Pakar Rumput

Laman Web Rujukan Rumput Tempatan. Local Turf Reference Website

  • Facebook Likes

  • The new Brushcutter

    Pengganti Brushcutter

    Increase productivity, cut labour. Try the AM61A

  • Trees Nursery

    Forest trees nursery

    Get your Trees from this nursery

Posts Tagged ‘padang golf’

Ratu Gelek

Posted by mynormas on November 13, 2017

Gelek Padang.

Gambar Hiasan Semata-mata.

Pernahkah anda di beritahu bahawa padang/green anda keras? Apa? Tak pernah? Okay; cuba soalan soalan ini pula: Pernahkah

  1. anda lihat air bertakung di atas permukaan padang anda selepas hujan lebat sedangkan anda tahu anda ada longkang subtanah (subsoil drain) di bawah padang?
  2. anda di beritahu bahawa jika bola tinggi melantun di atas padang atau green anda, ia sukar di kawal atau di ramal?
  3. anda di minta untuk siram padang pada separuh masa atau sebelum tournament bermula?
  4. pemain mengadu sakit lutut/pinggang/kepala lepas main di padang anda?

Anda tahu kenapa? Kerana anda suka gelek, giling, roll, kompak padang anda dengan keterlaluan; samada menggunakan roller yang berat atau pun dengan kekerapan yang tinggi.

Terlalu ramai penjaga/pengurus padang percaya bahawa untuk MERATAKAN padang mereka perlu gelek. Ingat; kita gelek untuk mendapatkan permukaan yang baik (smoothen) bukan untuk meratakan (flatten). Jika anda perlu gelek untuk mendapatkan permukaan yang rata; anda mempunyai masalah lama yang perlu diselesaikan dan mencipta masalah baru di masa akan datang.

Pada posting lepas saya dah bincang tentang tiga isu yang akan timbul jika anda gelek terlalu kerap atau menggunakan penggelek terlalu berat:

  1. Mengwujudkan mampatan
  2. menjadikan kawasan keras tinggi dan kawasan lembut rendah
  3. Ketagihan.

Ada masalah ke empat yang akan timbul ekoran dari semua di atas; gelekan yang keterlaluan akan menjadikan padang anda keras. Terutamanya jika anda menggunakan ‘topsoil’ atau tanah liat atau ‘native soil’ (green padang golf) sebagai media tanaman.

“Ok lah pakar” cabar anda kepada saya “kalau kau pandai sangat, macamana kami nak buat kalau padang kami tidak rata?”

Lakukan hias atas (orang dulu kata topdressing) iaitu menggunakan lapisan pasir nipis untuk mengisi kawasan lembah dan lekuk. Kadang kadang lekuk itu dalam maka kerja hias atas perlu di lakukan berkali kali.

Atau, kalau lekuk itu betul betul dalam: kambus saja lah.

Begitu juga kalau padang anda berbonjol dan ada bonjol tinggi yang hampir di katakan lucah oleh orang otak kuning; ambil cangkul, korek keliling nya dan keluarkan rumput bersama tanah setebal 4 hingga 6 inci, buang tanah di bawahnya sedalam yang perlu kemudian tampal balik rumput dan tanah tebal tadi. Insya Allah rumput tak mati kalau anda korek tebal (bukan korek rumput sahaja).

Di green padang golf pula, terdapat pelbagai cara lain untuk mendapatkan green yang laju selain dari ‘roll’ atau turunkan pisau. Cuba groom atau hias atas nipis atau dethatching. Saya pernah tarik dragmat (karpet besi) atas green seminggu dua kali untuk melajukan green. Satu langkah yang banyak superintendan tidak buat ialah mengukur kelajuan semua 18 green, mengenali yang mana paling perlahan dan fokus pada green green itu sahaja setiap hujung minggu. Saya berpendapat terlalu banyak gelek adalah sangat tidak sihat sehinggakan saya lebih rela membiarkan klien saya percaya kepada baja potassium silicate untuk melajukan green dari membiarkan mereka gelek. Sebenarnya tiada bukti potassium silicate boleh melajukan green tetapi setakat ini, tiada kesan sampingan maka ia lebih baik dari menggelek.

Kenapa saya timbulkan isu ini lagi? Kerana masih lagi ada orang yang kata mereka nak gelek untuk meratakan padang. Saya kata “Nanti keras padang”. Mereka kata “Terpaksa. Tiada jalan lain”

Keras kepala.

Terlalu banyak gelek adalah sangat tidak sihat melainkan anda adalah Mas Idayu, Ratu Gelek Malaysia.

 

Maintaining this Website.

Saya beri ilmu dan pengalaman saya secara percuma dan ikhlas. Tetapi perbelanjaan menampung suatu laman web bukan murah. Sedikit derma dari anda sangatlah saya hargai. Minimum $1 sahaja. Lebih pun bagus.

$1.00

Advertisements

Posted in Fields, Golf Course, Landscape, Maintenance, Padang, Padang Bola, Padang Golf, stadium, Topdress | Tagged: , , | Leave a Comment »

Kesian Rumput

Posted by mynormas on February 23, 2017

Meracun terlalu besar dan tidak sama rata.

Meracun terlalu besar dan tidak sama rata.

Pernahkan anda melihat orang menggunakan racun untuk rumput yang tumbuh pinggir jalan? Atau di tebing longkang? Saya selalu lihat ini dan saya akan tertanya: siapakah yang kurang pandai di sini? Orang yang tanam atau orang yang meracun? Dah tanam lepas tu racun: itu kerja kurang pandai. Apa pun alasan, kalau ia tidak dilakukan dengan pengawasan ataupun pemikiran; ia memburukkan pemandangan.

Saya faham, memotong tebing atau ‘edging’ adalah kerja rumit dan memerlukan kesabaran. Ada orang guna mesin sandang dan ada orang guna cangkul. Saya pernah tengok orang guna scraper untuk buat kerja edging ini.

Kenapa mesti bersusah payah? Kerana sama seperti kaum lelaki yang baru lepas gunting rambut; tebing atau edge yang dipotong kemas memberi gambaran kekemasan kepada suatu kawasan rumput.Beberapa tahun dahulu seorang rakan sekerja pernah memberitahu saya yang pemain golf berkata mereka dapati padang golf saya adalah sangat kemas dari biasa dan mereka tidak tahu kenapa. Saya tahu; tahun itu adalah tahun pertama saya melakukan kerja-kerja trimming tepi jalan.

brushcutter-path-edge-002-2

Nampak kemas, kan?

Saya tidak faham bila saya lihat di tempat lain, orang lebih gemar menggunakan racun untuk mengawal rumput di tepi jalan. Kalau buat dengan berhati-hati mungkin ia boleh di terima, tetapi selalu, ia dibuat ala kadar  dengan semburan yang besar dan tidak sama rata. Selain dari tidak cantik, masalah weed sucession juga akan timbul jika racun yang sama digunakan setiap bulan.

Kesian rumput. Baik tak payah tanam kalau nak di racun.

Kesian rumput. Baik tak payah tanam kalau nak di racun.

 

pgr-primo-comparisonSelain dari menggunakan racun, saya mencadangkan penggunaan pembantut pertumbuhan rumput atau kalau mengikut DBP – regulator pertumbuhan yang akan melambatkan pertumbuhan. Ia perlu di ulang sembur tetapi begitu juga dengan racun. Kesan sampingannya ialah rumput akan tumbuh lebih padat kerana ruas atau nod nya semakin rapat. Jika anda ingin maklumat lebih lanjut (dan nak tahu apa orang putih kata) Google ‘Plant Growth regulator for turf grass’ atau hubungi pembekal anda.

Saya pernah menggunakan PGR jenama Primo pada kadar 6ml untuk satu knapsack kerana kekurangan pekerja untuk menjaga kekemasan tepi jalan saya. Tentunya saya lakukan ujian dahulu untuk mempastikan jumlah itu tidak terlalu tinggi atau rendah untuk rumput spesis itu.

Posted in Fields, Golf Course, Golf Course Superintendents, Landscape, Lanskap, Maintenance, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , | Leave a Comment »

Penjagaan padang di musim hujan.

Posted by mynormas on November 1, 2016

Kita akan melalui musim hujan ataupun kita boleh kata, musim hujan sudah pun bermula. Pada masa ini kebanyakkan penjaga padang kalau boleh mahu padang kurang di gunakan, tetapi walau macamanapun, padang akan digunakan juga. Apakah langkah penjagaan rumput yang perlu diambil di  waktu musim hujan? Mari kita berkongsi.

1. Pembajaan. Penggunaan baja di musim hujan akan menyebabkan baja larut dan lesap ke dalam sistem saliran yg menyebabkan pembaziran dan pencemaran air. Elakkan menggunakan baja kimia biasa ketika dah tahu hujan lebat setap hari. Amalkan pembajaan ‘sikit tapi selalu’ contohnya baja yang kita bajet untuk sebulan, kita bahagi kepada empat bahagian dan baja seminggu sekali. Ataupun jika hujan terlalu selalu, kita baja dengan baja foliar selang beberapa hari.

2. Menggunakan racun makhluk perosak juga boleh menyebabkan pencemaran di tambah pula air dalam tanah atau air hujan boleh mencairkan racun dan menyebabkan kelalian pest kepada racun. Jika anda ada masalah penyakit atau anda ada sejarah penyakit merebak di waktu musim hujan, cuba gunakan racun jenis serap atau sistemik yang akan masuk ke dalam rumput dan menjadikan rumput itu racun kepada kulat. Begitu juga serangga tetapi elakkan menggnakan racun granul sistemik seperti Carbofuran. Saya pernah guna Carbofuran di musim hujan dan akibatnya ikan mati dengan banyak di kolam.

3. Wetting agent. Memang di luar dugaan dan counter intuitive “Kenapa nak guna wetting agent waktu dah basah giler?” Kebanyakkan wetting agent, terutamanya wetting agent generasi kedua (tanya supplier, klau dia tak tau, tanya supplier lain) akan menjadikan tanah lebih ‘mesra-air’ dan memudahkan ia masuk ke dalam tanah. Gunakan ia secara berterusan dari musim kering hinggalah ke musim hujan.

4. Pengudaraan. Kerja hollow-tine tu bagus tetapi untuk membuatnya di musim hujan adalah kerja yang ‘kurang pandai’ kerana nak mengutip sisa hollow-tine yang basah dan menabur pasir topdressing adalah amat amat susah. Cuba spiking or slicing. Buat selalu. Malah sepatutnya anda dah mula beberapa bulan sebelum bermulanya musim hujan. Ia akan membantu memecahkan algae dan/atau permukaan keras supaya air masuk ke bawah.

Pengudaraan tanah.

5. Vertical-cutting. Tidak bijak untuk buat kerja dethatch yang terlalu dalam kerana kerja mengutip sisa adalah susah. Saya pernah dethatch dua jam sebelum hujan lebat, nak kutip sisa ambil masa hingga seminggu. But grooming or light dethatching: amat baik kerana ia menipiskan rumput utk mudah udara keringkan rumput.

6.  Potong kenalah potong rumput. Jangan biarkan rumput terlalu panjang kerana alasan tak boleh masuk mesin; gunakan manpower dengan brush-cutters or push mowers. Jika terlalu lama tidak di potong, ia akan menggalakkan rumput liar membiak dan juga menyebabkan kita memotong terlalu banyak daun bila kita dah boleh masuk mesin nanti. Lepas potong, jangan biar sampah rumput bertaburan untuk di larikan oleh air hujan! Ia akan menjadikan tanah tidak rata dan menjadi masalah di masa akan datang.

7. Growth regulator:  Ia sangat membantu di waktu ini kerana ia melambatkan rumput tumbuh jadi jika kita ada masalah padang atau fairway yang terlalu lecak dan tak boleh potong, sembur dengan Primo (takde jenama lain di Malaysia) supaya kita tidak ada tekanan memotong sewaktu hujan tengah lebat.

8. Tree pruning: Kurangkan dahan pokok yang ada risiko untuk patah dan sekaligus akan mengurangkan daun yang gugur dan terpaksa di kutip.

9. Rubbish and leave collection. Kutip sampah, daun atau clipping yang akan menyumbat longkang dan menjadi masalah di masa akan datang.

10.  Cuba pastikan air tidak bertakung terlalu lama. Buat longkang sementara atau tebuk tanah supaya air mengalir.

11. Jika kawasan anda mempunyai selut,  buang lapisan selut itu supaya ia tidak menutup permukaan tanah dan air tidak mengalir.

 

Jika anda mendapati ada tempat yang mempunyai masalah air tidak mengalir atau lecak; tandakan tempat itu di atas peta dan buat rancangan untuk membuat longkang bawah tanah, atau apa cara pun supaya masalah yang sama tidak berulang. Saya dapati, pembetulan dan tindakan jangka masa panjang adalah lebih berkesan dari kerja sementara yang di buat berulang kali.

Selamat mencuba!
Read the rest of this entry »

Posted in Fields, Golf club, Golf Course, Greens, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, stadium, Taman | Tagged: , | 3 Comments »

Tukang Kebun Glamour

Posted by mynormas on October 20, 2016

23 tahun selepas saya memulakan kerjaya dalam bidang penjagaan rumput di Malaysia, saya masih lagi menerima soalan: “Ada kerja macam ni??”. Jadi saya rasa teruja dan seronok bila berpeluang bersama-sama dengan orang orang yang mempunyai kerjaya yang sama, dari serata dunia di Bukit Kiara di seminar anjuran GCSAM/AGIF. Kehadiran saya ke seminar tersebut telah di taja oleh GulfRich Corp. Terima kasih.

Khemah syarikat yang menunjukkan mesin baru mereka.

Khemah syarikat yang menunjukkan mesin baru mereka.

Perkembangan terkini bidang penjagaan rumput telah berkembang pesat berbanding dengan apa yang saya lalui 20 tahun lalu. Kini terdapat mesin pemotong rumput besar (mempunyai lima unit pisau pemotong atau dipanggil 5-gang mowers) jenis hybrid yang kelima-lima unit pisau pemotong nya di putar menggunakan motor elektrik dan juga mampu menyalurkan tenaga elektrik ke putaran tayar dan mampu menaikkan kekuatan keseluruhan mesin, di bantu dengan sebuah enjin Kubota 25 kuasa-kuda, kepada sekuat 40 kuasa-kuda.

Saya juga tertarik kepada mesin pemotong yang mempunyai pisau jenis reel yang boleh di laraskan kekerapan pemotongan nya (frequency of clip) yang memberi pemotongan lebih rapi dan kemas. Saya percaya ini perkara yang pertama seumpamanya di dunia.

Atau pisau rekaan Jepun yang mempunyai ‘offset’ yang boleh di laras utk memberi pemotongan yang lebih agresif dengan hanya menjarakkan di antara reel dan bedknife. Saya di beritahu ini adalah teknologi eksklusif kepada jenama ini sahaja.

Saya jumpa sebuah alat yang nampak sempoi tetapi mampu mengukur luas kawasan melalui sistem GPS dan mampu menyimpan data di dalam komputer anda. Ia juga mampu mengukur kelembapan tanah serta EC (electrical conductivity yang memberitahu kita tahap ‘kemasinan’ tanah dan juga sebahagian jenis baja). Dengan alat ini kita mampu mengukur kelembapan padang pada waktu siang selepas siram dan juga lapan jam kemudian. Sangat berguna kepada orang yang tidak mahu meneka dan mahu lebih bersifat saintifik dalam penjagaan padang mereka. Insya Allah saya akan order satu untuk kegunaan saya.

Alat canggih mengesan keadaan tanah untuk rumput (Jejaka tampan tidak termasuk).

Alat canggih mengesan keadaan tanah untuk rumput (Jejaka tampan tidak termasuk dalam pakej).

Berapa orang dari kita yang boleh kata kita potong rumput setinggi 4mm? Itu setinggi beberapa keping duit siling ya. Tetapi dengan teknologi sekarang, ada orang dah potong hingga 2.8mm. Cuba lihat pembaris dan beritahu saya di mana kah letaknya 2.8mm atau 3.6mm. Kini ada tolok canggih untuk mengukur ketinggian rumput begitu; sementara itu ada antara kita masih potong rumput padang bola dengan brushcutter sandang belakang. Untuk pengetahuan, padang bola di potong pada ketinggian lebih kurang 25mm. Boleh kah anda ukur ketinggian potongan dengan brushcutter?

Itu hanyalah sebahagian sahaja dari kemajuan terbaru yang datang ke negara kita. Kami di khabarkan akan ada pemotong rumput robot yang akan sampai ke negara jiran tidak lama lagi. Sementara itu, masih ada di kalangan kita yang bertanya “Ada kerja macam ini?” bila kami kata kerjaya kami adalah penjagaan rumput.

 

Video untuk mesin hybrid.

Video untuk pisau bolehlaras FoC.

Video untuk mesin buatan Jepun dengan offset bolehlaras.

Posted in Fields, Golf Course, Golf Course Superintendents, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah, stadium, Taman | Tagged: , , | 1 Comment »

Fertiliser: less is more

Posted by mynormas on August 9, 2016

I was doing training at a golf club the past couple of weeks. It was about basic chemical application, y’know, calibration, safety, pest identification and stuff. Since it was the fourth time for the club (the superintendent organised it every alternate year), I thought I’d slip in a module about fertilising, just to keep the training interesting and hopefully to ensure I get invited back next year. Two things came to mind:

One. I was explaining about the nutrients required by turf and how important each nutrient in its own way to the health of the turf. I was writing on the white board when suddenly I drew a wooden barrel (or cask, if you prefer) and mentioned about Liebig’s Law of Minimum. I said that according to Mr. Liebig, each nutrient is important and lacking in any will affect the plant’s health.

Liebig's barrel

Liebig used the image of a barrel with unequal staves to explain how plant growth is limited by the element in shortest supply, just as the level of water in the barrel is limited by the shortest stave.

During the lunch break a participant showed me a picture of the Liebig’s barrel sent by the superintendent (he was sitting at the back of the class) to their group WhatsApp presumably because my drawing was bad. It then occurred to me that I actually read about Liebig’s Law 22 or 23 years ago! I remember because I read it in the local public library. I know it was that long ago because back then, knowledge wasn’t the only thing I was pursuing at the library and when I got married, I largely stopped going to the library.

Anyway, Liebig’s law was more than 150 years old and there probably are people who disagreed with him but the fact that I recalled it at the particular instant reminded me about something I heard or read about the mysteries of the mind and how we don’t actually lose information in the brain, so I came to the logical conclusion: I am more than just a pretty face.

The second thing that struck my mind was when I was explaining about measuring green sizes and the participants eagerly asked that it be included in the practical session later in the evening. Know this; most of my participants are not particularly fond of practical sessions because it involves a lot of calculations. Know this too: many superintendents don’t know or don’t measure their green sizes.

Training day at KLGCC

I told my participants that knowing green sizes is important because it will be easier to weigh the amount of fertiliser needed for each green – based on fertilising rate – as compared to calibrating the fertiliser spreader or worse, having no system at all. It would also make it easy to buy close to exact amount of fertiliser needed instead of the usual one ton figure when what you really need is 0.8 ton for 18 greens for six months (all figures not real).

As an example, if we decide to fertilise at a rate of 1.5kg/100 sq.m then green 7 which is 600 sq.m in size will get 9kg, green 8 (703 sq.m) will get 10.5kg, green 16 (345 sq.m) shall receive 5.2kg of fertiliser brand Y which, when calculated with the percentage of nitrogen in the fertiliser, we can say that each green receives 150g of nitrogen per 100sq.m.

Furthermore if the total sizes of all 19 greens in your course is 9,200sq.m, and you think you will stick with applying 1.5kg/100 sq.m/month of that particular fertiliser, then you’ll know you need 125kg of it every month or about 750kg for the next six months. Why order more? Yet it is quite common for clubs to order an exact one ton despite the protestations of the supplier “NO! Don’t order so much! Order just enough for your needs!”. Ahem.

It is disappointing that I can still find Malaysian golf clubs that apply fertiliser at the rate of one bag per green regardless of green or fertiliser bag sizes. The other method I’ve seen was when I was told that this club used the setting ‘J’ on brand ‘X’ fertiliser spreader. That could’ve sound reasonable except that the spreader was never calibrated and the superintendent doesn’t know the rate of fertiliser he applied.

In the first club, after measuring the greens and weighing the fertiliser according to the size of greens and rate of application, they cut down their fertiliser use from 16 bags to 12 bags per month. Guess what? The greens were greener and in better condition two months later. In the other club, they chose to be secretive about the amount of fertiliser used before measurement or maybe they didn’t know or maybe they were upset that a consultant was forced on them and didn’t want to cooperate: didn’t matter  to me, based on a few factors, I chose a new rate and the greens improved too.

If you think by saving the club’s money every month, producing  greener and better greens means that I’m getting a huge paycheck; you’re wrong. Despite the improvements at one particular club, it still hasn’t paid me for the last four months of my consultancy there. No kidding.

Posted in Golf Course, Golf Course Superintendents, Greens, Padang Golf | Tagged: , , , , , , | Leave a Comment »

Racun Apa?

Posted by mynormas on June 27, 2016

Racun makhluk perosak adalah suatu bahan yang selalu kita gunakan samada sebagai penjaga rumput, landskap, halaman, padang ataupun orang biasa. Racun semut atau nyamuk yang kita sembur pada waktu petang untuk menghalau atau membunuh nyamuk adalah contoh racun makhluk perosak. Bahkan lingkaran ubat nyamuk yang kita bakar supaya kita boleh tidur lena juga adalah racun makhluk perosak atau pesticide walaupun kita panggil ia ‘ubat nyamuk’, namun ia bukanlah apa yang kita beri pada nyamuk yang sedang sakit tapi kita beri supaya nyamuk sakit atau lebih baik lagi; mati.

Saya merasa pelik bila saya menerima message dalam group WhatsApp bahawa seorang rakan yang menghadiri taklimat dari pegawai kesihatan tentang Denggi memberitahu bahawa pegawai tersebut mencadangkan penukaran racun supaya nyamuk tidak lali jika hanya satu racun di gunakan. Hmm… bagaimana jika semua racun itu berlainan nama dagangan (Baygon, Ridsect, Fumakilla dsb) tetapi mempunyai bahan aktif yang sama?

Dan ini yang berlaku pada saya minggu lepas;

Lokasi: sebuah pekan kecil di selatan semenanjung Malaysia

Misi: mencari racun rumpai berdaun lebar untuk membunuh semalu untuk padang bola seorang client. Saya telah pergi ke tiga buah kedai; dua kedai hardware yang menjual racun dan juga satu nursery pokok hiasan.

Perbualan:

Saya: “Hai, ada jual racun rumput?”

Pekedai: “Ada, kami ada dua jenis. Yang satu ialah Round-up dan satu lagi yang ini…” (Betul, kebetulan ketiga-tiga kedai pun tunjuk dua racun, kecuali salah satu kedai lagi tunjuk satu jenis racun tambahan tapi di label sebagai baja kerana ia adalah racun yang di haramkan di Malaysia)

Saya: “Eh… tapi kedua-dua racun ni sama. Kedua-dua nya adalah glyphosate”

Pekedai: …(?)

Nama racun

Nama yang biasa kita kenali suatu racun ialah nama dagangan. Terdapat satu lagi jenis nama yang kebanyakan racun di kenali iaitu nama biasa atau common name. Nama biasa lazimnya adalah nama pendek kepada racun itu dan biasanya adalah kependekan daripada nama bahan aktif. yang lebih rumit dan panjang…

Kadang-kadang, nama biasa juga adalah nama generic yang digunakan secara umum oleh pengguna sama seperti mee segera dari pelbagai jenama adalah di panggil sebagai ‘Maggi’ dan ubat gigi dari pelbagai jenama semua di panggil ‘Colgate’.

sample of glyphosate

Contoh racun yang mempunyai bahan aktif glyphosate.

Bahan aktif

Apa yang membuat satu racun itu efektif ialah bahan aktif nya. Bahan aktif ialah bahan kimia di dalam racun herba (atau herbicide dalam konteks artikel ini) yang membunuh atau mencederakan rumpai (dan kadang-kadang…rumput!). Bahan aktif hanyalah sebahagian kecil dari keseluruhan racun, yang lain selalunya adalah apa yang kita panggil sebagai bahan lengai.

Semua racun yang di jual di Malaysia dan telah di sahkan oleh Lembaga Racun Makhluk Perosak (LRMP atau Pesticide Board) akan mempunyai label yang di mestikan mempunyai nama bahan aktif dan kepekatannya dalam racun tersebut. Ya, walaupun racun serangga di rumah.

active ingredient label samples

Label contoh racun disebut di atas mempunyai bahan aktif glyphosate.

Racun rumput

Bila kita pergi ke kedai dan meminta racun rumput; kita akan di tunjukkan -biasanya- kepada racun jenama Roundup dan beberapa racun lagi. Saya pasti jika and perhatikan betul betul, racun lain itu juga akan mempunyai bahan aktif yang sama dengan Roundup iaitu glyphosate.

Glyphosate

Roundup ialah jenama sejenis racun rumpai popular yang di temui oleh seorang ahli kimia dari syarikat Monsanto yang bernama John E. Franz pada tahun 1970 .

glyphosate derivatives

glyphosate

Pada tahun 2000 bila berakhirnya tarikh hakcipta untuk glyphosate maka banyak lah syarikat pengeluar racun yang mengeluarkan racun berasaskan bahan aktif glyphosate di bawah pelbagai jenama. Malangnya kerana populariti Roundup ataupun kerana kurangnya daya kreativiti, banyak racun ini yang menggunakan ‘up’ di belakang nama (kecuali Seven-Up; iaitu sejenis minuman ringan)

Dengan pengetahuan kimia yang berkembang, glyphosate juga telah di kembangkan kepada pelbagai bentuk dan formulasi. Sebahagiannya di jual sebelum berakhirnya hakcipta Monsanto ke atas glyphosate lagi, mungkin kerana ia di jual dengan nama bahan aktif yang berbeza formulasinya. Contohnya (cuba baca kuat-kuat) glyphosate-diammonium, glyphosate-dimethylammonium, glyphosate-isopropylammonium, glyphosate-monoammonium, glyphosate-potassium, glyphosate-sesquisodium dan glyphosate-trimesium.

Namun begitu, apa yang saya ingin sampaikan di sini ialah jika anda ingin membeli racun, jangan hanya dengar apa yang penjual beritahu anda tentang racun itu, tetapi lihat juga apakah bahan aktif dalam racun itu. Jangan beli dua jenama racun yang berbeza tetapi sebenarnya mempunyai satu bahan aktif yang sama.

Rujukan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Glyphosate#Formulations_and_tradenames
http://prpm.dbp.gov.my/
http://roundup.ca/en/rounduphistory
http://npic.orst.edu/ingred/active.html
http://www.alanwood.net/pesticides/glyphosate.html

Posted in Fields, Golf Course, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , , , , , , , , | Leave a Comment »

Penyiraman

Posted by mynormas on March 21, 2016

Dalam beberapa hari ini (minggu ke tiga Mac 2016) kita akan menjaga rumput melalui dua fenomena cuaca panas yang kebetulan berlaku serentak iaitu ekuinoks dan juga El Nino. Saya biasa tengok rumput yang di siram hingga lecak tetapi mati kekeringan akibat kesilapan penyiraman. Di sini saya lampirkan nota tentang penyiraman rumput yang merupakan sebahagian dari penulisan yang akan menjadi bahagian dalam buku saya akan datang.

brown grasscrown grass diagramBila cuaca menjadi panas, kawasan rumput yang tidak mendapat siraman akan menunjukkan kesan stress dari kemarau dan kepanasan. Apa yang boleh di lihat pada waktu awal ialah kawasan yang bertukar warna kepada kehitaman di padang. Daun rumput akan berlipat dan kawasan yang di pijak akan menunjukkan kesan tapak kaki lebih lama. Ini semua di akibatkan oleh dehidrasi, iaitu bila tumbuhan tidak mempunyai kandungan air yang cukup di dalam sel nya. Seterusnya kebanyakan rumput yang tidak menerima air yang cukup akan menjadi dorman. Rumput dorman ialah rumput yang mempunyai daun yang mati tetapi akar tajuk (crown roots) yang masih hidup dan boleh bertahan selama tiga hingga empat minggu tanpa siraman.

Jika kemarau berlanjutan,  pada minggu ke tiga siram dengan banyak iaitu sehingga 12mm (0.5 inci) air untuk mengelakkan kematian akar tajuk atau crown roots. Akar tajuk adalah bahagian di mana kebanyakan pertumbuhan baru bermula.

Penyiraman rumput jangan di lakukan mengikut jadual tertentu, contohnya menyiram setiap hari, tetapi penyiraman mestilah di lakukan mengikut keperluan rumput. Menyiram rumput mengikut jadual akan menyebabkan pembaziran air dan akar rumput yang pendek kerana kebiasaan senang mendapat air. Selain itu, tanah yang lembab menyebabkan mudah mendapat penyakit dan juga lumut.

Jenis siraman

Dalam konteks ini terdapat dua jenis siraman (tidak termasuk siraman untuk melarutkan baja atau mencairkan bekas minyak yang tumpah dsb)

  1. Siraman untuk menghidratkan rumput.
  2. Siraman untuk menyejukkan kanopi rumput.

 

Siraman Penghidratan

Secara ringkasnya ia adalah siraman yang biasa di lakukan untuk memberi air kepada rumput. Kuantiti air yang di perlukan oleh rumput di tentukan oleh jenis rumput, ketinggian potongan, tekanan dari penggunaan padang dan juga jenis tanah. Rumput yang di tanam di atas pasir kasar memerlukan jumlah air yang lebih banyak kerana pasir kasar tidak dapat memegang kuantiti air yang banyak berbanding dengan tanah yang mempunyai partikel halus seperti tanah liat.

Jumlah air yang di perlukan di ukur dengan membuat andaian jika air tersebut tidak meresap ke dalam tanah sebaliknya ia kekal di atas tanah, berapakah ketinggian air tersebut. Adalah penting bahawa air yang di siram rata ke atas semua permukaan rumput yang terlibat.

Umumnya rumput memerlukan lebih kurang 2.5 – 3.0mm air sehari ataupun 25 mm (satu inci) seminggu.cara siram as picture

Siraman penyejukan

Akar yang di gunakan untuk mengambil nutrien dan air ialah akar rerambut yang amat halus  iaitu di antara 15 – 17 micrometer diameter dan 80 – 1,500 micrometer panjang.  Akar rerambut adalah sensitif dan banyak terdapat di satu hingga dua inci teratas lapisan tanah. Suhu yang tinggi di lapisan ini akan merosakkan bukan sahaja akar rerambut tetapi juga akar biasa dan seterusnya menjejaskan keupayaan rumput mengambil air dan nutrien dari tanah.

Tujuan penyiraman ini adalah untuk menurunkan suhu kanopi dan juga lapisan atas bahagian tanah. Siraman penyejukan hanya mengambil masa satu persepuluh dari masa siraman penghidratan.

Teori yang mengatakan butir air yang berada di atas daun akan bersifat seperti kanta yang akan memfokuskan sinar matahari ketika panas terik untuk membakar daun adalah mitos, sebarang cahaya matahari yang cukup kuat untuk membakar daun akan mengeringkan butir air.

Waktu-waktu menyiram

Waktu yang terbaik untuk menyiram rumput untuk tujuan penghidratan ialah pada awal pagi kerana

  1. Tiada gangguan; ia merupakan masa sebelum padang di gunakan untuk aktiviti sukan atau riadah.
  2. Air tersimpan di dalam tanah untuk di ambil oleh rumput pada waktu ia di perlukan
  3. Rumput dan tanah berada dalam keadaan basah ketika cuaca semakin panas.
  4. Waktu awal pagi lazimnya mempunyai kurang angin yang akan meniup siraman air.

Penyiraman untuk penyejukan seharusnya di lakukan pada masa cuaca paling panas, contohnya pada tengahari dan awal petang. Elakkan dari menyiram lewat petang.

Menyiram di waktu petang bermaksud menyiram rumput yang sudah pun mengalami tekanan kerana ketiadaan air ataupun sudah dorman malah mungkin sudah pun mati dan juga menyebabkan tanah basah di waktu senja dan malam yang memudahkan kulat membiak dan menjangkit rumput yang stress tadi.

Cara-cara menyiram.

Samada menggunakan sistem pengairan moden ataupun paip getah, adalah penting untuk mempastikan semua bahagian tanah menerima jumlah air yang sama rata. Ambil kira bahawa kawasan rumput yang berada di lereng bukit atau di kawasan curam akan mengalami keadaan air akan mengalir di permukaan untuk turun ke tempat rendah sebelum ia meresap. Maka rumput yang berada di lereng atau di tempat curam perlu di siram sedikit tetapi selalu. Contohnya, jika rumput di kawasan rata di siram selama 20 minit, rumput di lereng akan di siram 5 minit empat kali. Berhenti siram apabila air bertakung atau mengalir di permukaan lereng, kemudian ulang; berhenti siram bila air bertakung atau mengalir di permukaan lereng, ulang.water ponding during irrigation watering

‘Siram dengan banyak tetapi jarang-jarang’ adalah cara terbaik, ini akan mengajar rumput untuk mencari air dan tidak terlalu bergantung kepada siraman. Siram banyak akan mempastikan air masuk hingga ke bahagian bawah tanah sebagai simpanan. Berapa banyak dan berapa jarang bergantung kepada jenis tanah dan pemerhatian penjaga padang.Copyright and please click

Untuk nota selanjutnya tentang isu lain dalam penyiraman seperti hydrophobicity, wetting agents, dormancy dan sebagainya; sila tunggu buku saya.

Rujukan:

http://www.turffiles.ncsu.edu/alerts/grasses/turfgrass-heat-and-drought-stress

http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=dormant

http://www.thelawninstitute.org/pages/education/lawn-maintenance/let-your-turfgrass-go-dormant/

http://www.petanihebat.com/2013/09/klasifikasi-dan-morfologi-tanaman-padi.html

http://buckeyeturf.osu.edu/index.php?option=com_content&view=article&id=1194&catid=1:latest-news&Itemid=170

https://en.wikipedia.org/wiki/Root_hair

 

Posted in Greens, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah, stadium, Taman | Tagged: , , , , , , , , , , | Leave a Comment »

Hias Atas (Topdress)

Posted by mynormas on March 8, 2016

Jika padang atau laman tidak rata, antara perkara pertama yang akan di lakukan ialah memijak, menghentak ataupun menggelek tempat tinggi supaya ia sama rata dengan tempat rendah. Ia adalah tindakan naluri tetapi jika di lakukan berulang kali ataupun jika tanah tersebut adalah tanah liat ataupun jika penggelek tersebut adalah terlalu berat; kawasan yang tinggi itu akan menjadi mampat dan kawasan yang lembut akan menjadi lembang atau lembah. Bagaimana pula dengan permukaan berlekuk yang tidak kelihatan di bawah rumput? Bagaimana tentang bekas tayar kenderaan, tapak kaki dan sebagainya yang menyebabkan lekuk atau galur? Bolehkan di gelek, di hentak ataupun di pijak? Memperkenalkan ‘hias atas’ ataupun dalam bahasa Inggeris; topdressing.

Atas permintaan beberapa pihak, saya ingin menulis tentang kerja topdressing atau istilah  yang di cadang oleh Dewan Bahasa dan Pustaka dan di gunakan di Indonesia, Brunei dan Malaysia; ‘hias atas’.

Kita mungkin rasa perkataan ‘hias atas’ itu adalah pelik tetapi kalau kita sebagai petutur bahasa inggeris, perkataan ‘top dress’ yang di gunakan dalam bidang pertanian juga adalah janggal (pakaian atas?). Secara definasi nya perbuatan ‘topdressing’ yang saya akan sebut sebagai hias atas mulai sekarang ialah perbuatan menabur selapis bahan, samada baja, pasir, atau apa pun di atas permukaan tanah dengan banyak dan kemudian meratakan.

Dalam konteks penjagaan rumput, perbuatan hias atas di buat untuk membuat tiga keadaan:

  1. Meratakan dan menghilangkan lekuk lekuk di permukaan tanah.
  2. Menambah nutrien atau menukar zat (contohnya pH) tanah.
  3. Menukar sifat, struktur atau profil tanah

Hias atas untuk meratakan permukaan.

Lekuk lekuk di atas permukaan tanah akan berlaku akibat permainan, bekas tayar mesin potong ataupun kerja-kerja penyelenggaraan biasa seperti merumpai, menyembur racun dan sebagainya.

Kerja hias atas akan di tabur samada di seluruh permukaan tanah (hias atas keseluruhan) ataupun hanya di lokasi tertentu (hias atas setempat) yang di syakki mempunyai masalah lekuk sahaja. Bahan yang biasa di gunakan ialah pasir kering kerana pasir lebih mudah untuk di ratakan.

DSC_0347

Hias atas keseluruhan sebuah padang bola.

DSC_0216

Hias atas setempat (kawasan lekuk sahaja)

Pasir akan di tabur menggunakan mesin ataupun tangan dan kemudian, menggunakan alat khusus iaitu lawn leveller, papan yang rata ataupun sejenis tikar besi, pasir akan di tarik dan di tolak supaya pasir yang berada di kawasan tinggi masuk ke kawasan rendah.alat tool topdress rata

Hias atas utk menambah nutrien atau menukar zat tanah.

Kadang kadang pembajaan atau pemupukkan perlu di lakukan secara menyeluruh dan perlahan. Ini lazimnya di lakukan dengan baja/pupuk foliar tetapi di lakukan dengan baja organik kerana baja organik juga mempunyai sifat ‘lepas lambat’ atau slow release. Selain dari itu kadang kadang zat tanah yang contohnya terlalu berasid juga memerlukan hias atas menggunakan kapur tertentu. Ia tidak di anggap sebagai baja atau pupuk kerana ia di tabur untuk pengubahan tanah, bukan memberi nutrien kepada tumbuhan.

Hias atas untuk menukar sifat atau profil tanah

Tanah yang terlalu berpasir mempunyai sifat terlalu berliang (porous), menjadikan ia cepat kering dan tidak mampu ‘memegang’ nutrien lama.  Jadi hias atas selepas proses pengudaraan tanah di lakukan akan menggunakan bahan yang mempunyai sifat yang berlawanan dengan pasir samada tanah ataupun bahan tidak organik seperti zeolite ataupun bahan asli seperti sekam padi dan sebagainya. Biasanya lebih dari tiga kali di perlukan untuk menukar sifat tanah. Hias atas mestilah di lakukan dalam kuantiti yang cukup untuk masuk ke lubang pengudaraaan jika partikel baru adalah lebih kecil dari partikel sedia ada di permukaan.

Syarat-syarat hias atas

  1. Bahan yang di gunakan untuk hias atas tidak mempunyai saiz partikel yang lebih kecil dari bahan yang sediada di permukaan sekarang. Penggunaan pasir yang lebih halus dari dari pasir sediaada akan menyebabkan pasir baru masuk ke celah rongga dan menyumbat pergerakan air dan nutrien ke bawah.

    the 'layering effect'

    Pelapisan akibat hias atas tebal.

  2. Hias atas tidak boleh di lakukan terlalu tebal hingga ia melemaskan rumput dari mendapat cahaya matahari ataupun menjadi punca pelapisan atau layering. Pelapisan terjadi bila hias atas baru terlalu tebal dan menyekat pergerakan udara kebawah (walaupun partikel baru lebih besar dari partikel lama).
  3. Jangan siram terlalu lama ataupun lakukan hias atas sewaktu musim hujan, faktor air mengalirkan pasir mesti di ambil kira.

Cara-cara hias atas

  1. Tabur pasir ke atas permukaan yang perlu di hias atas
  2. Tolak dan tarik pasir di atas permukaan supaya ia masuk ke lekuk dan turun dari tempat tinggi.
  3. Siram sedikit supaya pasir turun ke bawah.

alat tabur topdress

Kekerapan hias atas

  • Untuk kawasan yang mempunyai pemotongan amat rendah seperti di atas green di padang golf atau lawn bowl yang mana potongan ialah di antara 3-8mm, hias atas boleh di lakukan dengan amat nipis seminggu sekali.
  • Kawasan penting seperti depan pintu gol, wicket cricket ataupun green padang golf yang di potong agak tinggi, hias atas boleh di lakukan sebulan sekali.
  • Untuk kawasan yang menerima permainan lasak seperti di tee padang golf, tempat keluar masuk di taman atau halaman dan kotak penalti; juga sebulan sekali.
  • Untuk kawasan luas tetapi penting seperti fairway (atau mungkin zon pendaratan bola sahaja) seluruh padang bola dan sebagainya; hias atas di lakukan setahun sekali bersama sama dengan pengudaraan tanah atau dua kali setahun.

Copyright and please click

 

Posted in Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah, stadium, Taman | Tagged: , , , , | 1 Comment »

Puteri Malu

Posted by mynormas on February 12, 2016

Semalu di bahagian depan lalang.

Semalu di bahagian depan lalang. Tinggi pinggang!

Saya telah di minta untuk mengrehabilitasi sebuah padang bola yang terbiar dan kini di penuhi dengan lalang (Imperata cylindrica) dan semailu atau puteri malu (Mimosa pudica). Saya tahu cara untuk membunuh lalang tetapi saya belum pernah mengahadapi sebegitu banyak semalu. Saya menalipon seorang kawan yang berkata akan menghubungi saya balik selepas mesyuarat, malangnya tiada berita darinya selepas itu. Seorang lagi rakan sekerja yang saya hantar mesej membalas dengan “Hubungi Cheng di nombor…” Siapa Cheng? Seorang penjual racun di Ipoh. Akhirnya saya membuat keputusan mencari jawapan sendiri.

Saya tahu ia adalah rumpai berdaun lebar (broadleaf weeds) maka saya tahu jawapannya adalah racun selektif yang akan membunuh nya. Racun rumpai berdaun lebar yang selalu saya guna ialah Ally (bahan aktif metsulfuron methyl) yang kini di kenali dengan nama lain. Saya pun pergi ke kedai racun. Penjual di kedai itu tak kenal bahan aktif tapi pernah guna Ally, dia pegang satu botol racun yang tak di kenali, lepas tu dia letak balik. Saya mintak dia beri kepada saya botol tu dan saya dapati bahan aktif nya ialah metsulfuron methyl! “Ini lah Ally!” saya berkata kepadanya. Tiada reaksi di mukanya. Okay… Mungkin kedai ini bukan tempat perbincangan tentang racun. Melangkah masuk seorang wanita ke dalam kedai tersebut “Cari apa?” tanya nya. “Saya mau cari racun kasi mati rumput duri, semalu” jawab saya. “Ini lah? katanya “Tapi mesti campur ini barang” katanya sambil menunjukkan suatu bahan di dalam botol seperti sabun cuci tangan. Saya lihat labelnya dan dapati ia adalah agen pembasah (Wetting agent). Ok, itu saya boleh guna.

Saya balik dan sembur racun pada pokok semalu gergasi yang ada di padang itu. Saya tunggu sehari, dua tetapi tiada kesan yang saya lihat. Saya terpaksa memotong padang tersebut sekarang – niat asal saya ialah memotong selepas rumpai lalang dan semalu dah mula mati – tetapi saya tidak dapat tunggu lagi. Akhirnya saya upah beberapa orang kampung untuk datang merumpai HANYA pohon semalu. Berguni-guni semalu mereka bawak keluar.

Kemudian saya teringat kepad Professor Google. Dan jawapan yang keluar ialah “triclopyr”

Ini adalah racun yang saya guna; ini bukan iklan ataupun endorsement. Guna atas risiko sendiri

Ini adalah racun yang saya guna; ini bukan iklan ataupun endorsement. Guna atas risiko sendiri

Saya sudah ada racun dengan bahan aktif triclopyr yang saya gunakan untuk membersihkan pokok petai belalang (Albizzia falcata?) tetapi saya tidak sangka ia adalah jawapan nya.  Saya masuk ke dalam stor, ambil racun dan agen pembasah tadi dan bancuh ke dalam tong penyembur. Saya sembur kepada apa apa saja tunas baru semalu yang saya nampak yang tumbuh kembali selepas potong dan selepas saya hantar orang weeding. Mereka tidak cabut sampai ke akar jadi ia tumbuh baru.

Keesokkannya saya dapati semalu tersebut telah bertukar warna kepada kekuningan. Ada yang kelihatan dah mati. Syoknya. Saya sendiri telah mula melakukan kerja merumpai semalu yang mati itu dan dapat hampir empat baldi penuh dengan akar rumpai.

Jadi, jika anda ada masalah semalu: gunakan triclopyr dan agen pembasah. Sembur racun, biarkan racun bertindak hingga ke akar sekurang-kurangnya empat jam; kemudian baru anda cabut. Anda tidak boleh tak cabut kerana batang berduri masih ada. Anda boleh jika tidak meracun tetapi ada kemungkinan ketika cabut sahaja, tertinggal batang atau benih untuk tumbuh baru.

Sila ambil isi rencana in sebagai panduan dan untuk perbincangan. Setiap padang, penyembur, kandungan peratus bahan aktif (samada ia original atau palsu), dan cara menyembur akan memberi kesan ke atas hasil. Sila guna dengan risiko sendiri.

Semalu terkena racun. Ini bukan iklan atau endorsement. Guna atas risiko sendiri.

Semalu terkena racun. Ini bukan iklan atau endorsement. Guna atas risiko sendiri.

Copyright and please click

Posted in Fields, Golf Course, Landscape, Lanskap, Maintenance, Padang, Padang Bola, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , , , , | Leave a Comment »

Jerebu lagi

Posted by mynormas on September 11, 2015

wpid-wp-1441956908644.jpeg

Gambar matahari di Shah Alam pukul 10 pagi 11 Sept 2015.

Jerebu pada minggu ini nampak teruk. Kepada yg bekerja di luar, sila ambil langkah keselamatan yg bersesuaian.
Kepada yg menjaga rumput, beberapa perkara perlu di beri perhatian.

Biasanya kita akan lebih risau tentang kesihatan kita dan manusia lain bila kita bercerita tentang jerebu ini. Masa ini juga ialah masa untuk sesetengah orang untuk mencari salah siapa yang menyebabkan jerebu.

Dengan membuat andaian anda membaca ini kerana anda mahukan cadangan untuk rumput atau mungkin tumbuhan lanskap anda, maka saya akan abaikan cadangan untuk kesihatan manusia atau siapa bakar apa dan dimana dalam artikel ini.

Tidak ada kajian khusus pernah di buat untuk menilai kesan jerebu keatas rumput. Setakat yang saya temui, terdapat kajian keatas padi, tembakau, dan Meranti.

Dua perkara utama pada jerebu akan memberi kesan pada rumput:

Pertama ialah jerebu tebal mengurangkan cahaya matahari yang akan mempengaruhi keupayaan rumput membuat makanan melalui proses fotosintesis. Fotosintesis hanya mampu berlaku bila tumbuhan mendapat cahaya matahari yang cukup.

Gambar hiasan> Rumput waktu jerebu tidak jadi macam ini. Tapi ini berlaku kerana kurang cahaya matahari. Kedua-dua adalah rumput spesis yang sama, satu di bawah redup. Teka yang mana.

Gambar hiasan> Rumput waktu jerebu tidak jadi macam ini. Tapi ini berlaku kerana kurang cahaya matahari. Kedua-dua adalah rumput spesis yang sama, satu di bawah redup. Teka yang mana.

Tumbuhan (rumput) yang tidak mampu membuat makanan tadi akan menggunakan tenaga simpanan yang ada di bahagian-bahagian lain seperti di batang atau akar. Bila tenaga simpanan ini habis dan masih tidak cukup sinar matahari untuk membuat fotosintesis, maka rumput ini akan mula memanjangkan lai daun nya.  Ia akan cuba untuk menambah luas permukaan daun supaya boleh memaksimakan cahaya matahari yang ada. Anda pernah lihat rumput yang tumbuh di kawasan redup? Ia akan menjadi lebih panjang dari biasa; panjang tapi kurus.

Tanya operator yang potong rumput anda samada dia lihat lebih banyak sampah clipping dari biasa; ataupun rumput anda nampak kuning dan bila anda perhatikan dari dekat, apa yang anda lihat adalah batang (stem) rumput dan kurang daun. Itu tanda-tanda rumput tak cukup matahari dan sedang cuba mengadaptasi.

Kedua, di dalam jerebu tersebut terkandung partikel-partikel seni yang akhirnya akan mendap ke atas permukaan rumput. Kalau seni yang saya maksudkan ialah seni budaya tidaklah ia menjadi masalah. Tapi partikel2 disini ialah oksida dan juga ‘heavy metal’ seperti Plumbum dan Sulfur. Ia akan melekat pada permukaan daun atau tanah. Jika dibiarkan unsur2 ini akan terkumpul dan akhirnya memberi kesan ke atas kimia tanah atau rumput tadi.

Ketiga ialah kemungkinan ‘hujan asid’ iaitu kombinasi hujan dan pencemaran udara. Tidaklah bermaksud akan berlaku hujan yang boleh melubangkan baju anda; tapi tahap keasidan air yang turun itu ialah lebih dari hujan biasa. Ini berlaku walaupun tiada jerebu. Anda juga bertanggungjawab untuk fenomena ini bila anda membuat apa2 pembakaran, termasuk enjin kereta anda. Hujan asid ini akan – sedikit sebanyak – meninggalkan kesan keasidan pada tanah juga. Tanah yang berasid akan mempunyai sifat kimia yang akan menghalang rumput dari mengambil nutrien dari tanah.

Cadangan saya

Saya hanya mencadangkan anda perhatikan rumput anda, jika anda dapati ia mula memanjang (tanda-tanda nya ialah, anda mula memotong lebih banyak batang dari daun, atau anda dapati lebih banyak ‘sampah’ di kutip oleh mesin anda dari biasa, atau sekadar dari pemerhatian mata kasar) maka anda patut menaikkan ketinggian potongan. Terutamanya green di padang golf.

Jika anda mampu siram dengan kuantiti yang banyak untuk ‘membasuh’ permukaan lai daun dan membawa partikel2 seni tadi  ke dalam tanah. Anda juga boleh membantu perjalanan air ke dalam tanah dengan hollow tining, slicing, spiking atau semata-mata mencucuk-cucuk tanah supaya air boleh turun ke bawah dengan cepat.

Lagi?  Doa banyak-banyak untuk mintak hujan atau salahkan orang sebelah yang tengah bakar sampah tu…

Posted in Greens, Lanskap, Padang, Padang Golf, Rumput halaman rumah | Tagged: , , , | Leave a Comment »

 
%d bloggers like this: