Turf Matters

The Site To Go To For All Your Turf Matters

  • Facebook Likes

  • The new Brushcutter

    Pengganti Brushcutter

    Increase productivity, cut labour. Try the AM61A

  • Trees Nursery

    Forest trees nursery

    Get your Trees from this nursery

Posts Tagged ‘padang golf’

Rumput di padang bola Malaysia

Posted by mynormas on April 2, 2022

Secara lazimnya rumput di padang bola di Malaysia adalah terdiri dari rumput Cowgrass, tetapi kini banyak padang yang telah bertukar kepada rumput jenis lain. Kini kita sedang mendengar tentang suatu rumput yang dinamakan Zeon Zoysia dan di Terengganu serta di padang latihan FAM Kelana Jaya: Bermuda Princess 77.

Pandangan rumput hijau dengan jalur seperti papan dam boleh menaikkan semangat penonton yang menonton di stadium dan lebih-lebih lagi di peti televisyen. Sekali imbas nampak macam padang kelab bola di England. Dua kali imbas…

Ada tiga jenis rumput utama di gunakan secara rasmi di stadium di Malaysia; Zoysia, Bermuda dan Cowgrass. Ada juga padang yang secara sedar atau tidak, menggunakan, Buffalograss, Serangoon dan juga rumput campur-campur.

Cowgrass

Saya tak berminat nak menggunakan istilah ‘rumput lembu’ walaupun ia pernah digunakan kerana ia adalah terjemahan langsung yang mungkin memberi makna berbeza  jadi kita kekalkan nama cowgrass.

Nama saintifik atau nama Latin yang banyak digunakan di Malaysia merujuk kepada Paspalum conjugatum atau Axonopus compressus. Saya lebih berpihak kepada A compressus; malah ada seorang pakar yang mencadangkan kepada saya bahawa P conjugatum ialah nama sains untuk buffalo grass (rumput kerbau). Anda boleh baca tentang perbezaan mereka di dalam tulisan saya sebelum ini.

Cowgrass di sebelah Buffalograss di sebuah taman milik Majlis Bandaraya.

Cowgrass ialah rumput tempatan yang boleh di dapati di banyak tempat di Malaysia. Ia lasak, kurang memerlukan baja dan air. Jika kemarau dan air kekurangan; ia akan menjadi dorman dan bertukar warna coklat. Ia akan kembali hijau bila keadaan air kembali pulih. Ini tidaklah bermakna ia tahan kemarau; malahan ia akan menjadi dorman sebelum kesan kemarau di rasai oleh Bermuda atau Zoysia. Bezanya ialah, bila cuaca pulih, lebih banyak Cowgrass akan hidup berbanding yang dua lagi. Dengan sistem pengairan moden sekarang, kelebihan tersebut tidak lagi relevan.

Cowgrass sentiasa berwarna hijau gelap, walaupun lama tidak di baja. Malangnya, kelebihan itu adalah juga punca masalah kepada banyak masalah padang cowgrass. Bila penjaga padang mencadangkan supaya padang di baja; mereka akan ditanya “Kenapa? Kan masih hijau?”. Sebenarnya, rumput dah ‘kelaparan’ dan tidak sihat walaupun luarannya masih hijau pekat.

Ia mempunyai akar yang pendek jadi ada pemain bola yang berpendapat bahawa cowgrass bukan rumput yang ideal kerana bila ‘sliding tackle’ di buat rumput akan mudah tercabut. Dimasa yang sama, Cowgrass juga mempunyai daun yang besar dan lembut (berbanding spesis rumput hiasan lain); kebaikannya ialah ia lambat panjang (lagi sekali; secara perbandingan) dan lebih tahan kepada redup kerana mempunyai luas permukaan lebih besar utk fotosintesis, malangnya sifat daun lebar dan lembut tidak digemari pemain bola dan pemain golf kerana bola akan duduk lebih dalam dan lebih sukar di sepak atau dipukul.

Rumput Cowgrass.

Saya berpendapat, pembajaan mengikut jadual (bukan mengikut warna rumput) dan sistem pengairan yang baik akan menjadikan cowgrass setara dengan rumput fairway lain.

Kalau di jaga dengan betul, Cowgrass juga boleh menjadi padang yang cantik (tapi tak semestinya digemari oleh pemain).

Rumput Zoysia

Rumput ini pada pendapat saya, menjadi rumput ideal untuk padang. Ia tumbuh rapat, mempunyai daun yang keras yang akan memegang bola untuk memberi peluang sepakan bola yang baik untuk pemain . Ia juga tahan kemarau. Jika di jaga dengan baik, rumpai liar sukar masuk. Ada tiga spesis Zoysia utama yang dapat dikesan di Malaysia; Zoysia matrella, Zoysia tenuifolia (yang selalu dipanggil sebagai Philippine grass) dan Zoysia Japonica. Saya ada menulis tentang kekeliruan dan perbezaan dua spesis Zoysia sebelum ini.

Pandangan dekat tentang dua spesis Zoysia yang berbeza.

Untuk pengetahuan; Zoysia matrella digunakan sebagai rumput fairway dan rough di padang golf dan Zoysia tenuifolia dijual sebagai rumput halaman di kebanyakan nursery di Malaysia. Saya tidak dapat jumpa lagi Zoysia japonica setakat ini tetapi saya mungkin terkeliru di antara tenuifolia dan japonica.

Yang tak bestnya tentang Zoysia biasa (atau Zoysia original) ialah

  1. kebanyakkan spesis Zoysia berwarna hijau muda – walau banyak mana baja di campak ke atasnya;
  2. ia lebih tumbuh menegak dari menjalar, ertinya kena rajin memotong kerana ia cepat panjang.
  3. Di masa yang sama ini (kecenderungan tumbuh menegak dari menjalar) juga bermakna ia lambat pulih dari kerosakkan dan mengambil masa yang lama utk digunakan selepas tanam.
  4. Daunnya mempunyai unsur silica yang menjadikannya keras. Tetapi kekerasan itu yang akan cepat menumpulkan pisau. Jangan keliru; sifat ini juga menyebabkan ia rumput yang digemari pemain.
  5. Kesemua perkara di atas menjadikan kos penjagaan Zoysia lebih tinggi berbanding rumput Bermuda dan Cowgrass. Tetapi, jika Bermuda dan Cowgrass di jaga pada tahap yang sama yang dipaksa ke atas Zoysia iaitu pembajaan berkala dan pemotongan menggunakan pisau reel atau flail, maka perbezaan kos tidak lah setinggi mana.

Saya berpendapat; jika stadium mampu tahan kos yang tinggi, Zoysia berbaloi untuk di gunakan sebagai rumput padang, tambahan pula kini ada kultivar atau hybrid yang berwarna hijau gelap; salah satunya ialah Zeon Zoysia. Saya kurang jelas samada Zeon Zoysia adalah kultivar (cultivated variety) atau hybrid tapi pada asasnya; ia adalah satu keturunan dari Zoysia matrella dan membawa ciri Zoysia matrellla yang tahan redup dan lasak bersamanya.

Nursery Zeon Zoysia di Thailand
Zeon Zoysia secara dekat

Rumput Bermuda

Bermuda adalah rumput yang popular di padang golf di Malaysia kerana ia mudah di tanam, mudah di bela dan adalah rumput import yang murah. Ada banyak spesis, hybrid dan kultivar yang di tanam di Malaysia. Kadang-kadang – saya nampak serupa aje dari satu jenis ke jenis yang lain tapi tuan punya padang marah kalau saya cakap macam tu.

Rumput Bermuda juga di kenali dengan nama rumput Couch dan mempunyai variety, kultivar dan hybrid yang amat banyak.

Jenis Common Bermuda, Tifway 419, Tifdwarf dan Greenlees Park adalah kultivar atau hybrid yang paling banyak di temui di Malaysia. Selain itu, jenis Numex Sahara dan Windsor Green telah cuba di tanam di Malaysia tanpa kejayaan. Satu-satunya padang stadium yang ditanam dengan Bermuda ialah di Terengganu yang menggunakan Bermuda Princess 77. Terkini, padang latihan FAM di Kelana Jaya juga sedang – pada waktu artikel ini ditulis pada April 2022 – ditanam dengan Bermuda Princess 77.

Rumput Bermuda sangat cepat membiak dan di takuti sebagai rumpai di kawasan ladang-ladang kapas di Amerika Utara. Sifat cepat membiak ini memberikan ia kelebihan cepat pulih dari kerosakkan dan serangan serangga atau penyakit. Kebanyakkan jenis Bermuda berwarna hijau gelap dan tidak perlu pembajaan yang tinggi. Malangnya seperti biasa, ini adalah punca kepada kelalaian pembajaan dan ini membawa kepada kerosakkan kebanyakkan padang golf Bermuda di Malaysia.

Bermuda Princess 77 di Terengganu
Pandangan dekat Bermuda Princess 77 di Terengganu (maaf, saya lupa bawak pembaris jadi guna tali tape milik stadium)

Rumput Serangoon.

Rumput ini bukan rumput rasmi yang ditanam di padang di Malaysia tetapi ia tumbuh sebagai rumpai dan kerana ia cepat merebak, mempunyai rupa hampir sama dengan Cowgrass dan ada padang yang dah hampir 70% ditumbuhi Serangoon tanpa sedar, maka ia diterima pakai juga tanpa sedar. Ia juga tidak mengganggu permainan.

Ia mempunyai warna hijau berbeza sedikit sahaja dari Cowgrass dengan daun yang sedikit lebih kecil.

Kelemahan Serangoon ialah ia cepat dormant bila cuaca panas tetapi ia lebih cepat pulih dan merebak berbanding dengan Cowgrass; di padang yang tiada sistem pengairan yang baik, saya akan dapati banyak Serangoon.

Perbandingan Serangoon dan Cowgrass. Kena letak nama sebab ada orang ciplak gambar tanpa beri kredit; tak malu ke ha?
Dari jauh, tak nampak pun yang mana Serangoon dan yang mana Cowgrass kan?

Rumput macam-macam

Saya pernah tengok padang bola yang mempunyai padang di penuhi dengan rumput yang saya kenal sebagai Buffalograss (bunganya macam Cowgrass tapi daunya hijau muda dan lebih kecil) dan ia memberi hasi yang memuaskan. Untuk hasil yang lebih cantik, saya mencadangkan pembajaan menggunakan baja foliar (kerana penyemburan lebih tepat) untuk menjadikan padang lebih hijau.

Rumput Lovegrass mampu menjadi permukaan permainan yang baik, malangnya bunganya yang melekat di seluar menjadikan ia rumput yang di benci.

Banyak padang bola di Malaysia yang mempunyai rumput yang bercampur-campur kerana tidak di bela dengan baik. Adakah ini boleh diterima? Asalkan konsep utama penyelenggaraan padang di pegang: supaya padang adalah adil dan selamat kepada semua pemain, ia bukan masalah besar.

Jenis rumput sepatutnya tidak penting kepada permainan tetapi pilihan terpulang kepada stadium atau tuanpunya padang  itu sendiri. Mereka mempunyai alasan sendiri untuk pilihan asal sewaktu pembinaan. Malangnya, selalunya padang akan ‘hancur’ bila tiba waktu penyelenggaraan jangka masa panjang. Lebih banyak perhatian di beri kepada tempat duduk dan kawasan VIP daripada kepada kawasan padang (dan tandas awam).

Walau apa pun rumput yang digunakan, nasihat saya ialah supaya mempunyai rejim dan rutin yang tetap untuk penjagaan dan penyelenggaraan. Tetapkan pembajaan setiap bulan atau dua bulan atau empat bulan atau enam bulan; jangan sekejap baja sekejap tak baja. Adakan rutin pengudaraan dan dethatching yang sepatutnya menurut keperluan, jangan tak buat.

Banyak padang yang rosak; walau apapun rumput nya, kerana penjagaan dan penyelenggaraan yang tidak di lakukan menurut jadual atau tidak di lakukan langsung atas nama mengurangkan kos. Ada banyak cara saya boleh cadangkan untuk mengurangkan kos  dengan tidak menjejaskan kesihatan fairway. Contohnya tukar jenis baja, tinggikan K, kurangkan N, guna foliar; jangan dethatch tapi guna slicer dan sebagainya.

Selagi profesionalisme penyelenggaraan tidak di atasi, tanam lah rumput apapun, walaupun Cowgrass, ia akan menjadi padang yang tidak di gemari tidak lama lagi.

Pemilihan Rumput

Saya pernah menulis tentang cara untuk memilih rumput dengan menjawab tiga persoalan penting iaitu memikirkan tentang 3K iaitu Kegunaan, Kemampuan dan Keadaan. Anda boleh baca di sini tentang cara itu tapi mungkin saya tak cerita tentang pengalaman saya mencadangkan rumput Zoysia di sebuah stadium di bandaraya tetapi dimalukan bila cadangan saya ditolak saat terakhir kemudian rumput yang mereka pilih tak menjadi; cari saya balik.

One-Time
Monthly
Yearly

Penulisan dan penyelenggaraan laman web ini memakan masa dan juga modal saya sendiri. Saya mengharapkan sedikit sumbangan jika anda merasakan laman web ini ada membantu anda.

Make a monthly donation

Make a yearly donation

Choose an amount

$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00

Or enter a custom amount

$

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

DonateDonate monthlyDonate yearly

Posted in Lanskap, Padang, Padang Bola, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , , , , , | Leave a Comment »

Kita Kasi itu Rumput.

Posted by mynormas on February 23, 2022

Terdapat empat negara di dunia ini yang mengamalkan pengkasian secara kimia ke atas pesalah-pesalah seks. Dalam industri rumput, kita juga mempunyai bahan kimia yang menyebabkan rumput “tidak naik”.

Saya pernah menghadiri suatu pameran mesin pemotong rumput di utara semenanjung yang dipenuhi oleh kakitangan pihak berkuasa tempatan (PBT).

Salah seorang dari mereka bertanya kepada saya mesin yang boleh potong diwaktu musim hujan. Dia mempunyai masalah memotong rumput kawasan basah kerana bekas tayar mesin meninggal kan kesan buruk malah merosakkan padang. Dia nak cari mesin potong yang mempunyai tayar besar atau terapung (?)

Saya jawab, “potong secara kimia”

Macamana tu? Dengan menggunakan bahan kimia yang akan membantutkan pertumbuhan rumput atau plant growth regulator (PGR). Menggunakan PGR ini memaksa rumput utk mengurangkan pemanjangan batang dan daun maka melambatkan pertumbuhan mereka. Ini mampu mengurangkan kekerapan pemotongan dan menjadikan padang kelihatan lebih kemas. Tentunya dia tak percaya dan tak berminat. Mungkin mesin potong terapung lebih menarik.

Secara tidak langsung bila potong, sampah kurang dan penambahan thatch juga terkawal. Pengalaman saya, spesis Zoysia sangat memerlukan PGR kerana Zoysia tumbuh pada kadar yang cepat. Begitu juga dengan padang yang menggunakan Bermuda Tifway 419 yang mempunyai stolon yang lebih ternaik berbanding Bermuda lain; penggunaan PGR membantu membenam stolon dan padang kelihatan lebih cantik.

Saya gunakan dengan banyak sewaktu saya kerja di padang golf dan saya masih menggunakan nya semasa di padang bola. Kerana kadar yang diperlukan amat sedikit, sebotol boleh bertahan berbulan bulan. Selain dari digunakan sewaktu menyembur baja mikronutrien, saya juga gunakannya dalam bancuhan cat buat garisan padang. Pelambatan rumput yang ada garisan ni panjang, menyebabkan cat tahan lama sedikit (faktor hujan dan siraman perlu di ambil kira juga).

Di padang golf yang sebesar ratusan ekar saya tambah penggunaan PGR di tebing bunker dan lereng bukit seminggu sebelum bulan puasa. Ini kerana saya kurangkan tenaga kerja utk potong tebing dan lereng dan sebarang kerja manual sewaktu bulan puasa. Jadi, bulan puasa saya boleh fokus kepada kerja pengudaraan tanah green.

Di musim hujan hujung tahun pula (ni cerita sewaktu musim hujan lebih boleh dijangka berbanding sekarang) saya sembur di hampir semua kawasan yang saya potong sebab saya kurang kan nak risau tentang rumput panjang tetapi tak boleh potong kerana padang basah.

Terkini, ada “krisis” berlaku di Malaysia kerana PGR jenis Maxx dah habis dan yang ada hanyalah jenis EC. Pengguna dan penjual pun jadi nervous (mungkin bukan anda, orang lain lah) sedangkan kedua dua botol mempunyai bahan aktif yang sama iaitu trinexapac ethyl (pada kuantiti berbeza) walaupun bahan lengainya adalah berbeza.

Sebenarnya EC (emulsified compound) adalah PGR ori, Maxx ni baru dicipta kerana bahan lengai dalam EC mempunyai bau yang tengik dan dalam Maxx ni tiada bau, so mereka jual lebih mahal sedangkan bahan aktif kurang.

Siapa sangka pengguna lebih mahu jenis Maxx? Malahan, saya tak sangka ramai lagi profesional di bidang rumput (I’m looking at you Course Superintendents) yang masih tidak menggunakan PGR di tebing bunker dan slope bukit. Bukan kah ini peluang utk dapatkan rumput yang cantik (tambah baja foliar tiap 2 bulan) dan tulin (selang sebulan dengan racun rumpai selektif) sambil mengurangkan pemotongan?

Kenapa hanya guna di green utk dapatkan greenspeed sedangkan itu belum dibuktikan pun? Guna lah di fairway kerana masa itu juga boleh spray baja mikronutrien utk mendapatkan kehijauan lebih pekat dan jika fairway anda ialah Bermuda atau Zoysia, anda boleh juga campur dengan racun memilih (selective herbicide) sewaktu spray PGR ni.

Baru saya mengerti takat mana industri potong rumput di Malaysia ni traditional dan conservative: takut pada perubahan.

Empat negara itu ialah Indonesia, Republik Czech, Ukraine dan Pakistan. Anda boleh baca tentangnya di sini.

One-Time
Monthly
Yearly

Menulis dan mengelola laman web ini memerlukan wang dan masa. Sedikit bantuan dari anda amat dihargai.

Make a one-time donation

Make a monthly donation

Make a yearly donation

Choose an amount

$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00

Or enter a custom amount

$

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

DonateDonate monthlyDonate yearly

Posted in Fields, Golf Course, Golf Course Superintendents, Lanskap, Maintenance, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium | Tagged: , , , , , , | Leave a Comment »

Jangan Topdress Tebal

Posted by mynormas on January 13, 2022

Saya sering mengatakan bahawa cara terbaik untuk mendapatkan permukaan padang yang rata bukanlah dengan cara menggelek (roll) tetapi cara terbaik ialah dengan hias-atas (topdress) menggunakan pasir (selalunya).

Menggelek seharusnya digunakan untuk melicinkan (smoothen) dan bukan untuk meratakan (flatten) permukaan. Menggelek terlalu berat mampu menimbulkan pelbagai masalah sampingan.

Saya tak kata jangan menggelek, malah saya galakkan menggelek selalu tetapi saya kata jangan menggelek dengan penggelek yang berat.

Walaubagaimanapun, terlalu banyak pasir digunakan semasa hias-atas membawa masalah tertentu juga. Terutamanya bila kita bercerita tentang hias-atas tebal sekaligus.

Begini, pada setiap ketika, padang dengan rumput yang subur menghasilkan bahan organik yang terdiri dari daun rumput, akar dan lain-lain flora dan fauna yang akan mereput sebagai thatch dan mat; salah satu sebab kita lakukan hias-atas ialah kita mahu ‘cairkan’ (dilute) thatch itu dengan pasir.

Tetapi, jika kita gunakan jumlah pasir terlalu tebal pasir tersebut akan menjadi satu lapisan di atas lapisan thatch, bukan mencampuri dalam thatch.

Maka apa akan jadi jika kita letak pasir terlalu tebal ialah pasir akan menjadi satu lapisan yang kemudiannya thatch baru akan terbentuk di atas lapisan pasir itu.

Selepas beberapa bulan, kalau kita amalkan benda yang sama (hias-atas tebal), akan berlaku lagi satu lagi lapisan pasir, kemudian ini akan membentuk satu lagi lapisan bahan organik di atas lapisan pasir tersebut.

Ulang berkali-kali selama bertahun tahun dan tanah kita akan kelihatan seperti kuih lapis.

Ini boleh diburukkan lagi jika pasir yang digunakan tidak konsisten dari satu musim ke musim seterusnya. Kadang kadang pasir yang banyak kandungan bahan kasar, kadang-kadang pasir yang banyak kandungan selut. Butiran selut akan berhijrah (migrate) ke pasir kasar dan menyumbat ruangan di antara butiran pasir kasar; akhirnya anda akan lapisan tidak tembus air.

Tiap-tiap lapis akan menapis, melambat atau menghalang pergerakan air dan udara ke bawah. Ini boleh menghasilkan padang yang basah dan di musim kering yang padang perlu disiram, kawasan yang lebih kering dari yang lain.

Gambar-gambar di dalam blog ini bukan dari internet, tapi dari lawatan saya di beberapa padang di Malaysia sejak 20 tahun lalu. Semuanya ada stamp laman web ini kerana ada orang yang ciplak tanpa merujuk semula kepada laman web ini. Tak malu ke?

Gambar pertama ini adalah pada awal abad ini (lebih kurang 2003/04) dari sebuah kelab golf terkenal di Lembah Kelang yang mempunyai masalah green. Padang dijaga oleh seorang superintenden berpengalaman dengan rumput lama tetapi ini adalah rumput dan cara penanaman baru dan dia membuat kesilapan melakukan hias-atas terlalu tebal BERBANDING dengan keupayaan rumput itu membuat thatch. Maka pasir dari hias-atas membentuk satu lapisan baru, bukan “mencairkan” (dilute) thatch.

Ini adalah profile sebuah padang golf (kedua-dua adalah gambar sama) yang di jaga oleh seorang Superintendent Otai yang percaya kepada topdress tebal tapi sekali sekala.

Di bawah pula ialah profil tanah di lubang 14 sebuah padang golf yang mana superintenden nya secara sengaja atau mungkin tanpa pengetahuan tentang pelapisan yang berlaku di padangnya, melakukan kerja-kerja pengudaraan serampang berongga (hollow-tine). Malangnya kerja pengudaraannya tidak cukup dalam untuk menembus kesemua lapisan. Pengudaraan berongga adalah cara terbaik untuk mengatasi masalah lapisan ini. Pasir yang masuk ke dalam lubang pengudaraan membantu aliran air dan udara ke bawah yang tersekat oleh pelapisan. Tapi jangan lah pula buat hias-atas terlalu tebal seperti mereka! Ini akan menghasilkan lapisan baru pula. Gunakan besi berongga besar, buang sampahnya dan guna pasir sesuai yang masuk ke dalam lubang tanpa terlalu tebal di atas permukaan.

Kesan hollow-tine di kawasan lapisan.

Jika anda sangka saya cuma ada gambar green sahaja anda silap. Saya gunakan alat soil profiler di green tetapi di fairway atau padang, saya mungkin perlu gunakan cangkul, pisau atau pengganti lubang (hole changer). Pelapisan juga berlaku di kawasan landing zone di sebuah fairway yang bermasalah walau ditopdress berkali-kali (sebenarnya kerana ia ditopdress berkali-kali).

Topdressing is a good cultural practice but doing heavy and irregular topdressing may create soil layering problems.
Boleh kah anda lihat kesan pelapisan? Lapisan hitam (black layer) sudah mula terbentuk di bahagian lapisan bawah sekali .

Tahukah anda apa worst-case scenario kesan pelapisan? Udara tidak sampai ke bawah dan menyebabkan berlakunya pernafasan anaerobik di lapisan organik (iaitu lapisan thatch dulu) dan membentuk Lapisan Hitam (black layer) yang toksik kepada akar rumput. Seperti gambar di bawah.

Lapisan thatch telah menjadi lapisan hitam (black layer)

Baiklah; dah banyak cerita seram tentang hias-atas ni, apa yang betul? Paling senang ialah hias-atas nipis tapi selalu. Dengan alat terbaru yang menggunakan spinner, hias-atas boleh dilakukan dengan amat nipis sehinggakan orang putih panggil ia sebagai dusting atau pendebuan pasir. Lakukan dua minggu atau seminggu sekali. Tiada topdresser spinner? Gunakan topdresser biasa dan lakukan sebulan sekali. Ingat apa yang kita nak buat ialah “mencairkan” thatch kita, bukan menenggelamkannya.

Paling susah ialah dengan mengenali dan mengukur kecepatan padang kita menghasilkan thatch dan menambah pasir sekitar 3 – 4% dari jumlah thatch tersebut.

Di bawah adalah gambar contoh padang yang mempunyai sistem topdressing yang baik tapi saya rasa pada musim kering mereka akan mempunyai masalah padang terlalu panas kerana nampak macam thatch hampir tiada langsung. Padang juga mungkin keras. Thatch diperlukan untuk bertindak sebagai sungkupan utk melindungi akar rumput dari cuaca panas dan bertindak seperti span utk menyerap hentakan.

Profil tanah yang hampir ideal.

Akhir kata, lakukan topdressing berpadanan dengan pertumbuhan rumput anda. Elakkan topdressing tebal walau apa tekanan anda hadapi. Lakukan topdressing sikit tetapi selalu. Jangan guna penggelek berat.

Untuk maklumat lanjut tentang penjagaan padang; hubungi saya di mynormasATconsultant.com (gantikan AT dengan @) atau talipon O3-5I3I OO66 dan biarkan ia berdering lama. 

Untuk mengetahui ilmu penjagaan rumput seterusnya, “Follow” laman web ini dengan memasukkan email anda di bahagian atas sebelah kanan. Saya biasa menulis satu atau dua kali sahaja setiap bulan. 

Sila sudi klik gambar iklan di artikel in, ia adalah salah satu sumber pendapatan untuk laman web ini. Ataupun anda boleh menderma kepada saya melalui link di bawah. Mengendalikan laman web ini dan menulis di dalamnya mengambil masa dan memerlukan sumber kewangan. Sumbangan anda amatlah saya hargai.

Your contribution is appreciated.

Terima kasih.

One-Time
Monthly
Yearly

Make a one-time donation

Make a monthly donation

Make a yearly donation

Choose an amount

$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00

Or enter a custom amount

$

Mengendalikan laman web ini dan menulis di dalamnya mengambil masa dan memerlukan sumber kewangan. Sumbangan anda amatlah saya hargai.
Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

DonateDonate monthlyDonate yearly

Rujukan:
topdressing1 (gcsaa.org)
Don’t Layer It On! (usga.org)

Posted in Fields, Golf Course, Golf Course Superintendents, Greens, landskap, Lanskap, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman, Topdress | Tagged: , , , , | Leave a Comment »

Kontrak Jaga Padang

Posted by mynormas on December 17, 2020

Saya banyak jumpa spesifikasi kontrak penyelenggaraan padang dalam bentuk BQ (Bill of Quantity) atau spesifikasi biasa. BQ atau spec yang saya tengok saya rasa tak boleh terima tetapi selalu nya saya beritahu diri saya bahawa biarlah, kerana: 1. ada orang sensitif bila ditegur, 2. ada orang yang tak dapat ubah apa-apa kerana mereka hanya menurut arahan, 3. ada yang tidak mahu fikir banyak kerana copy-paste lebih senang. 4. Tak semua padang sama dan tak semua keperluan sama. Tambahan pula, 5. siapa lah saya nak tahu dan betul semua.

Tetapi baru-baru ini saya terima satu spesifikasi penyelenggaraan padang yang, termasuk item utamanya ialah, “menyapu padang tiga kali sehari”. Saya fikir bahawa saya sendiri tidak menyapu rumah saya tiga kali sehari (awak ada?), macamana agaknya nak sapu padang tiga kali sehari? Ingat, padang biasa ialah 70 x 110m iaitu 7,700 meter persegi; agak-agak berapa lama nak siap sekali sapu?

Saya juga jumpa spec yang mengatakan pemotongan padang ialah pada setiap 1hb, 10hb dan 20hb. Atau adakah ianya 10hb, 20hb dan 30hb? Saya pun keliru… kalau Februari macamana? Memotong rumput setiap 10 hari akan memotong terlalu banyak daun (kerana kadar pertumbuhan rumput yang tinggi, terutamanya selepas pembajaan atau sewaktu musim hujan). Setiap kali potong, rumput tinggal batang sedangkan rumput perlukan daun untuk buat makanan melalui proses fotosintesis). Diburukkan lagi jika memotong dengan mesin sandang yang akan memotong serendah mungkin.

Saya nak cuba bantu agar terdapat suatu piawaian, suatu kesedaran bahawa penjagaan padang bukan sekadar potong, siram dan baja sekali-sekala, saya kira ada 13 perkara yang perlu dibuat. Saya akan cuba terangkan apa yang penting dalam spesifikasi penjagaan padang hari ini dan satu hari nanti bila saya dah figure out macamana nak upload supaya jika anda berminat, anda boleh download spec yang dah siap tulis selepas membuat bayaran. Sementara itu, di sini saya bagi senarai huraian kerja yang perlu dilakukan dalam penyelenggaraan padang dan rasionalnya.

Bil Huraian Kerja Rasional
1Memotong Rumput

Alat: Sebuah mesin pemotong rumput menggunakan pisau silinder seperti reel atau flail
Memotong rumput padang pada ketinggian 25mm dari paras tanah di seluruh padang.
Pemotongan rumput menggunakan mesin dan teknik khusus untuk menghasilkan belang-belang padang
2x seminggu.
– Pisau silinder memberi potongan lebih baik dari rotary.
– Jika tidak dikutip, pisau silinder menghasilkan pembuangan sampah yang lebih sekata.
– 25mm adalah spec FAM
– Sampah yang dipotong dgn pisau silinder boleh jadi baja.
– Teknik dan mesin menghasilkan belang BUKAN dengan baja atau tukar ketinggian!
– Sekali seminggu atau setiap 10, 20 & 30hb akan memotong terlalu banyak daun. Rumput perlukan daun utk fotosintesis!
– Samada mesin itu 5-gang, triplex, front-deck atau mid-mounted adalah tidak penting! Yang penting pisau!
Contoh pisau jenis reel.
Contoh pisau flail
BilHuraian KerjaRasional
2Pembajaan.

Alat: Penabur baja, baja kimia biji yang memberikan jumlah 300g nitrogen dan kalium per 100m persegi.
Menabur baja menggunakan alat yang betul secara rata dan konsisten dari dua arah untuk memastikan seluruh padang menerima kadar baja yang sama.
Kekerapan: Satu kali sebulan seluruh padang
– 300g nitrogen per 100sq.m per bulan adalah cadangan orang putih (kan kalau org putih cakap semua betul?)
– 300g/100sq.m kalium adalah kerana kebiasaan N:K = 1:1.
– Baja kimia bukan kemestian tapi kalau baja organik 300g N per 100sq.m banyak giler lah baja diperlukan.
– Fertiliser spreader tak mahal maka setiap kontraktor kena ada satu.
– 1x sebulan boleh di adjust jika menggunakan baja slow-release kepada 1x 2 bulan dan jika musim hujan 2x sebulan (half rate)
Sebuah walking spreader
Sebuah traktor mounted spreader
BilHuraian KerjaRasional
3Membaikkan Permukaan Padang

Alat: Mesin topdresser, dragmat untuk meratakan pasir, 5 – 10 tan pasir sebulan, penggelek (roller) dan peralatan berkaitan.
Melakukan TOPDRESS dengan menabur pasir di kawasan berlekuk atau menakung air untuk meratakan permukaan padang.
Melakukan gelekan bila perlu di kawasan yang terbonjol. Membuang rumpai (rumput liar) yang mengganggu permainan.
Kekerapan: satu kali seminggu seluruh padang
– Dengan penggunaan biasa, padang akan jadi lekuk bila pemain sepak, lompat atau jatuh.
– Lama kelamaan, ada tempat akan lekuk makin dalam (contoh: depan gol)
– Guna pasir utk baiki seluruh permukaan
– Gelek bila perlu guna roller satu tan.
– Merumpai rumput liar yang mengganggu permainan (sambau, semalu dsb).
– Dalam seminggu mesti ada sekurang-kurangnya satu kerja hias-atas (topdress), satu roll dan satu merumpai.
hias-atas (topdress) manual utk lekuk-lekuk menakung air
Mesin roller kecil
BilHuraian KerjaRasional
4Mengudarakan tanah mampat padang bola

Peralatan pengudaraan tanah manual, pasir dan peralatan yang berkaitan.
Menebuk dan mengudarakan tanah di kawasan yang menakung air pada kedalaman dua inci. Menebuk dan mengudarakan tanah di kawasan ‘high-traffic’ seperti di depan gol dan larian penjaga garisan pada kedalaman satu inci. Menabur pasir pada lubang-lubang yang terhasil.
Kekerapan: satu kali seminggu 10% luas padang
– Padang yang digunakan akan mempunyai kawasan yang selalu mampat contoh: depan gol, tempat linesman, jalan masuk padang.
– Alat hollow atau solid tine manual boleh bantu kurangkan mampatan
Contoh alat manual hollow tine
Kerja manual hollow-tine di kawasan keras
BilHuraian KerjaRasional
5Sampah.

Kutip dan membuang sampah yang terdiri dari rumput, rumpai, sampah dari dalam longkang, buangan pokok bunga hiasan, dan lain-lain kawasan
1 x seminggu.
– Sampah biasa seperti botol minuman tidak seharusnya termasuk KECUALI sudah diambilkira dalam sebutharga.
– Sampah rumput contoh: luar padang yang dipotong sebulan sekali
– Atau musim hujan terpaksa potong sekali sekala.
BilHuraian KerjaRasional
6Membuat Garisan Padang

Alat: cat, tali dan lain perkara yang berkaitan (berus, line-marker, pita mengukur dsb).
Membuat garisan padang bola mengikut spesifikasi dan peraturan pihak berkuasa permainan seperti FAM, FIFA atau lain-lain badan yang berkaitan.
Kekerapan: Satu kali seminggu
– Ada padang mahu garisan hanya masa ada game. Ada padang yang mahu garisan setiap masa (padang latihan).
– Terpulang pada polisi dan keperluan padang.
– Boleh guna mesin buat line dan boleh guna berus
– Buatlah garis LURUS!
BilHuraian KerjaRasional
7Mengganti kawasan rosak/rumput mati

Alat: sodcutter atau seumpamanya, cangkul, penyodok, rumput, pasir, penggelek, baja dan peralatan berkaitan.
Mengganti kawasan rosak atau rumput mati atau rumpai yang mengganggu permainan seperti sambau atau semalu dengan rumput baru yang sama dengan rumput asal padang.
Kekerapan satu kali sebulan.
– Mesti akan ada kawasan rumput mati, samada akibat over-use (depan gol) atau kering atau basah dll.
– Guna alat yang betul!
– Sodcutter atau Turf Doctor (pengganti rumput)
– Dalam sebulan mesti ada kawasan yang dah ganti rumput at least mungkin 10sq.m (boleh diubah kepada lain kuantiti)
Alat sodcutter
Alat Turf Doctor
BilHuraian KerjaRasional
8Kawalan makhluk perosak dan penyakit

Alat: Peralatan menyembur atau menabur racun, PPE, dan peralatan berkaitan.

Mengaplikasi racun yang bersesuaian pada waktu yang bersesuaian untuk kawalan makhluk perosak seperti serangga, cacing tanah dan sebagainya serta penyakit seperti kulat, cendawan dan sebagainya

Kekerapan: seminggu sekali
– Biasanya menyembur racun
– Termasuk juga menghalau anjing, lembu dsb.
– Kontraktor perlu tahu cara penggunaan racun
– Ada peralatan yang betul.
– Peralatan yang sama juga boleh digunakan menyembur baja foliar
– Biasanya cacing tanah dan rumput liar.
Sprayer kecil utk satu padang.

BilHuraian KerjaRasional
9Penyiraman padang
Alat: moisture sensor, hose panjang, sprinkler mudah-alih dan peralatan berkaitan.
Mengesan keperluan air padang dan melaku kan penyiraman menggunakan sprinkler yang disediakan ataupun sprinkler mudah-alih ataupun hos panjang.
Kekerapan: bila perlu (anggaran 120 hari setahun)
–     Adalah penting utk tidak terlebih siram kerana akan menjadikan akar pendek selain padang lecak.
–     Gunakan moisture sensor (boleh beli online) utk tentukan padang kering baru siram.
–     Anggaran siram TERMASUK lepas baja ialah dalam 100-120 hari setahun sahaja.
Moisture sensor
BilHuraian KerjaRasional
10Pengudaraan tanah

Melakukan pengudaraan tanah pada kedalaman tiga hingga empat inci, pada diameter setengah inci pada jarak dua inci dari lubang ke lubang. Mengutip dan membuang sampah core ke luar stadium di tempat yang dibenarkan oleh pihak berkuasa tempatan.
Kekerapan: setahun sekali (jika hollow-tine, air atau water aeration)
Setahun empat kali (jika solid-tine).
–     Amat penting dan adalah punca kebanyakan kegagalan padang di M’sia.
–     Samada solid tine banyak kali setahun atau hollow tine setahun sekali.
–     Air aeration atau water aeration pun boleh.
–     Gabung sekali dengan top-dress dan pembetulan pH
Mesin hollow-tine
Mesin solid tine (dalam gambar ini: slicer)
BilHuraian KerjaRasional
11Hias-atas (topdressing) keseluruhan

Melakukan kerja-kerja hias-atas (topdress) ke atas keseluruhan padang dengan pasir halus tanpa batu dan selut, setebal 10mm atau lebih dengan rata menggunakan jentera khusus untuknya dan meratakan pasir dengan menarik dragmat atau brush khusus hingga pasir ditarik rata ke seluruh padang.
Kekerapan: setahun sekali selepas kerja pengudaraan tanah dan nyah-thatch.
–     Kerja penting utk mendapat kerataan padang
–     Menutup lekuk-lekuk kecil
–    Mengurangkan thatch
–     Sebaiknya dua tiga kali setahun
Topdresser keseluruhan menggunakan mesin
Dragmat utk meratakan pasir ke seluruh padang.
BilHuraian KerjaRasional
12Nyah-thatch (dethatching)
Melakukan kerja-kerja nyah-thatch (dethatching) di keseluruhan padang untuk mengeluarkan thatch dari celah rumput kemudian mengutip dan membuang sampah thatch ke luar stadium
Kekerapan: Setahun sekali
–     Perkara penting dilakukan utk mengelakkan padang menjadi lembut atau menyimpan air.
–     Thatch di celah rumput juga akan jadi punca penyakit
One-Time
Monthly
Yearly

Make a one-time donation

Make a monthly donation

Make a yearly donation

Choose an amount

$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00

Or enter a custom amount

$

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

DonateDonate monthlyDonate yearly
Nyah-thatch (dethatching)
BilHuraian KerjaRasional
13Merumpai (weeding)
Melakukan kerja-kerja mencabut dan/atau meracun rumpai (rumput liar) untuk memastikan ketulenan rumput padang yang asal. Rumpai yang dicabut akan dibuang ke kawasan luar stadium.
Kekerapan: seminggu sekali
–     Kerja-kerja weeding atau mencabut rumpai perlu ada dalam jadual kerja.
–     Bukan saja dalam padang tetapi juga luar atau tepi padang (jika termasuk dalam skop kontrak)
BilHuraian KerjaRasional
14Penjagaan rumput di luar padang permainan
Memotong rumput, membaiki permukaan padang yang berlekuk atau terbonjol dengan melakukan hias-atas dengan pasir atau menggelek. Membaja secara rata dan konsisten. Melakukan pengudaraan tanah di kawasan yang menakung air dan ‘high-traffic’ seperti jalan masuk padang dsb.
Kekerapan: dua kali sebulan.
–     Rumput di luar padang
–     Di pagar, di tepi astaka dan sebagainya.
–     Bukan saja memotong tetapi juga membaja, meratakan dsb.
BilHuraian KerjaRasional
15Penjagaan pokok bunga hiasan
Meracun dan/atau membuang rumput di bawah pokok bunga, membaja pokok bunga, memangkas untuk mencantikkan ranting dan dahan pokok bunga yang panjang dan kerja-kerja yang berkaitan dalam penjagaan pokok bunga hiasan. Memotong atau meracun rumput yang tumbuh celah-celah batu dan tempat lain.
Kekerapan: satu kali sebulan.
–     Jika terdapat dalam skop kontrak, pokok bunga di astaka, keliling padang atau dekat pintu masuk perlu dijaga.
BilHuraian KerjaRasional
16Penjagaan trek balapan
Membersihkan trek dari lumut dan kotoran atau bendasing lain. Memastikan kerja-kerja penyelenggaraan padang tidak merosakkan trek.
Kekerapan: satu kali seminggu.
–     Self explanatory lah kan?
–     Gunakan plywood tebal utk alas pergerakan mesin.

Posted in Fields, landskap, Lanskap, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , , , , , , , , | Leave a Comment »

Hollow-tine Green.

Posted by mynormas on October 6, 2020

Saya dihantar sepucuk gambar dengan pesanan bahawa ini adalah cara melakukan pengudaraan secara serampang berongga (hollow tine) yang betul di atas green, iaitu dengan cara berpusing mengikut bentuk green.

Saya tidak tahu gambar ini diambil di mana. Saya mohon maaf kepada padang golf terbabit jika terasa. Tetapi jika anda rasa anda betul maka tiada masalah kan, dan jika anda rasa anda salah, maka anggap ini sebagai pelajaran.

Pengudaraan dilakukan mengikut bentuk green. Not the best way to aerate a green.
Di kawasan kita belok, belah dalam belokan akan mempunyai jarak hollow-tine yang pendek berbanding belah luar.

Malangnya ini adalah cara yang salah. Bila kita berpusing, maka bahagian dalam pusingan akan mempunyai sudut yang tajam malah dalam gambar di sini, boleh dilihat lubang hollow tine di situ itu amat rapat. Sedangkan di bahagian luar pusingan, ia jauh dari satu sama lain .

Cara yang betul adalah sama dengan cara memotong green: iaitu dengan garis lurus. Bila sampai di hujung potongan, angkat pisau, putar di luar green kemudian turunkan pisau bila masuk semula.

Pengudaraan dalam garis lurus. Straight lines are the way to do maintenance work on turf.

Samada menyembur aplikasi atau membaja atau tabur pasir hias atas menggunakan mesin, amalkan garis lurus atas green.

Saya ada timbulkan hal ini dalam buku saya.

Ini adalah satu contoh. Mungkin silap saya ambil dari terlalu jauh tapi anda boleh dengar dari suara mesin bila pisau diangkat di hujung green dan diturunkan semula di line baru.

Maintaining this Website. Sumbangan.

Saya menyumbang ilmu secara ikhlas melalui laman web ini. Tetapi pengendalian laman web ini perlukan wang. Setiap tahun USD99 (lebihkurang RM400). Sedikit sumbangan anda amat membantu. Anda mendapat manafaat dari laman web ini? Sumbangan bermula dari $10. Jangan lupa ‘Like’ artikel ini; ‘Follow’ laman web ini dan klik mana mana iklan di page ini. This website is maintained and managed with my own money. I’ve done my best to not allow advertisement on this site thus far so that I can be independent. I’m going to start to ask for donations and see if I can get enough to sustain it that way. Donations start from $10.

$10.00

Posted in Golf Course, Golf Course Superintendents, Maintenance, Padang Golf | Tagged: , | 1 Comment »

Lockdown: Apa nak buat pada rumput anda.

Posted by mynormas on March 17, 2020


Kerajaan Malaysia telah mengumumkan perintah kawalan pergerakan seluruh negara 18 – 31 Mac 2020.

Edit: Masa saya menulis artikel ini beberapa hari lepas (sebelum “partial lockdown”) saya fahami bahawa ini bermakna pekerja padang juga seharusnya tidak dibenarkan keluar rumah dan berkumpul kerana ini boleh merebak kan lagi virus ini. Saya membayangkan hanya “skeleton crew” terdiri dari beberapa orang sahaja yang akan dibayar lebih dan secara sukarela sahaja akan bekerja. Saya tak sangka ada padang yg full crew bekerja full day, ada yang halfday dan ada yg buat hollow tine!

Edit 2: The movement control order has been extended for another 2 weeks until 14th April. Much of what I wrote before remains the same.

  • The grass will continue to grow so cutting is necessary.
  • If cutting during the MCO can’t be done, then after MCO, cut high and reduce height gradually.
  • Water is required only on newly planted grasses. Established grasses, provided they’re healthy can survive without watering. At worst they’ll go dormant and come back after watering a few times.
  • Pest and disease control remains important if you have been having issues prior to MCO. If P&D issues starts during MCO, it probably won’t spread because there’s no players or staff to spread them.
  • You may find losses or damages to some course/field accessories and furniture: if you can’t put them in storage now, be prepared to replace or repair them.
  • You can postpone fertilising or cultural activities for duration of MCO.
  • I find it appalling any club would force all their workers to come to club and do normal work during MCO. What if one gets it and spread it among the other staff and then his family!? Maybe a few essential ones or those that stay on-site; I can understand, but all or most?

Sebagai penjaga rumput, apa tindakan kita? Bolehkah kita turut serta dan abaikan rumput kita? Jangan lupa bahawa

  1. Rumput adalah tumbuhan hidup. 
  2. Dalam konteks padang permainan ia adalah tanaman mono-kultura iaitu kawasan buatan manusia yg ditanam hanya dengan satu jenis tumbuhan saja. Maka pereputan menghasilkan hanya nutrien yang sama sahaja.
  3. Di kebanyakan masa, akibat dari tumbuhan mono-kultura, ia juga tidak mendapat perlindungan matahari terik.
  4. Mengikut pemotongan peraturan satu pertiga; rumput tidak boleh dipotong lebih dari satu pertiga ketinggian.
  5. Penanaman rumput di atas medium pasir bermakna air tidak banyak di simpan di dalam tanah.
  6. Makhluk perosak akan cepat membiak jika tak dikawal dalam kawasan mono-kultura.

Maka, apakah kerja yang perlu dilakukan sewaktu lockdown ini?

  1. Pemotongan: utk rumput yg dipotong pada ketinggian 15mm ke atas (fairway, rough padang bola dsb) sebaiknya anda potong seminggu sekali. Jika anda terpaksa tak potong maka pada 1 April nanti pastikan anda potong pada lebih kurang 50% lebih tinggi dari dahulu dan turunkan ketinggian 10% setiap dua atau tiga hari. Utk green padang golf, sebaiknya anda potong 2 hari sekali pada 10% atau lebih dari ketinggian sekarang. Jika anda terpaksa tak potong, buat sama seperti di atas.
  2. Penyiraman. Kawasan yg pasti perlu disiram ialah rumput yang baru ditanam. Utk rumput sihat, jika ia tak dapat air ia akan menjadi dorman (bertukar coklat) tetapi tidak mati. Rumput baru tanam akan mati. Jika rumput dorman tidak dapat air selama 30 hari, ia akan mati juga. Jika ada hujan. Ini boleh diabaikan.
  3. Kawalan makhluk perosak. Jika anda di landa serangan makhluk perosak seperti serangga atau kulat maka kawalan perlu sebelum anda bercuti atau anda boleh kembali bekerja pada 1 April dan kehilangan rumput (dan kerja). Jika kawasan anda biasa diserang makhluk perosak, saya cadangkan aplikasi racun sistemik (serap) sebelum cuti.
  4. Saya mencadangkan penyimpanan semua benda yang boleh dicuri seperti tiang bendera sepakan sudut, pin, cup, tee marker dsb.

Apa kerja yg boleh kita tunda?

  1. Pembajaan.
  2. Kerja-kerja amalan kultura seperti pengudaraan tanah, nyah-thatch dll.

Rumput adalah tumbuhan yg lasak dan cepat membiak. Maka tak perlu terlalu risau. Worse comes to worse, kita tanam semula. Anda boleh dapati sumber tanam semula dalam laman web ini.

Tujuan penulisan ini ialah untuk kita memberi beberapa fakta kepada majikan, boss, tuan punya padang dsb.

Ingat! Penjagaan rumput adalah suatu kerja profesional dan mempunyai sains dan seni nya. Ini perlu diteruskan dan ditekankan supaya harga kita kerja dihargai dan kita tak dianggap boleh diganti dengan beberapa orang pekerja asing dari Bangladesh atau Indonesia.

Saya berharap tuan-tuan dan puan-puan berada dalam keadaan sihat sewaktu keadaan mencabar ini dan jika ada sebarang persoalan, sila tanya di sini atau di FB mynormas.com dan bukan secara pm.

Terima kasih.

Read the rest of this entry »

Posted in landskap, Lanskap, Maintenance, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, Rumput halaman rumah, stadium, Taman | Tagged: , , , , , , | 1 Comment »

Thatch

Posted by mynormas on January 29, 2020

Lapisan hitam di bahagian atas itu ialah sebab kenapa walaupun anda ada longkang subtanah, padang atau laman anda masih basah.

wp-15795894002513676624859460490203.jpg

Lapisan hitam di bahagian atas itu ialah kenapa rumput anda selalu mengalami penyakit

Lapisan hitam di bahagian atas itu ialah kenapa rumput anda selalu diserang serangga atau cacing tanah.

Lapisan hitam di bahagian atas itu ialah kenapa padang anda terasa lembik bila di pijak.

Lapisan hitam di bahagian atas itu ialah kenapa padang anda berlumpur jika digunakan selepas hujan.

Lapisan hitam di bahagian atas itu ialah thatch; satu lapisan bahan organik yg belum reput yg bertindak seperti span (sponge) menyerap air dan menjadi tempat lindungan kulat dan serangga.

Cara utk mengurangkan thatch ialah dengan proses fizikal nyah-thatch (follow this blog for future articles) atau pengudaraan tanah hollow tine (udara membantu organisma mereputkan thatch) atau pengudaraan tanah solid tine (ruang utk udara dan air menembusi lapisan thatch) atau hias-atas (meletak satu lapisan baru di atas thatch).

Jika saya melakukan kerja-kerja nyah-thatch di bulan Februari 2020 dan anda berminat untuk melihat, sila beritahu. Untuk pengetahuan, ia akan dilakukan di sebuah padang bola Cowgrass di Shah Alam.  Saya akan confirm kan tarikh dan masanya dalam minggu pertama bulan Februari. Ia menggunakan sebuah mesin besar yang tak sesuai di halaman rumah, tapi jika anda berminat utk melihat konsepnya, silakan. 

Untuk sentiasa mendapat update dan artikel terkini; sila follow laman web ini atau FB mynormas.com

Posted in Fields, Golf Course, Golf Course Superintendents, landskap, Lanskap, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, Rumput halaman rumah, Taman | Tagged: , , , , , , , , | 1 Comment »

Buku Saya

Posted by mynormas on November 8, 2018

Buku saya yang bertajuk “Penyelenggaraan Rumput di Padang Golf” kini sudah mula dijual pada harga RM79.00 setiap naskhah (harga tahun 2018). Cetakan hitam-putih, saya tidak dapat buat cetakan warna kerana terlalu mahal. Buat masa ini belum ada dalam bentuk e-book tetapi insya-Allah dimasa akan datang e-book akan ada dalam bentuk warna.

Untuk edaran di Malaysia (TERMASUK di Sabah dan Sarawak) kos penghantaran yang saya caj ialah RM5.00 sahaja. Di luar Malaysia, saya akan tanggung RM5.00 dan selebihnya perlu ditanggung oleh pembeli. Maaf. Mungkin boleh tunggu e-book nanti.

Buku ini mengambil masa 3 tahun untuk ditulis dan menggunakan pengalaman hampir 25 tahun saya sebagai ilhamnya dan pengalaman ramai superintenden lain sebagai kawan dan juga sebagai klien saya yang banyak mengajar saya.

Kepada yang berminat dan ingin tahu isi kandungan:

Front and back page

Muka hadapan dan belakang.

Kandungan 1

Kandungan 2

Kandungan 3

Kepada mereka yang ingin melihat penulisan di dalamnya dahulu sebelum membeli:

sample page buku

Kepada yang ingin membeli, sila bank-in RM79 + RM5 ke dalam akaun Maybank saya, Normas Yakin bin Md. Arifin nombor akaun 1621 0619 1408 dan beritahu saya melalui komen di bawah atau email ke mynormasATconsultant.com AT=@ atau hubungi 03 5131 0066.

Posted in Golf Course, Golf Course Superintendents | Tagged: , | Leave a Comment »

Kenapa Tanam, Bela Kemudian Bunuh?

Posted by mynormas on September 6, 2018

Meracun terlalu besar dan tidak sama rata.

Meracun terlalu besar dan tidak sama rata.

Pernahkan anda melihat orang menggunakan racun untuk rumput yang tumbuh pinggir jalan? Atau di tebing longkang? Saya selalu lihat ini dan saya akan tertanya: siapakah yang kurang pandai di sini? Orang yang tanam atau orang yang meracun? Dah tanam lepas tu racun: itu kerja kurang pandai. Apa pun alasan, kalau ia tidak dilakukan dengan pengawasan ataupun pemikiran; ia memburukkan pemandangan.

Saya faham, memotong tebing atau ‘edging’ adalah kerja rumit dan memerlukan kesabaran. Ada orang guna mesin sandang dan ada orang guna cangkul. Saya pernah tengok orang guna scraper untuk buat kerja edging ini.

Kenapa mesti bersusah payah? Kerana sama seperti kaum lelaki yang baru lepas gunting rambut; tebing atau edge yang dipotong kemas memberi gambaran kekemasan kepada suatu kawasan rumput.Beberapa tahun dahulu seorang rakan sekerja pernah memberitahu saya yang pemain golf berkata mereka dapati padang golf saya adalah sangat kemas dari biasa dan mereka tidak tahu kenapa. Saya tahu; tahun itu adalah tahun pertama saya melakukan kerja-kerja trimming tepi jalan.

brushcutter-path-edge-002-2

Nampak kemas, kan?

Saya tidak faham bila saya lihat di tempat lain, orang lebih gemar menggunakan racun untuk mengawal rumput di tepi jalan. Kalau buat dengan berhati-hati mungkin ia boleh di terima, tetapi selalu, ia dibuat ala kadar  dengan semburan yang besar dan tidak sama rata. Selain dari tidak cantik, masalah weed sucession juga akan timbul jika racun yang sama digunakan setiap bulan.

 

pgr-primo-comparisonSelain dari menggunakan racun, saya mencadangkan penggunaan pembantut pertumbuhan rumput atau kalau mengikut DBP – regulator pertumbuhan yang akan melambatkan pertumbuhan. Ia perlu di ulang sembur tetapi begitu juga dengan racun. Kesan sampingannya ialah rumput akan tumbuh lebih padat kerana ruas atau nod nya semakin rapat. Jika anda ingin maklumat lebih lanjut (dan nak tahu apa orang putih kata) Google ‘Plant Growth regulator for turf grass’ atau hubungi pembekal anda.

Primo label

Label untuk Primo (saja nak buktikan ia boleh diguna untuk pelbagai jenis rumput).

Saya pernah menggunakan PGR jenama Primo pada kadar 6ml untuk satu knapsack kerana kekurangan pekerja untuk menjaga kekemasan tepi jalan saya. Tentunya saya lakukan ujian dahulu untuk mempastikan jumlah itu tidak terlalu tinggi atau rendah untuk rumput spesis itu. Ia melambatkan pertumbuhan rumput dan saya perlu trim (potong rapi) hanya sebulan sekali. Tebing jalan saya nampak kemas. Harga sebotol Primo ialah kurang dari RM400 setakat Ogos 2018 boleh guna hampir sehektar (10,000sq.m) ertinya kalau kita sembur suku meter di tepi jalan sama macam kita sembur RoundUp atau racun lain tu, kita boleh guna untuk 4km jalan. Saya sembur hanya setengah dari setengah dari suku meter so saya dapat guna hampir 16km.

At least tak nampak bodoh lepas tanam, baja, lepas tu racun.

Buku saya “Penyelenggaraan Rumput di Padang Golf” akan dilancarkan pada 25 September 2018. Harga setiap satu ialah RM79.00 (Harga kulit keras ialah RM99.00). Jangan lupa untuk memesan satu:

 

Maintaining this Website. Sumbangan.

Saya menyumbang ilmu secara ikhlas melalui laman web ini. Tetapi pengendalian laman web ini perlukan wang. Setiap tahun USD99 (lebihkurang RM400). Sedikit sumbangan anda amat membantu. Anda mendapat manafaat dari laman web ini? Sumbangan bermula dari $10. Jangan lupa ‘Like’ artikel ini; ‘Follow’ laman web ini dan klik mana mana iklan di page ini. This website is maintained and managed with my own money. I’ve done my best to not allow advertisement on this site thus far so that I can be independent. I’m going to start to ask for donations and see if I can get enough to sustain it that way. Donations start from $10.

$10.00

 

Buku 1st draft (1)

Posted in Fields, Golf Course, Golf Course Superintendents, Landscape, Lanskap, Maintenance, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , | Leave a Comment »

Jerebu lagi

Posted by mynormas on August 21, 2018

Jerebu pada minggu ini nampak teruk. Kepada yg bekerja di luar, sila ambil langkah keselamatan yg bersesuaian.
Kepada yg menjaga rumput, beberapa perkara perlu di beri perhatian.

Biasanya kita akan lebih risau tentang kesihatan kita dan manusia lain bila kita bercerita tentang jerebu ini. Masa ini juga ialah masa untuk sesetengah orang untuk mencari salah siapa yang menyebabkan jerebu.

Dengan membuat andaian anda membaca ini kerana anda mahukan cadangan untuk rumput atau mungkin tumbuhan lanskap anda, maka saya akan abaikan cadangan untuk kesihatan manusia atau siapa bakar apa dan dimana dalam artikel ini.

Tidak ada kajian khusus pernah di buat untuk menilai kesan jerebu keatas rumput. Setakat yang saya temui, terdapat kajian keatas padi, tembakau, dan Meranti.

Tiga perkara utama pada jerebu akan memberi kesan pada rumput:

Pertama ialah jerebu tebal mengurangkan cahaya matahari yang akan mempengaruhi keupayaan rumput membuat makanan melalui proses fotosintesis. Fotosintesis hanya mampu berlaku bila tumbuhan mendapat cahaya matahari yang cukup.

haze 2013 June (2)

Jerebu yang menghalang sinar matahari.

Tumbuhan (rumput) yang tidak mampu membuat makanan tadi akan menggunakan tenaga simpanan yang ada di bahagian-bahagian lain seperti di batang atau akar. Bila tenaga simpanan ini habis dan masih tidak cukup sinar matahari untuk membuat fotosintesis, maka rumput ini akan mula memanjangkan lai daun nya.  Ia akan cuba untuk menambah luas permukaan daun supaya boleh memaksimakan cahaya matahari yang ada. Anda pernah lihat rumput yang tumbuh di kawasan redup? Ia akan menjadi lebih panjang dari biasa; panjang tapi kurus.

Tanya operator yang potong rumput anda samada dia lihat lebih banyak sampah clipping dari biasa; ataupun rumput anda nampak kuning dan bila anda perhatikan dari dekat, apa yang anda lihat adalah batang (stem) rumput dan kurang daun. Itu tanda-tanda rumput tak cukup matahari dan sedang cuba mengadaptasi.

Kedua, di dalam jerebu tersebut terkandung partikel-partikel seni yang akhirnya akan mendap ke atas permukaan rumput. Kalau seni yang saya maksudkan ialah seni budaya tidaklah ia menjadi masalah. Tapi partikel2 disini ialah oksida dan juga ‘heavy metal’ seperti Plumbum dan Sulfur. Ia akan melekat pada permukaan daun atau tanah. Jika dibiarkan unsur2 ini akan terkumpul dan akhirnya memberi kesan ke atas kimia tanah atau rumput tadi.

Ketiga ialah kemungkinan ‘hujan asid’ iaitu kombinasi hujan dan pencemaran udara. Tidaklah bermaksud akan berlaku hujan yang boleh melubangkan baju anda; tapi tahap keasidan air yang turun itu ialah lebih dari hujan biasa. Ini berlaku walaupun tiada jerebu. Anda juga bertanggungjawab untuk fenomena ini bila anda membuat apa2 pembakaran, termasuk enjin kereta anda. Hujan asid ini akan – sedikit sebanyak – meninggalkan kesan keasidan pada tanah juga. Tanah yang berasid akan mempunyai sifat kimia yang akan menghalang rumput dari mengambil nutrien dari tanah.

Belanja minum?

Derma untuk belanja saya dan memberi lebih tenaga supaya lebih kreatif!

5.00RM

Cadangan saya

Saya hanya mencadangkan anda perhatikan rumput anda, jika anda dapati ia mula memanjang (tanda-tanda nya ialah, anda mula memotong lebih banyak batang dari daun, atau anda dapati lebih banyak ‘sampah’ di kutip oleh mesin anda dari biasa, atau sekadar dari pemerhatian mata kasar) maka anda patut menaikkan ketinggian potongan. Terutamanya green di padang golf.

Jika anda mampu, siram dengan kuantiti yang banyak untuk ‘membasuh’ permukaan lai daun dan membawa partikel2 seni tadi  ke dalam tanah. Siram awal pagi. Jangan siram lewat petang.

Anda juga boleh membantu perjalanan air ke dalam tanah dengan hollow tining, slicing, spiking atau semata-mata mencucuk-cucuk tanah supaya air boleh turun ke bawah dengan cepat.

Lagi?  Doa banyak-banyak untuk mintak hujan atau salahkan orang sebelah yang tengah bakar sampah tu…

Maintaining this Website. Sumbangan.

Saya menyumbang ilmu secara ikhlas melalui laman web ini. Tetapi pengendalian laman web ini perlukan wang. Setiap tahun USD99 (lebihkurang RM400). Sedikit sumbangan anda amat membantu. Anda mendapat manafaat dari laman web ini? Sumbangan bermula dari $10. Jangan lupa ‘Like’ artikel ini; ‘Follow’ laman web ini dan klik mana mana iklan di page ini. This website is maintained and managed with my own money. I’ve done my best to not allow advertisement on this site thus far so that I can be independent. I’m going to start to ask for donations and see if I can get enough to sustain it that way. Donations start from $10.

$10.00

Posted in Greens, Lanskap, Padang, Padang Golf, Rumput halaman rumah | Tagged: , , , | Leave a Comment »

 
%d bloggers like this: