Pakar Rumput

Laman Web Rujukan Rumput Tempatan. Local Turf Reference Website

  • Facebook Likes

  • The new Brushcutter

    Pengganti Brushcutter

    Increase productivity, cut labour. Try the AM61A

  • Trees Nursery

    Forest trees nursery

    Get your Trees from this nursery

Posts Tagged ‘taman’

Potong rumput

Posted by mynormas on February 7, 2017

“Saya sangka potong rumput itu hanya sekadar ambil mesin dan potong! Rupanya ada kiraan dan ukuran juga” kata penjaga padang kepada saya sewaktu saya sedang menggunakan kalkulator, alat ukur dan kertas untuk mengira dan mengukur luas padang, lebar pisau dan ketinggian rumput di padang sebuah stadium baru di Kuala Lumpur baru-baru ini. Saya sedang mengira lebar potongan yang optima supaya kerja memotong tidak membazir waktu tetapi dimasa sama, menghasilkan belang yang tidak terlalu kecil/besar yang dikehendaki oleh orang yang mengupah saya.

Pengukuran padang sebelum menanda tempat potong.

Pengukuran padang sebelum menanda tempat potong.

Kenyataan di atas adalah pendapat tipikal tentang penjagaan padang rumput di Malaysia. ‘Jaga padang = potong rumput’. Maka kontrak menjaga padang berkisar kepada jumlah potongan sebulan – selalunya satu atau dua kali sahaja tanpa mempedulikan jenis rumput, kecepatan pertumbuhan rumput dan ketinggian potongan. Oleh itu kontrak yang di beri adalah kecil dan tidak berbaloi untuk terlalu banyak fikir atau mesin yang betul. Profesionalisma, kita buang luar tingkap.

Lepas tu, tuan punya padang akan tanya “Kenapa padang saya tidak rata?” atau “Bagaimana nak dapat padang kering?” atau “Kenapa tak boleh buat belang di padang saya macam di Wembley/Larkin?” dan sebagainya. Jawapan saya ialah: kerana kontrak/bajet/sokongan/upah yang diberi hanyalah untuk menjadikan rumput yang panjangnya 75mm kepada 25mm atau lebih rendah satu atau dua kali sebulan.

Bagaimanapun, memotong rumput terdapat cara, teknik dan mesin tertentu. Dalam artikel ini yang insya Allah akan termasuk dalam buku yang sedang saya tulis, saya akan bincangkan secara ringkas tentang jenis-jenis pisau yang digunakan untuk memotong rumput. Saya masih lagi mencari terjemahan terbaik untuk perkataan teknikal tetapi menyamai perkataan harian seperti ‘rotary’ atau ‘flail’ dan seumpamanya. Jika tuan/puan, mempunyai cadangan, hubunig saya atau komen di bawah.

Terdapat tiga jenis pisau digunakan untuk memotong rumput:

  1. Rotary
  2. Reel
  3. Flail

Kedua dua reel dan flail kadang-kadang dimasukkan dalam kategori pisau berbentuk silinder dan kadang-kadang pisau rotary dan flail dimasukkan dalam kategori pisau memotong dengan cara impak atau hentaman. Semuanya bergantung kepada bagaimana kita ingin mengkategorikannya.

Pisau rotary

Pisau jenis rotary adalah umpama pisau yang memusing pada arah mendatar dan memotong rumput secara impak dengan logam, selalunya besi yang diasah; kadang-kadang tali nylon juga digunakan untuk kawasan yang berhampiran dengan batu, bangunan, hiasan dan sebagainya yang mampu merosakkan atau dirosakkan oleh pisau logam. Malangnya zaman sekarang pisau rotary menggunakan tali nylon digunakan sewenang-wenangnya oleh pengguna mesin sandang walaupun di tengah padang. Tali nylon adalah tumpul dan bekas potongannya adalah mencederakan rumput. Oleh kerana tali nylon dicipta untuk putus bila terkena benda keras, tali nylon senang putus dan menyebabkan menganggar ketinggian potongan sukar maka pengguna akan tenyeh tali ke tanah; memotong daun, batang dan juga akar.

Tali nylon sebuah brush-cutter

Tali nylon sebuah brush-cutter

Kemajuan teknologi telah menjadikan pemotong rumput jenis rotary lebih canggih dan telah diberi nafas baru. Diantaranya ialah:

  1. Mulching deck

Pisau rotary dengan bentuk khas yang akan menyebabkan rumput yang telah dipotong naik ke atas dalam kotak pisau dan akan jatuh untuk dipotong sekali lagi. Ini menghasilkan sisa potongan yang lebih halus, mudah masuk di celah-celah rumput dan bila mereput, akan menjadi nutrisi untuk rumput.

  1. Fine-cut rotary

Pisau yang mempunyai radius pendek dan rekabentuk tertentu yang memberi potongan yang lebih baik; pisau ini boleh digunakan untuk memotong pada ketinggian yang lebih rendah dari pisau rotary biasa.

  1. Sistem transmisi hidraulik.

Biasanya pemotong jenis rotary akan diputar oleh enjin melalui sistem gear dan aci (shaft) yang bising dan mudah rosak; kini beberapa mesin pemotong telah menggunakan sistem hidraulik untuk memutarkan pisau rotary

 

Pisau Reel

Pisau reel terdiri daripada dua bahagian penting; reel dan bedknife. Reel akan berputar sementara bedknife akan kekal di satu posisi dan akan menentukan ketinggian potongan.

Lima besi yang anda boleh lihat tu ialah reel. Ia akan bersentuh dengan bedknife di bawah.

Lima besi yang anda boleh lihat tu ialah reel. Ia akan bersentuh dengan bedknife di bawah.

Ia memotong dengan konsep gunting kerana ia merupakan dua permukaan yang bertemu dan bergeser dengan rumput di tengahnya, sama seperti gunting memotong kertas.

Reel mempunyai bilah yang perlu di asah secara backlapping ataupun grinding. Lebih banyak bilah pada sebuah reel, lebih cantik potongannya tetapi lebih banyak tenaga yang diperlukan oleh sistem hidraulik untuk memutar reel tersebut. Biasanya pisau yang digunakan untuk memotong rough akan memerlukan lima bilah pada reel dan untuk memotong green, diantara 11 hingga 16 bilah pada reel.

Jika anda perlu tahu bagaimana sebuah reel mower memotong, anda perlu lihat video ini selama 2 minit pun dah cukup.

Pemotong Flail

Pemotong jenis flail juga digolongkan sebagai pemotong silinder (cylinder mower) dan secara asasnya ialah kepingan besi kecil yang dipusing secara laju untuk memotong rumput melalui impak pukulan besi tajam.

Ia direka supaya kepingan besi tersebut berhayun secara bebas mengikut arah putaran silinder. Oleh kerana ia berhayun bebas, ia tidak rosak (selalunya) jika terkena benda-benda keras yang tersembunyi di rumput panjang contohnya akar pokok, bola golf (jika memotong di lapang sasar golf) dan tidak menghantar hentakan balik ke mesin melalui sistem transmisi seperti kebanyakan pisau rotary yang menggunakan gear power take off dan bukan sistem hidraulik.

Maka, jika anda mempunyai laman rumah sendiri dan ingin memotong rumput anda sendiri, cari mesin reel yang memotong menggunakan kuasa tolakan. Jika laman rumah anda besar, gunakan mesin rotary elektrik. Elakkan petrol kerana anda akan ada kos menjaga enjin seperti minyak, service dan sebagainya. Jika anda contractor padang, cuba cari flail ataupun rotary yang bersifat mulching kerana sampah akan kurang dan mudah menjaga berbanding reel mower.

NOTA:

Saya menawarkan khidmat kontrak pemotongan. Jika padang anda memerlukan khidmat pemotongan rumput yang profesional, sila hubungi saya di 03-5131 0066 dan biarkan ia berdering lama sehingga masuk voicemail. Ambil perhatian bahawa khidmat saya profesional dan kerana saya tidak menggunakan buruh asing; ia bukan murah. Jika bajet anda kecil, sila jangan buang masa masing masing.

Besi flail yang diguna untuk memotong rumput

Besi flail yang diguna untuk memotong rumput

 

HUBUNGI SAYA DI O12 5II 3353 UNTUK KONTRAK MEMOTONG PADANG ANDA

HUBUNGI SAYA DI O12 5II 3353 UNTUK KONTRAK PROFESIONAL MEMOTONG PADANG ANDA

Advertisements

Posted in Fields, Padang, Padang Bola, stadium, Taman | Tagged: , , , | 1 Comment »

Ada Apa Dengan Urea.

Posted by mynormas on August 23, 2016

Kali terakhir saya guna urea sebagai baja (pupuk) tunggal di atas rumput adalah pada tahun 1993 jadi saya rasa tergeletek dalam sebulan ini, ada dua client saya yang mahu urea di gunakan. Saya beritahu mereka saya tidak bersetuju, kedua dua client akur, tetapi pekerja salah seorang client menyembur juga baja urea dari stok lama dan mengakibatkan kerosakan ke atas rumput.

Salah satu kemudaratan menjadi konsultan untuk perkara ‘mudah’ seperti penjagaan rumput ialah bila dah ada perubahan positif kepada padang/halaman yang di mandatkan kepada saya untuk perbaiki, tiba-tiba ramai pakar akan timbul. Dari orang atas yang ada PhD ekonomi (contoh) sampai lah ke pekerja asing yang kerja potong rumput (juga contoh), ada sahaja pendapat dan cadangan. Saya suka kepada perbincangan dan penambahan ilmu berdasarkan pengalaman tempatan tetapi biarlah bersifat dua hala.

Selalunya ialah tentang pembajaan dan penyiraman. Langkah pertama saya dalam pembaikan padang selalunya ialah dengan meminta untuk hentikan penyiraman. Ya, banyak padang yang over-siram atau silap siram (pagi tadi saya nampak satu padang pasang sprinkler selama satu jam dan sprinklernya bukan ‘head-to-head’ maka berlakulah siraman helikopter) dan saya akan mulakan pembajaan kerana kebanyakan padang tidak atau kurang membaja.

Saya biasanya akan memulakan dengan baja murah sama seperti baja yang digunakan untuk sayur atau kelapa sawit tetapi ramai ‘pakar’ yang gemarkan urea dan tidak faham bila saya kata kali terakhir saya guna urea sebagai baja tunggal atas rumput ialah pada tahun 1993.

Saya tidak gemarkan urea sebagai baja tunggal di atas rumput (sila baca ayat ni berkali-kali ya. Katakunci: ‘tunggal’ dan ‘rumput’) kerana ia lebih banyak masalah dari kebaikan.

Masalah:

  1. Perlukan penyembur yang terlatih dan ambil peduli.
  2. Perlukan peralatan yang telah di kalibrasi dengan betul.
  3. Mempunyai hanya satu unsur nutrien (nitrogen 46%).
  4. Oleh kerana ia memberi kesan hijau gelap yang di gemari, terdapat kecenderungan untuk terlebih aplikasi.
  5. Jika ketulan urea berada di atas daun rumput; ia akan menyebabkan kesan ‘terbakar’.
  6. Boleh menyebabkan pertumbuhan mendadak dan masalah potongan.
  7. Boleh menyebabkan dinding sel menjadi lembut dan nipis; memudahkan penyerangan serangga dan penyakit.
  8. Mencepatkan pertumbuhan pucuk tetapi memperlahankan pertumbuhan akar dan meningkatkan keperluan memotong.
  9. Urea akan bertukar kepada gas ammonium dan melowap jika ia tidak di campurkan kepada tanah secara di gaul atau di siram.
  10. Nitrogen boleh di larutlesap (leach) ke sumber air jika hujan lebat atau terlebih siram.

Kebaikan urea:

  1. Sumber nitrogen yang murah berbanding baja sintetik lain. (katakunci: sintetik)
  2. Menghijaukan dengan cepat (ini sebenarnya adalah kerana nitrogen, bukan urea; taburlah baja lain yang ada sama banyak nitrogen, akan hijaulah rumput anda)
  3. Ia cepat mengasidkan tanah dan sesuai untuk tanaman yang suka tanah berasid seperti jagung, strawberry dan lain lain tumbuhan yang perlu nitrogen tinggi.

Gunakanlah baja yang seimbang. Ingat, baja bukan makanan tapi ibarat vitamin kepada rumput. Anda boleh hidup hanya dengan vitamin C? Tentu boleh tapi badan anda perlukan juga vitamin E, A, B complex dan lain-lain. Abaikan mereka dan satu hari nanti anda akan sakit/mati tapi berbanggalah: kulit anda cantik. Gunakanlah multivitamin dan tambah dengan vitamin C jika anda tergolong orang yang percaya vitamin C boleh menghidari penyakit. Insya Allah anda akan lebih sihat.

Jadi kalau manusia guna pelbagai unsur vitamin, kenapa rumput guna satu nutrien saja?

Urea mistakes

Rujukan:

Posted in Landscape, Lanskap, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , | Leave a Comment »

Racun Apa?

Posted by mynormas on June 27, 2016

Racun makhluk perosak adalah suatu bahan yang selalu kita gunakan samada sebagai penjaga rumput, landskap, halaman, padang ataupun orang biasa. Racun semut atau nyamuk yang kita sembur pada waktu petang untuk menghalau atau membunuh nyamuk adalah contoh racun makhluk perosak. Bahkan lingkaran ubat nyamuk yang kita bakar supaya kita boleh tidur lena juga adalah racun makhluk perosak atau pesticide walaupun kita panggil ia ‘ubat nyamuk’, namun ia bukanlah apa yang kita beri pada nyamuk yang sedang sakit tapi kita beri supaya nyamuk sakit atau lebih baik lagi; mati.

Saya merasa pelik bila saya menerima message dalam group WhatsApp bahawa seorang rakan yang menghadiri taklimat dari pegawai kesihatan tentang Denggi memberitahu bahawa pegawai tersebut mencadangkan penukaran racun supaya nyamuk tidak lali jika hanya satu racun di gunakan. Hmm… bagaimana jika semua racun itu berlainan nama dagangan (Baygon, Ridsect, Fumakilla dsb) tetapi mempunyai bahan aktif yang sama?

Dan ini yang berlaku pada saya minggu lepas;

Lokasi: sebuah pekan kecil di selatan semenanjung Malaysia

Misi: mencari racun rumpai berdaun lebar untuk membunuh semalu untuk padang bola seorang client. Saya telah pergi ke tiga buah kedai; dua kedai hardware yang menjual racun dan juga satu nursery pokok hiasan.

Perbualan:

Saya: “Hai, ada jual racun rumput?”

Pekedai: “Ada, kami ada dua jenis. Yang satu ialah Round-up dan satu lagi yang ini…” (Betul, kebetulan ketiga-tiga kedai pun tunjuk dua racun, kecuali salah satu kedai lagi tunjuk satu jenis racun tambahan tapi di label sebagai baja kerana ia adalah racun yang di haramkan di Malaysia)

Saya: “Eh… tapi kedua-dua racun ni sama. Kedua-dua nya adalah glyphosate”

Pekedai: …(?)

Nama racun

Nama yang biasa kita kenali suatu racun ialah nama dagangan. Terdapat satu lagi jenis nama yang kebanyakan racun di kenali iaitu nama biasa atau common name. Nama biasa lazimnya adalah nama pendek kepada racun itu dan biasanya adalah kependekan daripada nama bahan aktif. yang lebih rumit dan panjang…

Kadang-kadang, nama biasa juga adalah nama generic yang digunakan secara umum oleh pengguna sama seperti mee segera dari pelbagai jenama adalah di panggil sebagai ‘Maggi’ dan ubat gigi dari pelbagai jenama semua di panggil ‘Colgate’.

sample of glyphosate

Contoh racun yang mempunyai bahan aktif glyphosate.

Bahan aktif

Apa yang membuat satu racun itu efektif ialah bahan aktif nya. Bahan aktif ialah bahan kimia di dalam racun herba (atau herbicide dalam konteks artikel ini) yang membunuh atau mencederakan rumpai (dan kadang-kadang…rumput!). Bahan aktif hanyalah sebahagian kecil dari keseluruhan racun, yang lain selalunya adalah apa yang kita panggil sebagai bahan lengai.

Semua racun yang di jual di Malaysia dan telah di sahkan oleh Lembaga Racun Makhluk Perosak (LRMP atau Pesticide Board) akan mempunyai label yang di mestikan mempunyai nama bahan aktif dan kepekatannya dalam racun tersebut. Ya, walaupun racun serangga di rumah.

active ingredient label samples

Label contoh racun disebut di atas mempunyai bahan aktif glyphosate.

Racun rumput

Bila kita pergi ke kedai dan meminta racun rumput; kita akan di tunjukkan -biasanya- kepada racun jenama Roundup dan beberapa racun lagi. Saya pasti jika and perhatikan betul betul, racun lain itu juga akan mempunyai bahan aktif yang sama dengan Roundup iaitu glyphosate.

Glyphosate

Roundup ialah jenama sejenis racun rumpai popular yang di temui oleh seorang ahli kimia dari syarikat Monsanto yang bernama John E. Franz pada tahun 1970 .

glyphosate derivatives

glyphosate

Pada tahun 2000 bila berakhirnya tarikh hakcipta untuk glyphosate maka banyak lah syarikat pengeluar racun yang mengeluarkan racun berasaskan bahan aktif glyphosate di bawah pelbagai jenama. Malangnya kerana populariti Roundup ataupun kerana kurangnya daya kreativiti, banyak racun ini yang menggunakan ‘up’ di belakang nama (kecuali Seven-Up; iaitu sejenis minuman ringan)

Dengan pengetahuan kimia yang berkembang, glyphosate juga telah di kembangkan kepada pelbagai bentuk dan formulasi. Sebahagiannya di jual sebelum berakhirnya hakcipta Monsanto ke atas glyphosate lagi, mungkin kerana ia di jual dengan nama bahan aktif yang berbeza formulasinya. Contohnya (cuba baca kuat-kuat) glyphosate-diammonium, glyphosate-dimethylammonium, glyphosate-isopropylammonium, glyphosate-monoammonium, glyphosate-potassium, glyphosate-sesquisodium dan glyphosate-trimesium.

Namun begitu, apa yang saya ingin sampaikan di sini ialah jika anda ingin membeli racun, jangan hanya dengar apa yang penjual beritahu anda tentang racun itu, tetapi lihat juga apakah bahan aktif dalam racun itu. Jangan beli dua jenama racun yang berbeza tetapi sebenarnya mempunyai satu bahan aktif yang sama.

Rujukan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Glyphosate#Formulations_and_tradenames
http://prpm.dbp.gov.my/
http://roundup.ca/en/rounduphistory
http://npic.orst.edu/ingred/active.html
http://www.alanwood.net/pesticides/glyphosate.html

Posted in Fields, Golf Course, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , , , , , , , , | Leave a Comment »

Penyiraman

Posted by mynormas on March 21, 2016

Dalam beberapa hari ini (minggu ke tiga Mac 2016) kita akan menjaga rumput melalui dua fenomena cuaca panas yang kebetulan berlaku serentak iaitu ekuinoks dan juga El Nino. Saya biasa tengok rumput yang di siram hingga lecak tetapi mati kekeringan akibat kesilapan penyiraman. Di sini saya lampirkan nota tentang penyiraman rumput yang merupakan sebahagian dari penulisan yang akan menjadi bahagian dalam buku saya akan datang.

brown grasscrown grass diagramBila cuaca menjadi panas, kawasan rumput yang tidak mendapat siraman akan menunjukkan kesan stress dari kemarau dan kepanasan. Apa yang boleh di lihat pada waktu awal ialah kawasan yang bertukar warna kepada kehitaman di padang. Daun rumput akan berlipat dan kawasan yang di pijak akan menunjukkan kesan tapak kaki lebih lama. Ini semua di akibatkan oleh dehidrasi, iaitu bila tumbuhan tidak mempunyai kandungan air yang cukup di dalam sel nya. Seterusnya kebanyakan rumput yang tidak menerima air yang cukup akan menjadi dorman. Rumput dorman ialah rumput yang mempunyai daun yang mati tetapi akar tajuk (crown roots) yang masih hidup dan boleh bertahan selama tiga hingga empat minggu tanpa siraman.

Jika kemarau berlanjutan,  pada minggu ke tiga siram dengan banyak iaitu sehingga 12mm (0.5 inci) air untuk mengelakkan kematian akar tajuk atau crown roots. Akar tajuk adalah bahagian di mana kebanyakan pertumbuhan baru bermula.

Penyiraman rumput jangan di lakukan mengikut jadual tertentu, contohnya menyiram setiap hari, tetapi penyiraman mestilah di lakukan mengikut keperluan rumput. Menyiram rumput mengikut jadual akan menyebabkan pembaziran air dan akar rumput yang pendek kerana kebiasaan senang mendapat air. Selain itu, tanah yang lembab menyebabkan mudah mendapat penyakit dan juga lumut.

Jenis siraman

Dalam konteks ini terdapat dua jenis siraman (tidak termasuk siraman untuk melarutkan baja atau mencairkan bekas minyak yang tumpah dsb)

  1. Siraman untuk menghidratkan rumput.
  2. Siraman untuk menyejukkan kanopi rumput.

 

Siraman Penghidratan

Secara ringkasnya ia adalah siraman yang biasa di lakukan untuk memberi air kepada rumput. Kuantiti air yang di perlukan oleh rumput di tentukan oleh jenis rumput, ketinggian potongan, tekanan dari penggunaan padang dan juga jenis tanah. Rumput yang di tanam di atas pasir kasar memerlukan jumlah air yang lebih banyak kerana pasir kasar tidak dapat memegang kuantiti air yang banyak berbanding dengan tanah yang mempunyai partikel halus seperti tanah liat.

Jumlah air yang di perlukan di ukur dengan membuat andaian jika air tersebut tidak meresap ke dalam tanah sebaliknya ia kekal di atas tanah, berapakah ketinggian air tersebut. Adalah penting bahawa air yang di siram rata ke atas semua permukaan rumput yang terlibat.

Umumnya rumput memerlukan lebih kurang 2.5 – 3.0mm air sehari ataupun 25 mm (satu inci) seminggu.cara siram as picture

Siraman penyejukan

Akar yang di gunakan untuk mengambil nutrien dan air ialah akar rerambut yang amat halus  iaitu di antara 15 – 17 micrometer diameter dan 80 – 1,500 micrometer panjang.  Akar rerambut adalah sensitif dan banyak terdapat di satu hingga dua inci teratas lapisan tanah. Suhu yang tinggi di lapisan ini akan merosakkan bukan sahaja akar rerambut tetapi juga akar biasa dan seterusnya menjejaskan keupayaan rumput mengambil air dan nutrien dari tanah.

Tujuan penyiraman ini adalah untuk menurunkan suhu kanopi dan juga lapisan atas bahagian tanah. Siraman penyejukan hanya mengambil masa satu persepuluh dari masa siraman penghidratan.

Teori yang mengatakan butir air yang berada di atas daun akan bersifat seperti kanta yang akan memfokuskan sinar matahari ketika panas terik untuk membakar daun adalah mitos, sebarang cahaya matahari yang cukup kuat untuk membakar daun akan mengeringkan butir air.

Waktu-waktu menyiram

Waktu yang terbaik untuk menyiram rumput untuk tujuan penghidratan ialah pada awal pagi kerana

  1. Tiada gangguan; ia merupakan masa sebelum padang di gunakan untuk aktiviti sukan atau riadah.
  2. Air tersimpan di dalam tanah untuk di ambil oleh rumput pada waktu ia di perlukan
  3. Rumput dan tanah berada dalam keadaan basah ketika cuaca semakin panas.
  4. Waktu awal pagi lazimnya mempunyai kurang angin yang akan meniup siraman air.

Penyiraman untuk penyejukan seharusnya di lakukan pada masa cuaca paling panas, contohnya pada tengahari dan awal petang. Elakkan dari menyiram lewat petang.

Menyiram di waktu petang bermaksud menyiram rumput yang sudah pun mengalami tekanan kerana ketiadaan air ataupun sudah dorman malah mungkin sudah pun mati dan juga menyebabkan tanah basah di waktu senja dan malam yang memudahkan kulat membiak dan menjangkit rumput yang stress tadi.

Cara-cara menyiram.

Samada menggunakan sistem pengairan moden ataupun paip getah, adalah penting untuk mempastikan semua bahagian tanah menerima jumlah air yang sama rata. Ambil kira bahawa kawasan rumput yang berada di lereng bukit atau di kawasan curam akan mengalami keadaan air akan mengalir di permukaan untuk turun ke tempat rendah sebelum ia meresap. Maka rumput yang berada di lereng atau di tempat curam perlu di siram sedikit tetapi selalu. Contohnya, jika rumput di kawasan rata di siram selama 20 minit, rumput di lereng akan di siram 5 minit empat kali. Berhenti siram apabila air bertakung atau mengalir di permukaan lereng, kemudian ulang; berhenti siram bila air bertakung atau mengalir di permukaan lereng, ulang.water ponding during irrigation watering

‘Siram dengan banyak tetapi jarang-jarang’ adalah cara terbaik, ini akan mengajar rumput untuk mencari air dan tidak terlalu bergantung kepada siraman. Siram banyak akan mempastikan air masuk hingga ke bahagian bawah tanah sebagai simpanan. Berapa banyak dan berapa jarang bergantung kepada jenis tanah dan pemerhatian penjaga padang.Copyright and please click

Untuk nota selanjutnya tentang isu lain dalam penyiraman seperti hydrophobicity, wetting agents, dormancy dan sebagainya; sila tunggu buku saya.

Rujukan:

http://www.turffiles.ncsu.edu/alerts/grasses/turfgrass-heat-and-drought-stress

http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=dormant

http://www.thelawninstitute.org/pages/education/lawn-maintenance/let-your-turfgrass-go-dormant/

http://www.petanihebat.com/2013/09/klasifikasi-dan-morfologi-tanaman-padi.html

http://buckeyeturf.osu.edu/index.php?option=com_content&view=article&id=1194&catid=1:latest-news&Itemid=170

https://en.wikipedia.org/wiki/Root_hair

 

Posted in Greens, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah, stadium, Taman | Tagged: , , , , , , , , , , | Leave a Comment »

Jangan Tnm Rumput

Posted by mynormas on August 18, 2015

Tanam rumput adalah senang. Ramai orang tanam rumput, tapi tak ramai orang yang boleh selernggara rumput yang mereka tanam. Samada kerana tak cukup kakitangan atau alat atau kawasan yang tak sesuai, rumput yang panjang adalah masalah. Nasihat saya? Jangan tanam rumput.

Di antara tempat yang selalu menjadi masalah ialah:

  1. Kawasan yang terlalu kecil untuk di potong dengan alat pemotong biasa.
  2. Kawasan redup yang menyebabkan rumput tumbuh kurus dan tinggi. Jika di potong, yang tinggal hanyalah batang rumput.
  3. Kawasan yang terlalu hampir dengan pokok yang boleh rosak jika terkena pisau atau mesin potong rumput.

Untuk penyelesaiannya saya mencadangkan supaya alternatif lain di gunakan contoh contoh alternatif ialah:

Rumput ini tidak dapat di potong oleh mesin biasa.

Rumput ini tidak dapat di potong oleh mesin biasa.

Selain itu, tentunya ada lain masalah dan lain cara. Kawasan berbukit yang susah di potong, tempat yang terlalu banyak orang lalu lalang dan tempat yang tenaga kerja dan pelbagai lagi alasan. Begitu juga dengan penyelesaian; terdapat juga cara menggunakan rumput tiruan dan mengunakan tumbuhan yang tahan tempat redup sebagai menggantikan rumput.

Bawah pokok di tabur batu.

Bawah pokok di tabur batu.

Jadi, kalau tidak dapat menyelenggara rumput atas apa sebab pun, cubalah fikirkan alternatif lain untuk kebaikan anda.

Pokok tahan redup alternatif kepada rumput

Pokok tahan redup alternatif kepada rumput

Simen kan terus kawasan kecil.

Simen kan terus kawasan kecil.

Utk kawasan lalu lalang, gunakan batu hiasan.

Utk kawasan lalu lalang, gunakan batu hiasan.

Posted in Landscape, Lanskap, Rumput halaman rumah | Tagged: , , , , | Leave a Comment »

Kisah Dua Taman.

Posted by mynormas on August 13, 2015

Terdapat dua taman dalam jarak 10km dari satu sama lain, yang satu di buat oleh pihak swasta untuk kegunaan penduduk taman dan satu lagi oleh pihak kerajaan tempatan (local authority).

Salah satu dari taman tersebut mempunyai jumlah pokok yg terlalu banyak hingga kan rumput sukar tumbuh dan tidak mungkin boleh buat aktiviti di bawah pokok (kecuali mungkin aktiviti yang memerlukan pergerakan kecil dan tidak mahu di lihat orang lain).

Satu lagi taman tersebut berada dalam keadaan kemas dan tersusun serta popular untuk orang beriadah dan berehat bersama keluarga.

Kedua-dua taman tersebut mencerminkan contoh baik dan contoh buruk apa yang saya kata sebelum ini; tentukan apa kegunaan taman atau halaman kita dan kemudian rancang penanaman mengikut kegunaan tersebut.  Lepas tu baru tanam pokok dan rumput.

Satu lagi; jangan tanya soalan “Berapa banyak pokok perlu saya tanam?” kepada tuanpunya nursery pokok ataupun arkitek yang err… berkawan rapat dengan tuanpunya nursery pokok. Ini kerana, lebih banyak kita tanam, lebih menguntungkan mereka (itupun kena di beritahu ke?).

Tapi, yang paling penting sekali ialah: tentukan jenis pokok dan jarak tanaman berdasarkan saiz pokok itu semasa dewasa nanti. Memanglah masa mula-mula tanam pokok tu nampak jauh dari satu sama lain tetapi kalau lima tahun lagi ia dah tumbuh, ia akan nampak kemas. Berbeza pula dengan orang yang tanam supaya dia (atau designer/architect) puas hati sekarang tetapi lima tahun lagi, pokok dah kurus tinggi, semak, akar dah timbul dan rumput mula mati. Masa tu dah terlambat nak buat apa-apa kerana sayang nak tebang pokok, walaupun niat asal ialah nak tebang pokok bila dah terlalu sesak.

So, tip dari saya untuk orang yang nak buat lanskap di rumah/taman:

  1. Kenali sebab dan penggunaan taman atau halaman itu; adakah ia untuk riadah/senaman atau untuk perhiasan? Mungkin ia untuk menaikkan nilai hartanah sekeliling atau imej korporat tuanpunya bangunan?
  2. Rancang dan lukis tapak tanaman setiap pokok di atas kertas dan bincangkan.
  3. Kenali pokok, malah lihat rupanya sewaktu dewasa; bukan sekadar sebuah anak pokok dalam polibeg di nursery. Secara idealnya; kanopi pokok bertemu dengan kanopi pokok; bukan pokok berlindung di bawah kanopi pokok lain.

Lebih mudah untuk kita tambah pokok selepas beberapa tahun nanti untuk mengelakkan kawasan yang terlalu lapang dari kita cuba nak tebang dan buang pokok yang terlalu sesak.

Contoh baik padang yang terancang.

Contoh baik padang yang terancang.

Pokok di celah pokok. Kenapa?

Pokok di celah pokok. Kenapa?

Posted in Fields, Landscape, Lanskap, Padang, Taman | Tagged: , | Leave a Comment »

Shade & Serangoon

Posted by mynormas on December 8, 2014

I found a tee that was almost completely shaded by trees. I was told this has been the case for a few years.

image

In my experience, in most cases, the tee would have been in poor condition, but not this tee.
Upon closer inspection and after asking the Superintendent, I was told that the tee – in fact the golf course – was planted with Serangoon grass (I believe its Digitaria didactyla). This strengthens my belief about the shade tolerance of Serangoon. There is a bit of browning and scalping on the surface which I believe are due to Philippine grass  (Zoysia tenuifolia?) planted there when they enlarged the tee.
Both grass are a lighter green in colour compared to Bermuda and Cowgrass.

image

On the left is Serangoon, on the right is Zoysia.

It is a pity that the only nursery I know of that sold Serangoon has replanted it with Bermuda and golf courses that has Serangoon greens are rumoured to be contemplating to change to other grasses. I hope it is not about following a trend. I also hope that, in this context, they think about their shade issues too.

Baru baru ini saya terjumpa sebuah tee (org Malaysia kata tee-box) yg hampir terlindung sepenuhnya oleh pokok. Ini bukan perkara baru tapi selalu nya saya perhatikan rumput di tee yg terlindung akan bermasalah rumput yg terlindung akan kurang makan kerana kurang photosynthesis dan akan memanjangkan daun utk mencari matahari dan memendekkan pertumbuhan akar utk menjimat tenaga.

image

Tapi di tee ini, rumput ini subur walaupun sudah bertahun tidak di baja.
Saya di beritahu tee ini di tanam dengan rumput Serangoon yg memang di kenali sebagai rumput yg ‘shade tolerant’. Ia juga di campur dengan rumput Philippine sewaktu tee di besar kan saiznya.
Adalah malang sekali jika kita kehilangan species rumput tempatan ini kerana satu satu nya nursery yg menjual Serangoon sudah tidak lagi menjual nya. Dan padang golf yg mempunyai green Serangoon di khabar kan akan menukar kepada rumput lain.  Kita memang suka benda benda import ni kan? Rumput, kereta, baja, consultant…
Apa pun saya harap mereka ambil perhatian tentang kawasan terlindung di padang mereka. Jangan menyesal kemudian…

example of tees suffering under shade
Contoh contoh tee yg rosak akibat teduhan (examples of tees damaged due to shade)

Posted in Fields, Golf Course, Golf Course Superintendents, Greens, Landscape, Lanskap, Maintenance, Padang Golf, Rumput, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, Taman | Tagged: , , , , | Leave a Comment »

Rumput saya sakit?

Posted by mynormas on November 24, 2014

Sejak kebelakangan ini saya menerima beberapa persoalan dari beberapa tuan rumah tentang apa yang mereka lihat sebagai sarang labah-labah halus di rumput mereka setiap pagi. “Apa patut saya buat?” Pertama sekali, ia bukan labah-labah; apa yang kita lihat ialah mycelium dari kulat. Juga boleh di kenali sebagai hypha atau hyphae. Saya dah tak tahu ejaan dalam bahasa Malaysia sebab apa yang saya belajar dulu dah tak sama dengan apa yang anak saya belajar sekarang. Tapi mungkin miselium dan hifa

Mycelium atau miselium atau hyphae atau hifa

Mycelium atau miselium atau hyphae atau hifa

Kulat adalah sejenis organisma yang mendapat makanan dari organisma lain yang hidup atau pun yang dah mati. Ia akan menggunakan hifa (hyphae) untuk mencari nutrient yang boleh di serap. (Reference: www.factmonster.com). Kalau ia parasit; ia akan mencari makan dari organisma (haiwan atau tumbuhan) hidup, dan jika ia mencari makanan dari bahan organik yang dah mati ia adalah saprofit (Reference: someone’s blog).

Kita boleh lihat pada rumput akan ada simptom atau tanda penyakit seperti bintik atau tompok. Tanda atau simptom akan berbeza mengikut jenis kulat yang menyerang. Buat masa ini, kita tidak perlu tahu dulu symptom dan tanda penyakit atau kulat pada rumput. Cukup sekadar apa yang anda lihat sebagai sarang labah labah itu dan juga jika rumput anda mati bertompok tompok. Kadang-kadang tompok itu adalah kering atau di serang serangga. Untuk mengenal tanda penyakit, pergi ke sempadan di antara rumput sihat dan rumput mati dan lihat pada daun; jika ia mempunyai bintik atau garis coklat; ia adalah penyakit. Jika ia mempunyai kesan gigitan atau tiada daun langsung; ia di serang serangga. Jika daun ada dan terlipat; ia kering, terutamanya jika daun yang sihat di sebelahnya tiada ada apa apa tanda.

Lihat bintik pada daun.

Lihat bintik pada daun.

Apa yang patut anda buat sekarang ialah cuba untuk mencegah penyebaran penyakit tersebut dan rawat rumput yang sakit.

  1. Beri ruang udara dan cahaya kepada kawasan yang sakit. Alih pasu atau trim pokok yang berdekatan.
  2. Pastikan air tidak bertakung: lihat selepas hujan samada kawasan itu  lecak terlalu lama. Cuba baiki saliran.
  3. Lakukan pengudaraan tanah supaya akar rumput boleh bernafas.
  4. Hentikan siram. Beri arahan spesifik kepada pembantu/suri/tuan rumah untuk jangan siram. Ada pembantu/suri/tuan rumah guna alasan siram rumput untuk bergosip dengan orang rumah sebelah; maka mereka akan siram sambil pegang payung untuk lindungi diri dari hujan. Lawak…
  5. Bila rumput dah pulih atau anda perlu siram tempat lain: JANGAN, JANGAN, JANGAN siram lepas pukul 3 petang. Jangan siram waktu balik kerja. Siram awal pagi sebelum pergi kerja. Siram masa balik kerja bererti anda siram rumput yang dah tandus dan akan menyebabkan kawasan lembab dan ideal untuk kulat.
  6. Tinggikan ketinggian potongan (BUKAN jangan potong). Jika anda masih lagi menggunakan mesin potong galas belakang berpisau tali nylon; hubungi saya untuk mesin pisau besi atau rumput plastik. Atau hubungi kontraktor terdekat untuk quote harga tile semua laman anda.
  7. Jika kawasan anda besar; gunakan racun fungicide yang organik seperti neem oil. Atau guna racun fungicide yang broadspectrum yang boleh di dapati di kedai hardware. AMARAN: Penggunaan racun mempunyai risiko tinggi. Ikut arahan label. Saya tak menggalakkan penggunaan racun di rumah; jadi berhati-hati.

Akhir sekali, jika masalah penyakit berterusan atau berulang ulang, maka ada kemungkinan nya rumput yang anda pilih adalah tidak sesuai dengan kawasan tersebut. Ingat, apa yang sesuai dan cantik di rumah jiran, belum tentu sesuai di rumah kita. Mungkin dari segi keadaan (teduh, siraman, jenis tanah dsb), kemampuan (masa untuk menjaga, membaja, menyiram, memotong dsb) dan kegunaan (rumah mereka mungkin tiada anak kecil ataupun kawasan rumput mereka jarang di pijak dsb) adalah berbeza dari satu lokasi ke satu lokasi.

Selamat mencuba!

Posted in Lanskap, Padang, Padang Golf, Rumput, Rumput halaman rumah, Taman | Tagged: , , , , | Leave a Comment »

Peraturan Satu Pertiga

Posted by mynormas on August 26, 2014

In a democracy, majority rules, but in the world of grass keeping, we have something called “the rule of one-third”.  Did I make it sound dramatic? Well its one of the main mistake being made by a lot of people. So being dramatic gets me more attention and I think you need to pay attention. 

Most Malaysian homeowners, some football fields, municipal councils and even golf courses would be using knapsack brushcutters to cut grass. On top of that, they will use nylon cutting heads and untrained labour. This tends to get the grass to be cut too low. Lower than what it should be which is; no more than one-third of its original height. Irregular or mowing at too long an interval will cause this too. Its one of the reason that I told most golf clubs that are my clients to “never not mow your greens for more than one day”: i.e. Skip mowing greens ONE DAY only.

Terdapat satu peraturan dalam pemotongan rumput yang di namakan “Rule of one-third” atau “Peraturan satu-pertiga”. Ini adalah peraturan paling kerap yang di langgar oleh penjaga rumput di Malaysia. Sebab utamanya ialah kerana tidak tahu; tetapi juga kerana lebih mudah dan murah menggunakan:

Rumput yang di potong sekarang terlalu rendah. Warna keputihan yang kita lihat ialah warna 'batang' rumput.

Rumput yang di potong sekarang terlalu rendah. Warna keputihan yang kita lihat ialah warna ‘batang’ rumput.

  1. Mesin galas belakang (atau brushcutter) yang tidak dapat di tentukan ketinggian potongan.
  2. Menggunakan pisau di perbuat dari tali nylon yang juga merumitkan menentukan ketinggian potongan kerana panjang tali nylon tersebut tidak sama.
  3. Menggunakan buruh yang tidak terlatih.
  4. Menunggu masa yang terlalu lama sebelum mengulang potongan.
  5. Memotong tanpa mengambil kira jadual pemhajaan dan penyiraman.

Peraturan satu-pertiga ini mengatakan bahawa rumput tidak boleh di potong lebih dari satu pertiga dari ketinggian asal nya. Ini untuk mengekalkan jumlah permukaan daun yang cukup untuk melakukan fotosintesis dan juga menjamin masih terdapat cukup rumput untuk tumbesaran seterusnya.

Peraturan satu pertiga

Jangan potong lebih dari satu pertiga ketinggian rumput

Menggunakan brush cutter dan tali nylon akan menyebabkan pekerja menekan pisau ke tanah dan menyebabkan rumput di potong hingga ke batang. Begitu juga amalan memotong selepas membaja dan juga selepas menyiram atau hujan lebat. Rumput akan tumbuh lebih banyak dan lebih banyak daun akan hilang sewaktu memotong.

Jadi jika anda penjaga rumput (atau anda ada rumput yang orang lain jaga):

  1. Hentikan penggunaan brush cutter dengan nylon head di kawasan terbuka (kita masih perlukan nya di kawasan yang ada perabut atau tebing batu)
  2. Gunakan mesin yang kita boleh ‘set’ ketinggian potongan. Ini ertinya mesin yang ada tayar.
  3. Set ketinggian potongan supaya mesin tidak memotong lebih dari satu pertiga dari ketinggian rumput.
  4. Tentukan jadual pemotongan bergantung kepada pertumbuhan rumput: biasanya rumput yang pendek (3 – 8 mm) di potong setiap hari atau selang sehari; 15 mm (contohnya padang bola atau halaman rumah) di potong seminggu sekali atau dua kali terutamanya lepas hujan atau lepas baja; 25mm dan ke atas, 7 – 10 hari sekali. Kecuali jika di baja atau pada waktu musim hujan yang mana rumput lebih galak tumbuh.

Jika kawasan anda terlalu berbukit dan tidak boleh di potong menggunakan mesin bertayar; cuba gunakan mesin yang mempunyai kipas yang kuat dan akan terapung sedikit sewaktu memotong. Kami panggilnya ‘hover mower’.

Jika anda perlukan nasihat pemotongan, jadual pemotongan atau anda perlukan pembelian mesin untuk memotong rumput: hubungi saya di mynormasATconsultant.com dengan menggantikan AT dengan @

Posted in Fields, Golf Course, Greens, Landscape, Lanskap, Padang, Padang Golf, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, Taman | Tagged: , , , , , , | Leave a Comment »

Amalan Kultura Pdg Bola

Posted by mynormas on April 7, 2014

Just like maintaining turf on golf courses, football field turf also has its share of cultural practices. Last week, I had the privilege of briefing a group of MSN (National Sports Council) staff on football field maintenance. I consider this topic to be one of the most important of the two-day course. So important that I feel that I should share some of the info here. Most of the slides are self explanatory.

Seperti juga penjagaan rumput di padang golf, penjaga rumput di padang bola (ataupun padang padang rumput hiasan lain) perlu melakukan kerja kerja amalan kultura untuk kesihatan rumput. Saya selalu menyamakan ‘amalan kultura’ dengan senaman untuk manusia. Sebagaimana manusia perlukan senaman untuk kesihatan, rumput juga perlukan amalan kultura. Minggu lepas saya berpeluang untuk memberi taklimat kepada kakitangan dari Majlis Sukan Negara tentang penjagaan padang bola. Ini adalah salah satu topik yang paling penting. Saya harap slaid slaid ini dapat membantu orang lain juga dalam penjagaan padang bola.

Posted in Fields, Landscape, Lanskap, Maintenance, Padang, Rumput | Tagged: , , , , | 3 Comments »

 
%d bloggers like this: