Pakar Rumput

Laman Web Rujukan Rumput Tempatan. Local Turf Reference Website

Archive for the ‘Rumput’ Category

Shade (Teduhan) and Serangoon

Posted by mynormas on December 8, 2014

I found a tee that was almost completely shaded by trees. I was told this has been the case for a few years.

image

In my experience, in most cases, the tee would have been in poor condition, but not this tee.
Upon closer inspection and after asking the Superintendent, I was told that the tee – in fact the golf course – was planted with Serangoon grass (I believe its Digitaria didactyla). This strengthens my belief about the shade tolerance of Serangoon. There is a bit of browning and scalping on the surface which I believe are due to Philippine grass  (Zoysia tenuifolia?) planted there when they enlarged the tee.
Both grass are a lighter green in colour compared to Bermuda and Cowgrass.

image

On the left is Serangoon, on the right is Zoysia.

 

It is a pity that the only nursery I know of that sold Serangoon has replanted it with Bermuda and golf courses that has Serangoon greens are rumoured to be contemplating to change to other grasses. I hope it is not about following a trend. I also hope that, in this context, they think about their shade issues too.

Baru baru ini saya terjumpa sebuah tee (org Malaysia kata tee-box) yg hampir terlindung sepenuhnya oleh pokok. Ini bukan perkara baru tapi selalu nya saya perhatikan rumput di tee yg terlindung akan bermasalah rumput yg terlindung akan kurang makan kerana kurang photosynthesis dan akan memanjangkan daun utk mencari matahari dan memendekkan pertumbuhan akar utk menjimat tenaga.

image

Tapi di tee ini, rumput ini subur walaupun sudah bertahun tidak di baja.
Saya di beritahu tee ini di tanam dengan rumput Serangoon yg memang di kenali sebagai rumput yg ‘shade tolerant’. Ia juga di campur dengan rumput Philippine sewaktu tee di besar kan saiznya.
Adalah malang sekali jika kita kehilangan species rumput tempatan ini kerana satu satu nya nursery yg menjual Serangoon sudah tidak lagi menjual nya. Dan padang golf yg mempunyai green Serangoon di khabar kan akan menukar kepada rumput lain.  Kita memang suka benda benda import ni kan? Rumput, kereta, baja, consultant…
Apa pun saya harap mereka ambil perhatian tentang kawasan terlindung di padang mereka. Jangan menyesal kemudian…

example of tees suffering under shade
Contoh contoh tee yg rosak akibat teduhan (examples of tees damaged due to shade)

About these ads

Posted in Rumput secara am, Padang Golf, Rumput halaman rumah, Maintenance, Fields, Landscape, Greens, Taman, Lanskap, Rumput, Golf Course Superintendents, Golf Course | Tagged: , , , , | Leave a Comment »

Adakah rumput saya di serang penyakit?

Posted by mynormas on November 24, 2014

Sejak kebelakangan ini saya menerima beberapa persoalan dari beberapa tuan rumah tentang apa yang mereka lihat sebagai sarang labah-labah halus di rumput mereka setiap pagi. “Apa patut saya buat?” Pertama sekali, ia bukan labah-labah; apa yang kita lihat ialah mycelium dari kulat. Juga boleh di kenali sebagai hypha atau hyphae. Saya dah tak tahu ejaan dalam bahasa Malaysia sebab apa yang saya belajar dulu dah tak sama dengan apa yang anak saya belajar sekarang. Tapi mungkin miselium dan hifa

Mycelium atau miselium atau hyphae atau hifa

Mycelium atau miselium atau hyphae atau hifa

Kulat adalah sejenis organisma yang mendapat makanan dari organisma lain yang hidup atau pun yang dah mati. Ia akan menggunakan hifa (hyphae) untuk mencari nutrient yang boleh di serap. (Reference: www.factmonster.com). Kalau ia parasit; ia akan mencari makan dari organisma (haiwan atau tumbuhan) hidup, dan jika ia mencari makanan dari bahan organik yang dah mati ia adalah saprofit (Reference: someone’s blog).

Kita boleh lihat pada rumput akan ada simptom atau tanda penyakit seperti bintik atau tompok. Tanda atau simptom akan berbeza mengikut jenis kulat yang menyerang. Buat masa ini, kita tidak perlu tahu dulu symptom dan tanda penyakit atau kulat pada rumput. Cukup sekadar apa yang anda lihat sebagai sarang labah labah itu dan juga jika rumput anda mati bertompok tompok. Kadang-kadang tompok itu adalah kering atau di serang serangga. Untuk mengenal tanda penyakit, pergi ke sempadan di antara rumput sihat dan rumput mati dan lihat pada daun; jika ia mempunyai bintik atau garis coklat; ia adalah penyakit. Jika ia mempunyai kesan gigitan atau tiada daun langsung; ia di serang serangga. Jika daun ada dan terlipat; ia kering, terutamanya jika daun yang sihat di sebelahnya tiada ada apa apa tanda.

Lihat bintik pada daun.

Lihat bintik pada daun.

Apa yang patut anda buat sekarang ialah cuba untuk mencegah penyebaran penyakit tersebut dan rawat rumput yang sakit.

  1. Beri ruang udara dan cahaya kepada kawasan yang sakit. Alih pasu atau trim pokok yang berdekatan.
  2. Pastikan air tidak bertakung: lihat selepas hujan samada kawasan itu  lecak terlalu lama. Cuba baiki saliran.
  3. Lakukan pengudaraan tanah supaya akar rumput boleh bernafas.
  4. Hentikan siram. Beri arahan spesifik kepada pembantu/suri/tuan rumah untuk jangan siram. Ada pembantu/suri/tuan rumah guna alasan siram rumput untuk bergosip dengan orang rumah sebelah; maka mereka akan siram sambil pegang payung untuk lindungi diri dari hujan. Lawak…
  5. Bila rumput dah pulih atau anda perlu siram tempat lain: JANGAN, JANGAN, JANGAN siram lepas pukul 3 petang. Jangan siram waktu balik kerja. Siram awal pagi sebelum pergi kerja. Siram masa balik kerja bererti anda siram rumput yang dah tandus dan akan menyebabkan kawasan lembab dan ideal untuk kulat.
  6. Tinggikan ketinggian potongan (BUKAN jangan potong). Jika anda masih lagi menggunakan mesin potong galas belakang berpisau tali nylon; hubungi saya untuk mesin pisau besi atau rumput plastik. Atau hubungi kontraktor terdekat untuk quote harga tile semua laman anda.
  7. Jika kawasan anda besar; gunakan racun fungicide yang organik seperti neem oil. Atau guna racun fungicide yang broadspectrum yang boleh di dapati di kedai hardware. AMARAN: Penggunaan racun mempunyai risiko tinggi. Ikut arahan label. Saya tak menggalakkan penggunaan racun di rumah; jadi berhati-hati.

Akhir sekali, jika masalah penyakit berterusan atau berulang ulang, maka ada kemungkinan nya rumput yang anda pilih adalah tidak sesuai dengan kawasan tersebut. Ingat, apa yang sesuai dan cantik di rumah jiran, belum tentu sesuai di rumah kita. Mungkin dari segi keadaan (teduh, siraman, jenis tanah dsb), kemampuan (masa untuk menjaga, membaja, menyiram, memotong dsb) dan kegunaan (rumah mereka mungkin tiada anak kecil ataupun kawasan rumput mereka jarang di pijak dsb) adalah berbeza dari satu lokasi ke satu lokasi.

Selamat mencuba!

Posted in Lanskap, Padang, Padang Golf, Rumput, Rumput halaman rumah, Taman | Tagged: , , , , | Leave a Comment »

Dry season Mei – October 2014?

Posted by mynormas on April 28, 2014

This article or post is directed to anyone that looks after grass; football fields, municipal councils, golf courses, nurseries or homeowners. It is predicted that the dry season will be back after this rainy spell. The El-Nino induced weather is predicted to bring unpredictable weather. Yes you heard that right. I’m serious.

According to National Geographic, the US Climate Prediction Centre has forecasted that there is a more than 50% chance the El Nino will be back this year bringing with it dry weather to some places and heavier than normal rainfall/snowfall in others.

Regular Malaysian golfers will remember that the haze usually happens in the middle of the year. Last year it was around June.

According to the Malay version of the Star, some local experts do agree. Our Malaysian Met Dept has its own prediction that was based on the European Center for Medium Range Weather Forecast says there will be dry weather in May in some places and ordinary or as per expected average in others.

Be that as it may; I call on Malaysian golf courses to take preemptive steps to prepare for the dry weather, whether it is this year, or in the coming years. Heck, do these as good practice anyway.

  1. Deepen or enlarge your irrigation ponds! If possible, deepen or enlarge additional ponds neighbouring that pond and try to connect them so that they can provide you with additional water when/if needed.
  2. Ensure that your irrigation system is functioning well. Do an audit now. Some of the older sprinklers may already be worn out and are ‘sprinkling’ more water than needed. Result: you are wasting water and sprinklers may not cover ‘head to head’ anymore.
  3. Start using second generation wetting agents now. These wetting agents will help in water penetration. Ask your local supplier for more info. Remember to ask for the newest wetting agents that should ensure uniform penetration. They are expensive so you may want to use them on critical areas only.
  4. Aerate your fields, fairways, tees, greens and even as much surrounding grass area as possible. Aeration will help in water penetration where thatch build-up is an issue. Do it as often and as much as possible.
  5. Fertilizer your fields BEFORE the dry season starts. Pay attention to the Met department in your country. Or newspapers.

Football fields may not have ponds but they may want to look into having extra tanks and/or start using wetting agents. With or without this warning, they should do aeration anyway.

For those of you with home lawns, stick to aeration. I discourage the use of any chemicals except for organic fertilizer in homes. Watch a video of lawn aeration here. And yes, to a certain extent, organic fertilizers that has not yet decomposed do help in keeping water in the ground.

Again, even if you are sceptical of these predictions and trust politicians more (really?) you still should do this as good practice. Ponds tend to silt up over the years.

Regards,

Normas.

Slicing will help with aeration and water penetration.

Slicing will help with aeration and water penetration.

 

Posted in Golf club, Golf Course, Lanskap, Padang, Padang Golf, Rumput, Rumput halaman rumah, Taman | Leave a Comment »

Amalan Kultura di Padang Bola

Posted by mynormas on April 7, 2014

Just like maintaining turf on golf courses, football field turf also has its share of cultural practices. Last week, I had the privilege of briefing a group of MSN (National Sports Council) staff on football field maintenance. I consider this topic to be one of the most important of the two-day course. So important that I feel that I should share some of the info here. Most of the slides are self explanatory.

Seperti juga penjagaan rumput di padang golf, penjaga rumput di padang bola (ataupun padang padang rumput hiasan lain) perlu melakukan kerja kerja amalan kultura untuk kesihatan rumput. Saya selalu menyamakan ‘amalan kultura’ dengan senaman untuk manusia. Sebagaimana manusia perlukan senaman untuk kesihatan, rumput juga perlukan amalan kultura. Minggu lepas saya berpeluang untuk memberi taklimat kepada kakitangan dari Majlis Sukan Negara tentang penjagaan padang bola. Ini adalah salah satu topik yang paling penting. Saya harap slaid slaid ini dapat membantu orang lain juga dalam penjagaan padang bola.

 

Posted in Fields, Landscape, Lanskap, Maintenance, Padang, Rumput | Tagged: , , , , | Leave a Comment »

Siram rumput

Posted by mynormas on February 7, 2014

Sprinkler irrigation in a golf course

Proses penyiraman padang golf

Menyiram adalah aktiviti ‘instinct’ penggemar rumput ataupun lanskap. Lebih dari membaja atau memotong. Mungkin kerana ia paling mudah atau paling murah atau kerana kita juga boleh merasa dahaga kita boleh empati dengan rumput yang kekurangan air.

Watering is an instinctive activity for most grass or landscape owners; especially in the Malaysian context, 2,500mm of rain notwithstanding. Whether a 200 acre golf course or postage stamp lawn, we water our lawns regularly. Two days of no rain and we would be watering our grass even if looks like it will rain later in the day.

I am arguing that the timing and schedule of watering needs to be examined.

  1. Lets not water late in the evening. Watering in the evening causes the water to left in the soil when the weather is cool and in Malaysia; humid. Damp and wet soil conditions too often can lead to diseases and algae. Plus, we are watering AFTER the grass have dehydrated! Water in the morning so that there will be water in the soil for the grass when the sun is heating up.
  2. Don’t water every 24 hours or any other regular schedule. Water deeply and irregularly. Keep in tune with the water needs of the grass, don’t stress them too much but don’t water them too easily too; we want the grass to have deep roots.
  3. There is another method called ‘syringing’ especially for grass that is cut at a low cutting height. Its about ‘wetting’ the grass when the sun is at its hottest. Don’t worry about what you read that the sun will turn the water droplets into magnifying glass type of concave lens and focus the ray onto the leaf; the water will evaporate before any major damage is done.

Kebanyakkan kita menyiram rumput, terutama nya masa baru tanam. Ini bagus. Tetapi pada pandangan saya, kebanyakkan orang terlalu banyak siram dan ‘timing’ siram juga salah. Saya mempunyai beberapa pendapat.

  1. Siram di waktu pagi. Dengan cara ini air akan ada di dalam tanah bila tiba tengahari dan matahari terik. Menyiram di waktu petang pada hari panas ibarat memberi air kepada orang yang dah nak mati kehausan. Menyiram di waktu petang juga mengakibatkan tanah basah di waktu malam yang akan menggalakkan penyakit dan lumut.
  2. Siram ikut keperluan. Bila siram, siram banyak (supaya air masuk jauh ke bawah) dan jangan siram ikut jadual. Menyiram ikut jadual menyebabkan kita siram waktu air masih ada dalam tanah dan ini 1. membazir dan 2. memanjakan rumput. Rumput tidak belajar untuk mencari air. Check tanah, dengan cara memijak ataupun mengorek sedikit dengan jari untuk tengok basah atau tidak.
  3. ‘Syringe’. Kadang kadang, matahari terlalu terik dan kita kesian kat rumput yang layu. Cahaya matahari juga boleh membakar pasir topdressing kita dan mematikan akar rerambut (root hair) di permukaan atas tanah. Apa yang saya cadangkan – terutamanya rumput yang di potong pendek dan kawasan terdedah – ialah menyejukkan rumput dengan siraman lima minit ataupun dua pusingan penuh sprinkler pada waktu tengahari dan awal petang. Jangan takut pada teori bahawa air akan bertindak sebagai kanta untuk cahaya matahari membakar daun; kalau ia dah panas macam tu, air itu akan melowap.

Jika rumput anda telah kuning akibat kurang siram; kemungkinan besar ia tidak mati, hanya menjadi dorman. Teruskan siram supaya ia tidak mati terus. Bila cuaca dah sesuai, insya Allah ia akan baik semula.

Posted in Fields, Golf Course, Golf Course Superintendents, Greens, Landscape, Lanskap, Maintenance, Padang, Padang Golf, Rumput, Taman | Tagged: , , , , , , , , , , | 4 Comments »

Buying a machine

Posted by mynormas on January 27, 2014

This article is not about “what machine to buy”; but about “why you should consider buying a tractor instead of a golf course machine”. In the context of Malaysia; there is just not enough of good mechanics for golf courses especially for golf courses that are further away from KL or major cities where suppliers will have their support teams. And lets face it, most suppliers are pretty stretched in trying to meet demands of after-sales support too.

So why don’t golf courses that don’t have good mechanics and cannot depend on suppliers back-up consider buying tractor mounted mowers to mow their roughs? Or even fairways?

Good fairway from a cheap tractor

Good fairway from a cheap tractor

I know you will give the answer: a five-gang mower will give a better quality of cut than a tractor mounted/towed reel mower, let alone rotary mower. Really? Maybe in the beginning. MAY. BE.

I’m sure you will agree that a tractor mounted or towed rotary mower that’s  out in the field working will give you a better quality rough or fairway than a five-gang mower in the workshop. Never mind the cost of repairs. Never mind the cost of back-lapping or grinding the reels. Never mind the cost of bedknives.

I’ve seen a golf course that don’t know how to set the height on their reel mowers buy a rough mower that sat in the workshop more than it works in the field. And that machine, that only a good golf course mechanic can repair, costs ten times more than a mini-tractor that their current mechanic, or the mechanic at the oil palm plantation next door, or the mechanic at the nearest heavy machinery workshop in town can handle.

The lovegrass just springs back up behind the mower. But notice that the leaves are quite nice.

The lovegrass just springs back up behind the mower.

I’ve seen a golf course that’s infested with lovegrass (Chrysopogon aciculatus) trying to solve the problem with 11-bladed reels on their fairway mower! No kidding! I was there the day the delivery was made. The delivery guy shrugged and said “that’s what they ordered” when I pointed at the box and looked at him wide-eyed. Months later they asked me how to solve the lovegrass problem: I said, “rotary mowers pulled by mini tractors!” They bought two China-made mini tractors with rotary mowers (they call them slashers) for half the cost of a single five-gang mower, and their fairways looked so much better.

Lets keep this short and to the point. For Malaysian golf courses, football fields, local councils or anyone else that don’t have a good (experienced, trained, qualified) mechanic buy tractors or mini tractors  with rotary mowers or slashers or mowas or even reel mowers. You will find them cheaper by a whole lot. Cheaper to buy and cheaper to maintain. Heck, you can even find reliable second-hand tractors good enough! Only problem with that is you may end up with a few brands or models of tractors on your field.

A word of advice; buy four-wheel drive tractors even if your field is flat. It gives better traction when the field is wet without damaging your grass.

The best thing about a tractor is; you can use it for many other things with the right implements; that tractor can help you with transport, spraying, aeration etc. No. That is not the best thing. The best thing is that it is cheap. Much cheap. More-than-half-the-price kinda cheap.

You will find a lot more people to help you maintain it; especially if you are not near KL or other major cities. Especially compared to a purpose-built, single-use five-gang mower.

To my friends who sell golf course machinery; this is about the client. Not your machine, not your brand.

Among the many possible uses of a tractor.

Among the many possible uses of a tractor.

Posted in Golf club, Golf Course, Golf Course Superintendents, Landscape, Lanskap, Maintenance, Padang, Padang Golf, Rumput | Leave a Comment »

Rumput Banjir

Posted by mynormas on December 16, 2013

File pic: Flooded field.  Gambar hiasan.

File pic: Flooded field.
Gambar hiasan.

With the amount of rain some of our friends have faced and will face, there are bound to be some people who are worried about their flooded lawns, or fields, or perhaps even golf course. What should we do? Most of the time, the flooding is of a day or so; which means that the grass would usually survive and there are other more pressing things to worry about. But when we’ve settled them all and it’s time to look at our precious grass; or perhaps for those whose jobs are to look after grass, what should we do? Well, firstly removed as much remaining water as possible from your grass; whether it is visible standing water or sub-surface water. Then remove whatever was brought in by the water; visible debris is easy but when it comes to silt and fine sand; those will clog up your soil profile and cause future drainage problems. If possible, wash off the silt with high volume of irrigation water. Preferably not the kind you can drink, coz it sounds like, you know, a sin to use precious water at times like these. Then when the weather has improved, do some aeration to penetrate the silt layer; to be on the safe side.

Musim monsun, banjir, tengkujuh sekarang memang mencabar. Walau apa kita panggil keadaan cuaca sekarang dan sesiapa pun kita nak salahkan, yang penting sekali ialah kita dan orang orang kita selamat. Lepas tu kita cuba untuk selamatkan harta benda kita.

Selalunya air banjir akan surut selepas beberapa hari dan kebanyakkan rumput akan boleh bertahan keadaan air banjir untuk beberapa hari itu. Bila air surut, kita akan mempunyai lebih banyak perkara yang lebih penting yang perlu kita selesaikan sebelum kita nak fikir tentang rumput ataupun halaman kita. Tapi bila semua yang lain dah settle ataupun untuk orang yang kerjanya memang menjaga rumput samada di taman ataupun di padang, apa seterusnya?

Pertama sekali, kita mesti keluarkan sisa air bertakung di atas permukaan rumput dan juga berusaha untuk mengeluarkan air yang bertakung. Gunakan pam air, atau gunakan hos untuk sedut secara ‘siphon’ (macam dulu… curi petrol dari kereta orang) ataupun guna cangkul untuk buat longkang sementara supaya air mengalir keluar.

Gambar hiasan: membuang pasir yang terlalu tebal.

Gambar hiasan: membuang pasir yang terlalu tebal.

Kedua, kita bersihkan apa yang air banjir bawak masuk. Daun kering, kayu, sampah yang dulu kita buang merata (padan muka!), pampers dan apa apa yang bukan berasal dari rumput kita, kita buang. Yang kita nampak senang, tapi yang kita kurang perasan seperti selut dan pasir halus yang mendak adalah merbahaya pada masa panjang kerana ia boleh menyumbat profil tanah kita dan menyebabkan air tak boleh tembus ke bawah. Ia juga mempunyai potensi membawa unsur-unsur lain yang boleh mengubah sifat kimia tanah kita. Gunakan cara manual dengan penyapu, penyodok, cangkul, tangan dan sebagainya. Ataupun gunakan air untuk ‘pancut’ selut dan pasir lari.

Ketiga, repair kawasan yang rosak – jika ada. Beli rumput baru dan tanam ataupun ‘curi’ dari kawasan sempadan kawasan sendiri. Ataupun curi dari belakang tiang gol ataupun sempadan green dan collar yang jauh dari tempat golfer masuk. Ganti di tempat yang rosak tadi.

Tebuk tanah untuk 'pengudaraan'

Tebuk tanah untuk ‘pengudaraan’

Keempat, bila cuaca dah kurang hujan dan kita lebih banyak masa; lakukan pengudaraan iaitu menebuk tanah sedalam lebih kurang empat inci dan gantikan dengan pasir baru. Ini akan membantu air masuk melepasi struktur/profil tanah yang telah rosak akibat di cemari selut dan pasir halus. Topdress untuk menutup lubang baru itu. Jika anda biar ia terbuka, selut boleh masuk jika banjir berlaku lagi.

Kelima, belajar dari kesilapan. Dimana anda boleh buat benteng? Di mana anda boleh tambah perparitan? Bolehkan anda guna pagar yang mempunyai lubang lebih halus supaya kurang sampah masuk? Dan sebagainya.

Selamat Mencuba!

 

 

Posted in Fields, Golf Course, Golf Course Superintendents, Greens, Landscape, Maintenance, Padang, Padang Golf, Rumput, Rumput halaman rumah, Taman | Tagged: , , | Leave a Comment »

Rumput Bukit Jalil

Posted by mynormas on August 13, 2013

Terlalu subur?

Paspalum yg subur

Lately, many Malaysians have asked me the name of the grass at the Bukit Jalil National Stadium. The fact that Barcelona FC have demanded a change in venue and the rumour that one of their player was injured during training due to the quality of the field has caused national embarassment. Add to that; a last-minute change in venue and the combined effect has sent quite a bit of traffic to this website.  Not to mention a few phone calls and a couple of tweets. Not all of them nice. FYI the grass is called ‘Seashore Paspalum’.

Untuk menjawab pertanyaan yang banyak datang sejak kebelakangan ini, rumput di stadium nasional Bukit Jalil ialah dari jenis Seashore Paspalum atau nama saintifik nya Paspalum vaginatum. ‘Seashore’ bermaksud ‘tepi pantai’.

Biasanya ia di pilih kerana ia mempunyai warna hijau gelap yg jarang ada pada rumput lain kecuali Cowgrass. Untuk padang golf, sebab-sebab ia di pilih ialah kerana ia tahan pengairan oleh air yang telah dicemari dengan air masin (untuk padang golf di tepi laut) dan juga ia boleh di potong pada ketinggian yang amat pendek.

Di tepi laut, ia adalah ‘hero'; ia mempunyai sedikit saingan daripada rumput atau tumbuhan lain dan ia juga mempunyai kurang masalah dari serangan serangga, bakteria ataupun kulat yang boleh hidup di kawasan itu. Ertinya ia telah sesuai dengan persekitaran tepi laut.

Bawa ia jauh dari laut, maka ia terpaksa bersaing dengan rumput dan tumbuhan lain yang kini mempunyai ‘level playing field’ (pun intended). Ia juga akan ‘menjumpai’ makhluk perosak seperti serangga (yang mungkin sebelum ini tidak ada di tepi laut) dan juga pelbagai jenis kulat yang sekarang mempunyai mangsa baru. Saya belum dengar lagi tentang virus atau bakteria menyerang Paspalum.

Bukan tidak boleh menggunakan Paspalum jauh dari laut, tetapi ia akan mempunyai kos penyelenggaraan yang tinggi. Lebih tinggi dari rumput yang dah memang sesuai di tanam di kawasan itu. Dua padang golf jauh dari laut yang menggunakan Paspalum dengan jayanya ialah KLGCC dan Royale Jakarta. Dari apa yang saya tahu, kos penjagaan padang2 ini adalah sangat tinggi.

Untuk mendapatkan rumput yang mempunyai sifat yang lebih baik, pembiak rumput akan melakukan pengkacukkan, mutasi ataupun memerhatikan tompok atau kawasan rumput yang lebih subur dari kelilingnya.

Rumput itu akan di asingkan dan di tanam di nursery dan jika memang ia subur serta mempunyai sifat yang berbeza dari rumput sekelilingnya ia akan di beri nama sebagai variety baru. Bila ia di biakkan atau di ‘cultivate’ maka ia akan di gelar sebagai ‘cultivar’ iaitu ‘cultivated variety’. Paspalum juga mempunyai beberapa cultivar nya seperti Salam, Supreme, SeaIsle 2000 dan beberapa lagi.

Saya di beritahu bahawa cultivar yang digunakan di stadium nasional Bukit Jalil ialah Marimo. Saya tidak tahu tentang kebaikkan cultivar ini berbanding dengan cultivar lain.

Kebanyakkan rakan-rakan saya yang menjaga rumput berpendapat bahawa Paspalum mempunyai sifat daun yang gemuk dan ‘berisi’. Ini tidak kami gemari kerana inilah yang menyebabkan ia di sukai oleh serangga dan kulat. Ia juga boleh menjadi lembut dan kurang lasak jika pembajaan tidak di kawal rapi.

Untuk mengetahui tentang rumput lain untuk padang bola, anda boleh baca di laman web ini.

Untuk mengetahui lebih banyak tentang rumput ini, sila layari http://www.ipm.ucdavis.edu/TOOLS/TURF/TURFSPECIES/seashore.html.

Posted in Fields, Padang, Rumput | Tagged: , , | Leave a Comment »

Cutting grass

Posted by mynormas on May 31, 2013

Jika alasan anda ialah kecerunan; cuba cari mesin "hover mower"

Jika alasan anda ialah kecerunan; cuba cari mesin “hover mower”

The recent case of a child injured by flying debris gave me the impetus to write this letter. I see a lot of people  – from local authorities to homeowners to football associations  – planting grass but the most common method used to cut the grass is by using the backpack mower called the  ‘brush-cutter'; ‘bush-cutter'; ‘whipper-snapper’ or even the ‘helicopter’.

This machine is favoured because it is cheap, portable, simple to use and require almost no maintenance. When the blades are changed to nylon strings heads, there is one added advantage: there is no need for sharpening.

A few observations about this “brush-cutter”:

  1. The business end of this machine consists of naked rotating blades or nylon strings.  These blades/strings would turn at high speed to cut the grass by impact. Needless to say the same impact would fling stones, pebbles, sand particles and other debris on the ground at high speed towards the operator and those around him or her. Its made worse when the operator rests the strings on the ground.

    The nylon string head of a brush-cutter

    The nylon string head of a brush-cutter

  2. Due to the weight and vibration of this machine only the tough and hardy are willing to operate it for long periods. Hence we see this work being ‘monopolized’ by foreign employees. If we really want to reduce our dependency on foreign workers, lets reduce our dependency on this machine first, at least in this context.
  3. This also has the effect of keeping turfgrass and landscape maintenance in the realm of labourers or part-time odd-job workers. This would negate the efforts of the efforts of the Youth and Sports Ministry – among others – that for the past few years has been working on a syllabus to train youths in landscape, stadium and golf course maintenance with the intention of turning this into a career.
  4. In the hands of the untrained – or the tired – operator, the tendency is to rest the blades or the strings on the grass.  This would cause a very low height of cut (think: ground height) Grass needs leaf to do photosynthesis to produce food and cutting at low heights just removes too much leaves. There is a “rule of thumb” of not cutting more than one-third of the grass when mowing. No way can the “brush cutter” maintain a consistent mowing height of one-third of anything.

I call on everyone who has authority over grass cutting (and that includes homeowners) to stop or limit the use of these machines. Homeowners should consider buying their own electric grass mowers (available in most hypermarkets). Local authorities, building and golf course owners should consider renovating their turfed areas so that its more accessible to ride-on mowers. Architects too must design turfed areas with ride-on machines in mind or look at  alternatives other than grass for example ground-covers, wild flowers, weeping lovegrass, pebbles or even artificial turf.

Homeowners should mow their grasses more often than the occasional time when the grass cutter knocks on your gate when he sees your grass long. The grass Malaysians call Carpet grass grows very quickly and should be mown as often as at least once a week. Petrol engined mowers are high maintenance so do consider an electric or ground-driven mowers.

Many land owners, football associations, golf courses and even homeowners dream of striping their grass. This can never be achieved with “brush cutters”. And no; contrary to popular belief, you don’t need golf course priced machinery to stripe your grass, any mower with a heavy roller behind it (and this can be modified with a metal or GI pipe) will stripe a field with enough discipline on the part of the operator.

With a brush cutter? All you need is a sneezy operator and you can kiss your beloved grass goodbye.

These poor grass has been mown with a brush cutter - maybe the operator has the flu.

These poor grass has been mown with a brush cutter – maybe the operator has the flu.

Posted in Fields, Golf Course, Landscape, Lanskap, Padang Golf, Rumput, Rumput halaman rumah, Rumput secara am, Taman | Tagged: , , , | Leave a Comment »

Memotong Rumput.

Posted by mynormas on May 20, 2013

It is time that we give better thought to how we cut grass. Cutting (‘mowing’ sounds so much beter) grass should be one of the most important thing to consider for anyone who is growing grass. Yet most people seem to not give it much thought.
Rumput adalah benda hidup yang sentiasa tumbuh. Jadi kepada orang yang menanam rumput, samada sebagai kerja atau hobi: samada sebagai tempat rekreasi atau aesthetik; samada tempat kecil atau besar: samada rumput import atau tempatan: samada murah atau mahal; kalau tanam rumput, kenalah potong rumput. The only rumput yang tak payah di potong ialah rumput plastik. Atau mingkin rumput mati.

Bila perlu potong?
How often should we mow? Kekerapan memotong bergantung kepada beberapa faktor seperti kesuburan rumput, kegunaan kawasan dan jenis rumput yang akan mempengaruhi kecepatan ia tumbuh panjang. Ada rumput yang lebih cenderung tumbuh melata dari ke atas dan ada rumput yang lebih cepat panjang dari membiak.
Ada rumput yang dipotong seminggu sekali, dan ada rumput yang dipotong setiap hari (contohnya atas green padang golf). Kalau kita nak potong sebulan sekali, saya cadangkan rumput plastik.
Begini, “rule of thumb” untuk memotong rumput ialah memotong hanya satu pertiga dari ketinggian rumput. Ingat: rumput mendapat makanan dari proses fotosintesis di daun, bukan dari baja. Oleh kerana itu, pemotongan yg drastik dan memotong hampir keseluruhan daun akan mencederakan rumput.
Di kebanyakkan halaman dan padang yang ditanam dengan cowgrass yang tidak di baja; memotong satu kali setiap dua minggu MUNGKIN memadai. Tapi musim hujan selalunya memerlukan pemotongan lebih kerap. Kalau.rumput yang seringkali di panggil sebagai rumput karpet: pemotongan seminggu sekali (paling sikit) di perlukan.

Penggunaan Mesin.
Selain itu, penggunaan mesin yang jenis pikul belakang atau dikenali sebagai “brush-cutter” juga memburukkan keadaan.
“Brush cutter”, “bush cutter”, “whipper snapper” ataupun “helicopter”; mesin ini di gemari kerana ia murah, mudah digunakan dan adalah mudah-alih. Ia mempunyai enjin dua lejang ertinya ia mempunyai kekuatan yang lebih berbanding saiznya yang kecil. Tapi ini juga menyebabkan ia tak baik untuk alam sekitar.

sebenarnya rumput tak sekata dan terlalu rendah.

sebenarnya rumput tak sekata dan terlalu rendah.

Mesin ini juga sukar di gunakan untuk waktu yang panjang. Ini menyebabkan kerja ini di pikul oleh pekerja yang lasak. Ini menghadkan jenis orang yang mahu menceburi bidang penjagaan rumput.

Saya menyeru kepada tuan rumah, pemilik lanskap, kerajaan tempatan dan sebagainya untuk menghadkan atau menghentikan penggunaan mesin “brush cutter” ini. Ini boleh di lakukan dengan membuat perubahan padang supaya ia menjadi lebih mesra kepada mesin yang boleh di pandu. Untuk kawasan yang tak dapat di ubahsuai: gunakan alternatif yang ‘low-maintenance’ lain kepada rumput seperti ground-cover (Arachis pinto?), bunga (wildflower atau weeping lovegrass), batu hiasan kecil, tile ataupun rumput tiruan.

Tuan rumah seharusnya melabur untuk membeli mesin sendiri yang boleh didapati di supermarket atau hypermarket ataupun di kedai hardware yang besar. Untuk mendapat rumput karpet yang cantik; amalkan pemotongan yang kerap. Sekurangkurangnya satu minggu satu kali.

Posted in Fields, Landscape, Lanskap, Rumput | 7 Comments »

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 1,015 other followers

%d bloggers like this: