dan mesin menghasilkan belang BUKAN dengan baja atau tukar ketinggian!
– Sekali seminggu atau setiap 10, 20 & 30hb akan memotong terlalu banyak daun. Rumput perlukan daun utk fotosintesis!
– Samada mesin itu 5-gang, triplex, front-deck atau mid-mounted adalah tidak penting! Yang penting pisau!
Contoh pisau jenis reel.
Contoh pisau flail
BilHuraian KerjaRasional
2Pembajaan.

Alat: Penabur baja, baja kimia biji yang memberikan jumlah 300g nitrogen dan kalium per 100m persegi.
Menabur baja menggunakan alat yang betul secara rata dan konsisten dari dua arah untuk memastikan seluruh padang menerima kadar baja yang sama.
Kekerapan: Satu kali sebulan seluruh padang
– 300g nitrogen per 100sq.m per bulan adalah cadangan orang putih (kan kalau org putih cakap semua betul?)
– 300g/100sq.m kalium adalah kerana kebiasaan N:K = 1:1.
– Baja kimia bukan kemestian tapi kalau baja organik 300g N per 100sq.m banyak giler lah baja diperlukan.
– Fertiliser spreader tak mahal maka setiap kontraktor kena ada satu.
– 1x sebulan boleh di adjust jika menggunakan baja slow-release kepada 1x 2 bulan dan jika musim hujan 2x sebulan (half rate)
Sebuah walking spreader
Sebuah traktor mounted spreader
BilHuraian KerjaRasional
3Membaikkan Permukaan Padang

Alat: Mesin topdresser, dragmat untuk meratakan pasir, 5 – 10 tan pasir sebulan, penggelek (roller) dan peralatan berkaitan.
Melakukan TOPDRESS dengan menabur pasir di kawasan berlekuk atau menakung air untuk meratakan permukaan padang.
Melakukan gelekan bila perlu di kawasan yang terbonjol. Membuang rumpai (rumput liar) yang mengganggu permainan.
Kekerapan: satu kali seminggu seluruh padang
– Dengan penggunaan biasa, padang akan jadi lekuk bila pemain sepak, lompat atau jatuh.
– Lama kelamaan, ada tempat akan lekuk makin dalam (contoh: depan gol)
– Guna pasir utk baiki seluruh permukaan
– Gelek bila perlu guna roller satu tan.
– Merumpai rumput liar yang mengganggu permainan (sambau, semalu dsb).
– Dalam seminggu mesti ada sekurang-kurangnya satu kerja hias-atas (topdress), satu roll dan satu merumpai.
hias-atas (topdress) manual utk lekuk-lekuk menakung air
Mesin roller kecil
BilHuraian KerjaRasional
4Mengudarakan tanah mampat padang bola

Peralatan pengudaraan tanah manual, pasir dan peralatan yang berkaitan.
Menebuk dan mengudarakan tanah di kawasan yang menakung air pada kedalaman dua inci. Menebuk dan mengudarakan tanah di kawasan ‘high-traffic’ seperti di depan gol dan larian penjaga garisan pada kedalaman satu inci. Menabur pasir pada lubang-lubang yang terhasil.
Kekerapan: satu kali seminggu 10% luas padang
– Padang yang digunakan akan mempunyai kawasan yang selalu mampat contoh: depan gol, tempat linesman, jalan masuk padang.
– Alat hollow atau solid tine manual boleh bantu kurangkan mampatan
Contoh alat manual hollow tine
Kerja manual hollow-tine di kawasan keras
BilHuraian KerjaRasional
5Sampah.

Kutip dan membuang sampah yang terdiri dari rumput, rumpai, sampah dari dalam longkang, buangan pokok bunga hiasan, dan lain-lain kawasan
1 x seminggu.
– Sampah biasa seperti botol minuman tidak seharusnya termasuk KECUALI sudah diambilkira dalam sebutharga.
– Sampah rumput contoh: luar padang yang dipotong sebulan sekali
– Atau musim hujan terpaksa potong sekali sekala.
BilHuraian KerjaRasional
6Membuat Garisan Padang

Alat: cat, tali dan lain perkara yang berkaitan (berus, line-marker, pita mengukur dsb).
Membuat garisan padang bola mengikut spesifikasi dan peraturan pihak berkuasa permainan seperti FAM, FIFA atau lain-lain badan yang berkaitan.
Kekerapan: Satu kali seminggu
– Ada padang mahu garisan hanya masa ada game. Ada padang yang mahu garisan setiap masa (padang latihan).
– Terpulang pada polisi dan keperluan padang.
– Boleh guna mesin buat line dan boleh guna berus
– Buatlah garis LURUS!
BilHuraian KerjaRasional
7Mengganti kawasan rosak/rumput mati

Alat: sodcutter atau seumpamanya, cangkul, penyodok, rumput, pasir, penggelek, baja dan peralatan berkaitan.
Mengganti kawasan rosak atau rumput mati atau rumpai yang mengganggu permainan seperti sambau atau semalu dengan rumput baru yang sama dengan rumput asal padang.
Kekerapan satu kali sebulan.
– Mesti akan ada kawasan rumput mati, samada akibat over-use (depan gol) atau kering atau basah dll.
– Guna alat yang betul!
– Sodcutter atau Turf Doctor (pengganti rumput)
– Dalam sebulan mesti ada kawasan yang dah ganti rumput at least mungkin 10sq.m (boleh diubah kepada lain kuantiti)
Alat sodcutter
Alat Turf Doctor
BilHuraian KerjaRasional
8Kawalan makhluk perosak dan penyakit

Alat: Peralatan menyembur atau menabur racun, PPE, dan peralatan berkaitan.

Mengaplikasi racun yang bersesuaian pada waktu yang bersesuaian untuk kawalan makhluk perosak seperti serangga, cacing tanah dan sebagainya serta penyakit seperti kulat, cendawan dan sebagainya

Kekerapan: seminggu sekali
– Biasanya menyembur racun
– Termasuk juga menghalau anjing, lembu dsb.
– Kontraktor perlu tahu cara penggunaan racun
– Ada peralatan yang betul.
– Peralatan yang sama juga boleh digunakan menyembur baja foliar
– Biasanya cacing tanah dan rumput liar.
Sprayer kecil utk satu padang.

BilHuraian KerjaRasional
9Penyiraman padang
Alat: moisture sensor, hose panjang, sprinkler mudah-alih dan peralatan berkaitan.
Mengesan keperluan air padang dan melaku kan penyiraman menggunakan sprinkler yang disediakan ataupun sprinkler mudah-alih ataupun hos panjang.
Kekerapan: bila perlu (anggaran 120 hari setahun)
–     Adalah penting utk tidak terlebih siram kerana akan menjadikan akar pendek selain padang lecak.
–     Gunakan moisture sensor (boleh beli online) utk tentukan padang kering baru siram.
–     Anggaran siram TERMASUK lepas baja ialah dalam 100-120 hari setahun sahaja.
Moisture sensor
BilHuraian KerjaRasional
10Pengudaraan tanah

Melakukan pengudaraan tanah pada kedalaman tiga hingga empat inci, pada diameter setengah inci pada jarak dua inci dari lubang ke lubang. Mengutip dan membuang sampah core ke luar stadium di tempat yang dibenarkan oleh pihak berkuasa tempatan.
Kekerapan: setahun sekali (jika hollow-tine, air atau water aeration)
Setahun empat kali (jika solid-tine).
–     Amat penting dan adalah punca kebanyakan kegagalan padang di M’sia.
–     Samada solid tine banyak kali setahun atau hollow tine setahun sekali.
–     Air aeration atau water aeration pun boleh.
–     Gabung sekali dengan top-dress dan pembetulan pH
Mesin hollow-tine
Mesin solid tine (dalam gambar ini: slicer)
BilHuraian KerjaRasional
11Hias-atas (topdressing) keseluruhan

Melakukan kerja-kerja hias-atas (topdress) ke atas keseluruhan padang dengan pasir halus tanpa batu dan selut, setebal 10mm atau lebih dengan rata menggunakan jentera khusus untuknya dan meratakan pasir dengan menarik dragmat atau brush khusus hingga pasir ditarik rata ke seluruh padang.
Kekerapan: setahun sekali selepas kerja pengudaraan tanah dan nyah-thatch.
–     Kerja penting utk mendapat kerataan padang
–     Menutup lekuk-lekuk kecil
–    Mengurangkan thatch
–     Sebaiknya dua tiga kali setahun
Topdresser keseluruhan menggunakan mesin
Dragmat utk meratakan pasir ke seluruh padang.
BilHuraian KerjaRasional
12Nyah-thatch (dethatching)
Melakukan kerja-kerja nyah-thatch (dethatching) di keseluruhan padang untuk mengeluarkan thatch dari celah rumput kemudian mengutip dan membuang sampah thatch ke luar stadium
Kekerapan: Setahun sekali
–     Perkara penting dilakukan utk mengelakkan padang menjadi lembut atau menyimpan air.
–     Thatch di celah rumput juga akan jadi punca penyakit
One-Time
Monthly
Yearly

Make a one-time donation

Make a monthly donation

Make a yearly donation

Choose an amount

$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00

Or enter a custom amount

$

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

DonateDonate monthlyDonate yearly
Nyah-thatch (dethatching)
BilHuraian KerjaRasional
13Merumpai (weeding)
Melakukan kerja-kerja mencabut dan/atau meracun rumpai (rumput liar) untuk memastikan ketulenan rumput padang yang asal. Rumpai yang dicabut akan dibuang ke kawasan luar stadium.
Kekerapan: seminggu sekali
–     Kerja-kerja weeding atau mencabut rumpai perlu ada dalam jadual kerja.
–     Bukan saja dalam padang tetapi juga luar atau tepi padang (jika termasuk dalam skop kontrak)
BilHuraian KerjaRasional
14Penjagaan rumput di luar padang permainan
Memotong rumput, membaiki permukaan padang yang berlekuk atau terbonjol dengan melakukan hias-atas dengan pasir atau menggelek. Membaja secara rata dan konsisten. Melakukan pengudaraan tanah di kawasan yang menakung air dan ‘high-traffic’ seperti jalan masuk padang dsb.
Kekerapan: dua kali sebulan.
–     Rumput di luar padang
–     Di pagar, di tepi astaka dan sebagainya.
–     Bukan saja memotong tetapi juga membaja, meratakan dsb.
BilHuraian KerjaRasional
15Penjagaan pokok bunga hiasan
Meracun dan/atau membuang rumput di bawah pokok bunga, membaja pokok bunga, memangkas untuk mencantikkan ranting dan dahan pokok bunga yang panjang dan kerja-kerja yang berkaitan dalam penjagaan pokok bunga hiasan. Memotong atau meracun rumput yang tumbuh celah-celah batu dan tempat lain.
Kekerapan: satu kali sebulan.
–     Jika terdapat dalam skop kontrak, pokok bunga di astaka, keliling padang atau dekat pintu masuk perlu dijaga.
BilHuraian KerjaRasional
16Penjagaan trek balapan
Membersihkan trek dari lumut dan kotoran atau bendasing lain. Memastikan kerja-kerja penyelenggaraan padang tidak merosakkan trek.
Kekerapan: satu kali seminggu.
–     Self explanatory lah kan?
–     Gunakan plywood tebal utk alas pergerakan mesin.

Posted in Fields, landskap, Lanskap, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , , , , , , , , | Leave a Comment »

Pisau Flail

Posted by mynormas on October 20, 2020

Terdapat dua kategori pisau pemotong rumput.

1. Pisau yang dikenali sebagai pisau rotary iaitu pisau yang biasa kita lihat sebagai berputar pada satu ketinggian. Samada ia berada di bawah sebuah mesin canggih di import dari luar negara atau ia berada di hujung batang panjang di bawah kendalian seorang pekerja import, ia memotong rumput menggunakan impak kelajuan pisau itu. “Pisau” itu boleh dibuat dari logam ataupun tali nylon.

2. Kedua ialah pisau yang dikategorikan sebagai pisau silinder (cylindrical mower) iaitu pisau yang berpusing di bahagian luar satu silinder yang berpusing pada paksi yang sama dengan aras tanah/rumput. Selalunya pisau ini memotong rumput dengan aksi gunting iaitu bahagian silinder berpusing bergesel dengan suatu bahagian dipanggil pisau bawah (bedknife) yang statik. Satu lagi pisau yang dikategorikan sebagai pisau silinder tetapi memotong secara impak (bukan gunting) ialah pisau flail.

Pisau jenis flail bukan lah ciptaan baru, ia sebenarnya adalah pisau lama yang digunakan utk memotong kawasan lasak yang banyak kayu atau benda keras lain. Ia lebih digemari dari pisau rotary biasa kerana ia tidak mudah rosak.

Jika ia terkena kayu atau akar pokok dsb, ia boleh terpelanting ke belakang dan satu pisau yang rosak tidak merosakkan pisau lain atau sistem itu secara keseluruhan (ada hadnya lah).

Di padang golf pula, jika ia terkena bola golf, bola golf itu akan terkeluar dari bawah pisau tanpa terbelah (mungkin ada calar sikit).

Saya menggemari pisau jenis ini kerana ia adalah pelbagai guna. Kini terdapat pisau jenis “fine-cut flail” yang boleh memotong rumput dengan cantik (flail dulu-dulu tidak memotong cantik kerana dicipta utk memotong kawasan lasak).

Dengan pisau jenis fine-cut flail ini, saya boleh potong di tengah padang bola dan juga di luar padang yang mempunyai pelbagai jenis rumput.

Secara teori, ia juga boleh digunakan di fairway dan rough padang golf tetapi oleh kerana kebanyakan mesin flail adalah dari jenis “front deck” iaitu hanya satu pisau maka ia kurang produktif berbanding mesin triplex (bukan three-gang) atau five-gang. Tapi jika rough adalah kecil atau mampu membeli beberapa mesin, flail adalah lebih baik kerana boleh potong hingga bawah pokok, lebih versatile dan tidak merosakkan bola golf.

Mata pisau flail juga mudah diasah berbanding pisau silinder lain. Jika tak sempat asah, terbalikkan mata pisau pun boleh. Sebuah pisau flail selebar 60 inci boleh mempunyai sehingga 144 mata pisau.

Satu lagi kelebihan flail berbanding rotary ialah pisaunya tidak mengumpul sampah di hujung pisau yang menyebabkan satu garisan sampah selesai potong satu baris. Ertinya saya boleh potong selalu tanpa perlu memikirkan tentang pengutipan sampah potongan.

Selain itu, berita baiknya ialah kalau mesin tu dari jenis baik dan tidak dipandu terlalu laju, satu helai daun akan dipotong berkali-kali oleh pisau yang berturutan sebelum helai daun itu jatuh ke tanah, menghasilkan cebisan kecil yang lebih cepat mereput dan menjadi sungkupan (mulch).

Mesin flail juga mempunyai penggelek (roller) besar yang, jika diganding dengan pengendalian berdisiplin, boleh menghasilkan belang yang terang.

Jika kawasan semakin liar, kita boleh tukar mata pisau kepada yang lebih sesuai. Ini tak dapat di lakukan dengan pisau lain.

Ni gambar dari laman web rujukan saya (boleh lihat URL nya di bawah).

Terdapat attachment pisau flail yang boleh dipasang pada belakang traktor dan ada mesin yang datang dengan pisau flail dan dibina utk padang golf dan bola.

Ini adalah satu contoh flail dipasang pada front deck mower.

Terdapat juga flail yang di pasang pada attachment “lengan ” hidraulik utk memotong lorong bukit dan terbaru, ada triplex yang mempunyai mata pisau flail utk memberi kemampuan lebih kepada pengguna.

Sebuah triplex dengan mata pisau flail.

Maintaining this Website. Sumbangan.

Saya menyumbang ilmu secara ikhlas melalui laman web ini. Tetapi pengendalian laman web ini perlukan wang. Setiap tahun USD99 (lebihkurang RM400). Sedikit sumbangan anda amat membantu. Anda mendapat manafaat dari laman web ini? Sumbangan bermula dari $10. Jangan lupa ‘Like’ artikel ini; ‘Follow’ laman web ini dan klik mana mana iklan di page ini. This website is maintained and managed with my own money. I’ve done my best to not allow advertisement on this site thus far so that I can be independent. I’m going to start to ask for donations and see if I can get enough to sustain it that way. Donations start from $10.

$10.00

Rujukan.

Get the best from your flail

Posted in landskap, Lanskap, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , , | Leave a Comment »

Rumput merah

Posted by mynormas on May 28, 2020

Pernahkah anda ada rumput yang hujungnya bertukar warna merah? Bukan seluruh rumput, hanya hujungnya. Sebelum itu rumput berwarna hijau, tiba-tiba satu hari anda lihat hujungnya berwarna merah.

Sod Cowgrass merah dikeliling Cowgrass hijaurumput merah

Ada tiga sebab ini boleh berlaku. Di sini saya nak cerita tentang satu sebab saja. Lain kali kita cerita tentang sebab lain.

Sebabnya ialah: Kekurangan zat Fosforus (simbol P pada beg baja).

Malangnya jika anda tabur baja yang tinggi P contohnya baja DAP (DiAmmonium Phosphate, bukan nama parti politik), rumput anda mungkin bertukar jadi hijau sementara sahaja sebelum ia bertukar menjadi merah semula.

Saya teringat bahawa pH tanah akan mempunyai kesan kepada apa zat yang boleh diserap oleh akar rumput. Memang betul, jika pH rendah, rumput tidak boleh serap P melalui akarnya.

soil pH

Maka bila saya cek, saya baru kesan bahawa satu padang bola yang mempunyai masalah rumput merah mempunyai nilai pH yang amat rendah (bermaksud tanah itu berasid) dan tanah yang mempunyai pH kurang dari 5 akan ‘memegang’ Fosforus dan rumput tak dapat menyerapnya. Tentunya saya perlu cek di beberapa tempat di satu padang itu (bukan satu tempat saja kemudian mengambil kesimpulan).

pH padang

Maka langkah saya yang seterusnya ialah:

  1. Pastikan rumput mendapat P dari baja foliar dan lupakan baja tabur buat sementara waktu.
  2. Perbaiki pH tanah menggunakan kapur lime CaCo3 (kalsium karbonat) atau gypsum.

Sekarang sedang giat membuat rancangan baru.

Semoga dipermudahkan segala urusan kita.

Jika anda ingin membeli radas untuk mengesan kelembapan atau keasidan tanah, ini, hubungi saya. Saya bantu. Lebih kurang RM300 tak termasuk kos penghantaran. Buatan Jepun, di hantar dari Singapura. Atau anda boleh beli sendiri dari harga RM8.50 pun ada, RM10,000 pun ada dan beri sumbangan sedikit untuk saya yang telah memberi idea ini kepada anda.

Maintaining this Website. Sumbangan.

Saya menyumbang ilmu secara ikhlas melalui laman web ini. Tetapi pengendalian laman web ini perlukan wang. Setiap tahun USD99 (lebihkurang RM400). Sedikit sumbangan anda amat membantu. Anda mendapat manafaat dari laman web ini? Sumbangan bermula dari $10. Jangan lupa ‘Like’ artikel ini; ‘Follow’ laman web ini dan klik mana mana iklan di page ini. This website is maintained and managed with my own money. I’ve done my best to not allow advertisement on this site thus far so that I can be independent. I’m going to start to ask for donations and see if I can get enough to sustain it that way. Donations start from $10.

$10.00

 

Posted in landskap, Lanskap, Maintenance, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , | 4 Comments »

LANDSKAP BHG 4

Posted by mynormas on May 9, 2020

Tajuk asal artikel ini ialah CARA-CARA ATAU LANGKAH-LANGKAH MERENCANA LANDSKAP UNTUK PEMBINAAN DAN/ATAU PENAMBAHBAIKAN HALAMAN RUMAH ATAU TAMAN AWAM; BAHAGIAN 4 tapi saya kira macam panjang sangat jadi saya pendekkan. Ini adalah bahagian KEEMPAT. Sila follow laman web ini atau FB mynormas.com utk bahagian seterusnya dan di bawah sekali, klik PREVIOUS untuk mencari dan membaca BAHAGIAN 1.

Seterusnya ialah langkah-langkah perbincangan itu di adakan. Bagaimana cara untuk membuat rekaan landskap secara mudah?

Langkah-langkah:

  1. Buat keputusan tentang keperluan dan kemahuan keluarga anda. Apakah kegunaan landskap itu nanti? Jika anda mahu ia berfungsi sebagai tempat riadah atau bersenam atau bersantai, maka anda mungkin mahukan kawasan rumput yang lebih besar. Jika anda mahukan ia sebagai tempat anda menghabiskan masa lapang sebagai hobi, maka anda perlu utamakan pokok kegemaran anda ataupun pokok dalam pasu yang lebih mudah di tukar bila dah jemu. Beri perhatian juga kepada berapa banyak masa anda mampu luangkan untuk penjagaan landskap anda.
  2. Kenali kawasan anda. Mungkin ada kawasan anda yang tak boleh atau tak mahu di ubah (contohnya jalan masuk atau pokok besar).
  3. Jika kawasan anda besar, anda mungkin perlu membuat penanaman secara berperingkat. Tapi rekaan mesti di buat secara keseluruhan.
  4. Cari atau buat suatu peta kawasan anda. Lukis ‘pandangan satelit’ dan pastikan ia bersekala (ukuran yang mengikut skala). Contohnya; apa-apa yang panjangnya 1 meter di atas mukabumi, lukiskan ia sebagai 1 sentimeter di atas kertas.
    Lukiskan juga: rumah atau bangunan lain dalam kawasan anda. Pagar atau sempadan (jangan terlandskap tanah orang!). Kawasan merbahaya seperti longkang terbuka, paip bawah tanah yang cetek, wayar letrik (sambungan ke eletric gate) dan sebagainya.

    Master plan of house

    simple layout of rumah dan laman. Guna Excel (buku matematik pun boleh)

  5. Ambil sekeping kertas nipis (kertas surih atau tracing paper), lekapkan di atas peta tadi dan lukis idea anda. Anda boleh buat lebih dari satu idea dan labelkan setiap kertas nipis itu sebagai ‘Idea 1’, ‘idea2’ dan sebagainya. Atau jika anda guna komputer seperti saya, guna paint dan selepas setiap rekaan; Save As ‘Idea1’, ‘Idea2’ dsb.
    • Ingat, anda perlu mengikut skala peta.
    • ‘Idea1’ mungkin ada pelantar/gazebo. ‘Idea2A’ mungkin ada kolam ikan dan pokok shrub renek setinggi  dua kaki di kiri kanan jalan. ‘Idea2B’ mungkin ada kolam ikan tapi pokok palma di kiri kanan jalan. ‘Idea3’ mungkin ada banyak pokok besar dan sebagainya. Lekap kertas di atas peta dan bincang dengan “ahli jawatankuasa” anda.

      Plan Idea1

      Idea 1

    • Tak perlu letak nama pokok dahulu. Hanya letak lokasi dan saiz setiap tumbuhan dahulu. Pokok A di tengah-tengah halaman, batas B bunga warna kuning dekat tepi bilik Abang, kolam ikan sebelah tingkap Adik, Palma kecil setiap 2meter di kiri kanan jalan.

      Plan Idea2

      Idea 2

  6. Akhir sekali, rombak semula idea anda ke atas suatu ‘masterplan’ dan pastikan semua orang tandatangan. Tak pandai tandatangan suruh dia cap jari. Lepas ni jangan nak komplen.
  7. Satu lagi perkara tentang pemilihan tanaman. Saya pasti dari awal lagi anda dah tahu pokok apa nak tanam kat mana, tapi kadang-kadang bila dah lukis atas kertas baru kita nampak ‘kaitan’ pokok itu dengan tanaman, pagar, jalan ataupun rumah kita. Tapi kalau anda tak pasti pokok apa nak tanam (tapi tahu rupa, saiz dan warna) maka ada beberapa cara anda boleh pilih pokok:
    • Pergi ke nursery dan pilih.
    • Jika anda nampak pokok yang anda suka di taman bunga atau rumah Mak Limah hujung jalan, ambil gambar dan bawak ke nursery.
    • Bawak orang nursery ke taman bunga atau ke rumah Mak Limah.
  8. Lepas tu gantikan nama pokok itu ke atas ‘masterplan’ tadi. Contohnya: Allamanda kat Batas B, Green Palm kat tepi jalan, pokok Janda Merana kat tepi rumah, Ixora Sunkist tepi pagar dan sebagainya.
    Satu peringatan; pilih pokok yang sesuai dengan iklim rumah anda. Maksud saya, jangan pergi beli pokok kat Cameron Highland jika anda tinggal di Kuala Pilah.

Masterplan

Saya tahu, saya tahu, pada peringkat ini ada yang dah mengalirkan air mata kerana rasa susah sangat nak buat landskap untuk tanah sebesar stem pos. Jangan stress. Yang tertulis di atas tu hanyalah panduan sahaja dan anda boleh langkah mana-mana bahagian atau buat bahagian baru seperti yang anda rasa patut. Itu rumah anda, peduli apa orang lain cakap. Tapi landskap boleh menjadi suatu hobi dan memberi kepuasan kepada anda, jadi buat perlahan-lahan! Ikut kemampuan! Dan penting sekali; Have Fun!

Saya minta bantuan untuk ‘Like’ artikel ini; ‘Follow’ laman web ini dan klik mana-mana iklan di sini. Ini semua akan membantu saya menambah pendapatan untuk terus berkongsi pengetahuan dengan pembaca. Atau anda boleh terus beri sumbangan di bawah:

Maintaining this Website. Sumbangan.

Saya menyumbang ilmu secara ikhlas melalui laman web ini. Tetapi pengendalian laman web ini perlukan wang. Setiap tahun USD99 (lebihkurang RM400). Sedikit sumbangan anda amat membantu. Anda mendapat manafaat dari laman web ini? Sumbangan bermula dari $10. Jangan lupa ‘Like’ artikel ini; ‘Follow’ laman web ini dan klik mana mana iklan di page ini. This website is maintained and managed with my own money. I’ve done my best to not allow advertisement on this site thus far so that I can be independent. I’m going to start to ask for donations and see if I can get enough to sustain it that way. Donations start from $10.

$10.00

Posted in landskap, Lanskap, Rumput halaman rumah, Taman | Tagged: , , , | Leave a Comment »

KENAPA RUMPUT MATI.

Posted by mynormas on April 20, 2020

Maaf kan saya utk tajuk semua huruf besar tapi itu supaya post ini dapat dibezakan dengan post sebelumnya dalam laman web saya.

Baiklah, kenapa rumput mati dan akhirnya padang menjadi botak? Ramai orang akan kata tentang tiada pembajaan tetapi sebenarnya untuk sekian kalinya, biar saya ulang bahawa baja bukan makanan untuk rumput ataupun pokok. Rumput dan kebanyakan pokok termasuk dalam golongan ‘producer’ iaitu ia membuat makanannya sendiri pasal tu pokok di hutan dan rumput tepi jalan boleh hidup tanpa baja. TETAPI, mereka perlukan nutrien (fikir: vitamin) dan dihutan atau tepi jalan nutrien didapati dari pereputan daun atau bahan mati lain.

Masalahnya dalam tumbuhan mono-kultura seperti di padang rumput atau ladang kelapa sawit, getah dsb, hanya satu tumbuhan saja yang wujud maka nutrien yang terdapat dalam kitaran akan terhad kepada nutrien yang sama berulang-ulang dan tidak lengkap.

Hmm…. dah lari dari tajuk.

Kenapa rumput mati? Saya bercakap dalam konteks kawasan padang bola dan padang golf, mungkin taman dan halaman rumah juga.

  1. Mampatan
  2. Kekeringan.
  3. Kebasahan.
  4. Penyakit, serangga atau haiwan lain (contoh: babihutan dan anjing kucing) juga boleh menyebabkan kematian tetapi mereka jarang berlaku di rumput yang dipotong panjang seperti padang bola, golf dan taman.

Tentunya ada sebab lain yang mungkin terlalu banyak untuk saya rumus semua seperti rumput dibawah teduhan, sabotaj, kesilapan aplikasi baja, kena jampi dan sebagainya. Saya cerita tentang sebab-sebab yang biasa sahaja.

Mampatan.

Biasa berlaku di tempat masuk padang, atas tangga, di antara dua objek yang menghalang laluan dan sebagainya. Ia juga berlaku di tempat yang paling banyak aktiviti contohnya depan gawang gol, tempat linesman berlari dan lain-lain. Di padang golf, ia berlaku di atas green kerana 70% dari permainan golf ialah di atas green. Bayangkan dalam 100 ekar padang golf, green hanya 1.5 – 2.0 ekar sahaja. Selain itu, green dipotong setiap hari dari arah yang berlainan tetapi keliling green, walau arah manapun, akan menghasilkan mampatan di perimeter green.
compaction bola
mampatan compaction 2

Kekeringan

Maksud saya di sini ialah kekurangan air. Mampatan juga boleh menjadi sebab rumput tidak mendapat air bila tanah terlalu padat hinggakan air tidak boleh masuk ke dalam tanah.

Tetapi apa yang saya nak cakap ialah bila padang tiada sistem pengairan dan rumput selepas menjadi dorman, terus mati selepas dua hingga empat minggu tanpa air (ada rumput dua minggu dan ada rumput empat minggu).

Kadang-kadang sistem pengairan ada tetapi tidak berfungsi dengan baik iaitu tak sampai, atau terjadinya ‘helikopter’ iaitu air dihujung siraman saja tetapi di tengah siraman air tak kena rumput.

Saya ingin memperkenalkan satu istilah baru iaitu “Localised Dry Spot” atau LDS iaitu suatu kawasan kering yang berlaku hanya di suatu lokasi walaupun terdapat sistem siraman. LDS berlaku di: bahagian atas cerun yang rumput pendek kerana air ‘bergolek’ turun tapi tak masuk ke dalam tanah; kawasan yang mampat; kawasan yang mempunyai penyakit seperti Fairy Ring yang menjadikan tanah hydrophobic (benci air) atau pasir kasar yang terlalu cepat membawa turun air.
LDS slope
helicopter water

Kebasahan

Ironisnya, selain kekeringan, kebasahan juga menyebabkan kematian. Samada sistem saliran yang tak berfungsi atau tak mampu untuk membawa air keluar dari padang atau mampatan bahagian atas padang tidak memberi ruang untuk air turun ke bawah.

Rumput mungkin terus mati akibat lemas ataupun kadang-kadang air tidak kelihatan bertakung di permukaan tetapi permukaan dipenuhi lumut yang lama-kelamaan mengambil tempat rumput.
algae
wet field

Penyakit dan makhluk perosak

Ada penyakit yang menyebabkan kematian menyeluruh rumput. Berita baiknya ialah ia jarang terjadi di rumput yang dipotong melebihi 10mm (jarang, bukan tak pernah) tetapi selalunya ke atas green yang dipotong diantara 8mm ke bawah.

diseased green
babi hutan wild boar
insect

Terdapat pelbagai cara untuk menangani setiap masalah yang mendatangkan ‘padang botak’ ini mulai dari penambahan sistem pengairan, penggunaan agen pembasah (wetting agent), penambahan sistem saliran, penggunaan racun serangga, kulat dan sebagainya (malangnya setakat ini untuk babi hutan hanya pagar elektrik saja yang berjaya) maka saya sarankan supaya ini dilakukan dahulu sebelum tuan-tuan dan puan-puan lakukan penggantian rumput.

Jika rumput diganti tanpa kerja-kerja pembaikan dilakukan; rumput akan kembali mati dan padang kembali botak.

ebook sale esentral

Buku penyelenggaraan rumput dan padang golf pertama di Malaysia dan dalam BM kini dijual sebagai e-buku. Dapatkan di sini.

Jangan lupa untuk membeli buku pertama tentang penyelenggaraan rumput dan padang golf di Malaysia. Dijual sebagai ebuku (warna) dan sebagai buku fizikal (hitam/putih) selepas PKP.

Sudahkan anda membaca drama bersiri saya tentang Roslan, seorang penjaga padang golf yang mengalami kemalangan sewaktu Perintah Kawalan Pergerakan? Mulakan dari Episod 1.

Anda dapat manafaat dari laman web ini? Silalah menderma seikhlas hati untuk saya terus menampungnya. Terima kasih. 

Maintaining this Website. Sumbangan.

Saya menyumbang ilmu secara ikhlas melalui laman web ini. Tetapi pengendalian laman web ini perlukan wang. Setiap tahun USD99 (lebihkurang RM400). Sedikit sumbangan anda amat membantu. Anda mendapat manafaat dari laman web ini? Sumbangan bermula dari $10. Jangan lupa ‘Like’ artikel ini; ‘Follow’ laman web ini dan klik mana mana iklan di page ini. This website is maintained and managed with my own money. I’ve done my best to not allow advertisement on this site thus far so that I can be independent. I’m going to start to ask for donations and see if I can get enough to sustain it that way. Donations start from $10.

$10.00

Posted in Golf Course, landskap, Lanskap, Maintenance, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , , , , , | Leave a Comment »

Sod kawasan botak: Memperbaik atau Membazir?

Posted by mynormas on April 15, 2020

Dalam penjagaan rumput, kadang-kadang, kita dapati ada kawasan rumput yang mati akibat kekeringan, mampatan, lumut ataupun mungkin penyakit serangga dan sebagainya.
contoh sod

Satu tindakan yang sering diambil oleh penjaga padang ialah, menggunakan alat seperti sodcutter, Turf Doctor atau hexagonal tool untuk membuang rumput dari tempat lama dan menggantikan dengan rumput dari tempat baru.

Alat membuat sodAlat membuat sod2

Pada saya, kerja-kerja menggantikan rumput dengan rumput dari tempat lain atau lebih dikenali dengan kerja sod atau sodding adalah langkah terakhir yang diambil utk membaiki kawasan rumput yang telah mati.

Alasan saya tiga:

  1. Rumput yang diganti mungkin tak sama dengan rumput asal. Anda mungkin merasakan semua Cowgrass adalah sama tapi saya pernah menerima panggilan dari pelbagai tempat kerana rumput Cowgrass yg dibawa tak sama dengan rumput sedia ada. Ini lebih lagi bermasalah jika rumput ialah dari spesis Bermuda atau Zoysia yg mempunyai pelbagai subspesies dan varieti.
  2. Masalah asal tidak dibaiki malah diabaikan. Kenapa rumput di situ mati? Adakah kerana kekeringan? Siraman tak sampai? Mampatan? Ia kawasan keluar masuk pemain? Kenapa ia jadi berpenyakit? Kenapa ia selalu berlumut? Terlalu banyak air? Sprinkler tak berpusing? Ia kawasan paling dekat dengan paip dan pekerja anda malas”
  3. Kos yang lebih tinggi dari membaikpulih kawasan tersebut. Ia mungkin kelihatan seperti ‘jalan pintas’ tetapi jika masalah lama berulang maka pembelian sod, penutupan kawasan adalah tidak berbaloi.

Saya sering melihat kerja sod yang mendatangkan masalah baru DAN masalah lama berulang.

Masalah baru ialah ialah:

  1. Kerja menanam yang tidak berkualiti menyebabkan rumput tinggi rendah. Bila anda memotong, sod tinggi akan scalp dan sod rendah akan mempunyai rumput panjang.
    Sod ditanam tak sama tinggi
  2. Kesuburan nursery (atau tempat rumput ganti diambil) tak sama dengan tempat yang diganti menyebabkan warna rumput yang tidak sama.
    Sod Cowgrass merah dikeliling Cowgrass hijau
  3. Spesis rumput yang tak sama. Saya pernah lihat sod carpetgrass dalam Cowgrass. Atau Paspalum conjugatum dalam Axonopus compressus.Rumput sod tak sama langsung dengan rumput keliling.
  4. Kawasan yang rumputnya diambil terbiar mempunyai lubang atau lurah. Saya pernah jumpa kawasan yang diambil rumput dua tahun lepas masih belum dibaiki.
    Tapak ambil rumput terbiar
  5. Kawasan yang diganti rumput tidak dapat diguna sementara menunggu rumput diganti menumbuh akar mencengkam tanah bawah dan tidak tercabut atau  sod yang ditanam terlalu jarak, lambat menjalar rapat.
    Tak boleh guna kerana sod tak rapat
  6. Hujan lebat menghalang sod melekat, terutamanya jika kawasan itu di cerun.
    Sod pasir hanyut
  7. Kemarau atau kelemahan menyiram menyebabkan sod mati kekeringan dan perlu ditanam semula.
    Sod kekeringan
  8. Tidak mempunyai alat yang betul. Atau teknik yang betul. Sod yang ditanam; huru-hara.
    sod cangkul
  9. Sod yang mempunyai rumpai yang kekadang tidak kelihatan sewaktu di nurseri atau lokasi sumber rumput.
    rumpai weed dalam sod

Maka saranan saya ialah:

  1. Cari punca masalah. Perbaiki masalah. Jika masalah anda ialah kekeringan, maka baiki sistem penyiraman, gunakan agen pembasah ataupun guna pengudaraan serampang padu. Jika masalah ialah basah (kawasan berlumut), maka lakukan pengudaraan serampang padu atau berongga, gunakan agen pembasah atau baiki sistem saliran. Jika masalah anda ia mampatan, maka carikan jalan lain untuk pemain atau mesin keluar masuk dan lakukan pengudaraan tanah.
  2. Lakukan pengudaraan tanah untuk boost kesuburan. Sama seperti di atas.
  3. Guna soil amendment untuk memperbaiki tanah seperti se-simple bahan organik atau se-complex Zeolite atau se-mudah pasir!
  4. Guna baja, sikit tapi selalu. Guna baja foliar jika perlu. Akar rumput mungkint terlalu pendek untuk mensedut nutrien dari baja.
  5. “Curi” sedikit rumput dari kawasan tepi dan tanam secara sprig di kawasan mati atau guna kaedah “halfmoon technique” untuk mengecilkan kawasan yang mati.
  6. Jadikan tempat itu boleh digunakan untuk permainan; kadang-kadang pengguna/pemain tak berapa kisah sangat jika kawasan itu mereka nampak sedang dalam proses pembaikan.
  7. Naikkan notis kepada pengguna/pemain, terangkan apa yang berlaku dan langkah yang sedang diambil.
  8. Sabar. Tetapi sentiasa perhatikan untuk lihat perkembangan semasa.

Namun demikian, kadang-kadang, kita terpaksa sod untuk ganti. Saya cadangkan ia dilakukan bila:

  1. Memang tidak ada harapan untuk pembaikan contohnya kerana berlaku pertumpahan minyak atau bahan lain yg menjadikan tanah itu toksik.
  2. Akan berlaku acara besar yang tidak dapat menerima kawasan botak itu. Ingat: sodding ialah kos besar, maka jika acara itu berbaloi, baru buat.
  3. Anda memang ada nursery yang besar yang diselenggara sama seperti padang anda dan ia datang dari sumber benih yang sama.
  4. Anda mempunyai peralatan, kebolehan dan teknik sod yang betul.

Kalau tidak, saya cadangkan anda jangan buang duit.

Dalam posting lain saya akan cerita bagaimana untuk sod dengan betul. Dapatkan maklumat penjagaan rumput dari buku saya; buku tentang penyelenggaraan rumput dan padang golf yang pertama dalam BM dan di Malaysia.

ebook sale esentral

Sudahkah anda membaca drama bersiri saya tentang Roslan, seorang penjaga rumput yang mengalami kemalangan sewaktu berakhirnya Perintah Kawalan Pergerakan dan bagaimana dia menyelamatkan rumputnya? Mulakan episod 1.

Maintaining this Website. Sumbangan.

Saya menyumbang ilmu secara ikhlas melalui laman web ini. Tetapi pengendalian laman web ini perlukan wang. Setiap tahun USD99 (lebihkurang RM400). Sedikit sumbangan anda amat membantu. Anda mendapat manafaat dari laman web ini? Sumbangan bermula dari $10. Jangan lupa ‘Like’ artikel ini; ‘Follow’ laman web ini dan klik mana mana iklan di page ini. This website is maintained and managed with my own money. I’ve done my best to not allow advertisement on this site thus far so that I can be independent. I’m going to start to ask for donations and see if I can get enough to sustain it that way. Donations start from $10.

$10.00

Posted in Golf Course, landskap, Lanskap, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , , , | Leave a Comment »

Beza ‘Hollow’ & ‘Solid’ Tine

Posted by mynormas on February 20, 2019

Hollow-tine adalah suatu frasa yang selalu digunakan dalam kerja penjagaan padang. Tapi saya sering lihat ia disalahertikan dan merugikan masa dan wang ringgit. Dan bila padang ‘fail’ kerja hollow-tine yang disalahkan.

Kerja hollow-tine termasuk dalam kategori kerja-kerja pengudaraan tanah. Definasi pengudaraan tanah pula ialah kerja-kerja penebukan tanah untuk membenarkan udara masuk ke dalam tanah. Selain udara, air, baja dan tanah baru juga boleh dimasukkan ke dalam lubang pengudaraan itu.

Pengudaraan tanah boleh dilakukan dengan beberapa cara; melalui besi ‘tine’ atau serampang (mengikut kamus); menggunakan tekanan air (contohnya alat Toro Hydroject) dan juga tekanan udara. Penggunaan serampang pula terbahagi kepada dua iaitu serampang berongga (hollow-tine) dan serampang padu (solid-tine).

Kesemua cara di atas akan mempunyai kebaikan dan keburukannya sendiri. Di sini saya akan bincang tentang serampang berongga dan serampang padu sahaja.

Serampang berongga paling selalu digunakan kerana ia mempunyai kebaikan mengeluarkan tanah lama untuk digantikan dengan tanah baru dan kadang-kadang untuk kebanyakan orang bila ada tanah lama dikeluarkan barulah bukti pengudaraan telah dilakukan.

Serampang berongga ialah menggunakan serampang dibuat dari logam keras dan mempunyai rongga di dalamnya untuk menebuk dan mengeluarkan tanah dari bawah permukaan. Tanah ini biasanya dibuang tetapi sebenarnya dikebanyakan masa, menggunakan semula sebagai sebahagian dari bahan hias-atas (topdressing) juga tidak menjadi masalah.

hollow tine size

Serampang berongga datang dalam pelbagai saiz diameter dan kedalaman. Paling kecil yang saya pernah guna ialah diameter 3/8 inci atau lebihkurang 9mm dan paling besar ialah 5/8 inci atau lebihkurang 15mm. Kedalaman boleh pergi sehingga 100mm (4 inci) tetapi biasanya hanya sekadar 50mm atau 2 inci sahaja.

Serampang padu datang dalam pelbagai bentuk. Ada yang datang kurus dan panjang seperti pensel, ada yang kelihatan tajam dan nipis seperti shuriken ninja dan ada juga yang gemuk seperti serampang berongga tetapi ia adalah padu.

Perbezaan nya ialah sewaktu mencucuk serampang tersebut ke dalam permukaan tanah, serampang padu akan menolak semua tanah di bawahnya turun 2 inci ke bawah lagi (jika pengudaraan ialah 2 inci dalam) maka pengudaraan akan berlaku di 2 inci atas tetapi mampatan akan berlaku 2 inci ke bawah.

Manakala untuk serampang berongga (hollow-tine) pula, lebihkurang 2 inci akan dikeluarkan tetapi di tempat tanah liat atau jika operator tidak berhati-hati, hampir 1 inci akan dikeluarkan dan 1 inci lagi akan ditolak kebawah.

Hollow tine core

Bunyinya seperti serampang berongga lebih baik dari serampang padu bukan? Jadi, apa kebaikan serampang padu? Jika anda ingin pengudaraan cepat tanpa mengganggu permainan, anda boleh gunakan serampang padu yang kecil dan lakukan pada dua atau tiga arah dan lebih kerap.

Kerja pengudaraan serampang padu tidak menghasilkan sampah dan lubangnya kecil maka ia cepat pulih dan cepat siap. Tetapi ia tidak akan mengeluarkan tanah yang bermasalah dari bawah permukaan jadi pasir yang akan di tabur nanti tidak, atau hanya sedikit, yang akan masuk ke dalam tanah.

solid tine sample

Seharusnya kerja serampang padu lebih murah dari serampang berongga kerana tidak perlu membersihkan sampah dan perlu dilakukan berulang kali.

Belanja minum?

Derma untuk belanja saya dan memberi lebih tenaga supaya lebih kreatif!

5.00RM

Edit: Kekerapan dan pengesyoran.

Pengudaraan tanah secara serampang berongga lebih efektif maka biasanya dilakukan setahun sekali atau dua kali (bergantung kepada profil tanah; tanah liat lebih kerap dari pasir). Begitu juga menggunakan serampang bersaiz kecil perlu lakukan lebih selalu iaitu hingga empat kali setahun.

Pengudaraan tanah secara serampang padu dilakukan lebih kerap kerana ia kecil dan tidak mengganggu permainan. Pengudaraan bulanan hingga mingguan dilakukan.

Kawasan yang lebih mampat akibat laluan (seperti gate masuk/keluar) atau lebih banyak permainan seperti depan gol perlu lebih banyak pengudaraan berbanding kawasan lain.

Saya syorkan penggunaan serampang berongga di kawasan tanah liat atau “topsoil” untuk mengeluarkan tanah liat dan gantikan dengan pasir berkualiti. Penggunaan serampang padu dikawasan tanah liat atau tanah atas akan memadatkan tanah bahagian bawah dan tepi lubang.

Gunakan serampang padu sebagai aktiviti rutin penyelenggaraan bulanan atau mingguan. Bukan pembaikan tanah.

Maintaining this Website. Sumbangan.

Saya menyumbang ilmu secara ikhlas melalui laman web ini. Tetapi pengendalian laman web ini perlukan wang. Setiap tahun USD99 (lebihkurang RM400). Sedikit sumbangan anda amat membantu. Anda mendapat manafaat dari laman web ini? Sumbangan bermula dari $10. Jangan lupa ‘Like’ artikel ini; ‘Follow’ laman web ini dan klik mana mana iklan di page ini. This website is maintained and managed with my own money. I’ve done my best to not allow advertisement on this site thus far so that I can be independent. I’m going to start to ask for donations and see if I can get enough to sustain it that way. Donations start from $10.

$10.00

 

Posted in Greens, landskap, Lanskap, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, stadium | Tagged: , , , , | Leave a Comment »

 
%d bloggers like this: