Turf Matters

The Site To Go To For All Your Turf Matters

  • Facebook Likes

  • The new Brushcutter

    Pengganti Brushcutter

    Increase productivity, cut labour. Try the AM61A

  • Trees Nursery

    Forest trees nursery

    Get your Trees from this nursery

Buku Saya

Posted by mynormas on November 8, 2018

Buku saya yang bertajuk “Penyelenggaraan Rumput di Padang Golf” kini sudah mula dijual pada harga RM79.00 setiap naskhah (harga tahun 2018). Cetakan hitam-putih, saya tidak dapat buat cetakan warna kerana terlalu mahal. Buat masa ini belum ada dalam bentuk e-book tetapi insya-Allah dimasa akan datang e-book akan ada dalam bentuk warna.

Untuk edaran di Malaysia (TERMASUK di Sabah dan Sarawak) kos penghantaran yang saya caj ialah RM5.00 sahaja. Di luar Malaysia, saya akan tanggung RM5.00 dan selebihnya perlu ditanggung oleh pembeli. Maaf. Mungkin boleh tunggu e-book nanti.

Buku ini mengambil masa 3 tahun untuk ditulis dan menggunakan pengalaman hampir 25 tahun saya sebagai ilhamnya dan pengalaman ramai superintenden lain sebagai kawan dan juga sebagai klien saya yang banyak mengajar saya.

Kepada yang berminat dan ingin tahu isi kandungan:

Front and back page

Muka hadapan dan belakang.

Kandungan 1

Kandungan 2

Kandungan 3

Kepada mereka yang ingin melihat penulisan di dalamnya dahulu sebelum membeli:

sample page buku

Kepada yang ingin membeli, sila bank-in RM79 + RM5 ke dalam akaun Maybank saya, Normas Yakin bin Md. Arifin nombor akaun 1621 0619 1408 dan beritahu saya melalui komen di bawah atau email ke mynormasATconsultant.com AT=@ atau hubungi 03 5131 0066.

Posted in Golf Course, Golf Course Superintendents | Tagged: , | Leave a Comment »

Cowgrass di Bukit Jalil

Posted by mynormas on April 6, 2015

News has it that the National Stadium in Bukit Jalil will soon be using Cowgrass on its field, replacing the current Bermuda grass. That news would not be surprising to most golf course superintendents who by experience, know that Bermuda is not a shade-tolerant species, though for me, when told that it was a new hybrid called “Green Mountain” I thought it may be a new shade-tolerant hybrid which I (and Mr. Google) have never heard of before. Perhaps this is something that just might work. I mean, someone would’ve research it or was given proof or assurance that this new hybrid is shade-tolerant. Right?

Cowgrass: Up Close and Personal

Cowgrass: Up Close and Personal

After all, before choosing a grass, we would need to know the suitability of the grass based on the field’s micro-climate kan? Not just the climate of the country. The use of the field must also be considered, choosing a grass based on its looks (this usually means dark green colour) would just invite… well, disaster. As at now, I am not sure about the effect of a field being below sea level (really? Bukit Jalil is below sea level!?) on grass health. I know that at a high altitude it gets colder and we can use cool season grass like Bentgrass is used on the greens of Cameron Highlands and Kinabalu golf clubs but at ‘lower than sea level’ altitude Bermuda won’t survive? Thats new to me but … but… how come its doing very well at the golf club next door?

Long story short, I still think changing the grass is a good idea. Cowgrass may not be the perfect grass, but in my opinion it is one of the best grass for that particular field, especially if the field is intendend for use with other activities other than football since I believe if the Cowgrass is well-maintained, it would recover faster from a few days of being covered with equipment eg stage or carpeting.

Khabarnya rumput di stadium Bukit Jalil akan di tukar ke Cowgrass. Saya berharap kali ini kita akan bernasib baik dan pemilihan rumput di lakukan dengan mengambilkira semua aspek berkaitan kesesuaian rumput dan stadium. Apa yang sesuai untuk suatu stadium di suatu lokasi tidak semestinya sesuai untuk lokasi lain.

Ia bukan sahaja tentang cuaca tetapi juga tentang micro-climate di sesuatu lokasi, begitu juga kegunaan dan kemampuan tuan punya padang untuk menjaga rumput tersebut. Kemampuan di sini bukan sahaja tentang wang ringgit tetapi juga tentang penjadualan penggunaan padang. Kalau padang itu sentiasa sibuk dengan aktiviti, janganlah guna rumput yang perlukan penjagaan yang tinggi (contohnya Paspalum atau Zoysia).

Saya tidak pasti apa kesan padang berada di bawah paras laut ke atas rumput: ini pertama kali saya dengar. Saya tahu kalau padang berada tinggi di atas paras laut dan cuaca menjadi sejuk kita boleh guna rumput musim sejuk seperti Bentgrass digunakan di padang golf di Cameron Highlands dan Gunung Kinabalu, tetapi tak pernah tahu ada masalah rumput bila padang di bawah paras laut malah, fakta bahawa Bukit Jalil di bawah paras laut pun adalah perkara baru untuk saya. Setahu saya, padang golf di sebelah stadium itu ada menggunakan tiga hybrid Bermuda iaitu Tifway 419, Greenlees Park dan juga Tifdwarf tanpa masalah kesihatan di sebabkan oleh berada di bawah paras laut.

Dari segi sains, kalau terlalu teduh, maka rumput tidak dapat cukup matahari untuk lakukan fotosintesis, tapi apa masalahnya kalau di bawah paras laut ya? Hairan juga saya. Mungkin ada pembaca yang boleh bantu?

Cowgrass bukan rumput yang sempurna ataupun perfect, tetapi pada pendapat saya ia adalah pilihan yang amat baik untuk stadium Bukit Jalil. Cowgrass mempunyai beberapa kelemahan juga, dalam konteks stadium ini, saya hanya mahu cerita tentang dua: ia tidak tahan kemarau dan ia mempunyai karakter/sifat daun yang lebih lembut.

Kalau tak puas hati apa yang saya cakap dan nak lebih selesa dengan mendengar dari pakar orang putih yang di depan nama dia ada pangkat ‘doktor’ boleh rujuk kepada slaid Dr Donald S. Loch dari University of Queensland dalam suatu seminar yang boleh di download dari laman web seorang lagi pakar rumput orang putih dan juga ada pangkat ‘doktor’ dan terus ke muka surat 3 slaid ke empat untuk cerita nya tentang Axonopus compressus atau Broadleaf Carpetgrass (mereka tak panggil Cowgrass, malah di Indonesia mereka panggil Elephantgrass atau rumput gajah).

Memanglah masalah tak tahan kemarau tu boleh di selesaikan dengan menggunakan sistem penyiraman, tetapi awas, terlalu pemurah dengan penyiraman akan menyebabkan rumput ber akar pendek dan mudah tersopak bila di sepak (sedap pulak bunyinya). Kepada tuan-tuan padang yang lain yang tak perlukan pakar berkulit putih dan ada pangkat doktor untuk menerima cadangan, saya cadangkan menyiram hanya di waktu pagi dan jika cuaca terlalu panas: di waktu tengahari untuk menyejukkan kanopi rumput. Jika tuan-tuan (ataupun puan; saya tidak sexist dan mungkin ada person-in-charge padang yang perempuan) mempunyai kemampuan menyiram yang terhad: siram hanya pada kotak penalti dahulu, kawasan padang lain kemudian.

Gambar kesan tine

Contoh kesan pengudaraan tanah.

Satu lagi yang tuan-tuan perlu buat di waktu kering ialah ‘pengudaraan’ secara ringan, iaitu menggunakan besi tajam untuk menyucuk tanah dan membuat lubang-lubang kecil untuk membantu air turun.

Siram juga MENGIKUT KEPERLUAN dan bukan mengikut jadual. Kita kena balance keperluan supaya tidak memanjakan rumput. Jika dia manja, dia akan kurang lasak. pada waktu pagi, sebelum siram, guna paku atau pen (ambik atas meja orang lain) cucuk dan masukkan jari di beberapa tempat; kalau lembab, jangan siram pagi tu, test lagi tengahari nanti.

Tentang kelasakkan rumput; tak banyak yang saya boleh kata kecuali “Jaga pembajaan” iaitu baja ikut jadual. Saya cadangkan baja dua bulan sekali dengan baja yang kurang nitrogen dan mungkin lebih kalium. Baja sedikit tetapi selalu.

Satu lagi sebab saya sokong penggunaan Cowgrass ialah kerana ia adalah rumput yang amat tahan redup, ertinya kalau sekadar beberapa hari di tutup oleh papan plywood atau pentas; dia boleh recover dengan syarat penjagaan nya betul.

Ya, saya tergolong dalam kelompok kecil orang yang percaya bahwa padang bola boleh digunakan untuk tujuan lain. Malah pada pendapat saya, daripada padang itu di gunakan lima hari seminggu untuk bola yang akan merosakkan depan gol dan tempat sepak mula, lebih baik ia digunakan untuk aktiviti lain yang akan menggunakan kawasan lain di padang itu.

Nasihat ini terutamanya untuk padang awam; ingat, walaupun padang tu tak di gunakan, ia bukan lah bangunan stadium yang boleh di tutup lampu dan air hingga bulan depan: ia tetap kena di baja dua bulan sekali dan di potong seminggu dua kali (ya! seminggu dua kali!). Jadi lebih baik ia digunakan untuk konsert atau tarik tali atau apapun asalkan ada jugak duit masuk.

Nak buat perhimpunan pun boleh dengan syarat drainage ataupun sistem saliran berfungsi baik. Kita letak 22 orang atau 22,000 orang atas padang pun, setiap orang akan berada di atas petak peribadi nya sendiri yang mungkin seluas 1 meter persegi atau kurang; jadi apa masalahnya? Berat kolektif semua 22,000 orang tidak boleh berkumpul tertumpu kepada mana-mana titik kelemahan atas padang yang berada di atas tanah di bumi. Jangan gelak, kerana ini berbeza dengan contohnya Dataran Merdeka yang padangnya berada di atas tempat parkir yang mempunyai tiang. Maka berapa banyak beban yang boleh ada di atas padang akan bergantung kepada berapa beban yang boleh di terima oleh tiang-tiang dan palang-palang di antara tiang-tiang tersebut. Itu kena tanya para jurutera yang bertanggungjawab.

Kalau 22,000 orang ini mendatangkan masalah dengan ‘menggaulkan’ tanah dan menyebabkan padang berlumpur atau rumput terkopak, maka percayalah cakap saya, pemain bola pun akan menyebabkan kerosakkan yang sama, malah lebih teruk lagi kerana mereka berlari, menyepak, sliding dan melompat. 

Tapi jika padang itu mempunyai masalah saliran iaitu air sentiasa ada dalam profil tanah atau ia berada pada tahap tepu dengan air, padang itu akan mempunyai masalah; biar 22 orang ataupun 2 orang. Of course kesannya tertumpu pada tempat yang 22 atau 2 orang itu pijak sahaja tapi jangan lupa, 22 orang pemain bola campur 3 orang pegawai akan berada di keseluruhan padang selama 90 minit jadi padang tetap akan rosak secara keseluruhan tetapi lebih lagi di tempat permainan tertumpu. Dimana? Kotak penalti dan tempat sepak mula…

Fikir-fikirkanlah.

Posted in Fields, Padang, Rumput | Tagged: , , , , | 4 Comments »

Algae on golf greens

Posted by mynormas on January 2, 2013

In the context of Malaysian weather where heavy and frequent rain is the norm, plus with poorly or compacted greens, shade from surrounding trees; algae is quite common.I found this slideshare article that is very informative and thought that I should share it.

Be advised that even though the title is about golf greens, much of the info are also applicable to other parts of turfed areas (yes your lawn too madam)

If you think most of the slides’ contents are too ‘academic’ jump straight to slide number 53, though you might be searching backwards for background info but at least you know what you are looking for is what you need to know.

This is the first time I am doing this so I hope this turns out alright…

Posted in Fields, Golf club, Golf Course, Golf Course Superintendents, Greens, Padang, Padang Golf, Rumput, Rumput halaman rumah | Tagged: , , , , | 1 Comment »

Cinta Rumput. Bab 1.

Posted by mynormas on April 5, 2020

Mungkin kerana terlalu banyak masa lapang, saya mula menulis cerpen bersiri yg berfokus tentang penjagaan rumput. Walaupun kisah Roslan berkisar di padang golf tetapi ilmu Roslan boleh digunakan di padang bola, halaman dan landskap. Anda boleh baca versi Bahasa Inggeris di majalah online ini. Follow laman web ini utk episod seterusnya. 

Roslan terjaga dari tidur bila terdengar ada benda jatuh di luar biliknya. “Pukul berapa dah ni?” fikir Roslan. Walau pukul berapa pun, dia sudah tidak dapat tidur kembali.

Hari ini adalah hari keempat setelah kerajaan mengistiharkan penamatan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) atau lebih selalu dipanggil sebagai “lockdown”.

Tiga hari Roslan bercuti sakit di rumah. Tiga hari rakan-rakan sekerja telah mula bekerja membaik segala kerosakan di padang. Tiga hari dia tertanya-tanya apa yang berlaku di padangnya dan tiga hari lah rakan-rakannya cuba menghubunginya tetapi dilarang oleh isteri Roslan.

Roslan bangkit perlahan-lahan dari katilnya. Belakang dan badannya masih sakit tetapi dia tahu dia perlu masuk ke pejabat hari ini.

Rose, isterinya, selalu mengusiknya mengatakan bahawa tugas seorang Superintenden padang golf – atau tukang potong rumput glamer – tak pernah habis, nah, hari ini, selepas sekian lama, tugasnya sebagai seorang superintenden padang golf baru saja bermula.

Rose, wanita yang dikahwininya 14 tahun yang lalu, memandu dia ke pejabat.

Pejabat Roslan terletak di dalam lingkungan padang golf 36 lubang yang berada di bawah pentadbirannya dan untuk pertama kalinya selepas sekian lama, Roslan dapat melihat pemandangan padang golf dari jalan raya sebagai seorang penumpang.

Dia boleh melihat seorang pekerjanya memandu jentera pemotong rumput jenis pisau rotary dan di belakang jentera tersebut barisan sampah pemotongan dalam garis-garis lurus yang amat dibenci oleh Roslan sebelum ini. Roslan tahu ini tidak dapat dielakkan, kerana dalam minggu-minggu PKP tanpa pemotongan, pertumbuhan rumput tidak berhenti terutamanya jika rumput subur di bekalkan nutrisi melalui program pembajaan seperti di padang nya.

clipping rough

Sampah dari rumput yang dipotong terlalu banyak.

Tiba-tiba Roslan tersentak dan memegang tangan Rose yang sedang memandu, menyebabkan Rose memulas steering dan masuk ke lorong bertentangan. “Kenapa?!” tanya Rose, mukanya ketakutan.

“Cendawan” jawab Roslan “ATAS green!”

“Ya Allah…” keluh Rose “Ingatkan apa tadi. Nasib baik tak ada kereta lain”

Roslan rasa tak bermaya. Kalaulah dia ada kuasa untuk kembali ke masa silam. Ke hari-hari sebelum PKP. Untuk buat perkara-perkara yang dia boleh buat yang akan mengurangkan masalah yang timbul selepas PKP. Dia masih ingat pertengkaran melalui WhatsApp dengan GMnya dua hari selepas PKP bermula.

“Kalau saya tahu akan ada PKP saya akan:

  1. Sembur plant growth regulator atas green, fairway dan tee.
  2. Hanya guna baja slow-release, walaupun atas fairway
  3. Gunakan racun serangga dan kulat jenis sistemik atas semua tempat yang biasa diserang oleh serangga atau kulat walaupun masa tu tiada serangan. 
  4. Sembur agen pembasah atas semua green ataupun sekurang-kurangnya atas semua kawasan yang biasa kering.” 

“Habis tu, kenapa tak buat?!” balas En. GM. 

“Manalah saya tahu PKP akan dilanjutkan selama ini. GM tahu ke???” jawab Roslan “Lagipun, you dah potong my budget banyak, I tak mampu lagi nak beli Primo PGR dan juga agen pembasah” Memang kalau berdepan-depan dah lawan jerit dah diantara Roslan dan bosnya.

“Oh jadi salah aku lah sekarang?! Apa benda Primo PGR tu pun aku tak tahu” Roslan tahu bossnya memang jenis orang yang tak akan mengaku kalah.

“Plant Growth Regulator. Pembantut pertumbuhan rumput” mula-mula dia sambung ayat itu dengan “lah bodoh” tapi setelah fikir baik-baik, Roslan telah padam dan diganti dengan “ia melambatkan pertumbuhan rumput. Sekarang kita guna di tebing bunker dan slope yang curam untuk kurangkan guna pemotongan manual”

“What-ever lah. Bila dah bukak nanti atas kau dan orang kau untuk betulkan balik masalah ni” 

“Okay boss” jawab Roslan. Dia kesal dengan sikap bossnya yang masa Tan Sri Chan, pemilik padang puji kecantikan padang golfnya tahun lepas, GM kata “orang saya” tapi bila padang bermasalah macam sekarang ia jadi “orang kau”.

Kalaulah dia tahu PKP akan disambung selepas dua minggu. Banyak benda yang dia boleh buat – sepatutnya dia buat – selepas dua minggu. Contohnya meminta kebenaran beberapa orang pekerja masuk ke padang atau curi-curi masuk? Tak, itu tak bertanggungjawab dan dia tak mahu buat begitu.

Apa yang dia boleh dan sepatutnya buat lepas dua minggu ialah minta untuk hanya sebahagian sahaja tenaga kerjanya masuk – mungkin mereka boleh tinggal di kawasan rumah kelab atau di pejabat Roslan sendiri.

Apa yang mereka perlu buat? Antara kerja penting yang dia akan suruh mereka buat ialah:

  • Potong semua kawasan. Selepas dua minggu tak potong memanglah rumput dah panjang jadi mereka akan potong lebih tinggi dari biasa dahulu.
  • Siram tempat yang selalu kering. Tak sempat nak siram semua 300 ekar.
  • Sembur racun serangga dan kulat jenis sentuh di kawasan yang telah diserang penyakit atau serangga; mesti dah ada selepas dua minggu.
  • Ulang semburan racun serangga dan kulat jenis sistemik di semua green, termasuk green latihan.

“Baja?” fikir Roslan “Patutkah aku membaja?” Tak. Dia tak sepatutnya membaja dua minggu selepas PKP. Pembajaan akan menyebabkan pertumbuhan lebih galak rumput, tambahan pula kebanyakan baja dalam stoknya adalah baja quick-release seperti 15:15:15, 12:12:17 dan urea.

“Hollow-tine? Nyah-thatch? Hias-atas? Itu lagilah sepatutnya aku elakkan” dia tahu kelab  bersebelahannya ada buat projek hollow tining pada awal penutupan padang akibat PKP lagi. Memanglah tiada pemain yang akan ganggu tetapi ini bermakna sekumpulan besar pekerjanya harus datang bekerja dan dia rasa tak bertanggungjawab untuk mendedahkan pekerjanya kepada risiko virus merbahaya itu. Dia tahu pekerja kelab sebelah tidak mengalami apa-apa penyakit selepas itu tapi siapa tahu kalau itu berlaku di kelabnya?

Lagipun, dia mempunyai prosedur tertentu sebelum memulakan kerja-kerja hollow-tine, contohnya pembajaan seminggu sebelum itu dan penukaran tine selepas beberapa jam ia digunakan untuk mempastikan kedalaman lubang yang sama dari mula hingga akhir proses. Hollow-tine bukan kerja adhoc dan dia tak faham kenapa ada kelab buat seolah-olah ia adalah kerja yang boleh dibuat sembrono.

Kalaulah dia tak jatuh tangga sewaktu menggantung gambar di rumahnya minggu pertama PKP, mungkin dia boleh buat sesuatu selepas pengumuman penambahan tempoh PKP. Dia dirawat di hospital selama dua hari dan selepas dia kembali ke rumah dengan bekalan pil untuk menghilangkan kesakitan, masalah di padang rumput terasa masalah kecil. Jika bukan kerana masalah penyakit peringkat global sekarang, dia mungkin berada di hospital lebih lama lagi. Doktor bagi dia cuti lama. Cuti yang lebih lama dari PKP itu sendiri. Kalaulah tak sakit, memang dia dah pergi kerja.

Tapi itu kisah lama. Sekarang dia perlu pergi ke padang dan adalah tanggungjawab dia untuk memperbaiki padang sekarang.

Dia ada dua pembantu yang baik dan ramai pekerja yang setia kepadanya. Dia boleh buat. Dengan pengalaman lama nya, dia tahu dia boleh buat.

Hanya beberapa minit lagi dia akan sampai ke pejabat. Dia pandang Rose yang sedang memandu. Rose seorang pemandu yang perlahan, ‘cermat’ katanya. Roslan mahu berkata sesuatu tetapi dia tidak mahu, Roslan merasa banyak terhutang budi kepada Rose yang telah menjaganya sewaktu dia sakit.

Mungkin tiba masanya untuk dia melepaskan Nina.

Dia terbayang wajah Nina.

Nina yang cantik.

Nina adalah setiausaha Roslan.

Bersambung

Cerita ini adalah rekaan semata-mata. Sebarang persamaan adalah kebetulan dan tidak disengajakan. Segala nasihat atau petua yang diambil dari cerita ini adalah dalam konteks padang ini dan digunakan atas tanggungjawab pembaca sendiri.

Belanja minum?

Derma untuk belanja saya dan memberi lebih tenaga supaya lebih kreatif!

5.00RM

Posted in Golf Course, landskap, Lanskap, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah, stadium, Taman | Tagged: | Leave a Comment »

Lockdown: Apa nak buat pada rumput anda.

Posted by mynormas on March 17, 2020


Kerajaan Malaysia telah mengumumkan perintah kawalan pergerakan seluruh negara 18 – 31 Mac 2020.

Edit: Masa saya menulis artikel ini beberapa hari lepas (sebelum “partial lockdown”) saya fahami bahawa ini bermakna pekerja padang juga seharusnya tidak dibenarkan keluar rumah dan berkumpul kerana ini boleh merebak kan lagi virus ini. Saya membayangkan hanya “skeleton crew” terdiri dari beberapa orang sahaja yang akan dibayar lebih dan secara sukarela sahaja akan bekerja. Saya tak sangka ada padang yg full crew bekerja full day, ada yang halfday dan ada yg buat hollow tine!

Edit 2: The movement control order has been extended for another 2 weeks until 14th April. Much of what I wrote before remains the same.

  • The grass will continue to grow so cutting is necessary.
  • If cutting during the MCO can’t be done, then after MCO, cut high and reduce height gradually.
  • Water is required only on newly planted grasses. Established grasses, provided they’re healthy can survive without watering. At worst they’ll go dormant and come back after watering a few times.
  • Pest and disease control remains important if you have been having issues prior to MCO. If P&D issues starts during MCO, it probably won’t spread because there’s no players or staff to spread them.
  • You may find losses or damages to some course/field accessories and furniture: if you can’t put them in storage now, be prepared to replace or repair them.
  • You can postpone fertilising or cultural activities for duration of MCO.
  • I find it appalling any club would force all their workers to come to club and do normal work during MCO. What if one gets it and spread it among the other staff and then his family!? Maybe a few essential ones or those that stay on-site; I can understand, but all or most?

Sebagai penjaga rumput, apa tindakan kita? Bolehkah kita turut serta dan abaikan rumput kita? Jangan lupa bahawa

  1. Rumput adalah tumbuhan hidup. 
  2. Dalam konteks padang permainan ia adalah tanaman mono-kultura iaitu kawasan buatan manusia yg ditanam hanya dengan satu jenis tumbuhan saja. Maka pereputan menghasilkan hanya nutrien yang sama sahaja.
  3. Di kebanyakan masa, akibat dari tumbuhan mono-kultura, ia juga tidak mendapat perlindungan matahari terik.
  4. Mengikut pemotongan peraturan satu pertiga; rumput tidak boleh dipotong lebih dari satu pertiga ketinggian.
  5. Penanaman rumput di atas medium pasir bermakna air tidak banyak di simpan di dalam tanah.
  6. Makhluk perosak akan cepat membiak jika tak dikawal dalam kawasan mono-kultura.

Maka, apakah kerja yang perlu dilakukan sewaktu lockdown ini?

  1. Pemotongan: utk rumput yg dipotong pada ketinggian 15mm ke atas (fairway, rough padang bola dsb) sebaiknya anda potong seminggu sekali. Jika anda terpaksa tak potong maka pada 1 April nanti pastikan anda potong pada lebih kurang 50% lebih tinggi dari dahulu dan turunkan ketinggian 10% setiap dua atau tiga hari. Utk green padang golf, sebaiknya anda potong 2 hari sekali pada 10% atau lebih dari ketinggian sekarang. Jika anda terpaksa tak potong, buat sama seperti di atas.
  2. Penyiraman. Kawasan yg pasti perlu disiram ialah rumput yang baru ditanam. Utk rumput sihat, jika ia tak dapat air ia akan menjadi dorman (bertukar coklat) tetapi tidak mati. Rumput baru tanam akan mati. Jika rumput dorman tidak dapat air selama 30 hari, ia akan mati juga. Jika ada hujan. Ini boleh diabaikan.
  3. Kawalan makhluk perosak. Jika anda di landa serangan makhluk perosak seperti serangga atau kulat maka kawalan perlu sebelum anda bercuti atau anda boleh kembali bekerja pada 1 April dan kehilangan rumput (dan kerja). Jika kawasan anda biasa diserang makhluk perosak, saya cadangkan aplikasi racun sistemik (serap) sebelum cuti.
  4. Saya mencadangkan penyimpanan semua benda yang boleh dicuri seperti tiang bendera sepakan sudut, pin, cup, tee marker dsb.

Apa kerja yg boleh kita tunda?

  1. Pembajaan.
  2. Kerja-kerja amalan kultura seperti pengudaraan tanah, nyah-thatch dll.

Rumput adalah tumbuhan yg lasak dan cepat membiak. Maka tak perlu terlalu risau. Worse comes to worse, kita tanam semula. Anda boleh dapati sumber tanam semula dalam laman web ini.

Tujuan penulisan ini ialah untuk kita memberi beberapa fakta kepada majikan, boss, tuan punya padang dsb.

Ingat! Penjagaan rumput adalah suatu kerja profesional dan mempunyai sains dan seni nya. Ini perlu diteruskan dan ditekankan supaya harga kita kerja dihargai dan kita tak dianggap boleh diganti dengan beberapa orang pekerja asing dari Bangladesh atau Indonesia.

Saya berharap tuan-tuan dan puan-puan berada dalam keadaan sihat sewaktu keadaan mencabar ini dan jika ada sebarang persoalan, sila tanya di sini atau di FB mynormas.com dan bukan secara pm.

Terima kasih.

Read the rest of this entry »

Posted in landskap, Lanskap, Maintenance, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, Rumput halaman rumah, stadium, Taman | Tagged: , , , , , , | 1 Comment »

Kain geotekstil

Posted by mynormas on February 18, 2020

Bila org minta saya rehabilitasi padang mereka dengan menambah longkang subtanah kerana padang mereka basah, mereka akan selalu terperanjat bila mendapati bahawa padang itu sebenarnya sudah ada longkang subtanah.

Kenapa mereka terperanjat? Kerana melihatkan kebasahan padang, mereka mengandaikan padang itu tiada longkang subtanah.

Salah satu sebab utama kegagalan longkang subtanah ialah penggunaan kain geotekstil yg salah.

Kebanyakan kontraktor akan membalut paip mereka dengan kain geotekstil yg, selang beberapa tahun, akan disumbat dengan partikel tanah dan akar rumput. Ini akan menghalang air masuk. Ini biasanya berlaku selepas 3 – 4 tahun selepas pembinaan dan selepas pembayaran duit “retention”.

img_20200121_144032-13090428080019920245.jpg

Saya sendiri tidak menggunakan kain geotekstil dalam pembinaan longkang subtanah dan jika terpaksa (kerana kawasan yg penuh dengan selut atau dipaksa oleh BQ dan SO) saya akan meletakkan kain geotekstil di keliling longkang dan bukan di keliling paip. Artinya; korek longkang, alas kain geotekstil di bawah dan sisi longkang, kemudian isi batu, paip dan pasir ke dalam longkang tersebut dan akhir sekali tutup longkang dengan sod.

geotextile in drain not pipe

Kain geo textile sekeliling longkang subtanah BUKAN keliling paip dalam longkang subtanah.

“Tapi tuan” tanya anda “bagaimana tentang partikel tanah yang masuk ke dalam paip, tidakkah ia menyumbat paip?” Saya kata: Biarkan ia masuk. Atasi masalah menyumbat paip dengan kecerunan dan kelurusan longkang, yang akan membawa partikel ini keluar dengan laju. 

Jimatkan kos anda dengan tidak menggunakan kain geotekstil melainkan di kawasan berselut (iaitu mempunyai partikel amat halus yang mampu masuk ke celah-celah batu dan menyumbatnya) ataupun jika anda mempunyai masalah kecerunan longkang. 

Maintaining this Website. Sumbangan.

Saya menyumbang ilmu secara ikhlas melalui laman web ini. Tetapi pengendalian laman web ini perlukan wang. Setiap tahun USD99 (lebihkurang RM400). Sedikit sumbangan anda amat membantu. Anda mendapat manafaat dari laman web ini? Sumbangan bermula dari $10. Jangan lupa ‘Like’ artikel ini; ‘Follow’ laman web ini dan klik mana mana iklan di page ini. This website is maintained and managed with my own money. I’ve done my best to not allow advertisement on this site thus far so that I can be independent. I’m going to start to ask for donations and see if I can get enough to sustain it that way. Donations start from $10.

$10.00

Posted in Golf Course, Greens, Landscape, landskap, Lanskap, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah, stadium, Taman | Tagged: , , , , , | Leave a Comment »

“Teori Tingkap Pecah”

Posted by mynormas on February 11, 2020

Pernahkah anda mendengar tentang “Teori Tingkap Pecah” ataupun “Broken Window Theory”?

Ia adalah konsep yang saya pegang semasa saya menjaga rumput, mengurus kelab golf lima-bintang ataupun membesarkan anak.

Teori tingkap pecah adalah suatu konsep yang mengatakan setiap masalah yang tidak diselesaikan di dalam suatu persekitaran, akan mempengaruhi sikap orang terhadap persekitaran tersebut dan akan membawa kepada lebih banyak lagi masalah. Dalam ertikata lain, bila suatu persekitaran di jaga dengan baik dan semua masalah – walau sekecil mana – diselesaikan; ia akan mempengaruhi sikap dan membawa kepada pengurusan dan penyelenggaraan yang lebih baik.

Di dalam konteks penyelenggaraan padang rumput samada bola, golf ataupun taman; jika perkara kecil seperti bendera yang kotor, rumput yg kering, tiang papantanda berkarat, pekerja yang tidur merata-rata sewaktu rehat tidak ditangani, maka lama kelamaan ia akan melarat kepada bendera yang hilang, tiang yang patah, kawasan rumput mati, papan tanda hilang langsung dan pekerja akan tidur merata-rata di waktu bekerja pula perlu ditangani!

20200131_080738-collage-11278427582618750590.jpg

Kenapa ia dipanggil sebagai Teori Tingkap Pecah? Dalam sebuah artikel yang ditulis pada tahun 1982 dalam majalah The Atlantic oleh dua orang saintis pakar sosiologi bernama James Wilson dan George Kelling yang bertajuk “Broken Windows” mereka menulis:

Ambil contoh sebuah bangunan yang mempunyai beberapa tingkap pecah. Jika tingkap tersebut tidak dibaiki segera, vandalisma akan lebih cenderung berlaku menyebabkan lebih banyak tingkap pecah. Lama kelamaan, ada orang akan memecah masuk ke dalam bangunan itu dan jika tiada penghuni, mungkin mendudukinya atau menyalakan api di dalamnya.

Atau ambil contoh kakilima jalan yang tidak disapu dan sampah bertaburan. Semakin lama akan semakin bertambah sampah bertaburan dan lama kelamaan orang akan tinggalkan sampah makanan malah mungkin akan pecah masuk ke dalam kereta berdekatan.

Seorang marsyal padang golf pernah memberitahu saya bahawa beberapa bulan sebelum itu sewaktu dia menegur seorang pemain golf yang tidak membaiki divot di fairway; dia telah ditertawakan oleh pemain tersebut “Fairway? Ini fairway ka?!” Kini setelah fairway dibaiki, dia tidak lagi dimalukan sebegitu.

Antara arahan pertama yang saya keluarkan sewaktu saya menjadi pengurus sebuah kelab golf 5-bintang di Malaysia ialah agar semua engsel pintu bilik air disembur dengan minyak WD-40 agar ia tidak berbunyi bila dibuka/tutup. Nampak kecil? Bayangkan apa yang bermain difikiran kakitangan engineering/maintenance saya yang menerima arahan itu: “Kalau benda sebesar itu pun boss baru ni jaga; apatah lagi pintu yang pecah!”

Saya juga tidak menerima sebarang alasan atas kelewatan kerja walau dari staff pengurusan. Bila seorang menulis kepada saya memberitahu bahawa dia adalah penghidap insomnia dan tidak dapat hadir pagi, saya memberi arahan utk dia masuk pukul 12.00 tengahari dan balik pukul 8 malam. Janji tidak datang lambat.

Saya ajar anak-anak saya bahawa pintu 7-11 yang ditulis “Tarik” mestilah ditarik walaupun lebih mudah untuk menolaknya dan akan memarahi mereka jika mereka tidak patuhi arahan. Jika pada anda itu adalah “perkara kecil”, saya ingin tanya anda, di manakah garis pemisah diantara perkara kecil dan perkara besar? Where is the line?

Jika anda adalah penjaga atau pengurus sebuah lapangan atau sekumpulan pekerja atau manusia yang dibawah jagaan anda; awasi benda kecil yang tidak ditangani, anda akan dapati lebih banyak lagi benda besar akan melanda. Pada ketika itu, ia akan lebih susah ditangani.

Jika anda melakukan kajian atau research tentang teori ini, anda akan dapati ia digunakan di New York oleh Datuk Bandar Giulani dan ketua polis nya utk mengurangkan kadar jenayah bandar itu. Tetapi teori ini mungkin telah salah digunapakai (antaranya isu rasisme dan over reacting timbul) dan menyebabkan beberapa pakar menyangkal teori ini di dalam konteks itu.

Terpulang pada anda. Anda boleh terus biarkan bendera koyak di pin padang golf anda atau tiang sepakan sudut, atau anda boleh amalkan utk tangani masalah kecil agar orang/pekerja/pengguna/pemain disekeliling anda tidak terjebak kepada masalah besar.

Maintaining this Website. Sumbangan.

Saya menyumbang ilmu secara ikhlas melalui laman web ini. Tetapi pengendalian laman web ini perlukan wang. Setiap tahun USD99 (lebihkurang RM400). Sedikit sumbangan anda amat membantu. Anda mendapat manafaat dari laman web ini? Sumbangan bermula dari $10. Jangan lupa ‘Like’ artikel ini; ‘Follow’ laman web ini dan klik mana mana iklan di page ini. This website is maintained and managed with my own money. I’ve done my best to not allow advertisement on this site thus far so that I can be independent. I’m going to start to ask for donations and see if I can get enough to sustain it that way. Donations start from $10.

$10.00

Posted in Golf Course, Golf Course Superintendents, Landscape, landskap, Maintenance, stadium | Leave a Comment »

Nyah-thatch = Detox?

Posted by mynormas on February 4, 2020

Samada di kawasan padang bola, taman ataupun padang golf; semua jenis kerja yang mengganggu pelawat atau pemain adalah isu sensitif. Terutamanya bila ia melibatkan wang ‘tak masyuk’ yang di anggap sebagai kerugian. Kerja-kerja yang saya maksudkan ialah kerja-kerja amalan kultura (sila lihat senarai topik sebelah kanan laman web ini untuk lebih terperinci) seperti vertical-cutting, pengudaraan (hollow-tine atau slicing), penyiraman dan seba

Membuang thatch

Adakah dethatch padang  = detox badan? Kenapa tidak?

gainya.

Sebenarnya saya selalu umpamakan kerja-kerja amalan kultura dengan senaman kepada manusia. Kalau kita terlalu sibuk untuk buat duit dan mengabaikan senaman untuk kesihatan badan, suatu hari nanti, kita akan menerima padahnya.

Tiap-tiap awal tahun, penjaga padang akan membuat dan menyusun jadual untuk melakukan kerja-kerja amalan kultura untuk mempastikan kesihatan padang jangka masa panjang. Sama

seperti kebanyakkan kita membuat “Resolusi Tahun Baru” untuk membuat lebih banyak senaman untuk menjaga kesihatan.

Dan tiap-tiap tahun cerita yang sama untuk kebanyakkan dari kita (contohnya saya), akan ada kepentingan lain yang mengganggu. Boss beri kerja tambahan, kita dapat assignment baru, ada orang nak buat appointment, cuaca tak baik dan berbagai lagi alasan.  Kita cuba untuk adjust jadual, kadang-kadang boleh adjust; tapi selalunya kita putus asa dan give up. Untuk jadual amalan kultura; kita akan ada cabaran dari segi jadual perlawanan, sewaan padang, pertandingan private, cuaca, pekerja dan bermacam-macam lagi. Kadang-kadang kita boleh adjust date untuk postpone jadual. Kadang-kadang kita give up.

Satu hari, kita bangun dan rasa pening, jumpa doktor; dia kata tekanan darah naik, kolestrol naik, gula tinggi, lemak banyak dan sebagainya. Masa tu mungkin dah terlambat untuk mengubah keadaan. Kita beli kasut mahal, kita jogging petang; kita beli raket badminton, kita sewa gelanggang. Kita makan vitamin dan sebagainya. Kadang-kadang ada perubahan, kadang-kadang tiada perubahan. Kita perlu mengambil langkah drastik. Mungkin masuk gym cari trainer. Duit habis, badan tak improve, kita salahkan trainer.

Soil profile 8 inci teratas.

Lihat ini dan ingat salur darah penuh kolestrol dalam badan kita.

Satu hari kita bangun dan kita nampak padang kita layu, lembik, banyak rumput liar dan berpenyakit. Bila kita check dengan soil test dan menggunakan soil profiler; kita dapati pH rendah, sodium tinggi, Calcium berbanding alkali lain rendah, tanah padat, terdapat lapisan hitam mengandungi hidrogen sulfida, air tak tembus dan sebagainya. Masa tu dah terlambat untuk mengubah keadaan. Kita cuba untuk buat pengudaraan, kita hollow-tine, topd

ress, slice, baja dan sebagainya. Kadang-kadang ada perubahan, kadang-kadang tiada perubahan.  Kita perlu mengambil langkah drastik. Mungkin tutup padang dan panggil konsultan. Duit tak masuk, padang tak improve, kita salahkan konsultan.

Hakikatnya, pengurus kelab, pengurus stadium, pengurus padang, tuan punya taman, pelawat, pemain dan juga penganjur pertandingan perlu paham bahwa jadual amalan kultura adalah jadual untuk kesihatan jangka masa panjang.  Sebarang perubahan akan memberi kesan yang perlu ditanggung bersama. Penjaga padang juga perlu memainkan peranan untuk berbincang dengan pengurus umum dan pengurus pertandingan untuk mempastikan jadual amalan kultura tidak mengganggu musim pertandingan atau musim lawatan.

Saya insya Allah akan melakukan kerja-kerja nyah-thatch suatu padang bola Cowgrass di Shah Alam menggunakan sebuah mesin besar di bulan Februari 2020; kemungkinan pada Isnin kedua atau ketiga. Adakah anda berminat untuk tengok? Sila maklumkan pada saya supaya saya boleh sediakan sedikit makan dan minum yang cukup.

Untuk sentiasa mendapat update terkini dari laman web ini sila follow laman web ini atau Facebook mynormas.com.

Posted in Maintenance, Padang, Padang Golf, Taman | Leave a Comment »

Thatch

Posted by mynormas on January 29, 2020

Lapisan hitam di bahagian atas itu ialah sebab kenapa walaupun anda ada longkang subtanah, padang atau laman anda masih basah.

wp-15795894002513676624859460490203.jpg

Lapisan hitam di bahagian atas itu ialah kenapa rumput anda selalu mengalami penyakit

Lapisan hitam di bahagian atas itu ialah kenapa rumput anda selalu diserang serangga atau cacing tanah.

Lapisan hitam di bahagian atas itu ialah kenapa padang anda terasa lembik bila di pijak.

Lapisan hitam di bahagian atas itu ialah kenapa padang anda berlumpur jika digunakan selepas hujan.

Lapisan hitam di bahagian atas itu ialah thatch; satu lapisan bahan organik yg belum reput yg bertindak seperti span (sponge) menyerap air dan menjadi tempat lindungan kulat dan serangga.

Cara utk mengurangkan thatch ialah dengan proses fizikal nyah-thatch (follow this blog for future articles) atau pengudaraan tanah hollow tine (udara membantu organisma mereputkan thatch) atau pengudaraan tanah solid tine (ruang utk udara dan air menembusi lapisan thatch) atau hias-atas (meletak satu lapisan baru di atas thatch).

Jika saya melakukan kerja-kerja nyah-thatch di bulan Februari 2020 dan anda berminat untuk melihat, sila beritahu. Untuk pengetahuan, ia akan dilakukan di sebuah padang bola Cowgrass di Shah Alam.  Saya akan confirm kan tarikh dan masanya dalam minggu pertama bulan Februari. Ia menggunakan sebuah mesin besar yang tak sesuai di halaman rumah, tapi jika anda berminat utk melihat konsepnya, silakan. 

Untuk sentiasa mendapat update dan artikel terkini; sila follow laman web ini atau FB mynormas.com

Posted in Fields, Golf Course, Golf Course Superintendents, landskap, Lanskap, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, Rumput halaman rumah, Taman | Tagged: , , , , , , , , | Leave a Comment »

The Top Ten List

Posted by mynormas on January 21, 2020

Every year there are lists of the best golf courses in Malaysia or Asia or the world. There may be various categories or various reasons for each lists. But there are many lists of Top Ten or Top 20 or even Top Five and there are many clubs who would do their best to be on the list. The list could be based on a poll of golfers, a panel of experts or some secretive method that is not elaborated.

A club on the list of Top Ten would try to maintain its place or at least to not fall off the list and many would try to go higher on the list as a measure of improvement.

I believe that the rankings are subjective but I also believe the ranked clubs deserve them. What’s good is the clubs on or other clubs who want to be on the list will work harder to be ranked higher.

What about clubs not on or near or don’t care about The List? Every year they must have a list of things they want to improve on. In other words, have a Top Ten list to improve on for the year.

Some examples of items on the list of items to improve on:

  1. Percentage of weeds on greens or resurfacing good grass on greens.
  2. Reducing the number of wet landing zones on fairways; or adding more subsoil drains or aeration on fairways.
  3. Increasing number of healthy tees;
  4. Or ensuring greenspeed are consistent on all greens
  5. Increasing water penetration in bunkers.
  6. Closing bunkers or repairing bunker faces (there are new technologies nowadays)
  7. etc etc.

I would worry if for the new year, the golf course does not set a target to improve on SOMETHING. Then this year will be no different from last year; merely surviving.

Posted in Golf club, Golf Course, Golf Course Superintendents | Tagged: , | Leave a Comment »

Nutrisi Rumput

Posted by mynormas on December 26, 2019

Seperti yang kita pernah bincang sebelum ini, nutrisi rumput terdiri dari penyampaian nutrien kepada rumput. Rumput yg mempunyai nutrien yg cukup adalah rumput yang menghijau dan tumbuh dengan subur.

Di sebuah padang bola yg mempunyai rumput dengan tona warna hijau yg berbeza, saya di tanya tentang kawasan hijau muda mempunyai masalah kekurangan nutrien.

Persoalan saya ialah, bagaimana jika sebenarnya kawasan hijau gelap itu yg mempunyai nutrisi (selalunya nitrogen) yg berlebihan?

Ya, terlebih nutrien juga adalah isu utk rumput; selain isu pembaziran, terlebih nitrogen juga boleh menyebabkan rumput yg lemah (daun yg lembut dan mudah rosak) serta mudah diserang penyakit (dinding sel yg lembik mudah ditembusi oleh kulat atau nematode.

Maka, polisi pembajaan (menabur pupuk) saya ialah pembajaan yg sikit tapi selalu.

Ingat bahawa terlalu banyak nutrien boleh membawa mudarat sama seperti kurang nutrisi.

Rumput dengan beberapa tona warna hijau: ada hijau gelap dan ada warna hijau muda.

Posted in Golf Course, landskap, Lanskap, Maintenance, Rumput | Comments Off on Nutrisi Rumput

Hias-atas Utk Atasi Air

Posted by mynormas on November 19, 2019

Meneruskan topik minggu lepas tentang cara menghapuskan air dalam padang; satu cara yang dilaporkan dilakukan oleh banyak orang ialah “letak pasir di tempat air bertakung”.

spot topdress

 

Ni dibuat dengan kepercayaan (atau harapan) air akan hilang dari kawasan itu.

topdress low areas

Hias-atas di tempat larian penjaga garisan mungkin berhasil kerana ia adalah kawasan lekuk.

Kadang-kadang ia berjaya kerana kawasan yang basah itu kebetulan berada dalam lekuk maka pasir hias-atas akan meratakan lekuk itu. Tapi jika kawasan yang basah itu disebabkan oleh padang yang tepu atau thatch yang tebal di permukaan tanah, maka pasir itu akan menjadi lumpur tidak lama selepas musim hujan seterusnya bermula.

Apa yang penting ialah sistem saliran subtanah untuk membawa keluar air dari padang yang tepu dan menurunkan water table padang.

Adakah anda mempunyai padang yang bermasalah basah? Hubungi kami untuk penyelesaiannya di O3 5I3I OO66.

Maintaining this Website. Sumbangan.

Saya menyumbang ilmu secara ikhlas melalui laman web ini. Tetapi pengendalian laman web ini perlukan wang. Setiap tahun USD99 (lebihkurang RM400). Sedikit sumbangan anda amat membantu. Anda mendapat manafaat dari laman web ini? Sumbangan bermula dari $10. Jangan lupa ‘Like’ artikel ini; ‘Follow’ laman web ini dan klik mana mana iklan di page ini. This website is maintained and managed with my own money. I’ve done my best to not allow advertisement on this site thus far so that I can be independent. I’m going to start to ask for donations and see if I can get enough to sustain it that way. Donations start from $10.

$10.00

Posted in Golf Course | Leave a Comment »

Air dalam Tanah

Posted by mynormas on November 12, 2019

Semakin hampir kita dengan musim tengkujuh semakin banyak saya dapat panggilan dari padang yang minta saya lakukan kerja-kerja pengudaraan tanah di padang mereka dengan harapan pengudaraan tanah akan membantu pengeringan padang di musim hujan.

Adakah ini benar? Adakah pengudaraan padang akan membantu padang kering di musim hujan?

Tidak benar tetapi mungkin ada sedikit kekeliruan.

Untuk penerangan lanjut, saya nak perkenalkan dua perkara utama:

1. Field Capacity atau Tahap Tepu Padang (ini istilah saya belajar 30 tahun dulu, mungkin sekarang dah lain) dan

2. Lapisan atas permukaan padang yang terdiri dari thatch atau mat iaitu bahan organik yang terdapat di atau hampir di permukaan tanah.

Thatch atau mat ini akan bertindak seperti span (sponge) untuk memegang air dari turun ke bawah. Air ini seterusnya akan menghalang udara dari mengisi ruang bawah permukaan dan menyebabkan kulat, bakteria dan lain-lain mikro organisma tidak dapat bernafas sedangkan mikro organisma inilah yang akan bertindak mereputkan bahan organik tadi. Maka makin tebal thatch, makin banyak air di dalamnya dan semakin kurang mikro organisma boleh menguraikan thatch lalu semakin banyak thatch akan terbentuk.

Thatch
Ini lah ‘tahi’ di bawah rumput yang menghalang air dan baja dari turun. Bila kita roll, ia akan jadi padat.

Maka anda akan rasa padang anda lembik macam bubur. Walau dah dua, tiga hari tak hujan, ia masih lagi berlumpur dan lembik.

Malah, walau dah pernah pasang longkang subtanah beberapa tahun lepas, ia masih lagi lembik dan berlumpur lepas hujan.

Ini diburukkan lagi jika anda adalah Raja Gelek atau Ratu Gelek iaitu penjaga padang yang gemar menggelek padang. Penggelekkan ini akan memampatkan padang dan menghalang air dari tembus WALAUPUN thatch adalah minimum.

Tahap tepu padang ialah jumlah air yang ia boleh terima sebelum ia… tepu dan tidak boleh lagi menampung air dalam padang; maka terjadilah padang banjir.

Untuk memudahkan penerangan, saya biasa buat perumpamaan tentang cawan yang ditutup dengan sekeping kadbod atau tisu tebal. Cawan itu ialah tahap tepu padang dan kadbod/tisu ialah permukaan padang.

Perumpamaan padang dan permukaan.
Cawan yang sudah penuh (padang yg sudah tepu) dan kadbod yang penuh air (permukaan padang yang menyerap air)

Tanpa melakukan pengudaraan tanah; air akan terkumpul di permukaan walaupun padang tidak berada pada tahap tepu.

Tetapi melakukan pengudaraan tanah tanpa ada sistem saliran subtanah yang baik akan membantu pengeringan permukaan padang dengan cara memberi ruang untuk peredaran udara untuk penyejatan air tetapi jika hujan (atau penyiraman) berterusan akan menyebabkan padang mencapai tahap tepu dengan cepat dan air akan naik ke permukaan kembali.

Tentunya, kedua-dua sistem itu mempunyai had juga; terlalu banyak air akan mengatasinya dan terlalu banyak pengudaraan akan mengganggu permainan serta terlalu banyak sistem saliran subtanah akan menyebabkan padang terlalu cepat kering sewaktu tiada hujan.

Walaubagaimanapun, mempunyai sistem saliran tanpa melakukan pengudaraan tanah akan menyebabkan permukaan sentiasa menjadi lembap dan basah.

Maka untuk padang yang baik, kita perlukan kedua-duanya, pengudaraan tanah yang dilakukan secara berjadual (dan penggelekkan yang sederhana) serta sistem saliran subtanah yang baik.

Jika anda ada mempunyai padang yang basah dan atau masalah lain, hubungi kami di O3-5I3I OO66. 

Maintaining this Website. Sumbangan.

Saya menyumbang ilmu secara ikhlas melalui laman web ini. Tetapi pengendalian laman web ini perlukan wang. Setiap tahun USD99 (lebihkurang RM400). Sedikit sumbangan anda amat membantu. Anda mendapat manafaat dari laman web ini? Sumbangan bermula dari $10. Jangan lupa ‘Like’ artikel ini; ‘Follow’ laman web ini dan klik mana mana iklan di page ini. This website is maintained and managed with my own money. I’ve done my best to not allow advertisement on this site thus far so that I can be independent. I’m going to start to ask for donations and see if I can get enough to sustain it that way. Donations start from $10.

$10.00

Posted in Golf Course, Landscape, landskap, Lanskap, Maintenance, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , | Leave a Comment »

 
%d bloggers like this: