Turf Matters

The Site To Go To For All Your Turf Matters

  • Facebook Likes

  • The new Brushcutter

    Pengganti Brushcutter

    Increase productivity, cut labour. Try the AM61A

  • Trees Nursery

    Forest trees nursery

    Get your Trees from this nursery

Buku Saya

Posted by mynormas on November 8, 2018

Buku saya yang bertajuk “Penyelenggaraan Rumput di Padang Golf” kini sudah mula dijual pada harga RM79.00 setiap naskhah (harga tahun 2018). Cetakan hitam-putih, saya tidak dapat buat cetakan warna kerana terlalu mahal. Buat masa ini belum ada dalam bentuk e-book tetapi insya-Allah dimasa akan datang e-book akan ada dalam bentuk warna.

Untuk edaran di Malaysia (TERMASUK di Sabah dan Sarawak) kos penghantaran yang saya caj ialah RM5.00 sahaja. Di luar Malaysia, saya akan tanggung RM5.00 dan selebihnya perlu ditanggung oleh pembeli. Maaf. Mungkin boleh tunggu e-book nanti.

Buku ini mengambil masa 3 tahun untuk ditulis dan menggunakan pengalaman hampir 25 tahun saya sebagai ilhamnya dan pengalaman ramai superintenden lain sebagai kawan dan juga sebagai klien saya yang banyak mengajar saya.

Kepada yang berminat dan ingin tahu isi kandungan:

Front and back page

Muka hadapan dan belakang.

Kandungan 1

Kandungan 2

Kandungan 3

Kepada mereka yang ingin melihat penulisan di dalamnya dahulu sebelum membeli:

sample page buku

Kepada yang ingin membeli, sila bank-in RM79 + RM5 ke dalam akaun Maybank saya, Normas Yakin bin Md. Arifin nombor akaun 1621 0619 1408 dan beritahu saya melalui komen di bawah atau email ke mynormasATconsultant.com AT=@ atau hubungi 03 5131 0066.

Posted in Golf Course, Golf Course Superintendents | Tagged: , | Leave a Comment »

Cowgrass di Bukit Jalil

Posted by mynormas on April 6, 2015

News has it that the National Stadium in Bukit Jalil will soon be using Cowgrass on its field, replacing the current Bermuda grass. That news would not be surprising to most golf course superintendents who by experience, know that Bermuda is not a shade-tolerant species, though for me, when told that it was a new hybrid called “Green Mountain” I thought it may be a new shade-tolerant hybrid which I (and Mr. Google) have never heard of before. Perhaps this is something that just might work. I mean, someone would’ve research it or was given proof or assurance that this new hybrid is shade-tolerant. Right?

Cowgrass: Up Close and Personal

Cowgrass: Up Close and Personal

After all, before choosing a grass, we would need to know the suitability of the grass based on the field’s micro-climate kan? Not just the climate of the country. The use of the field must also be considered, choosing a grass based on its looks (this usually means dark green colour) would just invite… well, disaster. As at now, I am not sure about the effect of a field being below sea level (really? Bukit Jalil is below sea level!?) on grass health. I know that at a high altitude it gets colder and we can use cool season grass like Bentgrass is used on the greens of Cameron Highlands and Kinabalu golf clubs but at ‘lower than sea level’ altitude Bermuda won’t survive? Thats new to me but … but… how come its doing very well at the golf club next door?

Long story short, I still think changing the grass is a good idea. Cowgrass may not be the perfect grass, but in my opinion it is one of the best grass for that particular field, especially if the field is intendend for use with other activities other than football since I believe if the Cowgrass is well-maintained, it would recover faster from a few days of being covered with equipment eg stage or carpeting.

Khabarnya rumput di stadium Bukit Jalil akan di tukar ke Cowgrass. Saya berharap kali ini kita akan bernasib baik dan pemilihan rumput di lakukan dengan mengambilkira semua aspek berkaitan kesesuaian rumput dan stadium. Apa yang sesuai untuk suatu stadium di suatu lokasi tidak semestinya sesuai untuk lokasi lain.

Ia bukan sahaja tentang cuaca tetapi juga tentang micro-climate di sesuatu lokasi, begitu juga kegunaan dan kemampuan tuan punya padang untuk menjaga rumput tersebut. Kemampuan di sini bukan sahaja tentang wang ringgit tetapi juga tentang penjadualan penggunaan padang. Kalau padang itu sentiasa sibuk dengan aktiviti, janganlah guna rumput yang perlukan penjagaan yang tinggi (contohnya Paspalum atau Zoysia).

Saya tidak pasti apa kesan padang berada di bawah paras laut ke atas rumput: ini pertama kali saya dengar. Saya tahu kalau padang berada tinggi di atas paras laut dan cuaca menjadi sejuk kita boleh guna rumput musim sejuk seperti Bentgrass digunakan di padang golf di Cameron Highlands dan Gunung Kinabalu, tetapi tak pernah tahu ada masalah rumput bila padang di bawah paras laut malah, fakta bahawa Bukit Jalil di bawah paras laut pun adalah perkara baru untuk saya. Setahu saya, padang golf di sebelah stadium itu ada menggunakan tiga hybrid Bermuda iaitu Tifway 419, Greenlees Park dan juga Tifdwarf tanpa masalah kesihatan di sebabkan oleh berada di bawah paras laut.

Dari segi sains, kalau terlalu teduh, maka rumput tidak dapat cukup matahari untuk lakukan fotosintesis, tapi apa masalahnya kalau di bawah paras laut ya? Hairan juga saya. Mungkin ada pembaca yang boleh bantu?

Cowgrass bukan rumput yang sempurna ataupun perfect, tetapi pada pendapat saya ia adalah pilihan yang amat baik untuk stadium Bukit Jalil. Cowgrass mempunyai beberapa kelemahan juga, dalam konteks stadium ini, saya hanya mahu cerita tentang dua: ia tidak tahan kemarau dan ia mempunyai karakter/sifat daun yang lebih lembut.

Kalau tak puas hati apa yang saya cakap dan nak lebih selesa dengan mendengar dari pakar orang putih yang di depan nama dia ada pangkat ‘doktor’ boleh rujuk kepada slaid Dr Donald S. Loch dari University of Queensland dalam suatu seminar yang boleh di download dari laman web seorang lagi pakar rumput orang putih dan juga ada pangkat ‘doktor’ dan terus ke muka surat 3 slaid ke empat untuk cerita nya tentang Axonopus compressus atau Broadleaf Carpetgrass (mereka tak panggil Cowgrass, malah di Indonesia mereka panggil Elephantgrass atau rumput gajah).

Memanglah masalah tak tahan kemarau tu boleh di selesaikan dengan menggunakan sistem penyiraman, tetapi awas, terlalu pemurah dengan penyiraman akan menyebabkan rumput ber akar pendek dan mudah tersopak bila di sepak (sedap pulak bunyinya). Kepada tuan-tuan padang yang lain yang tak perlukan pakar berkulit putih dan ada pangkat doktor untuk menerima cadangan, saya cadangkan menyiram hanya di waktu pagi dan jika cuaca terlalu panas: di waktu tengahari untuk menyejukkan kanopi rumput. Jika tuan-tuan (ataupun puan; saya tidak sexist dan mungkin ada person-in-charge padang yang perempuan) mempunyai kemampuan menyiram yang terhad: siram hanya pada kotak penalti dahulu, kawasan padang lain kemudian.

Gambar kesan tine

Contoh kesan pengudaraan tanah.

Satu lagi yang tuan-tuan perlu buat di waktu kering ialah ‘pengudaraan’ secara ringan, iaitu menggunakan besi tajam untuk menyucuk tanah dan membuat lubang-lubang kecil untuk membantu air turun.

Siram juga MENGIKUT KEPERLUAN dan bukan mengikut jadual. Kita kena balance keperluan supaya tidak memanjakan rumput. Jika dia manja, dia akan kurang lasak. pada waktu pagi, sebelum siram, guna paku atau pen (ambik atas meja orang lain) cucuk dan masukkan jari di beberapa tempat; kalau lembab, jangan siram pagi tu, test lagi tengahari nanti.

Tentang kelasakkan rumput; tak banyak yang saya boleh kata kecuali “Jaga pembajaan” iaitu baja ikut jadual. Saya cadangkan baja dua bulan sekali dengan baja yang kurang nitrogen dan mungkin lebih kalium. Baja sedikit tetapi selalu.

Satu lagi sebab saya sokong penggunaan Cowgrass ialah kerana ia adalah rumput yang amat tahan redup, ertinya kalau sekadar beberapa hari di tutup oleh papan plywood atau pentas; dia boleh recover dengan syarat penjagaan nya betul.

Ya, saya tergolong dalam kelompok kecil orang yang percaya bahwa padang bola boleh digunakan untuk tujuan lain. Malah pada pendapat saya, daripada padang itu di gunakan lima hari seminggu untuk bola yang akan merosakkan depan gol dan tempat sepak mula, lebih baik ia digunakan untuk aktiviti lain yang akan menggunakan kawasan lain di padang itu.

Nasihat ini terutamanya untuk padang awam; ingat, walaupun padang tu tak di gunakan, ia bukan lah bangunan stadium yang boleh di tutup lampu dan air hingga bulan depan: ia tetap kena di baja dua bulan sekali dan di potong seminggu dua kali (ya! seminggu dua kali!). Jadi lebih baik ia digunakan untuk konsert atau tarik tali atau apapun asalkan ada jugak duit masuk.

Nak buat perhimpunan pun boleh dengan syarat drainage ataupun sistem saliran berfungsi baik. Kita letak 22 orang atau 22,000 orang atas padang pun, setiap orang akan berada di atas petak peribadi nya sendiri yang mungkin seluas 1 meter persegi atau kurang; jadi apa masalahnya? Berat kolektif semua 22,000 orang tidak boleh berkumpul tertumpu kepada mana-mana titik kelemahan atas padang yang berada di atas tanah di bumi. Jangan gelak, kerana ini berbeza dengan contohnya Dataran Merdeka yang padangnya berada di atas tempat parkir yang mempunyai tiang. Maka berapa banyak beban yang boleh ada di atas padang akan bergantung kepada berapa beban yang boleh di terima oleh tiang-tiang dan palang-palang di antara tiang-tiang tersebut. Itu kena tanya para jurutera yang bertanggungjawab.

Kalau 22,000 orang ini mendatangkan masalah dengan ‘menggaulkan’ tanah dan menyebabkan padang berlumpur atau rumput terkopak, maka percayalah cakap saya, pemain bola pun akan menyebabkan kerosakkan yang sama, malah lebih teruk lagi kerana mereka berlari, menyepak, sliding dan melompat. 

Tapi jika padang itu mempunyai masalah saliran iaitu air sentiasa ada dalam profil tanah atau ia berada pada tahap tepu dengan air, padang itu akan mempunyai masalah; biar 22 orang ataupun 2 orang. Of course kesannya tertumpu pada tempat yang 22 atau 2 orang itu pijak sahaja tapi jangan lupa, 22 orang pemain bola campur 3 orang pegawai akan berada di keseluruhan padang selama 90 minit jadi padang tetap akan rosak secara keseluruhan tetapi lebih lagi di tempat permainan tertumpu. Dimana? Kotak penalti dan tempat sepak mula…

Fikir-fikirkanlah.

Posted in Fields, Padang, Rumput | Tagged: , , , , | 4 Comments »

Algae on golf greens

Posted by mynormas on January 2, 2013

In the context of Malaysian weather where heavy and frequent rain is the norm, plus with poorly or compacted greens, shade from surrounding trees; algae is quite common.I found this slideshare article that is very informative and thought that I should share it.

Be advised that even though the title is about golf greens, much of the info are also applicable to other parts of turfed areas (yes your lawn too madam)

If you think most of the slides’ contents are too ‘academic’ jump straight to slide number 53, though you might be searching backwards for background info but at least you know what you are looking for is what you need to know.

This is the first time I am doing this so I hope this turns out alright…

Posted in Fields, Golf club, Golf Course, Golf Course Superintendents, Greens, Padang, Padang Golf, Rumput, Rumput halaman rumah | Tagged: , , , , | 1 Comment »

Padang Stadium MBPJ

Posted by mynormas on May 28, 2021

Saya kira bukan lagi satu rahsia bahawa syarikat saya, Turf Consultancy Sdn. Bhd ialah syarikat yang di minta untuk membaiki padang di stadium MBPJ. Keadaan padang kelihatan begitu basah dan becak di empat perlawanan pada awal bulan Mei 2021 malah sebelum itu lagi padang itu di lihat basah setiap kali perlawanan selepas hujan.

Keadaan padang dipandang dari jauh.
Keadaan padang dipandang jarak dekat.

Saya tidak mahu pergi terlalu dalam tentang masalah yang di alami oleh padang tersebut tetapi saya ingin fokus kepada apa yang saya akan lakukan utk membaiki keadaannya. Terdapat dua fasa utama.

  1. Pemasangan sistem longkang subtanah.
  2. Membaiki profil tanah sekarang.

Pertama. Memasang sistem longkang subtanah untuk mengeluarkan lebihan air dari dalam padang.
Saya akan memasang sekitar 1,000 meter longkang subtanah di padang tersebut. Sistem longkang subtanah ini akan membantu lebihan air keluar dari padang dan memberi satu ‘water table‘ atau tahap air bawah tanah yang mampu diterima rumput. Water table yang terlalu tinggi menyebabkan air cepat naik ke permukaan setiap kali hujan lebat dan akar yang pendek dan water table yang terlalu rendah menyebabkan padang cepat kering setelah beberapa hari tak hujan. Saya mempunyai hanya 50 hari untuk menggali longkang, memasang paip dan membaiki permukaan padang sebelum perlawanan seterusnya pada 9 Julai 2021.

Kedua. Mengganti profil tanah sedia ada dengan profil yang lebih baik. Profil tanah sekarang adalah lumpur yang terdiri dari selut (silt) tanah liat dan bahan organik yang dipanggil thatch. Kesemua ini akan memegang air dari masuk ke longkang subtanah ataupun mengalir di atas padang sebagai larian permukaan (surface runoff). Untuk ini, saya perlu melakukan kerja “serampang berongga” atau hollow tine yang akan menarik keluar lumpur tadi dan saya akan gantikan dengan profil baru terdiri dari pasir halus (secara mudahnya). Oleh kerana padang ini digunakan (bukan padang yang ditutup hingga siap kerja) maka saya memerlukan masa yang lebih lama untuk kerja ini.

Profil tanah sekarang; dari kiri, rumput, lumpur, lapisan tanah liat kemudian pasir halus.
Di satu bahagian padang, air dalam lumpur telah menjadikan akar pendek dan reput.

Setiap kali saya melakukan kerja hollow tine, saya hanya mengeluarkan sebahagian kecil dari profil tanah tersebut bererti saya perlu lakukan kerja hollow-tine berulang ulang kali sebelum ia menampakkan hasil. Selain itu, saya juga akan melakukan kerja-kerja hias-atas (topdressing) dengan niat pasir baru akan menjadi profil yang lebih baik utk padang. Saya perlu berhati hati supaya topdressing saya tidak terlalu tebal kerana ini pula akan menyebabkan ‘kesan pelapisan’ atau layering effect.

Gerak perlahan video serampang berongga (hollow-tine) sedang dilakukan.
Kerja-kerja topdress.

Oleh kerana proses yang saya lakukan dalam fasa kedua ini perlu dilakukan secara perlahan-lahan maka kesan ketara pembaikan padang stadium MBPJ mungkin tidak akan kelihatan secepat yang beberapa pihak sangka. Ia bukan lah semata-mata: pasang longkang subtanah dan secara automatik padang akan jadi cantik. Saya kena tukar isi padang itu dulu.

Doakan yang terbaik.

Posted in Golf Course | Leave a Comment »

Kenapa padang golf Malaysia lebih baik dari padang bolanya? Bhg 1

Posted by mynormas on February 23, 2021

Seorang jurulatih bola sepak pernah memberitahu saya bahawa pemain dari luar negara sering bertanya kepada dia, kenapa di Malaysia padang golf lebih baik keadaannya dari padang bolanya?

Tentunya ia bukan ukuran yang boleh merangkum semua padang bola dan semua padang golf di Malaysia. Saya membuat beberapa kesimpulan sendiri: pertama, bahawa ramai pemain bola – terutamanya dari luar negara – adalah juga pemain golf  dan keduanya, mereka tidak bermain di SEMUA padang golf di Malaysia, mungkin hanya padang terkemuka di sekitar ibu negeri di Malaysia.

Namun, bila dibandingkan keadaan padang secara umum, pada pendapat saya ada beberapa sebab seperti berikut yang memberi kesan kepada persepsi di atas.

  1. Profil tanah
  2. Bajet
  3. Ilmu
  4. Cara pembinaan
  5. Mesin
  6. Roll

Mungkin ada beberapa sebab lagi tapi jika anda fikirkan bahawa salah satunya ialah penggunaan padang golf tidak “seganas” penggunaan padang bola; anda silap. Padang golf digunakan hampir setiap hari iaitu 365 hari setahun, dari 7.30 pagi hingga gelap malam (itupun ada padang golf yang ada lampu utk permainan malam). Padang golf rata-ratanya menggunakan rumput import dan ada yang dipotong serendah 3mm (bayangkan 3-4 keping duit siling 50 sen).

Jika ada padang bola yang kata “tak mungkin boleh guna lasak tetapi masih cantik” ; saya kata boleh dan sebab utamanya ialah kerana padang golf boleh pindahkan lubang (umpama gol di padang bola) dan tee (tempat sepak-mula) mereka sekerap yang mereka mahu. Bila saya cadangkan pemindahan tiang gol setahun sekali sebanyak 1m ke kanan dan 0.5m ke hadapan kepada padang bola; saya hampir ditertawakan.

Padang golf juga mempunyai pasukan penyelenggara yang cekap dan lengkap dengan peralatan untuk menggantikan kawasan yang rosak atau mati dengan rumput baru jika pembajaan khas, pengudaraan tanah atau hias-atas tidak membantu.

Kebanyakan padang bola akan membiarkan kawasan depan gol, tempat larian penjaga garisan dan tempat sepak-mula; botak atau mati dengan gelengan kepala dan tudingan jari.  

Tapi dalam artikel ini saya nak fokuskan kepada profil tanah. Secara spesifiknya kepada konsep “tanah atas” atau topsoil yang tidak lagi digunakan secara rasmi di padang golf tetapi digunakan secara luas di hampir semua padang bola (mungkin kecuali padang bola yang direka atau ditanam oleh orang putih atau orang Jepun).

Saya tak nafikan ada juga padang golf yang masih kata mereka mahukan topsoil tapi itu biasanya akibat tabiat lama yang di bawa ke tempat baru.

Kenapa saya anti-topsoil? Ada beberapa sebab:

  1. Kerana dikebanyakan masa, ia tidak didefinasikan
  2. Selalunya ia datang dalam bentuk tanah liat yang mudah mampat. Tanah liat ini dan digabungkan dengan kegemaran “menggelek” oleh kebanyakan penjaga padang, menyebabkan padang itu menjadi keras sewaktu musim kering dan lecak di waktu musim hujan.
  3. Jika ia betul-betul tanah atas, ia berpotensi mengandungi pelbagai bahan flora (yang akan muncul sebagai rumpai) dan fauna (yang mungkin patogen penyakit atau serangga perosak rumput).
  4. Kesuburan tidak sekata topsoil; contohnya, utk mendapatkan tanah atas setebal 100mm (empat inci) utk padang seluas 6,000 meter persegi (padang bola 100m x 60m) kita perlu korek tanah sedalam 200mm (lapan inci) di kawasan seluas 3,000 meter persegi atau 300mm di kawasan seluas 2,000 meter persegi. Kesuburan topsoil di 100mm atas tak akan sama dengan topsoil 250mm di bawah, dan topsoil di satu kaki persegi di “sini” tak mungkin akan sama dengan kesuburan topsoil di “sana”. Maka jika kita taburkan topsoil di padang, kesuburan di padang juga tidak sama.

Padang golf tidak lagi menggunakan “topsoil” sejak 1960an bila Cara USGA diperkenalkan. Malangnya Cara USGA terlalu rumit dan perlukan piawaian pasir yang terlalu ketat. Maka beberapa orang professor dari universiti dari California memperkenalkan cara baru yang dipanggil “cara California”. Ada yang merasakan ini terlalu mudah dan menggabungkan kedua-dua sistem mendapatkan sistem “hybrid California”.

Padang-padang sukan di barat juga tidak ketinggalan dan mengambil pelajaran dari sistem-sistem tersebut dan mengolah cara mereka sendiri tanpa lagi menggunakan “topsoil”.

Jangan salah faham dan mengatakan bahawa “Orang barat bolehlah; mereka banyak duit”. Jika bajet adalah isu, mereka mempunyai satu cara yang dinamakan “native soil” field. Mereka tidak menipu diri sendiri dengan kata mereka mengimport topsoil yang subur, sebaliknya mereka hanya meracun tumbuhan di atas tanah yang mereka mahu bina padang, bajak, ratakan, camber (sebutannya kemb-ber) supaya air boleh mengalir atas permukaan dan kemudian tanam rumput di atasnya. Kosnya jauh lebih murah dari mengorek keluar tanah dari bawah dan gantikannya dengan “topsoil” yang kononya di import dari bukit 20km dari tapak tetapi akan memberi hasil yang sama dengan tanah “native soil” tadi.

Secara ringkasnya, apa yang padang golf Malaysia dan padang bola di negara barat buat ialah membuang lapisan permukaan sedalam hingga 18 inci (lebih kurang, tengok sistem mana yang digunakan) hingga tanah itu kelihatan seperti sebuah mangkuk atau pinggan dalam dan selepas meletakkan longkang subtanah di bawah dasar mangkuk itu, pasir diletak di atasnya. Sebanyak mana anda letak topsoil sebanyak itulah pasirnya dari enam hingga ke 18 inci.

Profil tanah padang golf (bukan green).

Secara teorinya, apa yang berlaku ialah pasir akan memberi laluan mudah kepada air untuk meresap ke bawah dari “topsoil” yang sebenarnya adalah tanah liat.

Jika anda kata “Eleh… padang kat kampung dah 20 tahun elok jer”. Saya rasa kampung anda adalah salah satu tempat bertuah dulu-dulu bila kontraktor benar-benar menggunakan “topsoil” yang mempunyai nisbah pasir kepada bahan organik yang baik.

Jika anda ingin bersikap defensive dan berkata “eh! Aku pakai pasir lah lepas tu aku letak topsoil kat atas nya”. Jika anda gunakan “topsoil” yang mempunyai tanah liat, hasilnya tetap sama. Tanah liat itu akan menghalang atau melambatkan aliran air ke bawah. Malah, pada jangkamasa panjang, butiran halus dari tanah liat akan berhijrah (migrate) ke lapisan pasir dan menyumbat ruang di antara ketul-ketul pasir di bawahnya. Begitu juga jika anda meletak pasir di atas lapisan tanah liat. Tanah liat akan menghalang air turun ke bawah.

Tanah liat menghalang atau setidaknya melambatkan air dari turun ke bawah.

Baiklah, apa alternatifnya? Apa cadangan saya untuk mendapat padang yang mengalirkan air ke bawah dengan lebih cepat supaya padang boleh digunakan dengan segera? Adakah kos nya lebih tinggi? Adakah teknologi nya terlalu canggih sehingga kontraktor biasa di Malaysia tak dapat buat?

Walau tinggi mana saya belajar atau banyak mana pengalaman saya, kalau bukan orang putih yang kata, tak ada orang Malaysia yang nak percaya kan? Maka saya petik nama dua orang putih; Dr. John Madison dan Mr Bill Davis dari University of California yang selepas membuat beberapa ujikaji mengatakan bahawa meletakkan pasir di atas sistem saliran longkang subtanah adalah cara yang boleh diterima utk membina padang golf.

Di bahagian empat inci (ada orang buat dua inci sahaja) teratas, mereka campurkan bahan organik sebanyak 5 – 10% mengikut isipadu utk dijadikan sebagai “zon akar” (root zone). Salah satu kesan sampingan di sini ialah kesuburan padang anda akan sekata kalau anda bancuh bahan organik tadi dengan sekata berbanding jika anda guna tanah atas yang mungkin lebih subur di sebelah kanan padang dari sebelah kiri kerana punca tanah atas anda TIDAK MUNGKIN dari sumber yang sama.

Tapi awas, cara pembinaan ini memerlukan penyiraman yang berterusan pada peringkat awal. Pada peringkat seterusnya, Malaysia mempunyai lebih kurang dua bulan kemarau dan selebihnya adalah bulan yang mempunyai hujan. Asalkan anda ada paip tepi padang dan hos panjang serta jadual pembajaan yang tetap, insya Allah padang anda boleh lebih banyak kali digunakan dari padang yang di buat dari “tanah atas” (topsoil) yang silap-silap mempunyai benih pelbagai jenis rumpai ataupun pokok!

Akan datang kita akan bincang lagi sebab-sebab lain kenapa padang golf di Malaysia secara amnya lebih baik dari padang bola Malaysia.

Jika anda inginkan lebih maklumat (rujukan dari orang putih) anda boleh baca huraian lanjut di sini.

  1. “The Shocking Truth about Topsoil” dari Michigan State University http://msue.anr.msu.edu/news/the_shocking_truth_about_topsoil
  2. “Topsoil 101” http://What www.bhg.com/gardening/yard/soil/topsoil/
  3. “What is topsoil? Definition and Composition” http://study.com/academy/lesson/what-is-topsoil-definition-composition-uses.html
  4. “Purchasing Topsoil” dari University of New Hampshire. Ini lagi best; dia warning tentang racun yang masih ada dalam topsoil akan memberi kesan dalam tumbuhan akan datang.  http://extension.unh.edu/resources/representation/Resource000492_Rep514.pdf
  5. “Topsoil Quality Guidelines for Landscaping” dari Utah State University http://forestry.usu.edu/files/ uploads/AGSO02.pdf
  6. “Sand-based Athletic Fields”  dari Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Sand-based_athletic_fields
  7. “Root zones for High Traffic Turfgrass Areas” dari Ohio State University http://www.oardc.ohio-state.edu/ss540/chapters/SWSGCch6.pdf
  8. “Selecting Sand-Dominated Rootzones for Sports Fields” dari Penn State University  http://www.sportsbuilders.org/events/presentations/Orlando_2C.pdf
  9. “Rootzone” dari Sports Turf Managers Association atau STMA  http://www.stma.org/sites/stma/files/Technical_Resources/Rootzone.pdf
  10. “Managing Soil vs Sand Sports Fields” Ministry of Agriculture, Food and Rural Affairs, Ontario, Canada.  http://www.omafra.gov.on.ca/english/crops/facts/soilsand.htm

Untuk maklumat lanjut tentang penjagaan padang; hubungi saya di mynormasATconsultant.com (gantikan AT dengan @) atau talipon O3-5I3I OO66 dan biarkan ia berdering lama. 

Untuk mengetahui ilmu penjagaan rumput seterusnya, “Follow” laman web ini dengan memasukkan email anda di bahagian atas sebelah kanan. Saya biasa menulis satu atau dua kali sahaja setiap bulan. 

Sila sudi klik gambar iklan di bawah artikel in, ia adalah sumber pendapatan untuk laman web ini. Terima kasih.

One-Time
Monthly
Yearly

Make a one-time donation

Make a monthly donation

Make a yearly donation

Choose an amount

$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00

Or enter a custom amount

$

Mengendalikan laman web ini dan menulis di dalamnya mengambil masa dan memerlukan sumber kewangan. Sumbangan anda amatlah saya hargai.
Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

DonateDonate monthlyDonate yearly

Posted in Fields, landskap, Lanskap, Padang, Padang Bola, stadium | Tagged: , , , | Leave a Comment »

Kontrak Jaga Padang

Posted by mynormas on December 17, 2020

Saya banyak jumpa spesifikasi kontrak penyelenggaraan padang dalam bentuk BQ (Bill of Quantity) atau spesifikasi biasa. BQ atau spec yang saya tengok saya rasa tak boleh terima tetapi selalu nya saya beritahu diri saya bahawa biarlah, kerana: 1. ada orang sensitif bila ditegur, 2. ada orang yang tak dapat ubah apa-apa kerana mereka hanya menurut arahan, 3. ada yang tidak mahu fikir banyak kerana copy-paste lebih senang. 4. Tak semua padang sama dan tak semua keperluan sama. Tambahan pula, 5. siapa lah saya nak tahu dan betul semua.

Tetapi baru-baru ini saya terima satu spesifikasi penyelenggaraan padang yang, termasuk item utamanya ialah, “menyapu padang tiga kali sehari”. Saya fikir bahawa saya sendiri tidak menyapu rumah saya tiga kali sehari (awak ada?), macamana agaknya nak sapu padang tiga kali sehari? Ingat, padang biasa ialah 70 x 110m iaitu 7,700 meter persegi; agak-agak berapa lama nak siap sekali sapu?

Saya juga jumpa spec yang mengatakan pemotongan padang ialah pada setiap 1hb, 10hb dan 20hb. Atau adakah ianya 10hb, 20hb dan 30hb? Saya pun keliru… kalau Februari macamana? Memotong rumput setiap 10 hari akan memotong terlalu banyak daun (kerana kadar pertumbuhan rumput yang tinggi, terutamanya selepas pembajaan atau sewaktu musim hujan). Setiap kali potong, rumput tinggal batang sedangkan rumput perlukan daun untuk buat makanan melalui proses fotosintesis). Diburukkan lagi jika memotong dengan mesin sandang yang akan memotong serendah mungkin.

Saya nak cuba bantu agar terdapat suatu piawaian, suatu kesedaran bahawa penjagaan padang bukan sekadar potong, siram dan baja sekali-sekala, saya kira ada 13 perkara yang perlu dibuat. Saya akan cuba terangkan apa yang penting dalam spesifikasi penjagaan padang hari ini dan satu hari nanti bila saya dah figure out macamana nak upload supaya jika anda berminat, anda boleh download spec yang dah siap tulis selepas membuat bayaran. Sementara itu, di sini saya bagi senarai huraian kerja yang perlu dilakukan dalam penyelenggaraan padang dan rasionalnya.

Bil Huraian Kerja Rasional
1Memotong Rumput

Alat: Sebuah mesin pemotong rumput menggunakan pisau silinder seperti reel atau flail
Memotong rumput padang pada ketinggian 25mm dari paras tanah di seluruh padang.
Pemotongan rumput menggunakan mesin dan teknik khusus untuk menghasilkan belang-belang padang
2x seminggu.
– Pisau silinder memberi potongan lebih baik dari rotary.
– Jika tidak dikutip, pisau silinder menghasilkan pembuangan sampah yang lebih sekata.
– 25mm adalah spec FAM
– Sampah yang dipotong dgn pisau silinder boleh jadi baja.
– Teknik dan mesin menghasilkan belang BUKAN dengan baja atau tukar ketinggian!
– Sekali seminggu atau setiap 10, 20 & 30hb akan memotong terlalu banyak daun. Rumput perlukan daun utk fotosintesis!
– Samada mesin itu 5-gang, triplex, front-deck atau mid-mounted adalah tidak penting! Yang penting pisau!
Contoh pisau jenis reel.
Contoh pisau flail
BilHuraian KerjaRasional
2Pembajaan.

Alat: Penabur baja, baja kimia biji yang memberikan jumlah 300g nitrogen dan kalium per 100m persegi.
Menabur baja menggunakan alat yang betul secara rata dan konsisten dari dua arah untuk memastikan seluruh padang menerima kadar baja yang sama.
Kekerapan: Satu kali sebulan seluruh padang
– 300g nitrogen per 100sq.m per bulan adalah cadangan orang putih (kan kalau org putih cakap semua betul?)
– 300g/100sq.m kalium adalah kerana kebiasaan N:K = 1:1.
– Baja kimia bukan kemestian tapi kalau baja organik 300g N per 100sq.m banyak giler lah baja diperlukan.
– Fertiliser spreader tak mahal maka setiap kontraktor kena ada satu.
– 1x sebulan boleh di adjust jika menggunakan baja slow-release kepada 1x 2 bulan dan jika musim hujan 2x sebulan (half rate)
Sebuah walking spreader
Sebuah traktor mounted spreader
BilHuraian KerjaRasional
3Membaikkan Permukaan Padang

Alat: Mesin topdresser, dragmat untuk meratakan pasir, 5 – 10 tan pasir sebulan, penggelek (roller) dan peralatan berkaitan.
Melakukan TOPDRESS dengan menabur pasir di kawasan berlekuk atau menakung air untuk meratakan permukaan padang.
Melakukan gelekan bila perlu di kawasan yang terbonjol. Membuang rumpai (rumput liar) yang mengganggu permainan.
Kekerapan: satu kali seminggu seluruh padang
– Dengan penggunaan biasa, padang akan jadi lekuk bila pemain sepak, lompat atau jatuh.
– Lama kelamaan, ada tempat akan lekuk makin dalam (contoh: depan gol)
– Guna pasir utk baiki seluruh permukaan
– Gelek bila perlu guna roller satu tan.
– Merumpai rumput liar yang mengganggu permainan (sambau, semalu dsb).
– Dalam seminggu mesti ada sekurang-kurangnya satu kerja hias-atas (topdress), satu roll dan satu merumpai.
hias-atas (topdress) manual utk lekuk-lekuk menakung air
Mesin roller kecil
BilHuraian KerjaRasional
4Mengudarakan tanah mampat padang bola

Peralatan pengudaraan tanah manual, pasir dan peralatan yang berkaitan.
Menebuk dan mengudarakan tanah di kawasan yang menakung air pada kedalaman dua inci. Menebuk dan mengudarakan tanah di kawasan ‘high-traffic’ seperti di depan gol dan larian penjaga garisan pada kedalaman satu inci. Menabur pasir pada lubang-lubang yang terhasil.
Kekerapan: satu kali seminggu 10% luas padang
– Padang yang digunakan akan mempunyai kawasan yang selalu mampat contoh: depan gol, tempat linesman, jalan masuk padang.
– Alat hollow atau solid tine manual boleh bantu kurangkan mampatan
Contoh alat manual hollow tine
Kerja manual hollow-tine di kawasan keras
BilHuraian KerjaRasional
5Sampah.

Kutip dan membuang sampah yang terdiri dari rumput, rumpai, sampah dari dalam longkang, buangan pokok bunga hiasan, dan lain-lain kawasan
1 x seminggu.
– Sampah biasa seperti botol minuman tidak seharusnya termasuk KECUALI sudah diambilkira dalam sebutharga.
– Sampah rumput contoh: luar padang yang dipotong sebulan sekali
– Atau musim hujan terpaksa potong sekali sekala.
BilHuraian KerjaRasional
6Membuat Garisan Padang

Alat: cat, tali dan lain perkara yang berkaitan (berus, line-marker, pita mengukur dsb).
Membuat garisan padang bola mengikut spesifikasi dan peraturan pihak berkuasa permainan seperti FAM, FIFA atau lain-lain badan yang berkaitan.
Kekerapan: Satu kali seminggu
– Ada padang mahu garisan hanya masa ada game. Ada padang yang mahu garisan setiap masa (padang latihan).
– Terpulang pada polisi dan keperluan padang.
– Boleh guna mesin buat line dan boleh guna berus
– Buatlah garis LURUS!
BilHuraian KerjaRasional
7Mengganti kawasan rosak/rumput mati

Alat: sodcutter atau seumpamanya, cangkul, penyodok, rumput, pasir, penggelek, baja dan peralatan berkaitan.
Mengganti kawasan rosak atau rumput mati atau rumpai yang mengganggu permainan seperti sambau atau semalu dengan rumput baru yang sama dengan rumput asal padang.
Kekerapan satu kali sebulan.
– Mesti akan ada kawasan rumput mati, samada akibat over-use (depan gol) atau kering atau basah dll.
– Guna alat yang betul!
– Sodcutter atau Turf Doctor (pengganti rumput)
– Dalam sebulan mesti ada kawasan yang dah ganti rumput at least mungkin 10sq.m (boleh diubah kepada lain kuantiti)
Alat sodcutter
Alat Turf Doctor
BilHuraian KerjaRasional
8Kawalan makhluk perosak dan penyakit

Alat: Peralatan menyembur atau menabur racun, PPE, dan peralatan berkaitan.

Mengaplikasi racun yang bersesuaian pada waktu yang bersesuaian untuk kawalan makhluk perosak seperti serangga, cacing tanah dan sebagainya serta penyakit seperti kulat, cendawan dan sebagainya

Kekerapan: seminggu sekali
– Biasanya menyembur racun
– Termasuk juga menghalau anjing, lembu dsb.
– Kontraktor perlu tahu cara penggunaan racun
– Ada peralatan yang betul.
– Peralatan yang sama juga boleh digunakan menyembur baja foliar
– Biasanya cacing tanah dan rumput liar.
Sprayer kecil utk satu padang.

BilHuraian KerjaRasional
9Penyiraman padang
Alat: moisture sensor, hose panjang, sprinkler mudah-alih dan peralatan berkaitan.
Mengesan keperluan air padang dan melaku kan penyiraman menggunakan sprinkler yang disediakan ataupun sprinkler mudah-alih ataupun hos panjang.
Kekerapan: bila perlu (anggaran 120 hari setahun)
–     Adalah penting utk tidak terlebih siram kerana akan menjadikan akar pendek selain padang lecak.
–     Gunakan moisture sensor (boleh beli online) utk tentukan padang kering baru siram.
–     Anggaran siram TERMASUK lepas baja ialah dalam 100-120 hari setahun sahaja.
Moisture sensor
BilHuraian KerjaRasional
10Pengudaraan tanah

Melakukan pengudaraan tanah pada kedalaman tiga hingga empat inci, pada diameter setengah inci pada jarak dua inci dari lubang ke lubang. Mengutip dan membuang sampah core ke luar stadium di tempat yang dibenarkan oleh pihak berkuasa tempatan.
Kekerapan: setahun sekali (jika hollow-tine, air atau water aeration)
Setahun empat kali (jika solid-tine).
–     Amat penting dan adalah punca kebanyakan kegagalan padang di M’sia.
–     Samada solid tine banyak kali setahun atau hollow tine setahun sekali.
–     Air aeration atau water aeration pun boleh.
–     Gabung sekali dengan top-dress dan pembetulan pH
Mesin hollow-tine
Mesin solid tine (dalam gambar ini: slicer)
BilHuraian KerjaRasional
11Hias-atas (topdressing) keseluruhan

Melakukan kerja-kerja hias-atas (topdress) ke atas keseluruhan padang dengan pasir halus tanpa batu dan selut, setebal 10mm atau lebih dengan rata menggunakan jentera khusus untuknya dan meratakan pasir dengan menarik dragmat atau brush khusus hingga pasir ditarik rata ke seluruh padang.
Kekerapan: setahun sekali selepas kerja pengudaraan tanah dan nyah-thatch.
–     Kerja penting utk mendapat kerataan padang
–     Menutup lekuk-lekuk kecil
–    Mengurangkan thatch
–     Sebaiknya dua tiga kali setahun
Topdresser keseluruhan menggunakan mesin
Dragmat utk meratakan pasir ke seluruh padang.
BilHuraian KerjaRasional
12Nyah-thatch (dethatching)
Melakukan kerja-kerja nyah-thatch (dethatching) di keseluruhan padang untuk mengeluarkan thatch dari celah rumput kemudian mengutip dan membuang sampah thatch ke luar stadium
Kekerapan: Setahun sekali
–     Perkara penting dilakukan utk mengelakkan padang menjadi lembut atau menyimpan air.
–     Thatch di celah rumput juga akan jadi punca penyakit
One-Time
Monthly
Yearly

Make a one-time donation

Make a monthly donation

Make a yearly donation

Choose an amount

$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00

Or enter a custom amount

$

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

DonateDonate monthlyDonate yearly
Nyah-thatch (dethatching)
BilHuraian KerjaRasional
13Merumpai (weeding)
Melakukan kerja-kerja mencabut dan/atau meracun rumpai (rumput liar) untuk memastikan ketulenan rumput padang yang asal. Rumpai yang dicabut akan dibuang ke kawasan luar stadium.
Kekerapan: seminggu sekali
–     Kerja-kerja weeding atau mencabut rumpai perlu ada dalam jadual kerja.
–     Bukan saja dalam padang tetapi juga luar atau tepi padang (jika termasuk dalam skop kontrak)
BilHuraian KerjaRasional
14Penjagaan rumput di luar padang permainan
Memotong rumput, membaiki permukaan padang yang berlekuk atau terbonjol dengan melakukan hias-atas dengan pasir atau menggelek. Membaja secara rata dan konsisten. Melakukan pengudaraan tanah di kawasan yang menakung air dan ‘high-traffic’ seperti jalan masuk padang dsb.
Kekerapan: dua kali sebulan.
–     Rumput di luar padang
–     Di pagar, di tepi astaka dan sebagainya.
–     Bukan saja memotong tetapi juga membaja, meratakan dsb.
BilHuraian KerjaRasional
15Penjagaan pokok bunga hiasan
Meracun dan/atau membuang rumput di bawah pokok bunga, membaja pokok bunga, memangkas untuk mencantikkan ranting dan dahan pokok bunga yang panjang dan kerja-kerja yang berkaitan dalam penjagaan pokok bunga hiasan. Memotong atau meracun rumput yang tumbuh celah-celah batu dan tempat lain.
Kekerapan: satu kali sebulan.
–     Jika terdapat dalam skop kontrak, pokok bunga di astaka, keliling padang atau dekat pintu masuk perlu dijaga.
BilHuraian KerjaRasional
16Penjagaan trek balapan
Membersihkan trek dari lumut dan kotoran atau bendasing lain. Memastikan kerja-kerja penyelenggaraan padang tidak merosakkan trek.
Kekerapan: satu kali seminggu.
–     Self explanatory lah kan?
–     Gunakan plywood tebal utk alas pergerakan mesin.

Posted in Fields, landskap, Lanskap, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , , , , , , , , | Leave a Comment »

Sprinkler: di luar atau dalam padang?

Posted by mynormas on December 8, 2020

Sistem penyiraman menggunakan sprinkler adalah perkara baru utk kebanyakan padang bola di Malaysia tetapi dianggap perkara biasa di padang golf.

Kini saya jumpa banyak padang yang menggunakan paip serupa paip bomba yang mudah alih. Pada saya, sistem ini menggunakan terlalu banyak air.

Terbaru, mungkin melihat kepada gambaran media bagaimana padang yang glamour di luar negara menyiram sebelum permainan dengan sprinkler pop-up dalam padang maka beberapa padang di Malaysia juga mahu yang serupa.

Malangnya samada tiada spesifikasi yang tepat atau kerana mengambil tender yang paling murah maka sprinkler padang golf yang, walaupun masih digelar sebagai “pop-up” tetapi direka supaya dipasang di ATAS permukaan padang boleh didapati dibeberapa padang bola.

Bolehkah sprinkler padang golf dipasang di bawah permukaan? Boleh, tetapi kerana muncungnya pendek, ia akan berada hampir dengan permukaan berbanding dengan sprinkler yang direka khusus untuk padang yang mempunyai muncung panjang supaya sprinkler tersebut boleh ditanam jauh ke bawah. Bila selesai penyiraman, muncung sprinkler ditarik masuk ke dalam perumah (housing) yang berada di bawah tanah.

Sebuah sprinkler yang hanya seinci dua bawah permukaan padang bola.

Apa masalahnya menggunakan sprinkler yang ditanam cetek? Jika pemain melakukan sliding atau menyepak di bawah bola, ada kemungkinan kaki dia akan “terjumpa” sprinkler itu dan padang akan menjadi terkenal kerana mencederakan pemain mahal yang mencari rezeki dengan kaki.

Kenapa contractor menggunakan sprinkler padang golf? Adakah ia murah? Tidak semestinya, tetapi sprinkler pop-up padang golf lebih besar dan boleh memancutkan air lebih jauh berbanding sprinkler yang direka utk ditanam jauh ke bawah tanah. Maka satu padang bola perlukan jumlah yang kurang jika dibandingkan dengan menggunakan sprinkler muncung panjang.

Selepas menyiram, sprinkler ini gagal “turun” kembali ke dalam tanah. Bayangkan jika anda ada banyak sprinkler di tengah padang dan pegawai permainan minta anda siram di separuh masa kerana padang terlalu keras. Anda kena cek satu-satu sprinkler.

Sprinkler yang sesuai utk ditanam jauh di bawah tanah akan mempunyai muncung panjang tetapi mampu memancut dekat sahaja maka lebih banyak kuantiti sprinkler di perlukan berbanding sprinkler dengan muncung pendek (dan besar).

Sprinkler ini di tanam 4 – 6 inci ke bawah tanah. Cukup lindungan untuk kebanyakan pemain.

Saya juga jumpa padang yang mempunyai sprinkler bawah permukaan tetapi tidak mempunyai lukisan pelan kedudukan paip air dan wayar maka menyusahkan kerja-kerja pengudaraan tanah. Saya cadangkan padang utk buat hollow-tine setahun sekali atau solid-tine sebulan sekali. Tak ke stress takut tine kena sprinkler atau paip atau wayar kawalan sprinkler (untuk sprinkler valve-in-head).

Satu lagi masalah sprinkler dalam padang ialah, jika berlaku kerosakan sprinkler, kita kena korek DALAM padang utk membaikinya. Ini akan merosakkan permukaan padang.

Sprinkler luar padang di Stadium Bolasepak Kuala Lumpur di Cheras

Cadangan saya: kalau ada bajet untuk sistem penyiraman padang, gunakan sprinkler pop-up luar padang. Elakkan sistem paip bomba dan elakkan sistem penyiraman sprinkler dalam padang.

Atau, cari pakar siraman padang. Bukan saya. Tapi saya boleh rekomen seorang dua.

One-Time
Monthly
Yearly

Make a one-time donation

Make a monthly donation

Make a yearly donation

Choose an amount

$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00

Or enter a custom amount

$

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

DonateDonate monthlyDonate yearly

Posted in Golf Course | Tagged: , , , | Leave a Comment »

Pembajaan Padang

Posted by mynormas on November 17, 2020

Pembajaan padang (saya tahu di Indonesia “baja” mempunyai maksud yang lain tetapi dalam konteks laman web ini, saya menceritakan tentang aplikasi nutrisi di sebuah padang bola.

Saya telah melihat beberapa padang yang menunjukkan cara pembajaan yang salah dan saya telah menerima beberapa soalan tentang cara yang betul untuk membaja padang.

Prinsip-prinsip utama ialah:

  • Baja sebelum rumput menunjukkan symptom kekurangan nutrisi. Selang masa jangan terlalu lama dan jangan terlalu cepat; saya cadangkan sebulan sekali atau sekurang-kurangnya dua bulan sekali.
  • Baja sedikit tetapi selalu, terutamanya di musim hujan.
  • Ketahui apa nutrien yang di perlukan oleh rumput. Cara terbaik ialah dengan menggunakan ‘soil test’ ataupun buat rujukan.
  • Tabur atau sembur baja dalam laluan lurus.
  • Gunakan spreader (alat menabur baja) yang berkualiti.
  • Cuba untuk lakukan pembajaan dengan dua orang.
  • Kebanyakan baja perlu di siram – bukan semua. Tetapi jika menyiram baja; jangan terlalu banyak air; baja akan larutlesap (leach) atau hanyut jika di siram terlalu lama atau banyak.
  • Amalkan utk tidak memotong atau gunakan padang sertamerta selepas menabur. Biar sehari dua dulu.

Cara-Cara membaja.

  • Amalkan memulakan pembajaan di tengah padang (tak kira samada pembajaan melintang atau membujur padang) TETAPI jika kali pertama menggunakan baja baru yang mungkin lebih kecil atau lebih berat dan tak diketahui berapa jauh ‘buangan’ nya dari spreader, ukur dengan pembajaan di depan gol.
  • Mulakan pembajaan dengan kira jarak dari pembuangan dari spreader ke garis tengah (dalam contoh saya ialah tiga langkah)
  • Sebaiknya ada dua orang; orang kedua akan tanda di mana baja jatuh dan pastikan tiada masalah (baja tersekat atau garis pembaja tidak lurus).
Orang di sebelah kanan ialah marker dan dia berada tiga langkah (dalam contoh ini) dari pembaja. Baja ini halus dan spreader hanya mampu ‘membaling’ baja tiga langkah ke kiri dan tiga langkah ke kanan sahaja.
  • Bila pembaja dah dekat sampai ke hujung padang, orang kedua (kita panggil dia marker) akan kira berapa langkah untuk garis baru pembaja. Dalam contoh baja yang saya gunakan ialah tiga langkah.
  • Marker akan pergi ke garis baru dan pembaja akan mulakan pembajaan di garis itu. Marker akan ulang kerja sebagai pengawas dan penanda.
Setelah si pembaja sampai ke hujung padang, si marker akan bergerak enam langkah ke kanan (atau kiri) untuk menanda baris/garis baru untuk si pembaja.

Belang baja

Satu masalah yang boleh dihadapi oleh penjaga padang yang jarang-jarang membaja kemudian menggunakan baja yang kuat nitrogennya seperti Urea (amat tidak digalakkan; baca di sini kenapa) ialah terjadinya belang baja.

Nampak cantik? Sekurang-kurangnya si pembaja mampu buat garis lurus tetapi sebenarnya pembajaannya tidak rata. Ini belang yang saya tidak mahu. Ini umpama kita ada 10 anak dan kita selang-selang bagi vitamin pada anak nombor 1, 3, 5, 7 dan 9. Anak 2, 4, 6, 8 dan 10 kita tak bagi vitamin.

Maka untuk elakkan belang, saya amalkan: 1. Pembajaan sedikit tapi selalu (kalau silap pun, tak adalah hijau gelap versus hijau muda) dan 2. Pembajaan berlawan arah (kalau kali pertama dari timur ke barat, kali ke dua ialah utara ke selatan).

Di padang ini, arah pertama ialah kiri ke kanan (katalah dari utara ke selatan) padang dan arah kedua ialah dari garisan tengah ke garisan gol (katalah dari timur ke barat). Perhatikan saya mula dari bahagian tengah padang juga (garisan bayangan dari titik penalti ke titik penalti). Anda boleh lihat si marker sedang mengambil enam langkah (3 + 3) ke kanan untuk menanda garisan baru.
Cara menabur/sembur baja
Ini adalah contoh cara utk tentukan pembajaan di padang bola. Saya gunakan padang yang mempunyai pattern pusaran supaya tiada kekeliruan tentang pengaruh baja dan striping atau belang padang. Prinsip membaja sama utk semua jenis padang atau halaman

Selang masa antara pembajaan

Perkara pertama yang patut kita selesaikan ialah ‘bila kah masa untuk membaja?’. Ini bergantung kepada beberapa faktor seperti jenis rumput dan jenis tanah. Rumput seperti bermuda akan memerlukan lebih banyak baja dari Cowgrass dan tanah mampu memberi nutrisi yang lebih banyak kepada rumput dari padang yang di buat dari pasir.

Untuk mudah cerita, kita baja sebelum rumput bertukar menjadi tidak sihat. Ingat: baja BUKAN makanan rumput, ia adalah nutrisi sama seperti kita makan vitamin. Vitamin bukan makanan, ia adalah nutrisi. Makanan untuk rumput di hasilkan melalui proses fotosintesis di daun yang berwarna hijau.

Tapi pembajaan adalah proses yang penting untuk padang rumput kerana ia adalah tanaman monokultur (rumput liar tidak di kira) dan rumput akan menghabiskan semua nutrisi yang di perlukan oleh rumput dalam tanah, jika ada. Bila rumput mati atau di potong, ia membebaskan nutrien yang sama.

Ini berbeza dengan rumput yang tumbuh liar bersama sama dengan pokok lain, rumput dan pokok mungkin menggunakan nutrien yang berbeza dan bila mati, akan membebaskan nutrien yang berbeza untuk memberi kitaran nutrien yang lengkap.

Selang masa pembajaan yang terlalu lama ataupun tidak membaja akan menjadikan rumput tidak sihat, kuning dan menjadi kurus serta tumbuh jarang-jarang.

Dan itulah sebab mengapa padang bola Cowgrass selalu menjadi mangsa kekurangan nutrisi; sifat genetiknya berwarna hijau gelap menyebabkan orang tidak membaja. Bayangkan perbualan di antara penjaga padang dan boss:

Penjaga: “Boss, saya perlukan duit untuk beli baja, kita perlu baja padang kita minggu depan”

Boss: “Buat apa? Bukankah padang itu masih hijau? Tak perlu. Kita simpan duit untuk bonus hujung tahun”

Dalam hati penjaga: “Dah tiga tahun tak membaja dan tiga tahun takde bonus pun…”

Sebaik-baiknya selepas membaja, kita perlulah menyiram supaya baja tersebut turun dari daun dan jatuh ke tanah dan mula cair supaya boleh di serap oleh akar. Jika siram terlalu lama, baja akan larutlesap (leach) terus ke bawah. Selalunya saya siram hanya 10 minit. Baja foliar mungkin tidak di siram; sila rujuk kepada pembekal. Baja butiran  yang tidak di siram boleh tersejat ataupun ‘membakar’ daun rumput kerana ia mengandungi garam yang akan menarik air keluar dari daun melalui proses osmosis.

Nota: ini adalah artikel kedua tentang pembajaan padang. Artikel sebelumnya bertajuk “Nutrisi Padang”.

Selamat Mencuba!

Maintaining this Website. Sumbangan.

Saya menyumbang ilmu secara ikhlas melalui laman web ini. Tetapi pengendalian laman web ini perlukan wang. Setiap tahun USD99 (lebihkurang RM400). Sedikit sumbangan anda amat membantu. Anda mendapat manafaat dari laman web ini? Sumbangan bermula dari $10. Jangan lupa ‘Like’ artikel ini; ‘Follow’ laman web ini dan klik mana mana iklan di page ini. This website is maintained and managed with my own money. I’ve done my best to not allow advertisement on this site thus far so that I can be independent. I’m going to start to ask for donations and see if I can get enough to sustain it that way. Donations start from $10.

$10.00

Untuk maklumat lanjut tentang penjagaan padang; hubungi saya di mynormasATconsultant.com (gantikan AT dengan @) atau talipon O3-5I3I OO66 dan biarkan ia berdering lama. 

Untuk mengetahui ilmu penjagaan rumput seterusnya, “Follow” laman web ini dengan memasukkan email anda di bahagian atas sebelah kanan. Saya biasa menulis satu atau dua kali sahaja setiap bulan. 

Sila sudi klik gambar iklan di bawah artikel in, ia adalah sumber pendapatan untuk laman web ini. Terima kasih.

Copyright and please click

Posted in Golf Course | Leave a Comment »

Pisau Flail

Posted by mynormas on October 20, 2020

Terdapat dua kategori pisau pemotong rumput.

1. Pisau yang dikenali sebagai pisau rotary iaitu pisau yang biasa kita lihat sebagai berputar pada satu ketinggian. Samada ia berada di bawah sebuah mesin canggih di import dari luar negara atau ia berada di hujung batang panjang di bawah kendalian seorang pekerja import, ia memotong rumput menggunakan impak kelajuan pisau itu. “Pisau” itu boleh dibuat dari logam ataupun tali nylon.

2. Kedua ialah pisau yang dikategorikan sebagai pisau silinder (cylindrical mower) iaitu pisau yang berpusing di bahagian luar satu silinder yang berpusing pada paksi yang sama dengan aras tanah/rumput. Selalunya pisau ini memotong rumput dengan aksi gunting iaitu bahagian silinder berpusing bergesel dengan suatu bahagian dipanggil pisau bawah (bedknife) yang statik. Satu lagi pisau yang dikategorikan sebagai pisau silinder tetapi memotong secara impak (bukan gunting) ialah pisau flail.

Pisau jenis flail bukan lah ciptaan baru, ia sebenarnya adalah pisau lama yang digunakan utk memotong kawasan lasak yang banyak kayu atau benda keras lain. Ia lebih digemari dari pisau rotary biasa kerana ia tidak mudah rosak.

Jika ia terkena kayu atau akar pokok dsb, ia boleh terpelanting ke belakang dan satu pisau yang rosak tidak merosakkan pisau lain atau sistem itu secara keseluruhan (ada hadnya lah).

Di padang golf pula, jika ia terkena bola golf, bola golf itu akan terkeluar dari bawah pisau tanpa terbelah (mungkin ada calar sikit).

Saya menggemari pisau jenis ini kerana ia adalah pelbagai guna. Kini terdapat pisau jenis “fine-cut flail” yang boleh memotong rumput dengan cantik (flail dulu-dulu tidak memotong cantik kerana dicipta utk memotong kawasan lasak).

Dengan pisau jenis fine-cut flail ini, saya boleh potong di tengah padang bola dan juga di luar padang yang mempunyai pelbagai jenis rumput.

Secara teori, ia juga boleh digunakan di fairway dan rough padang golf tetapi oleh kerana kebanyakan mesin flail adalah dari jenis “front deck” iaitu hanya satu pisau maka ia kurang produktif berbanding mesin triplex (bukan three-gang) atau five-gang. Tapi jika rough adalah kecil atau mampu membeli beberapa mesin, flail adalah lebih baik kerana boleh potong hingga bawah pokok, lebih versatile dan tidak merosakkan bola golf.

Mata pisau flail juga mudah diasah berbanding pisau silinder lain. Jika tak sempat asah, terbalikkan mata pisau pun boleh. Sebuah pisau flail selebar 60 inci boleh mempunyai sehingga 144 mata pisau.

Satu lagi kelebihan flail berbanding rotary ialah pisaunya tidak mengumpul sampah di hujung pisau yang menyebabkan satu garisan sampah selesai potong satu baris. Ertinya saya boleh potong selalu tanpa perlu memikirkan tentang pengutipan sampah potongan.

Selain itu, berita baiknya ialah kalau mesin tu dari jenis baik dan tidak dipandu terlalu laju, satu helai daun akan dipotong berkali-kali oleh pisau yang berturutan sebelum helai daun itu jatuh ke tanah, menghasilkan cebisan kecil yang lebih cepat mereput dan menjadi sungkupan (mulch).

Mesin flail juga mempunyai penggelek (roller) besar yang, jika diganding dengan pengendalian berdisiplin, boleh menghasilkan belang yang terang.

Jika kawasan semakin liar, kita boleh tukar mata pisau kepada yang lebih sesuai. Ini tak dapat di lakukan dengan pisau lain.

Ni gambar dari laman web rujukan saya (boleh lihat URL nya di bawah).

Terdapat attachment pisau flail yang boleh dipasang pada belakang traktor dan ada mesin yang datang dengan pisau flail dan dibina utk padang golf dan bola.

Ini adalah satu contoh flail dipasang pada front deck mower.

Terdapat juga flail yang di pasang pada attachment “lengan ” hidraulik utk memotong lorong bukit dan terbaru, ada triplex yang mempunyai mata pisau flail utk memberi kemampuan lebih kepada pengguna.

Sebuah triplex dengan mata pisau flail.

Maintaining this Website. Sumbangan.

Saya menyumbang ilmu secara ikhlas melalui laman web ini. Tetapi pengendalian laman web ini perlukan wang. Setiap tahun USD99 (lebihkurang RM400). Sedikit sumbangan anda amat membantu. Anda mendapat manafaat dari laman web ini? Sumbangan bermula dari $10. Jangan lupa ‘Like’ artikel ini; ‘Follow’ laman web ini dan klik mana mana iklan di page ini. This website is maintained and managed with my own money. I’ve done my best to not allow advertisement on this site thus far so that I can be independent. I’m going to start to ask for donations and see if I can get enough to sustain it that way. Donations start from $10.

$10.00

Rujukan.

Get the best from your flail

Posted in landskap, Lanskap, Padang, Padang Bola, Padang Golf, Rumput, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , , | Leave a Comment »

Hollow-tine Green.

Posted by mynormas on October 6, 2020

Saya dihantar sepucuk gambar dengan pesanan bahawa ini adalah cara melakukan pengudaraan secara serampang berongga (hollow tine) yang betul di atas green, iaitu dengan cara berpusing mengikut bentuk green.

Saya tidak tahu gambar ini diambil di mana. Saya mohon maaf kepada padang golf terbabit jika terasa. Tetapi jika anda rasa anda betul maka tiada masalah kan, dan jika anda rasa anda salah, maka anggap ini sebagai pelajaran.

Pengudaraan dilakukan mengikut bentuk green. Not the best way to aerate a green.
Di kawasan kita belok, belah dalam belokan akan mempunyai jarak hollow-tine yang pendek berbanding belah luar.

Malangnya ini adalah cara yang salah. Bila kita berpusing, maka bahagian dalam pusingan akan mempunyai sudut yang tajam malah dalam gambar di sini, boleh dilihat lubang hollow tine di situ itu amat rapat. Sedangkan di bahagian luar pusingan, ia jauh dari satu sama lain .

Cara yang betul adalah sama dengan cara memotong green: iaitu dengan garis lurus. Bila sampai di hujung potongan, angkat pisau, putar di luar green kemudian turunkan pisau bila masuk semula.

Pengudaraan dalam garis lurus. Straight lines are the way to do maintenance work on turf.

Samada menyembur aplikasi atau membaja atau tabur pasir hias atas menggunakan mesin, amalkan garis lurus atas green.

Saya ada timbulkan hal ini dalam buku saya.

Ini adalah satu contoh. Mungkin silap saya ambil dari terlalu jauh tapi anda boleh dengar dari suara mesin bila pisau diangkat di hujung green dan diturunkan semula di line baru.

Maintaining this Website. Sumbangan.

Saya menyumbang ilmu secara ikhlas melalui laman web ini. Tetapi pengendalian laman web ini perlukan wang. Setiap tahun USD99 (lebihkurang RM400). Sedikit sumbangan anda amat membantu. Anda mendapat manafaat dari laman web ini? Sumbangan bermula dari $10. Jangan lupa ‘Like’ artikel ini; ‘Follow’ laman web ini dan klik mana mana iklan di page ini. This website is maintained and managed with my own money. I’ve done my best to not allow advertisement on this site thus far so that I can be independent. I’m going to start to ask for donations and see if I can get enough to sustain it that way. Donations start from $10.

$10.00

Posted in Golf Course, Golf Course Superintendents, Maintenance, Padang Golf | Tagged: , | 1 Comment »

Jadual Kerja

Posted by mynormas on September 29, 2020

Saya meletakkan premium yang tinggi kepada pembuatan (dan mengikuti) jadual. Jadual menentukan kita tahu apa yang akan kita lakukan seterusnya dan memampukan kita menggunakan sumber yang kita ada dalam waktu yang sesuai.

Tentunya sebagai orang yang bekerja di kawasan luar pejabat, kita tertakluk kepada perubahan cuaca, tetapi itu tidak bermakna kita tak boleh ada jadual, hanya bermaksud jadual kita perlu bersifat lebih fleksibel.

Ini adalah contoh jadual penjagaan rumput di sebuah padang golf. Ia hanya untuk green nya sahaja. Dan ia hanya boleh digunapakai di padang golf itu sahaja dan tidak semestinya boleh digunakan di padang golf lain kerana rumput yang berbeza, mesin yang tak sama, keperluan dan kemampuan yang lain-lain.

Kenapa ada dragmat? Kerana padang golf ini tidak mempunyai groomer pada mesin potong greennya dan saya perlukan rumput ‘dinaikkan’ dahulu sebelum dipotong utk mendapat green yang laju, maka saya suruh mereka groom di sebelah petang belakang flight terakhir untuk dipotong esoknya.

Kenapa ada baja foliar dan Primo? Kerana jenis rumput nya memerlukan begitu.

Jadual padang golf

Saya tidak memasukan ‘curative sprays’ atau penyemburan penyembuhan seperti untuk kawalan makhluk perosak kerana ia bergantung kepada banyak faktor lain; utama sekali, ada ke tidak makhluk perosak. Saya tidak suka kepada penyemburan pencegahan, saya sembur racun makhluk perosak hanya selepas makhluk perosak kelihatan.

Adakah anda mempunyai jadual kerja?

Maintaining this Website. Sumbangan.

Saya menyumbang ilmu secara ikhlas melalui laman web ini. Tetapi pengendalian laman web ini perlukan wang. Setiap tahun USD99 (lebihkurang RM400). Sedikit sumbangan anda amat membantu. Anda mendapat manafaat dari laman web ini? Sumbangan bermula dari $10. Jangan lupa ‘Like’ artikel ini; ‘Follow’ laman web ini dan klik mana mana iklan di page ini. This website is maintained and managed with my own money. I’ve done my best to not allow advertisement on this site thus far so that I can be independent. I’m going to start to ask for donations and see if I can get enough to sustain it that way. Donations start from $10.

$10.00

Posted in Golf Course, Golf Course Superintendents, landskap, Lanskap, Padang Bola, Padang Golf, Rumput | Tagged: , , , | Leave a Comment »

Gelek gelek

Posted by mynormas on August 28, 2020

Saya bukan orang yang suka gelek padang. Saya menganggap gelek padang menambah mampatan permukaan.

Dan jika padang yang dibuat dengan “topsoil” yang mempunyai struktur tanah berbeza-beza; sebahagian yang dapat topsoil banyak tanah liat akan lembut, yang banyak pasir, akan keras.

Namun begitu, saya terima kenyataan bahawa menggelek adalah suatu keperluan dalam operasi penyelenggaraan padang.

Saya gunakan roller ringan (walaupun nampak besar, tapi kosong isinya) maka take away point ialah roll padang anda dengan roller yang ringan (berapa berat? Asal ia mampu leperkan taik cacing pun okay dah) dan jarang-jarang (berapa jarang? Seminggu sekali cukup).

Jika roller anda mampu menggerakkan tanah; ia terlalu berat (atau padang terlalu basah). Jika lantunan bola terlalu kuat atau bila anda lompat anda rasa macam simen, maka anda terlalu kerap roll (atau “topsoil” anda sebenar nya ialah tanah liat).

Maka take away point kedua saya ialah elakkan menggunakan topsoil tapi amalkan sistem rootzone yang lebih sesuai utk cuaca kita.

One-Time
Monthly
Yearly

Make a one-time donation

Make a monthly donation

Make a yearly donation

Choose an amount

$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00
$5.00
$15.00
$100.00

Or enter a custom amount

$

Mengendali dan menulis di laman web ini mengambil masa dan sumber kewangan saya. Jika anda mendapat manafaat atau pengetahuan dari laman web ini, sumbangan anda amat dihargai.
Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

DonateDonate monthlyDonate yearly

Posted in Fields, Lanskap, Padang, Padang Bola, Rumput, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, stadium, Taman | Tagged: , , , , | 2 Comments »

Jadual

Posted by mynormas on August 20, 2020

Terlalu selalu saya jumpa orang yang menganggap penjagaan padang bola hanya setakat potong dan siram sahaja maka mereka tak nampak kenapa kenapa perlu bayar mahal untuk kontrak maintenance.

Di sini saya ingin tunjuk satu contoh jadual penjagaan padang untuk sebuah padang bola yang mempunyai kriteria berikut:

  1. Penggunaan tinggi (pagi petang 5-6 hari seminggu)
  2. Keperluan kepada tahap kepuasan pemain: sederhana.
  3. Keperluan kepada penjagaan kecederaan pemain: tinggi.
  4. Mempunyai sistem pengairan automatik (siram seluruh padang dalam 30minit).
  5. Pekerja padang tidak berpengalaman.
  6. Mempunyai mesin pemotong besar (bukan brushcutter atau mesin tolak).
  7. Waktu bekerja ikut waktu pejabat.

Jadual ini mungkin tidak sesuai utk semua padang, tetapi saya ingin tunjuk bahawa kontrak penjagaan padang tak boleh murah kerana sekurang-kurangnya satu orang; sebaik-baiknya dua orang diperlukan full-time untuk sebuah padang bola dan kelilingnya.

Jadual padang bola

CONTOH jadual penjagaan padang bola.

Oleh kerana ada tulis “Do Not Copy” di situ, silalah jangan copy fotostat, sebaliknya, buat jadual sendiri berdasarkan keperluan padang anda.  Contohnya:

  1. Jika padang anda tak perlu ‘finishing’ yang cantik; mungkin potong seminggu dua kali pun cukup.
  2. Jika padang anda tiada sistem pengairan automatik, mungkin pengairan (BILA PERLU!) akan ambil lebih masa.
  3. Jika penggunaan tidak tinggi, maka ‘touch up line’ mungkin tak perlu seminggu sekali.
  4. Jika anda tidak tahu ‘grooming’ itu apa; gantikan dengan roll.
  5. Jika anda tidak ada roller, maka perlu cari atau buat satu. Jangan lebih satu tan. Sebaiknya yang boleh isi air untuk tambah keberatan. Jangan roll lebih 3 tan jika anda akan roll seminggu sekali.
  6. Jika landskap keliling padang juga pada anda; tambah kepada jadual anda.
  7. Mungkin tandas juga anda ingin tambah kepada jadual?

Maintaining this Website. Sumbangan.

Saya menyumbang ilmu secara ikhlas melalui laman web ini. Tetapi pengendalian laman web ini perlukan wang. Setiap tahun USD99 (lebihkurang RM400). Sedikit sumbangan anda amat membantu. Anda mendapat manafaat dari laman web ini? Sumbangan bermula dari $10. Jangan lupa ‘Like’ artikel ini; ‘Follow’ laman web ini dan klik mana mana iklan di page ini. This website is maintained and managed with my own money. I’ve done my best to not allow advertisement on this site thus far so that I can be independent. I’m going to start to ask for donations and see if I can get enough to sustain it that way. Donations start from $10.

$10.00

 

Bagaimana dengan membaja? Biasanya baja sebulan sekali. Lakukan pada hari Isnin pukul 2 – 3 petang. Kita dah potong pada pagi hari Isnin itu dan hari Selasa kita tak potong untuk memberi peluang pada baja mendak ke tanah.

Saya harap ini membantu.

Selamat mencuba!

Posted in landskap, Lanskap, Padang, Padang Bola, stadium | Tagged: , , | Leave a Comment »