Turf Matters

The Site To Go To For All Your Turf Matters

  • Facebook Likes

  • The new Brushcutter

    Pengganti Brushcutter

    Increase productivity, cut labour. Try the AM61A

  • Trees Nursery

    Forest trees nursery

    Get your Trees from this nursery

Posts Tagged ‘Rumput’

Cowgrass di Bukit Jalil

Posted by mynormas on April 6, 2015

News has it that the National Stadium in Bukit Jalil will soon be using Cowgrass on its field, replacing the current Bermuda grass. That news would not be surprising to most golf course superintendents who by experience, know that Bermuda is not a shade-tolerant species, though for me, when told that it was a new hybrid called “Green Mountain” I thought it may be a new shade-tolerant hybrid which I (and Mr. Google) have never heard of before. Perhaps this is something that just might work. I mean, someone would’ve research it or was given proof or assurance that this new hybrid is shade-tolerant. Right?

Cowgrass: Up Close and Personal

Cowgrass: Up Close and Personal

After all, before choosing a grass, we would need to know the suitability of the grass based on the field’s micro-climate kan? Not just the climate of the country. The use of the field must also be considered, choosing a grass based on its looks (this usually means dark green colour) would just invite… well, disaster. As at now, I am not sure about the effect of a field being below sea level (really? Bukit Jalil is below sea level!?) on grass health. I know that at a high altitude it gets colder and we can use cool season grass like Bentgrass is used on the greens of Cameron Highlands and Kinabalu golf clubs but at ‘lower than sea level’ altitude Bermuda won’t survive? Thats new to me but … but… how come its doing very well at the golf club next door?

Long story short, I still think changing the grass is a good idea. Cowgrass may not be the perfect grass, but in my opinion it is one of the best grass for that particular field, especially if the field is intendend for use with other activities other than football since I believe if the Cowgrass is well-maintained, it would recover faster from a few days of being covered with equipment eg stage or carpeting.

Khabarnya rumput di stadium Bukit Jalil akan di tukar ke Cowgrass. Saya berharap kali ini kita akan bernasib baik dan pemilihan rumput di lakukan dengan mengambilkira semua aspek berkaitan kesesuaian rumput dan stadium. Apa yang sesuai untuk suatu stadium di suatu lokasi tidak semestinya sesuai untuk lokasi lain.

Ia bukan sahaja tentang cuaca tetapi juga tentang micro-climate di sesuatu lokasi, begitu juga kegunaan dan kemampuan tuan punya padang untuk menjaga rumput tersebut. Kemampuan di sini bukan sahaja tentang wang ringgit tetapi juga tentang penjadualan penggunaan padang. Kalau padang itu sentiasa sibuk dengan aktiviti, janganlah guna rumput yang perlukan penjagaan yang tinggi (contohnya Paspalum atau Zoysia).

Saya tidak pasti apa kesan padang berada di bawah paras laut ke atas rumput: ini pertama kali saya dengar. Saya tahu kalau padang berada tinggi di atas paras laut dan cuaca menjadi sejuk kita boleh guna rumput musim sejuk seperti Bentgrass digunakan di padang golf di Cameron Highlands dan Gunung Kinabalu, tetapi tak pernah tahu ada masalah rumput bila padang di bawah paras laut malah, fakta bahawa Bukit Jalil di bawah paras laut pun adalah perkara baru untuk saya. Setahu saya, padang golf di sebelah stadium itu ada menggunakan tiga hybrid Bermuda iaitu Tifway 419, Greenlees Park dan juga Tifdwarf tanpa masalah kesihatan di sebabkan oleh berada di bawah paras laut.

Dari segi sains, kalau terlalu teduh, maka rumput tidak dapat cukup matahari untuk lakukan fotosintesis, tapi apa masalahnya kalau di bawah paras laut ya? Hairan juga saya. Mungkin ada pembaca yang boleh bantu?

Cowgrass bukan rumput yang sempurna ataupun perfect, tetapi pada pendapat saya ia adalah pilihan yang amat baik untuk stadium Bukit Jalil. Cowgrass mempunyai beberapa kelemahan juga, dalam konteks stadium ini, saya hanya mahu cerita tentang dua: ia tidak tahan kemarau dan ia mempunyai karakter/sifat daun yang lebih lembut.

Kalau tak puas hati apa yang saya cakap dan nak lebih selesa dengan mendengar dari pakar orang putih yang di depan nama dia ada pangkat ‘doktor’ boleh rujuk kepada slaid Dr Donald S. Loch dari University of Queensland dalam suatu seminar yang boleh di download dari laman web seorang lagi pakar rumput orang putih dan juga ada pangkat ‘doktor’ dan terus ke muka surat 3 slaid ke empat untuk cerita nya tentang Axonopus compressus atau Broadleaf Carpetgrass (mereka tak panggil Cowgrass, malah di Indonesia mereka panggil Elephantgrass atau rumput gajah).

Memanglah masalah tak tahan kemarau tu boleh di selesaikan dengan menggunakan sistem penyiraman, tetapi awas, terlalu pemurah dengan penyiraman akan menyebabkan rumput ber akar pendek dan mudah tersopak bila di sepak (sedap pulak bunyinya). Kepada tuan-tuan padang yang lain yang tak perlukan pakar berkulit putih dan ada pangkat doktor untuk menerima cadangan, saya cadangkan menyiram hanya di waktu pagi dan jika cuaca terlalu panas: di waktu tengahari untuk menyejukkan kanopi rumput. Jika tuan-tuan (ataupun puan; saya tidak sexist dan mungkin ada person-in-charge padang yang perempuan) mempunyai kemampuan menyiram yang terhad: siram hanya pada kotak penalti dahulu, kawasan padang lain kemudian.

Gambar kesan tine

Contoh kesan pengudaraan tanah.

Satu lagi yang tuan-tuan perlu buat di waktu kering ialah ‘pengudaraan’ secara ringan, iaitu menggunakan besi tajam untuk menyucuk tanah dan membuat lubang-lubang kecil untuk membantu air turun.

Siram juga MENGIKUT KEPERLUAN dan bukan mengikut jadual. Kita kena balance keperluan supaya tidak memanjakan rumput. Jika dia manja, dia akan kurang lasak. pada waktu pagi, sebelum siram, guna paku atau pen (ambik atas meja orang lain) cucuk dan masukkan jari di beberapa tempat; kalau lembab, jangan siram pagi tu, test lagi tengahari nanti.

Tentang kelasakkan rumput; tak banyak yang saya boleh kata kecuali “Jaga pembajaan” iaitu baja ikut jadual. Saya cadangkan baja dua bulan sekali dengan baja yang kurang nitrogen dan mungkin lebih kalium. Baja sedikit tetapi selalu.

Satu lagi sebab saya sokong penggunaan Cowgrass ialah kerana ia adalah rumput yang amat tahan redup, ertinya kalau sekadar beberapa hari di tutup oleh papan plywood atau pentas; dia boleh recover dengan syarat penjagaan nya betul.

Ya, saya tergolong dalam kelompok kecil orang yang percaya bahwa padang bola boleh digunakan untuk tujuan lain. Malah pada pendapat saya, daripada padang itu di gunakan lima hari seminggu untuk bola yang akan merosakkan depan gol dan tempat sepak mula, lebih baik ia digunakan untuk aktiviti lain yang akan menggunakan kawasan lain di padang itu.

Nasihat ini terutamanya untuk padang awam; ingat, walaupun padang tu tak di gunakan, ia bukan lah bangunan stadium yang boleh di tutup lampu dan air hingga bulan depan: ia tetap kena di baja dua bulan sekali dan di potong seminggu dua kali (ya! seminggu dua kali!). Jadi lebih baik ia digunakan untuk konsert atau tarik tali atau apapun asalkan ada jugak duit masuk.

Nak buat perhimpunan pun boleh dengan syarat drainage ataupun sistem saliran berfungsi baik. Kita letak 22 orang atau 22,000 orang atas padang pun, setiap orang akan berada di atas petak peribadi nya sendiri yang mungkin seluas 1 meter persegi atau kurang; jadi apa masalahnya? Berat kolektif semua 22,000 orang tidak boleh berkumpul tertumpu kepada mana-mana titik kelemahan atas padang yang berada di atas tanah di bumi. Jangan gelak, kerana ini berbeza dengan contohnya Dataran Merdeka yang padangnya berada di atas tempat parkir yang mempunyai tiang. Maka berapa banyak beban yang boleh ada di atas padang akan bergantung kepada berapa beban yang boleh di terima oleh tiang-tiang dan palang-palang di antara tiang-tiang tersebut. Itu kena tanya para jurutera yang bertanggungjawab.

Kalau 22,000 orang ini mendatangkan masalah dengan ‘menggaulkan’ tanah dan menyebabkan padang berlumpur atau rumput terkopak, maka percayalah cakap saya, pemain bola pun akan menyebabkan kerosakkan yang sama, malah lebih teruk lagi kerana mereka berlari, menyepak, sliding dan melompat. 

Tapi jika padang itu mempunyai masalah saliran iaitu air sentiasa ada dalam profil tanah atau ia berada pada tahap tepu dengan air, padang itu akan mempunyai masalah; biar 22 orang ataupun 2 orang. Of course kesannya tertumpu pada tempat yang 22 atau 2 orang itu pijak sahaja tapi jangan lupa, 22 orang pemain bola campur 3 orang pegawai akan berada di keseluruhan padang selama 90 minit jadi padang tetap akan rosak secara keseluruhan tetapi lebih lagi di tempat permainan tertumpu. Dimana? Kotak penalti dan tempat sepak mula…

Fikir-fikirkanlah.

Posted in Fields, Padang, Rumput | Tagged: , , , , | 4 Comments »

Rumput selepas banjir

Posted by mynormas on January 5, 2015

The recent flood in Malaysia has affected a few stadiums, football fields and lawns, The priority of course, is to save the people and to reduce their suffering. Next will be their property and helping them move on with their lives. For some, looking after grass is part of their work or even part of their home. This sharing is for them. Do add any tips you have in the comments here in http://www.mynormas.com and not on my FB.

Banjir yang baru lepas ini adalah antara yang terburuk yang kita telah lalui. Orang dan tempat yang tidak pernah banjir sebelum ini pun telah mengalami nya. Ini termasuklah beberapa stadium dan padang bola.

File pic: Flooded field.  Gambar hiasan.

File pic: Flooded field.
Gambar hiasan.

Walau apa kita panggil keadaan sekarang dan sesiapa pun kita nak salahkan, yang penting sekali ialah kita dan orang orang lain selamat. Lepas tu kita cuba untuk selamatkan harta benda kita. Ada orang yang kerja mereka adalah menjaga padang bola, golf dan ada orang yang laman rumput adalah sebahagian dari rumah mereka. Posting ini adalah untuk mereka, Jika anda ada maklumat lain/tambahan, sila tambah di bahagian comment di sini di http://www.mynormas.com dan bukan di FB saya.

Selalunya air banjir akan surut selepas beberapa hari dan kebanyakkan rumput boleh bertahan keadaan air banjir untuk beberapa hari itu. Bila air surut, kita akan mempunyai lebih banyak perkara yang lebih penting yang perlu kita selesaikan sebelum kita nak fikir tentang rumput ataupun halaman kita. Tapi bila semua yang lain dah settle ataupun untuk orang yang kerjanya memang menjaga rumput samada di taman ataupun di padang, apa seterusnya?

Pertama sekali, kita mesti keluarkan sisa air bertakung di atas permukaan rumput. Gunakan pam air, atau gunakan hos untuk sedut secara ‘siphon’  ataupun guna cangkul untuk buat longkang sementara supaya air mengalir keluar.

Gambar hiasan: membuang pasir yang terlalu tebal.

Gambar hiasan: membuang pasir yang terlalu tebal.

Kedua, kita bersihkan apa yang air banjir bawak masuk. Daun kering, kayu, sampah yang dulu kita buang merata (padan muka!), pampers dan apa apa yang bukan berasal dari rumput kita, kita buang. Membuang benda besar adalah senang. Yang lebih susah ialah benda halus seperti selut dan pasir halus yang mendak. Kedua dua benda ini adalah merbahaya pada jangka masa panjang kerana butir butir selut yang halus boleh masuk ke celah celah butir tanah atau pasir yang lebih besar dan menyumbat profil tanah kita dan menyebabkan air, nutrient dan udara tak boleh tembus ke bawah. Selut itu juga mempunyai potensi membawa unsur-unsur lain yang boleh mengubah sifat kimia tanah kita.

Gunakan cara manual dengan penyapu, penyodok, cangkul, tangan dan sebagainya. Ataupun gunakan air untuk ‘pancut’ selut dan pasir supaya ia lari melalui saliran. Kita TIDAK MAHU ia masuk ke celah rumput dan ke dalam tanah. Selut BUKAN topdressing yang baik.

Butir selut adalah lebih halus dari pasir dan akan menyumbat ruangan di antara butir pasir

Butir selut adalah lebih halus dari pasir dan akan menyumbat ruangan di antara butir pasir

Ketiga, repair kawasan yang rosak – jika ada. Beli rumput baru dan tanam ataupun ‘curi’ dari kawasan sempadan kawasan sendiri. Ataupun curi dari belakang tiang gol ataupun sempadan green dan collar yang jauh dari tempat golfer masuk. Ganti di tempat yang rosak tadi.

Keempat, bila cuaca dah kurang hujan dan kita lebih banyak masa; lakukan pengudaraan iaitu menebuk tanah sedalam lebih kurang empat inci dan gantikan dengan pasir baru. Ini akan membantu air masuk melepasi struktur/profil tanah yang telah rosak akibat di cemari selut dan pasir halus. Topdress untuk menutup lubang baru itu. Jika anda biar ia terbuka, selut boleh masuk jika banjir berlaku lagi. Topdress guna pasir yang lebih kasar dari apa yang kita guna. JANGAN guna pasir yang lebih halus. Ini nasihat yang boleh di guna pakai bila bila pun.

the 'layering effect'

Pelapisan atau ‘layering’ dalam profil tanah.

Nota: gunakan HOLLOW tine dan bukan solid tine. Ertinya sewaktu kita buat pengudaraan, kita akan keluarkan tanah lama dan masukkan pasir baru. Bukan vertidrain, venting, needle tine dan sewaktu dengannya.

Nota kepada nota: Jangan topdressing jika anda tidak pasti anda dah keluarkan semua selut atau silt. Jika anda topdress, anda mungkin bersubahat dalam pembuatan tanah lapis (layering) yang akan lebih teruk lagi menyekat kemasukkan air, nutrient dan udara ke dalam tanah dan penembusan akar.

Better than nothing. Menggunakan manual hollow tine bagus untuk orang yang tiada mesin ataupun untuk buat di tempat tempat yang kecil sahaja.

Better than nothing. Menggunakan manual hollow tine bagus untuk orang yang tiada mesin ataupun untuk buat di tempat tempat yang kecil sahaja.

Kelima, belajar dari kesilapan. Dimana anda boleh buat benteng? Di mana anda boleh tambah perparitan? Bolehkan anda guna pagar yang mempunyai lubang lebih halus supaya kurang sampah masuk? Dan sebagainya.

Keenam. Lakukan soil test. Kita takut air banjir membawa perubahan kepada sifat kimia tanah. Do a full soil test. Ambil dari semua green yang terlibat dan bandingkan dengan satu dua green yang tidak kena banjir jika ada. Untuk padang rumput yang besar; ambil di beberapa tempat yang di tenggelami air dan bandingkan di kawasan yang tidak di tenggelami air, bukan dari daerah atau padang lain: di padang yang sama. Ya. Padang bola pun mesti buat soil test. Sekarang ia boleh di lakukan di makmal tempatan, layari http://www.sgs.com. Anda boleh gunakan university tempatan tetapi dari pengalaman saya, ia lebih mahal, lebih lambat dan perlukan penterjemahan oleh seorang agronomist. Dan lakukan ia setahun sekali atau dua kali  supaya kita dapat memantau perubahan.

Selamat Mencuba!

Posted in Fields, Golf Course, Greens, Lanskap, Rumput, Taman | Tagged: , , , , | 1 Comment »

Amalan Kultura Pdg Bola

Posted by mynormas on April 7, 2014

Just like maintaining turf on golf courses, football field turf also has its share of cultural practices. Last week, I had the privilege of briefing a group of MSN (National Sports Council) staff on football field maintenance. I consider this topic to be one of the most important of the two-day course. So important that I feel that I should share some of the info here. Most of the slides are self explanatory.

Seperti juga penjagaan rumput di padang golf, penjaga rumput di padang bola (ataupun padang padang rumput hiasan lain) perlu melakukan kerja kerja amalan kultura untuk kesihatan rumput. Saya selalu menyamakan ‘amalan kultura’ dengan senaman untuk manusia. Sebagaimana manusia perlukan senaman untuk kesihatan, rumput juga perlukan amalan kultura. Minggu lepas saya berpeluang untuk memberi taklimat kepada kakitangan dari Majlis Sukan Negara tentang penjagaan padang bola. Ini adalah salah satu topik yang paling penting. Saya harap slaid slaid ini dapat membantu orang lain juga dalam penjagaan padang bola.

Posted in Fields, Landscape, Lanskap, Maintenance, Padang, Rumput | Tagged: , , , , | 3 Comments »

Siram rumput

Posted by mynormas on February 7, 2014

Sprinkler irrigation in a golf course

Proses penyiraman padang golf

Menyiram adalah aktiviti ‘instinct’ penggemar rumput ataupun lanskap. Lebih dari membaja atau memotong. Mungkin kerana ia paling mudah atau paling murah atau kerana kita juga boleh merasa dahaga kita boleh empati dengan rumput yang kekurangan air.

Watering is an instinctive activity for most grass or landscape owners; especially in the Malaysian context, 2,500mm of rain notwithstanding. Whether a 200 acre golf course or postage stamp lawn, we water our lawns regularly. Two days of no rain and we would be watering our grass even if looks like it will rain later in the day.

I am arguing that the timing and schedule of watering needs to be examined.

  1. Lets not water late in the evening. Watering in the evening causes the water to left in the soil when the weather is cool and in Malaysia; humid. Damp and wet soil conditions too often can lead to diseases and algae. Plus, we are watering AFTER the grass have dehydrated! Water in the morning so that there will be water in the soil for the grass when the sun is heating up.
  2. Don’t water every 24 hours or any other regular schedule. Water deeply and irregularly. Keep in tune with the water needs of the grass, don’t stress them too much but don’t water them too easily too; we want the grass to have deep roots.
  3. There is another method called ‘syringing’ especially for grass that is cut at a low cutting height. Its about ‘wetting’ the grass when the sun is at its hottest. Don’t worry about what you read that the sun will turn the water droplets into magnifying glass type of concave lens and focus the ray onto the leaf; the water will evaporate before any major damage is done.

Kebanyakkan kita menyiram rumput, terutama nya masa baru tanam. Ini bagus. Tetapi pada pandangan saya, kebanyakkan orang terlalu banyak siram dan ‘timing’ siram juga salah. Saya mempunyai beberapa pendapat.

  1. Siram di waktu pagi. Dengan cara ini air akan ada di dalam tanah bila tiba tengahari dan matahari terik. Menyiram di waktu petang pada hari panas ibarat memberi air kepada orang yang dah nak mati kehausan. Menyiram di waktu petang juga mengakibatkan tanah basah di waktu malam yang akan menggalakkan penyakit dan lumut.
  2. Siram ikut keperluan. Bila siram, siram banyak (supaya air masuk jauh ke bawah) dan jangan siram ikut jadual. Menyiram ikut jadual menyebabkan kita siram waktu air masih ada dalam tanah dan ini 1. membazir dan 2. memanjakan rumput. Rumput tidak belajar untuk mencari air. Check tanah, dengan cara memijak ataupun mengorek sedikit dengan jari untuk tengok basah atau tidak.
  3. ‘Syringe’. Kadang kadang, matahari terlalu terik dan kita kesian kat rumput yang layu. Cahaya matahari juga boleh membakar pasir topdressing kita dan mematikan akar rerambut (root hair) di permukaan atas tanah. Apa yang saya cadangkan – terutamanya rumput yang di potong pendek dan kawasan terdedah – ialah menyejukkan rumput dengan siraman lima minit ataupun dua pusingan penuh sprinkler pada waktu tengahari dan awal petang. Jangan takut pada teori bahawa air akan bertindak sebagai kanta untuk cahaya matahari membakar daun; kalau ia dah panas macam tu, air itu akan melowap.

Jika rumput anda telah kuning akibat kurang siram; kemungkinan besar ia tidak mati, hanya menjadi dorman. Teruskan siram supaya ia tidak mati terus. Bila cuaca dah sesuai, insya Allah ia akan baik semula.

Posted in Fields, Golf Course, Golf Course Superintendents, Greens, Landscape, Lanskap, Maintenance, Padang, Padang Golf, Rumput, Taman | Tagged: , , , , , , , , , , | 4 Comments »

A friend in need…

Posted by mynormas on February 4, 2014

Managing a golf club is difficult and expensive. Maintaining a golf course or field is challenging. I’ve been there, done that and would like to share my experiences: hence this website, a couple of books that I’m working on and a consultancy.

Its a pity some clubs practice the saying “a consultant is someone called in at the last minute to share the blame” to the extreme, because though my charges are considered expensive by Malaysian standards, getting it wrong is an even more expensive and embarrassing.  And boy, have I seen some major lessons.

From bad choice of grass (I wouldn’t call it ‘wrong grass’, just ‘bad choice’) to expensive selection of machinery to dead grass, I’ve seen them all.

I don’t do cheap and I rarely give discounts. What I do give, is free service. Yes.  Free. But only one time. Not even transport cost if you are in the Klang Valley or in the general area of where I will be if outside the Klang Valley. One day or one inspection round (I don’t play  during work).

Some days what you or your people need is just a second opinion, or even a third one when there is conflict. I can do that.

Why am I making this offer? Well, a friend faced a major problem today and we communicated. I could feel the relief he felt being able to discuss with someone sincere and

image

not trying to sell him anything.  Did I solve his problem? He did it himself, I just facilitated his reasoning with stuff that he already has in his store.

What’s in it for me? It felt good. It felt good because I helped a friend. It felt good because I had a hand in making one golf course better. It felt good because I learnt a new thing or two.

So go ahead. Give me a call. Or email me. Or if you are embarrassed, get a temporary Yahoo or Gmail email under a fake name and write a question on this website so others can benefit or even contribute. If you email me under a fake name, I may take my time to reply and chances are, I will put it up on this website anyway.

My email for Q&A is mynormasATconsultant.com (replacing the AT with @) and my Malaysian office number is o3 5131 oo66. Do let it ring, we do a lot of field work and the call will be transferred to a mobile phone if no one picks up.

Oh… if you have any special requests for a topic to discuss or write about (because you want to show it to someone) that can work too. Maybe. It depends on the relevance and my time.

So good luck and Happy New Year!

Posted in Golf club, Golf Course, Golf Course Superintendents, Padang, Padang Golf | Tagged: , , , , , , , | 4 Comments »

Concert in stadiums

Posted by mynormas on August 26, 2013

Ok jer? (Nota: bukan di Bukit Jalil ATAUPUN di  Malaysia.

Ok jer?
(Nota: Ini bukan di Bukit Jalil ATAUPUN di Malaysia.

Kenapa tak boleh? Asalkan stadium tu di design untuk itu maka saya tak nampak kenapa tak boleh. Stadium satu kegunaan adalah kemewahan; kalau mampu bagus; kalau tak mampu, lebih baik kita buat dari awal lagi stadium itu pelbagai-guna.

Apa guna buat stadium besar dan hebat tapi tiada duit atau hanya mengharapkan bantuan dana untuk maintenance? Dana yang datang hanya pada tahun ada pilihan raya? Lebih baik spend a little more untuk dapatkan stadium yang boleh di sewakan kepada orang ramai untuk pelbagai guna. Sebahagian (contohnya 10%) dari keuntungan setiap bulan mesti di simpan dalam suatu tabung yang akan di gunakan untuk memperbaik stadium setiap 8-10 tahun.

Kalau kita ada stadium yang hanya akan digunakan untuk bola sahaja; termasuk untuk ‘sesi latihan’ mungkin keseluruhan padang tak rosak tapi saya boleh jamin yang rosak dan lebih susah di baiki ialah depan pintu gol, tengah-tengah bulatan padang dan juga tempat penjaga garisan lari.

I read with interest the views and comments from various quarters with regards to the current state of football field maintenance in the country.

The golf course industry has a head start in the maintenance of turfgrass in Malaysia and perhaps there are some lessons to be learnt; choice of grass, cultural practice, grass cutting and multi-use.

First of all, the type of grass to be planted is important. There are three important criteria to think about when choosing grass: 1. Location; how much sunlight does it get? Is it a water-logged area? 2. What will it be used for; is it for aesthetics? Is it for rough and rugged use? And 3. What is the cost or level of maintenance that can be afforded to be spent on the field in future?

Maintenance of turfgrasses are beyond grass cutting or fertilizing or even just the occasional ‘hollow-tining’. There is a category of work called ‘cultural practice’ which includes aeration, mowing, topdressing, vertical-cutting and irrigation that is often ignored by football fields. There needs to be a regular schedule for these activities.

The Ministry of Youth and Sports started a regular panel discussion on the curriculum for the training of groundskeepers with input from various quarters for the past few years. I’m sure when it is implemented; there will be more people with knowledge about field maintenance. Even grass cutting isn’t as easy as it sounds.

My opinion somewhat differs from most; I do not strongly feel that football stadiums should be limited to football matches. At least not until our football associations actually have enough funds to maintain the fields. Let’s face it; can the authorities financially afford to have single use fields? If we can; well and good. If we can’t; let’s design (or redesign) the field to be multipurpose from the start. I think we’d rather have a well utilized field with enough funds to do proper maintenance than have a field reserved for the occasional football match but no money to maintain it; Barcelona may still refuse to play there.

Seriously, to earn extra income, even if we rent the field for football training or local football games, it will just wreck areas of focus like the penalty spot and in front of the goalmouth. Renting the field for a march past or a ‘demonstration’ will be safer for the field since they would stay away from football’s area of focus. Will 100,000 people damage the field? I’d say not on a well built field. A field will be designed to support the weight of a robust and aggressive person wearing shoes with studs. One person will take up as much space and put the same pressure whether he is a footballer or a demonstrator or marcher. Whether it is a 22-person football match or a 100,000-person show of support; any one person will only step on the one amount of field at any one time.The field is not like a bridge or building where the combined weight will have to be supported by a beam, foundation or certain parts of the building. Concerts? The field must be designed for it. Whats most damaging to the grass is the sunlight denied to it by any equipment put on it for any amount of time longer than one day (depending on types of grass); they can’t do photosynthesis.

A combination of the most suitable grass, scheduled maintenance, regular cultural practice and enough funds for machinery, knowledge and other inputs will ensure our football fields will improve, even if our footballers don’t.

Posted in Fields, Maintenance, Padang | Tagged: , , | Leave a Comment »

Rumput Bukit Jalil

Posted by mynormas on August 13, 2013

Terlalu subur?

Paspalum yg subur

Lately, many Malaysians have asked me the name of the grass at the Bukit Jalil National Stadium. The fact that Barcelona FC have demanded a change in venue and the rumour that one of their player was injured during training due to the quality of the field has caused national embarassment. Add to that; a last-minute change in venue and the combined effect has sent quite a bit of traffic to this website.  Not to mention a few phone calls and a couple of tweets. Not all of them nice. FYI the grass is called ‘Seashore Paspalum’.

Untuk menjawab pertanyaan yang banyak datang sejak kebelakangan ini, rumput di stadium nasional Bukit Jalil ialah dari jenis Seashore Paspalum atau nama saintifik nya Paspalum vaginatum. ‘Seashore’ bermaksud ‘tepi pantai’.

Biasanya ia di pilih kerana ia mempunyai warna hijau gelap yg jarang ada pada rumput lain kecuali Cowgrass. Untuk padang golf, sebab-sebab ia di pilih ialah kerana ia tahan pengairan oleh air yang telah dicemari dengan air masin (untuk padang golf di tepi laut) dan juga ia boleh di potong pada ketinggian yang amat pendek.

Di tepi laut, ia adalah ‘hero’; ia mempunyai sedikit saingan daripada rumput atau tumbuhan lain dan ia juga mempunyai kurang masalah dari serangan serangga, bakteria ataupun kulat yang boleh hidup di kawasan itu. Ertinya ia telah sesuai dengan persekitaran tepi laut.

Bawa ia jauh dari laut, maka ia terpaksa bersaing dengan rumput dan tumbuhan lain yang kini mempunyai ‘level playing field’ (pun intended). Ia juga akan ‘menjumpai’ makhluk perosak seperti serangga (yang mungkin sebelum ini tidak ada di tepi laut) dan juga pelbagai jenis kulat yang sekarang mempunyai mangsa baru. Saya belum dengar lagi tentang virus atau bakteria menyerang Paspalum.

Bukan tidak boleh menggunakan Paspalum jauh dari laut, tetapi ia akan mempunyai kos penyelenggaraan yang tinggi. Lebih tinggi dari rumput yang dah memang sesuai di tanam di kawasan itu. Dua padang golf jauh dari laut yang menggunakan Paspalum dengan jayanya ialah KLGCC dan Royale Jakarta. Dari apa yang saya tahu, kos penjagaan padang2 ini adalah sangat tinggi.

Untuk mendapatkan rumput yang mempunyai sifat yang lebih baik, pembiak rumput akan melakukan pengkacukkan, mutasi ataupun memerhatikan tompok atau kawasan rumput yang lebih subur dari kelilingnya.

Rumput itu akan di asingkan dan di tanam di nursery dan jika memang ia subur serta mempunyai sifat yang berbeza dari rumput sekelilingnya ia akan di beri nama sebagai variety baru. Bila ia di biakkan atau di ‘cultivate’ maka ia akan di gelar sebagai ‘cultivar’ iaitu ‘cultivated variety’. Paspalum juga mempunyai beberapa cultivar nya seperti Salam, Supreme, SeaIsle 2000 dan beberapa lagi.

Saya di beritahu bahawa cultivar yang digunakan di stadium nasional Bukit Jalil ialah Marimo. Saya tidak tahu tentang kebaikkan cultivar ini berbanding dengan cultivar lain.

Kebanyakkan rakan-rakan saya yang menjaga rumput berpendapat bahawa Paspalum mempunyai sifat daun yang gemuk dan ‘berisi’. Ini tidak kami gemari kerana inilah yang menyebabkan ia di sukai oleh serangga dan kulat. Ia juga boleh menjadi lembut dan kurang lasak jika pembajaan tidak di kawal rapi.

Untuk mengetahui tentang rumput lain untuk padang bola, anda boleh baca di laman web ini.

Untuk mengetahui lebih banyak tentang rumput ini, sila layari http://www.ipm.ucdavis.edu/TOOLS/TURF/TURFSPECIES/seashore.html.

Posted in Fields, Padang, Rumput | Tagged: , , | Leave a Comment »

Cutting grass

Posted by mynormas on May 31, 2013

Jika alasan anda ialah kecerunan; cuba cari mesin "hover mower"

Jika alasan anda ialah kecerunan; cuba cari mesin “hover mower”

The recent case of a child injured by flying debris gave me the impetus to write this letter. I see a lot of people  – from local authorities to homeowners to football associations  – planting grass but the most common method used to cut the grass is by using the backpack mower called the  ‘brush-cutter’; ‘bush-cutter’; ‘whipper-snapper’ or even the ‘helicopter’.

This machine is favoured because it is cheap, portable, simple to use and require almost no maintenance. When the blades are changed to nylon strings heads, there is one added advantage: there is no need for sharpening.

A few observations about this “brush-cutter”:

  1. The business end of this machine consists of naked rotating blades or nylon strings.  These blades/strings would turn at high speed to cut the grass by impact. Needless to say the same impact would fling stones, pebbles, sand particles and other debris on the ground at high speed towards the operator and those around him or her. Its made worse when the operator rests the strings on the ground.

    The nylon string head of a brush-cutter

    The nylon string head of a brush-cutter

  2. Due to the weight and vibration of this machine only the tough and hardy are willing to operate it for long periods. Hence we see this work being ‘monopolized’ by foreign employees. If we really want to reduce our dependency on foreign workers, lets reduce our dependency on this machine first, at least in this context.
  3. This also has the effect of keeping turfgrass and landscape maintenance in the realm of labourers or part-time odd-job workers. This would negate the efforts of the efforts of the Youth and Sports Ministry – among others – that for the past few years has been working on a syllabus to train youths in landscape, stadium and golf course maintenance with the intention of turning this into a career.
  4. In the hands of the untrained – or the tired – operator, the tendency is to rest the blades or the strings on the grass.  This would cause a very low height of cut (think: ground height) Grass needs leaf to do photosynthesis to produce food and cutting at low heights just removes too much leaves. There is a “rule of thumb” of not cutting more than one-third of the grass when mowing. No way can the “brush cutter” maintain a consistent mowing height of one-third of anything.

I call on everyone who has authority over grass cutting (and that includes homeowners) to stop or limit the use of these machines. Homeowners should consider buying their own electric grass mowers (available in most hypermarkets). Local authorities, building and golf course owners should consider renovating their turfed areas so that its more accessible to ride-on mowers. Architects too must design turfed areas with ride-on machines in mind or look at  alternatives other than grass for example ground-covers, wild flowers, weeping lovegrass, pebbles or even artificial turf.

Homeowners should mow their grasses more often than the occasional time when the grass cutter knocks on your gate when he sees your grass long. The grass Malaysians call Carpet grass grows very quickly and should be mown as often as at least once a week. Petrol engined mowers are high maintenance so do consider an electric or ground-driven mowers.

Many land owners, football associations, golf courses and even homeowners dream of striping their grass. This can never be achieved with “brush cutters”. And no; contrary to popular belief, you don’t need golf course priced machinery to stripe your grass, any mower with a heavy roller behind it (and this can be modified with a metal or GI pipe) will stripe a field with enough discipline on the part of the operator.

With a brush cutter? All you need is a sneezy operator and you can kiss your beloved grass goodbye.

These poor grass has been mown with a brush cutter - maybe the operator has the flu.

These poor grass has been mown with a brush cutter – maybe the operator has the flu.

Posted in Fields, Golf Course, Landscape, Lanskap, Padang Golf, Rumput, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, Taman | Tagged: , , , | Leave a Comment »

Kenapa tanam rumput?

Posted by mynormas on March 22, 2013

Many houseowners who are landscaping their lawn for the first time are planting more trees than grass. Even when their space is limited. Why? Partly because they do not see the benefits of grass. Here are a list of 10 benefits of planting grass.

Fakta-fakta di sini sesuai untuk taman, halaman ataupun tanah lapang.

<div style=”margin-bottom:5px”> <strong> <a href=”http://www.slideshare.net/normas98/10-faedah-rumput&#8221; title=”10 faedah rumput padang ataupun halaman.” target=”_blank”>10 faedah rumput padang ataupun halaman.</a> </strong> from <strong><a href=”http://www.slideshare.net/normas98&#8243; target=”_blank”>Normas Yakin</a></strong> </div>

 

Posted in Lanskap, Rumput, Taman | Tagged: , , , , , | Leave a Comment »

Algae on golf greens

Posted by mynormas on January 2, 2013

In the context of Malaysian weather where heavy and frequent rain is the norm, plus with poorly or compacted greens, shade from surrounding trees; algae is quite common.I found this slideshare article that is very informative and thought that I should share it.

Be advised that even though the title is about golf greens, much of the info are also applicable to other parts of turfed areas (yes your lawn too madam)

If you think most of the slides’ contents are too ‘academic’ jump straight to slide number 53, though you might be searching backwards for background info but at least you know what you are looking for is what you need to know.

This is the first time I am doing this so I hope this turns out alright…

Posted in Fields, Golf club, Golf Course, Golf Course Superintendents, Greens, Padang, Padang Golf, Rumput, Rumput halaman rumah | Tagged: , , , , | 1 Comment »

 
%d bloggers like this: