Turf Matters

The Site To Go To For All Your Turf Matters

  • Facebook Likes

  • The new Brushcutter

    Pengganti Brushcutter

    Increase productivity, cut labour. Try the AM61A

  • Trees Nursery

    Forest trees nursery

    Get your Trees from this nursery

Potong rumput

Posted by mynormas on February 7, 2017


“Saya sangka potong rumput itu hanya sekadar ambil mesin dan potong! Rupanya ada kiraan dan ukuran juga” kata penjaga padang kepada saya sewaktu saya sedang menggunakan kalkulator, alat ukur dan kertas untuk mengira dan mengukur luas padang, lebar pisau dan ketinggian rumput di padang sebuah stadium baru di Kuala Lumpur baru-baru ini. Saya sedang mengira lebar potongan yang optima supaya kerja memotong tidak membazir waktu tetapi dimasa sama, menghasilkan belang yang tidak terlalu kecil/besar yang dikehendaki oleh orang yang mengupah saya.

Pengukuran padang sebelum menanda tempat potong.

Pengukuran padang sebelum menanda tempat potong.

Kenyataan di atas adalah pendapat tipikal tentang penjagaan padang rumput di Malaysia. ‘Jaga padang = potong rumput’. Maka kontrak menjaga padang berkisar kepada jumlah potongan sebulan – selalunya satu atau dua kali sahaja tanpa mempedulikan jenis rumput, kecepatan pertumbuhan rumput dan ketinggian potongan. Oleh itu kontrak yang di beri adalah kecil dan tidak berbaloi untuk terlalu banyak fikir atau mesin yang betul. Profesionalisma, kita buang luar tingkap.

Lepas tu, tuan punya padang akan tanya “Kenapa padang saya tidak rata?” atau “Bagaimana nak dapat padang kering?” atau “Kenapa tak boleh buat belang di padang saya macam di Wembley/Larkin?” dan sebagainya. Jawapan saya ialah: kerana kontrak/bajet/sokongan/upah yang diberi hanyalah untuk menjadikan rumput yang panjangnya 75mm kepada 25mm atau lebih rendah satu atau dua kali sebulan.

Bagaimanapun, memotong rumput terdapat cara, teknik dan mesin tertentu. Dalam artikel ini yang insya Allah akan termasuk dalam buku yang sedang saya tulis, saya akan bincangkan secara ringkas tentang jenis-jenis pisau yang digunakan untuk memotong rumput. Saya masih lagi mencari terjemahan terbaik untuk perkataan teknikal tetapi menyamai perkataan harian seperti ‘rotary’ atau ‘flail’ dan seumpamanya. Jika tuan/puan, mempunyai cadangan, hubunig saya atau komen di bawah.

Terdapat tiga jenis pisau digunakan untuk memotong rumput:

  1. Rotary
  2. Reel
  3. Flail

Kedua dua reel dan flail kadang-kadang dimasukkan dalam kategori pisau berbentuk silinder dan kadang-kadang pisau rotary dan flail dimasukkan dalam kategori pisau memotong dengan cara impak atau hentaman. Semuanya bergantung kepada bagaimana kita ingin mengkategorikannya.

Pisau rotary

Pisau jenis rotary adalah umpama pisau yang memusing pada arah mendatar dan memotong rumput secara impak dengan logam, selalunya besi yang diasah; kadang-kadang tali nylon juga digunakan untuk kawasan yang berhampiran dengan batu, bangunan, hiasan dan sebagainya yang mampu merosakkan atau dirosakkan oleh pisau logam. Malangnya zaman sekarang pisau rotary menggunakan tali nylon digunakan sewenang-wenangnya oleh pengguna mesin sandang walaupun di tengah padang. Tali nylon adalah tumpul dan bekas potongannya adalah mencederakan rumput. Oleh kerana tali nylon dicipta untuk putus bila terkena benda keras, tali nylon senang putus dan menyebabkan menganggar ketinggian potongan sukar maka pengguna akan tenyeh tali ke tanah; memotong daun, batang dan juga akar.

Tali nylon sebuah brush-cutter

Tali nylon sebuah brush-cutter

Kemajuan teknologi telah menjadikan pemotong rumput jenis rotary lebih canggih dan telah diberi nafas baru. Diantaranya ialah:

  1. Mulching deck

Pisau rotary dengan bentuk khas yang akan menyebabkan rumput yang telah dipotong naik ke atas dalam kotak pisau dan akan jatuh untuk dipotong sekali lagi. Ini menghasilkan sisa potongan yang lebih halus, mudah masuk di celah-celah rumput dan bila mereput, akan menjadi nutrisi untuk rumput.

  1. Fine-cut rotary

Pisau yang mempunyai radius pendek dan rekabentuk tertentu yang memberi potongan yang lebih baik; pisau ini boleh digunakan untuk memotong pada ketinggian yang lebih rendah dari pisau rotary biasa.

  1. Sistem transmisi hidraulik.

Biasanya pemotong jenis rotary akan diputar oleh enjin melalui sistem gear dan aci (shaft) yang bising dan mudah rosak; kini beberapa mesin pemotong telah menggunakan sistem hidraulik untuk memutarkan pisau rotary

 

Pisau Reel

Pisau reel terdiri daripada dua bahagian penting; reel dan bedknife. Reel akan berputar sementara bedknife akan kekal di satu posisi dan akan menentukan ketinggian potongan.

Lima besi yang anda boleh lihat tu ialah reel. Ia akan bersentuh dengan bedknife di bawah.

Lima besi yang anda boleh lihat tu ialah reel. Ia akan bersentuh dengan bedknife di bawah.

Ia memotong dengan konsep gunting kerana ia merupakan dua permukaan yang bertemu dan bergeser dengan rumput di tengahnya, sama seperti gunting memotong kertas.

Reel mempunyai bilah yang perlu di asah secara backlapping ataupun grinding. Lebih banyak bilah pada sebuah reel, lebih cantik potongannya tetapi lebih banyak tenaga yang diperlukan oleh sistem hidraulik untuk memutar reel tersebut. Biasanya pisau yang digunakan untuk memotong rough akan memerlukan lima bilah pada reel dan untuk memotong green, diantara 11 hingga 16 bilah pada reel.

Jika anda perlu tahu bagaimana sebuah reel mower memotong, anda perlu lihat video ini selama 2 minit pun dah cukup.

Pemotong Flail

Pemotong jenis flail juga digolongkan sebagai pemotong silinder (cylinder mower) dan secara asasnya ialah kepingan besi kecil yang dipusing secara laju untuk memotong rumput melalui impak pukulan besi tajam.

Ia direka supaya kepingan besi tersebut berhayun secara bebas mengikut arah putaran silinder. Oleh kerana ia berhayun bebas, ia tidak rosak (selalunya) jika terkena benda-benda keras yang tersembunyi di rumput panjang contohnya akar pokok, bola golf (jika memotong di lapang sasar golf) dan tidak menghantar hentakan balik ke mesin melalui sistem transmisi seperti kebanyakan pisau rotary yang menggunakan gear power take off dan bukan sistem hidraulik.

Maka, jika anda mempunyai laman rumah sendiri dan ingin memotong rumput anda sendiri, cari mesin reel yang memotong menggunakan kuasa tolakan. Jika laman rumah anda besar, gunakan mesin rotary elektrik. Elakkan petrol kerana anda akan ada kos menjaga enjin seperti minyak, service dan sebagainya. Jika anda contractor padang, cuba cari flail ataupun rotary yang bersifat mulching kerana sampah akan kurang dan mudah menjaga berbanding reel mower.

NOTA:

Saya menawarkan khidmat kontrak pemotongan. Jika padang anda memerlukan khidmat pemotongan rumput yang profesional, sila hubungi saya di 03-5131 0066 dan biarkan ia berdering lama sehingga masuk voicemail. Ambil perhatian bahawa khidmat saya profesional dan kerana saya tidak menggunakan buruh asing; ia bukan murah. Jika bajet anda kecil, sila jangan buang masa masing masing.

Besi flail yang diguna untuk memotong rumput

Besi flail yang diguna untuk memotong rumput

Maintaining this Website. Sumbangan.

Saya menyumbang ilmu secara ikhlas melalui laman web ini. Tetapi pengendalian laman web ini perlukan wang. Setiap tahun USD99 (lebihkurang RM400). Sedikit sumbangan anda amat membantu. Anda mendapat manafaat dari laman web ini? Sumbangan bermula dari $10. Jangan lupa ‘Like’ artikel ini; ‘Follow’ laman web ini dan klik mana mana iklan di page ini. This website is maintained and managed with my own money. I’ve done my best to not allow advertisement on this site thus far so that I can be independent. I’m going to start to ask for donations and see if I can get enough to sustain it that way. Donations start from $10.

$10.00

7 Responses to “Potong rumput”

  1. Mohd Nazim Arifg said

    Lau ada sub ptong rmput leh halo2 tuan
    0142637458 naz
    Nazateqariff@gmail.com

    Like

  2. Mohd Nazim Ariff said

    Ble wasup sy tuan O142637458

    Liked by 1 person

  3. Pernah jugak potong rumput.., pakai topeng muke, spek mate, kasut bot kalau kawasan curam saye pakai kasut bola, pisik kene kuat,, aku sekitar satu due jam boleh potong, lepas tu kene rehat,, hmmm letih memang letih,, so jangan pandang ringan dengan abang yang potong rumput ni.,

    Liked by 1 person

  4. Mohd Rashid Zainal. said

    Selamat Pagi. Saya memerlukan kerja, tinggal diLembah Subang sama ada pemandu atau pemotong rumput. Call saya 0127083775.

    Like

  5. […] mengetahui lebih banyak tentang pisau pemotong rumput; sila lihat artikel lama saya tentang pisau […]

    Like

Leave a comment