Turf Matters

The Site To Go To For All Your Turf Matters

  • Facebook Likes

  • The new Brushcutter

    Pengganti Brushcutter

    Increase productivity, cut labour. Try the AM61A

  • Trees Nursery

    Forest trees nursery

    Get your Trees from this nursery

Penjagaan rumput monsun

Posted by mynormas on November 2, 2012


I’ll be talking about turfgrass maintenance during the rainy season. And I define ‘rainy season’ differently than a ‘rainy spell’. A rainy season is not unexpected,it usually happens at the same time every year whereas a rainy spell is a prolonged period of heavy rainfall occuring almost daily unexpectedly. Not planning for the rainy season is, in my opinion; unforgivable. So how do we plan for the rainy season – in terms of turfgrass management? What should we do? When? Lets share.

Saya dah lama tidak update this website. I apologize. There’s a lot of questions posted here and emailed to me yang belum di jawab. Saya minta maaf.

Apakah langkah penjagaan rumput yang perlu diambil di  waktu musim hujan? Mari kita berkongsi.

1. Fertilizing. Penggunaan baja di musim hujan akan menyebabkan baja larut dan lesap ke dalam sistem saliran yg menyebabkan pembaziran dan pencemaran air. Elakkan menggunakan baja kimia biasa ketika dah tahu hujan lebat setap hari. Try slow release in small quantities or even foliar fertilizer but more frequently.

2. Pesticide use. Menggunakan racun makhluk perosak juga boleh menyebabkan pencemaran di tambah pula air dalam tanah atau air hujan boleh mencairkan racun dan menyebabkan kelalian pest kepada racun. Try using systemic pesticides.

3. Wetting agent. Memang di luar dugaan dan counter intuitive “Kenapa nak guna wetting agent waktu dah basah giler?” Kebanyakkan wetting agent, terutamanya wetting agent generasi kedua (tanya supplier, klau dia tak tau, tanya supplier lain) akan menjadikan tanah lebih ‘mesra-air’ dan memudahkan ia masuk ke dalam tanah. Gunakan ia secara berterusan dari musim kering hinggalah ke musim hujan.

4. Aeration. Kerja hollow-tine is very good but to do it during the rainy season would make it a bad decision. Try spiking or slicing. Do often. Ia akan membantu memecahkan algae dan/atau permukaan keras supaya air masuk ke bawah.

Slicing the field

5. Vertical-cutting. Not really a good idea to do any major dethatching work. But grooming or light dethatching: excellent.

6. Mowing. Potong kenalah potong rumput. Jangan biarkan rumput terlalu panjang kerana alasan tak boleh masuk mesin; gunakan manpower with brush-cutters or push mowers. Jika terlalu lama tidak di potong, ia akan menggalakkan rumput liar membiak dan juga menyebabkan kita memotong terlalu banyak daun bila kita dah boleh masuk mesin nanti. Lepas potong, jangan biar sampah rumput bertaburan untuk di larikan oleh air hujan! Ia akan menjadikan tanah tidak rata dan menjadi masalah di masa akan datang.

7. Growth regulator:  Ia sangat membantu di waktu ini kerana ia melambatkan rumput tumbuh jadi jika kita ada masalah padang atau fairway yang terlalu lecak dan tak boleh potong, sembur dengan Primo (takde jenama lain di Malaysia) supaya kita tidak ada tekanan memotong sewaktu hujan tengah lebat.

8. Tree pruning: Kurangkan dahan pokok yang ada risiko untuk patah dan sekaligus akan mengurangkan daun yang gugur dan terpaksa di kutip.

9. Rubbish and leave collection. Kutip sampah, daun atau clipping yang akan menyumbat longkang dan menjadi masalah di masa akan datang.

10. Drain out the water. Cuba pastikan air tidak bertakung terlalu lama. Buat longkang sementara atau tebuk tanah supaya air mengalir.

11. Jika kawasan anda mempunyai selut (contohnya dalam bunker) buang lapisan selut itu supaya ia tidak menutup permukaan tanah dan air tidak mengalir.

 

Jika anda mendapati ada tempat yang mempunyai masalah air tidak mengalir atau lecak; tandakan tempat itu di atas peta dan buat rancangan untuk membuat longkang bawah tanah, atau apa cara pun supaya masalah yang sama tidak berulang. Saya dapati, pembetulan dan tindakan jangka masa panjang adalah lebih berkesan dari kerja sementara yang di buat berulang kali.

Selamat mencuba!

4 Responses to “Penjagaan rumput monsun”

  1. ahmad subian said

    Thanks for the tips

    Like

  2. Hafiz said

    Salaam.. kat mana nak dapatkan Primo tu?

    Like

    • mynormas said

      Try Nuaim Sdn. Bhd atau Jebsen & Jessen. I tak sure contact number nanti I cari. Are you from a field or untuk kawasan rumah? By the way, look for Primo Maxx kerana ia tidak berbau. Ia bukan racun but masih lagi suatu bahan kimia.

      Like

  3. anniesa said

    Reblogged this on TheSkyIsHigh.

    Liked by 1 person

Leave a comment